חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15– 21 באפריל 2009)

פורום חמאס, 7 במרץ

פורום חמאס, 7 במרץ

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ערוץ אאקצא, 16 באפריל

ערוץ אאקצא, 16 באפריל

מחמוד אלזהאר

מחמוד אלזהאר

ח'אלד משעל בנאום שנשא במחנה הפליטים אלירמוכ שבסוריה

ח'אלד משעל בנאום שנשא במחנה הפליטים אלירמוכ שבסוריה

ביקור ג'ורג' מיטשל במזרח התיכון

ביקור ג'ורג' מיטשל במזרח התיכון

בלוני גז שנמצאו במעבדת הנפץ במרתף המסגד בקלקיליה

בלוני גז שנמצאו במעבדת הנפץ במרתף המסגד בקלקיליה

חאמד אלביתאוי

חאמד אלביתאוי

ערוץ אלאקצא, 19 באפריל

ערוץ אלאקצא, 19 באפריל

הפיוס הפנים-פלסטיני בעיני העיתונות הירדנית

הפיוס הפנים-פלסטיני בעיני העיתונות הירדנית

אחמדינז'אד נואם בפני באי ועידת דרבן השנייה

אחמדינז'אד נואם בפני באי ועידת דרבן השנייה

ערוץ אלערביה, 20 באפריל

ערוץ אלערביה, 20 באפריל

תשרין, סוריה, 21 באפריל 2009

תשרין, סוריה, 21 באפריל 2009


עידוד הטרור ע"י חמאס
פורום חמאס, 7 במרץ

פוסטר של חמאס לרגל אירועי “ירושלים בירת התרבות הערבית” המעודד פיגועי דריסה

(פורום חמאס, 7 במרץ)

עיקרי הדו"ח

  גם בשבוע שעבר נמשכו הפיגועים במתווים ובמוקדים שונים, המבוצעים כנראה ע"י מפגעים יחידים, ללא אכוונה של ארגוני הטרור הפלסטינים. בלטו חדירת פלסטיני חמוש בסכין לישוב בית חגי (דרום הר חברון) וניסיון של פלסטיני לדרוס שני שוטרי משמר הגבול בכניסה לכפר חיזמה (צפון מזרח לירושלים). ברצועת עזה נמשכת הרגיעה היחסית.

  במישור המדיני בלט ביקורו של שליח ארה"ב ג’ורג’ מיטשל בירושלים ובראמאללה. במהלך הביקור צפה ועלתה מחדש המחלוקת המהותית סביב תפיסת שתי מדינות לשני עמים. ראש ממשלת ישראל הדגיש, כי "הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי היא עניין עקרוני ומהותי…" מיטשל איזכר את מדיניות ארה"ב התומכת בישראל כמדינה בעלת אופי יהודי. דוברים מטעם הרשות הפלסטינית שללו בתוקף תפיסה זו, כפי שעשו במפגש אנאפוליס.

  ובג’נבה , אחמדינז’אד, מכחיש שואה סדרתי ונשיא מדינה המפרה את זכויות האדם, ניצל את הבמה של "ועידת דרבן השנייה" להשתלחות בישראל וארה"ב בה שולבו מוטיבים אנטישמיים. נציגים של מדינות האיחוד האירופי עזבו את האולם במהלך נאומו.

אירועים בולטים בשטח

עלייה במספר הפיגועים של מפגעים יחידים

  בתקופה האחרונה ניכרת עליה במספר הפיגועים המבוצעים כנראה ע"י מפגעים יחידים, בדרך כלל באמצעות "נשק קר" (סכין, גרזן) או ע"י ניסיונות דריסה. לפי שעה נראה כי לא מדובר בתופעה מאורגנת ומאוכוונת על ידי ארגוני הטרור הפלסטינים אלא בפעילות יזומה של המפגעים עצמם החשופים להסתה אינטנסיבית בתקשורת, במסגדים ובמערכת החינוך. מכל מקום, ארגוני הטרור הפלסטינים ובמרכזם חמאס משבחים ומעודדים פעילות זו.

  במהלך השבוע האחרון אירעו מספר פיגועים וניסיונות לפיגועים נוספים:

•  17 באפריל –פלסטיני חמוש בסכין חדר לישוב בית חגי (דרום הר חברון) במטרה לבצע פיגוע דקירה. בתגובה ירה לעברו אחד התושבים והרגו. בתקרית נפצע אחד מתושבי המקום באורח קל. הפלסטיני ההרוג הוא חג’אזי מחמד צדר, בן 18, משכונת אלזיתון שבחברון (טלוויזיה פלסטינית, 17 באפריל). נראה, כי האירוע הינו פיגוע של מחבל בודד. ארגון (כנראה פיקטיבי) בשם "צבא ירושלים" נטל על עצמו אחריות ביצוע הפיגוע ואיים, כי יבצע פעולות נוספות (17 באפריל, אתר PNN).

•  18 באפריל – פלסטיני שנסע ברכב מסוג מרצדס ניסה לדרוס שני שוטרי משמר הגבול במחסום בכניסה לכפר חיזמה (צפונית מזרחית לירושלים). כלי הרכב הגיח מהנתיב הנגדי ופגע בשני השוטרים ובמונית שעסקו בבדיקתה. כתוצאה מכך נפצעו שני השוטרים האחד באורח בינוני והשני באורח קל. המחבל הוא מחמד עבאדין עבד אלסלאם מוסא, בן 37 תושב הכפר עזריה, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין.

•  18 באפריל – צעיר פלסטיני וברשותו סכין תקף ארבעה תיירים הודים בויה דולורוזה בירושלים העתיקה. אחד התיירים נפצע באורח קל בראשו. החשוד נמלט ונעצר מאוחר יותר ע"י המשטרה.

•  14 באפריל – במהלך בדיקה ביטחונית, שערכו חיילי צה"ל בנקודת ביקורת בביר זית (צפונית לראמאללה), נמצאה על גופו של פלסטיני סכין באורך 20 ס"מ . הסכין הוחרמה והפלסטיני נעצר (דובר צה"ל, 14 באפריל).

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

   נמשכת מגמת הירידה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה. במהלך השבוע נורו שתי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי (15 ו-17 באפריל). הרקטות נפלו באזורים פתוחים במערב הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. אף ארגון לא נטל אחריות לביצוע הירי.

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי מאז תום מבצע "עופרת יצוקה"

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

תקיפת חיל האוויר

  חיל האוויר תקף מבנה ממולכד במזרח העיירה דיר אלבלח, שבמרכז רצועת עזה (דובר צה"ל, 16 באפריל). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי הבית בן שתי הקומות נהרס ונגרם נזק לאזור הסמוך לבית. לא היו נפגעים בנפש (סוכנות מען, 16 באפריל).

יהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות צה"ל במהלכה בוצעו מעצרים ונעצרו מבוקשים החשודים בפעילות טרור. במקביל, נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה:

•  17 באפריל – שני פלסטינים ידו אבנים לעבר בתי הישוב בית אל (מצפון לראמאללה). כוח צה"ל שהגיע למקום פתח באש לעברם אחד הפלסטינים נהרג והשני נפצע באורח קל.

•  17באפריל – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים לאוטובוס נגרם נזק.

•  16 באפריל – שני בקבוקי תעברה הושלכו לעבר שני כלי רכב ישראליים סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המעברים בין ישראל לרצועה

  נמשכה העברת הסיוע לרצועה דרך מעברי הגבול עם ישראל. גם במהלך ימי חג הפסח היו המעברים פתוחים להעברת סחורות ודלקים. מעבר ארז היה פתוח לתנועת בני אדם לשם סיוע הומניטארי רפואי ומעבר עובדי ארגונים בינלאומיים.

פתיחת מעבר רפיח

  שלטונות מצרים החליטו לפתוח את מעבר רפיח לשלושה ימים (20-18 אפריל). המעבר נפתח למעבר סלקטיבי של נושאי אישורי כניסה למצרים ולמדינות אחרות, סטודנטים הלומדים במצרים, פצועים וחולים ומקרים הומניטאריים (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 16 באפריל) . במהלך ימי פתיחת המעבר עברו דרכו כמה מאות פלסטינים. כמו כן, הועברו כמה עשרות טונות של סיוע הומניטארי בין השאר, תרופות, מרפאות ניידות ושלושה אמבולנסים ששלחה ירדן (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 19 באפריל).

  עם היוודע דבר פתיחת המעברים, נהרו עשרות פלסטינים לעבר רפיח על מנת לעבור לצד הפלסטיני (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 18 באפריל). במקביל, נמסר כי מנגנוני הביטחון המצריים תגברו כוחותיהם במעבר רפיח על רקע הפגנה שקיימה "הוועדה הממשלתית להסרת המצור" (אליום אלסאבע, 16 באפריל).

איומים בחטיפות חיילים נוספים לרגל "יום האסיר"

  ב-17 אפריל צוין ביהודה ושומרון וברצועת עזה "יום האסיר הפלסטיני". האירוע נוצל לקיום עצרות ותהלוכות ביהודה ושומרון וברצועת עזה ולהעלאה מחדש של סוגיית החלפת החייל החטוף גלעד שליט באסירים פלסטינים. בנאומים ובהצהרות שנישאו, הדגישו דוברי חמאס, כי לא ייסוגו מהדרישות שהעלו בפני ישראל בנושא. במקביל, גברו ההתבטאויות המאיימות בחטיפת חיילים ישראליים נוספים אם לא תחול התקדמות בעסקת חילופי האסירים.

ערוץ אאקצא, 16 באפריל
אחת מהתהלוכות לרגל יום האסיר שהתקיימה בעזה (ערוץ אאקצא, 16 באפריל)

  להלן התבטאויות עיקריות בנושא של חמאס:

•  מחמוד אלזהאר , בכיר חמאס, הדגיש בנאום שנשא לרגל יום האסיר את "זכותה" של חמאס לחטוף חיילים ("זוהי זכותנו לחטוף עד שנשחרר את כל העצורים") כדי לשחרר אסירים תוך שהוא מציג נקודות המחלוקת שעלו עם ישראל במו"מ סביב עסקת שליט וחוזר על עמדותיה של חמאס בנושא (ערוץ אלאקצא, 18 באפריל).

מחמוד אלזהאר
מחמוד אלזהאר בעצרת לרגל יום האסיר (ערוץ אלאקצא, 18 באפריל)

•  ח’אלד משעל בנאום שנשא במחנה הפליטים אלירמוכ שבסוריה, הפנה מסר תקיף לראש ממשלת ישראל לפיו עליו לשחרר אסירים תמורת גלעד שליט והדגיש, כי אחת האופציות של חמאס לשחרור אסירים היא חטיפת חיילים ישראלים נוספים (ערוץ אלג’זירה, 20 באפריל).

ח'אלד משעל בנאום שנשא במחנה הפליטים אלירמוכ שבסוריה
ח’אלד משעל בנאום שנשא במחנה הפליטים אלירמוכ שבסוריה (ערוץ אלג’זירה, 20 באפריל)

•  אסמאעיל הניה , ראש ממשל חמאס, אמר כי עסקת חילופי השבויים "דורכת במקום" והדגיש, כי "ההתנגדות" לא תחדל ממאמציה לשחרר את האסירים בבתי הכלא בישראל (ערוץ אלג’זירה, 17 באפריל).

•  בהודעה שפרסמה תנועת חמאס לרגל יום האסיר נאמר, כי כל האופציות פתוחות בפני הזרוע הצבאית שלה וארגוני הטרור האחרים לשחרור אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל, ברמיזה לחטיפת חיילים.

•  משיר אלמצרי מזכיר חמאס במועצה המחוקקת, אמר בנאום שנשא, כי הדרך היחידה לשחרור האסירים הפלסטינים בבתי הכלא היא חטיפת חיילים נוספים ללא "תיאום ביטחוני חיבוקים ונשיקות"(13 באפריל, palestine-info).

נמשכת פעילות סיכול ומנע של מצרים

  על רקע חשיפת התארגנות חזבאללה במצרים נמשכת הפעילות המוגברת של כוחות הביטחון המצריים נגד תשתיות הטרור והברחות אמצעי הלחימה בסיני. ב-20 באפריל אף אירעו חילופי אש בין כוחות משטרה ומבריחים בסיני (אליום אלסאבע, 20 באפריל). במסגרת זו:

•  כוחות הביטחון המצריים חשפו במהלך השבוע כמה מנהרות הברחה באזור רפיח והחרימו כמות גדולה של דלק, שיועד לעבור דרכן לרצועת עזה.

•  בצפון סיני נעצרו פלסטינים ונחשפו אמצעי לחימה (רויטרס, 15 באפריל, אתר פראס, 18 באפריל).

•  כוחות הביטחון המצריים עצרו חמישה מבריחים, שברשותם נמצאו 200 אלף דולר. החמישה חשודים כי ניסו להבריח את הכספים עבור חמאס (אליום אלסאבע, 16 באפריל).

•  מנגנוני הביטחון המצרים חשפו מחסן נשק באזור אלנקב (מרכז חצי האי סיני). במחסן אותרו 39 טילי ם נגד מטוסים (אלמסאא’, 20 באפריל).

הזירה המדינית

ביקור ג’ורג’ מיטשל במזרח התיכון

  שליח נשיא ארה"ב ג’ורג’ מיטשל ערך סבב ביקורים ראשון בישראל וברשות הפלסטינית בעידן הנשיא אובאמה במהלכו נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (16 באפריל), שר החוץ אביגדור ליברמן (16 באפריל) ושר הביטחון אהוד ברק (15 באפריל). כמו כן נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה סלאם פיאצ’ (17 באפריל). בהמשך יצא מיטשל למצרים שם הוא נפגש עם הנשיא חסני מבארכ (18 באפריל).

ביקור ג'ורג' מיטשל במזרח התיכון
מימין: פגישת בנימין נתניהו וג’ורג’ מיטשל (לע"מ, 16 באפריל, צלם: עמוס בן גרשום)
משמאל: פגישת ג’ורג’ מיטשל עם שר הביטחון אהוד ברק (משרד הביטחון, 15 באפריל צלם: אריאל חרמוני)

  בעת ביקורים אלה צפה ועלתה מחדש המחלוקת המהותית סביב תפיסת שתי מדינות לשני עמים שהתגלעה גם בתקופת מפגש אנאפוליס: 1

•  ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הבהיר, כי הוא עקבי בגישתו לפיה "הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי היא עניין עקרוני ומהותי, הזוכה להסכמה רחבה בארץ ובעולם, שבלעדיו לא ניתן להתקדם בתהליך המדיני ולהגיע להסכם שלום". עם זאת ראש הממשלה "מעולם לא הציג זאת כתנאי מוקדם לפתיחת משא ומתן ולדיאלוג עם הפלסטינים" (הודעת לשכת ראש הממשלה, 20 באפריל).

•  ג’ורג’ מיטשל , בתום פגישתו עם שר החוץ אביגדור ליברמן, ציין כי הוא חזר במהלך הפגישה על מדיניות ארה"ב התומכת במדינת ישראל כמדינה בעלת אופי יהודי החיה בשלום לצד מדינה פלסטינית:

"I reiterated to the foreign minister that U.S. policy favors, with respect to the Israeli-Palestinian conflict, a two-state solution which will have a Palestinian state living in peace alongside the Jewish state of Israel ”. (רויטרס מירושלים, 16 אפריל)

•  דוברים מטעם הרשות הפלסטינית שללו בתוקף הכרה בישראל כמדינה בעלת אופי יהודי, כפי שעשו זאת במפגש אנאפוליס . לטענתם העלאת דרישה ישראלית זאת נועדה לאפשר לישראל שלא לקבל את העיקרון של "שתי מדינות לשני עמים" ולא לכבד הסכמים שנחתמו. צאא’ב עריקאת טען, כי ארה"ב ומדינות נוספות בעולם נמנעות מלהכיר בישראל כמדינה יהודית בהתעלמו מהתבטאויות אמריקאיות חד-משמעיות המכירות בישראל כמדינה בעלת אופי יהודי (נאום הנשיא בוש באנאפוליס 2, הצהרת מיטשל בעקבות פגישתו עם שר החוץ ליברמן כמצוטט לעיל).

•  ההסברה הסורית , הנשלטת ע"י המשטר, נחלצה לתמיכה בסירוב הפלסטינים להכיר במדינת ישראל כמדינת לאום בעלת אופי יהודי. התקשורת הסורית הפליגה בתיאור חומרת הדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית, טענה כי התביעה לכך מבטאת "תרבותה התוקפנית" של ישראל וקראה לארה"ב ולקהילה הבינלאומית להפעיל לחצים על ישראל כדי שזו תשנה התנהגותה.

הזירה הפנים-פלסטינית

פעילות סיכול של מנגנוני הביטחון הפלסטינים

  מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ממשיכים לפעול באינטנסיביות לסיכול התארגנות צבאית-טרוריסטית של תנועת חמאס. לאחרונה חשפו המנגנונים במסגרת פעילות הסיכול והמנע מצבור נשק במסגד בטול כרם (16 באפריל) מעבדת נפץ במרתף מסגד בקלקיליה (8 באפריל) ומצבור נשק בדירת מסתור בקלקיליה הסמוכה לגדר הביטחון . חמאס מכחישה כי היא מקיימת פעילות צבאית-טרוריסטית ביהודה ושומרון ומאשימה את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם ישראל 3.

בלוני גז שנמצאו במעבדת הנפץ במרתף המסגד בקלקיליה
בלוני גז שנמצאו במעבדת הנפץ במרתף המסגד בקלקיליה

(ערוץ אלג’זירה, 14 באפריל)

  שיח’ חאמד אלביתאוי , בכיר חמאס משכם חבר המועצה המחוקקת, וראש אגודת חכמי הדת של פלסטין נורה (19 באפריל) ע"י פעיל זוטר ממנגנון הביטחון המסכל, ככל הנראה על רקע סכסוך אישי. בראיון שהעניק בעקבות התקרית תקף אלביתאוי את מנגנוני הביטחון בטענה, כי אינם מעניקים הגנה לחברי המועצה המחוקקת. שיח’ אלביתאוי מוכר בנאומיו הקיצוניים והמסיתים בהם נתן ביטוי לתמיכתו בביצוע פיגועי התאבדות.

חאמד אלביתאוי

מימין: חאמד אלביתאוי בבית החולים (סוכנות מען, 19 באפריל). משמאל: חאמד אלביתאוי בימים טובים יותר…

  גורמים בחמאס ניצלו את תקיפתו של בכיר חמאס בשכם על מנת לתקוף את הרשות הפלסטינית. לדברי חמאס המדובר בניסיון התנקשות על רקע פוליטי. בתגובה לאירוע ארגנה חמאס תהלוכה בעיר עזה שבמרכזה נאם אסמאעיל רד’ואן חבר התנועה שקרא להעמיד לדין את האשמים ולשחרר את כל עצורי חמאס שבידי הרשות הפלסטינית (אתר מרכז אלביאן, 19 באפריל). משיר אלמצרי אמר כי אבו מאזן והמנגנונים הם האחראים וכי התקרית היא חלק מרצף האנרכיה הביטחונית השוררת ביהודה ושומרון (אתר פלסטין אלאן, 19 באפריל). אסמאעיל הניה , ראש ממשל חמאס, גינה אף הוא את האירוע בכנותו אותו "פשע נתעב ומחפיר" (ערוץ אלאקצא, 20 באפריל).

ערוץ אלאקצא, 19 באפריל
עצרת למען ביתאוי שאורגנה בעזה (ערוץ אלאקצא, 19 באפריל)

  בהקשר זה, בהודעה לעיתונות מטעם חמאס פורסם כי 600 מפעיליה עדיין עצורים ע"י מנגנוני הביטחון שח אבו מאזן ביהודה ובשומרון. ההודעה מדגישה כי על מנת להמשיך בדיאלוג יש לשחררם לא הגיוני לנהל דיאלוג על רקע האווירה השוררת ביהודה ושומרון (אלביאן, 15 באפריל).

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

  הדיאלוג הפנים-פלסטיני אמור להתחדש בשבוע הבא לקראת חידושו נערכו שורה של דיונים פנימיים על מנת לגבש עמדות לקראת סבב השיחות הבא. אבו עלאא’ אמר, כי חידושו של הדיאלוג הוקדם והוא יחל כבר ב-23 באפריל (אי,פי, 14 באפריל) מיד לאחר מכן הגיעה הכחשה מצד חמאס ואסמאעיל רצ’ואן הודיע כי לתנועתו לא נודע על שינוי מועד הדיאלוג והוא נותר ב-26 באפריל. מחמוד אלזהאר , בכיר חמאס, אמר במהלך ביקורו בירדן כי הושגו במסגרת הדיאלוג הבנות רבות וכי עתה נותרו ובעיות ספורות בלבד על הפרק. לדבריו, חמאס דנה בפתרונות פרודוקטיביים ורעיונות חדשים שהוצגו בפניה על מנת לגבש נוסח מוסכם (ערוץ אלקדס, 16 באפריל). ח’ליל אלחיה אמר, כי ההצעה שתציג חמאס בדיאלוג הפנים-פלסטיני במצרים תהיה הקמת ממשלה אד-הוק לצורך המוגדר של הפיוס הפנים-פלסטיני. לאחר מכן, יידונו שאר הנושאים. לדבריו התנועה תסכים רק ל"עסקת חבילה" שתכלול את כל נושאי המחלוקת (אתר אלפג’ר, 19 באפריל).

הפיוס הפנים-פלסטיני בעיני העיתונות הירדנית
הפיוס הפנים-פלסטיני בעיני העיתונות הירדנית (אלע’ד, 8 באפריל)

ניצול אירועי "ירושלים בירת התרבות הערבית" למטרות הסתה ועידוד הטרור

  בחודש מרץ 2009 נפתחו באופן רשמי אירועי " ירושלים בירת התרבות הערבית לשנת 2009". זאת, כחלק מאירועים המתרחשים מידי שנה מאז 1996, כאשר שרי התרבות של מדינות ערב אימצו את הנוהג האירופאי להכריז על "בירת תרבות" מידי שנה. סדרת האירועים מנוהלת ע"י הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון וע"י ממשל עזה ברצועה. במסגרת האירועים, יוזמת הרשות הפלסטינית במחצית השנייה של אפריל סדנאות אמנות, תערוכות, הצגות, תחרויות ספורט, פסטיבל ערבי מוסיקה בשכונות ירושלים המזרחית ובמקומות נוספים ביהודה ושומרון.

  ממשל חמאס ברצועה מפגין פעלתנות רבה בנושא תוך גיוס הממד הרבותי למען קידום מטרות פוליטיות. במסגרת פעלתנות זאת מנוצלים האירועים להסתה נגד ישראל תוך שימוש [כמקובל] בטיעונים קונספירטיביים שונים: החלטת עירית ירושלים על הריסת בתים בלתי חוקיים בשכונת סילואן נקשרה ל"מזימת ייהוד ירושלים" וחפירות ארכיאולוגיות שמבצעת ישראל הוצגו כ"מזימה להריסת מסגד אלאקצא". חמאס אף פרסמה כרזה המעודדת את פיגועי הדריסה והקושרת אותם עם אירועי "ירושלים בירת התרבות הערבית 2009".

איראן

נאום הסתה של נשיא איראן נגד ישראל מלווה במוטיבים אנטישמיים ב”ועידת דרבן השנייה” בג’נבה

   ב-20 באפריל נפתחה "ועידת דרבן השנייה" נגד הגזענות בג’נבה בה נטל חלק נשיא איראן אחמדינז’אד. במהלך נאומו בוועידה, שנישא ערב יום השואה, עזבו רוב נציגי מדינות האיחוד האירופאי בהפגנתיות את אולם הדיונים. בתגובה גינה נשיא צרפת בחריפות את הנאום והגדירו כ"בלתי נסבל". מזכ"ל האו"ם, שנועד טרם הנאום עם אחמדינז’אד, אמר כי הוא מצטער על שנעשה שימוש בבמה זו "כדי להאשים וליצור מחלוקות". בעקבות פגישה שקיים אחמדינז’אד עם נשיא שוויץ החזירה ישראל את שגרירה בשוויץ להתייעצויות.

אחמדינז'אד נואם בפני באי ועידת דרבן השנייה
אחמדינז’אד נואם בפני באי ועידת דרבן השנייה (ערוץ אלערביה, 20 באפריל)

  אחמדינז’אד, מכחיש שואה סדרתי ונשיא מדינה הפוגעת בשיטתיות בזכויות אדם, ניצל את הבמה בג’נבה להתקפה על יסודות קיומה של מדינת ישראל ועל ארה"ב, תוך שילוב מוטיבים אנטישמיים בנאומו. להלן כמה מדבריו (20 באפריל ערוץ CNN):

•  לדברי אחמדינז’אד הוקמה לאחר מלחמת העולם השנייה מדינה בעלת "ממשלה גזענית" [קרי, ישראל] תחת אמתלא של סבל יהודי (באומרו דברים אלו נראו דיפלומטים רבים עוזבים את האולם). הוא חזר והדגיש, כי על אדמת פלסטין קיימת מדינה גזענית והאשים את ארה"ב, מדינות המערב ומועצת הביטחון כי תרמו להקמתה של מדינה זו .

ערוץ אלערביה, 20 באפריל
דיפלומטים עוזבים את אולם הועידה בעת נאומו של אחמדינז’אד (ערוץ אלערביה, 20 באפריל)

•  המלחמה בעיראק, לטענת אחמדינז’אד, תוכננה ע"י "המשטר הציוני" ובני בריתו בממשל האמריקאי הקודם. פעולותיה של ארה"ב באפגניסטן ובעיראק מצביעות על אגוצנטריות, גזענות וכפייה, על חשבון כבודן וריבונותן של מדינות. ארה"ב הואשמה גם במשבר הכלכלי העולמי משום שהיא כפתה מדיניות כלכלית על מדינות וממשלות המשרתות את בעלי ההון.

•  "הצינות העולמית", בתמיכת מדינות מרכזיות, משליטה גזענות הנתמכת ע"י דת ומנצלת את הדת על מנת להסתיר שנאה. יש להשקיע מאמצים על מנת להפסיק את ה"התעללות" הנעשית ע"י הציונים ותומכיהם ולתמוך בהתנגדות ל"גזענות הברברית".

תשרין, סוריה, 21 באפריל 2009
סיוע הסברתי סורי לנשיא איראן: ישראל משתיקה את העולם מפני ביקורת על גזענותה
באמצעות האשמות באנטישמיות (תשרין, סוריה, 21 באפריל 2009)


1 פירוט ראו לקט מידע מה-19 באפריל: "מחלוקת מהותית סביב תפיסת שתי מדינות לשני עמים: סוגיית סירובם של הפלסטינים להכיר במדינת ישראל כמדינת לאום בעלת אופי יהודי צפה ועלתה עתה מחדש, כפי שארע בעת מפגש אנאפוליס".

2 נאום הנשיא בוש בעת מפגש אנאפוליס הבהיר באופן חד-משמעי כי ארה"ב תומכת במדינת ישראל כמדינה בעלת אופי יהודי:
" The United States will keep its commitment to the security of Israel as a Jewish state and homeland for the Jewish people. " (נאום הנשיא בוש, 27 בנובמבר 2007, מתוך אתר הבית הלבן)

3 פירוט ראו: "מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית חשפו לאחרונה התארגנות מבצעית של חמאס ביהודה ושומרון " (20 באפריל).

לראש העמוד