חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (26 במאי – 1 ביוני 2010)

ציוד שנמצא על גבי הספינה התורכית Mavi Marmara

ציוד שנמצא על גבי הספינה התורכית Mavi Marmara

קריאות לספינות להגיע לנמל אשדוד

קריאות לספינות להגיע לנמל אשדוד

אלג'זירה, 31 במאי

אלג'זירה, 31 במאי

עימותים על גבי הספינה התורכית

עימותים על גבי הספינה התורכית

ניסיון לזרוק חייל למים

ניסיון לזרוק חייל למים

חלק מאמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה Mavi Marmara

חלק מאמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה Mavi Marmara

ראש ממשל חמאס אסמעיל הניה במהלך ישיבת החירום של הממשלה

ראש ממשל חמאס אסמעיל הניה במהלך ישיבת החירום של הממשלה

ישיבת חירום של הממשלה הפלסטינית בראשות אבו מאזן

ישיבת חירום של הממשלה הפלסטינית בראשות אבו מאזן

הפגנות באנקרה

הפגנות באנקרה

אנתפאדת הספינות

אנתפאדת הספינות

שרידי רקטה שנורתה לעבר הנגב המערבי

שרידי רקטה שנורתה לעבר הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי


ציוד שנמצא על גבי הספינה התורכית Mavi Marmara
ציוד שנמצא על גבי הספינה התורכית Mavi Marmara, שהוכן מבעוד מועד

לעימות עם חיילי צה”ל (דובר צה”ל, 1 ביוני)

עיקרי הדו"ח

 בליל ה-30 במאי השתלטו כוחות צה"ל על משט הסיוע לרצועה. בחמש ספינות עברה ההשתלטות ללא אירועים חריגים. בספינה השישית, ספינת הנוסעים התורכית Mavi Marmara, נתקלו כוחות צה"ל בגילויי אלימות קשים. פעילי הספינה, שנשלחה על ידי הארגון התורכי האסלאמיסטי IHH, תקפו את כוחות צה"ל באלות, סכינים, אבנים ונשק "קר" נוסף. בשלב מסוים חטפו נוסעי הספינה שני אקדחים שהיו ברשות חיילי צה"ל וירו לעברם.

 לאחר כ-40 דקות של התכתשויות אלימות, ועל רקע סכנת חיים שנשקפה לחיילי צה"ל, ניתן להם אישור לפתוח באש. במהלך ההשתלטות נהרגו תשעה מנוסעי הספינה, שבעה חיילי צה"ל נפצעו וכ-40 מנוסעי הספינה נפצעו. הספינות הובלו לנמל אשדוד, נוסעיהן נלקחו לחקירה, שלאחריה יגורשו או יישלחו למעצר.

המשט לרצועת עזה –סיכום ראשוני*

עיקרי האירועים בשטח

 ב-30 במאי, עם התקרב המשט לאזורנו, יצאו לקראתו שלוש ספינות טילים של חיל הים מנמל חיפה . בלב ים הצטרפו אליהן ספינות סיור, שיצאו מאשדוד וסירות מהירות של הקומנדו הימי. המגע הראשוני עם ספינות המשט היה בסביבות השעה 2230. חיל הים פנה לספינות באנגלית כמה וכמה פעמים והורה להן להגיע לנמל אשדוד, לפרוק שם את הציוד שעל סיפונן, ולהעבירו לרצועת עזה בדרכים המקובלות. מארגני המשט הבהירו כי אין בכוונתם לשתף פעולה ולהיעתר לבקשה. משלא נענו לקריאה ולא שעו לאזהרות, החל בסביבות השעה 0400 מבצע ההשתלטות על הספינות על ידי חיילים שהיו חמושים בעיקר בנשק שנועד לפיזור הפגנות (דובר צה"ל, 31 במאי) (ראו סרטון).

קריאות לספינות להגיע לנמל אשדוד
קריאות לספינות להגיע לנמל אשדוד (דובר צה"ל, 31 במאי)

 חמש ספינות מבין שש ספינות המשט שיתפו פעולה עם כוחות צה"ל. הן נגררו לנמל אשדוד ונוסעיהן הורדו ללא פגע. בספינה השישית, ספינת הדגל של המשט  Mavi Marmara , שיצאה מתורכיה, נתקלו כוחות צה"ל בהתנגדות עזה. הנוסעים על הספינה תקפו את חיילי צה"ל בנשק קר וחם.  אחד הלוחמים, שהיו על גבי הספינה ונפצע במהלך ההשתלטות, סיפר כי נעשה ניסיון לבצע בו ובחבריו "לינץ’". לדבריו כל חייל נתפס על ידי שלושה או ארבעה מנוסעי הספינה שעשו בהם שפטים. לדבריו היו נוסעי הספינה חמושים באלות מתכת, סכינים, קלע דוד ("רוגטקות") בקבוקי זכוכית ועוד. בשלב מסוים חטפו נוסעי הספינה שני אקדחים שהיו ברשות חיילי צה"ל וירו לעברם (דובר צה"ל, 31 במאי).

אלג'זירה, 31 במאי
מימין: תחילת השתלטות חיילי צה"ל על הספינה משמאל: הנוסעים מצפים לבואם חמושים באלות
(אלג’זירה,  31 במאי)

עימותים על גבי הספינה התורכית
מימין: חיילי צה"ל משתלשלים אל הספינה ממסוק
משמאל:  עימותים על גבי הספינה התורכית. חיילי צה"ל  מוכים באלות על ידי הפעילים (דובר צה"ל, 31 במאי) (ראו סרטון)

ניסיון לזרוק חייל למים
ניסיון לזרוק חייל למים (דובר צה"ל, 31 במאי)

 כ-40 דקות לאחר ההשתלטות הראשונית על הספינה, לאחר התכתשויות ופגיעה קשה באחד הלוחמים, ועל רקע סכנת חיים שנשקפה לחיילי צה"ל, קיבלו הכוחות אישור לירות באש חיה (הארץ, 1 ביוני, 2010). שבעה חיילי צה"ל נפצעו בתקרית, שניים מהם באורח קשה. תשעה מנוסעי הספינה נהרגו וכארבעים נפצעו. העימותים על גבי הספינה נמשכו לאורך כל שעות היום.

 לאחר שחיילי צה"ל הצליחו להשתלט על הספינה הובלה הספינה בשעות הערב לנמל אשדוד. עם הגעתה לנמל הורדו כל הנוסעים ונלקחו לחקירה, שלאחריה ייקבע מי יישלח למעצר ומי יגורש.  לאחר עזיבת הנוסעים החלו כוחות הביטחון החלו לסרוק את הספינה. בספינה נמצאו  שלל אמצעי לחימה "קרים", שהוכנו מבעוד מועד לעימות עם חיילי צה"ל. בין אמצעי הלחימה שנמצאו: עשרות סכינים, בקבוקי תבערה, נפצים, אלות מתכת ועץ, קלע דוד ("רוגטקות") ואבנים, פטישים גדולים וחפצי מתכת חדים. כמו כן נמצאו מסכות אב"כ.

חלק מאמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה Mavi Marmara
חלק מאמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה Mavi Marmara (דובר צה"ל, 1 ביוני).

 במסיבת עיתונאים שכינסו אהוד ברק, שר הביטחון, גבי אשכנזי, הרמטכ"ל ומפקד חיל הים, לאחר ההשתלטות, הם  תיארו את השתלשלות האירועים על גבי הספינה. לדברי שר הביטחון פנתה ישראל טרם יציאת המשט לדרכו וגם במהלכו למארגני המשט בקריאה כי יעבירו את הסיוע דרך ישראל, לאחר שיעבור בדיקות ביטחוניות. ברק הוסיף כי כל הקריאות נענו בשלילה. הרמטכ"ל גבי אשכנזי אמר כי לאור האירועים אין שום קשר בין המשט לבין מסע של פעילי שלום או סיוע הומניטארי. לדבריו הייתה זאת אלימות קיצונית, שתוכננה מראש,  מרגע  עלית החיילים על הספינה.

תגובות ראשוניות לאירועים סביב המשט

 האירועים סביב המשט, ובעיקר העימות האלים על גבי הספינה Mavi Marmaris , זכו לתהודה מדינית ותקשורתית נרחבת. ישראל, שניצבה מול פרובוקציה פוליטית- תעמולתית מובהקת, זכתה לביקורת חריפה בזירה הפלסטינית, הערבית והבינלאומית. רבות ממדינות אירופה זימנו את שגרירי ישראל בבירותיהן על מנת שיספקו הסברים לתוצאות המבצע. מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לישיבה מיוחדת על מנת לדון באירועים ובדרך התגובה להם. תורכיה בלטה בתגובתה החריפה בעוד שארצות הברית ובריטניה הגיבו באיפוק יחסי.

 להלן סיכום ראשוני של  התגובות.

תגובות חמאס

 חמאס ניצלה את האירועים למתקפה תעמולתית על ישראל שבמוקדה עמדה דרישה מהקהילה הבינלאומית למתוח ביקורת על ישראל ולהביא להסרת ה"מצור" מעל רצועת עזה. ברחבי הרצועה התארגנו תהלוכות מחאה והפגנות. העצרת המרכזית התקיימה בנמל עזה ובה השתתפו אלפי מפגינים בנוכחות אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ואנשי הנהגה נוספים (אלרסאלה; קדסנט, 31 במאי).

  להלן מבחר תגובות:

  • אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס, כינס ישיבת חירום של הממשלה על מנת לדון בהשלכות האירוע. במהלך הישיבה הופנתה קריאה לרשות הפלסטינית להפסיק את שיחות הקרבה עם ישראל (אלג’זירה, 31 במאי).

  • ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, העושה עתה בתימן, דרש ממדינות ערב ומהקהילייה הבינלאומית לקבל "החלטה אמיצה לשבירת המצור על עזה" (סוכנות הידיעות התימנית, 31 במאי).

  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, קרא לליגה הערבית לכנס ישיבת חירום בה יוחלט על נקיטת "צעדים מעשיים" להכריז על "שבירת המצור" על הרצועה ועל פתיחת מעבר רפיח באופן סופי. כמו כן הוא קרא לליגה הערבית להודיע על הפסקת מו"מ עם ישראל (31 במאי, Palestine-info).

ראש ממשל חמאס אסמעיל הניה במהלך ישיבת החירום של הממשלה
ראש ממשל חמאס אסמעיל הניה במהלך ישיבת החירום של הממשלה
(Palestine-info , 31 במאי, 2010)

 הממשלה הפלסטינית כינסה ישיבת חירום בראשותו אבו מאזן. הממשלה  החליטה כי האירוע מחייב פעילות בינלאומית ואזורית מיידית, אשר תעמיד את הקהילייה הבינלאומית בפני אחריותם ל"ריסון הפיראטיות האכזרית פורעת החוקה והמוסכמות הבינלאומיות". הודעת הממשלה קראה לכל הגורמים הרלוונטיים (במשתמע חמאס) "לשאת באחריותם על ידי חתימת מסמך הפיוס המצרי" בהדגישה כי "סיום הפילוג [הפנים-פלסטיני] הוא התשובה היעילה ביותר נגד פעולות ישראל" (ופא, 31 במאי).

ישיבת חירום של הממשלה הפלסטינית בראשות אבו מאזן
ישיבת חירום של הממשלה הפלסטינית בראשות אבו מאזן
(ופא, 31 במאי, 2010)

 להלן תגובות נוספות:

  • סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני, קרא לקהילה הבינלאומית לגנות את תקיפת המשט על ידי צה"ל ולפעול להסרת "המצור" על הרצועה. עוד קרא פיאצ’ לחמאס להיענות למאמצים להשגת פיוס לאומי ( ופא, 31 במאי).

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף,  העניק ראיון לרדיו צות אלקדס. בתגובה לשאלה אם לא הגיע זמן לבחון מחדש את המשך המו"מ העקיף או הישיר עם ישראל, ענה כי ממילא השיחות אינן מתקיימות עם ישראל אלא עם ארצות הברית (צות אאלקדס, 31 במאי).

הליגה הערבית

 הליגה הערבית  גינתה בחריפות את "פעילות הטרור שביצעו כוחות הכיבוש הישראלי" והפנתה  קריאה לקהילה הבינלאומית "לנקוט צעדי הרתעה נגד מדינה סוררת זו, המבצעת כל פעולות טרור אפשריות ויוצרת מתיחות ואי שקט באזור ובלב הים התיכון"  (אתר הליגה הערבית, 31 במאי, 2010).

איראן

 פעולת צה"ל נגד המשט זכתה לסיקור נרחב באמצעי התקשורת האיראניים. דוברים מטעם המשטר האיראני מכל הדרגים הרבו להתייחס לאירוע בפנותם לקהילייה הבינלאומית להתייצב נגד ישראל:

  • מחמוד אחמדינז’אד, נשיא איראן, העושה עתה באינדונזיה, הכריז כי התמיכה בעם הפלסטיני המדוכא היא האחריות החשובה ביותר של המוסלמים ושל האנושות. לדבריו הוכח ש"הסוגיה הפלסטינית איננה סוגיה ערבית או אסלאמית אלא גלובאלית" (איסנא, 31 במאי).

  • סעיד ג’לילי, מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, האשים את ישראל בביצוע "פשע מלחמה" והודיע שהמתקפה מוכיחה כי "תוכנית שלום של נשיא ארצות הברית ברק אובמה היא תרמית" (איסנא, 31 במאי).

  • עלאא אלדין ברוג’רדי,  ראש הוועדה לביטחון לאומי של המג’לס (הפרלמנט האיראני) הצהיר, כי ההתקפה של המשטר הציוני על "משט החירות לעזה" היא בבחינת עימות עם העולם, ועל כן על העולם להתגייס במטרה להיאבק נגד המשטר הזה (אסנא, 31 במאי).

  • האשמי רפסנג’אני, יו"ר המועצה לקביעת האינטרס ויו"ר מועצת המומחים, דרש ממדינות האסלאם וממגני זכויות האדם בעולם להגיב ל"חוצפת המשטר הציוני ולנקוט צעדים משפיעים על מנת לגאול את העם הפלסטיני המדוכא ובפרט את עזה" (איסנא, 31 במאי).

  • אחמד וחידי, שר ההגנה של איראן שהיה מעורב בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה1, גינה בחריפות "את ההתקפה הברברית של המשטר הציוני על משט החירות". הוא קבע כי "עם הסתערותה הברברית על משט החירות החלה ישראל את הספירה לאחור לקראת השמדתה" (פארס, 31 במאי).

הקהילה הבינ"ל

ארה"ב

 ברק אובמה, נשיא ארצות הברית, הביע צער עמוק על הפעולה והדגיש את "החשיבות            שבחקירת כל העובדות" סביב הסוגיה (איפי, 31 במאי).  דובר מחלקת המדינה הדגיש כי ארה"ב מצרה עמוקות על "האובדן הטראגי של חיים" ועל הפצועים כתוצאה מהעימות. עוד ציין כי ארה"ב פועלת ללמוד את העובדות ומצפה שממשלת ישראל תערוך חקירה מהימנה ומקיפה. הוא הדגיש כי ארה"ב תומכת במעבר סחורות לעזה, דרך מעברי הגבול ותוך התחשבות ב"צרכי הביטחון הלגיטימיים של ישראל" ו"ברוח של שיתוף פעולה ולא עימות". (אתר מחלקת המדינה, איפי, 31 במאי).

תורכיה

הפגנות באנקרה
הפגנות באנקרה (אלג’זירה, 1 ביוני)

 תורכיה בלטה בתגובתה החריפה על האירוע. ממשלת תורכיה התכנסה ב-31 במאי לישיבת חירום בהשתתפות סגן ראש הממשלה ושר החוץ על מנת לדון בהשלכות האירוע על היחסים עם ישראל. רמטכ"ל צבא תורכיה קיצר את ביקורו במצרים  (רויטרס, ערוץ אלמנאר, 31 במאי). סגן ראש ממשלת תורכיה,  הודיע על החזרת השגריר התורכי מישראל כמו גם קבוצת כדורגל לנוער השוהה במדינה. כמו כן הודיע על ביטול שלושה תרגילים צבאיים משותפים מתוכננים עם ישראל(איפי, רויטרס, 31 במאי).  ראשי הממשל התורכי התבטאו בחריפות. להלן כמה התבטאויות :

  • טיפ ארדואן, ראש ממשלת תורכיה, כינה את הפעולה הישראלית "טרור בחסות מדינה לא אנושית". לדבריו, "אם ישראל בוחרת לעמוד לצד טרור ומבצעים רוויי דם, תורכיה בוחרת לעמוד לצד החוק, השלום, הצדק, פלסטין ועזה" (סוכנות הידיעות אנטוליה, 1 ביוני).  

  • בולנט ארינק , סגן ראש הממשלה, גינה את ישראל וכינה את  מעשיה  "פיראטיות". עם זאת הוא שלל פריסה של אניות מלחמה תורכיות בים התיכון בתגובה לאירוע (איפי, רויטרס, 31 במאי).

  • אהמט דאבוטאוע’לו, שר החוץ התורכי, גינה את ההשתלטות הישראלית על הספינות וטען כי "ישראל הוכיחה שוב את הזלזול שלה בחיי אדם ובכוונות שלום. הוא טען כי המעשה עשוי להוביל ל"תוצאות בלתי ניתנות לתיקון" וכי "ישראל תאלץ לשאת בתוצאות ההתנהגות הזו". בנאומו בפני מועצת הביטחון של האו"ם הביע דאבוטאוע’לו תדהמה על כך שצה"ל "התפרץ כנגד כוח אזרחי הנושא סיוע הומניטארי לרצועת עזה במים בינלאומיים". לדבריו, מדובר בצעד המנוגד לחוק הבינלאומי ושהשימוש בכוח על ידי צה"ל היה "בלתי הולם ולא במידתיות מתאימה".

 במקביל למישור הדיפלומטי, הפגינו עשרות אלפים ב-31 במאי מול הקונסוליה הישראלית בעיר. המפגינים נופפו בדגלי פלסטין, ענדו לראשיהם סרטים ירוקים שעליהם נכתב "כולנו פלסטינים" וקראו סיסמאות שונות החל ב"הפסיקו את שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל" ועד "להרוג את כל הישראלים". אחר הצהריים טיפסו כמה מפגינים על המחסום וקראו קריאות כמו "אללה אכבר", "מוות ליהודיים" ו"לתקוף את ישראל". בשעות הערב המאוחרות החלה הפגנה גדולה שאורגנה על ידי התנועה האסלאמית ואלפים נחפזו לבוא לאזור הקונסוליה הישראלית. עשרות אלפי צעירים וצעירות עטויים כאפיות וכיסויי ראש צבאו על הרכבת התחתית (הארץ, 31 במאי)

נאט"ו

 דובר נאט"ו הודיע כי בעקבות דרישתה של תורכיה ייערך דיון חירום במטה נאט"ו בבריסל ב-1 ביוני, בהשתתפות 28 המדינות החברות בארגון. הוא הוסיף כי הארגון "מודאג עמוקות" מאובדן חיי האדם (סוכנות הידיעות הצרפתית, 31 במאי).

או"ם

 באן-קי-מון, מזכ"ל האו"ם, קרא לחקירה מקיפה של האירועים על מנת "לקבוע בדיוק כיצד שפיכות הדמים הזו התרחשה". לדבריו, על ישראל יהיה לספק בדחיפות הסבר מלא (רויטרס, 31 במאי). עוזר מזכ"ל האו"ם סקר את השתלשלות האירועים וקרא לחקירת התקרית והדגיש כי הדבר היה נמנע לו ישראל הייתה נענית לדרישות הקהילה הבינלאומית להסיר את המצור מעל עזה (PressTV , 31 במאי). מועצת הביטחון קיבלה החלטה המגנה את ישראל (ynet , 21 במאי).

אירופה

 קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קראה לישראל לערוך "חקירה מלאה" של האירוע. (סוכנות הידיעות הצרפתית, 31 במאי).

 אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, הודיעה כי שוחחה עם ראש ממשלת ישראל וראש ממשלת תורכיה והביעה את דאגתה העמוקה מהאירוע (סוכנות הידיעות הצרפתית, 31 במאי).

 אורליך וילהלם, דובר ממשלת גרמניה טען כי ממשלת גרמניה "המומה" מהאירוע והדגיש כי אף שכל ממשלה גרמנית תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה, "פעולותיה צריכות להתאים לעקרון המידתיות" (רויטרס, 31 במאי).

 ברנרד קושנר, שר החוץ הצרפתי הביע "זעזוע עמוק" מההשלכות הטרגיות של התקרית וטען כי "דבר אינו יכול להצדיק אלימות שכזו" ו"מחיר דמים משמעותי" נגד "יוזמה הומניטארית אשר הייתה ידועה כבר מזה מספר ימים". הוא קרא לערוך חקירה מעמיקה בנושא ללא דיחוי (סוכנות הידיעות הצרפתית, 31 במאי).

הגעת ספינה נוספת לרצועה והכנות למשט נוסף

 הספינה ריצ’ל קורי, שיצאה מאירלנד והייתה אמורה להצטרף למשט האחרון, התעכבה בדרכה בשל סיבות טכניות ולא חברה לשאר ספינות המשט. ב-31 במאי יצאה הספינה מנמל פלרמו והיא אמורה להגיע לחופי עזה בין 3-2 ליוני. על גבי הספינה "פעילי שלום" וחברי פרלמנט אירופאים.

 במקביל, הודיעו גופים המזוהים עם חמאס כי נערכות הכנות לארגון משט חדש לעזה בתוך מספר שבועות:

  • מאג’ד אלזיר, ראש "מרכז השיבה הפלסטיני" מסר כי "הקמפיין הבינלאומי לשבירת המצור על רצועת עזה" החל בהכנות למשט חדש במהלך ששת השבועות הקרובים כ"סימן לסולידריות עם רצועת עזה וקריאת תיגר על האיומים של ישראל" (קדספרס, 31 במאי).

  • ג’מאל אלח’צ’רי, יו"ר ה"וועדה העממית להסרת המצור" (שהיה בין האחראים לתיאום של הגעת המשט לעזה) קרא לאנתיפאצ’ה עממית והודיע כי " כעת נערכות הכנות ממשיות להגעת ספינות נוספות בקרוב, חלקן גדולות יותר עם ציוד רב יותר ועם אישים בכירים יותר" (ערוץ אלאקצא, 31 במאי).

אנתפאדת הספינות
כרזה הקוראת להמשך "אנתפאדת הספינות"
(אלחיאת אלג’דידה, 31 במאי, 2010)

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

עליה בירי הרקטות

 במהלך השבוע חלה עליה בירי הרקטות. סה"כ אותרו  שבע נפילות רקטות  במערב הנגב (מהן חמש ב-26 במאי). הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בנוסף לנפילות אלה נורו עוד כמה רקטות שנפלו בשטח רצועת עזה. על ירי רקטות ב-29 במאי קיבלה אחריות התארגנות המכנה עצמה גדודי חללי אלאקצא/חוליות פרש הלילה  (פורום פתח, 30 במאי).

שרידי רקטה שנורתה לעבר הנגב המערבי
שרידי רקטה שנורתה לעבר הנגב המערבי 

(באדיבות זאב טרכטמן,28  במאי)

 ב-25 במאי זיהה כוח צה"ל פלסטיני חשוד זוהה מניח עגלה סמוך לגדר הביטחון. לאחר שהתרחק ממנה התפוצצה העגלה, שהייתה ככל הנראה ממולכדת. לא היו נפגעים.

 ב-1 ביוני בשעות הבוקר זיהה כוח  צה"ל שני מחבלים, שחצו את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה. במקום התפתחו חילופי אש במהלכם נהרגו שני המחבלים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 2

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של נפילות רקטות אותרה בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

פעילות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות, תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר פעמים יעדי טרור ברצועת עזה:

  • ב-25 במאי – תקפו כלי טיס מנהרה שנועדה צורכי התקפה באזור העיירה בית חאנון.

  • ב-29 במאי – תקפו כלי טיס  אתר, ששימש לייצור אמצעי לחימה דרומית לעזה .

  • ב-29 במאי – תקפו כלי טיס  חמישה מבנים בשדה התעופה  דהאניה (מרכז רצועת עזה).

 כלי התקשרות הפלסטינים דיווחו כי לא היו נפגעים בנפש אך נזק כבד נגרם (צפא, קדסנט, 30 במאי) .

פעילות סיכול ומנע של חמאס

 גורמים בוועדות ההתנגדות העממית דיווחו כי מנגנוני הביטחון של חמאס פועלים לסיכול ניסיונות פעילי הארגון לבצע פיגועים וירי רקטות. במסגרת זאת דווח, כי:

  • נעצרו שבעה  פעילים המשתייכים לזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית אשר ניסו לבצע פעולת חטיפה של חיילי צה"ל באזור נחל עוז (פורום פתח, 29 במאי).

  • נעצרו כעשרים פעילים המשתייכים לוועדות ההתנגדות העממית בחשד שירו רקטות לעבר ישראל והציתו את מחנה הקיץ של אונר"א3 . לדברי גורמים בוועדות ההתנגדות העממית הם אכן מבצעים ירי לעבר ישראל אך הם מכחישים כל קשר להצתת מחנה הקיץ (אלשרק אלאוסט, 30 במאי).

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע.  במקביל,  נמשכו הפגנות אלימות  במוקדים שונים ביהודה ושומרון.

   השבוע רבו מקרי יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים. אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל. להלן פירוט האירועים הבולטים:

  • 30 במאי – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית ענון (צפונית מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 30 במאי).

  • 29 במאי – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעזון (דרומית מזרחית לקלקיליה) אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל. בו ביום יודו  אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית לחם . לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 29 במאי).

  • 29 במאי – בנקודת ביקורת סמוך לבית סירא (מערבית לראמאללה) נמצאה סכין באורך 12 ס"מ בכליו של פלסטיני (דובר צה"ל, 29 במאי).

  • 28 במאי אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 28 במאי).

  • 27 במאי – בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצוריף (דורמית מערבית לבית לחם). בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לקלקס (דרומית לחברון) כן, יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 27 במאי).  .

  • 27 במאי – בנקודת הביקורת סמוך לרמין (מזרחית לטול כרם) נמצאה סכין על גופו של פלסטיני (דובר צה"ל, 27 במאי).

  • 26 במאי – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 26 במאי).


*  נכון ל-1 ביוני, 2010.

1 אחמד וחידי המכהן כשר ההגנה של איראן היה מעורב בפיגוע בבניין אמי"א בארגנטינה ב-1994. לפירוט ראו לקט מרכז מידע ולמודיעין ולטרור  "דו"ח התביעה הארגנטינית בעניין הפיגוע בבניין אמי"א בבואנוס איירס בו מילא אחמד וחידי, שר ההגנה המיועד, תפקיד מרכזי" (30 באוגוסט, 2009).  

2 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

3 על הצתת מחנה הקיץ ראו לקט: "המאבק על חינוך של בני הדור הצעיר ברצועת עזה: מחנות הקיץ שמארגנת אונר"א – "המתחרים" במחנות הקיץ של חמאס – מהווים יעד להתנכלויות ולאיומים. עשרות חמושים שרפו השבוע מחנה קיץ של אונר"א בעזה. חמאס גינתה את האירוע אך המעיטה ממשמעותו ו"יעצה" לאונר"א לתקן דרכיה" (27 במאי, 2010).

לראש העמוד