רקטה ששוגרה בליל 11-10 בספטמבר לעבר צפון הנגב פגעה בבסיס צה”ל בזיקים.


 

נטילת אחריות על הירי של הג’האד האסלאמי בפלסטין וועדות ההתנגדות העממית
(טלוויזית אלעאלם, 11 בספטמבר)

 

בסיס הטירונים בזיקים
(דובר צה"ל, 11 בספטמבר 2007)

כללי

1. בליל 11-10 בספטמבר סמוך לשעה 0200 שוגרה רקטה מאזור בית לאהיה שבצפון רצועת עזה. הרקטה פגעה במרכז בסיס טירונים בזיקים. כתוצאה מהפיצוץ נפצעו 50 חיילים בדרגות פציעה שונות (4 באורח קשה, 7 באורח בינוני ו-39 באורח קל) 1.

2. את האחריות לביצוע הירי נטלו על עצמם במשותף הג’האד האסלאמי בפלסטין וועדות ההתנגדות העממית. כמו כן נטל על עצמו אחריות כל ארגון בנפרד. בהודעהשל הארגונים נאמר כי נורו שתי רקטות (אחת של הג’האד האסלאמי בפלסטין ואחת של וועדות ההתנגדות) לעבר "מג’דל הכבושה" (שמה הערבי של אשקלון). בפועל אותרה נפילה של רקטה אחת בלבד בבסיס הטירונים בזיקים. בנטילת האחריות הודגש כי "אופציית ההתנגדות" [קרי: המשך האלימות והטרור] היא האופציה הטובה ביותר והיחידה להשבת הזכויות ושחרור המקומות הקדושים. נטילת האחריות גם כללה איומים כלפי ישראל ש"לא לעשות שטויות" אחרת התגובה תהיה קשה ביותר.


פוסטר בו נראים פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין מניפים את ידיהם וכלי הנשק שלהם כשהם עומדים על טנק צה"ל.
לצד הלוחמים דגלים שחורים המזוהים עם הארגון. מתחת נכתב (כפנייה לצה"ל) "הסתלק מאדמתי כשאתה מובס"

(מתוך אתר האינטרנט של פלוגות ירושלים, 11 בספטמבר 2007).

3. בראיון שהעניק דובר וועדות ההתנגדות העממית, אבו מג’אהד הדגיש הדובר כי הרקטה נפלה בבסיס צבאי ישראלי וכי כל הנפגעים הם חיילים. לדבריו זהו מסר ברור ל"כל מי שרוצה להיכנס לרצועת עזה". עוד אמר כי עיתוי הירי כוון לראש חודש הרמאצ’אן כ"התחלה טובה לחודש הניצחונות" (רדיו BBC , 11 בספטמבר). אתר האינטרנט המרכזי של החמא"ס Palestine) -info ) הודיע על "הלם בישראל" וכינה את האירוע "פעולה איכותית" ברצועת עזה. דומה כי בקרב האוכלוסייה ברצועה ניתן היה להבחין בגילויי שמחה לאור מספר הנפגעים הרב בקרב חיילי צה"ל.

 

גילויי שמחה בעיר עזה בעקבות הפגיעה בחיילים בבסיס זיקים : חלוקת ממתקים לעוברים ולשבים

(ראמתאן, 11 בספטמבר)

מדיניות ירי הרקטות של ארגוני הטרור

4. מאז השתלטות החמא"ס על רצועת עזה (באמצע יוני) נשמר ממוצע של כ-15 נפילות רקטות בשטח ישראל מידי שבוע. (בין 7 ל-21 נפילות). הירי מבוצע ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין , שהינו הארגון המוביל , וע"י ארגוני טרור קיקיוניים הפועלים ברצועת עזה בחסות החמא"ס (קבוצות פת"ח, וועדות ההתנגדות העממית). 

ירי רקטות בחתך שבועי מאז השתלטות החמא"ס על רצועת עזה

5. תנועת החמא"ס השלטת על הרצועה, בין השאר מחשש להסלמה, נמנעת לפי שעה מליטול חלק ישיר בירי הרקטות לעומק ישראל. והזרוע המבצעית טרוריסטית שלה "מסתפקת" בירי מרגמות לעבר המעברים ואזור גדר הגבול. עם זאת החמא"ס מאפשרת לארגוני הטרור הפועלים בחסותה לבצע ירי רקטות ובכירים בחמא"ס וכלי התקשורת שלה משבחים את ירי הרקטות. (למרות שכלי התקשורת הישראליים והפלסטינים שבים ומזינים חשש מפני פעולה צבאית נרחבת של צה"ל ברצועה).


מחבל נושא רקטה בלוויית הכיתוב "שדרות תחת קו האש" מתוך שיר הסתה ששודר
בערוץ הטלוויזיה של החמא"ס (אלאקצא, 20 באוגוסט)

6. כך למשל מחמוד אלזהאר , בכיר בחמא"ס ולשעבר שר החוץ מטעמה, העניק ראיון במחצית השנייה של אוגוסט לבלוג בשם conflict blotter 2 בראיון שהתקיים בעזה בבניין משרד החוץ של ממשלת הניה הסביר מחמוד אלזהאר את ההיגיון שבירי הרקטות לעבר ישראל.

7. בראיון נשאל מחמוד אלזהאר מדוע הפסיקה תנועת החמא"ס את ביצוע פיגועי ההתאבדות לפני שנתיים. מחמוד אלזהאר השיב כי הייתה זו החלטה טקטית שהתקבלה משום שהרקטות מהוות דרך אפקטיבית יותר לערעור החברה הישראלית. בהמשך דבריו פרט מחמוד אלזהאר מדוע שיגור רקטות נגד שדרות עדיף על פיגועי התאבדות :

"Rockets against Sderot will cause mass migration, greatly disrupt daily lives and government administration, and can make a much huger impact on the government. We are using the methods that convince the Israelis that their occupation is costing them too much. We are succeeding with the rockets…"

(הבלוג conflict blotter אוגוסט, 21).


1 על פי נתוני צה"ל, לא כולל נפגעי הלם וחרדה (7 במספר).

2 Conflict blotter הוא בלוג ה מנוהל על ידי צ’ארלס לוינסון, עיתונאי המוצב בירושלים מאז 2006.

לראש העמוד