פיגוע רצחני בבני ברק בוצע על ידי פלסטיני תושב אזור ג’נין. חמישה בני אדם נהרגו

מסע ההרג של המחבל בפיגוע בבני ברק
  • ב-29 במרץ 2022 הגיע פלסטיני חמוש ברובה M-16לבני ברק במכונית בעלת לוחית זיהוי ישראלית לאחר שחצה את אחת הפרצות בגדר הביטחון. עם הגיעו לבני ברק הוא החל במסע הרג. המחבל עצר ברחוב ז’בוטינסקי בעיר ונכנס לבניין מגורים. אך חזר על עקבותיו ונכנס למבנה השכן שבו שני בתי עסק. כאשר ראה שאין איש במקום, דרך את נשקו ויצא לרחוב, ביצע ירי לעבר ילד שרכב על אופנים ולעבר אדם נוסף שעבר במקום אך החטיא בשני המקרים. הוא פנה לרחוב ביאליק הסמוך וירה לעבר חלונות הבתים ובהמשך הבחין בשני אנשים סמוך לחנות מכולת וירה בשניהם והרג אותם. לאחר מכן ירה לעבר אדם שנסע במכוניתו ברחוב והרג גם אותו. לאחר צעידה של כמה מטרים הוא פנה לרחוב הרצל שם הבחין באדם שטייל עם בנו התינוק, ירה לעברו והמשיך בריצה לרחוב סמוך. ברחוב זה הוא נתקל בשני שוטרים רכובים על אופנוע שהוזעקו למקום. בקרב יריות שהתפתח בין הצדדים נהרג אחד השוטרים והמחבל. במסע ההרג של המחבל נהרגו חמישה בני אדם. ארבעה אזרחים ושוטר. (תקשורת ישראלית, 30 במרץ 2022).
תיעוד מזירת הפיגוע בבני ברק (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 במרץ 2022)     תיעוד מזירת הפיגוע בבני ברק (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 במרץ 2022)
תיעוד מזירת הפיגוע בבני ברק (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 במרץ 2022)

תיעוד  מאחת מזירות הפיגוע (אלקדס, 30 במרץ 2022)
תיעוד מאחת מזירות הפיגוע (אלקדס, 30 במרץ 2022)

  • היה זה הפיגוע השלישי שבוצע בלב עיר בישראל במהלך שבוע אחד. בפיגועים נהרגו 11 בני אדם, מהם שלושה אנשי כוחות ביטחון. שלא כמו שני הפיגועים הקודמים, בבאר שבע וחדרה, אותם ביצעו ערבים, תושבי ישראל, שפעלו בהשראת דאעש, את הפיגוע בבני ברק ביצע פלסטיני תושב יעבד (סמוך לג’נין).
  • גדודי חללי אלאקצא, הזרוע הצבאית של פתח, פרסמו הודעה רשמית, לפיה מבצע הפיגוע היה פעיל בשורותיהם (אם כי לא ברור אם אכן השתייך לשורותיהם), אך בנוגע לשיוכו הארגוני נמסרו מספר גרסאות סותרות. עוד נמסר בהודעה, כי כל הניסיונות לעצור את “ההתנגדות” ביהודה ושומרון ייכשלו וישראל לא תזכה לביטחון ויציבות (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 29 במרץ 2022). רבים מהדוברים ציינו כי הפיגוע בוצע על רקע יום האדמה (שחל ב-30 במרץ), תחילת חודש רמצ’אן (2 באפריל 2022) ועל רקע פסגת שרי החוץ בנגב (29 במרץ 2022).
  • הפיגוע בבני ברק הביא לפרץ של גילויי שמחה במספר מוקדים ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה. גם במזרח ירושלים נראו פלסטינים חוגגים. יצוין, כי בפיגועים הקודמים גילויי השמחה היו מועטים יחסית ורובם התמקד ברצועת עזה. הפיגוע סוקר בהרחבה בכלי התקשורת הפלסטינים. בניגוד לשני הפיגועים הקודמים פרסם אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, הודעה בה גינה “הרג אזרחים ישראלים ופלסטינים”. פרסום ההודעה היה ככל הנראה בעקבות לחצים מדיניים שהופעלו עליו, בעיקר מצד ארה”ב (תקשורת ישראלית, 29 במרץ 2022). גורמים בחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו על הפיגוע. ח’אלד משעל, ראש חמאס “בחוץ”, אף הבטיח כי ימי רמצ’אן יהיו רצופי הפתעות (ערוץ הטלגרם של חמאס, 31 במרץ 2022).
פרטים אודות מבצע הפיגוע וסייענו
  • המחבל צ’יאא’ חמארשה, יליד 1995 מהכפר יעבד, דרומית מערבית לג’נין. הוא נעצר על ידי ישראל בשנת 2016 ונידון לשלושים חודשי מאסר באשמת אחזקה וסחר בכלי נשק. לאחר שחרורו מהכלא הישראלי עבד עם אביו במכירת מכשירי טלפון ניידים וטבק. צוין כי משפחתו מזוהה עם פתח, זאת למרות שממידע שהגיע לידי ערוץ אלג’זירה עולה כי במהלך מעצרו הוא ישב באגף אסירי הג’האד האסלאמי בפלסטין. בקטעי ווידאו אחרים שהגיעו לידי אלג’זירה הוא תועד נושא דגל ירוק של חמאס במהלך השתתפותו באחת הפעילויות. על-פי אלקדס אלערבי הלונדוני, המחבל השתייך לזרוע הצבאית של פתח (אלקדס אלערבי, 29 במרץ 2022).
  • בתקשורת הישראלית נמסר, כי המחבל ריצה עונש מאסר לאחר שהציע לבצע פיגוע התאבדות מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין. לאחר הסדר טיעון שבמסגרתו הוקל עונשו, הוא ריצה שנתיים וחצי בבית הכלא. מאז שחרורו הוא התפרנס, בין השאר מעבודה בישראל, ללא היתר (הארץ, 31 במרץ 2022).
  • בדף הפייסבוק שלו, שנסגר זמן קצר לאחר הפיגוע, הוא כתב באחד הפוסטים “מי שאוהב לפגוש את האל, האל אוהב לפגוש אותו” (אלג’זירה נט, 30 במרץ 2022). בפוסט נוסף שפרסם הבהיר את הדרך בה הוא מאמין כאשר כתב “אין פיוס[עם ישראל] ואין ויתור”. מפוסטים נוספים שפרסם עולה כי הוא האמין ב”התנגדות” כדרך לשחרור פלסטין והוא אף ביטא את תשוקתו לפגוש את האל. בדף הפייסבוק שלו עשרות תמונות מביקורים שערך במסגד אלאקצא, דבר שיכול להצביע על היותו דתי. מחמוד פתחי מכפר יעבד, שכנו של המחבל, אמר כי מאז ילדותו השתוקק חמארשה להיות חלק מה”התנגדות” וכי הוא השתתף במרבית הלוויות השהידים בכפרו (קדס פרס, 29 במרץ 2022).
 צ'יאא' חמארשה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 29 במרץ 2022).   צ'יאא' חמארשה בביקור בהר הבית  (אתר "אלבואבה 24", 30 במרץ 2022)
מימין: צ’יאא’ חמארשה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 29 במרץ 2022). משמאל: צ’יאא’ חמארשה בביקור בהר הבית (אתר “אלבואבה 24”, 30 במרץ 2022)
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי כוחות צה”ל עצרו את פתחי אבו בכר, אשר סייע לחמארשה בביצוע הפיגוע בבני ברק (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במרץ 2022).
פתחי אבו בכר שנעצר ע"י כוחות צה"ל בחשד שסייע למחבל
 (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במרץ 2022)
פתחי אבו בכר שנעצר ע”י כוחות צה”ל בחשד שסייע למחבל (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במרץ 2022)
תגובות
  • שלא כמו בשני הפיגועים הקודמים פרסם אבו מאזן הודעת גינוי לפיגוע, ככל הנראה בעקבות לחצים מדיניים שהופעלו עליו. היה זה גינוי בשפה רפה אשר בו ציין אבו מאזן, כי הרג אזרחים ישראלים ופלסטינים רק מדרדר את המצב בזמן רגיש של רמצ’אן והחגים היהודים והנוצרים. אבו מאזן גם הזהיר את המתנחלים שלא לנצל את האירוע כדי לפגוע בעם הפלסטיני (ופא, 29 במרץ 2022). על תגובתו של אבו מאזן נמתחה ביקורת מצד חמאס. חאזם קאסם, דובר חמאס, מסר כי הגינוי של אבו מאזן לפיגוע אינו משקף את דעת העם הפלסטיני וכי הוא משרת את הנרטיב הציוני (שהאב, 29 במרץ 2022).
הודעת הגינוי של אבו מאזן שפורסמה בופא (ופא, 29 במרץ 2022)
הודעת הגינוי של אבו מאזן שפורסמה בופא (ופא, 29 במרץ 2022)
  • בניגוד לדברי אבו מאזן, פרסמה תנועת פתח בג’נין הודעת הספד בה נאמר כי בפעולתו הוא הגן בגבורה על זכויות של העם הפלסטיני. גורמי פתח בג’נין הכריזו על שביתה כללית בכפר יעבד, כפר מוצאו של המחבל ועל כוננות וגיוס כללי לקראת האפשרות של כניסת כוחות צה”ל (אנטוליה, 30 במרץ 2022).
פוסטר לזכרו של צ'יאא' חמארשה: גיבור גדודי חללי אלאקצא, השהיד הגיבור צ'יאא' חמארשה. בצד שמאל למעלה לוגו של פתח (יוטיוב, 31 במרץ 2022)
פוסטר לזכרו של צ’יאא’ חמארשה: גיבור גדודי חללי אלאקצא, השהיד הגיבור צ’יאא’ חמארשה. בצד שמאל למעלה לוגו של פתח (יוטיוב, 31 במרץ 2022)
  • גדודי חללי אלאקצא, הזרוע הצבאית של פתח, פרסמו הודעת אבל רשמית על מותו של פעיל הארגון. בהודעה פורסמה תמונת המחבל לצד הלוגו של גדודי חללי אלאקצא. בהודעה צוין כי ישראל יכולה רק לחלום שהיא תיהנה מביטחון ויציבות ושתצליח לכבות את “אש ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 30 במרץ 2022).
 הודעת אבל רשמית של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 30 במרץ 2022)
הודעת אבל רשמית של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 30 במרץ 2022)
  • חמאס פרסמה הודעה רשמית בה בירכה על הפיגוע. בהודעה הודגש כי כל “פיגועי הגבורה” שהעם הפלסטיני מבצע בכל מקום מתבצעים במסגרת “התגובה הטבעית והחוקית לטרור הכיבוש ופשעיו נגד הפלסטינים”. חמאס ציינה בהודעה כי היא כבר הזהירה את ישראל מהחרפה של “ההפרות והפשעים” וציינה כי העם הפלסטיני לא ישב בחיבוק ידיים, הוא יתנגד לטרור בכל הדרכים ויגן על ירושלים ומסגד אלאקצא ואדמתו הכבושה באמצעות ההתנגדות הכוללת (אתר חמאס, 29 במרץ 2022).
קריקטורה פרי עטה של אמיה ג'חא בה נכתב בערבית "צ'יאא' חמארשה גיבור הפיגוע בבני ברק"
(אלרסאלה, 30 במרץ 2022).     קריקטורה המביעה שביעות רצון ושמחה מהפיגוע: תל אביב סגורה... (בשל עבודות) תחזוקה עד להודעה חדשה (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 במרץ 2022)
מימין: קריקטורה פרי עטה של אמיה ג’חא בה נכתב בערבית “צ’יאא’ חמארשה גיבור הפיגוע בבני ברק” (אלרסאלה, 30 במרץ 2022). משמאל: קריקטורה המביעה שביעות רצון ושמחה מהפיגוע: תל אביב סגורה… (בשל עבודות) תחזוקה עד להודעה חדשה (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 במרץ 2022)
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי העם הפלסטיני גאה “בפיגוע הגבורה” שביצע “השהיד הגיבור” צ’יאא’ חמארשה בבני ברק. לדבריו, הפיגוע הכאיב לישראל (“הישות הציונית”) והעביר לה מסר לפיו העתיד נתון בידיהם של בעלי הקרקע החוקיים (קרי הפלסטינים) ולא בידי הרשות הפלסטינית, שמקיימת תיאום עם ישראל, וחלק ממדינות ערב שמנרמלות את היחסים עמה. הניה גם ציין כי הפיגוע שרטט מחדש את מפת פלסטין, ערב ציון יום האדמה (פלסטין, 29 במרץ 2022).
  • ח’אלד משעל, ראש הנהגת חמאס ב”חוץ”, מסר במהלך מפגש מקוון בנושא “ההתנגדות נמשכת”, כי ידי ההתנגדות מונחות על ההדק וכי ימי חודש רמצ’אן מלאים בהפתעות. לדבריו, הפיגוע בבני ברק מוכיח כי “ההתנגדות” היא הדרך המתבקשת מה שמעביר מסר ברור לשים קץ לשיחות המשא המתן ולנרמול היחסים (עם ישראל) (אתר נאפד’ה מצר, 31 במרץ 2022).
  • עלי ברכה, חבר הנהגת החוץ של חמאס, ציין, כי העלייה בפיגועי “ההתנגדות” נגד ישראל בבאר שבע, בחדרה ובתל אביב (הכוונה לבני ברק) היא “תגובה טבעית לפשעי ישראל” נגד העם הפלסטיני ופעולותיו נגד האתרים הקדושים לאסלאם ונצרות. לדבריו, מוכיחים פיגועים אלה כי מדיניות נרמול היחסים והתיאום הביטחוני עם ישראל אינם מביאים ביטחון. ברכה הבהיר כי העם הפלסטיני לא יסכים לוויתורים, משא ומתן או הסכמים חדשים על חשבון הסוגייה הפלסטינית. הוא ציין כי “ההתנגדות” היא הדרך היחידה לשחרור האדמה, שיבת הפליטים לבתיהם והקמת מדינה פלסטינית על כל אדמת פלסטין שבירתה מזרח ירושלים. עוד ציין כי הפיגועים, אשר לדבריו, בוצעו לציון יום האדמה ותחילת חודש רמצ’אן, ומעבירים מסר ברור כי העם הפלסטיני יגן על מקומותיו הקדושים ויקריב שהידים, אסירים ופצועים למען שחרור כל פלסטין. ברכה הדגיש, כי העם הפלסטיני ברצועת עזה, ביהודה ושומרון, בירושלים, בישראל ובפזורה מאוחד בנושא ההתנגדות כפי שהיה במהלך מבצע “שומר החומות” (מאי 2021) (אתר חמאס, 30 במרץ 2022).
  • משיר אלמצרי, דובר חמאס, אמר כי “פיגוע איכותי זה” בוצע במסגרת התגובה הטבעית על פשעי ישראל, והוא מדגיש את אחדות הגורל של העם הפלסטיני. עוד ציין שהפיגוע הוא תגובה מהירה על “פסגת הבושה והקלון בנגב”, והוא בא להדגיש, כי הפסגה לא יכולה לספק לגיטימציה לכיבוש (אלקדס, 29 במרץ 2022).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה ציין, כי הפיגוע מדגיש את נחישות הפלסטינים לגרום לישראל לשלם מחיר בגין פעולותיה נגדם. לדברי ההודעה, ישראל נושאת באחריות המלאה לכל מעשיה נגד הפלסטינים ופיגועים אלה הם תגובה טבעית. הג’האד האסלאמי הדגיש את המשך ההתנגדות והמאבק בכל הכוח נגד ישראל (מען, 30 במרץ 2022). בהודעה שפרסמה חטיבת ג’נין של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין היא הזהירה את ישראל שלא תיכנס לג’נין (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 29 במרץ 2022).
  • גדודי חללי אלאקצא- חטיבת נצ’אל אלעאמודי (גוף שפרש מפתח ופועל בעיקר ברצועה) ברכו על “הגבורה” וציינו כי הפיגוע הוא תגובה טבעית ל”פשעי” ישראל נגד העם הפלסטיני. בכרוז שפורסם מטעמם צוין, כי פיגועי הגבורה יימשכו עד לסילוק ישראל מהשטחים הפלסטינים. שכן, המאבק המזוין הוא הדרך היחידה לשחרור האדמה והאדם “מטומאת הכיבוש” (אתר חללי אלאקצא – חטיבת נצ’אל אלעאמודי, 29 במרץ 2022).
הודעת גדודי חללי אלאקצא - חטיבת נצ'אל אלעאמודי (אתר גדודי חללי אלאקצא – חטיבת נצ'אל אלעאמודי, 29 במרץ 2022)
הודעת גדודי חללי אלאקצא – חטיבת נצ’אל אלעאמודי (אתר גדודי חללי אלאקצא – חטיבת נצ’אל אלעאמודי, 29 במרץ 2022)
  • חזבאללה פרסם הודעה בה בירך על הפיגוע. לדברי ההודעה, הוכיח הפיגוע לצה”ל ולמתנחלים כי אין מקום בטוח על אדמת פלסטין. עוד צוין, כי העובדה שבוצעו שלושה פיגועים תוך ימים ספורים מוכיחה שהעם הפלסטיני נחוש להגן על עצמו ועל אדמתו. בחזבאללה גם הדגישו שכל פסגות הנורמליזציה לא יתנו ביטחון לישראל ולא ישנו את החלטת העם הפלסטיני לפעול בדרך “ההתנגדות” (אלעהד, 30 במרץ 2022).
ביטויי שמחה ברחוב הפלסטיני
  • בעקבות פרסום הפיגוע, התגודד המון פלסטיני מול בית המחבל בכפרו יעבד הסמוך לג’נין. בקרב ההמון נשמעו קריאות עידוד למפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מחמד אלצ’יף קריאות “צועדים לירושלים בהמון שהידים”. בחברון, טול כרם וג’נין התקיימו תהלוכות שמחה וחולקו דברי מתיקה. גם ברצועת עזה חולקו מיני מתיקה כאות שמחה (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במרץ 2022).
 המון פלסטיני מתגודד סמוך לבית המחבל בכפר יעבד (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במרץ 2022).  חלוקת מיני מתיקה בג'נין (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במרץ 2022)
מימין: המון פלסטיני מתגודד סמוך לבית המחבל בכפר יעבד (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במרץ 2022).
משמאל: חלוקת מיני מתיקה בג’נין (חשבון הטוויטר של PALDF, 29 במרץ 2022)
חלוקות מיני מתיקה במרכז העיר ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב,29 במרץ 2022)    חלוקות מיני מתיקה במרכז העיר ג'נין (חשבון הטוויטר של שהאב,29 במרץ 2022)
חלוקות מיני מתיקה במרכז העיר ג’נין (חשבון הטוויטר של שהאב,29 במרץ 2022)
  • ב-30 במרץ 2022 התקיימה בכפר יעבד תהלוכת שהגיעה עד לבית המחבל. המשתתפים קראו קריאות תמיכה במשפחה. בדברים שנשא אביו בפני משתתפי הצעדה הוא ציין כי הא גאה בבנו אשר החזיר מעט מכבוד האומה הערבית והאסלאמית שנגזל. לדבריו, הם חיים עתה ברגע היסטורי. הוא הודה לצעירי יעבד שעמדו לצד המשפחה. הצעירים שהשתתפו בתהלוכה הדגישו כי הם גאים בפיגוע אשר הוכיח לכל כי יעבד מסוגלת להרוג את האויב מטווח אפס (פלסטין, 30 במרץ 2022).
 תהלוכת שמחה בכפר יעבד בעקבות הפיגוע (פלסטין, 30 במרץ 2022).   חלוקת מיני מתיקה בדיר אלבלח, במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 28 במרץ 2022)
מימין: תהלוכת שמחה בכפר יעבד בעקבות הפיגוע (פלסטין, 30 במרץ 2022). משמאל: חלוקת מיני מתיקה בדיר אלבלח, במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 28 במרץ 2022)