חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (17 – 24 באוגוסט 2010)

אבו מאזן בראש ישיבת הועד הפועל של אש”פ

אבו מאזן בראש ישיבת הועד הפועל של אש”פ

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

אסמעיל הניה בטקס פתיחת טורניר כדורגל לזכר חללי צי החירות

אסמעיל הניה בטקס פתיחת טורניר כדורגל לזכר חללי צי החירות

ח'אלד משעל נושא דברים בערב צדקה לרגל חודש הרמצ'אן בדמשק

ח'אלד משעל נושא דברים בערב צדקה לרגל חודש הרמצ'אן בדמשק


אבו מאזן בראש ישיבת הועד הפועל של אש”פ
אבו מאזן בראש ישיבת הועד הפועל של אש”פ בישיבה בה הודיעה הרשות על

הסכמתה לחידוש המו”מ ( 21 באוגוסט 2010, palvoice.com)

עיקרי הדו"ח

 בשבוע האחרון שרר שקט בנגב המערבי.

 ספינת הנשים "מרים" טרם עזבה את נמל טריפולי. במקביל, נמשכים הדיווחים על כוונות והכנות למשטים ולשיירות סיוע במדינות שונות בעולם.

 הועד הפועל של אש"פ הודיע על הסכמתו לחידוש המו"מ הישיר בוושינגטון. דוברים מטעם הרשות שבו וציינו כי אם ישראל לא תמשיך בהקפאת הבניה ייפסק המו"מ הישיר. תנועת חמאס גינתה בחריפות את חידוש המו"מ הישיר, ובכיריה יצאו ב"מתקפה תקשורתית" נגד הרשות הפלסטינית. 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל- 24 באוגוסט 2010.

המשטים לרצועת עזה

משטים נוספים לרצועת עזה – עדכון תמונת מצב

 נמשכים הדיווחים על יוזמות ברחבי העולם לארגון משטים ושיירות סיוע לרצועת עזה. להלן עדכון תמונת מצב.

לבנון

 ספינת הנשים "מרים" טרם עזבה את נמל טריפולי, חרף טענת מארגני המשט כי תעזוב ב-22 באוגוסט (אלוטן, 19 באוגוסט 2010). נראה, כי ברקע לעיכוב עומדים קשיים שמערים הממשל הלבנוני ואי הסכמה של קפריסין ומדינות נוספות לאפשר לספינה לצאת לרצועה מנמליהן או מהמים הטריטוריאליים שלהן. דווח כי מארגני הספינה מנהלים מגעים עם יוון, תורכיה ומצרים בעניין זה (NTV , 21 באוגוסט 2010; אלספיר, 21 באוגוסט 2010).

 רימא פרח, דוברת הוועדה המכינה של ה"מרים", ציינה כי הוועדה תמתין עד ה-27 באוגוסט לתשובה משלטונות יוון. היא שללה את האפשרות להפליג ישירות לנמל אל-עריש, שכן לדבריה משמעות הדבר היא ש"ניכנס דרך היבשה ולא נוכל לשבור את המצור. דבר זה יכול לשרת את האינטרס של אהוד ברק" (אלראי, 22 באוגוסט 2010).

  יאסר קשלק, יו"ר גוף המתקרא "תנועת פלסטין החופשית", המארגן את המשט, טען כי אם עד ה-27 באוגוסט לא יימצא נמל שמוכן לקבל את הספינות, הן תפלגנה ישירות לעזה. מנגד, רימא פרח הודתה כי השלטונות הלבנוניים לא אישרו מהלך שכזה (אלערביה, 22 באוגוסט 2010; סוכנות הידיעות הלבנונית, 22 באוגוסט 2010). במקביל, דווח כי ארגון "הקמפיין האירופי להסרת המצור מעל עזה" מעורב בהכנות למשט – אמג’ד אלשוא, מתאם הארגון, האשים את ישראל בעיכוב יציאת המשט וציין כי הארגון מנהל מגעים עם קפריסין ובמידה וזו תוסיף לסרב, הארגון יפנה ליוון (רדיו קול-פלסטין, 22 באוגוסט 2010).

 בינתיים יצאו מארגני המשט הלבנוני בהצהרות על כוונתם להרחיב את פעולתם:  רימא פרח הודיעה על הקמת גוף בשם "מוסד מרים", ארגון הומניטארי שיפעל ברחבי העולם "ביבשה, באוויר ובים". היא הוסיפה כי הספינה "מרים" לא תשמש יותר ל"משימה מוגדרת או לזמן מוגדר". יאסר קשלק הצהיר כי בכוונתו להקים "וועדת זכות השיבה" כאשר כוונתו בזכות השיבה היא "שהיהודי יחזור לארצו" (קרי, מחוץ לישראל) שכן "מולדתנו היא כל פלסטין" (סוכנות הידיעות הלבנונית, 22 באוגוסט 2010).

יוזמות נוספות

 מדינות ערב :

  • ירדן: "ארגון הצדקה הירדני ההאשמי" הודיע כי שלח ב-17 באוגוסט שיירת סיוע הומניטארי לרצועת עזה, שאמורה הייתה להיכנס לרצועה ב-19 בחודש זה (סוכנות הידיעות הירדנית הממסדית, 17 באוגוסט 2010). לא מוכרת לנו הגעה של שיירה ירדנית לרצועה.

  • אלג’יריה: מג’אד אלשוא, מתאם ארגון הקמפיין הבין לאומי להסרת המצור מעל עזה, הודיע כי ספינה אלג’יראית עושה את דרכה לרצועה וכי תפרוק את מטענה בנמל אלעריש (רדיו קול פלסטין, 19 באוגוסט 2010). 

התפתחויות ברצועת עזה

חמאס מודה לארגון ה-IHH על פועלו בעזה

 אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס, בטקס שנערך לכבוד תלמידי תיכון מצטיינים, שיבח את פעילות ארגון ה-IHH ברצועת עזה, וציין כי הארגון העניק מלגות בסך 1,500 דולר לשלושת התלמידים בראש רשימת המצטיינים. בהזדמנות אחרת נערך טורניר כדורגל לזכר "חללי צי החירות", בו השתתף גם נציג ארגון IHH בעזה (צפא, 24 ביולי 2010; אלקדס, 23 ביולי 2010).

אסמעיל הניה בטקס פתיחת טורניר כדורגל לזכר חללי צי החירות
אסמעיל הניה בטקס פתיחת טורניר כדורגל לזכר חללי צי החירות (משמאל) (צפא, 24 ביולי 2010)

ומיצג של הספינה "מרמרה"(מימין) (אתר עיריית עזה, 24 באוגוסט 2010).

התהליך המדיני

 שרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון הזמינה (20 באוגוסט) את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ואת נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס להיפגש בוושינגטון ב-2 בספטמבר על מנת להשיק מחדש את המשא ומתן הישיר. נשיא מצרים מבארכ, המלך הירדני עבדאללה ושליח ה"רביעייה" טוני בלייר הוזמנו לוושינגטון על מנת להיות נוכחים באירוע, ולהיפגש עם נשיא ארה"ב ב-1 בספטמבר (CNN , 20 באוגוסט).

בהזמנה של קלינטון, שלא כללה פרוט לגבי תכני המו"מ, נמסר שמטרת השיחות הינה לפתור את כל סוגיות הליבה בתוך שנה. ה"רביעייה"  מצידה פרסמה (20 באוגוסט) הצהרה כוללנית הקוראת להתנעת המו"מ שיביא לפתרון כל סוגיות הליבה, יוביל להסכם שיסיים את ה"כיבוש" שהחל ב-1967 ויביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, אשר תחייה בשלום ובביטחון לצד ישראל (אתר מועצת האיחוד האירופי, 20 באוגוסט 2010).

 להלן עיקרי תגובות של הפלסטינים להזמנה:

  • הרשות הפלסטינית – הועד הפועל של אש"פ קיים פגישה בראמאללה (20 באוגוסט), בראשות אבן מאזן, והודיע על הסכמתו לחידוש המו"מ הישיר על בסיס הודעת ה"רביעייה" (ופא, 20 באוגוסט). ראש מחלקת המו"מ באש"פ צאא’ב עריקאת הביע תקוותו כי ה"רביעייה" וארה"ב יפעלו על מנת למנוע מישראל בנייה בהתנחלויות (רוייטרס, 21 באוגוסט). דברים דומים אמר צאא’ב עריקאת לאלשרק אלאוסט (22 באוגוסט). צאא’ב עריקאת, במסיבת עיתונאים שכינס בראמאללה ב-23 באוגוסט, הביע תקוותו כי ישראל תבחר בהמשך הקפאת הבנייה, שאם לא כן – ייפסק המו"מ הישיר. חנא עמירה, חבר הועד הפועל של אש"פ, מסר כי אבו מאזן אמר לחברי הועד הפועל כי הוא אינו תולה תקוות בהצלחת המו"מ. לדבריו, "המבחן האמיתי הוא ה-26 בספטמבר 2010", קרי – עם סיום תוקפה של ההחלטה הישראלית להקפיא את הבנייה בהתנחלויות (אלקדס אלערבי, 23 באוגוסט 2010).

  • תנועת חמאס החמאס גינתה בחריפות את הסכמת הרשות הפלסטינית להשיק מחדש את המו"מ הישיר. בהודעה מטעמה היא מציינת כי זוהי "רשלנות בזכויות הפלסטינים" וכי הדבר מאפשר לישראל להמשיך בתוכניות הבנייה שלה בגדה ולהמשיך את "תוקפנותה" נגד הפלסטינים. הממשל האמריקאי, לדברי ההודעה, מוטה לטובת ישראל והודעת ה"רביעייה" אינה אלא "עלה תאנה", שניתן לאבו מאזן ול"צוות אוסלו". ההודעה מציינת כי הפלסטינים לא יהיו מחוייבים "לתוצאות המו"מ האבסורדי הזה" ו"זכויותיהם" יושגו רק על בסיס האחדות הלאומית המתבססת על "ההתנגדות" (דווח Palestine-info מדמשק, 21 באוגוסט). דוברים בכירים בחמאס, ובתוכם ח’אלד משעל וסגנו מוסא אבו מרזוק, שבו וגינו את הסכמת הרשות למו"מ ישיר.

הזירה הפנים-פלסטינית

 בכירים בחמאס ובהם ח’אלד משעל ואסמאעיל הניה, מנהלים לאחרונה "מתקפה תקשורתית" חריפה נגד הרשות הפלסטינית. זאת על רקע הגברת הפיקוח של הרשות הפלסטינית על המסגדים ביהודה ושומרון במהלך חודש הרמצ’אן ובשל הסכמתה להכנס למו"מ הישיר עם ישראל.

 להלן עיקרי דבריו של ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בערב צדקה לרגל חודש הרמצ’אן בדמשק (אלג’זירה, 18 באוגוסט):

  • האשמת הרשות ברדיפת אנשי דת: לטענת משעל הרשות הפלסטינית עוצרת אנשי דת, אמאמים ומרצים באוניברסיטאות, בהשאירה 1000 מסגדים בגדה ללא דרשן או מואזין ובכך היא "קושרת קשר נגד האמונה". במסגרת זאת היא אסרה על שיח’ חאמד ביתאוי [פעיל חמאס המרבה בהסתה נגד ישראל והרשות] לשאת דרשות במסגדי שכם (דברים דומים נאמרו ע"י ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה ב-16 באוגוסט. הניה קרא לתושבי הגדה ובראשם אנשי הדת לצאת לרחובות ולהכריז על התנגדותם לצעדי הרשות).

  • קריאה לפלסטינים בגדה "ובשאר פלסטין" להתקומם נגד הרשות הפלסטינית: זאת משום שהיא "רודפת" אחר פעילי ה"התנגדות" (קרי, פעילי חמאס וארגוני טרור אחרים) ופורקת אותם מנשקם. ח’אלד משעל תוהה "האם נאמין להנהגה שפורקת את ההתנגדות מנשקה ומאשימה אותה, בעוד שהיא טוענת שהיא רוצה את השטחים ואת ירושלים?..".

  • שלילה נחרצת של המו"מ שמקיימת הרשות הפלסטינית עם ישראל: הרשות הפלסטינית "הולכת למו"מ ישיר ועקיף בהוראתו של האדון האמריקאי, למרות שהיא עצמה אינה משוכנעת שיש תועלת בו". לדברי משעל הרשות מצייתת להוראות מבחוץ, אף בלי שיופעל עליה כוח, ובכך היא "תקעה סכין בגב עמה ובגב ההתנגדות שלה".

  • קריאה לגיוס העולם הערבי והקהילה הבינלאומית לפעול למען ירושלים: זאת תוך לקיחת דוגמא מ"מפעל שבירת המצור", באמצעות המשטים והשיירות. משעל טוען כי כפי שהפלסטינים גייסו את מצפונו וכוחו של העולם לפעול למען "מטרה צודקת" כמו "שבירת המצור" כך יש לגייס את כוחו של העולם למען ירושלים, שכן לדברי משעל, זוהי "אם כל הבעיות".

ח'אלד משעל נושא דברים בערב צדקה לרגל חודש הרמצ'אן בדמשק
ח’אלד משעל נושא דברים בערב צדקה לרגל חודש הרמצ’אן בדמשק (18 באוגוסט 2010, paldf.net)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה. 

לראש העמוד