מבט לאיראן

26 בספטמבר - 9 באוקטובר, 2016 מאת: ד"ר רז צימט
קאסם סלימאני בכנס לרגל יום השנה למות חסין המדאני, ( תסנים, 5 באוקטובר 2016).

קאסם סלימאני בכנס לרגל יום השנה למות חסין המדאני, ( תסנים, 5 באוקטובר 2016).

מרתזא קרבאני (מהר, 27 בספטמבר 2016).

מרתזא קרבאני (מהר, 27 בספטמבר 2016).

מפקד משמרות המהפכה (במרכז) ומפקד הבסיג' (מימין) מעניקים את פרס

מפקד משמרות המהפכה (במרכז) ומפקד הבסיג' (מימין) מעניקים את פרס "איש ההתנגדות" לעבדאללה אל-מראוני (Abdullah al-Marwani), נציג החות'ים של תימן (פארס, 30 בספטמבר 2016).

מחמד רזא זארע אלואני (טוויטר, 28 בספטמבר 2016).

מחמד רזא זארע אלואני (טוויטר, 28 בספטמבר 2016).

פגישת רוחאני – עבאס ( תסנים, 27 בספטמבר 2016).

פגישת רוחאני – עבאס ( תסנים, 27 בספטמבר 2016).

פגישת רפסנג'אני עם שגריר עיראק (אירנ

פגישת רפסנג'אני עם שגריר עיראק (אירנ"א, 4 באוקטובר 2016).


עיקרי הדברים
  • לפחות שלושה הרוגים למשמרות המהפכה בסוריה, בהם קצין בדרגת סא"ל מחטיבת כוחות מיוחדים צאברין.
  • קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אמר בכנס לרגל יום השנה הראשון למותו של חסין המדאני, בכיר משמרות המהפכה שנהרג בסוריה, כי הלוחמים האיראנים בסוריה מגנים לא רק על סוריה אלא גם על האסלאם והרפובליקה האסלאמית. סלימאני ציין, כי הסיבה המרכזית לתמיכתה של איראן בסוריה היא תמיכת סוריה באיראן במלחמת איראן-עיראק.
  • ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים אמר, כי איראן תקפה לאחרונה מטרות בעיראק ובסוריה באמצעות כלי טיס לא מאוישים ארוכי טווח.
  • הדיה ח'לף עבאס, יושבת ראש הפרלמנט הסורי, ביקרה בסוף ספטמבר באיראן ונפגשה עם בכירים איראנים. עלי-אכבר ולאיתי, יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר בפגישתו עם עבאס, כי איראן תמשיך בתמיכתה בסוריה "עד לניצחון הסופי" בהתאם להנחיות המנהיג.
  • יועצו לעניינים בינלאומיים של יו"ר המג'לס אמר, כי איראן ורוסיה דחו בחודשים האחרונים את מאמצי ארצות-הברית לאלצן להפסיק את תמיכתן בנשיא סוריה ולהסכים לכך שהנשיא אסד לא ימלא תפקיד בעתיד של סוריה.
  • נשיא החבל הכורדי בצפון עיראק, מסעוד ברזאני, צפוי לקיים ביקור רשמי בטהראן ב-13-12 באוקטובר 2016.
  • דובר משרד החוץ האיראני הצהיר, כי איראן לא תסכים לעולם להכיר בישראל ולהפסיק את תמיכתה בפלסטינים. דבריו נאמרו בעקבות ריאיון, שהעניק שר הכלכלה הגרמני, זיגמר גבריאל, לעיתון דר-שפיגל ערב ביקורו בטהראן בו הצהיר, כי הכרה איראנית בישראל היא תנאי מוקדם לנרמול היחסים בין איראן לגרמניה. בתגובה לדברי השר הגרמני סירב שר החוץ האיראני להיפגש עימו במהלך ביקורו באיראן.
  • בטהראן התקיים פסטיבל סרטי "ההתנגדות" השנתי במהלכו הוצגו עשרות סרטים העוסקים במאבק נגד ישראל, דאעש, סעודיה וארצות-הברית. בטקס סיום הפסטיבל העניקו מפקד משמרות המהפכה ומפקד הבסיג' את פרס "איש שנת ההתנגדות 2016" למנהיג השיעים החות'ים בתימן.
  • שר החוץ האיראני, מחמד ג'ואד זריף, הגן בנאום במג'לס על מדיניות החוץ אותה הוא מוביל והצהיר, כי הוא גאה בכך שמפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני; מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה; ומנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין, רמדאן שלח, מתקשרים אליו מדי יום כדי להודות על מדיניות איראן. 

 

כללי
  • קאסם סלימאני (Qasem Soleimani), מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אמר בנאום בכנס לרגל יום השנה הראשון למותו של חסין המדאני (Hossein Hamedani), בכיר משמרות המהפכה, שנהרג בסוריה, כי הסיבה המרכזית לתמיכתה של איראן בסוריה היא תמיכת סוריה באיראן במלחמת איראן-עיראק. סלימאני ציין, כי הלוחמים האיראנים בסוריה מגנים לא רק על סוריה אלא גם על האסלאם ועל הרפובליקה האסלאמית וכי דאעש והקבוצות האסלאמיות "התכפיריות" לא הוקמו נגד סוריה אלא נגד איראן. עוד אמר סלימאני, כי בדומה לאיראן, המיליציות השיעיות בעיראק ואנצאר אללה (השיעים החות'ים) בתימן ממשיכים כיום את דרכו של האמאם השיעי השלישי, חוסיין אבן-עלי, שנהרג עם תומכיו בטבח כרבלא בשנת 680 לספירה (תסנים, 5 באוקטובר 2016).
  • מחמד באקרי (Mohammad Bagheri), ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, אמר, כי איראן תקפה לאחרונה מטרות בעיראק ובסוריה באמצעות כלי טיס לא מאוישים ארוכי טווח.בטקס תחילת השנה האקדמית באוניברסיטה העליונה להגנה לאומית אמר באקרי, כי כלי טיס לא מאוישים איראנים תקפו באופן מדויק מטרות של מטר מרובע וכי מדובר ביכולת הנמצאת בידי מדינות מעטות בלבד. הוא ציין כי איראן מסתייעת ברוסיה בפיתוח ידע טכנולוגי הדרוש לה במלחמה בטרור בסוריה ובעיראק (פארס, 25 בספטמבר 2016).
  • מרתזא קרבאני (Morteza Qorbani), יועצו הבכיר של ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית מהר, כי הקמת "חזית ההתנגדות" בסוריה, בעיראק, בתימן ובעזה על-ידי איראן סיכלה את כוונות המערב לכבוש את סוריה, להביס את חזבאללה ולאחר מכן להפיל את המשטר האיראני. הוא ציין, כי מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'מיני לא הצליח לממש בימי חייו את רצונו לשחרר את כרבלאא' שבעיראק ואת ירושלים, אך בעזרת האל ישוחררו הערים הקדושות ירושלים, מכה ואלמדינה בעתיד הקרוב (מהר, 27 בספטמבר 2016).
  • פסטיבל סרטי "ההתנגדות" ה-14 התקיים בסוף ספטמבר בטהראן. בטקס סיום הפסטיבל, שהתקיים ב-30 בספטמבר 2016 בהשתתפות מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג'עפרי (Mohammad Ali Jafari), ומפקד הבסיג', מחמד רזא נקדי (Mohammad Reza Naqdi), הוענק פרס "איש שנת ההתנגדות 2016" למנהיג השיעים החות'ים בתימן, עבד אלמלכ אלחות'י (Abdul-Malik al-Houthi). במסגרת הפסטיבל השנתי הוצגו עשרות סרטים העוסקים במאבק נגד ישראל, הציונות, דאעש, סעודיה וארצות-הברית. בטקס סיום הפסטיבל השתתפו גם פאטמה מע'ניה (Fatemeh Mughniyeh), בתו של עמאד מע'ניה, וזינב סלימאני (Zeynab Soleimani), בתו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה (פארס, 30 בספטמבר 2016).
  • בנאום בפני חברי המג'לס אמר מחמד ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), שר החוץ, כי הוא גאה בכך שמפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני; מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה; ומנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין, רמדאן עבדאללה שלח, מתקשרים אליו מדי יום כדי להודות על מדיניותה של איראן. בנאום, בו השיב זריף לטענות מצד חברי מג'לס רדיקלים כנגד מדיניות משרד החוץ האיראני, גם אמר כי הוא מתנגד באופן אישי לקיום ועידת השואה הבינלאומית בטהראן מכיוון שהיא מסייעת ל"משטר הציוני" ולא לעם הפלסטיני (אנתח'אב, 2 באוקטובר 2016).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • לפחות שלושה לוחמי משמרות המהפכה נהרגו בשבועיים האחרונים בסוריה. בין ההרוגים: מחמד רזא זארע אלואני (Mohammad Reza Zare' Alvani), קצין בדרגת סא"ל מחטיבת כוחות מיוחדים צאברין (Saberin).
  • הדיה ח'לף עבאס (Hadiya Khalaf Abbas), יושבת ראש הפרלמנט הסורי, ביקרה ב-26 בספטמבר 2016 באיראן. במהלך הביקור נפגשה עבאס עם בכירים איראנים ודנה עימם בהתפתחויות בסוריה. יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, אמר בפגישה עם עבאס, כי ארצות-הברית התנהלה ברמאות סביב הפסקת האש בסוריה וכי התקיפה האמריקאית נגד עמדות צבא סוריה בדיר אלזור הוכיחה כי ארצות-הברית תומכת בטרוריסטים. לאריג'אני הדגיש, כי איראן תומכת בפתרון דיפלומטי ופוליטי למשבר בסוריה (תסנים, 26 בספטמבר 2016).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר בפגישה עם עבאס, כי איראן תמשיך בתמיכתה בסוריה "עד לניצחון הסופי". הוא ציין, כי המנהיג העליון הניח את ההגנה על סוריה על סדר יומה של איראן וכי הממשלה מספקת את התמיכה הנדרשת לכך (אירנ"א, 26 בספטמבר 2016).
  • הנשיא רוחאני התחייב, אף הוא, בפגישתו עם עבאס, כי איראן תמשיך להגיש סיוע לסוריה במאבקה בטרור. הוא ציין, כי איראן רואה בשמירת הלכידות הטריטוריאלית של כל מדינות האזור, ובהן סוריה, עקרון מרכזי וסבורה, כי יש לסייע לאזרחי סוריה כדי שיוכלו להוציא את הטרור מארצם (תסנים, 27 בספטמבר 2016).
  • עלאא' אל-דין ברוג'רדי (Alaeddin Boroujerdi), יו"ר ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי, הצהיר, כי על ארצות-הברית לדעת שמדיניות איראן, סוריה ורוסיה בנוגע למאבק בטרור היא קבועה ואינה ניתנת לשינוי. ברוג'רדי הגיב בכך להודעת ארצות-הברית על השעיית המגעים עם רוסיה בנוגע למלחמה בסוריה בטענה כי מוסקבה לא עמדה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הפסקת האש האחרון. ברוג'רדי אמר, כי מדיניות ארצות-הברית בסוריה מעידה על תמיכתה הגלויה בקבוצות הטרור וכי הפסקת האש נועדה מבחינתה לחזק קבוצות אלה (פארס, 4 באוקטובר 2016).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועצו לעניינים בינלאומיים של יו"ר המג'לס, אמר, כי איראן ורוסיה דחו את מאמצי ארצות-הברית לאלצן להפסיק את התמיכה בנשיא סוריה, בשאר אסד. בפגישה עם יו"ר הפרלמנט הסורי ציין עבדאללהיאן, כי בחודשים האחרונים ניסתה ארצות-הברית באופן עקיף לשכנע את איראן להסכים לכך שהנשיא אסד לא ימלא תפקיד בעתידה של סוריה. הוא הוסיף, כי סירובו המתמשך של המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, לניהול משא ומתן בין איראן לארצות-הברית בסוגיות אזוריות הכשיל את הניסיונות האמריקאים לאלץ את איראן להפסיק את תמיכתה בנשיא אסד (פארס, 28 בספטמבר 2016).
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה (1 באוקטובר 2016), כי נשיא החבל הכורדי בצפון עיראק, מסעוד ברזאני, וראש ממשלת כורדיסטאן העיראקית, נצ'ירואן ברזאני, יקיימו ב-13-12 באוקטובר 2016 ביקור רשמי בטהראן. במהלך הביקור ידונו הבכירים הכורדים עם בכירים איראנים בהרחבת הקשרים בין איראן לעיראק ובמאבק נגד הטרור לקראת המערכה הצפויה לשחרור העיר מוצל מידי דאעש.
  • העיתון הסעודי אלשרק אלאוסט (al-Sharq al-Awsat) היוצא לאור בלונדון דיווח (30 בספטמבר 2016), כי ראשי שבטים ערבים סונים בצפון עיראק הביעו התנגדות למעורבות איראן והמיליציות השיעיות הנתמכות על-ידה במערכה הצפויה לשחרור העיר מוצל (Mosul) מידי דאעש. אחד מראשי השבטים במחוז נינוא, אמר, כי השבטים הערבים במוצל ובנינוה לא יסבלו נוכחות איראנית באזור.
  • יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, עלי-אכבר האשמי רפסנג'אני, נפגש בשבוע שעבר עם שגריר עיראק בטהראן, רג'אח אלמוסוי (Rajah al-Musawi). רפסנג'אני הביע שביעות רצון מנסיגת דאעש בעיראק אך הוסיף, כי אויבי עיראק ימשיכו במאמציהם לפצל את עיראק ולעורר מחלוקות פנימיות בקרב השיעים בעיראק כדי להפחית את השפעתם. הוא הדגיש כי פיצולה של עיראק בין השיעים והסונים ובין הכורדים, הערבים והתורכמנים יפגע בלכידותה הטריטוריאלית ויהפוך אותה לשלוש מדינות קטנות וחלשות (אירנ"א, 4 באוקטובר 2016).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, נפגש, אף הוא, עם רג'אח אל-מוסוי (Rajah al-Musawi), שגריר עיראק בטהראן. ולאיתי אמר בפגישה עם השגריר, כי אויבי שתי המדינות חותרים להחליש את הקשרים ביניהן. ולאיתי ציין, כי הקשרים העמוקים בין שתי המדינות מבוססים על דת, היסטוריה ותרבות משותפות. בפגישתם דנו השניים בקשרים הבילטראליים בין איראן ועיראק ובשיתוף הפעולה הבינלאומי והאזורי (תסנים, 3 באוקטובר 2016).
  • ולאיתי, שנפגש בשבוע שעבר גם עם משלחת של האיחוד האירופי שביקרה בטהראן, התייחס למבצע הצפוי לשחרור העיר מוצל מידי דאעש ואמר, כי אין בכוונת איראן להשתתף בלחימה באופן ישיר. הוא הדגיש, כי נוכחות איראן בפעולות הצבאיות בעיראק מוגבלת למתן ייעוץ לממשלת עיראק וכי היא אינה מתערבת בלחימה באופן ישיר. עוד ציין ולאיתי, כי נסיעתו הקרובה של נשיא החבל הכורדי בצפון עיראק, מסעוד ברזאני, לאיראן אינה קשורה למבצע הצפוי לשחרור מוצל וכי ברזאני נוסע לאיראן בתוקף תפקידו כמנהיג האזור הצפון-עיראקי וכידיד ותיק של איראן (תסנים, 5 באוקטובר 2016).
  • בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, דחה את טענת ארצות-הברית לפיה איראן סיפקה לשיעים החות'ים בתימן טיל כתף שפגע בשבוע שעבר בספינה צבאית של איחוד האמירויות ליד עיר הנמל אלמח'א (Mokha) שבים האדום. קאסמי אמר, כי עדיף שהאמריקאים יימנעו מהטלת אשמה על אחרים בשעה שנשק אמריקאי משמש להרג אלפי חפים מפשע בתימן (תסנים, 5 באוקטובר 2016).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • איראן הבהירה לגרמניה, כי לא תסכים לעולם להכיר בישראל ולהפסיק את תמיכתה בפלסטינים כתנאי לנרמול היחסים בין טהראן לברלין. בהראם קאסמי (Bahram Qasemi),דובר משרד החוץ האיראני, אמר, כי היחסים בין איראן לגרמניה מבוססים על כבוד הדדי ואינטרסים וכי איראן לא תסכים לתנאים מוקדמים בהקשר ליחסיה עם ברלין. קאסמי ציין, כי איראן רואה בהגנת זכויות העם הפלסטיני חלק קבוע ממדיניות החוץ שלה ולא תסכים לעולם לזנוח את העניין הפלסטיני (Press News, 1 באוקטובר 2016). הדברים נאמרו בתגובה לריאיון, שהעניק שר הכלכלה הגרמני, זיגמר גבריאל, לעיתון הגרמני דר-שפיגל ערב ביקורו בטהראן בו הצהיר, כי הכרה איראנית בישראל היא תנאי מוקדם לנרמול היחסים בין איראן לגרמניה. 
  • מחמד ג'ואד זריף, שר החוץ התייחס, אף הוא, לדברי שר הכלכלה הגרמני ואמר, כי איראן היא מדינה עצמאית ואין ביכולתה של מדינה אחרת להכתיב לה תנאים. בשיחה עם כתבים אמר זריף, כי מדיניות איראן קבועה ועקרונית וכי הגורמים המבקרים באיראן מודעים לכך (פארס, 2 באוקטובר 2016). אמצעי תקשורת איראנים דיווחו, כי במחאה לדברי שר הכלכלה הגרמני נמנע זריף מלהיפגש עימו במהלך ביקורו בטהראן (מהר, 4 באוקטובר 2016).
  • בכיר חמאס אסמאעיל רצ'ואן (Ismail Radwan) אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה הלבנונית אלמיאדין (al-Mayadeen),  כי היחסים בין חמאס לאיראן לא נותקו וכי חמאס זקוקה להמשך התמיכה האיראנית ב"התנגדות הפלסטינית" (תסנים, 2 באוקטובר 2016).