חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (22 – 29 בספטמבר 2009)

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השליח האמריקני למזרח התיכון גו'רג' מיטשל

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השליח האמריקני למזרח התיכון גו'רג' מיטשל

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

האירועים במסגד אלאקצא

האירועים במסגד אלאקצא

הפגנות מחאה ברצועת עזה

הפגנות מחאה ברצועת עזה

סוכנות ופא, 22 בספטמבר

סוכנות ופא, 22 בספטמבר

סוכנות ופא, 24 בספטמבר

סוכנות ופא, 24 בספטמבר

אלאיאם, 24 בספטמבר

אלאיאם, 24 בספטמבר


ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השליח האמריקני למזרח התיכון גו'רג' מיטשל

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לוחץ יד ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בניו-יורק
כשברקע נשיא ארה"ב (רויטרס, 22 בספטמבר, צלם: קווין למרק)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נמשכה מגמת העלייה בהיקף תקריות הירי (רקטות, נשק קל), שמבצעים גורמי טרור "סוררים" מרצועת עזה. בשלב זה העלייה עדיין מתונה משום שחמאס, מצדה, ממשיכה להימנע  מירי רקטות לעבר ישראל. חיל האוויר הישראלי תקף השבוע שתי חוליות ירי ובאחת התקיפות הרג שלושה פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, בעת הגיעם לעמדת שיגור רקטות. בירושלים אירעו מספר התפרעויות שהחלו על הר הבית במהלכן נפצעו באורח קל שוטרים ישראליים ומתפללים. ההתפרעויות התפשטו למספר שכונות פלסטיניות במזרח ירושלים.

  בניו-יורק התקיימה הפגישה המשולשת בין נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. בשיחות שהתקיימו בצל האיום האיראני, שתפס את מירב תשומת הלב של הדיפלומטיה הבינלאומית, תוארו כענייניות אך לא חמות. על פי התבטאויות בכירים ישראליים ופלסטיניים נותרו בעינם חילוקי הדעות הבסיסיים בין הצדדים (בשאלת ההתנחלויות ובנושאים נוספים) המקשים על התנעת משא- ומתן אפקטיבי. השיחות בין ישראל, ארצות הברית והפלסטינים צפויות להימשך בוואשינגטון בתחילת אוקטובר.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  בשבוע החולף נמשכה מגמת העלייה בהיקף התקריות ברצועת עזה. סה"כ אותרו שלוש נפילות של רקטות בשטחים פתוחים סמוך ליישובים בנגב המערבי (עוד מספר רקטות שנורו נפלו בשטח רצועת עזה). כמו כן נורתה פצצת מרגמה אחת. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בנוסף לכך בוצע במספר מקרים ירי (בעיקר מנשק קל) לעבר סיורי צה"ל ואזרחים ישראלים, שעבדו בסמוך לגדר הביטחון.

  מאז תחילת חודש אוגוסט 2009 ניתן להבחין בעליה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה הנורות לעבר יישובי הנגב המערבי ובהיקף תקריות הירי לעבר כוחות צה"ל ואזרחים סמוך לגדר הביטחון.  בשלב זה המדובר בעלייה מתונה משום שחמאס ממשיכה עדיין להימנע מירי רקטות לעבר הנגב המערבי.  

  להלן פירוט האירועים העיקריים:

22 בספטמבר –  אש מנשק קל נפתחה לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות מבצעית סמוך לגדר המערכת בצפון רצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק  (דובר צה"ל, 22 בספטמבר). פעילי הזרוע הצבאית של החזית העממית והחזית הדמוקרטית נטלו אחריות לביצוע הירי (אתר החזית העממית, 22 בספטמבר).

 23 בספטמבר – ירי  מנשק קל בוצע לעבר אזרחים, שביצעו עבודות סמוך למעבר סופה. לא היו נפגעים (דובר צה"ל, 23 בספטמבר).

24 בספטמבר – אותרה נפילת רקטה באחד מיישובי הנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה ביצע צה"ל ירי מרגמות לעבר חולית המשגרים. ארגון ג’נד אנצאר אללה, המזוהה עם הג’האד העולמי, נטל על עצמו את האחריות לירי (סוכנות מען, 24 בספטמבר). 

25 בספטמבר – אותרה נפילת רקטה בשטח פתוח סמוך ליישוב בנגב המערבי. כמו כן נורתה פצצת מרגמה לעבר הנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. את האחריות לירי נטלה התארגנות פתח גדודי חללי אלאקצא חוליות אימן ג’ודה, והזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר חללי אלאקצא, 26 בספטמבר).

25 בספטמבר – בוצע ירי מנשק קל  לעבר אזרחים, שביצעו עבודות  מדרום לכיסופים. לא היו נפגעים.

26 בספטמבר – כוח צה"ל ירה לעבר קבוצת פלסטינים, שהתקרבה לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. התקרית אירעה בעת הלווייתם של שלושת פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שנהרגו בתקיפת חיל האוויר (ראו להלן).

27 בספטמבר – אותרה  נפילת רקטה  סמוך ליישוב במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  צה"ל השיב באש מרגמות לעבר נקודת השיגור.

27 בספטמבר – בוצע ירי מנשק קל לעבר גדר המערכת סמוך למעבר כיסופים. לא היו נפגעים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

תקיפת חיל האוויר

 במהלך השבוע תקף חיל האוויר חוליות משגרי רקטות הן כפעילות סיכול והן כתגובה לירי לעבר יישובי הנגב המערבי (אפשר וחלק מאירועי ירי הרקטות היו בתגובה לפעילות זו):

ב-25 בספטמבר תקף חיל האוויר חוליה של פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין  בצפון רצועת עזה, שהתכוונה לבצע ירי לעבר ישראל (דובר צה"ל, 25 בספטמבר). זוהי תקיפה יזומה ראשונה מסוגה של חיל האוויר מאז מבצע "עופרת יצוקה" (עד כה תקף חיל האוויר בתגובה לירי רקטות בעוד שהפעם יזם חיל האוויר פעילות מנע עוד לפני הירי). התקיפה בוצעה לאחר שחברי החוליה ירדו מכלי הרכב שהביא אותם לעמדת השיגור ופרקו ממנו את ציוד הירי. שלושה פעילים נהרגו. אחד הפעילים הוא כמאל דחדוח, בנו של ח’אלד דחדוח שהיה מפקד הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה . הרוג נוסף הוא מחמוד אלבנא אחיו של אחד מראשי הארגון שביצע בעבר פיגוע התאבדות בישראל. חברי החוליה ביצעו לאחרונה מספר פעמים ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי, בין היתר ירי רקטה בערב ראש השנה לעבר שדרות. תנועת חמאס פרסמה הודעה המגנה את התקיפה. לדברי ההודעה הפגיעה היא תוצאה ישירה של פגישת אבו מאזן עם ראש ממשלת ישראל (Palestine-info , 25 בספטמבר).

 
תקיפת החוליה ברצועת עזה (דובר צה"ל, 25 בספטמבר)

ב-28 בספטמבר חיל האוויר תקף משגר בצפון רצועת עזה, שהיה  מוכן לשיגור רקטות לעבר ישראל בצפון רצועת עזה. המשגר הושמד (דובר צה"ל, 28 בספטמבר). מקורות פלסטינים דיווחו על פצוע אחד באורח קל, ככל הנראה פעיל הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (Palestine-info , 28 בספטמבר).  

יהודה ושומרון

התפרעויות במזרח ירושלים

 במהלך סוף השבוע אירעו מספר התפרעויות במזרח ירושלים. האירועים החלו כאשר קבוצה של תיירים נכנסה (25 בספטמבר) באישור למתחם הר הבית, כשהיא מלווה בכוח משטרה. לאחר כניסתה החלה קבוצה של כ-150 מתפללים מוסלמים להתגודד מסביבה ולהשמיע קריאות גנאי, חלקם אף החלו לידות לעברה אבנים. כוח משטרה ירה רימוני הלם בניסיון להשתלט על המהומה שהתחוללה. 14 שוטרים ו-17 מתפללים נפצעו באורח קל. 11 חשודים נעצרו. בעקבות ההתפרעויות נמנעה כניסת מתפללים להר הבית (25 בספטמבר, ynet).

האירועים במסגד אלאקצא
האירועים במסגד אלאקצא כפי שצולמו במצלמת חובבים ושודרו בשידור ישיר בערוץ אלאקצא  של חמאס
(25 בספטמבר)

 האירועים גררו גל של גינויים הן מצד הרשות הפלסטינית והן מצד חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. התגובות של ארגוני הטרור כללו איומים כלפי ישראל, פניה למוסלמים ולפלסטינים להגן על ירושלים ומסגד אלאקצא וקריאה להתארגנות לקראת אנתיפאדה שלישית. ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה התקיימו הפגנות מחאה.

 בימים שלאחר האירוע בהר הבית התפשטו התקריות גם לחלקים אחרים של מזרח ירושלים במסגרת זו יודו אבנים על שוטרים בעיר העתיקה, שלושה לוחמי משמר הגבול נפצעו באורח קל. בערב יום הכיפורים  אירעו תקריות אלימות בכפר עיסאויה (מצפון לירושלים)במהלך התקריות יידו  עשרות צעירים בקבוקי תבערה ואבנים לעבר כוחות המשטרה ומשמר הגבול והציתו צמיגים. חמישה שוטרים נפצעו.ב- 28 בספטמבר הושלכו שני בקבוקי תעברה לעבר בתי יהודים בסילוואן (מזרח ירושלים) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (28 בספטמבר, ynet).

הפגנות מחאה ברצועת עזה
הפגנות מחאה ברצועת עזה על האירועים בירושלים מימין: הפגנה בהשתתפות בכירי חמאס (אלג’זירה, 27 בספטמבר)
משמאל: הפגנת נשים (ערוץ אלאקצא, 28 בספטמבר)

 להלן עיקרי התגובות של הרשות הפלסטינית:

  •   ממשלת סלאם פיאצ’ ברכה את הפלסטינים שהגיעו להר הבית על מנת "להכשיל את ניסיון המתנחלים הקיצוניים לפרוץ [לתוכו]". ההודעה ציינה, כי מטרת אירועים אלה היא להשפיע על תוצאות המשא ומתן על הסדר הקבע ולחזק את שליטתה של ישראל במזרח ירושלים (סוכנות ופא, 28 בספטמבר).

  • צאא’ב עריקאת, יו"ר מחלקת המו"מ באש"ף, גינה את "ההסלמה מצד ישראל" ואת ניסיונותיה "לקבוע עובדות בשטח". לדבריו, השלום יהיה חסר משמעות מבלי שמזרח ירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית (רדיו קל פלסטין, 27 בספטמבר).

  • חאתם עבד אלקאדר, חבר המועצה המהפכנית של פתח ואחראי על תיק ירושלים, קרא לתושבי ירושלים ולערביי ישראל להגביר את נוכחותם במסגד אלאקצא. לדבריו, תושבי ירושלים לא ישבו בחיבוק ידיים מול ניסיונות לפגוע במסגד אלאקצא אפילו במחיר של קורבנות (סוכנות ופא, 26 בספטמבר).

 להלן עיקרי התגובות של חמאס:

  •   אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, אמר כי פעולת ישראל מהווה הסלמה חמורה (Palestine-info , 27 בספטמבר). הניה אף פנה למזכ"ל ארגון הועידה האסלאמית ודרש ממנו לכנס ישיבה  מיוחדת להכנת תוכנית להגנה על ירושלים.

  • המועצה המחוקקת גינתה בהודעה מטעמה את האירועים במסגד אלאקצא והזהירה את ישראל מפני תוצאותיה. היא קראה לפלסטינים בגדה וברצועה, לערביי ישראל ולפזורה לקיים הפגנות נגד ישראל. לדברי ההודעה מסגד אלאקצא ישוחרר רק באמצעות ה"התנגדות"  (קדסנט, 27 בספטמבר).

  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי "המשך התוקפנות נגד מסגד אלאקצא" הוא "סימן מסוכן מאד", אשר תהיינה לו השלכות רבות. הוא הדגיש, כי "ההתנגדות" בכלל וגדודי עז אלדין אלקסאם בפרט, לא ישבו בחיבוק ידיים נוכח הפגיעה במסגד (מרכז אלביאן, 27 בספטמבר).

  בהודעה רשמית שפרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין נאמר, כי האירועים החמורים בירושלים הם בבחינת "הקדמה" לתוקפנות גדולה יותר של ישראל.  ח’אלד בטש, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי התקפות ישראל נגד מסגד אלאקצא מהוות הוכחה ל"הסלמה חמורה" ומעיד על תחילתו של שלב חדש ב"תוקפנות הישראלית" (פאל טודיי, 27 בספטמבר). 

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נרשמו מספר תקריות בעיקר השלכה של בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. להלן עיקרי התקריות (דובר צה"ל):

23 בספטמבר – ירי מנשק קל בוצע לעבר עמדת משמר הגבול סמוך לכפר עזריה (ממזרח לירושלים). בתגובה ירו חיילי העמדה לעבר מספר חשודים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. התארגנות המכנה עצמה גדודי עז אלדין אלקסאם/ חללי אלאקצא/ חוליות עמאד מע’ניה נטל על עצמו את האחריות לביצוע הירי (קדסנט, 24 בספטמבר).

24 בספטמבר – תושב פלסטיני הגיע למוצב צה"ל בכניסה ליישוב אדוריים (דרום הר חברון) והשליך נפץ לעבר העמדה. הכוח עצר את הפלסטיני וברשותו נמצא סכין.

24 בספטמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לחוסאן (מערבית לבית לחם) ובסמוך לחרס (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים אך נגרם נזק לכלי הרכב.  

התהליך המדיני

הפגישה המשולשת בניו-יורק

 ב-22 בספטמבר התקיימה בניו –יורק פגישה משולשת בין נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. השתתפו בפגישה אישים בכירים משלושת הצדדים ביניהם שר הביטחון אהוד ברק, שר החוץ  אביגדור ליברמן, שרת החוץ האמריקנית הילארי קלינטון; היועץ לביטחון לאומי הגנרל ג’ימס גייטס והשליח למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל. הפגישה נמשכה 45 דקות ולפי "מקור אמריקני" התנהלה באווירה עניינית, אך לא חמה (הארץ, 23 בספטמבר, 2009). על פי התבטאויות אישים ישראליים ופלסטיניים דומה כי חילוקי הדעות הבסיסיים בין הצדדים המקשות על התנעת מו"מ אפקטיבי על הסכם הקבע נותרו בעינם.

 הפגישה המשולשת, ופגישות נוספות שהתקיימו בהקשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, עמדו בצל האיום האיראני, העומד בראש סדר העדיפויות של ארצות הברית, ישראל והקהילה הבינלאומית. הדבר מצא ביטויו בנאומי נשיא ארצות הברית וראש ממשלת ישראל בעצרת האו"מ, אשר שמו את הדגש על הנושא האיראני. להלן עיקרי העמדות של ישראל, ארצות הברית והפלסטינים.

סוכנות ופא, 22 בספטמבר
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתו עם נשיא ארה"ב אובמה (סוכנות ופא, 22 בספטמבר)

ישראל

 בראיון שהעניק בנימין נתניהו לכתב ה-ABC NEWS (22 בספטמבר) הוא הגדיר את הפגישה המשולשת כ"טובה מאוד". קרא להשיק מחדש את תהליך השלום, אך ללא תנאים מוקדמים. נתניהו שב והדגיש, כי סוגיית ההתנחלויות אינה יכולה להוות תנאי מוקדם לפתיחת התהליך . לדבריו ייפתר נושא זה בתום המו"מ ולא לפניו. נתניהו הוסיף, כי אם ישראל והפלסטינים יסכימו על הכרה הדדית ביניהן ועל פתרון בעיות הביטחון, אזי גם שאר הבעיות, כולל בעיית ההתנחלויות, תמצאנה פתרונן.

 נאומו של ראש ממשלת ישראל נתניהו בעצרת האו"ם (24 בספטמבר) הוקדש ברובו לנושא האיראני, תוך מתן מענה להכחשת השואה על ידי נשיא איראן. בהתייחסו לסוגיה הפלסטינית קרא ראש הממשלה לפלסטינים לומר "כן" למדינת-לאום בעלת אופי יהודי בדיוק כמו שישראל מתבקשת להכיר במדינת לאום עבור העם הפלסטיני. נתניהו הדגיש גם, כי המדינה הפלסטינית תהיה חייבת להיות מפורזת באופן אפקטיבי ( effectively demilitarized ), משום שישראל חותרת לשלום, ואינה רוצה עזה נוספת או טרור הנתמך על ידי איראן.

ארה"ב

 בנאומו בפני העצרת הכללית (23 בספטמבר) התייחס הנשיא אובמה, בין השאר, לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא קרא להשיק מחדש (to re launch ) את המו"מ בין ישראל לפלסטינים אודות הסדר קבע ללא תנאים מוקדמים. מו"מ זה חייב, לדבריו, לכלול את נושאי הביטחון, הגבולות, הפליטים וירושלים. הוא קרא לפלסטינים לשים קץ להסתה כלפי ישראל והוסיף, כי מדינות חברות האו"מ אינן מסייעות לפלסטינים כאשר הן יוצאות בהתקפות צורמות כלפי ישראל. אובמה  התייחס לסוגיית התנחלויות באומרו, כי ארה"ב "does not accept the legitimacy of continued Israeli settlements ". 

 בנאומו שב אובמה והבהיר, כי המטרה הסופית, שהסכם הקבע צריך להוביל אליה, הנה הקמת שתי מדינות זו לצד זו בשלום ובביטחון: מדינת ישראל היהודית (Jewish state of Israel), שתהנה מביטחון אמיתי לכל תושביה; ומדינה פלסטינית עצמאית, בעלת רצף טריטוריאלי, שתשים קץ לכיבוש, שהחל ב-1967, ותגשים את הפוטנציאל של העם הפלסטיני (וושינגטון פוסט, 23 ספטמבר 2009).

 במישור המעשי, טרם פגישתו עם אבו מאזן וראש הממשלה נתניהו הודיע הנשיא אובמה, כי הורה למזכירת המדינה קלינטון ולשליח מיטשל להמשיך במגעים אינטנסיביים עם נציגים ישראלים ופלסטינים. הוא גם ביקש מנתניהו וממחמוד עבאס לשלוח בשבוע הבא צוותים לוושינגטון להמשך השיחות והורה למזכירת המדינה לדווח לו על סטאטוס המו"מ באמצע אוקטובר (אתר הבית הלבן, 22 בספטמבר). מטרת המגעים הללו, על פי "בכיר אמריקאי", הינה לצמצם פערים בין ישראל לפלסטינים על מנת לאפשר את התנעת המו"מ על הסדר הקבע תוך מספר שבועות (הארץ, 23 בספטמבר).

 אבו מאזן,יו"ר הרשות הפלסטינית הודיע, לאחר הפגישה המשולשת, שעל הצד הישראלי "לבצע את התחייבויותיו, ובייחוד להפסיק את כל צורות הבנייה בהתנחלויות, כולל הריבוי הטבעי". הוא הוסיף, כי חידוש המו"מ עם ישראל תלוי בהכרה הישראלית בצורך לסגת לגבולות 1967 ובסיום ה"כיבוש" (ופא, 22 בספטמבר, 2009).

 "מקורות פלסטיניים" מסרו כי שיחות אמריקניות-פלסטיניות ואמריקניות-ישראליות נפרדות יחלו בוואשינגטון בתחילת אוקטובר 2009. בראש המשלחת הפלסטינית יעמוד צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, ויועצו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו יעמוד בראש המשלחת הישראלית (אלאיאם, 26 בספטמבר, 2009). צאא’ב עריקאת, מסר בראיון לרדיו פלסטיני שהפלסטינים יחלו בפגישות עם האמריקנים ב-1 באוקטובר. הוא הביע תקווה ש"הממשל האמריקני יחייב את ממשלת ישראל להסכים לעצור את הבנייה בהתנחלויות כולל הריבוי הטבעי וירושלים, וכן לחדש את המו"מ על הסדר הקבע מהיכן שהופסק. אילו הם נושאי הדיון המרכזיים" (רדיו פלסטין, 26 באוקטובר, 2009).

סוכנות ופא, 24 בספטמבר
אבו מאזן נפגש עם מזכ"ל האו"ם (סוכנות ופא, 24 בספטמבר).

הרשות הפלסטינית

  להלן התבטאויות בכירים נוספים ברשות הפלסטינית:

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ של אש"ף, ציין, כי הפסקת הבנייה בהתנחלויות אינה תנאי מוקדם אלא התחייבות, שישראל צריכה למלא. לדבריו "לא יהיו פתרונות פשרה בכל הנוגע להתנחלויות. המו"מ יחודש מהנקודה בה הופסק, כאשר תופסק הבנייה בהתנחלויות, לרבות הגידול הטבעי ובירושלים" (הטלוויזיה הפלסטינית, 22 בספטמבר, 2009).        

  • נביל אבו רדיינה, דובר משרד הנשיאות, ציין, כי התנאים לחידוש המו"מ בין הפלסטינים לישראל לא השתנו. לדבריו, אבו מאזן הסכים לפגישה המשולשת מתוך נימוס ובפגישה לא היה רמז לחידוש המו"מ עם ישראל כל עוד ממשלת ישראל לא הכריזה על הקפאת הבנייה בהתנחלויות (פאלפרס, 23 בספטמבר, 2009).
    סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטינית, הודיע כי חידוש המו"מ מותנה בהודעת ישראל בדבר הקפאת הבנייה בהתנחלויות (מען, 23 בספטמבר, 2009).

  •  "בכירים פלסטיניים" אמרו כי במהלך שיחות הבילטראליות בין הצוות הפלסטיני לצוות האמריקני בשולי העצרת האו"ם ב-22 בספטמבר, הבחינו בנסיגה בעמדה האמריקנית בעניין הפעילות בהתנחלויות. לדבריהם השימוש שעשה נשיא ארצות הברית אובמה בפגישה המשולשת בביטוי "ריסון" הפעילות בהתנחלויות, לאחר שדיבר בעבר על "הפסקת" הפעילות בהתנחלויות, הינה ביטוי לנסיגה הזאת. "בכיר במשלחת הפלסטינית" מסר כי "יש נסיגה בעמדה האמריקנית כלפי נושא הפסקת הפעילות בהתנחלויות, שבה רואה אבו מאזן תנאי בסיסי לחידוש המו"מ, אולם אין לנו אינטרס להיקלע לעימות עם הממשל האמריקני כרגע" (סוכנות הידיעות האיטלקית AKI , 23 בספטמבר, 2009).  

אלאיאם, 24 בספטמבר 
הנשיא אובמה לנתניהו ואבו מאזן: אחד מכם ירד לדחוף (אלאיאם, 24 בספטמבר) 

תנועת חמאס

   אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס שלח איגרת למזכ"ל האו"מ באן קי-מון, ערב העצרת הכללית של האו"מ ב-22 בספטמבר. הניה הדגיש באיגרתו, כי הוא רואה בקהילייה הבינלאומית אחראית ל"מצור" על רצועת עזה אותו הגדיר כ"פשע נגד אנושות". כמו כן הדגיש הניה שהאחריות לאי-התקדמות בתהליך השלום מוטלת על ארצות הברית וישראל וכי הממשלה בראשותו תעודד כל צעד שיוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים (Palestine-info , 22 בספטמבר, 2009).

 מנגד, הסכמתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להיפגש עם נשיא ארצות הברית וראש ממשלת ישראל, עוררה ביקורת קשה בחמאס. עזת אלשרכ, חבר הלשכה המדינית של חמאס הגדיר את המפגש כ"נעיצת סכין בגב העם הפלסטיני" וטען, כי המפגש רק יעודד המשך ההתנחלויות (אתר חמאס, 22 בספטמבר, 2009).

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

  בכירי חמאס הגיעו למצריים ב-27 בספטמבר על מנת לדון בהצעה המצרית לחידוש הדיאלוג הפנים-פלסטיני. בראש משלחת הנהגת החוץ עומד ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל. משלחת הנהגת הפנים כוללת את מחמוד אלזהאר, ח’ליל אלחיה ונזאר עוצ’אללה. לאחר פגישת המשלחת עם ראש המודיעין המצרי עמר סלימאן, כינס ח’אלד משעל מסיבת עיתונאים, בה  ציין, כי מצריים התחייבה בפני חמאס שהבחירות תתקיימנה לאחר שיושג פיוס פנים-פלסטיני והמועד המדויק של הבחירות ייקבע במסגרת תכנית הפיוס הסופית. הוא הוסיף, כי  חמאס קיבלה ממצריים התחייבות ברורה לגבש מנגנון לשחרור "העצורים הפוליטיים" בגדה.


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה..

 

לראש העמוד