קמפיין הסתה של דאעש הקורא לרצח יהודים, כשברקע גל הטרור הפלסטיני

פעיל של דאעש בעיראק קורא לשחרר את מסגד אלאקצא

פעיל של דאעש בעיראק קורא לשחרר את מסגד אלאקצא "מטומאת צאצאי הקופים והחזירים".

פעיל דאעש ממחוז כרכוכ בעיראק קורא למוסלמים בירושלים להחריף את פיגועיהם נגד היהודים

פעיל דאעש ממחוז כרכוכ בעיראק קורא למוסלמים בירושלים להחריף את פיגועיהם נגד היהודים


כללי

1.    גל הטרור הפלסטיני הפוקד את ישראל הביא לקמפיין הסברתי של דאעש, שבו משולבים פעילי הארגון והתשתית ההסברתית שלו. מטרת הקמפיין, המלווה בהסתה אנטישמית קשה, הינה לעודד ולהרחיב את גל פיגועי הטרור הפלסטיני. כמו כן תוקף הקמפיין את הנהגת הרשות הפלסטינית ואת חמאס ומציג את העימות כעימות דתי בין מוסלמים לבין יהודים (המכונים "צאצאי הקופים והחזירים").

2.    "קהל היעד" המרכזי של הקמפיין הינם הפלסטינים אולם תכניו צפויים להגיע לקהלים רחבים אחרים המזוהים עם דאעש או השואבים ממנו השראה, הן במדינות המזרח התיכון והן בקרב קהילות מוסלמיות ברחבי העולם. הגם שהקמפיין לא זכה עד כה לתגובות משמעותית בזירה הפנים-פלסטינית הוא עלול להשפיע על פעילים פלסטינים בהמשך[1].מעבר לכך, קמפיין ההסתה עלול להערכתנו לדרבן גורמים ג'האדיסטים במזרח התיכון וברחבי העולם, כאלו שאינם פלסטינים, לפעול נגד ישראל ונגד מטרות יהודיות, כהזדהות עם המאבק הפלסטיני וכהיענות לקריאת דאעש להרוג יהודים.

הערוצים בהם מתבצע הקמפיין

3.    בקמפיין נוטלים חלק פעילי דאעש ומוסדות ההסברה של דאעש בעיראק, סוריה ומדינות נוספות, הקוראים לרצח יהודים. כמו כן הועלו לטוויטר האשטאגים, להערכתנו ע"י תומכי דאעש או בהשראת דאעש, שכותרתם "שחיטת היהודים" ו"הזאבים הבודדים".

4.    בנוסף לכך הקים דאעש ב-25 באוגוסט 2015 פלטפורמה תקשורתית חדשה בשם מוסד אלמסרא, המתמקדת בנושא הפלסטיני (אלמסרא, המסלול, שעשה מחמד ממכה אל מסגד אלאקצא משם הוא עלה השמיימה).פלטפורמה זאת מפגינה פעלתנות הסברתית רבה על רקע גל הטרור הפלסטיני הנוכחי. למוסד אלמסרא אתר אינטרנט בו מועלים תכני הסתה הקוראים לפעול נגד ישראל תוך שימוש באלמנטים וציוויים דתיים ואמצעים ויזואליים, שנועדו לעורר את הרגש המוסלמי של הגולשים ולהשפיע עליהם לנקוט בפעולה. בין התכנים באתר: חדשות בנושא ירושלים, קישורים לסרטונים המתעדים את הפיגועים, האדרת השהידים וקריאות לבצע פעולות טרור נוספות.

דוגמאות להטפה של דאעש לרצח יהודים

5.    להלן דוגמאות לתכני מסע ההסתה של דאעש:

א.       מוסד אלמסרא העלה סדרה של סרטוני תמיכה בפלסטינים ופעולותיהם. בסרטוני התמיכה נראות תמונות של הר הבית מסגד אלאקצא וכיפת הסלע ונשמעות קריאות לבצע ג'האד למען אללה על אדמת פלסטין.  כך למשל בסרטון, שפורסם תחת הכותרת "שחיטת היהודים" נראות תמונות של העיר העתיקה בירושלים ושל הר הבית כיפת הסלע ומסגד אלאקצא, כשברקע נשמעים דבריו של אסאמה בן לאדן המדבר על חשיבות ירושלים. בסרטון נשמע מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי הקורא לנקמת דם. בסרטון נראים הפיגועים, שבוצעו לאחרונה בירושלים תחת הכותרת "פעולות הזאב הבודד בירושלים". כמו כן נראים בסרטון פעילי דאעש מתאמנים כשברקע דבריו של אסאמה בן לאדן השוללים את קיומה של מדינת היהודים על אדמת פלסטין (מוסד אלמסרא, 18 באוקטובר 2015).

ב.       בסרטון, שפורסם על-ידי מחלקת ההסברה של דאעש במחוז דיר אלזור, מתוארים היהודים על-ידי הקריין כ"רוצחי הנביאים" וכמי ש"סילפו את ספרי אללה ונלחמו במאמינים [המוסלמים]". היהודים מואשמים גם בכך שהם אלו, אשר יצרו את הנצרות ואת השיעה ושהם מפעילים את הנוצרים נגד המוסלמים. על רקע תמונות המתעדות את פיגוע הדריסה והדקירה בירושלים אומר הקריין: "דקרו את היהודי בסכין או דרסו אותו במכונית, הרעילו אותו השיבו את חומרי הנפץ, את חגורות הנפץ והמטענים, שרפו את פניהם ואת בתיהם". בהמשך, קורא פעיל בארגון המכונה אבו מסלם אלמצרי, לג'האד של הפלסטינים, וקורא לפלסטינים "לקטוע את אבריהם" של היהודים (18 באוקטובר 2015,  אתר שיתוף הקבצים archive.org).

מימין: סרטון, שכותרתו: "השיבו את האימה ליהודים באמצעות פיצוצים, שרפה ודקירה". משמאל: על רקע הסרטון המתעד את פיגוע הדריסה והדקירה בירושלים, קורא הקריין לדקור, לדרוס, להרעיל, לפוצץ ולשרוף את היהודים (אתר שיתוף הקבצים archive.org, 18 באוקטובר 2015).
מימין: סרטון, שכותרתו: "השיבו את האימה ליהודים באמצעות פיצוצים, שרפה ודקירה". משמאל: על רקע הסרטון המתעד את פיגוע הדריסה והדקירה בירושלים, קורא הקריין לדקור, לדרוס, להרעיל, לפוצץ ולשרוף את היהודים (18 באוקטובר 2015, אתר שיתוף הקבצים archive.org).

ג.       בסרטון נוסף מה-18 באוקטובר 2015, אותו הפיקה לשכת ההסברה של דאעש בדרום מערב עיראק, מכנה הדובר את היהודים ואת הנוצרים אויבי האסלאם. הדובר ציין, כי דאעש לא ישכח את המוסלמים בירושלים עד אשר "נשיב את מסגד אלאקצא מטומאת צאצאי הקופים והחזירים". הדובר הוסיף, כי המדינה האסלאמית "מתקרבת מעיראק ומסוריה לעבר ישראל, וכי שעתם של היהודים קרבה" (18 באוקטובר 2015,   אתר שיתוף הקבצים archive.org).

ד.       בסרטון נוסף, שהופק על-ידי מחוז כרכוכ של דאעש, קרא פעיל דאעש הארגון למוסלמים בירושלים להחריף את הפיגועים נגד היהודים במסגרת הג'האד המתנהל נגדם (18 באוקטובר 2015,   אתר שיתוף הקבצים archive.org).

הסתה לרצח יהודים בערבית בטוויטר
כללי

6.    בטוויטר נעשה שימוש להפצת הסתה לרצח יהודים. לשם כך נפתחו בטוויטר האשטאגים, שכותרתם "שחיטת היהודים" ו"הזאבים הבודדים". להערכתנו יש בהאשטאגים הללו "טביעת אצבע" של קמפיין דאעש המוצאת ביטויה בתכנים ובטרמינולוגיה. באחד המקרים אף מוזכרת בפירוש הח'ליפות האסלאמית, שבהנהגת דאעש.

7.    להלן דוגמאות לפוסטרים ולמסרים המופיעים בהאשטאג "שחיטת היהודים":

ציוץ שבו כרזה תחת הכותרת: "שש דרכים שבהן תתעלל ביהודים" הדרכים המפורטות: דקירה, שריפה באמצעות בקבוקי תבערה, הרעלה, דריסה, שימוש בחומרי נפץ והפלה מגובה, למשל מגשר או צוק (חשבון הטוויטר يمني وأفتخر بلإسلامي ‏@bgvfds43 , 18 באוקטובר 2015).
ציוץ שבו כרזה תחת הכותרת: "שש דרכים שבהן תתעלל ביהודים" הדרכים המפורטות: דקירה, שריפה באמצעות בקבוקי תבערה, הרעלה, דריסה, שימוש בחומרי נפץ והפלה מגובה, למשל מגשר או צוק (18 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר يمني وأفتخر بلإسلامي ‏@bgvfds43 ).

ציוץ תחת הכיתוב: "הארי מחמד סעיד עלי, אללה יקבל אותו [בגן עדן] ממחנה שעפאט, דוקר את אחד החזירים" בצירוף תמונת השוטר הישראלי שנדקר סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים (חשבון הטוויטר ✍ اخت كندية ‏@Mas088278 , 13 באוקטובר 2015).
ציוץ תחת הכיתוב: "הארי מחמד סעיד עלי, אללה יקבל אותו [בגן עדן] ממחנה שעפאט, דוקר את אחד החזירים" בצירוף תמונת השוטר הישראלי שנדקר סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים (13 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר ✍ اخت كندية ‏@Mas088278 ).

ציוץ שבו מופיעה קריקטורה בה נראה פלסטיני מנגן בסכין המשולה לכינור באמצעות מפתח המייצג את השיבה של הפליטים הפלסטינים לישראל. הכיתוב אומר: "הסכינים מנגנות על צוואריהם של הציונים ניגון של ניצחון, תהילה וכבוד" (חשבון הטוויטר , أنا كبرياء الصمت ‏@lolo2403 , 13 באוקטובר 2015).
ציוץ שבו מופיעה קריקטורה בה נראה פלסטיני מנגן בסכין המשולה לכינור באמצעות מפתח המייצג את השיבה של הפליטים הפלסטינים לישראל. הכיתוב אומר: "הסכינים מנגנות על צוואריהם של הציונים ניגון של ניצחון, תהילה וכבוד" (13 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר ,أنا كبرياء الصمت ‏@lolo2403 ).

א.       בליל ה-21 באוקטובר 2015 הופיע בהאשטאג "שחיטת היהודים" תרשים (ממוחזר), שבו מוצגים המקומות המומלצים בגוף האדם לדקירת היהודים תחת הכותרת "מקומות רגישים לדקירת היהודים". בתרשים מצוינים עורק הצוואר, עורק הירך ומקומות נוספים בגוף האדם. במלל המקדים להצגת התרשים נכתב: "עבודה טובה של תומכי הח'ליפות [האסלאמית של דאעש] – סיוע לזאבים הבודדים – מקומות רגישים לדקירת היהודים החזירים" (20 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר خولان الأوسي 7 ‏@rgt3u4fACHALpFK ).

התרשים שבו מוצגים האזורים הרגישים במיוחד המומלצים לדקירת היהודים (חשבון הטוויטר خولان الأوسي 7 ‏@rgt3u4fACHALpFK , 20 באוקטובר 2015).
התרשים שבו מוצגים האזורים הרגישים במיוחד המומלצים לדקירת היהודים (20 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר خولان الأوسي 7 ‏@rgt3u4fACHALpFK ).

8.    ב-20 באוקטובר 2015 עלה לטוויטר האשטאג #الذئاب_المنفردة("הזאבים הבודדים"), שבו הופיע סרטון המנחה כיצד לדקור יהודים. הדרך המומלצת הינה דקירה במפתח הלב תוך סיבוב הסכין הננעצת.

מתוך הסרטון שעלה תחת ההאשטאג "הזאבים הבודדים" בטוויטר המנחה כיצד לדקור יהודים, אך שם היעד הוא דקירה במפתח הלב תוך סיבוב הסכין הננעצת (חשבון הטוויטר محطم جماجم المرتدين ‏@mhtem117 , 20 באוקטובר 2015).
מתוך הסרטון שעלה תחת ההאשטאג "הזאבים הבודדים" בטוויטר המנחה כיצד לדקור יהודים, אך שם היעד הוא דקירה במפתח הלב תוך סיבוב הסכין הננעצת (20 באוקטובר 2015,  חשבון הטוויטר محطم جماجم المرتدين ‏@mhtem117 ).

[1] עד כה לא איתרנו בגל הטרור הנוכחי מחבל מפגע, שבאופן ברור המוטיבציות שלו הושפעה מהקמפיין של דאעש ומהאידיאולוגיה שלו.