חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 בנובמבר – 3 בדצמבר 2013 )

הלווית אחד ההרוגים ביטא. גופת המחבל נעטפה בדגל שחור של הסלפיה וחלק משתתפים מניפים אף הם דגלים כאלה

הלווית אחד ההרוגים ביטא. גופת המחבל נעטפה בדגל שחור של הסלפיה וחלק משתתפים מניפים אף הם דגלים כאלה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל

פעילות מחאה ימית מול חופי עזה  (קדס נט, 2 בדצמבר 2013)

פעילות מחאה ימית מול חופי עזה (קדס נט, 2 בדצמבר 2013)

פעילות מחאה ימית מול חופי עזה  (קדס נט, 2 בדצמבר 2013)

פעילות מחאה ימית מול חופי עזה (קדס נט, 2 בדצמבר 2013)

  • בגבולה הדרומי של ישראל שרר שקט. ביהודה ושומרון ובמרחב ירושלים נמשכו האירועים האלימים במסגרת "ההתנגדות העממית". באחד מהם נפצעה תינוקת מאבן, שהושלכה לעבר מכונית סמוך לשכונת ארמון הנציב בירושלים. באירועים אחרים הושלך רימון מאולתר ויודו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים סמוך לקבר רחל והושלך בקבוק תבערה לעבר הישוב כרמי צור (דרומית מערבית לבית לחם).
  • כוחות הביטחון הישראליים הרגו שלושה מחבלים, שהשתייכו להתארגנות סלפית ג'האדית, במהלך ביצוע מעצרים. פעילי ההתארגנות תכננו לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות ונגד הרשות הפלסטינית. בכלי הרכב של המחבלים ההרוגים נמצאו שני אקדחים וכמה מטעני חבלה. 
ירי רקטות
  • השבוע שרר שקט בגבולה הדרומי של ישראל. במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות

תינוקת נפצעה מידויי אבנים בשכונת ארמון הנציב בירושלים
  • ב-28 בנובמבר בשעה 1700 נפצעה פעוטה מאבן גדולה, שפגעה במכונית בה הוסעה, סמוך לשכונת ארמון הנציב בירושלים. בשעות הערב המוקדמות נסעה האם במכוניתה יחד עם שלושת ילדיה. במהלך הנסיעה סמוך לשכונת ארמון הנציב יודו לעברם אבנים. אחת האבנים פגעה בראשה של הבת הפעוטה בת השנתיים. התינוקת פונתה במצב קשה לבית החולים בדרך התייצב מצבה והוגדר בינוני. האבן, שפגעה בפעוטה, חדרה מהחלון בצידו הימני של כלי הרכב. במהלך הלילה נעצרו ארבעה חשודים ביידוי האבנים בני 20-15 מהכפר צור באהר .
כוחות הביטחון הרגו שלושה מחבלים שתכננו לבצע פיגוע נגד ישראל והרשות הפלסטינית
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים באזור יטא (חברון) נהרגו שלושה מחבלים בעת ניסיון לעצור אותם. השלושה השתייכו להתארגנות מקומית סלפית ג'האדית, אשר פעלה באזור ותכננה לבצע פיגוע. בכלי הרכב של המחבלים נמצאו שני אקדחים ומספר מטעני חבלה.  קדמו לאירוע מספר מעצרים של פעילי אותה החוליה באזור יתיר ושכם. מהחקירות עד כה עולה, כי פעילי ההתארגנות תכננו לבצע מספר פיגועים נגד מטרות ישראליות ונגד הרשות הפלסטינית. בחודשים האחרונים הם שקדו על הקמת תשתית צבאית נרחבת ובכללה הכנת דירת מסתור, רכש אמצעי לחימה ויצור חומרי נפץ (שירות הביטחון הכללי, בנובמבר 2013). השלושה היו מבוקשים גם על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (אלחיאת, 27 בנובמבר 2013).
  • מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים, ארגון ברצועת עזה המזוהה עם הג'האד העולמי, פרסם, בעקבות הריגתם, הודעה המבשרת על הגעתו של הג'האד לגדה המערבית לדברי ההודעה  יתקיים "ג'האד" בשטחי הגדה המערבית נגד "רודני הרשות" (פורום אלפדאא', 29 בנובמבר 2013). הלווייתם של השלושה, נערכה ביטא. במהלך ההלוויה הונפו דגלים שחורים של הזרם הסלפי. כמו כן נכחו בהלוויה בכירים מהזרם הסלפי ביהודה ושומרון. הייתה זו הופעתם הפומבית הראשונה של  פעילים אלה (אלחיאת, 27 בנובמבר 2013).
  • בעקבות מותם של השלושה הוכרזה שביתה כללית ביטא והוכרז על יום אבל. גורמים בכירים ברשות הפלסטינית גינו את הריגתם על ידי ישראל תוך התעלמות משיוכם הארגוני ומכוונתם לבצע פיגועים גם נגד הרשות הפלסטינית.  יאסר עבד רבה, מזכ"ל הועד הפועל של אש"ף, האשים את ישראל בהסלמה במצב בשטח והדגיש, כי ישראל מנצלת את העיסוק של העולם בסוגיות בינלאומיות אחרות כדי לבצע "פשעים" נגד העם הפלסטיני, למחוק כל התקדמות במשא ומתן ולהצית את האזור (קול פלסטין, 27 בנובמבר 2013).

הלוויות המחבלים. גופות המחבלים נעטפו בדגלים שחורים של הסלפיה והמשתתפים מניפים אף הם דגלים אלה (ערוץ אלוטן בראמאללה, 27 בנובמבר 2013)
הלוויות המחבלים. גופות המחבלים נעטפו בדגלים שחורים של הסלפיה והמשתתפים מניפים אף הם דגלים אלה (ערוץ אלוטן בראמאללה, 27 בנובמבר 2013)

המשך פעילות אלימה וניסיונות פיגוע ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה ונרשמו מספר ניסיונות פיגוע בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. כך למשל, ב-30 בנובמבר 2013 במהלך הפרות סדר אלימות, בסמוך לקבר רחל, הושלך רימון מאולתר ויודו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים (דובר צה"ל, 30 בנובמבר 2013). באותו יום הושלך בקבוק תבערה לעבר הישוב כרמי צור (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 30 בנובמבר 2013). 
הפעילות במעבר רפיח
  • נמשכה הפעילות הבלתי סדירה של מעבר רפיח והוא נפתח ונסגר לפרקים. מחמוד אלהבאש, שר הוקף וענייני הדת ברשות הפלסטינית אמר, כי לאחרונה הגיע להסכם עם שלטונות מצרים לפיו יפתח המעבר פעם בשבועיים לשם יציאת פלסטינים וחזרתם מעמרה בסעודיה (עליה לרגל שלא בתקופת החאג') (מען, 1 בדצמבר 2013).
משבר האנרגיה ברצועת עזה
  • נמשך משבר האנרגיה ברצועת עזה הפוגע בכל תחומי החיים של אזרחי הרצועה. בין השאר נגרמים שיבושים קשים באספקת החשמל, ירידה חדה בתפקוד מערכות תשתית דוגמת מים וביוב, עליה במחירי הדלק , מחסור בגז לבישול ועצירת הבנייה.
  • ממשל חמאס מצידו פועל למציאת פיתרון למשבר ובינתיים נוקט בשורה של צעדים לצמצום הפגיעה באוכלוסייה. כך למשל :
  • זיאד אלט'אט'א, סגן ראש ממשל חמאס ושר האוצר, אמר כי בעקבות משבר הדלק נקט ממשל חמאס במספר צעדים ביניהם אספקת דלק לאוטובוסים המסיעים עובדים, פקידים וסטודנטים, למוניות, למאפיות ולעיריות (ערוץ אלאקצא, 26 בנובמבר 2013).
  • בעקבות תלונות תושבים על כך, שחלוקת הגז מתבצעת בדרך לא הוגנת, הורה פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, ל"כוח הריסון" להתפרס בתחנות חלוקת הגז ולהתלוות למפיצי הגז לבתי התושבים כדי לפקח על החלוקה (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 26 בנובמבר 2013).
  • במקביל מקיים ממשל חמאס מגעים עם הרשות הפלסטינית, גורמים ערביים ובינלאומיים כדי לנסות להביא לפיתרון משבר האנרגיה אולם לפי שעה ללא תוצאות משמעותיות. עבד אלסלאם ציאם מזכ"ל ממשל חמאס הבהיר, כי אין כל חדש בכל הנוגע למגעים לפתרון משבר האנרגיה ברצועת עזה וכי ממשל חמאס ממשיך לנהל מגעים בעניין עם הגורמים השונים (פלסטין אליום, 1 בדצמבר 2013).
  • אבו מאזן נועד ב-27 בנובמבר 2013 עם יאסר עת'מאן, שגריר מצרים ברשות הפלסטינית, ודן עימו באפשרות להקל על תושבי רצועת עזה "הסובלים מסגר הכיבוש" (אלחיאת אלג'דידה, 28 בנובמבר 2013). בהקשר זה ציין פתחי אלשיח' ח'ליל, יו"ר רשות האנרגיה ברצועת עזה, כי הרשות האנרגיה פנתה לפני כשלושה חודשים לרשות הפלסטינית לבדיקת אפשרות רכישת חשמל מישראל אולם לטענתו פנייה זו לא נדונה ברצינות על ידי הרשות (קדסנט, 2 בדצמבר 2013).
  • סוכנות אונר"א החלה בחלוקה של מכסות דלק המוכנסות על ידה דרך מעבר כרם שלום לצרכי הרשויות המקומיות ומתקני מי השופכין. כמו כן ביקש האו"ם מישראל לחדש את אספקת חומרי הבנייה לרצועה (סמא, 28 בנובמבר 2013). תורכיה התחייבה לממן רכש דלק עבור מתקנים חיוניים ברצועת עזה והעבירה לצורך כך סכום כסף של 850,000$ לרשות הפלסטינית, אשר העבירה ממנו 200,000$ לרצועת עזה (פאל פרס, 28 בנובמבר 2013). 
המשא ומתן עם ישראל
  • על פי מקורות פלסטינים התקיימה פגישה ב-27 בנובמבר 2013 בין צוותי המשא ומתן הפלסטיני והישראלי בירושלים. זוהי פגישה ראשונה מאז התפטרות צוות המשא ומתן הפלסטיני. צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל והנציג הפלסטיני במשא ומתן הציג  בפני חברי צוות המו"מ את מחאתו על הגברת הבנייה בהתנחלויות. לא הושגה התקדמות בשיחות (סוכנות הידיעות הסינית, 27 בנובמבר, וואלה, 2 בדצמבר  2013).
  • גורמים ברשות הפלסטינית המשיכו למתוח ביקורת על ישראל, ועל סיכויי ההצלחה של המשא ומתן:
  • בראיון, שהעניק מחמד אשתיה, שהתפטר מצוות המשא ומתן הפלסטיני, אמר כי הגעת ישראל לשולחן המשא ומתן היא צעד טקטי שנועד לרצות את הקהילה הבינלאומית. עוד אמר, כי המשא ומתן התקיים עם שליחי ראש הממשלה ולא עימו אישית מה שמעיד, כי לא היה צד אמיתי ורציני אשר מעוניין לנהל משא ומתן (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הממסדי, 28 בנובמבר 2013).
  • נביל שעת', הועד המרכזי של פתח, אמר, כי עבור הפלסטינים המשא ומתן כבר נכשל והדבר היחיד המשאיר את צוות המשא ומתן בשולחן הדיונים הוא סוגיית שחרור האסירים. לדבריו הם התחייבו לתקופה של תשעה חודשים וממתינים שכל האסירים ישוחררו (NRG, 29 בנובמבר 2013). בראיון אחר הוא הדגיש, כי ההנהגה הפלסטינית תמשיך במשא ומתן עם ישראל עד לתום תשעת החודשים כדי שישראל וארה"ב לא תוכלנה להאשים את הפלסטינים בכישלון השיחות. להערכתו השיחות לא יובילו להסכם (אלאיאם, 2 בדצמבר 2013).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף  אמר, בפגישה עם דיפלומטים זרים, כי ניתן להגיע לפיתרון קבע במהלך חמשת החודשים שנותרו למשא ומתן. לדבריו ניתן יהיה להגיע להסכם אם ימצא לפלסטינים שותף במדינת ישראל, שיאמר בכנות שהוא מסכים לפיתרון שתי המדינות על בסיס גבולות 1967. עריקאת דחה את הבקשה הישראלית להכיר בה כמדינה יהודית ואמר שמשמעות ההכרה היא שינוי התרבות וההיסטוריה הפלסטינית מה שלא יכול לקרות (אלקדס אלערבי, 30 בנובמבר 2013).  
פעילות ביטחונית להשבת החוק והסדר בשכם
  • כ-150 פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פועלים בימים האחרונים באזור שכם, בשיתוף כוחות משטרה מקומיים, נגד מפירי חוק ומחזיקי נשק לא חוקי. לדבריהם של מפקד אזור שכם ודובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית  מטרת הפעילות היא שמירת הביטחון, יישום שלטון החוק והגברת ביטחון התושבים בעיר ובמחנות הפליטים שבסביבתה והיא אינה קשורה לאירועים כלשהם  (קדס ניוז, פלסטין 24,  2 בדצמבר 2013).

הגעת כוחות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (אלחיאת אלג'דידה, 3 בנובמבר 2013)
הגעת כוחות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (אלחיאת אלג'דידה, 3 בנובמבר 2013)

פעילות ימית תודעתית ברצועת עזה
  • ב-2 בדצמבר קיימו פעילי "נוער האינתיפאדה", התארגנות הפועלת בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות,  פעילות מחאה ימית נגד "הסגר הימי" המוטל על רצועת עזה בשיתוף עם איגוד הדייגים ברצועת עזה. במסגרת הפעילות יצאו ב-2 בדצמבר בשעות הבוקר כ-150 פעילים ב-17 סירות קטנות כשכוונתם לחצות את קו ה-6 מיילים (מרחב הדיג המותר לדייגי הרצועה מאז מבצע "עמוד ענן"). לפני יציאתם הם כינסו מסיבת עיתונאים בה הדגישו את סבל תושבי רצועת עזה בכלל והדייגים בפרט בשל ההגבלות המוטלות עליהם. הפעילים, שהתכוונו לחצות את קו ששת המיילים, שבו בשעות הצהרים לחוף לאחר שחצו את קו 5-4 מייל בלבד (מען, ערוץ אלאקצא, 2 בדצמבר 2013).
שנת 2014 הוכרזה על ידי האו"ם כשנת התמיכה בפלסטינים
  • העצרת הכללית של האו"ם אימצה ב- 29 בנובמבר 2013, ברוב קולות, את ההחלטה להכריז על שנת 2014 כשנת התמיכה בעם הפלסטיני. 110 מדינות הצביעו בעד ההחלטה שבע מדינות נגד ו-56 מדינות נמנעו. ההחלטה אומצה ביום השנה להכרה ברשות הפלסטינית כמדינה משקיפה באו"ם. במסגרת שנת התמיכה יתקיימו במהלך 2014 אירועים מיוחדים בהשתתפות ארגונים ממשלתיים ולא ממשלתיים (קול פלסטין, אתר האו"ם, 26  בנובמבר 2013). בהמשך אישרה העצרת הכללית של האו"ם, ברוב מכריע, שש החלטות הקשורות לסוגיה הפלסטינית (אתר האו"ם, 26 בנובמבר 2013). 

[1]נכון ל-3 בדצמבר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.