תגובות פלסטיניות לפעילות כוחות הביטחון בעקבות הפיגוע בבני ברק

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל בכפר יעבד (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 במרץ 2022)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל בכפר יעבד (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 במרץ 2022)

הלוויה המונית בג'נין לשני ההרוגים (NPA.PS, 31 במרץ 2022)

הלוויה המונית בג'נין לשני ההרוגים (NPA.PS, 31 במרץ 2022)

המפגן הצבאי ברפיח (פלסטין אליום, 3 באפריל 2022)

המפגן הצבאי ברפיח (פלסטין אליום, 3 באפריל 2022)

כללי
  • בעקבות הפיגוע בבני ברק החלה פעילות אינטנסיבית של כוחות ביטחון ישראליים ביהודה ושומרון ובעיקר באזור ג’נין למעצר חשודים בפעילות טרור וסיכול פיגועים נוספים. בפעילות נהרגו חמישה פלסטינים, מהם שלושה חברי חולייה הקשורה לג’האד האסלאמי בפלסטין שהיו בדרכם לבצע פיגוע בשטח ישראל.
  • ברשות הפלסטינית מתחו ביקורת על פעילות כוחות הביטחון הישראליים. בהתייחסו למצב ביהודה ושומרון אמר אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, כי ערב תחילת חודש רמצ’אן, מסתערים חיילי צה”ל שוב ושוב על ערים פלסטיניות, כפרים, מחנות ועיירות, כדי להרוג, להפחיד ולחלל את המקומות הקדושים. לדבריו כל זה הוא חלק ממדיניות ישראלית נגד העם הפלסטיני כדי לעורר תגובות נגד ולהסלים המצב (מען, 2 באפריל 2022) רא’פת עליאן, בכיר פתח ביהודה ושומרון, המבטא קו ביקורתי כלפי אבו מאזן והרשות, מתח ביקורת על הרשות בציינו כי עמדת הרשות לנוכח האירועים האחרונים היא חלשה ומתגוננת. הוא ציין לטובה את עמדת תנועת פתח, שלא קשורה לעמדה של הרשות הפלסטינית, התומכת בפעילות “ההתנגדות” על כל צורותיה (אלע’ד, 31 במרץ 2022).
  • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הגיבו בחריפות תוך השמעת איומים כלפי ישראל. יצוין כי על רקע פעילות כוחות ביטחון ישראלים עולה הרושם, כי הג’האד האסלאמי בפלסטין מנסה להבעיר את השטח בעיקר כדי להגיב על הרג שלושת פעיליו בג’נין. חמאס מעודדת את המשך העימותים ביהודה, שומרון וירושלים אך מנסה למנוע סבב הסלמה נוסף ברצועת עזה. בהקשר זה נמסר, על פי מספר דיווחים תקשורתיים, כי חמאס ריסנה את פעילי הג’האד האסלאמי שלא לירות רקטות מרצועת עזה בתגובה לחיסול שלושת פעיליה.
פעילות ביעבד
  • כתגובה מיידית לביצוע הפיגוע בבני ברק (29 במרץ 2022)[1] התפרסו כוחות ביטחון ישראלים בכפר יעבד שבאזור ג’נין, ממנו הגיע המחבל צ’יאא’ חמארשה. בעת הפעילות נעצרו חלק מבני משפחתו ביניהם, אחיו וחבריו. כוחות צה”ל גם החלו במיפוי בית המחבל לקראת הריסתו. במקום התפתחו עימותים בין הכוחות לתושבי המקום, והכוחות אף ירו באוויר לפיזור ההמון. לא דווח על נפגעים (תקשורת ישראלית, 30 במרץ 2022).
  • במקביל לפעילות ביעבד ביצעו כוחות הביטחון פעילות מעצרים של חשודים בפעילות טרור במספר מוקדים נוספים. בין השאר בוצעו מעצרים במחנה הפליטים בלאטה בשכם, בבית לחם, כפר קדום, רמאללה, מרדה, ומספר כפרים מדרום לבית לחם. בין העצורים סטודנטים, אסירים ביטחוניים לשעבר ואחרים (תקשורת ישראלית, 30 במרץ 2022).
פעילות כוחות צה"ל בכפר יעבד (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 במרץ 2022)    פעילות כוחות צה"ל בכפר יעבד (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 במרץ 2022)
פעילות כוחות צה”ל בכפר יעבד (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 במרץ 2022)
תמונות מהפעילות (דובר צה"ל, 30 במרץ 2022)   תמונות מהפעילות (דובר צה"ל, 30 במרץ 2022)
תמונות מהפעילות (דובר צה”ל, 30 במרץ 2022)
פעילות בג’נין
  • ב-31 במרץ 2022 נמשך מבצע לאיתור חשודים בתכנון פיגועים ובסיוע למחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק. מבצע המעצרים הנרחב התמקד בג’נין ובמחנה הפליטים הסמוך לה. במהלך פעילות, שבוצעה באופן חריג באור יום, נעצרו כמה עשרות פלסטינים. שני פלסטינים נהרגו בעימותים עם כוחות ביטחון ישראליים. לוחם צה”ל נפצע באורח קל. במהלך המעצרים נמצאו אמצעי לחימה רבים (תקשורת ישראלית, 31 במרץ 2022).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח כי שני פלסטינים, נהרגו מאש כוחות צה”ל במהלך פעילות הכוחות במחנה הפליטים. כמו כן דווח על 15 פצועים, שלושה מהם באורח קשה. ההרוגים הם סנד אבו עטיה, בן 17, ויזיד אלסעדי, בן 23. לשניים נערכה הלוויה בג’נין במהלכה קראו המשתתפים קריאות לנקמה בישראל. גופת אחד ההרוגים, ככל הנראה של אלסעדי, נעטפה בדגל שחור של הג’האד האסלאמי בפלסטין. גופת ההרוג השני נעטפה בדגל פלסטין (NPA.PS, 31 במרץ 2022). מבדיקה באתר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, עולה, כי לא פורסמה כל הודעה רשמית מטעמם המשייכת את ההרוגים לשורות הארגון.
שני ההרוגים בג'נין : סנד אבו עטיה, יזיד אלסעדי (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 במרץ 2022).     הלוויה המונית בג'נין לשני ההרוגים (NPA.PS, 31 במרץ 2022)
מימין: שני ההרוגים בג’נין : סנד אבו עטיה, יזיד אלסעדי (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 במרץ 2022). משמאל : הלוויה המונית בג’נין לשני ההרוגים (NPA.PS, 31 במרץ 2022)
תגובות
  • לשכת אבו מאזן פרסמה התייחסות לתקרית, וגינתה את מה שתיארה “כהסלמה ישראלית מסוכנת נגד הפלסטינים והמקומות הקדושים שלהם”. בדברים התייחסה הלשכה, בנוסף לאירוע בג’נין (“הפשע המתועב בג’נין, שהביא להרג שני פלסטינים ולפציעתם של ארבעה עשר אחרים, בהם שלושה קשה”), גם לעלייה להר הבית של חבר הכנסת איתמרבן גביר(“פריצה של קיצונים יהודים למסגד אלאקצא בחסות משטרת ישראל”) (ופא, 31 במרץ 2022).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, קרא להתגייסות כללית של פעילי הזרוע הצבאית בתגובה לפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 31 במרץ 2022).
סיכול חוליה באזור ג’נין (צומת עראבה)
  • בליל 2-1 באפריל 2022 פעלו כוחות ביטחון ישראליים, בעקבות מידע מודיעיני, למעצר חוליית ירי פלסטינית, שהשתייכה לזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהייתה בדרכה לביצוע פיגוע. חברי החוליה, תושבי ג’נין וטול כרם, היו מעורבים בעבר בפיגוע ירי באזור טול כרם. בעת ניסיון לעצור את כלי הרכב בו נסעו, סמוך לעראבה ממערב לג’נין, הם פתחו באש לעבר הלוחמים. בחילופי האש נהרגו שלושת חברי החוליה. בתקרית נפצע באורח קשה קצין משטרה. שלושה שוטרים נוספים נפצעו באורח קל. ברשות חברי החוליה נמצאו רובה M-16 שנגנב מצה”ל ורימוני יד. חברי החוליה ביצעו בעבר פיגוע ירי ובכוונתם הייתה לבצע פיגוע נוסף. טרם יציאתם לביצוע הפיגוע השתתפו השלושה במפגן צבאי של חמושים במחנה הפליטים ג’נין במהלכו הניפו תמונה של מחמוד טואלבה (פלסטין אליום, 2 באפריל 2022). יום לאחר מכן נעצר פלסטיני נוסף, בשויכה סמוך לטול כרם, בחשד שהיה חבר בחוליה. בידו נתפס רובה M-16 (תקשורת ישראלית, 2 באפריל 2022).
  • גופות ההרוגים נלקחו על ידי הלוחמים, בשל כך נדחה הפרסום בכלי התקשורת הפלסטינים אודות זהותם ושיוכם הארגוני של ההרוגים. מאוחר יותר פרסמו כלי התקשורת כי ההרוגים הם פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. להלן שמותיהם:
    • צאא’ב עבאהרה, בן 30 , מהכפר יאמון (מערבית לג’נין) היה נשוי ואב לארבעה ילדים. אמו סיפרה כי ימים ספורים לפני מותו שוחח עימה לגבי השהאדה ושאל אותה אם היא רוצה שיהיה שהיד ראשון ממשפחת עבאהרה (אתר QUDSN, 2 באפריל 2022). אשתו ילדה ילד חמישי ביום בו נהרג וקראה לו על שמו צאא’ב (פלסטין אליום, 2 באפריל 2022).
    • ח’ליל טואלבה, בן 24 ממחנה הפליטים ג’נין. בוגר האוניברסיטה האמריקאית בג’נין במגמת אחים רפואיים. אביו סיפר כי לא היה מבוקש וכי הוא היה בעלים של בית דפוס ממנו התפרנס (ערוץ J-MEDIA, 3 באפריל 2022).
שניים מחברי החוליה סיף אבו לבדה וצאא'ב עבאהרה, בתמונה משותפת אחרונה מצטלמים כשברקע תמונות של מחמוד טואלבה, מבכירי הזרוע הצבאית לשעבר בג'האד האסלאמי, אשר חוסל ע"י ישראל בשנת 2002 (אלעאלם, 2 באפריל 2022)
שניים מחברי החוליה סיף אבו לבדה וצאא’ב עבאהרה, בתמונה משותפת אחרונה מצטלמים כשברקע תמונות של מחמוד טואלבה, מבכירי הזרוע הצבאית לשעבר בג’האד האסלאמי, אשר חוסל ע”י ישראל בשנת 2002 (אלעאלם, 2 באפריל 2022)
    • סיף אבו-לבדה ממחנה הפליטים נור שמס שבטול-כרם. היה מבוקש על ידי ישראל. אחיו סיפר, כי בשנת 2016 הוא נכלא לשנה ולאחר מכן שוחרר. בשנת 2020 שוב נעצר לשנה ושוחרר עליו (יוטיוב, 2 באפריל 2022). עפ”י תקשורת ישראלית הוא היה היעד המרכזי של החיסול, אשר במהלכו ירה 52 קליעים (אלקדס, 3 באפריל 2022). בחיפוש במכונית בה נסעו השלושה נמצאה גם צוואה שנכתבה על ידי אבו לבדה. בצוואה הוא מעודד את חבריו להמשיך לבצע פיגועים. ברשתות החברתיות גם הופץ סרטון בו הוא נראה מקריא את הצוואה.
צוואתו של סיף אבו לבדה.     סיף אבו לבדה טרם הקראת צוואתו (אתר QUDSN, 2 באפריל 2022)
מימין : צוואתו של סיף אבו לבדה. משמאל : סיף אבו לבדה טרם הקראת צוואתו (אתר QUDSN, 2 באפריל 2022)
תגובות לאירוע בעראבה
  • בכלי התקשורת של הרשות הפלסטינית. דווח כי נהרגו “שלושה שהידים” על ידי כוח ישראלי (ופא, 2 באפריל, 2022). בדיווחים לא צוין כי הייתה זו חולייה שהייתה בדרכה לבצע פיגוע. נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן גינה את האירוע בציינו, כי ההסלמה הישראלית מסוכנת. הוא קרא לקהילה הבינלאומית, בעיקר לארה”ב, להפסיק את מדיניותה של ישראל ולספק הגנה לעם הפלסטיני. אבו רדינה הבהיר כי תוצאות ההסלמה הנוכחית יהיו קשות ומסוכנות עבור האזור כולו (סוא, 2 באפריל 2022). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, גינה את הרג שלושת הפלסטינים וציין כי “מבצעי פשע זה והפשעים שקדמו” לו צריכים לעמוד בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). אשתיה קרא למנהיגי ישראל להפסיק לפעול נגד העם הפלסטיני. הוא גם דרש מישראל למסור את גופות ההרוגים ולשחרר את העצורים (דניא אלוטן, 2 באפריל 2022).
  • פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסמו הודעת אבל על מותם של שלושת פעילי הזרוע בפעולת חיסול של ישראל סמוך לג’נין. כמו כן פורסמה כרזה בה נראים השלושה חמושים. בהודעה צוין, כי הם ימשיכו במילוי חובתם הדתית והלאומית בהתנגדות ובמאבק נגד ישראל בהודעה גם צוין שהם נשבעים להמשיך במשימת “ההתנגדות” לישראל כביטוי לרצונו של העם הפלסטיני (אתר פלוגות ירושלים, 2 באפריל 2022). בהודעה נוספת שפרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין הביע תנחומים על מותם של שלושת הפלסטינים שהשתייכו לזרוע הצבאית של הארגון ומטילה את האחריות על ישראל. בהודעה צוין שהתגובה על אירוע זה תהיה בהיקף שתואם הן את המעשה והן את העובדה שהוא בוצע ביום הראשון של חודש רמצ’אן (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 2 באפריל 2022).
הודעת האבל של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין (אתר פלוגות ירושלים, 2 באפריל 2022)
הודעת האבל של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר פלוגות ירושלים, 2 באפריל 2022)
  • טארק עז אלדין, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הרג שלושת הפלסטינים הוא “הסלמה חמורה אשר נחשבת להכרזת מלחמה”. הוא ציין ש”ההתנגדות” לא תהיה סובלנית לפשעים אלה ולא תעמוד בחיבוק ידיים (פלסטין אליום, 2 באפריל 2022).
  • בשעות הערב נשא זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הארגון, נאום בו הביע הערכה לתושבי ג’נין ולשהידים. הוא ציין שחלפו עשרים שנים מאז הקרב בג’נין (“מבצע חומת מגן”) אך הקרב יימשך הודות “לגבורת העם הפלסטיני ולוחמיו”. לדבריו הנחישות של תושבי יהודה ושומרון היא הדוגמא הטובה ביותר למעשי גבורה. הוא קרא להמשיך בדרכם של השהידים מתוך אמונה שהאל יביא את הניצחון (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 2 באפריל 2022).
נאום מוקלט של זיאד אלנח'אלה (פלסטין אליום, 2 באפריל 2022)
נאום מוקלט של זיאד אלנח’אלה (פלסטין אליום, 2 באפריל 2022)
  • שורה של מפגנים צבאיים שערכה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין במספר מוקדים ברחבי רצועת עזה לציון עשרים שנה למבצע “חומת מגן” נוצלו להבעת הזדהות ותמיכה עם ג’נין. במפגנים השתתפו פעילי צבאים רעולי פנים, אשר הניפו את תמונות שלושת ההרוגים כמו גם את תמונת המחבל צ’יאא’ חמארשה (אשר ביצע את פיגוע הירי בבני ברק). אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בעזה, אשר השתתף במפגן הצבאי שהתקיים ברפיח אמר, כי דמם של שלושת השהידים יצית את האנתיפאדה הבאה. לדבריו, בינם לבין ישראל (מפרידים) הרקטה, הרובה, האבן והסכין והמלחמה (נגד ישראל) נמשכת בכל הזירות. אלמדלל הגדיר את ישראל כ”אויב טיפש” מכיוון שלדבריו ישראל חושבת שבהריגת שלושת הפעילים ופעילים נוספים בג’נין היא חיסלה את ההתנגדות ואת פלוגות ירושלים (פלסטין אליום, 2 באפריל 2022).
המפגן הצבאי ברפיח (פלסטין אליום, 3 באפריל 2022)     המפגן הצבאי ברפיח (פלסטין אליום, 3 באפריל 2022)
המפגן הצבאי ברפיח (פלסטין אליום, 3 באפריל 2022)
המפגן הצבאי ברפיח ותמונת המחבל צ'יאא' חמארשה (בתמונה התחתונה שנייה משמאל) (פלסטין אליום, 3 באפריל 2022)
המפגן הצבאי ברפיח ותמונת המחבל צ’יאא’ חמארשה (בתמונה התחתונה שנייה משמאל) (פלסטין אליום, 3 באפריל 2022)
  • בנאום שנשא אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, שלצדו ח’אלד בטש, בכיר הארגון הוא העלה על נס את גבורתם ולחימתם של לוחמי גדוד ג’נין של הג’האד האסלאמי אשר “עומדים כחומה בצורה בפני ישראל בימים אלה”. הוא גם שיבח בדבריו את פיגוע בתל אביב (כוונה לבני ברק), חדרה ובאר שבע והדגיש כי הפיגועים הם עדות לכך ש”ההתנגדות” חיה וקיימת (פלסטין אליום, 2 באפריל 2022).
  • חמאס פרסמה הודעה רשמית בה הביעה את תנחומיה על מותם של שלושת הפלסטינים וציינה ש”מדיניות ההרג” של ישראל נגד העם הפלסטיני ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים לא תספק לה ביטחון או לגיטימציה שלטונית אלא היא רק מגבירה את הכוח ואת הנחישות של העם הפלסטיני לנקוט ב”התנגדות” במטרה לנקום את דם השהידים ולהגן על אדמותיו ועל המקומות הקדושים (אלאקצא, 2 באפריל 2022).
השוואה בין רמצ'אן בעולם המוסלמי לעומת רמצ'אן בפלסטין: "מותם של שלושה פלסטינים בחילופי אש הכיבוש בג'נין. העולם האסלאמי, פלסטין..." (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 2 באפריל 2022)
השוואה בין רמצ’אן בעולם המוסלמי לעומת רמצ’אן בפלסטין: “מותם של שלושה פלסטינים בחילופי אש הכיבוש בג’נין. העולם האסלאמי, פלסטין…” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 2 באפריל 2022)
פעילות הארגונים הפלסטינים
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח עם זיאד אלנח’אלה על ההסלמה האחרונה ועל האירועים בג’נין. השניים סיכמו להמשיך ולחזק את התיאום ביניהם במטרה להיאבק בישראל ולהגן על העם הפלסטיני ועל זכויותיו (אתר חמאס, 2 באפריל 2022).
  • הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה, ביניהם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, קיימו פגישה בה דנו בהתפתחויות ביהודה ושומרון. הם שיבחו את ההרוגים ואת העם הפלסטיני ועודדו את המשך “ההתנגדות” נגד ישראל. הארגונים הביעו נכונות להמשיך לשתף פעולה בכל הזירות כדי לשרת את האינטרסים של העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 באפריל 2022).
  • על פי היומון אלקדס אלערבי לאורהמתיחות ביהודה ושומרון הגבירו מתווכים שונים את המגעים עם הארגונים הפלסטינים במטרה להשיב את השקט ביהודה, ושומרון ובירושלים ולהבטיח שהעימות לא יתפשט לרצועת עזה. על פי הדיווח הארגונים לא הסכימו לרגיעה וטענו כי פלסטינים רבים מתכננים לבצע פיגועים במהלך חודש רמצ’אן (אלקדס אלערבי, 3 באפריל 2022).
  • אלאח’באר הלבנוני המצטט “מקורות פלסטינים” דיווח כי על רקע חשש ואזהרות שהעבירה ישראל מפני שיגור רקטות מהרצועה התקיימו ב-3 באפריל 2022 מגעים בין הארגונים הפלסטינים לבין המתווכים המצרים. כלי תקשורת ערביים ציטטו את דיווחי התקשורת הישראלית לפיהם ביקשה חמאס מהג’האד האסלאמי בפלסטין שלא לשגר רקטות לעבר ישראל בעקבות הריגת שלושת פעיליה בג’נין. בהקשר זה יצוינו דברי אחמד אלמדלל, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר ציין כי כל האפשרויות פתוחות להגן על אלאקצא ועל המקומות הקדושים אך עם זאת הדגיש שתושבי מזרח ירושלים מסוגלים לפעול נגד כניסות של יהודים לאלאקצא (כלומר הם אינם זקוקים לסיוע מרצועת עזה) (פלסטין אליום, 3 באפריל 2022).

[1] לפרטים אודות הפיגוע ראו פרסום מרכז המידע מ-5 באפריל 2022: "פיגוע רצחני בבני ברק בוצע על ידי פלסטיני תושב אזור ג'נין. חמישה בני אדם נהרגו". ↑