חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (8 – 14 בינואר 2014)

פלסטינים מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בכניסה לכפר סלוואד, צפונית לראמאללה במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (ופא, 10 בינואר 2014)

תושבים ממתינים לצאת מהרצועה דרך מעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 9 בינואר 2014)

תושבים ממתינים לצאת מהרצועה דרך מעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 9 בינואר 2014)

פעיל במנגנוני הביטחון של חמאס מעביר שיעור נשק  לנערים (פלסטין אינפו, 7 בינואר 2014)

פעיל במנגנוני הביטחון של חמאס מעביר שיעור נשק לנערים (פלסטין אינפו, 7 בינואר 2014)

גילויי שמחה על מותו של אריאל שרון: מימין תושבים מחלקים מיני מתיקה. משמאל : הצתה של תמונתנו של  אריאל שרון (קדס נט, 11 בינואר 2014)

גילויי שמחה על מותו של אריאל שרון: מימין תושבים מחלקים מיני מתיקה. משמאל : הצתה של תמונתנו של אריאל שרון (קדס נט, 11 בינואר 2014)

פעילים פלסטינים חוסמים את הכניסה ליישוב אלעזר שבגוש עציון במסגרת פעילות מחאה נגד ההתנחלויות   (ופא, 13 בינואר 2014)

פעילים פלסטינים חוסמים את הכניסה ליישוב אלעזר שבגוש עציון במסגרת פעילות מחאה נגד ההתנחלויות (ופא, 13 בינואר 2014)

  • בנגב המערבי אותרו שתי נפילות רקטות, זמן קצר לאחר תום הלווייתו של אריאל שרון ז"ל. כמו כן נורו השבוע שלוש פצצות מרגמה לעבר אזור בו פעלו כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מטרות טרור ברצועת עזה.
  • ברצועת עזה היו השבוע גילויי שמחה על מותו של אריאל שרון . במקביל, יצאו ראשי חמאס בהתבטאויות לוחמניות במלאת חמש שנים למבצע "עופרת יצוקה". חמאס קיימה השבוע טקס פתיחה של תוכנית הכשרה צבאית מורחבת לבני נוער, שמטרתה "להכשיר את הדור הבא לשחרור פלסטין".  
ירי רקטות
  • ב- 13 בינואר2014, זמן קצר לאחר תום הלווייתו של אריאל שרון ז"ל ועזיבתם של ראשי המדינה והאורחים את מתחם הקבר, אותרו שתי נפילות של רקטות. הרקטות,  שנורו מרצועת עזה לדרום ישראל. הרקטות נפלו סמוך לגדר הביטחון, כשישה ק"מ  מהמקום בו נערכה ההלוויה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 13 בינואר 2014).
  • ב-8 בינואר 2014 נורו שלוש פצצות מרגמה לעבר אזור בו פעלו כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 8 בינואר 2014). בעקבות הירי הורה צה"ל לחקלאים באזור עוטף עזה, שלא להתקרב לשדות בטווח של קילומטר מהגדר מחשש לירי (8 בינואר 2014,  ynet). הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין והחזית העממית לשחרור פלסטין קיבלו (כל אחת בנפרד) אחריות על ירי פצצות המרגמה (לשכת ההסברה של הזרוע הצבאית, מען, 9 בינואר 2014).

ירי רקטות

תגובות לירי הרקטות ופצצות המרגמה
  • בתגובה לירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל תקפו כלי טיס של חיל האוויר מטרות טרור ברצועת עזה:
  • ב-13 בינואר 2014 תקפו כלי טיס של חיל האוויר מתחם צבאי במרכז רצועת עזה ותשתית טרור בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 13 בינואר 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת שני מוצבים אחד של הזרוע הצבאית של חמאס במרכז העיר עזה והשני של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין בדיר אלבלח. על פי הדיווחים נפצעה ילדה מרסיס (צפא, מען, 13 בינואר 2014).
  • ב-8 בינואר 2014 בשעות הבוקר תקפו כלי טיס של חיל האוויר בדרום רצועת עזה חוליית טרור אשר עסקה בהכנות אחרונות לשיגור פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל סמוך לגדר הביטחון  (דובר צה"ל, 8 בינואר 2014). מאוחר יותר באותו יום הותקפו מספר יעדים. אחד מהם היה בסיס של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין ממערב לרפיח, בו היה מבנה לייצור אמצעי לחימה ומתקן אימונים של הארגון (ynet, 8 בינואר 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת מוצב של הג'האד האסלאמי בפלסטין ממערב לרפיח (אלרסאלה.נט, צפא, 8 בינואר 2014).
  • כלי התקשורת הפלסטינים גם דיווחו על הרוג ושני פצועים מירי, שביצעו כוחות צה"ל, ב-8 בינואר 2014. ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין דיווח, כי ההרוג הוא מחמד סלאמה אלעג'לה, פעיל הזרוע הצבאית שנהרג במהלך "פעולה ג'האדית" (אלרסאלה.נט, צפא, 8 בינואר 2014). בעקבות תקיפות צה"ל אמר אחמד אלמדלל בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, כי "הפשעים" שמבצעת ישראל מידי יום נגד הפלסטינים מעידים על כוונתה להסלים את המצב. לדבריו ההתנגדות ברצועה נדרשת עתה לקיים הערכת מצב ולהגיב על הפרות הרגיעה של ישראל (קדסנט, 9 בינואר 2014). 
דקירה בירושלים
  • ב-11 בינואר 2014 בשעות אחר הצהרים נדקר צעיר ישראלי על ידי צעיר פלסטיני בפלג גופו העליון, בעת שעבר ברחוב הנביאים בירושלים, סמוך לשער שכם. הצעיר שנפצע באורח בינוני פונה לבית החולים. הדוקר נמלט. פיגועי הדקירה הינם דפוס פעולה המתבצע מעת לעת במסגרת "ההתנגדות העממית"[3].
תקרית בכפר קצרה
  • ב-7 בינואר 2014 הרסו אנשי המנהל האזרחי מטע עצי זית בישוב אש קודש, אשר ניטע על אדמות פלסטיניות פרטיות. בתגובה להרס המטע יצאה קבוצה של 11 מתנחלים קיצוניים מהישוב ונכנסה לכפר קצרה (דרומית לשכם), ככל הנראה במסגרת פעילות המכונה "תג מחיר". הקבוצה הותקפה על ידי קבוצה מקומית של כשלושים פלסטינים אשר הכתה אותם גרמה להם לחבלות קשות. המתנחלים נמלטו מהכפר ונכנסו לבית ריק בין הכפרים קצרה וקריות. התוקפים הפלסטינים כיתרו את הבית אולם קבוצה קטנה של פלסטינים הצליחה ליצור הפרדה בין התוקפים ומתנחלים. אותם פעילים פלסטינים יצרו קשר עם כוחות הביטחון הישראליים, אשר הגיעו למקום וחילצו את קבוצת המתנחלים, כשקבוצת הפלסטינים מגוננת עליהם בגופם מפני התושבים הזועמים (7 בינואר 2014, Ynet).
  • שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, גינה בחריפות את פיגועי "תג מחיר" ואת מעשי המתנחלים  באומרו, כי הייתה זו "פעולת טרור לכל דבר". לדבריו,  מערכת הביטחון תפעל ביד קשה למיגור התופעה  (הארץ, 9 בינואר 2014).
  • מנגד, ג'ברין אלבכרי, מושל מחוז שכם, שיבח את התושבים על "עמידתם האיתנה" ודרש מממשלת הרשות הפלסטינית ומהמוסדות הבינלאומיים לפעול כדי לתמוך בחקלאים באזורים הכפריים ולסייע להם (מען, 7 בינואר 2014).
המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה ונרשמו מספר ניסיונות פיגוע בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. ב-8 בינואר 2014 נפצעה אזרחית ישראלית באורח קל ליד הכפר לאקף (מזרחית לקלקיליה) מאבנים שיודו לעבר מכוניתה. היא פונתה לטיפול בבית החולים  (הארץ, 9 בינואר 2014).
המצב במעברים
מעבר רפיח
  • ב-8 בינואר 2014 נפתח מעבר רפיח לפעילות במתכונת מצומצמת לאחר כשבועיים בהם היה סגור. זמן קצר לאחר פתיחת המעבר הודיעו המצרים על תקלה במחשב, שגרמה לשיבושים בפעילות המעבר. לאחר שהמעבר פעל במשך יומיים הוא נסגר עד להודעה חדשה. ממשל חמאס קרא לממשלת מצרים לשקול מחדש את מדיניותה הנוכחית בנושא מעבר רפיח (פלסטין אינפו, 7 בינואר 2014).
  • שלטונות מצרים גירשו לרצועת עזה 34 פלסטינים שנחתו בשדה התעופה בקהיר (פאל פרס, 8 בינואר 2014). מצרים גם סירבה להתיר כניסתה של משלחת ירדנית לרצועת עזה לאחר שחבריה שהו באלעריש במשך כעשרה ימים (אלרסאלה.נט, 12 בינואר 2014).
מעבר כרם שלום
  • במהלך חודש דצמבר 2013 הוגברה תנועת המשאיות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. במהלך החודש עברו במעבר כרם שלום 4,522 משאיות לעומת 4,172 בחודש נובמבר 2013 , עלייה של 8.3%. העלייה הינה הודות לחידוש הכנסת חומרי הבנייה לרצועה בפיקוח הארגונים הבינלאומיים. עליה זו הינה למרות שבמהלך החודש נסגר המעבר ליומיים עקב ירי צלף מרצועת עזה שגרם למותו של ישראלי (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 7 בינואר 2014).
  • פתחי אלשיח' ח'ליל ראש רשות האנרגיה בממשל חמאס אמר, כי מתנהלים מגעים עם ישראל באמצעות מתווכים להגדלת אספקת החשמל מישראל לרצועה ב-100 מגה ואט נוספים. לדבריו רשות האנרגיה קיבלה עד כה הבטחות חיוביות בנושא. הוא הוסיף, כי מימוש הדבר ישפר במידה ניכרת את מצב אספקת החשמל לרצועה (אלרסאלה.נט, 11 בינואר 2014).
הרחבת תוכנית ההכשרה הצבאית של חמאס לבני הנוער
  • משרד החינוך של ממשל חמאס בשיתוף משרד הפנים הכריזו ב-7 בינואר 2014 על תחילתו של  המחזור השני של תכנית אלפתוה הכוללת העברת סדרות אימונים צבאיים לבני נוער ב-46 בתי ספר תיכוניים ברצועת עזה תחת הכותרת "חלוצי הניצחון 2". לדברי מארגני התוכנית משתתפים השנה בתוכנית 13,000 תלמידי כיתות י'-י"ב  (המהווים שליש מכלל תלמידי בתי הספר התיכון ברצועה). זאת, לעומת 5,000 תלמידים שהשתתפו בה אשתקד (ערוץ אלאקצא, 9 בינואר 2014)[4]
  • בטקס הפתיחה של תוכנית המחנות הצהיר אסאמה אלמזיני, שר החינוך של ממשל חמאס, כי ההצלחה הרבה של המחנות בשנה שעברה הביאה את משרדו להגדיל את מספר המשתתפים בה. לדברו נועדו המחנות להכשיר את הדור הבא ל"שחרור פלסטין" ולהגביר את מודעותו לאופי המאבק בישראל. כמו כן נועדה התוכנית להקנות למשתתפים מיומנויות לחימה ובכלל זה שימוש בנשק כדי שיוכלו להתעמת עם ישראל. פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס אמר, כי לתלמידים אלו, שהצטרפו למחנות יהיה "תפקיד ראשי בשחרור מסגד אלאקצא מטומאת הכיבוש. לדבריו, ראוי להתאמן ולהתכונן "לשלב השחרור הבא של אשדוד, יבנה, יפו, עכו, לוד, רמלה וכל כפר בפלסטין" (אלראי, פלסטין אלאן, 7 בינואר 2014).
גילויי שמחה ברצועת עזה על מותו של אריאל שרון
  • ברצועת עזה היו גילויי שמחה על מותו של אריאל שרון, ראש ממשלת ישראל לשעבר. אלה כללו בעיקר חלוקת דברי מתיקה לעוברים ולשבים, הנפת כרזות עליהן תמונתו של אריאל שרון ושריפתן. סאמי אבו אלזהרי, דובר חמאס הכריז, כי מותו של הפושע, שידיו היו "מגואלות בדם הפלסטינים" מהווה רגע היסטורי עבור העם הפלסטיני.
  • ב-13 בינואר 2014 קיימו מנגנוני הביטחון של משרד הפנים בממשל חמאס מפגן צבאי לציון חמש שנים למבצע "עופרת יצוקה".  פתחי חמאד, שר הפנים של ממשל חמאס, אמר, כי בעוד שב"פלסטין הכבושה" מתקיים טקס האשכבה של "האויב" אריאל שרון, בעזה נערך טקס החייאת האומה, הג'האד והשחרור. הוא הדגיש, כי הפרק של פגיעה בכבוד הפלסטיני השתיים והתחיל עתה פרק שני של התפשטות האסלאם ו"ההתנגדות ".
יחסי חמאס איראן
  •  כתבה בעיתון בריטי דיווחה, כי היחסים בין חמאס לאיראן ממשיכים להשתפר לאחר הקרע, שנוצר בין השתיים בעקבות העמדות המנוגדות ביחס לאירועים בסוריה. לדברי טאהר אלנונו יועץ ההסברה של אסמאעיל הניה, חזרו היחסים להיות "כמעט כמו שהיו לפני המשבר בסוריה" בהוסיפו, כי הוא מאמין שהם ישובו להיות כמו שהיו במלואם. לדבריו משלחת של חמאס ביקרה בטהראן לפני מספר חודשים. ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועד גם הוא מספר פעמים עם נציגים איראניים והוא עומד לקיים ביקור רשמי באיראן בחודשים הקרובים (גרדיאן, 9 בינואר 2014).
המשא ומתן עם ישראל
  • ב-12 בינואר 2014 נועד ג'והן קרי עם משלחת מטעם ועדת המעקב הערבית בפריס. לדברי ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית,  הודיעה הועדה לקרי, כי היא מסרבת לדרישה הישראלית להכיר בישראל כמדינה יהודית או להוציא את ירושלים מהמשא ומתן. כמו כן הביעה את התנגדותה לכל נוכחות ישראלית במדינה הפלסטינית לאחר ביצוע ההסכם (אלאיאם, 13 בינואר 2014). אבו מאזן שב והצהיר, כי תקופת המשא ומתן היא תשעה חודשים ולאחריה הם חופשיים לפעול. אבו מאזן הדגיש שללא מזרח ירושלים כבירת פלסטין לא יהיה שלום (ופא, 11 בינואר 2014).
פעילות התרסה בגוש עציון
  • נמשכות פעולות ההתרסה נגד ההתנחלויות. קבוצת פעילים חברי ועדות התנגדות עממית לגדר ולהתנחלויות במחוז בית לחם, בראשותו של מחמד בריג'יה, ניסתה ב-13 בינואר 2014 לחסום את הכניסה ואת דרכי הגישה ליישוב אלעזר, שבגוש עציון.  הפעילים גם נטעו עצים סמוך ליישוב. כוחות הביטחון  הישראלים עצרו מספר פעילים  (מען, 13 בינואר 2014).
טקס הוקרה מטעם הרשות הפלסטינית למחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה השלישית
  • ב-8 בינואר 2 014קיימה הרשות הפלסטינית טקס הוקרה וחלוקת מגנים למחבלים הפלסטינים, ששוחררו לאחרונה מהכלא הישראלי במסגרת הפעימה השלישית של ההסכם. הטקס נערך באולם עיריית אלבירה ובהשתתפותם לילא ע'נאם, מושלת המחוז, עיסא קראקע, שר האסירים הפלסטיני, קדורה פארס, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, פדוא בר'עות'י, אשתו של מרואן ברע'ות'י, ועוד (ופא, אתר מושלת מחוז ראמאללה, 8 בינואר 2014).

טקס הוקרה והענקת מגנים למחבלים הפלסטינים, ששוחררו במסגרת הפעימה השלישית (אתר מושלת מחוז ראמאללה, 8 בינואר 2014)
טקס הוקרה והענקת מגנים למחבלים הפלסטינים, ששוחררו במסגרת הפעימה השלישית (אתר מושלת מחוז ראמאללה, 8 בינואר 2014)