חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (16-11במרץ 2015)

אוטובוס, שנפגע כתוצאה מיידוי אבנים בירושלים, נוסעת נפצעה באורח קל (סוכנות תצפית, 10 במרץ 2015. צילום: הלל מאיר).

אוטובוס, שנפגע כתוצאה מיידוי אבנים בירושלים, נוסעת נפצעה באורח קל (סוכנות תצפית, 10 במרץ 2015. צילום: הלל מאיר).

שוטר משמר הגבול נפגע מידויי אבנים בהפגנה מול כלא עופר (ופא, 10 במרץ 2015)

שוטר משמר הגבול נפגע מידויי אבנים בהפגנה מול כלא עופר (ופא, 10 במרץ 2015)

סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים מול כלא עופר (ופא, 10 במרץ 2015)

סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים מול כלא עופר (ופא, 10 במרץ 2015)

סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים מול כלא עופר (ופא, 10 במרץ 2015)

סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים מול כלא עופר (ופא, 10 במרץ 2015)

יצוא תוצרת חקלאית  מרצועת עזה לישראל דרך מעבר כרם שלום. מימין: שוטר של חמאס מכוון את תנועת המשאיות

יצוא תוצרת חקלאית מרצועת עזה לישראל דרך מעבר כרם שלום. מימין: שוטר של חמאס מכוון את תנועת המשאיות

יצוא תוצרת חקלאית  מרצועת עזה לישראל דרך מעבר כרם שלום. מימין: שוטר של חמאס מכוון את תנועת המשאיות

יצוא תוצרת חקלאית מרצועת עזה לישראל דרך מעבר כרם שלום. מימין: שוטר של חמאס מכוון את תנועת המשאיות

חלוקת חבילות מזון ברצועת עזה על ידי פעילי ארגון IHH  התורכי

חלוקת חבילות מזון ברצועת עזה על ידי פעילי ארגון IHH התורכי

בוגרי

בוגרי "קורס 28" במפגן צבאי (אתר משרד הפנים, 12 במרץ 2015).

מפגן צבאי של המשטרה הפלסטינית בצפון הרצועה (אתר משרד הפנים, 15 במרץ 2015)

מפגן צבאי של המשטרה הפלסטינית בצפון הרצועה (אתר משרד הפנים, 15 במרץ 2015)

מפגן צבאי של המשטרה הפלסטינית בצפון הרצועה (אתר משרד הפנים, 15 במרץ 2015)

מפגן צבאי של המשטרה הפלסטינית בצפון הרצועה (אתר משרד הפנים, 15 במרץ 2015)

  • בדרום ישראל נמשך השקט. ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים נמשכו פעולות האלימות במסגרת "ההתנגדות העממית" . פעולות אלו התבטאו בשבוע האחרון ביידוי אבנים.
  • מנגנוני ביטחון הפנים, שבשליטת חמאס, ערכו בשבוע שחלף מספר מפגנים צבאיים, שבהם הוצגו יכולות צבאיות בצד יכולות בתחום ביטחון הפנים. בהתבטאות בכיר במשטרה הפלסטינית הודגש, כי המצב הביטחוני ברצועת עזה יציב ותחת שליטה.
  • גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמו, כי הם קיבלו אחריות לבניית מוצבים צבאיים במרחק כמה מאות מטרים מגדר הביטחון. אחד המוצבים נמצא בסמוך לשכונת שג'אעיה והשני הוקם על הריסות הישוב ניסנית (בקרבת מעבר ארז). 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

המשך פעילות במסגרת "ההתנגדות העממית"
  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר אנשי כוחות הביטחון הישראליים וכלי רכב ישראליים. להלן כמה אירועים בולטים:
  • ב-10 במרץ 2015 יודו אבנים באזור שער האשפתות בירושלים המזרחית לעבר אוטובוס, שהיה בדרכו לכותל המערבי. נוסעת אחת נפצעה באורח קל. לדברי המשטרה נעצר נער בן 15 בחשד, כי יידה את האבנים לעבר האוטובוס (סוכנות תצפית, 10 במרץ 2015).
  • ב-11במרץ 2015 כוחות צה"ל עצרו ארבעה חשודים ביידוי אבנים בנבי צאלח (דרום השומרון) (דובר צה"ל,11 במרץ 2015). 
המצב במעברים
מעבר רפיח
  1. לאחר יומיים בהם היה מעבר רפיח פתוח הוא נסגר לתקופה בלתי מוגבלת. סה"כ עברו במעבר ביומיים בו היה פתוח 1,008 בני אדם (אליום אלסאבע, 11 במרץ 2015).
  2. "בכיר פלסטיני", שליווה את אבו מאזן בכינוס הועידה הכלכלית בקהיר אמר, כי במהלך פגישה סגורה בשולי הכינוס  בין  אבו מאזן ועבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים ביקש אבו מאזן לזרז את פתיחת מעבר רפיח כדי להקל על מצוקת תושבי רצועת עזה. על פי אותו "בכיר פלסטיני" הבטיח  נשיא מצרים לאבו מאזן, שמעבר רפיח יפתח באופן קבוע במהלך הימים הקרובים (קדסנט, 14 במרץ 2015).
  3. אבראהים אלאשקר,חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, הדגיש את התנגדות חמאס לכל הצעה הכוללת החלפה של עובדים במעברים בעובדים מטעם הרשות הפלסטינית. לדבריו חמאס לא תמסור את המעברים [לידי הרשות הפלסטינית] אלא רק לאחר מימוש חובותיה של ממשלת ההסכמה כלפי הרצועה. בראש חובות אלו עומדת הסדרת תשלום המשכורות לפקידי חמאס והעברת תקציבים שוטפים למשרדי הממשלה ברצועה (אלרסאלה, 11 במרץ 2015).
מעבר כרם שלום
  • סוכנות הידיעות מען דיווחה בכתבה מיוחדת  על ייצוא תוצרת חקלאית מרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום, לישראל וליהודה ושומרון. צוין, כי זו הפעם הראשונה מזה שמונה שנים, שישראל מאפשרת ייצוא תוצרת חקלאית מרצועת עזה (מען, 11 במרץ 2015).
שיקום הרצועה
  • מחמד אלעמאדי, יו"ר הועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה הצהיר במהלך מסיבת עיתונאים, שנערכה ברצועת עזה (על גבי הריסות בית החולים אלופא') כי בכוונת הועדה להתחיל באופן מיידי בבניית 1,000 יחידות דיור עבור מחוסרי בית. זאת,  באמצעות הכנסת ארבע משאיות חומרי בניה בכל יום. כמו כן בכוונתם ולדאוג לאספקת מקורות חשמל חדשים. הוא הדגיש, שהתרומה בסכום של מיליארד דולרים, שהתחייבה קטר להעניק,  תוקצה אך ורק לנפגעי מבצע "צוק איתן". אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס לשעבר, אמר, כי הוא מצפה מממשלת ההסכמה הלאומית להוציא לפועל תוכניות הקשורות לשיקום כדי לחלץ את העם הפלסטיני מהמשבר ההומניטארי בו הוא שרוי (ערוץ אלקדס, 12 במרץ 2015).
  • מחמד כאיא, מנהל משרד ארגון IHH התורכי בעזה, מסר, כי ארגונו חילק 7,000 חבילות מזון למשפחות נזקקות. הסיוע כלל משפחות של  3,500 פקידים ברצועה, שלא קיבלו עד כה את משכורותיהם, ו-3,500 משפחות, שנפגעו במהלך מבצע "צוק איתן" ברצועה. עלות הסיוע, לדבריו, הינה 200 אלף אירו (דף הפייסבוק של ארגון IHH  בעזה, 15 במרץ 2015).
  • מחמד מצטפא, שר הכלכלה בממשלת ההסכמה הלאומית, והיועץ הכללי של הקרן הכוויתית לפיתוח הכלכלה הערבית, חתמו על הסכם בנוגע למענק שתעניק כווית לשיקום דרום רצועת עזה בשווי של 200 מיליון דולרים (ופא, 12 במרץ 2015).
הקמת מוצבים חדשים בקרבת הגבול עם ישראל
  • מחלקת ההדרכה וההכשרה של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלה לאחרונה אחראיות לבניית מוצבים צבאיים במרחק של כמה מאות מטרים מגדר הביטחון על גבול ישראל-רצועת עזה. בין המוצבים המוקמים "מוצב אלירמוכ", הממוקם בסמוך לשכונת שג'אעיה, ו"מוצב פלסטין", שהוקם על הריסות הישוב ניסנית (בקרבת מחסום ארז). בכיר במחלקת ההדרכה  ציין, כי הם ממשיכים לבנות מוצבים נוספים בסמוך לגבול עם ישראל (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 14 במרץ 2015).

מימין: מתקן אימונים של גדודי עז אלדין אלקסאם הצופה על גדר הביטחון. משמאל:  פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם מול גדר הביטחון  (אתר גדודי עז אלדין אלקאסם, 14 במרץ 2015).
מימין: מתקן אימונים של גדודי עז אלדין אלקסאם הצופה על גדר הביטחון. משמאל:  פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם מול גדר הביטחון  (אתר גדודי עז אלדין אלקאסם, 14 במרץ 2015).

ערעור על החלטת בית המשפט המצרי
  • דווח כי שלטונות מצרים פועלים לערער על החלטת בית המשפט לשיפוט מהיר בקהיר, שהגדירה את חמאס כארגון טרור. במסגרת זאת נמסר, כי בית המשפט לשיפוט מנהלי בראשות יחיא דכרורי, סגן ראש ממשלת מצרים, החליט להעביר את התביעה לנציבות שירות המדינה (אלמצרי אליום, 11 במרץ 2015). מקור משפטי שלא הזדהה אמר, כי בית המשפט לשיפוט מהיר קבע דיון ב-28 במרץ 2015 בערעור, שהוגש על ההחלטה להגדיר את חמאס בארגון טרור (אלמצרי אליום, 11 במרץ 2015).
  • בחמאס הביעו שביעות רצון מהחלטת ממשלת מצרים לערער על החלטת בית המשפט סאמי אבו זהרי, בכיר חמאס, ברך על ההחלטה ואמר, כי הוא מקווה שצעד זה יוביל לתיקון העוול שנגרם (צפא, 11 במרץ 2015). אסמאעיל אלאשקר, בכיר חמאס, שיבח אף הוא את ההחלטה ואמר, כי זהו צעד בכיוון הנכון. לדבריו חמאס שואפת לקשר אסטרטגי עם כל המדינות הערביות, לרבות מצרים, כדי להיאבק ב"ישות הציונית". הוא הוסיף ,כי  החלטת מצרים באה כדי לפתוח דף חדש לאחר "הטעות ההיסטורית" שננקטה וכי מצרים לומדת שלעזה ולחמאס יש חשיבות אסטרטגית והיא אינה מסוכנת (פאל טודיי, 11 במרץ 2015).
פגישת ח'אלד משעל עם בכיר איראני
  • עלי לאריאג'ני,  יו"ר המג'לס  באיראן, ביקר בראש משלחת פרלמנטארית בכווית ובקטר. במהלך ביקורו בקטר נפגש לאריאג'אני עם ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס. חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר, כי השניים דנו בפגישתם בהתפתחויות האחרונות בסוגיה הפלסטינית (אלקדס אלערבי, 11 במרץ 2015). בהודעה, שפרסמה חמאס נאמר, כי השניים דנו בהשלכות איומי ישראל בנוגע לירושלים ומסגד אלאקצא ובמצור המתמשך על רצועת עזה (אלערבי אג'דיד, 11 במרץ 2015).
  • בסאם נעים, בכיר חמאס, אמר, כי במהלך הפגישה בין השניים אישר לאריג'אני, כי איראן תומכת בסוגיה הפלסטינית באופן כללי ותומכת בארגונים הפלסטינים וב"התנגדות" [קרי בארגוני הטרור]. לדבריו הפגישה הינה צעד חשוב, היא תכשיר ביקורים נוספים ואף תוביל לחיזוק היחסים בין חמאס לבין איראן (סוכנות הידיעות הצרפתית, 13 במרץ 2015).
מפגני כוח ברצועת עזה
  • בערוץ אלאקצא שודרה כתבה על פעילי כוח "הסיוע המרכזי של חמאס - יחידת המשימות המיוחדות". על פי הכתבה תפקידם המרכזי של פעילי הכוח הינו אבטחת אישים רגישים ואבטחת משלחות שונות המגיעות לביקור ברצועה באופן רשמי ובאופן בלתי רשמי. לדברי הכתבה כל פעילי הכוח הינם אנשי ביטחון בעברם (ערוץ אלאקצא, 12 במרץ 2015).

"יחידת המשימות המיוחדות" בפעולה (יוטיוב, 12 במרץ 2015).
"יחידת המשימות המיוחדות" בפעולה (יוטיוב, 12 במרץ 2015).

  • המחלקה לאימון במשרד הפנים ברצועת עזה ערכה ב-12 במרץ 2015 מפגן צבאי בו השתתפו למעלה מ-600 בני אדם, בוגרי "קורס 28" (מהותו של הקורס אינה ברורה לנו). המפגן יצא מבסיס "אשקלון", שבצפון בית לאהיא והסתיים במתחם האימונים במערב הרצועה. המשתתפים הציגו יכולות בתחום הצבאי אותן למדו במהלך הקורס (אתר משרד הפנים, 12 במרץ 2015).
  • המשטרה הפלסטינית בצפון רצועת עזה ערכה מפגן צבאי בו השתתפו קציני משטרה, אנשי כוח התערבות מהירה, משטרה הימית ועוד. במהלך המפגן אמר עלאא אלדין אלהנדי, מפקד מחוז צפון הרצועה, כי המשטרה הפלסטינית מגינה על התושבים הפלסטינים למרות כל הקשיים הסובבים אותם. לדבריו המצב הביטחוני ברצועה יציב והמשטרה שולטת בכל מחלקותיה (אתר משרד הפנים, 15 במרץ 2015). 
עימותים בין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית תושבי מחנה הפליטים בלאטה
  • במהלך השבוע נמשכו העימותים בין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבין תושבי מחנה הפליטים בלאטה (סמוך לשכם). ב-14 במרץ 2015 פרצו עימותים נוספים (פעם שלישית ביומיים האחרונים) כאשר עשרות תושבים סגרו את הרחוב המקביל למחנה הפליטים, הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוח סיור של מנגנוני הביטחון (פאל טודיי, 14 במרץ 2015). בהתייחסו לאירועים אמר  אכרם רג'וב, מושל מחוז שכם, כי ישנם גורמים המסיתים את המתפרעים. לדבריו, אותם גורמים רוצים לערער את ביטחון התושבים, להשפיע על דעת הקהל ולהכניע את מנגנוני הביטחון להיענות לדרישותיהם (רדיו קול פלסטין, 15 במרץ 2015) .

ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית מגיע,  לביקור במחנה הפליטים בלאטה לאחר העימותים שהתפתחו לאחרונה בין מנגנוני הביטחון לתושבי מחנה הפליטים (ופא, 13 במרץ 2015).
ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית מגיע,  לביקור במחנה הפליטים בלאטה לאחר העימותים שהתפתחו לאחרונה בין מנגנוני הביטחון לתושבי מחנה הפליטים (ופא, 13 במרץ 2015).

המשך הקמפיין להחרמת סחורות ישראליות
  • ביהודה ושומרון נמשך הקמפיין להחרמת סחורות מתוצרת ישראל. ב-11 במרץ 2015, החרימו פעילי פתח בשכם משאית של חברת שטראוס הישראלית, רוקנו ושרפו את תכולתה (מען, 11במרץ 2015). ב-10 במרץ 2015, עצרו פעילים בראמאללה משאית נוספת של חברת שטראוס ורוקנו את כל תכולתה על הקרקע והשחיתו אותה (10 במרץ 2015,  דף הפייסבוק PALDF).  

מימין: פלסטינים בראמאללה משחיתים תכולה של משאית חברת שטראוס הישראלית (דף הפייסבוק PALDF, 10 במרץ 2015). משמאל: שריפת תכולת משאית שטראוס ע"י פעילי פתח בשכם (מען, 11במרץ 2015)
מימין: פלסטינים בראמאללה משחיתים תכולה של משאית חברת שטראוס הישראלית (10 במרץ 2015,  דף הפייסבוק PALDF). משמאל: שריפת תכולת משאית שטראוס ע"י פעילי פתח בשכם (מען, 11 במרץ 2015)

האדרת מחבלים שביצעו פיגועים
  • דף הפייסבוק הרשמי של פתח פרסם לציון יום השנה לפיגוע אוטובוס הדמים בכביש החוף (11 במרץ 1978) את תמונתה של המחבלת דלאל אלמע'רבי (שהפכה למודל לחיקוי בחברה הפלסטינית). ליד תמונתה התפרסם טקסט המציג את האירוע כידיעה חדשותית מעודכנת: "מבזק : פיגוע גדול בהרצלייה בתל אביב...80 ישראלים הרוגים ומעל למאה פצועים. הדגל הפלסטיני הונף במרכז העיר... וזה היה ניצחון הרואי ביותר"( דף הפייסבוק  של פתח, 10 במרץ 2015).

דף הפייסבוק הרשמי של פתח מנציח את זכרה של מחבלת דלאל אלמע'רבי  (10 במרץ 2015)
דף הפייסבוק הרשמי של פתח מנציח את זכרה של מחבלת דלאל אלמע'רבי  (10 במרץ 2015)

[1]נכון ל-16 במרץ 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.