החתרנות האיראנית בתימן

ד”ר עצאם אלעמאד

ד”ר עצאם אלעמאד

הסיסמא של המורדים החות'ים בתימן

הסיסמא של המורדים החות'ים בתימן

סרטון שהפיצו המורדים החות'ים

סרטון שהפיצו המורדים החות'ים


1. ב-28 בספטמבר התפרסם באתר אינטרנט בשפה הפרסית, המקורב למחסן רצ’אא’י, מזכיר המועצה לקביעת האינטרס ואחד מארבעת המועמדים לנשיאות ביוני 2009, ראיון עם מטיף שיעי תימני בשם ד"ר עצאם אלעמאד. המרואיין תואר באתר כאזרח תימני, שהצטרף לאחרונה לשיעה ולומד את עקרונות השיעה בסמינרים דתיים בעיר קום. בראיון תאר אלעמאד את השפעתו האידיאולוגית והדתית הגוברת של המשטר האיראני על הנהגת המורדים החות’ים בצפון תימן. המרואיין, ד"ר עצאם אלעמאד, מוכר מהופעותיו הטלוויזיוניות בתימן בהם הגן על השיעה והותקף בשל כך ע"י פורומים סונים באינטרנט.

ד”ר עצאם אלעמאד
ד"ר עצאם אלעמאד
(הטלויזיה האיראנית בערבית www.alkawthattv.ir )

2. כותרת הראיון באתר האיראני הינה "הקשר הלבבי והחם בין מנהיג החות’ים בתימן לבין האיאתאללה עלי ח’אמנהאי תואם את יחסי הקרבה האידיאולוגית והדתית, שבין חסן נצראללה לאיאתאללה ח’אמנהאי". להלן עיקרי הראיון2:

א. סיד חסין חות’י [המנהיג הראשון של המרד החות’י, שמצא מותו בשנת 2004], קיים קשר לבבי ועמוק מאוד עם האיאתאללה עלי ח’אמנהאי. חסין חות’י, הנתפס גם לאחר מותו כמנהיג המרד מהבחינה האידיאולוגית, נהג לומר בקלטות שלו, כי האישיות בת זמננו הקרובה ביותר לאלוהים היה האמאם ח’מיני וכי האיאתאללה ח’אמנהאי הינו ממשיך דרכו. לדברי עצאם אלעמאד חסין חות’י הושפע גם מהגותו של חסן נצראללה מנהיג חזבאללה וקיים דמיון ביניהם מהבחינה הפוליטית.

ב. עבד אל מלכ חות’י, אחיו הצעיר של חסין [שירש את מקומו כמנהיג המרד], שהה תקופה מסוימת באיראן והתגורר בקום. גם חסין חות’י ביקר באיראן, התגורר בקום, והתעמק בספריו של ח’מיני. חסין חות’י נהג להדגיש, כי השיעים בתימן צריכים להפוך את הרפובליקה האיראנית למודל חיקוי עבורם. חסין חות’י כתב ספר בשם "איראן בהגותו של חסין חות’י", אשר יצא לאור במספר מהדורות.

ג. במשך דורות החזיק שבט החות’י באמצעי לחימה. האזור שבו גרים בני השבט נחשב כ"שוק נשק" עבור התימנים שנהגו לאורך ההיסטוריה לרכוש את אמצעי הלחימה שלהם מהשבט החות’י. לפיכך לקריאת המשטר האיראני לתושבי האזור להניח את נשקם אין כל משמעות משום שהחזקת נשק הינה חלק בלתי נפרד מהתרבות התימנית.

ד. השיעים הזיידים בתימן [המונים כ-30% מאוכלוסייתה] מאמינים בקיום 4 אימאמים, ולא בקיום 12 [כמו השיעים האיראנים]. אולם השיעים לדברי עצאם אלעמאד החות’ים מאמינים עתה ב-12 אימאמים ולכן הם מקורבים מאוד לאסכולה השיעית האיראנית, ולא ניתן להשוותם לשיעים הזיידים. אולם, עם זאת, גם השיעים הזיידים בתימן מתנגדים לשלטון הקיים, למרות שבראשו עומד הנשיא עלי עבדאללה צאלח, שהוא כביכול שיעי זיידי. נשיא זה הפך למעשה לאויב של השיעים הזיידים משום שהוא תומך בוהאבים [קרי, בסעודים] ובמוסלמים הסלפים3.

3. להשפעה האידיאולוגית-דתית של איראן על הנהגת המרד החות’י יש גם משמעויות פוליטיות מובהקות. בסרטי תדמית המופצים ע"י המורדים החות’ים נראות כרזות בהן מופיעה הסיסמא (מבית מדרשה של איראן): אללה הוא הגדול מכולם; מוות לאמריקה, מוות לישראל, ארורים היהודים, הניצחון לאסלאם.

הסיסמא של המורדים החות'ים בתימן
הסיסמא של המורדים החות’ים בתימן (המכונים תומכי האמת בתימן): אללה הוא הגדול מכולם; המוות לאמריקה; המוות לישראל; הקללה על היהודים; הניצחון לאסלאם (מתוך פורום של המורדים החות’ים באתר האינטרנט בנת ג’ביל של חזבאללה).
  סרטון שהפיצו המורדים החות'ים
סרטון שהפיצו המורדים החות’ים. על גבי הטנק מופיעה כרזה עליה כתוב: אללה הוא הגדול מכולם, מוות לאמריקה, ארורים היהודים, נצחון לאסלאם, מוות לישראל (manarvideo.com)

ביקורת פנים-איראנית על הסיוע למורדים החות’ים

4. באתר האינטרנט האיראני החשוב IRdiplomacy , המנוהל ע"י קבוצת דיפלומטים בכירים המזוהים עם הרפורמיסטיים, פורסם מאמר שכותרתו: "רשות השידור האיראנית תומכת בגלוי במורדים בתימן" (6 באוקטובר 2009). במאמר נכתב, כי ערוץ הטלוויזיה ח’בר של רשות השידור הממלכתית באיראן הפכה דיון בסוגיה הפלסטינית לבמה לתמיכה במורדים החות’ים.

5. על פי המאמר, התקיים ב-2 באוקטובר בשעה 18:30 דיון בערוץ ח’בר, שכותרתו: "הטרגדיה של הפרת זכויות האדם בפלסטין". לדיון הוזמנו שלושה אורחים שהיו אמורים לתרום ממומחיותם בנושא זכויות האדם ו"הפשעים של המשטר הציוני" בפלסטין ובלבנון. אחד מהמומחים שהתארחו דיבר בלהט ואמר, כי "עתה אנו [קרי, המשטר באיראן] מתייחסים לתימן כחלק מהחזית הקדמית [של איראן], לצידן של עזה ולבנון, ועלינו להגן עליהן [על חזיתות אלה]". המרואיין אמר, כי הקבוצה החות’ית דומה לקבוצות הפלסטיניות בהוסיפו "מנהיג קבוצה זו, עבד אלמלכ אלחות’י, רואה עצמו כמחקה דרכם של האימאם ח’מיני והמהפכה השיעית של איראן". במהלך התוכנית שידר ערוץ ח’בר שוב ושוב תמונות וסרטים אודות לחימת המורדים החות’ים ואת תמונתו של מנהיגם עבד אלמלכ אלחות’י.

6. בכתבה באתר האינטרנט נטען, כי הדברים שנאמרו בדיון בערוץ ח’בר עומדים בסתירה לדיפלומטיה האיראנית הרשמית המכחישה את הדיווחים על הסיוע האיראני למורדים החות’ים באמצעי לחימה ובכסף ומכנה אותם "חסרת בסיס". כך, למשל, רק לאחרונה, על פי המאמר, דחתה שגרירות איראן בבחרין את הטענות על הסיוע האיראני למרידה והדגישה את הצורך בשמירה על שלמות תימן. המאמר קובע בהקשר לכך, כי אין זאת הפעם הראשונה שמתגלה אי תיאום בין התקשורת האיראנית הרשמית לבין הדיפלומטיה האיראנית.

 


1 בהמשך ללקט מידע מה-23 בספטמבר 2009: "תימן בעלת החשיבות הגיאו-אסטרטגית, הפכה למוקד התגוששות אזורי נוסף בין איראן לבין סעודיה; ממשלת תימן מאשימה את איראן, כי היא מסייעת למורדים השיעים-זידים (החות’ים), שבצפון המדינה, באמצעי לחימה, בכסף ובתעמולה. חתרנות בקרב אוכלוסיות שיעיות מקומיות במוקדי מתיחות המזה"ת מהווה דפוס פעולה שכיח של האיראנים".

2 http://www.ayandenews.com/news/13285

3 סלפיה – זרם באסלאם הדוגל בקיום מצוות הדת על פי הדרך המיוחסת לדורות הראשונים של האסלאם המהווים דוגמא למוסלמים.

 

לראש העמוד