תרגיל משותף של הארגונים הפלסטיניים ברצועה מעביר מסרים ואיומים לישראל

עיקרי המסמך
  • ב-26 בדצמבר 2021 הודיע חמ”ל הארגונים המשותף ברצועת עזה, בראשות חמאס, על תחילתו של תרגיל צבאי “המשענת האיתנה 2″. בתרגיל, השתתפו הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה והוא נמשך שלושה ימים. ב-29 בדצמבר 2021 התקיים במוצב שהדאא’ אלקסאם של חמאס ברפיח, התרגיל המסכם בו צפו נציגים בולטים של הזרועות הצבאיות, בהם אימן נופל, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, ח’אלד מנצור, בכיר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, ואבו מג’אהד מהזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית (ערוץ אלג’זירה, 30 בדצמבר 2021). קדם לתרגיל המשותף תרגיל רחב היקף שביצעה הזרוע הצבאית של חמאס ב-14 בדצמבר 2021 תחת הכותרת “מגן ירושלים”.
  • התרגיל התקיים על רקע איומים מתמשכים של חמאס, ושאר הארגונים ברצועה, כי פניהם להסלמה הדרגתית עם ישראל בשל מה שהם מכנים ה”סחבת” הננקטת במתן הקלות ותהליך שיקום הרצועה. הארגונים פרסמו הודעה משותפת בה ציינו, כי הם דנו בנושא העלאת רמת התיאום ביניהם בתרחישי הסלמה מול ישראל והזהירו כי הסחבת בהקלות ובסיום “המצור” עלולה להוביל לפיצוץ המצב בכל רגע (אלמיאדין, 18 בדצמבר 2021).
  • דוברים, הצהירו, כי מטרת התרגול המשותף היא לבדוק את החזרה לכשירות לאחר מבצע “שומר החומות”, רמת המוכנות והתיאום בין הזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועה, ולהבטיח את יכולתה של “ההתנגדות” להגן על ירושלים בסבב צבאי נוסף מול ישראל (אלאח’באר, 18 בדצמבר 2021). התרגיל עסק הן בתרחישים התקפיים והן במשימות הגנתיות. בין המתווים הבולטים שתורגלו היו כיבוש מוצבים ישראליים, תקיפת כלי רק”מ של צה”ל, וחטיפת חיילים ישראליים (ערוץ אלג’זירה, 30 בדצמבר 2021).
  • פרשנים מעזה ציינו, כי מעבר לתרגול הצבאי נועד התרגיל להעביר מסר לישראל שהארגונים מוכנים לעימות חדש מולה, לנוכח מה שתואר ”התגברות התוקפנות הישראלית במזרח ירושלים, ביהודה ושומרון ונגד האסירים בבתי הכלא” (פלסטין אליום, 29 בדצמבר 2021).
  • בדברים שנשא אימן נופל, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, במהלך התרגיל המסכם, הוא ציין שהתרגיל מבטא את אחדות הפלגים הפלסטיניים ונועד להעביר מסר לישראל, שסוגיית האסירים נמצאת בראש סדר העדיפויות שלהם. הוא גם ציין שגדר הביטחון, שלאחרונה סיימה ישראל את הקמתה, על גבול הרצועה לא תצליח להגן עליה. עוד ציין נופל, כי התרגיל המסכם נערך במתקן אימונים של הזרוע הצבאית בחמאס בו התאמנו בזמנו חוטפיו של החייל גלעד שליט (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021).
אימן נופל בטקס הסיום של התרגיל המשותף (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021)     אימן נופל בטקס הסיום של התרגיל המשותף (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021)
אימן נופל בטקס הסיום של התרגיל המשותף
(חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021)
  • בראיון שהעניק ח’אלד מנצור, בכיר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, במהלך התרגיל הוא ציין כי החשבון שלהם עם ישראל לא נסגר וכי עדיין ישנם אסירים וישנה “אדמה כבושה”. הוא הדגיש שהתרגיל הוא דרך לקראת שחרור ו”התנגדות” (ערוץ אלג’זירה, 30 בדצמבר 2021).
ח'אלד מנצור, בכיר בזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי, מתראיין במהלך התרגיל המסכם של הפלגים הפלסטיניים (ערוץ אלג'זירה, 30 בדצמבר 2021)
ח’אלד מנצור, בכיר בזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, מתראיין במהלך התרגיל המסכם של הפלגים הפלסטיניים (ערוץ אלג’זירה, 30 בדצמבר 2021)
  • יצוין, כי אשתקד (ב-29 בדצמבר 2020) נערך התרגיל הראשון של חמ”ל הארגונים המשותף. התרגיל נמשך אומנם רק 12 שעות, אך הוא התקיים בכל רחבי הרצועה ולקחו בו חלק לא רק הזרועות הצבאיות אלא גם מנגנוני ביטחון הפנים ברצועה. התרגיל הקודם גם כלל מתווים רבים שלא נכללו הפעם דוגמת שיגור רקטות לעבר הים, תרגול צלילה והנחתה ימית, פינוי מפקדות צבאיות, מטות ומשרדי ממשלה בעת חירום, חדירה לשטח ישראל באמצעות מנהרות ועוד[1]. נראה כי השנה הושם דגש בתרגיל בעיקר על פעילות קרקעית מול כוחות צה”ל, תוך התגברות על המכשול שבנתה ישראל, תקיפת טנקים וחטיפת חיילים.

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-5 בינואר2021: "תרגיל צבאי משותף ראשון מסוגו, של ארגונים הפועלים ברצועת עזה, שנועד להעביר מסרים אחדות ויכולת צבאית משופרת".