חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19 – 25 במרץ 2014 )

מנהרת הטרור של חמאס, שנחשפה בדרום רצועת עזה (דובר צה

מנהרת הטרור של חמאס, שנחשפה בדרום רצועת עזה (דובר צה"ל, 21 במרץ 2014).

מסיבת עיתונאים מטעם הזרוע הצבאית של חמאס אודות איתור מנהרת חמאס

מסיבת עיתונאים מטעם הזרוע הצבאית של חמאס אודות איתור מנהרת חמאס

הפגנת נשים עזתיות מול שגרירות מצרים בדרישה לפתוח את מעבר רפיח באופן סדיר

הפגנת נשים עזתיות מול שגרירות מצרים בדרישה לפתוח את מעבר רפיח באופן סדיר

עצרת חמאס בעזה (פורום חמאס, 23 במרץ 2014).

עצרת חמאס בעזה (פורום חמאס, 23 במרץ 2014).

אסמאעיל הניה  נואם בעצרת  (פלסטין אינפו, 23 במרץ 2014)

אסמאעיל הניה נואם בעצרת (פלסטין אינפו, 23 במרץ 2014)

אבו מאזן נפגש בירדן עם מרטין אינדיק (ופא, 24 במרץ 2014)

אבו מאזן נפגש בירדן עם מרטין אינדיק (ופא, 24 במרץ 2014)

קריקטורה ביומון הרשמי של הרשות הפלסטינית המבטא פסימיות לגבי תהליך השלום. על השלט נכתב

קריקטורה ביומון הרשמי של הרשות הפלסטינית המבטא פסימיות לגבי תהליך השלום. על השלט נכתב "דרך השלום" (אלחיאת אלג'דידה, 19 במרץ 2014)

ג'בריל רג'וב ושרי הספורט של ירדן מצרים ותוניסיה בג'דה (פייסבוק, 17 במרץ 2014).

ג'בריל רג'וב ושרי הספורט של ירדן מצרים ותוניסיה בג'דה (פייסבוק, 17 במרץ 2014).

  • השבוע איתרו כוחות צה"ל מנהרת טרור של חמאס, שחדרה לשטח ישראל, מהגדולות שנחשפו אי-פעם. המנהרה נועדה, ככל הנראה, לביצוע פיגועים נגד ישראל, כולל פיגועי חטיפה. דוברי חמאס ניסו להמעיט מחשיבות המנהרה וההישג הישראלי.
  • במחנה הפליטים בג'נין נהרגו שלושה מחבלים במהלך ניסיון כוחות הביטחון הישראליים לעצרם. אחד ההרוגים הינו פעיל חמאס, שתכנן לבצע פיגועים נגד ישראל. חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין גינו את הריגת השלושה. הרשות הפלסטינית הצטרפה לגינוי.  
חשיפת מנהרה בדרום רצועת עזה
  • כוחות צה"ל חשפו ב-18 במרץ 2014, בדרום רצועת עזה מנהרת טרור באורך משוער של כ-1,800 מ', שחדרה לשטח ישראל. במנהרה, שהיא מהגדולות שנחשפו אי פעם, נמצאו כלי עבודה, גנראטורים, ציוד מיגון וציוד לדיפון המנהרה בבטון. כל אלה  מעידים, כי העבודות במנהרה נמשכו עד לימים האחרונים. המנהרה נועדה, ככל הנראה, לביצוע פיגועים  נגד ישראל כולל פיגועי חטיפה.  לדברי אלוף סמי תרג'מן, אלוף פיקוד הדרום, צה"ל עקב אחר תהליך בניית המנהרה במשך תקופה ארוכה. לדבריו, המנהרה, שנחשפה נחשבה "מנהרה אסטרטגית" עבור חמאס  (דובר צה"ל, 21 במרץ 2014). יוזכר, כי בחודש אוקטובר 2013 חשף צה"ל מנהרה דומה, סמוך לקיבוץ עין השלושה.
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, כינס מסיבת עיתונאים בה ניסה להמעיט מחשיבות חשיפת המנהרה. לדבריו המדובר במנהרה ישנה, אשר נהרסה במהלך חודש דצמבר בשל הגשמים, ועל כן גלוי המנהרה אינו מהווה כל הישג בטחוני או צבאי עבור ישראל. הוא גם ציין, כי כל הפעילות הזאת הינה במסגרת הערכות של ה"ההתנגדות" נגד תקיפות חוזרות ונשנות של ישראל (ערוץ אלאקצא, 20 במרץ 2014).
ירי רקטות
  • במהלך השבוע החולף, לאחר סבב ההסלמה, לא אותרו השבוע נפילות של רקטות בדרומה של ישראל. 

ירי רקטות

שלושה פלסטינים נהרגו בעת ניסיון לעצור פעיל חמאס בג'נין
  • ב- 22 במרץ  2014 נהרגו במחנה הפליטים בג'נין, שלושה פלסטינים במהלך ניסיון כוחות הביטחון הישראליים לעצרם. השלושה נהרגו לאחר שפתחו באש לעבר כוחות צה"ל, שהגיעו לבית בו הסתתרו. אחד ההרוגים הוא חמזה אבו אלהיג'א, פעיל חמאס, בנו של ג'מאל אבו אלהיג'א, אחד מבכירי חמאס ביהודה ושומרון, האסור בישראל. במהלך הפעילות נפצעו שני לוחמים באורח קל. לדברי מפקד הכוחות הישראליים, שהיו מעורבים באירוע, תכננה חוליית הפעילים לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי בשטח מדינת ישראל בהכוונת פעילי חמאס ברצועת עזה (ynet, 22 במרץ 2014).
  • על פי כלי התקשורת הפלסטיניים שימש חמזה אבו אלהיג'א, בן 22, כמפקד בגדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. חמזה אבו אלהיג'א היה מבוקש גם על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית.  בכלי התקשורת הפלסטינים גם נמסר, כי אבו אלהיג'א תכנן לבצע פיגוע גדול נגד ישראל. ההרוג השני הוא מחמוד עמר אבו זינה, בן 25 פעיל הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. ההרוג השלישי היה פעיל בגדודי חללי אלאקצא של פתח (ערוץ אלאקצא, 22 במרץ 2014).
  • מותם של השלושה עורר גל של מחאות וגינויים ביהודה, שומרון ורצועת עזה:
  • חמאס פרסמה הודעה רשמית בה גינתה את התקרית והזהירה את ישראל מפני ביצוע "פשעים נוספים". סאמי אבו זהרי, דובר חמאס אמר, כי האירוע מוכיח את התועלת שב"התנגדות" ואת העובדה, כי כל הניסיונות לשבור אותה נכשלו (פלסטין אלאן, 22 במרץ 2014). גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמו הודעה רשמית על מותם של השלושה במהלך פעולת ישראל בג'נין והאשימו את הרשות הפלסטינית באחריות למותם בשל התיאום הביטחוני עם ישראל.

מימין: חמזה ג'מאל אבו אלהיג'א (פורום חמאס, 22 במרץ 2014) משמאל: הודעה רשמית של הזרוע הצבאית של חמאס על מותם של השלושה בג'נין (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 22 במרץ 2014)
מימין: חמזה ג'מאל אבו אלהיג'א (פורום חמאס, 22 במרץ 2014) משמאל: הודעה רשמית של הזרוע הצבאית של חמאס על מותם של השלושה בג'נין (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 22 במרץ 2014)

  • בסאם אלסעדי, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין בג'נין, אמר כי ישראל מנסה לבודד את העם הפלסטיני ולפגוע בו במקומות הקדושים לו. הוא קרא לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל (פאל טודיי, 22 במרץ 2014).
  • בצפון רצועת עזה התקיימה עצרת מחאה משותפת לחמאס ולג'האד האסלאמי בפלסטין. ח'אלד בטש, פעיל הג'האד האסלאמי, שנשא דברים במהלך העצרת, הטיל על ישראל את האחריות למותם בהדגישו, כי אירגנו בחר "בג'האד ובהתנגדות" (מען, 22 במרץ 2014).
  • נביל אבו רדינה, דובר הרשות הפלסטינית גינה את "ההסלמה הישראלית" הוא הטיל את האחריות על ממשלת ישראל ודרש מהממשל האמריקאי לפעול במהירות כדי "למנוע קריסה של הכל" (ופא, 22 במרץ 2014).

 

קריקטורה ביומון הפלסטיני אלאיאם המזוהה עם הרשות הפלסטינית.  בקריקטורה נראה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כשהוא רוחץ בדם בג'נין (אלאיאם, 23 במרץ 2014)
קריקטורה ביומון הפלסטיני אלאיאם המזוהה עם הרשות הפלסטינית.  בקריקטורה נראה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כשהוא רוחץ בדם בג'נין (אלאיאם, 23 במרץ 2014)

·    תושבי מחנה הפליטים פרעה דרומית לג'נין פרסמו כרוז בו בירכו את שלושת "השהידים" על הדרך בה דבקו ועל מאבקם נגד הכוחות הישראליים. בכרוז קראו התושבים להמשך ההתנגדות והפסקת המשא ומתן עם ישראל .

המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכה האלימות במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. הפגנות יום השישי התקיימו במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום, בית אמר ועוד).
  • ב-20 במרץ 2014– הושלך בקבוק תבערה ויודו אבנים לעבר אוטובוס, שנסע מירושלים לקרית ארבע. בקבוק התבערה התנפץ על השמשה הקדמית של האוטובוס. לא היו נפגעים. נגרם נזק קל לאוטובוס (סוכנות תצפית, 20 במרץ 2014). בו ביום יודו אבנים לעבר אוטובוס, קו 1 של אגד, סמוך לשער שכם בירושלים. חלון האוטובוס נסדק (סוכנות תצפית, 20 במרץ 2014).

מימין: פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית בבלעין. משמאל: פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בכפר סלואד, צפונית לראמאללה (ערוץ פלסטין, 21 במרץ 2014)
מימין: פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית בבלעין. משמאל: פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בכפר סלואד, צפונית לראמאללה (ערוץ פלסטין, 21 במרץ 2014)

מעבר רפיח
  • מעבר רפיח ממשיך להיות סגור (מזה 65 ימים, על פי גורמי חמאס). ממשל חמאס ממשיך למחות בפני מצרים על סגירתו. פוזי ברהום, דובר חמאס כינה את התעקשות המצרים לסגור את המעבר בפני הפלסטינים "פשע נגד האנושות". הוא קרא למעורבות מדינות ערב והעולם כולו להסיר את ה"מצור" מעל רצועת עזה (מען, 19 במרץ 2014). ב-23 במרץ נפתח המעבר לזמן קצר עבור פלסטינים היוצאים ל"עמרה" (עליה לרגל למכה). כמה מאות פלסטינים יצאו מהרצועה (מען, 23 במרץ 2014).
  • איהאב אלע'צין, דובר ממשל חמאס אמר, כי ממשל חמאס מנהל מגעים עם גורמים דיפלומטיים ובינלאומיים כדי ללחוץ על מצרים לפתיחת המעבר. הוא הטיל על מצרים ועל ישראל את האחריות לשלום התושבים, שנמנע מהם לקבל טיפול רפואי מחוץ לרצועת עזה (רדיו אלאקצא, 19 במרץ 2014). מיזם תיבת עזה[1] פרסם קריאה להצטרף לקמפיין, שהשיקו שנועד ליצור לחץ על מצרים לפתוח את מעבר רפיח (האתר הרשמי של מיזם תיבת עזה, 19 במרץ 2014).
עצרת לציון יום השנה להריגתם של מנהיגי חמאס
  • ב-23 במרץ 2014 התקיימה עצרת לציון יום השנה העשירי להריגתו של מיסד תנועת חמאס, אחמד יאסין. באירוע צוין גם יום השנה להריגתם של פעילי חמאס בכירים נוספים: עבד אלעזיז אלרנתיסי ואבראהים אלמקאדמה. בעצרת, שנערכה בעיר עזה, השתתפו בכירי חמאס ובכירים מארגונים נוספים. המשתתפים הניפו דגלי חמאס ודגלי פלסטין. כמו כן ניתן היה לראות דגלים בודדים של מצרים. במקביל לעצרת בעזה התקיימה עצרת באוניברסיטת אלנג'אח שבשכם מטעם הסיעה האסלאמית באוניברסיטה. בעצרת זו השתתפו כמה מבכירי חמאס ביהודה ושומרון .
  • בנאום, שנשא אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, אשר שודר בשידור ישיר בכלי התקשורת של חמאס הוא התייחס, בין היתר, למשא ומתן עם ישראל. הוא גינה את המשא ומתן וקרא להפסקתו המיידית ולגיבוש אסטרטגיה פלסטינית משותפת להתמודדות עם ישראל. הוא אמר, כי לעם הפלסטיני אסור לוותר על "זכות השיבה" וקרא לכיבושה מחדש של ירושלים. באשר למותם של הפעילים בג'נין הניה כינה אותם בנאומו "שהידים וגיבורים שסירבו להיכנע". לדבריו מות קדושים ו"ההתנגדות" (קרי, הטרור)הם הדרכים לשחרור אדמת פלסטין ולהחזרת ירושלים ואלאקצא (מען, 23 במרץ, 2014).
  • להלן התבטאויות נוספות:
  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, שפתח את העצרת, הדגיש בנאומו את דבקות חמאס ב"התנגדות".
  • מחמד אלהנדי, בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהשתתף בעצרת ציין כי השתתפות נציגים מארגונו בעצרת מדגישה את "אחדות ההתנגדות והג'האד" (אלרסאלה.נט, 23 במרץ 2014).
  • פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, אמר כי העצרת היא למעשה משאל עם לטובת ה"התנגדות" שתהרוס את ה"כיבוש" (ישראל) בעוד מספר שנים (אלרסאלה.נט, 23 במרץ 2014). 
הפגנת תודה לקטר
  • תנועת חמאס קיימה ב-18 במרץ 2014 הפגנת תודה והערכה לקטר על הסיוע, שהיא מעניקה לתושבי רצועת עזה. בהפגנה השתתפו בכירי התנועה ומספר שרים בממשל חמאס. לדברי הדוברים תרמה קטר בתקופה האחרונה לרצועת עזה 407 מיליון דולרים להשלמת פרויקטים של דיור, חקלאות ומימון אספקת החשמל (מען, 19 במרץ 2014).
"זליגת" אמצעי לחימה, שמקורם באיראן אל חצי האי סיני
  • שריף אסמאעיל, היועץ הביטחוני לשעבר של מצרים בצפון סיני, אמר בראיון עיתונאי, כי בשל ריחוקו של חצי האי סיני ממרכז מצרים וקרבתו לגבול עם ישראל נוצר קשר בין גורמים סלפים לבין "ארגונים פלסטינים אסלאמיים בעלי זיקה לאיראן". לדבריו נמצאות באזור כמויות גדולות מאד של אמצעי לחימה שנשלחו מאיראן. אמצעי הלחימה הללו לדבריו, הוטסו מאיראן לנמל התעופה בח'רטום, בירת סודאן שם אוחסנו. מאוחר יותר הם הוברחו דרך מצרים לסיני בסיוע האוכלוסייה הבדואית המקומית (אלאהראם אלערבי, 19 במרץ 2014).
המשא ומתן עם ישראל
  • עם שובו של אבו מאזן מפגישה עם הנשיא ברק אובמה נמשכו המגעים עם ארה"ב. במסגרת זו שוחח אבו מאזן עם ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי וכן נועד אבו מאזן בירדן ובלשכתו בראמאללה עם מרטין אינדיק, השליח האמריקאי לתהליך השלום (ופא, 23 במרץ 2014).
  • בכיר פלסטיני אמר, כי במהלך פגישתם  הודיע אבו מאזן לברק אובמה על הסכמתו להאריך את המשא ומתן עם ישראל בתמורה לשחרור יותר אסירים והקפאת הבנייה בהתנחלויות.  לדבריו, אם ישראל תדחה את הפעימה הרביעית של שחרור האסירים הם יפנו באופן מיידי לארגונים בינלאומיים (מען, 24 במרץ 2014).
בנו של אבו מאזן התראיין לעיתון בארה"ב
  • בראיון נדיר, שהעניק טארק עבאס, בנו של אבו מאזן לעיתון ניו יורק טיימס הציג טארק עבאס  את עמדתו באשר לפיתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. לדבריו שיחות המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית אינן יעילות ולכן הקמתה של מדינה אחת הינו הפיתרון האידיאלי. הוא גם דחה את רעיון הארכת משך השיחות והדגיש, כי על הרשות הפלסטינית לפנות בהקדם למוסדות הבינלאומיים נוכח מה שכינה "הסחבת של הכיבוש". הוא גם הציע לאביו להפסיק את שיחות המשא ומתן, לפרק את הרשות הפלסטינית ולהעביר את האחריות על שטחי יהודה ושמרון לישראל כהפעלת אמצעי לחץ עליה (ניו יורק טיימס, 19 במרץ, 2014).
קריאה להחרמת ישראל בתחום הספורט
  • בשולי הועידה האסלאמית השנייה של שרי הספורט והנוער, שהתקיימה בג'דה, שבסעודיה, דן ג'יבריל רג'וב, יו"ר התאחדות הכדורגל ברשות הפלסטינית, עם עמיתיו ממצרים, ירדן ותוניסיה באמצעים להתגייסות לתמיכה בספורט הפלסטיני ובדרכים להביא גופים בינלאומיים להיחשף למה שכינה "שיטות הפעולה הגזעניות הישראליות" בספורט. הוא הדגיש את הצורך לכפות על ישראל לציית ל"חוקים המוסכמים" של הספורט הבינלאומי כלפי פלסטין באיימו לפעול לסילוקה של ישראל מכל הגופים הללו (דף הפייסבוק של ג'בריל רג'וב, 17, 20 במרץ 2014)

[1] נכון ל-25  במרץ 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, שנורו בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]מיזם של פעילים מעזה ומחוצה לה המנסה לבצע פעולות התרסה מתוך שטח הרצועה  נגד מה, שמכונה "המצור".