המאבק בין חמאס להתארגנויות הג’האדיות-סלפיות ברצועה המזדהות עם הג’האד העולמי – תמונת מצב

שחרור אסירים על ידי חמאס לקראת עיד אלפטר

שחרור אסירים על ידי חמאס לקראת עיד אלפטר


כללי

1. ב-14 באוגוסט 2009, דיכאה חמאס באמצעות כוח צבאי את התארגנות ג’נד אנצאר אללה (צבא תומכי אללה), המזוהה עם הג’האד העולמי. במהלך העימותים שהתנהלו במסגד שיח’ אלאסלאם אבן תימיה ברפיח ובסביבתו נהרגו 24 בני אדם, נפצעו כ-130 ונעצרו כמה מאות חשודים, ביניהם פעילים ג’האדיים-סלפיים. בין ההרוגים בלטו שיח’ עבד אללטיף מוסא (מקור סמכות דתי-אידאולוגי של ההתארגנויות הג’האדיוית-סלפיות) וח’אלד בנאת המכונה אבו עבדאללה הסורי (המנהיג הצבאי של ג’נד אנצאר אללה). במהלך העימותים לא היססו כוחות חמאס לירות לעבר מסגד על שמו של שיח’ אלאסלאם אבן תימיה, סמל אסלאמי בולט, ולגרום לו נזק ניכר1.

2. כחודש וחצי לאחר אירועי הדמים במסגד אבן תימיה מסתמנות המגמות הבאות ביחסי חמאס עם ההתארגנויות הג’האדיות-סלפיות ברצועה:

א. גישה ותרנית ולו גם טקטית, של חמאס כלפי ג’נד אנצאר אללה וההתארגנויות האחרות (הגם שחמאס לא זנחה את מדיניותה החותרת לכפות מרות על ההתארגנויות הג’האדיות ועל כל שאר מוקדי הכוח המנסים לאתגר אותה ברצועה). הדבר מצא ביטויו בנאום של אסמאעיל הניה (15 ספטמבר) בו הביע נכונותו "למתוח קו" ביחסי חמאס עם ה"אחים" ברפיח, לנקוט כלפיהם גישה ותרנית ולשחרר כמה עשרות מהם לרגל עיד אלפיטר. בעקבות זאת הודיע שר המשפטים בממשל חמאס (17 ספטמבר) על שחרור 50 עצורים ביטחוניים (מקורות חמאס הודיעו, כי המדובר בחברי התארגנות ג’נד אנצאר אללה).

ב. ההתארגנויות הג’האדיותסלפיות ממשיכות את פעילותן תוך הורדת פרופיל במאמץ שלא להיחשף לפעולות מנע של חמאס. פעיל בכיר בהתארגנות ג’נד אנצאר אללה מסר בראיון לרויטרס כי פעילי ההתארגנות ירדו למחתרת ומקפידים עתה על מאפייני חשאי כדי להתחמק ממנגנוני הביטחון של חמאס (גילוח זקנים, זניחת הלבוש בסגנון האפגאני). לדבריו כוחה של ג’נד אנצאר אללה לא נפגע והיא מהווה מקור משיכה לא רק לאזרחים מן המניין תושבי הרצועה אלא גם לפעילים בכירים של החמאס. הפעיל הביע התנגדותו להפסקת האש עם ישראל והדגיש כי ג’נד אנצאר אללה תמשיך לפעול נגד ישראל והיא לא תהסס להתעמת עם חמאס אם זו תנסה לעצור את פעולותיה. בפועל פעילים ג’האדיים אכן מעורבים בפיגועים מהרצועה המתבצעים ע"י גורמים סוררים במטרה לנסות ולטרפד את הרגיעה היחסית, שחמאס עודנה מחויבת לה.

ג. חמאס נתונה להתקפות קשות מצד ארגונים ופעילים ג’האדייםסלפיים, המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי הללו הוקיעו בחריפות את דיכוי הפעילים ומקצתם אף קראו לנקום את דם הנרצחים באירועי ולחסל את "מדינת חמאס" (או בלשון ארגון אלקאעדה בעיראק "הכנופיה השולטת בעזה"). דומה כי האירועים הללו יצרו קרע עמוק בין אלקאעדה והג’האד העולמי לבין חמאס, שלא במהרה יתאחה, גם לנוכח המהלכים הפייסניים, שמפגינה חמאס לאחרונה כלפי ג’נד אנצאר אללה והפעילים הג’האדיים-סלפיים ברצועה.

גישה ותרנית של חמאס כלפי וההתארגנויות הג’האדיות-סלפיות

3. גישתה של חמאס כלפי ג’נד אנצאר אללה ושאר ההתארגנויות הג’האדיות-סלפיות בעקבות אירועי מסגד אבן תימיה מתאפיינת בוותרנות ולו גם טקטית, בניסיון לאחות את הקרע ביניהם (כאשר מנגד חמאס לא זנחה את מדיניותה החותרת לכפות מרות על כל מוקדי הכוח ברצועה). זאת הן בשל הפופולאריות לה זוכות ההתארגנויות הללו בקרב תושבי הרצועה (ואף בקרב פעילי חמאס) והן על רקע הביקורת הקשה שהוטחה בחמאס ע"י גורמים אסלאמיים-רדיקליים, בעיקר אלו המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי במקביל מקפידה חמאס להציג עצמה כתנועה שמבוססת על האסלאם ודבקה בג’האד כמענה להאשמות שהוטחו בפניה לאחר אירועי מסגד אבן תימיה.

4. מדיניות זאת של חמאס באה לידי ביטוי בנאום אותו נשא אסמאעיל הניה, ראש ממשל החמאס ברצועה, בנאום ארוחת שבירת הצום ב-15 בספטמבר. בדבריו טרח אסמאעיל הניה להציג עצמו כתלמידם של "מטיפים גדולים ומחנכים נדיבים", אצלם למד בארגון האחים המוסלמים. הוא גם השתבח בפעילותו למען האסלאם, למען ירושלים ולמען פלסטין על פי "קו הג’האד של תנועת חמאס". הוא הדגיש בנאומו כי במהלך ניהול ענייני הרצועה חמאס מקפידה שלא לפגוע בהלכה והיא מרבה להתייעץ עם חכמי הדת בבעיות הלכתיות (פלסטין-אינפו, ערוץ אלאקצא, 15 בספטמבר). בהקשר לכך התייחס אסמאעיל הניה ל"מחלוקת שהייתה לנו עם האחים שלנו בעיר רפיח". הוא טען כי המדובר ב"אחים צעירים, הנושאים בחיקם את האסלאם, אך הושפעו מהבנה לא נכונה של האסלאם וההלכה שלנו – [הם] ביצעו מעשי כפירה, שפכו דם והכריזו על אמירות". אולם לדבריו, "האירועים שאירעו, אירעו", והממשלה החליטה לשחרר עשרות מהעצורים על רקע אירועי מסגד אבן תימיה ב-14 באוגוסט. הוא ציין כי שחרורם נעשה כמחווה לחכמי הדת לרגל עיד אלפטר ו"במסגרת הפצת [רעיון] הותרנות [קרי, הפייסנות] מבפנים" (פלסטין-אינפו, 15 בספטמבר).

5. בעקבות זאת כינס מחמד פרג’ אלע’ול, שר המשפטים בממשל הניה, מסיבת עיתונאים     ב-17 בספטמבר בה הודיע: "מתוך נדיבות לב של ראש הממשלה אסמאעיל הניה, שוחררו 120 עצורים פלילים וכ-50 עצורים ביטחוניים לרגל עיד אלפטר". על פי מקור בממשל הניה, 50 העצורים הביטחוניים ששוחררו, הם חברי ההתארגנות ג’נד אנצאר אללה שנעצרו בעקבות אירועים ברפיח (סוכנות רויטרס, סוכנות הידיעות הצרפתית, סוכנות אלקדס, 17 בספטמבר; ערוץ  אלאקצא 18 בספטמבר).

שחרור אסירים על ידי חמאס לקראת עיד אלפטר 
שחרור אסירים על ידי חמאס לקראת עיד אלפטר
(19 בספטמבר, 2009, Palestine-info)

דיווחים סותרים על גורלו של פעיל ג’לג’לת מחמוד טאלב

6. ביטוי אפשרי נוסף לגישה הפייסנית של חמאס ניתן למצוא ב"הסדרת העניינים" בינה לבין מחמוד טאלב, פעיל, שהזדהה כאחד מראשי ג’לג’לת, והעניק ראיונות אנטי-חמאסיים מתריסים לתקשורת הערבית והפלסטינית2. בפורום חמאס דווח, כי מחמוד טאלב, מפקד ג’לג’לת במחנה אלשאטי, חזר לשורות חמאס לאחר שהסגיר עצמו להנהגת גדודי עז אלדין אלקסאם. ככל הנמסר הוא קיבל חנינה, שוחרר לחיק משפחתו ו"כל חילוקי הדעות [עימו] נפתרו" (פורום PALDF , 21 בספטמבר). אולם בדיווח אחר בפורום של פתח, נטען כי מחמוד טאלב נהרג ע"י "מליציות חמאס" אשר פרסמו סיפור כיסוי לפיו הוא נמלט ממעצרו (פורום פתח, וטן, 28 ספטמבר 2009).

פעיל בכיר בג’נד אנצאר אללה: הפעילות הג’האדית-סלפית נמשכת חרף
המהלומה שספגה ההתארגנות במסגד אבן תימיה

7. פעיל בכיר בהתארגנות ג’נד אנצאר אללה, שכינה עצמו אבו מחמד אלמקדסי, העניק ראיון טלפוני לכתב סוכנות רויטרס, אשר הוסדר ע"י כמה פעילים סלפיים בכירים ברצועה. להלן עיקרי דבריו (רויטרס, 16 בספטמבר):

א. הפעילות נמשכת, אך במאפיינים חשאיים: המהלומה שספגה ההתארגנות ג’נד אנצאר אללה בעת אירועי מסגד אבן תימיה גרמו לפעילים לרדת למחתרת, אולם בו בזמן הגבירה את המוטיבציה להתגייס לשורותיה. לדבריו הפעילים מקפידים עתה על חשאיות ורבים מהם גילחו זקניהם וזנחו את הלבוש בסגנון האפגני, על מנת להתחמק מהמצוד שחמאס מנהלת אחריהם. לטענת אלמקדסי יש להתארגנות ג’נד אנצאר אללה אלפי חברים ואלפי תומכים [הערה: מספרים אלו נראים לנו מוגזמים]. להתארגנות נמשכים גם פעילים בכירים מחמאס, הנוכחים לדבריו בהרצאות של שיח’ים סלפיים, הניתנות בחשאי.

ב. ביצוע מעצרים בקרב פעילי ג’נד אנצאר אללה: לטענת אבו מחמד אלמקדסי, נעצרו קרוב ל-500 פעילים ג’האדיים מאז אירועי מסגד אבן תימיה (לטענת חמאס נעצרו 160 פעילים 50 כבר שוחררו -50 אמורים היו להשתחרר לקראת עיד אלפטר). לדבריו כוחות הביטחון של חמאס עצרו גם את קרובי המשפחה של הפעילים על מנת להפעיל עליהם לחץ. לטענת חמאס, כי היא מתכוונת "לחנך מחדש" את הפעילים שנעצרו הגיב אלמקדסי כי גם אם יעצרו כל הפעילים, חמאס לעולם לא תוכל לשנות את אופן החשיבה  ולוי גם של פעיל אחד.

ג. ג’נד אנצאר אללה תמשיך לפעול נגד ישראל גם אם חמאס תתנגד לכך. חמאס נתפסת עתה כאויב של ג’נד אנצאר אללה באשר היא מסכלת את התקפות פעיליה נגד ישראל. ההתארגנות אינה מתכוונת להתעמת עם חמאס אולם היא מתנגדת לניסיונותיה לשמור על הפסקת האש עם ישראל והיא תתנגד לכל מי שננסה לעצור את פעולות הג’האד וה"התנגדות" (קרי, פעולות הטרור מהרצועה). בפועל פעילים ג’האדיים נוטלים חלק בנסיונות של התארגנויות סוררות לבצע פיגועים מהרצועה (ירי רקטות ומרגמות, ירי נק"ל) ובכך לפגוע ברגיעה היחסית השוררת בין הפלסטינים לישראל, שחמאס עודנה מחויבת לה.

ד. הקבוצות הסלפיות ברצועה אינן מקיימות קשרים פורמאליים עם אלקעאדה, אולם הן רואות בבן לאדן ובסגנו אימן אלז’ואהרי מורי דרך אידיאולוגים שלהם. הם גם הביעו נאמנות לאבו עמר אלבגדאדי, העומד בראש ההתארגנות בשם המדינה האסלאמית של עיראק3.

8. גורמים ג’האדיים הבטיחו לנקום בחמאס על אירועי מסגד אבן תימיה. עד כה לא בוצעה "פעולת נקמה" משמעותית, למעט ניסיונות לפוצץ מטעני חבלה בקרבת מתקנים ביטחוניים של חמאס, שלא הניבו תוצאות של ממש. בליל 30-29 באוגוסט 2009 התפוצצו בהפרש של מספר דקות שני מטעני חבלה במערב העיר עזה. "מקורות ביטחוניים" בעזה מסרו, כי נוטרלו שני מטענים נוספים. המטענים הונחו בקרבת מתקנים ביטחוניים של החמאס. על פי הערכות של גורמים ברצועה, בוצעו פעילות זאת ע"י התארגנות ג’נד אנצאר אללה כנקמה על דיכוי פעיליה (פורום PALDF ; רדיו BBC בערבית ומקורות תקשורתיים נוספים). אבו מחמד אלמקדסי, בראיון לרויטרס (16 בספטמבר 2009) הכחיש את מעורבות הגורמים הג’האדיים-סלפיים באירוע זה.

אלקאעדה והג’האד העולמי תוקפים בחריפות את חמאס

9. ארגונים ופעילים ג’האדיים-סלפיים המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי, ובכלל זה אישי דת אסלאמיים-סלפיים במדינות ערביות, תקפו בחריפות את חמאס בשל הדיכוי האלים של פעילי הג’האד המסגרת מסגד אבן תימיה, ומקצתם אף קראו לנקום את דם הנרצחים ולחסל את "מדינת חמאס".

10. להלן מבחר התבטאויות של ארגונים ואישים ג’האדיים-סלפיים, המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי.

א. ארגון אלקאעדה בעיראק פרסם ב-5 בספטמבר הודעת גינוי חריפה לחמאס באתר הסברה מרכזי של אלקאעדה (אלפג’ר מדיה סנטר). ההודעה שבה ומגנה את "הכנופיה השולטת בעזה" על הפגיעה במסגד אבן תימיה והוצאתם להורג של מוסלמים-סלפיים כשירות לצלבנים (ארה"ב והמערב), ליהודים ולשליטים הערביים הכופרים, ובמיוחד משטרו של הנשיא מבארכ. ההודעה קוראת לאללה לנקום את דם הנרצחים ולחסל את מדינת חמאס ותובעת מהסלפיים ברצועה שלא לשאת ולתת עם "הפושעים".

 
כותרת הודעת הגינוי של ארגון אלקאעדה בעיראק כלפי חמאס (אלפג’ר מדיה סנטר, 5 בספטמבר)

ב. השיח’ המצרי הסלפי, סיד חסין אלעפאני, הוקיע את הריגתו של שיח’ עבד אללטיף מוסא ותומכיו בידי חמאס והפגזת מסגד אבן תימיה. בראיון שהעניק לערוץ אל-ח’ליג’יה, ב-17 באוגוסט 2009, שיבח אלעפאני את שיח’ מוסא וציין כי מדובר בדמות מוכרת היטב בחוגי הזרם הסלפי במצריים וכי הוא זוכה לכבוד רב (שיח’ אלעפאני כתב הקדמה בספר שחיבר שיח’ עבד אללטיף מוסא בתחום הדוקטרינה המוסלמית. הוא גם כתב ספר ביוגראפי על אחמד יאסין וחיבר שיר הספד לנזאר ריאן, מבכירי חמאס, שחוסל במהלך מבצע עופרת יצוקה4).

ג. הפורום של הסלפים בתימן, גוף המאגד בתוכו עשרות אנשי דת אסלאמיים בכירים, פרסם ב-31 באוגוסט 2009 הודעה חתומה בידי עשרות אנשי דת, שבה מתח ביקורת נוקבת על ניהול המשבר והפגיעה בשיח’ עבד אללטיף מוסא ובמסגד אבן תימיה. בהודעה נאמר כי ההתנהגותה של חמאס הייתה מוטעית ואיננה ניתנת להצדקה. בהודעה נאמר, כי בפעילות חמאס יש כדי לפגוע ברגשות של אחיהם הסלפים, הנחשבים עומק אסטרטגי עבורם בכל העולם"5

ד. אסעד ביוצ’ אלתמימי, פעיל אסלאמי קיצוני ממוצא פלסטיני, מתח ביקורת נוקבת ביותר על החמאס, וציין כי מעשי הארגון הינם פשע בלתי נסלח ובלתי ניתן להצדקה. הוא האשים את חמאס באמונה "בדמוקרטיה ובאחדות לאומית עם אויביו של אללה" [במשתמע הרשות הפלסטינית]. אלתמימי תהה האם חמאס "קיבלה כסף מהשיעים הפרסים כדי ללחום בפעילים הסלפים בעזה וכדי להרוס מסגד הנושא את שמו של השיח’ אבן תימיה, המזוהה עם הדוקטרינה הסלפית"6 השיח’ הג’האדי-סלפי בירדן עצאם אלברקאוי, המכונה אבו מחמד אלמקדסי, פרסם באתר האינטרנט שלו גילוי דעת בו האשים את חמאס ברצח מוסלמים (אתר שבכת פלסטין אלאעלמיה, 29 באוגוסט).


1 פרוט ראו לקט מידע מה-31 באוגוסט 2009: "חמאס מעצימה את מאבקה נגד התארגנויות ג’האדיות-סלפיות המזדהות עם אלקאעדה ומנסות לאתגר את שלטונה ברצועת עזה. לאחרונה היא לא היססה להפעיל כוח רב במהלך דיכוי אלים של פעילי ג’האד עולמי, שאחד ממנהיגיהם הכריז על הקמת אמירות אסלאמית במסגד אבן תימיה ברפיח".

2 ב-11 ביולי 2009 העניק מחמוד מחמד טאלב ראיון לעיתון אלאיאם (שתורגם ע"י מרכז המידע ונמצא בנספח ללקט מידע מה-11 באוגוסט 2009: "חמאס מעצימה את מאבקה נגד התארגנויות ג’האדיות-סלפיות…". ב-6 בספטמבר הוא שב והעניק ראיון בעל תוכן דומה לעיתון הערבי אלשרק אלאוסט.

3 אבו עמר אלבגדאדי – כינויו של אבו עבדאללה אלראשד אלבגדאדי. זהו יורשם של אבו חמזה אלמהאג’ר וקודמו, אבו מצעב אלזרקאוי – שני המנהיגים הקודמים של ארגון אלקאעדה בעיראק, שנהרגו. הוא הקים ב-2006 התארגנות בשם "מדינת עיראק המוסלמית", שהינה מעין מסגרת גג ללוחמים אסלאמיים בעיראק המזוהים עם אלקאעדה. הגם שאיננה קיימת בפועל, "מדינת עיראק המוסלמית" איננה וירטואלית לגמרי, וככל הידוע במבנה הארגוני – האמיתי, או המדומה שלה, מכהנים שרים, כמו בקבינט ממשלתי. לאחרונה נפוצו שמועות על הריגתו של אבו עמר אלבגדאדי בידי האמריקנים, או לכידתו ע"י הצבא העיראקי, אך עד כה שמועות אלה לא אומתו.

4 http://mdarik.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&cid=1248188005121&pagename=Islamyoun%2FIYALayout .

5 http://mdarik.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&cid=1251021323143&pagename=Islamyoun%2FIYALayout

6   http://www.almitro.com/09/3547.html

לראש העמוד