חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (11- 17 בנובמבר 2015)

מכונית המשפחה, שנפגעה בפיגוע ירי סמוך לישוב ענתיאל. בפיגוע נהרגו הרב יעקב ליטמן ובנו ז

מכונית המשפחה, שנפגעה בפיגוע ירי סמוך לישוב ענתיאל. בפיגוע נהרגו הרב יעקב ליטמן ובנו ז"ל (דוברות והצלה יו"ש, 13 בנובמבר 2015).

שני הילדים, שביצעו את פיגוע הדקירה ברכבת הקלה. מימין מעאויה אלקם, בן 12.  משמאל: עלי אלקם, בן 13 (אתר חמאס, 10 בנובמבר 2015)

שני הילדים, שביצעו את פיגוע הדקירה ברכבת הקלה. מימין מעאויה אלקם, בן 12. משמאל: עלי אלקם, בן 13 (אתר חמאס, 10 בנובמבר 2015)

פלסטיני משליך בקבוק תבערה במהלך עימותים עם כוחות צה

פלסטיני משליך בקבוק תבערה במהלך עימותים עם כוחות צה"ל באלבירה.

פלסטינית רעולת פנים, עוטה על מצחה סרט צהוב עליו כתוב בערבית

פלסטינית רעולת פנים, עוטה על מצחה סרט צהוב עליו כתוב בערבית "פתח", אוספת אבנים לקראת יידוין לעבר כוחות צה"ל במהלך עימותים באלבירה (ופא, 16 בנובמבר 2015)

הזרוע הצבאית של פתח קוראת להמשך האנתיפאדה ולגיוס כללי במאבק נגד ישראל

הזרוע הצבאית של פתח קוראת להמשך האנתיפאדה ולגיוס כללי במאבק נגד ישראל

עימותים  סמוך למעבר קרני (דף הפייסבוק עזה, פלסטין היום, 13 בנובמבר 2015).

עימותים סמוך למעבר קרני (דף הפייסבוק עזה, פלסטין היום, 13 בנובמבר 2015).

היחידה הימית של הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין

היחידה הימית של הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין

  • גם השבוע נמשך גל הטרור והאלימות, הגם שחלה בהיקפו ירידה כלשהי. בלט השבוע פיגוע  ירי בדרום הר חברון, בו נהרגו הרב יעקב ליטמן ובנו נתנאל ז"ל. כוחות הביטחון הישראלים עצרו את מבצע הפיגוע, שהוסגר ע"י בני משפחתו מחשש, שבעקבות הפיגוע ייהרס ביתם. בעקבות מותם של הרב ליטמן ובנו מגיע מספר ההרוגים הישראלים בגל הטרור הנוכחי ל-15.
  • ישראל הוציאה את הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מחוץ לחוק.שר הביטחון חתם על צו לתפיסת כספים ורכוש של 17 עמותות ומוסדות, המשתייכים לפלג הצפוני. בגל הטרור הנוכחי, ובשנים האחרונות בכלל, מילא הפלג הצפוני, בעל האידיאולוגיה האסלאמית, שבסיסה בתנועת האחים המוסלמים, תפקיד נכבד בהסתה בנושא ירושלים ומסגד אלאקצא (תוך הפיכת הסיסמא השקרית "מסגד אלאקצא בסכנה" לדגל המוביל שלו).
פיגוע ירי קטלני בדרום הר חברון
  • ב-13 בנובמבר 2015 בשעות הצהרים ירה מחבל לעבר מכונית בה נסעו שבעה בני משפחה סמוך לעתניאל, שבדרום הר חברון. המחבל נמלט מהמקום. אב המשפחה הרב יעקב ליטמן ז"ל בן ארבעים ובנו נתנאל ז"ל בן ה-18 נהרגו. אשתו, בנם ושלושת בנותיהם נפצעו באורח קל.
  • הפיגוע אירע סמוך לעיירות דורא ויטא, שבדרום הר חברון. המחבל ארב בצד הדרך בעיקול  של הכביש, במקום בו מאטות המכוניות הנוסעות. לאחר שוידא שהמכונית היא בעלת לוחיות רישוי ישראליות  ירה המחבל לעבר המכונית כשהוא עומד מחוץ למכוניתו. לפחות 14 כדורים פגעו במכונית. המכונית התדרדרה אל מעבר לכביש ונבלמה במורד הדרך. לאחר הירי נכנס המחבל למכוניתו ונמלט מהמקום לכיוון דרום.
  • לאחר כיממה עצרו כוחות הביטחון הישראליים את מבצע הפיגוע ומספר פעילים הקשורים עימו. המחבל הוא שאדי אחמד מטאוע, בן 28, נשוי ואב לשניים, תושב העיר חברון, המזוהה עם הג'האד האסלאמי בפלסטין. המחבל נעצר בביתו בעקבות דיווח, שמסר אביו שהגיע למחסום צבאי, כי בנו הוא שביצע את הפיגוע . מחקירה ראשונית עלה, כי שאדי אחמד מטאיע סיפר לאחיו כי הוא  שביצע את הפיגוע ואחיו מיהר לעדכן את אביו. השניים שחששו, כי בעקבות הפיגוע ייהרס ביתם מיהרו להסגירו. בעת מעצרו נתפס גם כלי הנשק בו בוצע הפיגוע  (שירות הביטחון הכללי, 15 בנובמבר 2015).
  • תגובות פלסטיניות לפיגוע הירי
  • במסיבת עיתונאים, שערך אבו מאזן עם נשיא קפריסין כמה שעות  לאחר שבוצע הפיגוע הוא (כהרגלו) נמנע מלגנות את הרצח. אבו מאזן אמר, כי  "הכיבוש והתוקפנות של המתנחלים" הם אלו, אשר מביאים את הפלסטינים למצב של ייאוש ולחץ (ופא, 13 בנובמבר 2015). ארגוני הטרור הפלסטינים בירכו על הפיגוע:
  • הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה ברך על הפעולה. לדברי ההודעה הפעולה היא "תגובה בשם כל העם הפלסטיני לפעולת הטרור של ישראל". עוד נאמר בהודעה  שפעולות מסוג זה רק ילכו ויסלימו (פאל טודיי, 13 בנובמבר 2015).
  • פחות משעה לאחר הפיגוע פרסם חסאם בדראן דובר חמאס, הודעה בה בירך על "פעולת הגבורה של הפלסטינים בחברון" והדגיש בה, כי זוהי "תגובה טבעית" על פשעי ישראל המתמשכים (אתר חמאס, 13 בנובמבר 2015).
  • סיעת הגוש האסלאמי המזוהה עם חמאס באוניברסיטת חברון פרסמה כרזה המברכת את מבצע הפיגוע (דף הפייסבוק של סיעת הגוש האסלאמי של חמאס באוניברסיטת חברון, 13 בנובמבר 2015).
  • בעקבות הפיגוע קיימו חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ברפיח עצרת תמיכה משותפת בגל הטרור (אנתיפאדת אלקדס), במהלכה הניפו המשתתפים סכינים (פאלטודי, 14 בנובמבר 2015), כמו חולקו למשתתפים בעצרת מיני מתיקה (14 בנובמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

מימין: חלוקת דברי מתיקה ברצועת עזה (דף הפייסבוק PALDF, 14 בנובמבר 2015). משמאל: כרזה, שפרסמה סיעת הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון : "חברון נאבקת. תבורך ידך איש ההתנגדות. מות שני מתנחלים ופציעת אחרים בפיגוע ירי לעבר רכבם סמוך לעיר חברון" (דף הפייסבוק של סיעת הגוש האסלאמי של חמאס באוניברסיטת חברון, 13 בנובמבר 2015) .
מימין: חלוקת דברי מתיקה ברצועת עזה (14 בנובמבר 2015,  דף הפייסבוק PALDF, ). משמאל: כרזה, שפרסמה סיעת הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון : "חברון נאבקת. תבורך ידך איש ההתנגדות. מות שני מתנחלים ופציעת אחרים בפיגוע ירי לעבר רכבם סמוך לעיר חברון" (דף הפייסבוק של סיעת הגוש האסלאמי של חמאס באוניברסיטת חברון, 13 בנובמבר 2015) .

פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 14 בנובמבר 2015 – פלסטיני נהרג בהתנגשות בין שני כלי רכב סמוך לישוב פסגות (בנימין). בין ארבעת הישראלים, שישבו בכלי הרכב השני שהיה מעורב בהתנגשות, שלושה נפצעו באורח קל ואחד באורח בינוני. מתחקור התאונה עלה שככל הנראה מדובר באירוע טרור. הנהג הפלסטיני נהג בכלי רכב ישראלי שלוחיות הזיהוי שלו לא תאמו לסוג כלי הרכב. בעקבות פיגוע הדריסה פרסמה פתח הודעת אבל אודות מות "השהיד הלוחם שלה" שאדי פתחי ג'מיל מטריה, בן 22, מאלבירה (14 בנובמבר 2015  דף הפייסבוק , 14 ).
  • 12 בנובמבר 2015 – מחבל הגיע לאזור קבר רחל ניסה לדקור חייל. ניסיון הדקירה נכשל והמחבל נמלט מהמקום.
  • 10 בנובמבר 2015– מאבטח נדקר בקרון הרכבת הקלה בירושלים על ידי שני ילדים. בן 12 ובן 13. השניים עלו לרכבת שהם חמושים בסכין ובמספרים והחלו לדקור את המאבטח. המאבטח הצליח לפצוע את אחד הילדים והשני נמלט ונתפס מאוחר יותר. השניים הם בני דודים משעפאט: מועויה אלקם, בן 12, ובן דודו עלי אלקם, בן 13.
  • ב-10 בנובמבר 2015 סוכל ניסיון דקירה בשער שכם בירושלים. מחבל רץ ובידו סכין לעבר שני מאבטחים. אחד המאבטחים פתח לעברו באש. המחבל נהרג. המחבל הינו מחמד עבד נמר, בן 37 משכונת עיסאויה, שבמזרח ירושלים, אב לארבעה. חמאס פרסמה הודעת אבל על מותו (דניא אלוטן, 10 בנובמבר 2015; דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בג'נין, 10 בנובמבר 2015)
  • ב-10 בנובמבר 2015 אירע פיגוע דקירה במהלך הפרות סדר בכפר אלטירה, מדרום מערב לראמאללה. המחבל נעצר.  
  • ב-10 בנובמבר 2015 בוצע פיגוע דקירה ב"מחסום הקיוסק" (הקונטיינר), סמוך לאבו דיס. פלסטיני ניגש לכוח משמר הגבול, שהיה במקום וניסה לדקור את אחד הלוחמים.  לא היו נפגעים. המחבל נהרג. המחבל הוא צאדק זיאד ע'רביה, בן 16 מהעיירה סאנור (דרומית לג'נין). צאדק ע'רביה היה תלמיד בית ספר (מצטיין לדברי משפחתו). הוא היה דתי ונהג לבקר במסגד.  אביו, זיאד אבו ע'רביה, היה מבכירי חמאס בג'נין ונמנה על פעילי חמאס, שגורשו ללבנון בתחילת שנות ה-90. חמאס והגוש האסלאמי בסאנור פרסמו כרזות אבל על מותו של הנער (מען, 10 בנובמבר 2015; דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בג'נין, 10-11 בנובמבר 2015).

מימין: הודעת האבל, שפרסמה חמאס על מות "בנה השהיד המג'האד". משמאל: הודעת האבל, שפרסם הגוש האסלאמי בצאנור (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בג'נין 11 בנובמבר 2015).
מימין: הודעת האבל, שפרסמה חמאס על מות "בנה השהיד המג'האד". משמאל: הודעת האבל, שפרסם הגוש האסלאמי בצאנור (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בג'נין 11 בנובמבר 2015).

  • במקביל לפיגועים נמשכו הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 16 בנובמבר 2015– פלסטינים יידו מטעני צינור מאולתרים לעבר עמדת שמירה של צה"ל סמוך לקבר רחל. לא היו נפגעים (צבע אדום, 16 בנובמבר 2015).
  • 16 בנובמבר 2015– בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס וכלי רכב ישראלי סמוך לצומת בית אומר שבגוש עציון. לא היו נפגעים. נזק נגרם לאוטובוס (צבע אדום, 16 בנובמבר 2015).
  • 15 בנובמבר 2015– פלסטינים יידו אבנים והשליכו רימון גז לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצומת הכבשים בהר חברון. לא היו נפגעים (צבע אדום, 15 בנובמבר 2015).
  • 14 בנובמבר 2015 – פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלי בין תפוח למגדלים. לא היו נפגעים (צבע אדום, 14 בנובמבר 2015).
  • 14 בנובמבר 2015- ארבעה פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה בצומת חלחול (אזור חברון). כוחות הביטחון הישראליים ירו לעברם (צבע אדום, 14 בנובמבר 2015).
  • 13 בנובמבר 2015במהלך הפרות סדר באזור בודרוס (מערבית לראמאללה) ניסה פלסטיני לחטוף את נשקו של חייל צה"ל . הפלסטיני נורה על ידי כוח צה"ל ונהרג (צבע אדום, 13 בנובמבר 2015).
  • 13 בנובמבר 2015- מספר מטעני חבלה ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר כוחות הביטחון הישראליים סמוך לקבר רחל . כוח צה"ל ירה לעבר המשליכים (צבע אדום, 13 בנובמבר 2015).
  • 13 בנובמבר 2015- פלסטיני רץ לעבר עמדת צה"ל סמוך למערת המכפלה בחברון כשבידו סכין. כוחות צה"ל קראו לו לעצור והוא השליך את הסכין . החיילים עצרו אותו לחקירה (צבע אדום, 13 בנובמבר 2015).
  • 13 בנובמבר 2015- פלסטינים יידו אבנים לעבר הרכבת הקלה בציר שעפאט ירושלים. לא היו נפגעים נגרם נזק לרכבת (צבע אדום, 13 בנובמבר 2015).
  • 12 בנובמבר 2015 – פלסטינים יידו אבנים לעבר אמבולנס בכביש המחבר בין קרית ארבע לחברון. לא היו נפגעים (צבע אדום, 12 בנובמבר 2015).
כרוז הקורא להמשך האנתיפאדה ולגיוס כללי במאבק נגד ישראל
  • גדודי שהדאא' אלאקצא, הזרוע הצבאית של פתח, פרסמה  כרוז הקורא להמשך האנתיפאדה ולגיוס כללי למאבק נגד ישראל. הכרוז חולק בכפרים בית פג'אר ומראח רבאח, צפונית לחברון (דף הפייסבוק סמוע ביתינו, 11 בנובמבר 2015).
ירי והפרות סדר אלימות במהלך הריסת בית מחבל
  • בליל 16 בנובמבר 2015, על פי הנחיית הדרג המדיני, הרסו כוחות צה"ל את ביתו של המחבל מחמד אבו שהין במחנה הפליטים קלנדיא. הריסת הבית התבצעה בעקבות פיגוע ירי, שביצע מחמד אבו שהין ב-19 ביוני 2015 בו נרצח דני גונן ז"ל ונפצע אזרח נוסף. במהלך ההריסה פתחו מחבלים חמושים באש לעבר כוחות צה"ל. שני מחבלים (ולפי גירסא אחרת שלושה) נהרגו. לא היו נפגעים לכוחות צה"ל. במקום התפתחו הפרות סדר אלימות בהשתתפות מאות פלסטינים, שהשליכו מטענים בקבוקי תבערה ויידו אבנים וסלעים לעבר כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 16 בנובמבר 2015).

שני ההרוגים בהפרות הסדר בקלנדיה. מימין : אחמד אבו אלעיש משמאל: לית' אשרף מנאצרה  (דף הפייסבוק QUDSN, 16 בנובמבר 2015)
שני ההרוגים בהפרות הסדר בקלנדיה. מימין : אחמד אבו אלעיש משמאל: לית' אשרף מנאצרה (16 בנובמבר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN)

  • דוברי הארגונים הפלסטינים גינו את האירוע וכינו אותו "פשע" ודוגמא ל"טרור ישראלי". הם קראו לקהילה הבינלאומית לספק הגנה לפלסטינים. ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, אמר, כי ישראל מנצלת את הפיגועים של דאעש בבירות ובפאריס  כדי להסלים את המצב בשטחים כאשר התקשורת העולמית עסוקה באירועים במקומות אחרים (רדיו קול פלסין, 16 בנובמבר 2015).
מעצר מבוקש בבית החולים בחברון
  • ב-12 בנובמבר 2015 פשטו כוחות צה"ל על בית החולים בחברון ועצרו את עזאם עזאת שעבאן שלאלדה, שביצע פיגוע דקירה בסמוך לישוב מיצד בגוש עציון (25 באוקטובר 2015). המחבל הצליח להימלט לאחר הפיגוע והסתתר בבית החולים. הוא נעצר וקרוב משפחתו נהרג.
  • בעקבות זאת הורה ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, לכל מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, להרכיב כוח משותף אשר יעבה את ההגנה על בתי החולים ביהודה ושומרון . כמו כן אמר, כי הממשלה הפלסטינית ביקשה מארגון הבריאות הבינלאומי ליישם את ההסכמים הבינלאומיים ולהגן על בתי החולים (ופא, 12 בנובמבר 2015).
  • הפריצה לבית החולים הביאה לגינויים מצד הרשות הפלסטינית ופתח:
  • משרד החוץ הפלסטינ גינה את פריצתם של המסתערבים לבית החולים בציינו, כי פשע זה הוא "טרור מאורגן", שנוקטים שלטונות ישראל באופן יום יומי נגד העם הפלסטיני (ופא, 12 בנובמבר 2015).
  • אחמד עאסף, דובר פתח, קרא לארגון הבריאות הבינלאומי להעניש את ישראל בתגובה לפריצותיה לבתי חולים הפלסטינים. כמו כן קרא למוסדות ההומניטאריים ובמיוחד לארגון הצלב האדום לפרסם עמדה ברורה המגנה את הצעדים הללו (ופא, 12 בנובמבר 2015).
הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל הוצא מחוץ לחוק
  • הקבינט המדיני ביטחוני הכריז בליל 17-16 בנובמבר 2015 על הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל כעל התאחדות בלתי מותרת. בכך הוצאה התנועה, בראשות שיח' ראא'ד צאלח, אל מחוץ לחוק באופן מיידי. משמעות ההכרזה היא שכל גוף או אדם, שישתייך לארגון זה וכל אדם, שייתן שירות לארגון או יפעל במסגרתו יעבור על החוק וצפוי לעונש מאסר. כמו כן ניתן יהיה להחרים את כל הרכוש השייך לארגון. בעקבת ההחלטה זומנו לחקירה שיח' ראא'ד צאלח, סגנו והאחראי על תיק ירושלים ומסגד אלאקצא. כמו כן חתם שר הביטחון על צו לתפיסת כספים ורכוש של 17 עמותות ומוסדות המשתייכים לתנועה.
  • הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית שואב את האידיאולוגיה שלו מתנועת האחים המוסלמים, בדומה לחמאס. במשך שנים הפך הפלג את הסיסמא השקרית "מסגד אלאקצא בסכנה" לדגל המוביל שלו ובגל הטרור הנוכחי הוא מילא תפקיד נכבד בהסתה בנושא ירושלים ומסגד אלאקצא. לפחות שניים ממבצעי הפיגועים בגל האחרון סיפרו, כי לפני שיצאו לפיגועים הם השתתפו בכנס של הפלג הצפוני למען מסגד אלאקצא. ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין, כי הפלג הצפוני "מסית לאלימות נגד חפים מפשע ומקיים קשרים הדוקים עם ארגון הטרור חמאס..." (17 בנובמבר 2015,  YNET).
  • הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מחוץ לחוק גררה תגובות נזעמות מצד חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין:
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, פרסם הודעה רשמית בשם חמאס בה גינה את מהלכי ישראל נגד הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. בהודעה קוראת חמאס לקהילה הבינלאומית לשאת באחריות לנוכח "הגזענות הישראלית המדגישה מחדש, כי הכיבוש הישראלי הינו כנופיית טרור" (אתר חמאס הרשמי, 17 בנובמבר 2015).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, טען, כי הוצאתה מחוץ לחוק של התנועה האסלאמית בישראל הינה "פשע חדש" במסגרת המדיניות הישראלית, אשר נועד לשבור את רצון העם הפלסטיני ולכבות את "אנתיפאדת אלקדס". לדבריו, החלטות ישראל לא יפחידו את ראא'ד צלאח ואחיו בתנועה האסלאמית (אתר חמאס הרשמי, 17 בנובמבר 2015).
  • מקור בג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה גינה את החלטת ישראל נגד התנועה האסלאמית בישראל. לדבריו, תנועה זו הינה חלק מהמארג של העם הפלסטיני. החלטה זו נועדה "לרדוף ולדכא את העם הפלסטיני" (פאלטודי, 17 בנובמבר 2015).
נתוני טרור אוקטובר 2015
  • מנתונים, שפרסם שירות הביטחון הכללי אודות הפיגועים בחודש אוקטובר 2015 עולה, כי במהלך חודש אוקטובר חלה עלייה חדה ביותר בכמות הפיגועים שבוצעו. סה"כ בוצעו במהלך החודש ביהודה, שמרון וירושלים ובשטח ישראל609 פיגועים לעומת 223 פיגועים בחודש ספטמבר 2015[1]. להלן פירוט בחתכים השונים:
  • חלוקה גיאוגרפית: 485 פיגועים בוצעו ביהודה ושומרון (לעומת 151 בספטמבר 2015), 117 בירושלים (לעומת 68 בספטמבר 2015), שבעה בשטח ישראל (לעומת 0 בחודש ספטמבר 2015).
  • מתווה הפיגועים: רוב הפיגועים (482) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה (94 מהם בירושלים). 42 פיגועי דקירה (15 מתוכם בירושלים, שישה בתחום הקו הירוק), 24 אירועי ירי מנשק קל (שלושה בירושלים, אחד בתחום הקו הירוק) 57 במתווה של הנחת מטען/רימון מאולתרים (חמישה מהם בירושלים), שלושה פיגועי דריסה, פיצוץ בלון גז.
  • נפגעים: במהלך חודש אוקטובר 2015 נהרגו 11 ישראליים ונתין זר ונפצעו שמונים ישראלים, מתוכם 37 באורח בינוני וקשה. רוב הפצועים נפגעו בפיגועי דקירה.
פיגוע דקירה באילת (עדכון)
  • ב-29 באוקטובר 2015 בוצע פיגוע דקירה באילתבמהלכו נדקרה אזרחית ישראלית שנפצעה באורח קל. בזירת הפיגוע נעצר נדאל יוסף יונס ג'בארין, בן 24 מאם אלפחם המתגורר בשנים האחרונים בעיר אילת. בחקירתו עלה, כי הוא ביצע את הפיגוע על רקע לאומני בהשפעתם של סרטי הפיגועים, שהוצגו לאחרונה בכלי התקשורת. (שירות הביטחון הכללי, 12 בנובמבר 2015).
נחשפה תשתית חמאס בקלקיליה
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו תשתית נרחבת של פעילי חמאס באזור העיר קלקיליה. התשתית שימשה כמפקדת שטח אזורית והיא פעלה לחידוש פעילות חמאס בעיר ובכפרים הסמוכים לה, ובכלל זה תכננה לבצע פעילות טרור. פעילי חמאס באזור קיבלו הנחיות לפעילות ומימון מגורמי חמאס בחו"ל בעיקר מקטר ומרצועת עזה. בעקבות החשיפה נעצרו 24 פעילים בהם בכירים חלקם שהו בעבר בבתי כלא ישראליים על רקע פעילותם בתנועת חמאס. כמו כן נחשף סכום כסף (שירות הביטחון הכללי, 10 בנובמבר 2015).
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-16  בנובמבר 2015 שוגרה רקטה לעבר שטח ישראל . הרקטה התפוצצה בשטח רצועת עזה (צבע אדום, 16 בנובמבר 2015).  

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת גדר הגבול כאות הזדהות עם האירועים ביהודה, שומרון וירושלים. מוקדי ההפגנות היו האזורים הגובלים עם נחל עוז (מזרחית לאלשג'אעיה) ואלבריג' (אזור ח'אן יונס). ב-13 בנובמבר 2015 התפתחו עימותים בין עשרות צעירים פלסטינים לכוחות צה"ל סמוך למעבר קרני (דף הפייסבוק עזה אלאן, 13 בנובמבר 2015). דווח על כמה נפגעים מירי כוחות צה"ל (פאל אינפו, 13 בנובמבר 2015).
מעבר רפיח
  • במהלך הפגישה בין אבו מאזן לבין נשיא מצרים ביקש אבו מאזן, כי מעבר רפיח יפתח בתקופה הקרובה. אלסיסי הבטיח לפעול בנושא אולם התנה את הדבר במצב הביטחוני בחצי האי סיני. בכיר בתנועת פתח מסר, כי בכוונת מצרים לפתוח בימים הקרובים את מעבר רפיח לשלושה ימים כדי לאפשר מעבר תושבים לצרכים הומאניטאריים אולם פתיחת המעבר תלויה במצב הביטחוני בחצי האי סיני (סהם, 16 בנובמבר 2015). משרד הפנים ברצועת עזה מסר, כי ברצועת עזה נמצאים 25,000 תושבים הרשומים ליציאה מהרצועה לצרכים הומניטאריים (אלרסאלה, 16 בנובמבר 2015).
  • על פי מקורות פלסטינים הציבה חמאס מספר תנאים להעברת השליטה על מעבר רפיח לידי הרשות הפלסטינית. בין השאר דרשה חמאס, שלפחות שישים איש מטעמם יועסקו במעבר ויקבלו משכורות מהרשות הפלסטינית ושרשויות מצרים יתירו מעבר חופשי למנהיגי חמאס. כמו כן דרשה חמאס לקבל את כל המידע אודות אזרחים, שיש להם אישורי מעבר בין מצרים לרצועה (דניא אלוטן, 12 בנובמבר 2015).
התנכלויות לפתח באירועי יום השנה למותו של ערפאת
  • ב-11 בנובמבר 2015 ציינו הפלסטינים את היום השנה למותו של יאסר ערפאת בשורה של אירועים ופעילויות. ברצועת עזה מנעו מנגנוני חמאס מפתח לקיים עצרות המוניות במקומות פתוחים ובמקום זאת התקיימה עצרת במקום סגור. מנגנוני הביטחון של חמאס זימנו לחקירה מספר פעילים בכירים של פתח במטרה להזהירם מלקיים פעילויות לציון יום השנה (כראמה פרס, 11 בנובמבר 2015).  עם זאת מסרה חמאס לידי גורמי פתח את ביתו של יאסר ערפאת בעזה, שהיה תחת שליטתה בשנים האחרונות.
החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בעזה חושפת את פעילות היחידה הימית שלה
  • גדודי ההתנגדות הלאומית, הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, קיימו בעזה סדרת אימונים צבאיים לציון שלוש שנים למבצע "עמוד ענן". במסגרת זו, פרסם הארגון תמונות המתעדות את פעילות היחידה הימית של הארגון (דף הפייסבוק של גדודי ההתנגדות הלאומית, 15  בנובמבר 2015).
התבטאויות אבו מאזן
  • בנאום שנשא אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית בריאצ', בפני באי כינוס הפסגה למדינות הערביות ומדינות דרום אמריקה, הוא הזהיר, מפני מה שכינה, המשך "חניקת" הציבור הפלסטיני על ידי ישראל וניסיונותיה השיטתיים של ישראל לשנות את זהותה של ירושלים. הוא ציין, כי לאורך שנים רבות הזהיר מפני השלכות המעשים הישראליים בירושלים הכבושה ומפני ניסיונות ישראל לשנות את האופי ההיסטורי והדמוגראפי של ירושלים. הוא ציין, כי ישראל גורמת להפיכת הסכסוך המדיני לסכסוך דתי אשר "השלכותיו תהיינה הרות אסון מבחינת לכולם". בסיום דבריו אמר, כי לצד הפלסטיני רצון אמיתי בשלום אך מדיניות ממשלת ישראל הכשילה את כל הניסיונות לבניית תהליך שלום בין הצדדים (ראיה, 11 בנובמבר 2015).
פניית הרשות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בעקבות פרסום סרט החקירה של הילד אחמד מנאצרה, שביצע פיגוע דקירה
  • בעקבות פרסום פומבי, שניתן לסרט החקירה במשטרת ישראל של הילד אחמד מנאצרה, שביצע את פיגוע הדקירה בגבעת זאב, פרסם אבו מאזן הנחיות למשרד החוץ של הרשות הפלסטינית להעביר לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) את סרט הוידיאו העוסק בחקירתו. לדבריו על הקהילה הבינלאומית וארגוני זכויות האדם לקחת אחריות בהגנה על החוק הבינלאומי וזכויות האדם ולהעמיד לדין את מי שביצע את הפשע ומי שנתן את ההוראות לבצעו (ופא, 10 בנובמבר 2015).
החלטת האיחוד האירופי על סימון מוצרי ההתנחלויות
  • נציבות האיחוד האירופאי פרסמה ב-11 בנובמבר 2015 מסמך הנחיות "ציון מקור המוצא" (Indication of Origin) עבור מוצרי ההתנחלויות . לדברי ההודעה של האיחוד האירופאי  מכיוון שהאיחוד אינו מכיר בריבונות הישראלית בשטחים הכבושים מאז יוני 1967 קיימת דרישה מצד צרכנים, מפעילים כלכליים ורשויות לאומיות להבחין בין מוצרים ישראליים לבית מוצרי התנחלויות הישראלים. עוד נאמר, כי ההודעה אינה יוצרת חוקים חדשים וכי על סימון המוצרים להיות נכון ולא מטעה עבור הצרכן (אתר שירות מדייניות החוץ של האיחוד האירופאי, 11 בנובמבר 2015). סגן נשיא האיחוד האירופאי הדגיש, כי זוהי פעולה טכנית, שאינה מבטאת עמדה פוליטית. הוא הדגיש, שהאיחוד האירופאי אינו תומך בשום סוג של חרם או סנקציות על ישראל ושהמוצרים הישראלים המיוצרים בתוך הגבולות המוכרים של ישראל מקבלים עדיפות מהאיחוד האירופאי בנוגע למכס (אתר האיחוד האירופאי, 11 בנובמבר 2015).
תגובות
  • בתגובה להחלטה אמר בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל, כי החלטת האיחוד האירופאי היא צביעות והיא מייצגת מוסר כפול באשר היא מתייחסת רק לישראל ולא למאתיים סכסוכים אחרים ברחבי העולם. לדבריו ישראל איננה מוכנה לקבל את העובדה, שאירופה מסמנת דווקא את הצד המותקף במעשי טרור. נתניהו ציין, כי כלכלת ישראל חזקה וכי היא תעמוד בכך ומי שייפגעו יהיה דווקא הפלסטינים העובדים במפעלים ישראליים (אתר משרד ראש הממשלה, 11 בנובמבר 2015) .
  • אבו מאזן בירך על ההחלטה באומרו,כי זהו צעד חיובי הוא ציין, כי הם מתכוונים להמשיך במגעים עם הגורמים הנוגעים בדבר (ופא, 11 בנובמבר 2015). צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"פ, אמר, כי הם מברכים על צעד זה וקוראים לאיחוד האירופאי להחרים לגמרי את ההתנחלויות הישראליות (אלקדס אלערבי, 11 בנובמבר 2015).
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומיתאמר, כי יש לבחון באופן קבוע את מידת ההשפעה של צעד זה על הכלכלה הישראלית. לדבריו,  גם אם מדובר בהשפעה של כמה מיליוני שקלים זו "התחלה טובה". אלמאלכי ציין, כי יש גם לראות כיצד ניתן לפתוח בסדרה של  פעילויות הסברתיות וחינוכיות לכל תושבי אירופה בנוגע לצריכת מוצרים מההתנחלויות כדי להביא להחרמתם (רדיו קול פלסטין, 16 בנובמבר 2015).
תוצאות סקר פלסטיני
  • מכון המחקר הפלסטיני PCPO בראשות ד"ר נביל כוכאלי ערך סקר המקיף בקרב 1,000 תושבים מיהודה, שומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה מעל גיל 18. הסקר מתייחס לתאריכים 18 באוקטובר -12 בנובמבר 2015 . מממצאי הסקר עולה :
  • עלייה משמעותי בתמיכה של הציבור הפלסטיני באירועי הטרור –50.4% תומכים בגל הטרור הנוכחי.
  • 42.1% תומכים באנתיפאדה חמושה לעומת 29.9% התומכים באנתיפאדה עממית בדרכי שלום. 29% מתנגדים לכל צורה של אנתיפאדה.
  • 46.6% סבורים, כי על הארגונים הפלסטינים מוטלת האחריות להוביל את האנתיפאדה לעומת 30% סבורים שההובלה היא באחריותם של הצעירים הפלסטינים באוניברסיטאות ובמוסדות. 14% סבורים, כי הרשות הפלסטינית היא זו אשר צריכה להוביל.
  • 58.8% אינם מרוצים ברמה זו או אחרת מתפקודו של יו"ר הרשות אבו מאזן.48% דורשים את התפטרותו.  
  • 62.3% מתנגד לחידוש משא ומתן לשלום עם ישראל. 
האדרת מחבלים פלסטינים
  • עיריית הכפר סרדא ( צפונית לראמאללה), חנכה ב-13 בנובמבר 2015 כביש ואנדרטה לזכרו של המחבל מהנד חלבי, אשר ביצע פיגוע דקירה ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים ב-3 באוקטובר 2015 (בפיגוע נהרגו הרב נחמיה לביא ז"ל ואהרון בנט ז"ל). זאת במלאות ארבעים יום למותו של חלבי, אשר הפך למודל לחיקוי בקרב בני נוער במהלך גל הטרור הנוכחי.
  •  הכביש, שנחנך מוביל לשכונת אלבסאתין בסרדא, שם מתגוררת משפחת המחבל. בטקס השתתפו נציגי  העירייה, בני משפחת המחבל, ונציגים מארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. במקום נישאו נאומים, ששיבחו את "התפקיד הג'האדי", שמילא מהנד חלבי. עיריית סרדא החליטה לקרוא גם רחוב על שמו (סוכנות הידיעות האיראנית פארס בשפה ערבית, 15 בנובמבר 2015).

מימין : האנדרטה שחנכה עיריית סרדא לזכרו של מהנדי חלבי. משמאל : בני משפחת המחבל מהנד חלבי מצטלמים סמוך לכביש ולאנדרטה שנחנכו  (סוכנות הידיעות האיראנית פארס בשפה ערבית, 15 בנובמבר 2015).
מימין : האנדרטה שחנכה עיריית סרדא לזכרו של מהנדי חלבי. משמאל : בני משפחת המחבל מהנד חלבי מצטלמים סמוך לכביש ולאנדרטה שנחנכו  (סוכנות הידיעות האיראנית פארס בשפה ערבית, 15 בנובמבר 2015).

[1]אתר שירות הביטחון הכללי, בספירה זו לא נכללו אירועים של יידוי אבנים.
[2]נכון ל-17 בנובמבר 2015 נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.