חזבאללה ערך לאחרונה תרגיל צבאי במהלכו בוצעה הסתערות לעבר גבעה המדמה מוצב צה”ל.

הסתערות לעבר גבעה

הסתערות לעבר גבעה

קבוצת פעילים בעת תדרוך

קבוצת פעילים בעת תדרוך

ירי במקלע

ירי במקלע

ירי אר פי גי

ירי אר פי גי

מועל יד

מועל יד

הסתערות

הסתערות

אלמנאר 27 במאי

אלמנאר 27 במאי

אלמנאר, 27 במאי

אלמנאר, 27 במאי


הסתערות לעבר גבעה   קבוצת פעילים בעת תדרוך

תרגיל של ” הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי”. מימין: קבוצת פעילים בעת תדרוך. משמאל: הסתערות לעבר גבעה המדמה כנראה מוצב ישראלי (אלמנאר, 27 במאי)

כללי

1. ב-27 במאי, במסגרת אירועי יום השנה ליציאת צה"ל מלבנון, קיים חזבאללה תרגיל צבאי שכינויו "גדר המולדת". התרגיל בוצע ע"י "הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי", גוף השייך לחזבאללה 1. בתרגיל, ששודר ע"י ערוץ אלמנאר של חזבאללה, נראים חיילים לובשי מדי הסוואה וכומתות חומות, מבצעים אימונים (באזור ששמו לא הוזכר) 2. החיילים נראו יורים בכלי נשק שונים (אר.פי.ג’י, מקלע, נשק קל) ומבצעים הסתערות לעבר גבעה (המסמלת כנראה מוצב ישראלי). במהלך התרגיל נראו החיילים נושאים דגלי לבנון ודגל ירוק של "הפלוגות הלבנוניות". בכתבה של אלמנאר, שסיקרה את התרגיל רואיינו מספר חיילים כשפניהם מוסתרות, אשר נשבעו להישאר ב"זירות ההתנגדות" על מנת להגן על לבנון (אלמנאר, 27 במאי).

ירי במקלע   ירי אר פי גי

ירי באר.פיג’י (מימין) ובמקלע (משמאל) (אלמנאר, 27 במאי )

מועל יד   הסתערות

מימין: הסתערות על גבעה המסמלת מוצב של צה”ל לאחר ריכוך ארטילרי. משמאל: אחד הפעילים מברך במועל יד, כנהוג אצל חזבאללה (אלמנאר, 27 במאי)

אלמנאר 27 במאי
ההסתערות לעבר הגבעה המסמלת כנראה מוצב של צה"ל. בתמונה נראים דגלי לבנון ודגל "הפלוגות הלבנוניות" (אלמנאר 27 במאי)

סיכום והערכה

2. מאז מלחמת לבנון השנייה מצוי חזבאללה בתהליך של שיקום ואף שיפור תשתיתו הצבאית שנפגעה במלחמה. במסגרת זאת גויסו פעילים מבצעיים חדשים למילוי השורות ופעיליו עוברים אימונים בסיסיים בלבנון (בדרום ובבקעת הלבנון) ונשלחים לאיראן לאימונים מתקדמים, כפי שחזבאללה נהג לעשות לפני מלחמת לבנון השנייה.

3. מאז המלחמה שמר חזבאללה על פרופיל נמוך ונמנע מלהפגין בפומבי את התעצמותו הצבאית, והאימונים שעוברים פעיליו בכלל זה. יוצא דופן היה פרסומו של תרגיל מפקדות הנרחב שקיים חזבאללה בתחילת נובמבר 2007. בתרגיל נבחנו באופן מתודי היכולות הצבאיות של הארגון, כולל בתחומי הנשק הרקות ונשק הנ"ט, על בסיס לקחי מלחמת לבנון השנייה. בתרגיל הנוכחי נראים בפעם הראשונה מחבלי חזבאללה מתאמנים , הגם שהדבר נעשה תחת הכותרת של "הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש", עם דגלי לבנון ודגלי ה"פלוגות" בהם נראה ארז הלבנון (דגלי חזבאללה לא נראו בכתבת אלמנאר).

אלמנאר, 27 במאי
פעיל מדבר בקשר בעת התרגיל (אלמנאר, 27 במאי)

4. להערכתנו פרסום זה של התרגיל, לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה, משקף תחושה של ביטחון והוא נועד לשדר מסר מרתיע לישראל, וליריביה של חזבאללה בזירה הפנימית, תוך הדגשת עוצמתו ויכולותיו של הארגון. בה בעת, להערכתנו, נועד הפרסום למנף את תפיסת "ההתנגדות" בקרב הציבור הלבנוני ואולי אף להגביר בכך את הגיוס ל"פלוגות הלבנוניות".

5. מכל מקום, פרסום התרגיל – כמו גם פרסום תרגיל המפקדות שבוצע בנובמבר 2007 – שב וממחיש כי הארגון ממשיך להפר באופן גלוי את החלטה 1701 , תוך התחמשות מאסיבית שלו בנשק ואמצעי לחימה המועברים אליו מאיראן ומסוריה והמשך פעילותו (אימונים, הקמת עמדות, חיזוק מערכיו) באין מפריע בדרום לבנון, חרף נוכחות צבא לבנון ויוניפי"ל.


1 זוהי יחידה צבאית התנדבותית, שחזבאללה יזם הקמתה בסוף שנות התשעים, ואשר יועד עבור לבנונים בני כל העדות. הקמתה נועדה ליצור דימוי כי ה"התנגדות" (הטרור) נגד ישראל הינה לאומית כלל- לבנונית ולא רק שיעית. בפועל לא צברה היוזמה תאוצה וחזבאללה היה ונותר ארגון טרור שיעי באופיו.

2 בכתבה של אלמנאר נאמר כי האימון נערך באחד ממחנות האימונים של ה"פלוגות" בלבנון.

לראש העמוד