חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (20- 27 במאי 2008)


 

ח’אלד משעל נפגש עם נשיא איראן אח’מדינז’אד
(רויטרס, 26 במאי)

 

פיצוץ משאית התופת במעבר ארז

(22 במאי, פורום PALDF של חמא”ס)

עיקרי הדו"ח

  במוקד אירועי השבוע עמד ניסיון לבצע פיגוע הרג במעבר ארז על ידי הג’האד האסלאמי בפלסטין באמצעות משאית תופת. המשאית התפוצצה, אולם לא היו נפגעים מקרב החיילים והאזרחים הפועלים במעבר. מעבר ארז ומעברים נוספים בין הרצועה לישראל, ממשיכים להוות יעד מועדף לפיגועים של ארגוני הטרור, למרות סיוע חיוני לאוכלוסיית הרצועה העובר דרכם.

  ח’אלד משעל ומשלחת של בכירים מהלשכה המדינית של חמא"ס מקיימים עתה ביקור באיראן כשברקע המו"מ העקיף בין סוריה לישראל ויוזמת ה"הרגעה". במהלך הפגישות שבו והביעו בכירים איראנים את תמיכתם בחמא"ס ובדרך הטרור ("ההתנגדות"). במישור המעשי דיווח העיתון הערבי אלשרק אלאוסט (25 במאי), כי איראן הסכימה להעלות את היקף הסיוע הכספי לחמא"ס ולהעביר לה אמצעי לחימה להם היא זקוקה, כולל רקטות חדישות המיוצרות בתעשיית הנשק האיראנית.

אירועים בולטים בשטח

ירי הרקטות מהרצועה

 בשבוע החולף נרשמה ירידה בירי הרקטות מרצועת עזה. סה"כ אותרו 13 נפילות רקטות בשטח ישראל, לעומת 37 בשבוע שקדם לו. שתיים מתוך הרקטות היו רקטות מסוג גראד, שנורו ב- 24 במאי לעבר נתיבות , שהפכה גם היא ליעד לירי. כמו כן, נורו 23 פצצות מרגמה (לעומת 17 בשבוע שקדם לו) לעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועה ולעבר ישובים ישראלים הסמוכים לגדר הביטחון.


ירי רקטות לעבר ישראל. מתוך קלטת נטילת אחריות של פלוגות ירושלים.

ניתן לראות כי הירי בוצע מקרבת בתי מגורים (ערוץ אלג’זירה, 25 במאי)

  בשבוע החולף בלטה תנועת חמא"ס בהשתתפותה בירי הרקטות לעבר ישראל. ב- 23 במאי נטלה חמא"ס אחריות לירי שתי רקטות לעבר שדרות (אתר אלקסאם, 23 במאי), כמו כן, נטלה אחריות לירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל וישובים הסמוכים לגדר הביטחון. בירי השתתפו בשבוע החולף גם הג’האד האסלאמי בפלסטין, החזית העממית ופת"ח.

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

ניסיון הפיגוע במעבר ארז

  ב- 22 במאי, בשעות הבוקר המוקדמות, התפוצצה משאית תופת שהגיעה לאזור מעבר הסחורות שבמעבר ארז, שבצפון רצועת עזה. זמן קצר לאחר מכן תקף חיל האוויר סמוך למעבר ארז רכב, אשר ככל הנראה נועד לשמש לצורך חטיפת חיילים בזמן האירוע 1. בסרטון שפורסם נראה המחבל המתאבד, אבראהים מחמד אבראהים נצר , מחזיק נשק ומאחוריו דגלי הג’האד האסלאמי בפלסטין שנטל אחריות לביצוע הפיגוע (ערוץ אלעאלם, 23 במאי). פיגוע זה יכול היה לגרום לאבדות רבות בקרב חיילי צה"ל ואזרחים העובדים במנהלת התיאום והקישור שבמעבר ארז לו היה מצליח.


המחבל המתאבד, שביצע את נסיון הפיגוע במעבר ארז (ערוץ אלעאלם, 23 במאי)

לצפייה בסרטון המראה את הנזק שנגרם במחסום ארז מפיצוץ משאית התופת

לחצו כאן

  בעקבות הפיגוע נסגר מעבר ארז לצורך תיקון הנזקים הכבדים שנגרמו לו. ב- 26 במאי נפתח המעבר מחדש וחודשה התנועה של תושבי הרצועה בעלי בעיות הומאניטאריות. שאר המעברים בין רצועת עזה וישראל ממשיכים לפעול כסדרם למעט מעבר כ רם שלום אשר נשאר סגור מאז ניסיון הפיגוע במקום (ב- 19 באפריל).

  בעקבות פיצוץ משאית התופת במעבר ארז נהרס כליל קו חשמל מרכזי המספק חשמל מתחנת הכוח באשקלון לאזורים נרחבים בצפון רצועת עזה (בין השאר לבית להיא, בית חאנון, אלעטטרה וג’בליה). בכיר בחברת החשמל ברצועה, ג’מאל אלדרדסאוי, קרא להציל את אזור צפון הרצועה מפני "אסון הומאניטרי".

  בחודשים האחרונים פועל צה"ל להעתקה זמנית של חיילי צה"ל ואזרחים עובדי מנהלת התיאום והקישור, המצויים במעבר, שהינו הבסיס הקרוב ביותר לרצועת עזה. זאת על מנת שלא לסכן אזרחים וחיילים שאינם לוחמים שלא לצורך, אולם תוך המשך הפעילות ההומאניטרית המתבצעת במעבר. אמצעי התקשורת של חמא"ס הציגו את ההחלטה הישראלית בדבר הפינוי כהישג של ארגוני הטרור הפלסטיניים.

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   כוחות הביטחון המשיכו לפעול בשבוע האחרון נגד חוליות מחבלים, שניסו לבצע פיגועים מרצועת עזה. בין האירועים הבולטים:

•  25 במאי – מטען חבלה פוצץ על ידי כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה.

•  23 במאי – כוח צה"ל זיהה שני מחבלים חמושים סמוך לגדר הביטחון במרכז רצועת עזה. המחבלים פתחו בירי לעבר הכוח, אשר השיב באש לעברם והרגם. השניים היו בדרכם להניח מטען חבלה סמוך לגדר הביטחון, ועל גופותיהם נמצאו אמצעי לחימה שונים, ביניהם נשק קל, רימוני יד ואפודי מגן. הג’האד האסלאמי בפלסטין/פלוגות ירושלים פרסם הודעה על מותם של שני פעילי הארגון באירוע (אתר פלוגות ירושלים, 23 במאי).

•  23 במאי – במסגרת פעילות צה"ל בדרום רצועת עזה תקף צה"ל מספר מחבלים מצוידים בטילי נ"ט. גדודי עז אלדין אלקסאם של חמא"ס הודיעו על מותם של שלושה פעילים (אתר אלקסאם, 23 במאי).

•  21 במאי – כוח צה"ל חשף בשעות הבוקר מטען חבלה, אשר הונח בסמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. המטען פוצץ באופן מבוקר.

 
במהלך פעילות כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה ב-22 חשפו הכוחות משגר ומספר טילי נ"ט, אשר הוחבאו באדמת בית ספר, שבפאתי העיירה סג’עיה (דובר צה"ל, 22 במאי)

יהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכה פעילות סיכול ומנע נגד ארגוני הטרור, אשר ממשיכים במאמציהם לבצע פיגועים נגד אזרחים ישראלים וכוחות הביטחון. במסגרת זו נעצרו בשבוע האחרון מספר פעילי טרור :

•  21 במאי – בפעילות משותפת כוחות הביטחון נעצר איברהים חסאן עלי ג’אבר , יליד 1962, ראש תשתית חמא"ס בג’נין .

•  22 במאי – בפעילות משותפת של כוחות הביטחון נעצר קיס מוחמד חסין קדומי , ילידי 1985, אחרון המבוקשים מבין חברי החוליה האחראית לפיגוע הירי שארע בנובמבר 2007, בו נהרג עידו זולדן ז"ל מירי שבוצע לעברו מרכב חולף סמוך ליישוב קדומים 2.

•  22 במאי – במהלך פעילות משותפת של כוחות הביטחון נעצר מוצטפא שעאבו נופל , פעיל פת"ח/ תנזים.

•  25 במאי – במהלך פעילות משותפת של כוחות הביטחון נעצר עלי עיסא מחמד תורמוסוני , יליד 1984, פעיל פת"ח/תנזים ממחנה הפליטים אמערי שבראמאללה. העצור הינו סוחר באמצעי לחימה אשר היה מעורב באירועי ירי ועסק בהכנת מטעני חבלה. ביולי 2007 הוא נכלל במסגרת הסדר המבוקשים אולם למרות זאת המשיך בפעילות הטרור. הוא היה מעורב בתכנון פיגוע חטיפה של ישראלים, וכן בתכנון פיגוע ירי לעבר מעבר צה"ל בסמוך לראמאללה (אתר דובר צה"ל, 25 במאי).

יוזמת ה”הרגעה”

מגעים בין ישראל למצרים בסוגיית ה"הרגעה"

   ב- 25 במאי נפגש האלוף עמוס גלעד , ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עם ראש המודיעין הכללי עמר סלימאן. בשיחות ביניהם לא יושבו חילוקי הדעות סביב הסכם ה"הרגעה", אולם מגעי המצרים עם ישראל ועם חמא"ס בסוגיה זאת צפויים להימשך.

  על פי דיווחים בתקשורת הישראלית והערבית עומדים במוקד חילוקי הדעות הסרת המצור מעל רצועת עזה וסוגיית החייל החטוף גלעד שליט. חמא"ס עומדת על כך כי יש לפתוח את מעבר רפיח ושאר המעברים בו זמנית עם ההסכמה על הפסקת האש. ישראל, לעומת זאת, גורסת כי הסרת המצור תלויה בשקט מתמשך ובהתקדמות של ממש במגעים לשחרור גלעד שליט. כמו כן, מסרבת חמא"ס להתחייב להפסקת ההברחות לרצועת עזה דרך המנהרות והים, בטענה שאין לה שליטה על כך (אלחיאת, 22 במאי; פלסטין אלא’ן, 21 במאי; ערוץ אלאקצא, 22 במאי; פלסטין, 26 במאי; הארץ, 26 במאי).

  ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמא"ס, המבקר באיראן התייחס בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית פארס ליוזמת ה"הרגעה". הוא ציין כי שלשת תנאי חמא"ס לשם התחלת ה"הרגעה" הם הפסקה מוחלטת של התקפות ישראל על רצועת עזה, הפסקת המצור ופתיחת המעברים. הוא הדגיש כי שיחות חמא"ס עם מצרים אודות ה"הרגעה" מתקיימות מתוך עמדת כוח ושב ואיים כי אם יימשך המצור על הרצועה "אנחנו נשבור את המצור" (פארס, 26 במאי).

חמא"ס יוזמת "פעילות עממית" לפריצת המצור על רצועת עזה

  תנועת חמא"ס יוזמת לאחרונה "פעילות עממית" לפריצת המצור על רצועת עזה, במקביל למגעים עם מצרים אודות ה"הרגעה". במסגרת כך, ארגנה חמא"ס ב- 22 במאי הפגנה במעבר קרני , בהשתתפות כמה מאות אזרחים. התהלוכה התקרבה למעבר קרני כמתוכנן, תוך ידויי אבנים לעבר כוח צה"ל. בתחילה ניסה כוח צה"ל לפזר מפגינים מתפרעים באמצעות אמצעים לפיזור הפגנות. בהמשך זוהו חמושים בקרב המתפרעים וכוח צה"ל ירה לעבר פלג הגוף התחתון של החמושים, שהשיבו באש לעברו ( Ynet , 22 במאי). חמא"ס פרסמה הודעה בה דווח על מותו של אחד המפגינים, בן 22, ועל פציעתם של כעשרים מפגינים ( Palestine-info , 22 במאי).


הפגנה במעבר קרני ב- 22 במאי, שאורגנה על ידי חמא"ס
(ערוץ אלאקצא, 22 במאי)

  עיתון אלרסאלה של חמא"ס, אשר סיקר את ההפגנה, כתב כי בפני חמא"ס עומדת האפשרות של הפעלת "לחץ עממי" לפתיחת מעבר רפיח , בדמות הפגנות נוספות אשר יופנו בהמשך גם לעבר הגבול המצרי . ע"פ דיווח העיתון, ביום חמישי 29 במאי צפויה תהלוכה נוספת לעבר מעבר סופה (אלרסאלה, 26 במאי). דובר הפעילות הציבורית של חמא"ס, אשרף אבו דיה, הצהיר כי אירועים מסוג זה ימשכו בימים הקרובים ויתגברו במטרה "לשבור את המצור המוטל על בני עמנו בצל שתיקה בינערבית ובינלאומית" (פלסטין אלא’ן, 22 במאי).

ביקור ח’אלד משעל באיראן

איראן שבה ומביעה תמיכתה בחמא”ס בעת ביקורו של ח’אלד משעל

 
פגישת ח’אלד משעל עם מזכ”ל המועצה העליונה לביטחון לאומי, סעד ג’לילי

(ערוץ אלעאלם, 24 במאי)

   ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, הגיע ב-24 במאי לביקור באיראן בראש משלחת של חברי הלשכה המדינית. ברקע הביקור יוזמת ה"הרגעה" ברצועת עזה והמגעים העקיפים סביב יוזמת השלום בין ישראל לסוריה. במהלך הביקור נועד ח’אלד משעל עם בכירים באיראן ובהם המנהיג ח’מאנאי, נשיא איראן אחמדינז’אד, יו"ר המועצה לקביעת האינטרסים רפסנג’אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי סעיד ג’לילי, שר החוץ מנוש’הר מתכי, מפקד משמרות המהפכה ג’עפרי, מפקד כוחות קדס עמיד קאסם סלימאני ובכירי התעשייה הצבאית של איראן. כמו כן השתתף ח’אלד משעל בוועידה בנושא "סופה של ישראל" שנערכה בקולג’ הטכני של אוניברסיטת טהראן.

   במהלך הפגישות הביעו בכירים איראניים את תמיכתם בחמא"ס ובדרך הטרור ("ההתנגדות") שהיא מייצגת. נשיא איראן אחמדינז’אד אמר כי הניצחונות בפלסטין ובלבנון (קרי, ניצחונות חמא"ס וחזבאללה) הם תוצאה של "התנגדות והתמדה" והם ימשכו גם בעתיד (מאהר, 26 במאי). רפסנג’אני הצהיר כי ה"התנגדות" (קרי, הטרור) הינה הדרך העיקרית של הפלסטינים להשגת זכויותיהם (איסנ"א, 26 במאי).

   במהלך הפגישות באיראן הודה ח’אלד משעל לעם האיראני והביע בטחונו כי סוריה לא תפגע בקשריה עם חמא"ס, חזבאללה ואיראן (פארס, 26 במאי). אסמאעיל רצ’ואן , מבכירי חמא"ס, הכחיש את הידיעות לפיהן ביקור משלחת חמא"ס נועד לדון בהעברת הלשכה המדינית של התנועה לטהראן 3. לדבריו, לסוריה אסטרטגיה של שמירה על עקרונות הפלסטיניים והיא לא תפקיר את העקרונות הללו למען מגעים ישירים או עקיפים עם ישראל. בכיר נוסף, חבר הלשכה המדינית מחמד נצר , ציין כי זכותה של סוריה לחתור להחזיר לעצמה את אדמותיה אולם חמא"ס יודעת שהדבר לא יהיה על חשבון הפלסטינים (אתר קדסנט, 25 במאי).


ח’אלד משעל בעת מסיבת עיתונאים באיראן
בתום פגישתו עם שר החוץ האיראני (אלג’זירה, 24 במאי)

   במישור המעשי דיווח העיתון הערבי אלשרק אלאוסט היוצא לאור בלונדון כי האיראנים הביעו הסכמתם להעלות את היקף הסיוע המוקצה לחמא"ס במהלך החצי השני של שנת 2008 ל-150 מיליון דולר והבטיחו להעביר לה אמצעי לחימה להם היא זקוקה. על פי הידיעה סיוע זה יועבר בתנאי שחמא"ס לא תנהל מו"מ ישיר או עקיף עם ישראל. עוד נמסר כי מפקד משמרות המהפכה הבטיח למשעל אספקה של רקטות חדישות המיוצרות כעת במיוחד עבור חמא"ס במרכז באקרי (מפעל לייצור נשק) בטהראן (אלשרק אלאוסט, 25 במאי ).

הזירה הפנים-פלסטינית

ועידת המשקיעים בבית לחם

   ב- 21 – 23 במאי נערכה בבית לחם ועידת משקיעים, שנועדה לעודד השקעות בתחומי הרשות הפלסטינית ורצועת עזה. בסיומה של הועידה הכריז ראש ממשלת הרשות סלאם פיאד כי הועידה הניבה יוזמות ופרויקטים בסך כולל של 1.4 מיליארד דולר , וכי הועידה השיגה את מטרותיה וההסכמים שנחתמו במהלכה יתניעו את המשק הפלסטיני (סוכנות ופא, 23 במאי).

   הוועידה עברה בשקט וללא אירועים מיוחדים. יוצאת דופן הייתה תקרית אלימה במהלכה הותקפו חברי משלחת קטר לוועידה, שהגיעו לתפילת יום השישי בהר הבית, על ידי חברי "חזב אלתחריר" (מפלגת השחרור). חברי מפלגה אסלאמית רדיקלית זאת, שפעילותם ביהודה ושומרון גברה בשנה האחרונה, הטיחו עלבונות בחברי משלחת קטר באומרם כי "פלסטין זקוקה ללוחמי ג’האד ולא למשקיעים".


1 לפרטים נוספים אודות ניסיון הפיגוע ארו לקט מידע: "משאית תופת התפוצצה סמוך למעבר ארז"

2 לפרטים נוספים אודות הפיגוע בו נהרג עידו זולדן ראו לקט מידע: "פיגועים של ארגוני הטרור במקביל למסע תעמולה נגד מפגש אנאפוליס"

3 העיתון ג’רוזלם פוסט (25 במאי) פרסם ידיעה לפיה בשיחותיו העלה ח’אלד משעל אפשרות שהלשכה המדינית של חמא"ס תועבר מדמשק לאיראן.

לראש העמוד