חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (5– 11 בינואר 2011)

אתר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 8 בינואר 2011

אתר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 8 בינואר 2011

מקום פגיעת פצצת המרגמה ממנה נפצעו  ששת הפועלים הזרים

מקום פגיעת פצצת המרגמה ממנה נפצעו ששת הפועלים הזרים

אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 8 בינואר 2011

אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 8 בינואר 2011

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

אתר פלוגות ירושלים 9 בינואר 2011

אתר פלוגות ירושלים 9 בינואר 2011

אימונים של פלוגות ירושלים הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין

אימונים של פלוגות ירושלים הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין

שיירת הסיוע הלובית ”אלקדס 5“ הגיעה לרצועת עזה

שיירת הסיוע הלובית ”אלקדס 5“ הגיעה לרצועת עזה

אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס נפגש עם פעילי השיירה הלובית ”אלקדס “5 (צפא, 9 בינואר 2011)

אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס נפגש עם פעילי השיירה הלובית ”אלקדס “5 (צפא, 9 בינואר 2011)

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס עם שר המשפטים האמריקני לשעבר רמזי קלארק

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס עם שר המשפטים האמריקני לשעבר רמזי קלארק


אתר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 8 בינואר 2011
פעילי ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין מבצעים ירי מרגמות ממנו נפצעו שישה עובדים זרים

(אתר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 8 בינואר 2011)

עיקרי הדו"ח

 בנגב המערבי נמשכת ההסלמה, שמקורה בארגוני הטרור הפועלים ברצועה. השבוע אותרו נפילות של שמונה רקטות ו-13 פצצות מרגמה. שישה עובדים זרים נפצעו, אחד מהם באורח קשה. כמו כן נהרג חייל צה"ל וארבעה חיילים נוספים נפצעו כתוצאה מתקלה טכנית במהלך ירי פצצות מרגמה של כוח צה"ל לעבר חוליית מחבלים, שהניחה מטענים בסמוך לגדר הביטחון. בתגובה תקפו כלי טייס של חיל האוויר מספר פעמים יעדי טרור ברצועה.

 הרשות הפלסטינית ממשיכה בפעילות מדינית שנועדה להשיג הכרה במדינה פלסטינית בגבולות 1967 . השבוע הודיעה צ’ילה על הכרה במדינה פלסטינית "חופשית עצמאית וריבונית" (ללא אזכור גבולות 1967). הרשות פועלת לגיוס מדינות דרום אמריקאיות נוספות.  

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

חייל צה”ל נהרג בעת פעילות סיכול

 ב-7 בינואר איתר כוח צה"ל  חוליה שמנתה שלושה מחבלים, אשר הניחה מטענים בסמוך לגדר הביטחון ברצועת עזה. כוח צה"ל ירה פצצות מרגמה לעבר החוליה. כתוצאה מתקלה טכנית במהלך הירי, נהרג מאש כוחותינו חייל צה"ל סמל ראשון נדב רוטנברג ז"ל וארבעה חיילים נוספים נפצעו (אתר דובר צה"ל, 7 בינואר 2011).  כמה ארגונים קיבלו אחריות לאירוע בין הארגונים הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין (מען, 7 בינואר 2011) והזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (אתר גדודי אבו עלי מצטפא 8 בינואר 2011).

ירי  ופצצות מרגמה

 השבוע חלה עלייה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר שטח ישראל. במסגרת זו,  אותרו נפילות של שמונה רקטות ו- 13 פצצות מרגמה ביישובי הנגב המערבי. כתוצאה מירי הרקטות ופצצות המרגמה נפצעו שישה אזרחים, אחד מהם באורח קשה.

 להלן אירועים מרכזיים:

  • 10 בינואר – אותרו שלוש נפילות רקטות בשטחים פתוחים במועצה האזורית חוף אשקלון ונפילה אחת במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • 7 בינואר – אותרה נפילת רקטה סמוך לגדר הביטחון . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • 6 בינואר –  במהלך היממה אותרו שבע נפילות פצצות מרגמה. שתיים מפצצות המרגמה פגעו בבית ופצעו שישה עובדים זרים אחד מהם באורח קשה, אחד באורח בינוני והשאר באורח קל. פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלו אחריות על הירי ואף תיעדו אותו (אתר הפלוגות 9 בינואר 2011). גם וועדות ההתנגדות העממית קיבלו אחריות לירי (אתר חטיבות צלאח אלדין, 5 בינואר 2011).

מקום פגיעת פצצת המרגמה ממנה נפצעו  ששת הפועלים הזרים
מקום פגיעת פצצת המרגמה ממנה נפצעו  ששת הפועלים הזרים
(באדיבות ערוץ 10, 8 בינואר 2011)

אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 8 בינואר 2011
תיעוד פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין מבצעים את ירי פצצות מרגמה כתוצאה ממנו

נפצעו שישה בני אדם  (אתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 8 בינואר 2011)

  • 5 בינואר–  אותרה נפילת רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו כן נפלו שש פצצות מרגמה בנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

הערות:
* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה.
**  נכון ל-11 בינואר 2011

תגובת ישראל

 בתגובה לירי הרקטות ופצצות המרגמה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר פעמים יעדי טרור ברצועת עזה :

  • 10   בינואר –  כלי טייס של חיל האוויר תקפו שני יעדי טרור במרכז הרצועה (דובר צה"ל, 10 בינואר 2011).

  • 4 בינואר – כלי טייס של חיל האוויר תקפו יעדי טרור במרכז ובדרום הרצועה ביניהם מנהרות הברחה (דובר צה"ל, 5 בינואר 2011). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו, כי  הותקף מרכז אימונים של גדודי עז אלדין אלקסאם.  לא דווח על נפגעים (Palestine-info , 6 בינואר 2011; ופא, 6 בינואר 2011; YNET , 5 ו-6 בינואר 2011).

המשך מדיניות הירי המרוסנת של חמאס

 העלייה בירי הרקטות ופצצות המרגמה העלתה גם את מפלס החששות ברצועת עזה מפני הסלמה ביטחונית. על רקע זאת הדגישו גורמים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין, כי איומיה של ישראל אינם מרתיעים את "ההתנגדות" ולא פוגעים בנחישותה. לדבריהם "פלגי ההתנגדות" מסוגלים להגן מפני כל הסלמה ביטחונית ישראלית (אלאיאם, 9 בינואר 2011).

אתר פלוגות ירושלים 9 בינואר 2011

אימונים של פלוגות ירושלים הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין
אימונים של פלוגות ירושלים הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין
(אתר פלוגות ירושלים 9 בינואר 2011)

 למרות הרטוריקה החריפה נראה, כי חמאס מצידה מנסה להרגיע את הרוחות ולכפות על הארגונים הסוררים לחזור למדיניות הירי המרוסנת. בהקשר זה הצהיר אימן טה, מבכירי חמאס ברצועה, כי חמאס מקיימת מגעים עם הפלגים השונים (קרי, ארגוני הטרור) ברצועת עזה שנועדו "להרגיע את המתיחות בשטח". הוא הדגיש כי חמאס פועלת "במלוא המרץ" על מנת שלא להגיע לכדי עימות עם ישראל. עוד הוסיף, כי על כל תגובה בירי להתבצע במסגרת "הסכמה לאומית" (קדסנט, 9 בינואר 2011).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.

 להלן מספר אירועים בולטים:

  • 8 בינואר – צעיר פלסטיני התפרץ לעבר מחסום בקעות הסמוך לשכם. משלא נענה לקריאות החיילים לעצור, נורה ונהרג. הצעיר נשא עימו שני מטעני צינור מאולתרים וסכין     (ערוץ 10, 8 בינואר 2011).

  •  6 בינואר – אבנים  יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי, סמוך לחלחול (דרומית-מערבית לבית לחם). אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל, נזק נגרם לרכב (אתר דובר צה"ל, 6 בינואר 2011).

גם השבוע התקיימו הפגנות בכפרים בלעין ונעלין, צפונית לראמאללה. פלסטינים, אזרחים ישראלים וזרים התקהלו ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראלים. צברי צידם, שר התקשורת הפלסטיני לשעבר, קרא למפגינים הפלסטינים, המשתתפים בהפגנות ב"מוקדי החיכוך" במסגרת ה"מאבק העממי", להצטייד במצלמות ואמצעי תיעוד ולהעביר את התמונות לידי סוכנויות הידיעות, על מנת "להשחיר" את פניה של ישראל ברחבי העולם (רדיו אג’יאל, 31 בדצמבר 2010).

שחרור ומעצר פעילי חמאס ביהודה ושומרון

 ב-6 בינואר שחררה הרשות הפלסטינית שישה פעילי חמאס, אשר היו עצורים בידה ושבתו רעב במשך מספר שבועות במחאה על מעצרם. שחרורם התקיים לאחר שתנועת חמאס הפכה את הסוגיה לתנאי להמשך מגעי הפיוס בין פתח וחמאס. אחד העצורים הינו ואא’ל אלביטאר, פעיל חמאס, אשר היה מעורב בביצוע פיגוע ההתאבדות הכפול בדימונה (פברואר 2008) בו נהרגה אזרחית ישראלית ונפצעו עשרה אזרחים נוספים.  

 יממה לאחר שחרורם, נעצרו חמישה מהם בידי כוחות הביטחון הישראלים. במהלך הפעולה נורה ונהרג בשוגג אזרח פלסטיני שזוהה בטעות כאחד העצורים המשוחררים (דובר צה"ל, 7 בינואר 2011). דוברי חמאס גינו את מעצרם החוזר של האסירים ואת הריגתו של הפלסטיני והטילו על הרשות הפלסטינית את האחריות לכך בשל התיאום הביטחוני המתקיים בינה לבין ישראל (  ערוץ אלקדס, 7 בינואר 2011; צפא, 6 בינואר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו בין 135 ל-278 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום. כמו כן הועברו מרצועת עזה לשטח ישראל 24 טון תותים ו-566,700 יחידות פרחים, המיועדים לייצוא (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 4 בינואר 2011). מגדלי תות השדה ברצועה הביעו את שביעות רצונם מייצוא תוצרתם בציינם, כי בעונה הנוכחית נרשם שיפור משמעותי בהשוואה לשנים קודמות (אלאיאם, 4 בינואר 2011).

ממשל חמאס מבצע פרויקטים ציבוריים חדשים

 גורמים בממשל חמאס ברצועת עזה הודיעו באחרונה על ביצוע מספר פרויקטים בתחום הבנייה, התשתיות והמים. מימון מרבית הפרויקטים, שהינם בהיקף של מיליוני דולרים, נעשה באמצעות כספים שהגיעו מאגודות צדקה שונות במדינות ערב. במסגרת זו יצוינו :

  • הקמת מרכז מסחרי חדש בלב העיר עזה – יוסף אלמנסי, שר השיכון והעבודות הציבוריות בממשל חמאס, הודיע, כי יהיה זה  "המרכז הגדול מסוגו" ברצועת עזה (צפא, 4 בינואר 2011).

  • פרויקטים למגורים – יוסף אלמנסי, שר השיכון בממשל חמאס הודיע על השלמת פרויקט לשיפוץ 400 מבנים ועל חנוכת בניין רב קומות המיועד עבור אזרחים שבתיהם ניזוקו במבצע עופרת יצוקה. פרויקטים אלה מומנו על ידי ארגון IHH (אתר משרד השיכון והעבודות הציבוריות של חמאס, 16 בדצמבר 2010) ואגודת אלרחמה (אלאיאם, 4 בדצמבר 2010).

  • שיפוץ וסלילה של רחובות ראשיים בעיר עזה (צפא, 18 בדצמבר 2010).

  • פרויקט בתחום המים – על פי מקור בעיריית עזה נחפרו במהלך שנת 2010 18 בארות מים ובעיר ח’אן יונס נחנך מתקן להתפלת מים (ערוץ אלאקצא, 18 בדצמבר 2010; פלסטין, 31 בדצמבר 2010; צפא, 14 בדצמבר 2010).

התהליך המדיני

נמשכת הפעילות המדינית של הרשות הפלסטינית להשגת הכרה בין לאומית במדינה פלסטינית

 הרשות הפלסטינית ממשיכה בפעילות המדינית, שנועדה להשגת הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית בגבולות 1967. במהלך השבוע הצטרפה  צ’ילה לכמה ממדינות אמריקה הלטינית עם ההודעה על הכרתה במדינה פלסטינית "חופשית, עצמאית וריבונית" (ללא אזכור גבולות 1967) (AFP , 7 בינואר 2011). גורמים ברשות הפלסטינית, מסרו, כי הם מקווים לגייס בזמן הקרוב גם את אורגוואי, פראגוואי מכסיקו וסורינאם (אלשרק אלאוסט, 9 בינואר 2011) .

גינויים ברשות ובחמאס על הריסת מלון שפרד במזרח ירושלים

 ב-9 בינואר, לאחר עיכובים, הוחל בהריסתו של מלון שפרד בשכונת שיח’ ג’ראח, שבמזרח ירושלים לשם הקמת שכונה יהודית חדשה בה אמורות להתגורר כ-120 משפחות.

 הריסת המלון הביאה למחאות חריפות ברשות הפלסטינית ומצד דוברי חמאס. משרד החוץ של הרשות שיגר מזכר לנציגויות הדיפלומטיות בו קרא לכל המדינות לגנות את הפעולה הישראלית "המנוגדת לחוק הבינלאומי ואינה משרתת את השלום". להלן שתי  התבטאויות בנושא של בכירים ברשות הפלסטינית:

  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת הנשיאות, הצהיר כי אין לישראל זכות לבנות בשום חלק של מזרח ירושלים וכי המהלך הרס את המאמצים האמריקאים וחיסל כל אפשרות חזרה למשא ומתן (סוכנות ופא, 9 בינואר 2011).

  • צאיב עריקאת , יו"ר צוות המו"מ באש"פ, גינה את הריסת המלון בטענה, כי ישראל הורסת מבנים פלסטינים בניסיון לטהר את ירושלים וכי ראש הממשלה הישראלי ממשיך לשנות את העובדות בשטח כדי למנוע הקמתה של "מדינה פלסטינית ריבונית". עריקאת הפנה קריאה לקהילה הבינלאומית לנקוט בעמדה נחרצת בסוגיה (ופא, 9 בינואר 2011).

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

שיירת הסיוע הלובית “אלקדס 5” הגיעה לרצועת עזה

 חלק מפעילי השיירה לובית, המכונה "אלקדס 5", הגיעו בשתי טיסות לנמל התעופה אלעריש במצרים ב-4 וב-5 בינואר. כל אחד מהמטוסים נשא כ-20 פעילים וכ-80 טונות ציוד רפואי והומניטארי. ציוד זה הוכנס לרצועת עזה ב-6 בינואר.  חלק נוסף של השיירה עשה את דרכו בדרך הים כשהוא נושא עימו כ-50 טונות של מזון. הספינה נפרקה בנמל אלעריש והסיוע שנשאה הועבר אף הוא לרצועת עזה ב-9 בינואר 2010 (אלאהראם, 4 בינואר 2011; אלקדס, 6 בינואר 2011; ופא, 9 בינואר 2011). גורם בשיירה הצהיר, כי בכוונת לוב לשגר שיירת סיוע נוספת בשם "מרמרה אלקדס" (מען, 6 בינואר 2010).

 במהלך שהותם ברצועת עזה נועדו פעילי השיירה עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס בעזה ועם אחמד בחר, הסגן הראשון של יו"ר המועצה המחוקקת (צפא, 8 ו-9 בינואר 2011).

שיירת הסיוע הלובית ”אלקדס 5“ הגיעה לרצועת עזה
מימין: כמה מפעילי השיירה הלובית “אלקדס 5” על כבש הספינה שהפליגה לנמל אלעריש (quryna.com, 7 בינואר 2011).

משמאל: אחת ממשאיות השיירה נושאת ציוד לתוך רצועת עזה (7 בינואר 2011 http://lug.ly)

אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס נפגש עם פעילי השיירה הלובית ”אלקדס “5 (צפא, 9 בינואר 2011)
אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס נפגש עם פעילי השיירה הלובית “אלקדס “5 (צפא, 9 בינואר 2011)

משלחת אמריקנית ביקרה ברצועה  

 משלחת אמריקנית, ביקרה ברצועת עזה והתקבלה על-ידי אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס.  בראש המשלחת עמד רמזי קלארק, שר המשפטים האמריקני לשעבר, בעל עמדות פרו-פלסטיניות (צפא, 5 בינואר 2011).

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס עם שר המשפטים האמריקני לשעבר רמזי קלארק
אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס עם שר המשפטים האמריקני לשעבר רמזי קלארק
(PressTV , 6 בינואר 2011;.islamidavet.com , 11 בינואר 2011)

השיירה האסיאנית עזבה את רצועת עזה

 פעילי השיירה האסיאנית "אסיה 1" עזבו ב-7 בינואר את רצועת עזה לאחר ששהו בה כחמישה ימים. שהייתם ויציאתם מהרצועה לא זכו לתהודה תקשורתית. במהלך ימי שהותם ברצועה נטלו הפעילים חלק בכמה אירועים ביניהם טקס קבלת פנים חגיגי בראשות אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס (4 בינואר 2011). כמו כן קיימו חברי המשלחת פגישות עם משלחת מטעם משרד הבריאות של ממשל חמאס ועם משפחות האסירים  (אלאיאם, 5 בינואר 2011; אלופד, 7 בינואר 2011).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד