פגיעה במערך המבצעי-טרוריסטי של הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה



תמונות ארבעה פעילים מבצעיים של הג’האד האסלאמי בפלסטין מתוך העשרה שנהרגו בתקיפות צה”ל ב-17- 18 בדצמבר; למעלה: מאג’ד אלחראזין, המפקד הכללי של “פלוגות ירושלים” (הזרוע המבצעית טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין). למטה מימין: כרים מרואן אלדחדוח, פעיל בכיר [פעיל בכיר במערך ייצור אמצעי הלחימה] (המקור: אתר האינטרנט קדס ניוז, 20 בדצמבר).

הרקע לפעילות כוחות הביטחון הישראלים

1. במהלך השבועיים הראשונים של חודש דצמבר 2007 חלה עלייה משמעותית בירי הרקטות לעבר שדרות ושאר יישובי הנגב המערבי. סה"כ אותרו בתקופה זאת 66 נפילות רקטות לעומת 65 נפילות בחודש נובמבר. שיאו של הירי היה ב- 12 בדצמבר כש- 26 רקטות נפלו בישראל, חלקן הגדול בשדרות ובסביבותיה.

2. על מרבית אירועי ירי הרקטות נטל אחריות ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהינו ארגון הטרור המוביל בירי הרקטות מאז השתלטות החמא"ס על רצועת עזה (יוני 2007). תנועת החמא"ס, מצידה, מאפשרת ואף מעודדת את ירי הרקטות של הג’האד האסלאמי ושל ארגוני טרור קטנים נוספים ופעיליה נוטלים חלק מרכזי בירי המרגמות לעבר יעדים אזרחיים וצבאיים הסמוכים לגדר המערכת של רצועת עזה.

עיקרי פעילות כוחות הביטחון הישראליים

3. בעקבות ההסלמה בירי הרקטות נערכו צה"ל והשב"כ לפגוע בפעילים מבצעיים בכירים של הג’האד האסלאמי בפלסטין המעורבים בירי הרקטות ובסוגי פיגועים נוספים. כוחות הביטחון הישראליים קימו פעילות אינטנסיבית, שכוונה לעבר שלושה דרגים של הארגון ברצועת עזה: דרג הפיקוד המבצעי העליון מקבלי ההחלטות ומכווני הפעילות ; דרג ייצור אמצעי הלחימה – מומחי החבלה האחראים לפיתוח נשק הרקטות ולאספקתו לחוליות היורים; דרג השטח – מפקדי חוליות העוסקות בירי הרקטות .

4. במהלך ה- 17 וה- 18 בדצמבר ביצע צה"ל ארבע תקיפות מהאוויר, אשר במהלכן נהרגו 10 פעילים של הג’האד האסלאמי בפלסטין ושני פעילי חמא"ס:

א. התקיפה הראשונה בוצעה ב-17 בדצמבר סמוך לשעה 21:00 בשכונה שיח’ רדואן בעזה נגד מפקד הזרוע המבצעית של הארגון, מאג’ד אלחראזין . חיל האוויר תקף מכונית בה נסע מאג’ד, יחד עם שומר ראשו, ג’האד מצטפא ט’אהר, ו השניים נהרגו.

להלן סרטון וידיאו של דובר צה"ל המראה את הפגיעה במכונית .
לצפייה בסרט לחץ כאן


המכונית בה נסע מאג’ד אלחראזין לאחר התקיפה (ערוץ אלאקצא, 18 בדצמבר)
 
מאג’ד אלחראזין
(אתר “קדס ניוז”, 20 בדצמבר)

ב. תקיפה שנייה בוצעה מאוחר יותר סמוך לשעה חצות, בליל ה-17- 18 בדצמבר. היא כוונה נגד רכב ובו 4 פעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין בשכונת צברה בעזה. בתקיפה נהרגו כרים מרואן אלדחדוח ראש מערך הייצור של אמצעי הלחימה והרקטות בעזה , ושלשה פעילים נוספים .

ג. תקיפה שלישית בוצעה בבוקר ה -18 בדצמבר נגד כלי רכב במחנה הפליטים ג’בלייה. בתקיפה נפגע חסאם אבו חבל (אבו עבידה), הנמנה על החוליה שביצעה ירי רקטות לעבר זיקים והישובים שמדרום לאשקלון והתכוננה לשגר רקטות נוספות לעבר ישראל. בתקיפה נהרגו 3 פעילים נוספים של הג’האד האסלאמי בפלסטין ו- 4 אחרים נפצעו.

ד. תקיפה רביעית בוצעה בבוקר ה-18 בדצמבר נגד עמדה של מחבלים השייכת ל"כוח המבצע" של החמא"ס (המשולב במסגרת המשטרה) בהריסות הישוב מורג, שבדרום הרצועה. כתוצאה מכך נהרגו 2 פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע המבצעית-טרוריסטית של החמא"ס. התקופה בוצעה בעקבות ירי פצצות מרגמה באותו בוקר לעבר הישוב כרם שלום.

5. ב- 18 בדצמבר נערכו מסעות הלוויה לפעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין שנהרגו בתקיפות חיל האוויר. האחת, בעיר עזה ל- 6 פעילים תושבי העיר והשנייה ל-4 פעילים תושבי צפון רצועת עזה, שהתקיימה בבית לאהיא. במסע הלוויה בעזה השתתפו אלפים רבים, בניהם בכירים בארגון ופעילי ארגונים נוספים.

קווים לדמותם של מספר פעילים מבצעיים בכירים, שנהרגו בתקיפות

6. להלן קווים לדמותם של מספר בכירים מבצעיים בג’האד האסלאמי בפלסטין, שנהרגו בתקיפות האוויריות:

א. מאג’ד יוסף חראזין (אבו מא’מן) – יליד 1970, תושב שכונת שג’עיה תורכמן בעזה, מפקד "פלוגות ירושלים", הזרוע המבצעית- טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה . בשנים האחרונות היה אחראי- ולעיתים אף נטל חלק באופן אישי- במספר רב של אירועי ירי לעבר ישראל, שגרמו לפציעת אזרחים רבים בשדרות וביישובי הנגב המערבי. היה מעורב בביצוע פיגועים כוחות צה"ל ובירי פצצות מרגמה לעבר מוצבי צה"ל.

ב. כרים מרואן אלדחדוח- פעיל בכיר במערך הייצור של אמצעי הלחימה והרקטות של הארגון ברצועת עזה ייצר וסיפק חלק ניכר מהרקטות שנורו לעבר ישראל. היה מעורב באופן אישי בביצוע מספר רב של פיגועי ירי רקטות לעבר ישראל, שגרמו לפציעת אזרחים רבים.

ג. חסאם אבו חבל- פעיל בכיר בג’האד אסלאמי בפלסטין. עמד מאחורי ירי רקטות לעבר ישראל מצפון הרצועה. הוא גם ביצע בעבר פיגועים נגד כוחות צה"ל הפועלים לאורך גדר הגבול ברצועה ותכנן פיגועי "איכות" נגד ישראל.

ד. ג’האד דאהר- יליד 1968, פעיל מבצעי, שנטל חלק במספר רב של ירי רקטות לעבר ישראל.

תגובות פלסטיניות

הג’האד האסלאמי בפלסטין

7. מנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין, רמצ’אן עבדאללה שלח , איים כי ישראל תשלם מחיר יקר בתגובה לפעילות הסיכול. הוא ציין כי "פשעים אלו לא יניאו אותנו מלהמשיך בדרך הג’האד וההתנגדות, וועידות החיסול באנאפוליס ופריז לא יוכתרו בהצלחה" (אתר פאל-טודיי; אתר קדסנט, 18 בדצמבר). על פי דיווח של סוכנות מען, הוסיף רמצ’אן שלח מסר למשפחות ההרוגים: " עמדו איתן התגובה תהיה רועמת ומזעזעת בעומק ישראל " (18 בדצמבר).

&8. בכיר נוסף בג’האד האסלאמי בפלסטין, מחמד אלהנדי , הדגיש כי הזרוע המבצעית של הארגון תבצע פעולות התאבדות בשטח ישראל (העיתון פלסטין, 19 בדצמבר). דובר פלוגות ירושלים, אבו חמזה , איים על ישראל בסדרת "פיצוצים איכותיים" (רדיו צות אלקודס, 18 בדצמבר). בהודעה באתר "פלוגות ירושלים" של הארגון, נמסר כי הריגתו של אלחראזין "תפתח את השער לרווחה בפני גל של פעולות התאבדות " (18 בדצמבר).

החמא"ס

9. תנועת חמא"ס נמנעה מפרסום הצהרות לוחמניות בעקבות התקפות צה"ל. ראש ממשלת החמא"ס, איסמאעיל הניה הגדיר את פעילות ישראל כ "מהלומות מיואשות, אותן מפנה ישראל, אשר נכשלה בהשגת מטרתה להכניע את עזה" (סוכנות ראמתאן, 19 בדצמבר).

10. בערוץ 2 של הטלביזיה הישראלית, שודרה כתבה של כתב הערוץ, סלימאן אלשאפעי, אשר ניהל שיחת טלפון עם ראש ממשלת החמא"ס אסמאעיל הניה, (שעל פי הכתבה התקשר אליו ביוזמתו). לדברי הכתב מסר הניה מסר כי "אין לנו [לחמא"ס] בעיה לנהל מו"מ עם ממשלת ישראל לפחות בשני נושאים: ירי הרקטות והחיסולים. [זאת] כדי להביא להפסקת אש הדדית "; "אנו רוצים ויכולים להביא להפסקת ירי הרקטות, אבל החיסולים של ישראל מפריעים לנו [לסגור הסכם עם הג’האד האסלאמי בפלסטין להפסקת ירי הקסאם]" (ערוץ 2, 18 בדצמבר).

11. בתגובה לפרסום בערוץ 2 הגיב, טאהר אלנונו , דובר ממשלת המעבר בעזה, כי "אם הכיבוש הישראלי ידבק בהרגעה ובהפסקת התוקפנות, ההתנקשויות והמצור על העם הפלסטיני, תהיה הרגעה הדדית ובו זמנית " (אתר פאל מדיה, 18 בדצמבר). בראיון אחר הוא ציין כי "הכדור [נמצא] במגרש הישראלי. אם תופסק התוקפנות על עמנו ויפסק המצור, הרי שתוכל להיות הרגעה הדדית ובו זמנית.." ( Palestine-info , 18 בדצמבר).

הרשות הפלסטינית

12. אבו מאזן , יו"ר הרשות הפלסטינית, גינה את ה"פעולות הפראיות והברבריות שפוגעות בעם הפלסטיני", אולם במקביל גינה את ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, שבעקבותיו מגיבה ישראל. הוא ציין כי "מאג’ד אלחראזין הוא אזרח פלסטיני ואנו מגנים את ההתנקשות בו, ואנו גם מגנים את ירי הרקטות. זוהי פעילות חסרת תועלת שחייבת להיפסק " (סוכנות מען, 18 בדצמבר).

13. דובר הנשיאות, נביל אבו רדינה , גינה את התקיפות הישראליות והוסיף כי מטרת ההסלמה הישראלית שהגיעה שעות ספורות לאחר סוף ועידת פריז, היא להכשיל את תוצאותיה ואת מאמצי המדינות לסייע לתהליך השלום שהתחיל בועידת אנאפוליס (סוכנות ופא, 18 בדצמבר). הדובר התעלם כליל מירי הרקטות לעבר ישובי הנגב המערבי, שעמד ברקע התקיפות הישראליות.

לראש העמוד