זרקור לאיראן (לשבוע שבין 4/1/12 –11/1/12)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

מחריף קרב האיומים בין איראן למערב סביב המפרץ הפרסי

מחריף קרב האיומים בין איראן למערב סביב המפרץ הפרסי

רוז אונליין, 10 ינואר 2012

רוז אונליין, 10 ינואר 2012

עימות חריף בין הממשלה לבכירי תעשיית הקולנוע האיראנית

עימות חריף בין הממשלה לבכירי תעשיית הקולנוע האיראנית

רוז אונליין, 8 ינואר 2012

רוז אונליין, 8 ינואר 2012

ביקור הנשיא אחמדינז'אד בונצואלה

ביקור הנשיא אחמדינז'אד בונצואלה

ביקור הנשיא אחמדינז'אד בונצואלה

ביקור הנשיא אחמדינז'אד בונצואלה


במוקד אירועי השבוע:

  • מחריף קרב האיומים בין איראן למערב סביב המפרץ הפרסי

  • משלב הסף לשלב החסינות: איראן מאשרת, כי הפעילה מתקן נוסף להעשרת אורניום

  • בחירות 2012: הסתיים השלב הראשון של סינון המועמדים; ח’אמנהאי קורא להשתתפות המונית

  • עימות חריף בין הממשלה לבכירי תעשיית הקולנוע האיראנית

  • "האח הגדול" מגיע לבתי קפה אינטרנט ו"רשת האינטרנט הלאומית" יוצאת לדרך


עיקרי דברים:

מחריף קרב האיומים בין איראן למערב סביב המפרץ הפרסי

בכירים איראנים שבו ואיימו השבוע לחסום את מיצרי הורמוז בתגובה להטלת סנקציות על יצוא נפט מאיראן. מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, עלי פדוי, הצהיר בסוף השבוע, כי איראן כבר התנסתה בעבר בסגירת המיצרים והזהיר את ארצות-הברית לבל תיזום עימות ימי עם איראן, כפי שעשתה במהלך מלחמת איראן-עיראק בשנות השמונים.
פדוי ציין, כי העולם אינו מסוגל להחזיק מעמד ולו 24 שעות ללא הנפט העובר במפרץ הפרסי וכי ארצות-הברית אינה מסוגלת לערוב לביטחון התנועה הימית במפרץ. הוא מסר, כי בחודש פברואר הקרוב תקיים איראן תמרון ימי נוסף במימי המפרץ ובמיצרי הורמוז, שיהיה שונה מתמרונים קודמים שביצעה בשנה האחרונה. 

בכירי צבא נוספים התייחסו אף הם לאפשרות סגירת מיצרי הורמוז על-ידי איראן. בכיר בחיל האוויר, עזיז נצירזאדה, הכריז השבוע, כי יש בידי הכוחות המזוינים יכולת מלאה לסגור את המיצרים אם תחליט על כך הנהגת איראן. גם מפקד חיל הים, חביבאללה סיארי, הצהיר, כי איראן יכולה לסגור את המיצרים בקלות.

שבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, הקדיש השבוע את עמודו הראשי לאיומי איראן לסגור את המיצרים. במאמר פרשנות פרי עטו של יאדאללה ג’ואני, ראש המחלקה הפוליטית במשמרות המהפכה, נכתב, כי לנוכח האיומים הנשמעים מצד ארצות-הברית, בריטניה וישראל רשאית איראן להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה, ובכללם נשק הנפט, על מנת להגן על עצמה. ג’ואני הזהיר, כי אם המערב ינסה למנוע מאיראן לייצא נפט דרך המפרץ הפרסי ומיצרי הורמוז, עלולה איראן להגיב במניעת מעבר נפט דרך המיצרים.

שר ההגנה, אחמד וחידי, לעומת זאת, הבהיר השבוע במסיבת עיתונאים, כי איראן מעולם לא הצהירה על כוונתה לסגור את מיצרי הורמוז.

בתוך כך הזהיר יו"ר ועדת המג’לס ליחסי חוץ, חשמתאללה פלחתפישה, את ארצות-הברית מפני תגובה איראנית אם תימשך נוכחותה הצבאית במימי המפרץ. בשבוע שעבר הזהיר רמטכ"ל צבא איראן, עטאללה צאלחי, את ארצות-הברית מפני החזרת נושאת המטוסים שלה John C. Stennis למיקומה הקודם במימי המפרץ, לאחר שזו עברה דרך מיצרי הורמוז למפרץ עדן בטרם החל התמרון הימי, שקיימה לאחרונה איראן במפרץ.

במקביל הזהיר שר ההגנה הבריטי, פיליפ המונד, כי כל ניסיון איראני לחסום את מיצרי הורמוז יהיה בלתי-חוקי ובלתי-מוצלח. השבוע דווח בתקשורת, כי בכוונת בריטניה להציב במפרץ משחתת מתקדמת על רקע המתיחות הגוברת מול איראן.

משלב הסף לשלב החסינות: איראן מאשרת, כי הפעילה מתקן נוסף להעשרת אורניום

דיפלומטים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה אישרו השבוע את הדיווחים לפיהם איראן החלה להעשיר אורניום עד לרמה של 20% במתקן פרדו שליד העיר קום. נציג איראן בסוכנות, עלי-אצע’ר סלטאניה, אישר אף הוא את הדיווחים וציין, כי העשרת האורניום במתקן התת-קרקעי נועדה לצרכים רפואיים וכי הפעילות במתקן מתבצעת בפיקוח הסוכנות.

היומון השמרני כיהאן הגדיר השבוע את הפעלת מתקן ההעשרה הנוסף כתבוסה של מדיניות האיומים נגד איראן וכשלב חדש בהפגנת עוצמתה. במאמר מערכת שפרסם היומון תחת הכותרת: "משלב הסף לאזור החסינות", נכתב, כי איראן עברה משלב הסף הגרעיני לשלב החסינות של תוכניתה הגרעינית. העברת אורניום מועשר לרמה של 20% למתקן ההעשרה בפרדו מסכלת, לטענת כיהאן, כל אפשרות לתקיפה צבאית נגד מתקני הגרעין, כיוון שבעיני המערב האתר החדש חסין מפני איומים חיצוניים.

עוד טען היומון, כי דאגתן האסטרטגית המרכזית של מדינות המערב, ובראשן ישראל, נובעת מן האפשרות להתרחשותם במקביל של שני תהליכים: העמקת השפעתה האסטרטגית של איראן באזור כתוצאה מהתחזקות האסלאמיסטים וכניסת תוכניתה הגרעינית לשלב החסינות. ההערכה בישראל היא, שביום שבו ישתלבו שני תהליכים אלה, לא תהיה עוד אפשרות למנוע את התגרענות איראן.

בחירות 2012: הסתיים השלב הראשון של סינון המועמדים; ח’אמנהאי קורא להשתתפות המונית

השלב הראשון של סינון המועמדים לבחירות למג’לס על-ידי משרד הפנים הגיע השבוע לסיומו. יו"ר מטה הבחירות של משרד הפנים במחוז טהראן, מחוז הבחירה הגדול ביותר, עדכן ביום שלישי (10 ינואר), כי מבין 1,066 המועמדים, שנרשמו במחוז זה, אושרה מועמדותם של 747 מתמודדים.

למעלה מ-30 חברי מג’לס המכהנים כיום נפסלו, ובהם גם כמה ממבקריו הבולטים של הנשיא אחמדינז’אד ומספר חברי מג’לס רפורמיסטים. לעומת זאת אושרה מועמדותם של כמה מועמדים המזוהים עם האגף הימני בזרם הרפורמיסטי. לרשות המועמדים, שמועמדותם נדחתה, עומדים ארבעה ימים (עד 14 בינואר) להגשת ערעור. ההחלטה הסופית בנוגע לאישור המועמדים נתונה בידי "מועצת שומרי החוקה".

בתוך כך גוברים מאמצי בכירי המשטר לעודד שיעור הצבעה גבוה ככל הניתן בבחירות הצפויות ב-2 במרץ. המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי, קרא השבוע להשתתפות המונית בבחירות וציין, כי השתתפות נרחבת תהווה מכה ניצחת לאויבי איראן המבקשים, לדבריו, למנוע מאזרחי המדינה ליטול חלק בבחירות.

בכירים במחנה השמרני שבו והזהירו השבוע מפני המשך המאבקים הפנימיים בקרב השמרנים לקראת הבחירות. חביבאללה עסגראולאדי, חבר בכיר במפלגת הקואליציה האסלאמית, ציין, כי אויבי איראן מבקשים ליצור סכסוכים בקרב השמרנים על מנת לפגוע בכוחם וקרא לאחדות בקרב המחנה השמרני. גם יו"ר המג’לס לשעבר, ע’לאם-חסין חדאד עאדל, שהודיע על כוונתו להתמודד בבחירות הקרובות מטעם חזית השמרנים המאוחדת, הזהיר מפני המשך חילוקי הדעות הפנימיים ואמר, כי העיקרון החשוב ביותר עבור כלל השמרנים הוא המסירות לשלטון חכם ההלכה ולמנהיג העליון.

במקביל לעימות הפוליטי בין חזית השמרנים המאוחדת לחזית היציבות הנתמכת על-ידי איש הדת הרדיקלי, איתאללה מחמד-תקי מצבאח-יזדי, ניכרים חילוקי דעות גם בין פעילי חזית היציבות לתומכי הנשיא אחמדינז’אד. חבר חזית היציבות, עלי-אצע’ר זארעי, הצהיר השבוע, כי מועמדי החזית לא יסכימו לרשימה משותפת עם תומכי הממשלה גם אם הנשיא אחמדינז’אד יתנער מראש לשכתו מעורר המחלוקת, רחים משאא’י.

עימות חריף בין הממשלה לבכירי תעשיית הקולנוע האיראנית

בכירים בתעשיית הקולנוע האיראנית פרסמו בסוף השבוע שעבר גילוי דעת המגנה את החלטת משרד ההכוונה האסלאמית לסגור את בית הקולנוע, האיגוד המקצועי המרכזי של עובדי תעשיית הקולנוע המקומית. גם ראש המרכז למחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי, מתח ביקורת על ההחלטה וטען, כי סגירתו ערב הבחירות למג’לס נובעת ממניעים פוליטיים.

ביום שלישי שעבר הודיעה מועצת התרבות הציבורית למנהל בית הקולנוע, מחמד-מהדי עסגרפור, כי הוחלט לסגור את האיגוד בעקבות הודעת משרד ההכוונה לפיה הכניס בית הקולנוע שינויים בלתי-חוקיים בחוקתו. במקביל הגיש משרד ההכוונה תלונה לבית המשפט כנגד "בית הקולנוע" בגין שינויים אלה.

שר ההכוונה האסלאמית, מחמד חסיני, הגן בשבוע שעבר על החלטתו לסגור את בית הקולנוע. הוא טען, כי האיגוד הכניס מספר שינויים בחוקתו ללא אישור השלטונות, סירב לקבל על עצמו את פיקוח משרד ההכוונה ופעל בניגוד לערכי המהפכה האסלאמית והמשטר. הוא הביא כדוגמא להתנהלותו הבלתי-ראויה של בית הקולנוע את הודעת התמיכה שפרסם האיגוד בספטמבר האחרון בו הובעה תמיכה במספר יוצרי סרטים תיעודיים, שנעצרו על-ידי השלטונות באשמת שיתוף פעולה עם ה-BBC .

בתגובה להחלטת השלטונות לסגור את בית הקולנוע טענו ראשי האיגוד, כי ההחלטה אינה חוקית, כיוון שהמוסד רשום כארגון בלתי-ממשלתי והרשות המבצעת אינה רשאית, לפיכך, לסגור אותו ללא צו בית משפט. חברי בית הקולנוע אף איימו להחרים את פסטיבל הסרטים הבינלאומי פג’ר הצפוי להתקיים כמדי שנה בטהראן בחודש פברואר. 

בית הקולנוע המונה כיום כ-5,000 חברים הוקם בשנת 1987 על מנת להגן על זכויותיהם של עובדי תעשיית הקולנוע האיראנית ולשפר את תנאי העסקתם. בשנה האחרונה מתנהל מאבק חריף בינו לבין השלטונות הטוענים, כי ראשי האיגוד הפכו אותו לאמצעי לקידום מטרותיה הפוליטיות של האופוזיציה הרפורמיסטית.

"האח הגדול" מגיע לבתי קפה אינטרנט ו"רשת האינטרנט הלאומית" יוצאת לדרך

משטרת הסייבר פרסמה בשבוע שעבר תקנות חדשות המטילות מגבלות חמורות על פעילותם של בתי-קפה אינטרנט הפועלים במדינה. התקנות קובעות, בין היתר, כי על בתי קפה אינטרנט להציג את רישיונות פעילותם במקום בולט וגלוי לעיני כל; בתי הקפה רשאים לספק שירותי גלישה אך ורק באמצעות ספקיות אינטרנט הפועלות ברישיון ולא באמצעות ספקיות המספקות שירותים באמצעות הלוויין; על מפעילי בתי הקפה להיות ללא עבר פלילי, נשואים ובני 25 לפחות; על בתי הקפה לבצע רישום נתונים אישיים של לקוחותיהם בהתאם למסמכים רשמיים שיוצגו בפניהם; עליהם לתעד את פרטי הגלישה של לקוחותיהם; חל איסור מוחלט לאפשר גישה לאתרים חסומים; שליחת קבצים תתבצע רק על-ידי עובד בית הקפה ולאחר שהבטיח, כי הקובץ נקי מוירוסים; יש להתקין בבתי הקפה מצלמות במעגל סגור שיפקחו על הפעילות בבית הקפה; וחל איסור על שימוש של יותר מלקוח אחד בכל מחשב בו-זמנית.

התקנות החדשות מבטאות שלב נוסף בהגבלת השימוש בבתי-קפה אינטרנט על-ידי השלטונות. בחודש נובמבר האחרון קיימה משטרת טהראן מבצע לסגירת בתי-קפה אינטרנט הפועלים בניגוד לחוק.

בתוך כך דווח בתקשורת האיראנית, כי בשבועות הקרובים ישלימו השלטונות את היערכותם לקראת הקמת רשת אינטרנט לאומית-פנימית נפרדת וסגורה, שתהיה מנותקת מרשת האינטרנט העולמית. שר התקשורת, רזא תקי-פור, אמר השבוע, כי השלב הראשון במימוש הפרויקט יתבצע בראשית השנה האיראנית הבאה (המתחילה ב-20 במרץ). הוא ציין, כי הרשת הפנימית אינה אמורה להוות תחליף לרשת האינטרנט הכללית, אך מאחר שרוב התקשורת האיראנית אינה מחייבת גישה לרשת העולמית, היא תנותב על גבי הרשת הפנימית החדשה. 

 

מחריף קרב האיומים בין איראן למערב סביב המפרץ הפרסי

בכירים איראנים שבו ואיימו השבוע לחסום את מיצרי הורמוז בתגובה להטלת סנקציות על יצוא נפט מאיראן. מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, עלי פדוי (Ali Fadavi ), הצהיר בסוף השבוע, כי איראן כבר התנסתה בסגירת המיצרים במספר הזדמנויות בעבר. בראיון לתוכנית הטלוויזיה: "אתמול, היום, מחר" הזהיר פדוי את ארצות-הברית לבל תיזום עימות ימי עם איראן, כפי שעשתה במהלך מלחמת איראן-עיראק בשנות השמונים. הוא ציין, כי גם כאשר הגדילה ארצות-הברית בשנת 1987 את מספר ספינות המלחמה שלה במפרץ הפרסי מ-12 ל-86, היא לא הצליחה להבטיח תנועה חופשית של כלי שייט במימי המפרץ בשל יכולותיה של איראן לפגוע במטרות ימיות ואף להטביען.

פדוי ציין, כי העולם אינו מסוגל להחזיק מעמד ולו 24 שעות ללא הנפט העובר במפרץ הפרסי וכי ארצות-הברית, שנסוגה מלבנון, מסומליה ומעיראק, אינה מסוגלת לערוב לביטחון התנועה הימית במפרץ. פדוי עדכן, כי בחודש פברואר הקרוב תקיים איראן תמרון ימי נוסף במימי המפרץ ובמיצרי הורמוז, שיהיה שונה מתמרונים קודמים שביצעה במהלך השנה האחרונה (פארס, 6 ינואר).

בכירי צבא נוספים התייחסו אף הם לאפשרות סגירת מיצרי הורמוז על-ידי איראן. בכיר בחיל האוויר, עזיז נצירזאדה (Aziz Nasirzadeh ), הכריז השבוע בראיון לסוכנות הידיעות "אירנא", כי אם תחליט על כך הנהגת איראן, יש בידי הכוחות המזוינים יכולת מלאה לסגור את המיצרים (אירנ"א, 7 ינואר). גם מפקד חיל הים, חביבאללה סיארי (Habibollah Sayyari ), הצהיר, כי בידי איראן היכולת לסגור את המיצרים בקלות. בראיון טלוויזיוני אמר סיארי, כי נוכחותה הימית של איראן חורגת מעבר למיצרי הורמוז ומגיעה עד לאיזור האוקיינוס ההודי (איסנ"א, 8 ינואר).

חבר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, אסמאעיל כות’רי (Esma’il Kowsari ), התייחס אף הוא לאפשרות סגירת המיצרים וציין, כי התמרון הצבאי, שבכוונת משמרות המהפכה לקיים בחודש פברואר הקרוב, נועד לשפר את מוכנות הכוחות המזוינים לסגור את מיצרי הורמוז בתוך זמן קצר במקרה הצורך (מהר, 7 ינואר).

שבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק (Sobh-e Sadeq ), הקדיש השבוע את עמודו הראשי לאיומי איראן לסגור את מיצרי הורמוז. במאמר פרשנות פרי עטו של יאדאללה ג’ואני (Yadollah Javani ), ראש המחלקה הפוליטית במשמרות המהפכה, נכתב, כי לנוכח האיומים הנשמעים מצד ארצות-הברית, בריטניה וישראל רשאית איראן להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה, ובכללם נשק הנפט, על מנת להגן על עצמה. ג’ואני ציין, כי אם המערב יחליט לנקוט בגישה הרפתקנית וינסה למנוע מאיראן לייצא נפט דרך המפרץ הפרסי ומיצרי הורמוז, עליו לדעת, שגם איראן מסוגלת למנוע מעבר נפט דרך המיצרים.

בהתייחסו לטענות הנשמעות במערב, לפיהן אין באפשרותה של איראן לסגור את המיצרים, ציין ג’ואני, כי בניגוד לטענות אלה המהוות חלק מהמערכה הפסיכולוגית המנוהלת על-ידי המערב נגד איראן, מדינות המערב מודעות היטב ליכולותיה. איראן הייתה מסוגלת, לדבריו, לסגור את המיצרים גם במהלך מלחמת איראן-עיראק, אף שלא עשתה זאת כיוון שלא נדרשה לכך. כיום יש בידי איראן עשרות דרכים יעילות להגיב על איומי המערב ואחת מהן היא באמצעות סגירת המיצרים (צבח-י צאדק,  8 ינואר).

שר ההגנה, אחמד וחידי (Ahmad Vahidi ), לעומת זאת, הבהיר השבוע, כי איראן מעולם לא הצהירה על כוונתה לסגור את מיצרי הורמוז. במסיבת עיתונאים בסיום ישיבת הממשלה השבועית אמר השר, כי איראן היא הערובה הטובה ביותר לביטחון המיצרים וכי אם מישהו מעוניין לסכן את ביטחון המפרץ, הרי שהוא מסכן את כולם (פארס,8 ינואר).

מחריף קרב האיומים בין איראן למערב סביב המפרץ הפרסי

בתוך כך הזהיר השבוע יו"ר ועדת המג’לס ליחסי חוץ, חשמתאללה פלחתפישה (Hashmatollah Falahatpisheh ), את ארצות-הברית מפני תגובה איראנית אם תימשך נוכחותה הצבאית במימי המפרץ הפרסי (פארס, 7 ינואר). בשבוע שעבר הזהיר רמטכ"ל צבא איראן, עטאללה צאלחי (Atallah Salehi ), את ארצות-הברית מפני החזרת נושאת המטוסים שלה John C. Stennis למיקומה הקודם במימי המפרץ, לאחר שזו עזבה למפרץ עדן דרך מיצרי הורמוז בטרם החל התמרון הימי, שקיימה איראן במפרץ.

צאלחי הצהיר, כי איראן אינה נוהגת לחזור על אזהרותיה. במקביל שיגרה השבוע בריטניה מסר מאיים לאיראן והודיעה, כי לא תשלים עם סגירת מיצרי הורמוז. שר ההגנה הבריטי, פיליפ המונד, אמר במהלך ביקורו בארצות-הברית, כי הפרעה לזרימת הנפט במיצרים תאיים על הצמיחה הכלכלית האזורית והעולמית וכי כל ניסיון איראני לחסום את המיצרים יהיה בלתי-חוקי ובלתי-מוצלח. הוא הדגיש, כי הצי הבריטי ימשיך בפעילותו במפרץ על מנת לשמור על המיצרים פתוחים. השבוע דווח בתקשורת, כי בכוונת בריטניה להציב במפרץ משחתת מתקדמת על רקע המתיחות הגוברת מול איראן.

משלב הסף לשלב החסינות: איראן מאשרת כי הפעילה מתקן נוסף להעשרת אורניום

דיפלומטים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה אישרו השבוע את הדיווחים לפיהם איראן החלה להעשיר אורניום עד לרמה של 20% במתקן "פרדו" (Fordo ) שליד העיר קום. נציג איראן בסוכנות, עלי-אצע’ר סלטאניה (Ali-Asghar Soltanieh ), אישר אף הוא את הדיווחים וציין, כי העשרת האורניום במתקן התת-קרקעי נועדה לצרכים רפואיים. בהתייחס לגינויים, שנשמעו במערב בעקבות הפעלת המתקן, אמר סלטאניה, כי תגובת המערב לתחילת הפעילות באתר נובעת ממניעים פוליטיים. הוא ציין, כי איראן עדכנה את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לפעילות באתר לפני כשנתיים והדגיש, כי הפעילות במתקני ההעשרה בנתנז ובפרדו מתבצעת בפיקוח הסוכנות (איסנ"א, 10 ינואר 2012).
היומון השמרני כיהאן (Kayhan ) הגדיר השבוע את הפעלת מתקן ההעשרה הנוסף כתבוסה של מדיניות האיומים מצד אויבי איראן וכביטוי לשלב חדש בהפגנת עוצמתה. הפעלת המתקן בפרדו מהווה מענה יעיל ללחץ המערבי, שנועד להאט או לבלום את תוכנית הגרעין האיראנית, גרס היומון (כיהאן, 8 ינואר 2012).  

במאמר מערכת שפרסם היומון תחת הכותרת: "משלב הסף לאיזור החסינות", נכתב, כי איראן עברה משלב "הסף הגרעיני" לשלב החסינות של תוכניתה הגרעינית. החשש במערב בשנים האחרונות לא היה מפני האפשרות, שאיראן תפתח נשק גרעיני, אלא מפני האפשרות, שאיראן תגיע לנקודת הסף, כלומר למצב המאפשר לה להשיג נשק כזה בכל עת בהינתן החלטה פוליטית. גם הערכות המודיעין במערב התייחסו למועד הפיכתה של איראן ל"מדינת סף" ולא למועד הצטיידותה בנשק גרעיני. בעוד שחלק מהערכות המודיעין טענו, כי איראן כבר הגיעה לנקודה זו, הרי שאחרים טענו, שעדיין ניתן למנוע מאיראן להגיע לשלב זה באמצעות מבצעי מודיעין והחרפת הסנקציות.

השימוש במושג "שלב הסף" התיישן, לטענת כיהאן, והאסטרטגים במערב עברו להשתמש במינוח "שלב החסינות". הראשונים שעשו שימוש במינוח זה היו הישראלים, שהתכוונו לרגע שבו איראן תשיג עוצמה הרתעתית, שתחסן את המשטר מפני פגיעה מצד המערב, ושתוכנית הגרעין תהיה חסינה מפני תקיפה צבאית בזכות מערכי הגנה. העברת אורניום מועשר לרמה של 20% למתקן ההעשרה בפרדו מחסנת, לדברי היומון, את תוכנית הגרעין האיראנית, כיוון שאתר זה ייחשב תמיד בעיני המערב כחסין מפני איומים חיצוניים. העברת תוכנית הגרעין למתקן זה שוללת לעד את אפשרות התקיפה כנגד מתקני הגרעין האיראנים.

עוד טען כיהאן, כי הדאגה האסטרטגית במערב נובעת מהאפשרות להתרחשותם במקביל של שני תהליכים: העמקת השפעתה האסטרטגית של איראן באזור כתוצאה מהתחזקות האסלאמיסטים וכניסת תוכנית הגרעין האיראנית לשלב החסינות. הדאגה הקיימת בעיקר בקרב הישראלים היא שביום, שבו שני תהליכים אלה ישתלבו, לא תהיה עוד אפשרות למנוע את התגרענות איראן (כיהאן, 8 ינואר 2012). 

בחירות 2012: הסתיים השלב הראשון של סינון המועמדים; ח’אמנהאי קורא להשתתפות המונית

השלב הראשון של סינון המועמדים לבחירות למג’לס על-ידי משרד הפנים הגיע השבוע לסיומו. יו"ר מטה הבחירות של משרד הפנים במחוז טהראן, מחוז הבחירה הגדול ביותר, עדכן ביום שלישי (10 ינואר), כי מבין 1,066 המועמדים, שנרשמו במחוז זה, אושרה מועמדותם של 747 מתמודדים. בראיון לסוכנות הידיעות "פארס" מסר צפר-עלי בראתלו (Safar-Ali Baratlou ), כי 319 מועמדים נפסלו או הודיעו על פרישתם (פארס, 10 ינואר).

למעלה מ-30 חברי מג’לס המכהנים כיום נפסלו ובהם גם עלי מטהרי (Ali Motahari ), הנחשב לאחד ממבקריו הבולטים של הנשיא אחמדינז’אד במחנה השמרני. מועמדותו נדחתה על בסיס סעיף 28 בחוק הבחירות הקובע, כי על המועמדים להיות מחויבים לאסלאם, למשטר, לחוקה ולעקרון "שלטון חכם ההלכה". גם מועמדותם של חבר המג’לס, חמיד-רזא כאתוזיאן (Hamid-Reza Katouzian ), אף הוא ממבקריו של הנשיא, ושל חבר המג’לס הרפורמיסטי, דאריוש קנברי (Dariush Qanbari ), נפסלה. לעומת זאת אושרה מועמדותם של כמה מועמדים המזוהים עם האגף הימני בזרם הרפורמיסטי, ובהם: מחמד-רזא תאבש (Mohammad-Reza Tabesh ), מחמד-רזא ח’באז (Mohammad-Reza Khabbaz ), מחמד-רזא סג’אדיאן (Mohammad-Reza Sajadian ), מחמד-חסין מקימי (Mohammad-Hossein Moghimi ) ומצטפא ד’ו אל-קדר (Mostafa Zolqadr ) (ח’בר אונליין, 10 ינואר). לרשות המועמדים, שמועמדותם נדחתה, עומדים ארבעה ימים (עד 14 בינואר) להגשת ערעור. ההחלטה הסופית בנוגע לאישור המועמדים נתונה בידי "מועצת שומרי החוקה".

בתוך כך גוברים מאמצי בכירי המשטר לעודד שיעור הצבעה גבוה ככל הניתן בבחירות הצפויות ב-2 במרץ. המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי, קרא השבוע להשתתפות המונית בבחירות. בנאום בפני אלפי אזרחים מהעיר קום הדגיש ח’אמנהאי, כי השתתפות רחבה בבחירות תבטא את שותפות העם בקביעת גורל ארצו ותהווה מכה ניצחת לאויבי איראן המבקשים, לדבריו, למנוע מן האזרחים ליטול חלק בבחירות (פארס, 9 ינואר).

רוז אונליין, 10 ינואר 2012
"תחזית הבחירות של המנהיג" ( רוז אונליין, 10 ינואר 2012)

גם חבר אגודת אנשי הדת הלוחמים, חג’ת אל-אסלאם חסין אבראהימי (Hojjat-ol-Eslam Hossein Ebrahimi ), קרא לאזרחים להשתתף בבחירות על מנת להכשיל את מזימותיהם של אויבי איראן ולבטא את לגיטימיות המשטר (איסנ"א, 10 ינואר 2012).

שיעור השתתפות בבחירות הפרלמנטאריות באיראן:

שנת הבחירות

אוכלוסיית איראן

מספר בעלי הצבעה

מספר המצביעים

שיעור ההצבעה

1979

37,714,000

20,857,000

10,875,969

52%

1984

45,798,000

24,143,000

15,607,306

65%

1988

51,909,000

27,987,000

16,714,281

60%

1992

56,656,000

32,465,000

18,767,042

58%

1996

59,187,000

34,716,000

24,672,386

71%

2000

63,152,000

38,726,000

26,082,157

67%

2004

67,315,000

46,351,000

23,734,677

51%

2008

71,532,000

43,824,000

22,350,254

51%

הנתונים מתוך: ח’בר אונליין, 27 דצמבר 2011

בכירים במחנה השמרני שבו והזהירו השבוע מפני המשך המאבקים הפנימיים בקרב השמרנים לקראת הבחירות. חביבאללה עסגראולאדי (Habibollah Asgaroladi ), חבר בכיר ב"מפלגת הקואליציה האסלאמית", ציין, כי אויבי איראן מבקשים ליצור סכסוכים במחנה השמרני על מנת לפגוע בכוחו וקרא לאחדות בקרב השמרנים. גם יו"ר המג’לס לשעבר, ע’לאם-חסין חדאד עאדל (Gholam-Hossein Haddad Adel ), שהודיע על כוונתו להתמודד בבחירות הקרובות מטעם חזית השמרנים המאוחדת, הזהיר מפני המשך חילוקי הדעות הפנימיים. בכנס, שנערך באצפהאן, אמר חדאד עאדל, כי אסור להפוך את הבחירות לזירת מאבק פנימי, כיוון שהעיקרון החשוב ביותר עבור כלל השמרנים הוא המסירות לשלטון חכם ההלכה ולמנהיג העליון.

עלי-רזא זאכאני (Ali-Reza Zakani ), יו"ר מטה הבחירות של "חזית השמרנים המאוחדת", אמר השבוע, כי שני יריבים משמעותיים ניצבים כיום בפני השמרנים: זרם ההסתה (ג’ריאן-י פתנה, Jaryan-e Fetneh , כינוי גנאי לאופוזיציה הרפורמיסטית) והזרם הסוטה (ג’ריאן-י אנחראפי, Jaryan-e Enherafi , כינוי גנאי למקורבי הנשיא אחמדינז’אד וראש לשכתו, רחים משאא’י). הוא טען, כי הזרם הסוטה, שאינו נאמן לערכי המהפכה ואינו סר למרותו של המנהיג העליון, מנצל את המשאבים העומדים לרשותו כדי להשפיע על הבחירות (פרארו, 7 ינואר 2012).

במקביל לעימות הפוליטי בין חזית השמרנים המאוחדת לחזית היציבות (ג’בהה-י פאידארי, Jebhe-ye Paydari ) הנתמכת על-ידי איש הדת הרדיקלי, איתאללה מחמד-תקי מצבאח-יזדי (Ayatollah Mohammad-Taqi Mesbah Yazdi ), ניכרים חילוקי דעות גם בין פעילי חזית היציבות לתומכי הנשיא אחמדינז’אד. חבר "חזית היציבות", עלי-אצע’ר זארעי (Ali-Asghar Zare’i ), הצהיר השבוע, כי מועמדי החזית לא יהיו מוכנים להתמודד במסגרת רשימה משותפת עם תומכי הממשלה. בראיון לאתר ח’בר אונליין השיב זארעי בשלילה לשאלה, האם חזית היציבות קיימה משא ומתן עם הנשיא בניסיון להגדיר גבולות גזרה בין החזית לפעילי הזרם הסוטה. הוא ציין, כי גם אם יסכים אחמדינז’אד להתנער מראש לשכתו מעורר המחלוקת, רחים משאא’י, לא תסכים החזית להשתתף ברשימה משותפת עם תומכי הממשלה. הוא ציין, כי החזית תומכת אומנם בפעילותה החיובית של הממשלה אך אינה מקבלת את התנהלותה השגויה בנושאים מסוימים (ח’בר אונליין, 8 ינואר 2012).

עימות חריף בין הממשלה לבכירי תעשיית הקולנוע האיראנית

בכירים בתעשיית הקולנוע האיראנית פרסמו בסוף השבוע שעבר גילוי דעת המגנה את החלטת משרד ההכוונה האסלאמית לסגור את בית הקולנוע, האיגוד המקצועי המרכזי של עובדי תעשיית הקולנוע המקומית. החתומים על גילוי הדעת מתחו ביקורת חריפה על שר ההכוונה האסלאמית, מחמד חסיני (Mohammad Hosseini ), האשימו אותו בניסיון לפגוע בעצמאותם ובחירותם של יוצרי הקולנוע והזהירו, כי הניסיונות ליצור קולנוע אידיאלי עלולים להביא לחיסולו (מהר, 7 ינואר 2012).

גם ראש המרכז למחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי (Ahmad Tavakoli ), מתח ביקורת על ההחלטה לסגור את בית הקולנוע ערב הבחירות למג’לס וטען, כי היא נובעת ממניעים פוליטיים. תוכלי טען, כי אף אם קיימת ביקורת מוצדקת בנוגע לאופן התנהלותו של בית הקולנוע, הרי שההחלטה לסגור אותו אינה הגיונית, אינה ראויה וגם אינה חוקית, כיוון שלא נעשתה מתוקף צו בית-משפט (מהר, 7 ינואר 2012).

ביום שלישי שעבר הודיעה מועצת התרבות הציבורית למנהל בית הקולנוע, מחמד-מהדי עסגרפור (Mohammad-Mehdi Asgarpour ), כי הוחלט לסגור את האיגוד בעקבות הודעת משרד ההכוונה לפיה הכניס בית הקולנוע שינויים בלתי-חוקיים בחוקה, שעל בסיסו הוקם בשנת 1987. במקביל הגיש משרד ההכוונה תלונה לבית המשפט כנגד בית הקולנוע בגין שינויים אלה.

שר ההכוונה האסלאמית, מחמד חסיני, הגן בשבוע שעבר על החלטתו לסגור את בית הקולנוע. השר טען, כי ראשי האיגוד הכניסו בשנים האחרונות מספר שינויים בחוקת בית הקולנוע ללא אישור משרד ההכוונה ומועצת התרבות הציבורית. בין היתר הושמט סעיף בחוקה שקבע, כי על חברי הועד המנהל של האיגוד להיות נאמנים למשטר ומחויבים לקידום קולנוע ראוי בהתאם לערכי הרפובליקה האסלאמית.

עוד ציין השר, כי ראשי בית הקולנוע סירבו לקבל על עצמם את פיקוח משרד ההכוונה ולא נענו לדרישת המשרד לפקח על הליך הבחירות באיגוד. חסיני גם האשים את בית הקולנוע בהתנהלות הנוגדת לערכי המהפכה והמשטר וטען, כי הממשלה קיבלה פניות רבות מאזרחים, שדרשו ממנה לפעול בתוקף נגד האיגוד המקצועי של עובדי תעשיית הקולנוע בשל התנהלותו הבלתי-ראויה. הוא הביא כדוגמא להתנהלות זו את הודעת התמיכה, שפרסם בית הקולנוע בחודש ספטמבר האחרון בה הביע האיגוד תמיכה ביוצרי סרטים תיעודיים, שנעצרו על-ידי השלטונות באשמת שיתוף פעולה עם ה-BBC . השר גם טען, כי לחגיגות השנתיות, שארגן "בית הקולנוע" בשנים האחרונות הוזמנו מתנגדי משטר המתגוררים בחו"ל, שהשמיעו הצהרות נגד המשטר. אירועים אלה מעידים, לדבריו, על כך שהפעילויות המתנהלות באיגוד אינן מקצועיות אלא פוליטיות (ג’רס, 7 ינואר 2012).

בתגובה להחלטת משרד ההכוונה האסלאמית לסגור את בית הקולנוע כינסו ראשי האיגוד ביום רביעי שעבר (4 ינואר) מסיבת עיתונאים בה טענו, כי החלטה זו אינה חוקית. מנהל האיגוד טען, כי בית הקולנוע רשום כמוסד בלתי-ממשלתי והרשות המבצעת אינה רשאית, לפיכך, לסגור אותו ללא צו בית משפט. ראשי "בית הקולנוע" דחו מכל וכל את טענות שר ההכוונה כנגד האיגוד וציינו, כי מעולם לא סירבו לפעול בפיקוח משרד ההכוונה. חברי בית הקולנוע אף איימו להחרים את פסטיבל הסרטים הבינלאומי "פג’ר" הצפוי להתקיים כמדי שנה בטהראן בחודש פברואר. 

עימות חריף בין הממשלה לבכירי תעשיית הקולנוע האיראנית
מסיבת העיתונאים של ראשי “בית הקולנוע”, 4 ינואר 2012

בית הקולנוע הוקם בשנת 1987 ופעילותו הרשמית החלה בשנת 1993. האיגוד הכולל כיום כ-5,000 חברים הוקם על מנת להגן על זכויותיהם של עובדי תעשיית הקולנוע האיראנית ולשפר את תנאי העסקתם. בשנה האחרונה מתנהל מאבק חריף בינו לבין משרד ההכוונה האסלאמית. מאבק זה פרץ בספטמבר 2010 בעקבות פסטיבל הקולנוע השנתי ה-14 שאורגן על-ידי "בית הקולנוע" בטהראן. בטקס שנערך במסגרת הפסטיבל הוענק פרס במאי הקולנוע הטוב ביותר לאצע’ר פרהאדי (Asghar Farhadi ), על סרטו בנוגע לאלי (About Elly ). בסרט זה כיכבה שחקנית הקולנוע גולשיפתה פראהאני (Golshifteh Farahani ), שעוררה בשנת 2008 סערה-רבתי באיראן בשל השתתפותה במותחן ההוליוודי גוף השקרים בכיכובם של ליאונדרו דיקרפיו וראסל קרואו.

בנאום התודה שלו לרגל קבלת הפרס מתח פרהאדי ביקורת כנגד המשטר האיראני וקרא לשינוי המצב הפוליטי במדינה. זעם השלטונות התעורר גם בשל הופעתן בטקס של במאית הקולנוע, רח’שאן בני-אעתמאד (Rakhshan Bani E’temad ), ושל בתה השחקנית, באראן כות’רי (Baran Kowsari ), שהגיעו לטקס כשהן עונדות צמיד וצעיף בצבע ירוק, סמל האופוזיציה הרפורמיסטית. בעקבות הטקס מתח שר ההכוונה ביקורת חריפה על ראשי תעשיית הקולנוע והזהיר אותם מפני מעורבות בעניינים פוליטיים. גם סגנו תקף את ראשי "בית הקולנוע" והאשימם בהפיכתו לאמצעי לקידום מטרות פוליטיות אנטי-מהפכניות.

גילוי הדעת, שהוציא "בית הקולנוע" בספטמבר האחרון בתמיכה ביוצרי הסרטים, שנעצרו באשמת שיתוף פעולה עם ה-BBC , החריפה עוד יותר את העימות בין האיגוד לשלטונות ולתומכי המשטר. סוכנות הידיעות השמרנית "פארס" אף כינתה את "בית הקולנוע" בכינוי הגנאי "בית ה-BBC ".

"האח הגדול" מגיע לבתי קפה אינטרנט ורשת האינטרנט הלאומית יוצאת לדרך

משטרת הסייבר בכוחות ביטחון הפנים פרסמה בשבוע שעבר תקנות חדשות המטילות מגבלות חמורות על פעילותם של בתי-קפה אינטרנט הפועלים במדינה. מגבלות אלה נועדו, לטענת השלטונות, לערוב לאבטחת המשתמשים בשירותי בתי הקפה, להפחית את הסכנות הכרוכות בפעילותם ולהגן על פעילותם החוקית של בתי עסק אלה. בהודעה מיוחדת, שהעבירה משטרת הסייבר לידי מנהלי בתי הקפה, הם נדרשו לנקוט בצעדים הדרושים למימוש המגבלות החדשות בתוך 15 יום ממועד פרסום התקנות.

התקנות קובעות, בין היתר, כי על בתי קפה אינטרנט להציג את רישיונות פעילותם במקום בולט וגלוי לעיני כל; בתי הקפה רשאים לספק שירותי גלישה אך ורק באמצעות ספקיות אינטרנט הפועלות ברישיון ולא באמצעות ספקיות המספקות שירותים באמצעות הלוויין; חל איסור על מכירת תוכנות ללקוחות, אספקת שירותי הדפסה והתקנת משחקי מחשב; על מפעילי בתי הקפה להיות ללא עבר פלילי, נשואים ובני 25 לפחות; על בתי הקפה לבצע רישום נתונים אישיים של לקוחותיהם בהתאם למסמכים רשמיים שיוצגו בפניהם, ובכלל זה: שם פרטי ושם משפחה, שם האב, מספר תעודת זהות, מספר טלפון ומיקוד; עליהם לתעד את המידע בנוגע לשעת הגלישה של כל לקוח, כתובת ה-IP ממנה גלש ואת פירוט דפי האינטרנט בהם צפו לקוחותיהם במשך ששת החודשים האחרונים; חל איסור מוחלט לאפשר גישה לאתרים חסומים באמצעות כלים טכנולוגיים ותוכנות שנועדו להתגבר על חסימה; כאשר נדרשת שליחת קבצים על-ידי הלקוח, היא תתבצע רק על-ידי עובד בית הקפה ולאחר שהבטיח, כי הקובץ נקי מוירוסים; בסוף כל יום עבודה נדרשים המנהלים לנקוט בצעדים הדרושים על מנת להבטיח, שלא הותקנו וירוסים במחשבים; יש להתקין בבתי הקפה מצלמות במעגל סגור שיפקחו על הפעילות בבית הקפה באופן קבוע והמידע המצולם יישמר עד שישה חודשים; על המנהלים להציג בפני הלקוחות פירוט פשעי המחשבים הקבועים בחוק ודוגמאות של תכנים הנחשבים אסורים על-פי החוק; חל איסור על יותר מלקוח אחד לגלוש בכל מחשב בו-זמנית למעט במקרים בהם הוא נזקק לסיוע מצד אחד מחבריו לצורך עבודתו (עצר-י איראן, 3 ינואר 2012).

תקנות אלה מבטאות שלב נוסף בהגבלת השימוש בבתי-קפה אינטרנט על-ידי השלטונות. בחודש נובמבר האחרון קיימה משטרת טהראן מבצע לסגירת בתי-קפה אינטרנט הפועלים בניגוד לחוק.

בתוך כך דווח בתקשורת האיראנית, כי בשבועות הקרובים ישלימו השלטונות את ההיערכות לקראת הקמת רשת אינטרנט לאומית-פנימית נפרדת וסגורה, שתהיה מנותקת מרשת האינטרנט העולמית. שר התקשורת, רזא תקי-פור (Reza Taqipour ), אמר השבוע, כי השלב הראשון במימוש הפרויקט יתבצע בראשית השנה האיראנית הבאה (המתחילה ב-20 במרץ) וכי 25 מבין 31 מחוזות איראן כבר ערוכים למימוש שלב זה. הוא ציין, כי רשת האינטראנט הלאומית לא תהווה תחליף לרשת האינטרנט הכללית, אך מאחר שרוב התקשורת האיראנית אינה מחייבת גישה לאינטרנט, היא תנותב על גבי הרשת הפנימית (אירנ"א, 8 ינואר 2012).

רוז אונליין, 8 ינואר 2012
"אינטרנט לאומי" ( רוז אונליין, 8 ינואר 2012)

פרויקט האינטרנט הלאומי הנפרד נחשב לאחד הפרויקטים הממשלתיים, שנועדו להגביר את יכולת המשטר לשלוט ולפקח על תעבורת רשת האינטרנט, הנתפשת על-ידו כזירת פעילות מרכזית בשימוש אויבי המשטר מבית ומחוץ. השלטונות טוענים, לעומת זאת, כי הפעלת הרשת הפנימית תאפשר להוזיל משמעותית את שירותי הגלישה באינטרנט וכן להגביר את מהירות הגלישה.

תמונות השבוע: ביקור הנשיא אחמדינז’אד בונצואלה

ביקור הנשיא אחמדינז'אד בונצואלהביקור הנשיא אחמדינז'אד בונצואלה

 

לראש העמוד