IHH, ארגון תורכי ג’האדיסטי, שנטל חלק מרכזי במשט ה”מרמרה”, עומד בראש קואליציה בינלאומית אנטי-ישראלית, שהודיעה על כוונתה לשגר משט נוסף לרצועת עזה במהלך שנת 2014


מסיבת העיתונאים באיסטנבול בה נמסר, כי קואליציה בינלאומית מתכוונת לשגר משט נוסף לרצועת עזה. שלישי משמאל: נציג תורכיה דורמוש איידין, חבר הנהגת IHH (אתר IHH, 12 באוגוסט 2014).
מסיבת העיתונאים באיסטנבול בה נמסר, כי קואליציה בינלאומית מתכוונת לשגר משט נוסף לרצועת עזה. שלישי משמאל: נציג תורכיה דורמוש איידין, חבר הנהגת IHH (אתר IHH, 12 באוגוסט 2014).

כללי

1.   ב-12 באוגוסט 2014 התקיימה מסיבת עיתונאים באיסטנבול בה נמסר, כי במהלך 2014 מתארגן משט חדש, שמטרתו להביא לסיום המצור הימי המוטל על רצועת עזה. את מסיבת העיתונאים אירגנה קואליציה בינלאומית (The Freedom Flotila Coalition, FFCאותה מוביל להערכתנו ארגון IHHעל פי דיווח IHH והודעה לעיתונות מטעם הקואליציה, התקיימו בעניין המשט דיונים במשך יומיים במטה IHH באיסטנבול (11-10 באוגוסט 2014). בדיונים השתתפו נציגים מיוון, נורבגיה, שבדיה, קנדה, צרפת, בריטניה, ספרד, דרום אפריקה, מלזיה, ירדן ואינדונזיה. מארגני המשט מסרו, כי המשט מהווה ביטוי לסולידריות עם העם הפלסטיני וכי חברי הקואליציה תומכים בדרישת תושבי עזה לפתוח נמל לתנועה ימית. כמו כן נטען, כי בכוונת מנהלות נמלים רבים בים התיכון להכריז על נמל עזה כ"נמל עמית" וכי תתקיימנה בחודשים הבאים פעולות מחאה בנמלים ובים הפתוח (12 באוגוסט 2014, yenisafak.com; IHH.org.tr,).

2.   אתר IHH פרסם רשימת ארגונים והתארגנויות השותפים בקואליציה הארגונים הללו – חלקם לאומיים וחלקם על-לאומיים – מוכרים לנו מניסיונות קודמים לשגר משטים לרצועה ומפעילות אנטי-ישראלית ברחבי העולם. להלן רשימת הארגונים החברים בוועדה המובילה את הפרויקט הנקראת "ועדת משט החופש" (ihh.org12 באוגוסט 2014):

א.       European Campaign to end the Siege on Gaza

ב.       Freedom Flotilla Italya(איטליה).

ג.       Gaza's Ark(רצועת עזה).

ד.       IHH Insani Yardim Vakfi(תורכיה).

ה.      International Committee for Breaking the Siege on Gaza (ICBSG)

ו.        Rumbo a Gaza(ספרד).

ז.       Ship to Gza  (יוון)

ח.      Ship to Gaza(נורבגיה)

ט.      Ship to Gaza(שבדיה)

3.   להלן גופים נוספים המשתתפים במשט אך אינם חברים בועדה המובילה את המשט (IHH.org.tr):

א.       Palestine Solidarity Alliance(דרום אפריקה)

ב.       Free Gaza

ג.       Haluan Palestin(מלזיה)

ד.       Life Line to Gaza(ירדן)

ה.      Miles of Smiles

ו.        Sahabat Al-Aqsa

4.   IHH הינוו ארגון תורכי ג'האדיסטי, אסלאמי-רדיקלי, אנטי- אמריקאי, אנטי-מערבי, אנטי-ישראלי ואנטישמי. הארגון, הקשור בטבורו לממשל התורכי, מהווה מרכיב חשוב בקואליציה הבינלאומית העוסקת במתקפת הדה-לגיטימציה על ישראל והוא נוטל חלק בפעולותיה. זאת בשיתוף פעולה עם ארגונים אסלאמיסטים בתורכיה, ארגונים אנטי-ישראלים במערב וארגונים בעולם הערבי/מוסלמי ובמדינות המערב המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים.

5.   ארגון IHH היה הרוח החיה בפרויקט המשטים, שנועד לאתגר את מדיניות ישראל, בכל הנוגע לתנועה הימית לרצועת עזה.הארגון  נטל חלק מרכזי במשט, שהסתיים בעימות אלים על גבי ה"מרמרה" (31 במאי 2010). מרכזיותו של IHHבמשט התבטאה בתכנון, ברכישת שלושת כלי שיט עבור המשט (כולל ה-Mavi Marmara); בהעמדת יכולות מדינתיות של תורכיה לרשות הקואליציה ששיגרה את המשט ובתכנון העימות האלים עם צה"ל ללא יידוע שותפיו לקואליציה. פעילי IHH נטלו חלק מרכזי בעימות על גבי ה"מרמרה",שהסתיים במותם של עשרה פעילים תורכיים, בתשעה פצועים לצה"ל ובעשרות פצועים מקרב הנוסעים. נראה איפא כי IHH מנסה לנצל את הביקורת, שהתעוררה נגד ישראל במבצע" צוק איתן" ואת תביעת חמאס להקמת נמל ימי ברצועה, על מנת לחדש את פרויקט המשטים לרצועת עזה, מתוך הבנה, כי יזכה לרוח גבית אוהדת מהממשל התורכי.

מנהיג IHH בולנט ילדרים (מימין) נואם על סיפון ה"מרמרה" בפני פעילי IHH ותומכיהם ומפיח בהם רוח קרב לקראת העימות הצפוי עם חיילי צה"ל.
מנהיג IHH בולנט ילדרים (מימין) נואם על סיפון ה"מרמרה" בפני פעילי IHH ותומכיהם ומפיח בהם רוח קרב לקראת העימות הצפוי עם חיילי צה"ל.

6.   במהלך פרשת ה"מרמרה" ולאחריה הציגו פעילי IHH וממשלת תורכיה אותו כארגון זכויות אדם, הפועל בתחום ההומניטארי, והסתירו או הכחישו את אופיו האסלאמי-רדיקלי-ג'האדיסטי. אולם פעילותו האלימה נגד צה"ל בפרשת ה"מרמרה", מעורבותו, כחצי שנה קודם לכן, בעימות אלים נגד כוחות הביטחון המצריים, והאוריינטציה האסלאמית רדיקלית, האנטי-אמריקאית והאנטי-מערבית של IHH, המתבטאת בנאומי בולנט ילדרים – כל אלה מצביעים בעליל,כי תפיסת עולמו ואופיו האלים של הארגון, שמקורם בעברו הג'האדיסטי, לא השתנו מיסודם. על רקע אופיו של הארגון יש לקחת בחשבון, כי הוא לא יירתע משימוש באלימות גם במהלכיו הבאים נגד ישראל, כפי שעשה במשט ה"מרמרה".

7.   על פי אתר IHH העביר הארגון במהלך מבצע "צוק איתן" סיוע לפלסטינים ברצועה בתרופות, מזון ומצרכים חיוניים בשווי של כשמונה מיליון דולרים. העברת הסיוע תואמה ע"י נציג הארגון ברצועה מחמט כאיא. הסיוע, שהגיע מתורכיה הועבר דרך נמל אשדוד באמצעות משאיות שנכנסו לרצועה דרך מעבר כרם שלום (אתר מתאם הפעולות בשטחים). כמו כן עסק IHH בהסתה קשה נגד ישראל בתורכיה,שכללה קריאות להחרמתה ולבידודה. IHHארגן גם שידורי החרמה והזדהות בשלושים תחנות רדיו וערוצי טלויזיה (מנהיג IHHבולנט ילדרים, בהתבטאות כלפי שר החוץ אביגדור ליברמן:

"You are Hitler. You and your cabinet are  committing an offense by carrying out genocide". (אתר IHH, 13 באוגוסט 2014)

8.   קווים לדמותו של IHH ראו נספח.