זרקור לאיראן (לשבוע שבין 25/2/10 –4/3/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

המקור: הבלוג ”תלח'נדכ“ (Talkhandak), 25 פברואר

המקור: הבלוג ”תלח'נדכ“ (Talkhandak), 25 פברואר

רוז אונליין, 18 ספטמבר, 2007

רוז אונליין, 18 ספטמבר, 2007

יוזמות חדשות להגברת ההפרדה בין גברים לנשים

יוזמות חדשות להגברת ההפרדה בין גברים לנשים

הועידה לאחדות לאומית ואסלאמית לעתיד פלסטין בטהראן

הועידה לאחדות לאומית ואסלאמית לעתיד פלסטין בטהראן


במוקד אירועי השבוע:

  • בעקבות מעצרו של ריגי: איראן מאשימה את ארה"ב בתמיכה בטרור.

  • עיתונות לשמרנים בלבד: גם היומון הרפורמיסטי "אעתמאד" נסגר על-ידי השלטונות.

  • עצמאות טכנולוגית לצרכים פוליטיים: בקרוב – "גוגל איראני".

  • יוזמות חדשות להגברת ההפרדה בין גברים לנשים.

  • תמונות השבוע: הועידה לאחדות לאומית ואסלאמית לעתיד פלסטין בטהראן.

בעקבות מעצרו של ריגי: איראן מאשימה את ארה”ב בתמיכה בטרור

מעצרו של מנהיג ארגון ג’נדאללה (Jondollah ), עבד-אלמאלכ ריגי (Abdolmalek Rigi ), והודאותיו בנוגע לקשרים, שקיים כביכול עם שירותי המודיעין האמריקאים, נוצלו השבוע על-ידי גורמים שמרנים באיראן כדי לשוב ולתקוף בחריפות את ארה"ב ולהאשימה בתמיכה בטרור נגד איראן.

בהודאה פומבית, ששודרה בטלוויזיה האיראנית בסוף השבוע שעבר, הודה ריגי בקשרים שקיים עם ארה"ב. בהודאתו סיפר ריגי, כי לאחר בחירתו של ברק אובמה כנשיא ארה"ב יצרו עימו שירותי המודיעין האמריקאים בפקיסטאן קשר והציעו לו לשתף עימם פעולה בתמורה לסיוע כספי וצבאי. הם אף הציעו לו בסיס בקרבת הגבול בין אפגניסטאן לאיראן לצורך המשך פעילותו. ריגי הוסיף, כי הגורמים האמריקאים עימם נפגש ציינו בפניו, כי איראן נמצאת בעדיפות עליונה מבחינת ארה"ב. עם זאת, בהעדר יכולת לבצע תקיפה צבאית באיראן, מעוניינת ארה"ב לסייע לגורמים שיש באפשרותם לפעול נגד איראן ולהציב קשיים בפני המשטר בטהראן ( Press TV , 26 פברואר).

בתגובה להודאתו של ריגי מתחו בכירים איראנים ביקורת חריפה נגד ארה"ב והאשימו אותה בתמיכה בטרור. יו"ר המג’לס, עלי לאריג’אני, אמר בפתח ישיבת המג’לס, שהתקיימה ביום ראשון (28 פברואר), כי על שלטונות איראן לחקור את קשריו של ריגי עם ארה"ב ונאט"ו וכן עם מדינות באירופה ובאיזור. לאריג’אני ציין, כי הודאותיו של ריגי מאששות את המידע המודיעיני שבידי איראן בנוגע לשיתוף הפעולה ההדוק בין ארגון הטרור ג’נדאללה לבין ארה"ב וכי על ארה"ב לספק הסברים בעניין זה (אירנ"א, 28 פברואר).

גם חבר המג’לס, פרויז סרורי (Parviz Sorouri ), תקף בחריפות את ארה"ב ואמר, כי הודאותיו של ריגי חושפות את פניה הצבועים של ארה"ב ומוכיחות, כי אין בכוונתה להיאבק בטרור אלא לייצר טרור באזור. בראיון, שהעניק חבר המג’לס השמרני לסוכנות הידיעות אירנא, אמר סרורי, כי מעצרו של ריגי היכה את המערב בתדהמה והוכיח, כי ניצולו על-ידי מדינות המערב על מנת לפגוע באיראן היה טעות גדולה. הוא הוסיף, כי ארה"ב מבקשת ליצור חילוקי דעות בין מדינות האזור ולזרוע פירוד בין השיעים לבין הסונים באמצעות תמיכתה בגורמי טרור (אירנ"א, 27 פברואר).

גם העיתונות השמרנית הגיבה בחריפות להודאותיו של ריגי בנוגע לשיתוף הפעולה בינו לבין ארה"ב. במאמר מערכת, שהתפרסם בראשית השבוע ביומון כיהאן, נכתב, כי הודאותיו מוכיחות, כי על אף טענותיה של ארה"ב כי היא מתנגדת לטרור, הרי שבפועל היא הגורם המרכזי התומך בטרור ומסייע לו. על איראן לחשוף בפני הקהילה הבינלאומית את תמיכת ארה"ב בארגון ג’נדאללה ולנקוט בצעדים משפטיים נגדה, אך שליטתן של מעצמות המערב – ובראשן ארה"ב –  בגופים המשפטיים הבינלאומיים מונעת ממנה לעשות זאת. המערכת הבינלאומית, האו"ם והגופים המשפטיים הבינלאומיים פועלים באופן שאינו מאפשר לנקוט בפעולה נגד פשעיהן הגלויים והחשאיים של מדינות המערב והדבר ניכר, למשל, בהימנעותם של גופים אלה מנקיטת צעדים משפטיים נגד ישראל בגין פשעיה כנגד הפלסטינים בעשרות השנים האחרונות. לנוכח מציאות זו ניצבת איראן בפני קשיים לפעול במישור המשפטי כנגד ארה"ב ואף על-פי כן עליה להפעיל את כל מערכות הדיפלומטיה, המשפט והמודיעין שלה כדי לשטוח את האשמותיה נגד ארה"ב בפורומים בינלאומיים שונים, ובהם ארגון הועידה האסלאמית ועצרת האו"ם (כיהאן, 28 פברואר).

המקור: הבלוג ”תלח'נדכ“ (Talkhandak), 25 פברואר
המקור: הבלוג “תלח’נדכ” 25 פברואר (Talkhandak)

היומון ג’מהורי-י אסלאמי האשים אף הוא את ארה"ב בתמיכה בטרור. במאמר מערכת, שפירסם היומון השמרני, נכתב, כי הודאותיו של ריגי שבות וממחישות את התערבותה של ארה"ב בענייניה הפנימיים של איראן ומשמשות עדות נוספת לפשעיה נגד איראן. ההתפתחויות באיזור בשמונה השנים האחרונות מצביעות על כך שלא זו בלבד שארה"ב אינה נאבקת בטרור אלא שהיא ניצבת בראש הטרור המדינתי. היומון היפנה אצבע מאשימה גם כלפי שירותי המודיעין הערביים, ובראשם שירותי המודיעין הסעודים, שתמכו לטענתו אף הם ב"ג’נדאללה". דיון החירום, שכינסו ראשי שירותי המודיעין והביטחון הסעודים בעקבות מעצרו של ריגי, ממחיש את חששם מהודאותיו, נכתב במאמר. היומון המליץ לראשי מדינות האיזור ללמוד את הלקח מכישלון השימוש בטרור כנגד הרפובליקה האסלאמית, להסיר את תמיכתם מהטרור בהובלת ארה"ב ולשתף פעולה עם איראן במאבק נגדו (ג’מהורי-י אסלאמי, 27 פברואר).

עיתונות לשמרנים בלבד: גם היומון הרפורמיסטי "אעתמאד" נסגר ע"י השלטונות

המועצה לפיקוח על העיתונות במשרד ההכוונה האסלאמית הודיעה השבוע על סגירתו של היומון הרפורמיסטי אעתמאד (E’temad ) המזוהה עם מנהיג האופוזיציה, מהדי כרובי (Mehdi Karoubi ). בראיון, שהעניק לסוכנות הידיעות "אילנא", אישר עורך היומון, בהרוז בהזאדי (Behruz Behzadi ), כי העיתון נסגר על בסיס מכתב שנשלח ב-1 במרץ למערכת היומון על-ידי המועצה לפיקוח על העיתונות.

במכתב נאמר, כי היומון הפר את סעיף 6 לחוק העיתונות ולפיכך הוחלט על סגירתו. סעיף 6 מפרט 12 עבירות שונות בגינן ניתן לסגור עיתון, ובהן: פרסום כתבות העומדות בסתירה לעקרונות האסלאם או פוגעות בעקרונות הרפובליקה האסלאמית, פרסום תמונות המנוגדות לאתיקה הציבורית, זריעת מחלוקות בין שכבות חברתיות שונות, עידוד פעולות המנוגדות לביטחון המדינה ולאינטרסים שלה, חשיפת מידע מסווג, פגיעה באסלאם, במנהיג ובאנשי הדת הבכירים, פרסום האשמות כנגד רשויות, ארגונים ומוסדות רשמיים או פגיעה באישים ובמוסדות באמצעות פרסום תמונות וקריקטורות, ציטוט ותרגום עמדותיהם של פרסומים וגופים אנטי-אסלאמיים, הפצת שמועות ופרסום דיווחים הנוגדים לעקרונות החוקה. במכתב, שנשלח למערכת אעתמאד, לא צוין אילו עבירות בדיוק ביצע היומון (אילנ"א, 1 מרץ).

במקביל שללה המועצה לפיקוח על העיתונות את רישיונו של השבועון לענייני נשים איראן דח’ת (Irandokht ), שפעל בניהולו של מחמד-חסין כרובי (Mohammad-Hossein Karoubi ), בנו של מהדי כרובי.

בשמונת החודשים האחרונים נסגרו באיראן למעלה מ-10 עיתונים המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי, ובהם היומונים סרמאיה (Sarmayeh ),  אעתמאד-י מלי (E’temad-e Melli ) וחיאת-י נו (Hayat-e Now ).

עצמאות טכנולוגית לצרכים פוליטיים: בקרוב – "גוגל איראני"

מנהל אחת מחברות התוכנה האיראניות עדכן השבוע, כי מומחים איראנים צפויים להשיק בקרוב מנוע חיפוש ושירות דואר אלקטרוני איראנים עצמאיים. בראיון לאתר החדשות שבכה-י איראן (Shebke-ye Iran ) אמר מהדי פרשבאף (Mehdi Farshbaf ), כי הפעלת גוגל איראני" היא אחת המשימות המרכזיות בתחום פיתוח "התרבות האלקטרונית" וטכנולוגיית המידע באיראן וכי מומחי IT איראנים שוקדים בימים אלה על פיתוח תוכנה שתאפשר השמשת השירות בעתיד הקרוב (www.inn.ir , 28 פברואר).

בשבועות האחרונים דיווחו כמה אתרי חדשות, כי בכוונת איראן להשיק גוגל איראני ולחסום כליל את הגישה לשירותי גוגל על רקע טענות מצד השלטונות, כי שירותים אלה מנוצלים לטובת מאבק האופוזיציה הרפורמיסטית. לפני מספר שבועות הגיע העימות בין שלטונות איראן לבין גוגל לשיאים חדשים, לאחר ששירות Google Earth הציג תמונות לוויין מתהלוכות יום המהפכה, שהתקיימו ב-11 בפברואר בכיכר אזאדי בטהראן. מתמונות אלה ניתן היה להסיק, כי מספר המפגינים, שהתייצבו לתהלוכות התמיכה בממשלה, היה קטן בהרבה מהמספר שפורסם על-ידי השלטונות. גם הפעלתו בחודש יוני האחרון של שירות Google Farsi המאפשר תרגום דפי אינטרנט מאנגלית לפרסית עוררה דאגה בקרב שלטונות איראן.

בחודשים האחרונים חסמו השלטונות במספר הזדמנויות את הגישה לשירותי "גוגל", ובכלל זאת לשירות הדואר האלקטרוני Gmail . לטענת גורמים באופוזיציה הרפורמיסטית נועדה החסימה למנוע שימוש בשירותים אלה על-ידי מפגינים ופעילי אופוזיציה.

רוז אונליין, 18 ספטמבר, 2007
קריקטורה של ניכ אהנג כות’ר (Nikahang Kowsar ),
מתוך: רוז אונליין, 18 ספטמבר, 2007

על רקע הדיווחים בנוגע לכוונה להפעיל שירותי דואר אלקטרוני ומנוע חיפוש לאומיים הטילה השבוע סוכנות הידיעות מהר ספק רב ביכולתה של איראן למצוא תחליף ראוי לשירותי Google ו-Yahoo . לטענת מהר, אף על-פי שהדבר אפשרי מבחינה טכנית, הרי שהוא דורש הוצאות כבדות והעמדת טכנולוגיה מתקדמת לרשות המשתמשים, שספק רב אם יש ביכולתה של איראן לספק בשלב זה. זאת ועוד, שירותי הרשתות החברתיות, שמציעות כיום חברות מערביות המפעילות גם שירותי דואר אלקטרוני, מספקים לגולשים הזדמנויות חדשות, ששירות דואר אלקטרוני לאומי-איראני לא יוכל לספק. מומחה לטכנולוגיית מידע שהתראיין למהר העריך, כי התוכנית להפעלת "גוגל איראני" תיכשל וכי אף שירות דואר אלקטרוני איראני לא יוכל להתמודד בהצלחה עם החברות המערביות המספקות שירותים אלה. הוא המליץ לממשלה להסתפק בהפעלת שירותי דואר אלקטרוני מוגבלים לשימוש משרדי הממשלה השונים (מהר, 1 מרץ).

יוזמות חדשות להגברת ההפרדה בין גברים לנשים

התקשורת האיראנית דיווחה בשבוע החולף על מספר יוזמות חדשות, שנועדו להגביר את ההפרדה בין נשים לגברים בחברה. בכיר במשרד המדעים עדכן השבוע, כי משרדו בוחן בימים אלה תוכנית להקמת אוניברסיטאות חד-מגדריים (לנשים או לגברים בלבד) ברחבי איראן. לדבריו, הוגשו עד כה למשרדו בקשות למתן רישיונות לשתי אוניברסיטאות כאלה בטהראן ולשתי אוניברסיטאות במחוזות נוספים. הוא ציין, כי מועצת המהפכה התרבותית העליונה כבר אישרה הקמת שתי אוניברסיטאות לנשים בטהראן וכי משרד המדעים בוחן בקשות להקמתן של אוניברסיטאות כאלה גם במקומות נוספים (אלף, 28 פברואר).

בחודשים האחרונים התחדש באיראן הויכוח בנוגע להפרדה מגדרית באוניברסיטאות. בחודש נובמבר האחרון התבטאו שני בכירים: סגן נציג המנהיג באוניברסיטאות לענייני מחקר ונציג המנהיג באוניברסיטת ח’אג’ה נציר טוסי (Khaje Nasir Toosi ) בזכות הפרדה כזו. גורמים רפורמיסטיים, לעומת זאת, מתחו ביקורת על ההצעה וטענו, כי לא ניתן ולא רצוי להפריד בין נשים לגברים בכל מקום. יצוין, כי נשים מהוות כיום למעלה מ-60 אחוזים מכלל הסטודנטים באיראן. בשנים האחרונות דן המג’לס בהצעת חוק, שנועדה לקבוע מכסות שיגבילו את מספר הנשים המתקבלות לחלק מהפקולטות באוניברסיטאות על מנת לשמור על איזון בין גברים לנשים.

במקביל עדכן השבוע שר האנרגיה, מג’יד נאמג’ו (Majid Namjou ), כי בקרוב יעבדו עובדות המשרד מהבית. בפגישה של יועצי משרד האנרגיה לענייני נשים אמר השר, כי משרדו נקט בשורה של צעדים, שנועדו לאפשר לעובדות המשרד לבצע את עבודתן מבתיהן ולשפר את תנאי עבודתן (ח’בר אונליין, 27 פברואר). גם חברת המרכז לענייני נשים בלשכת הנשיא התבטאה השבוע בזכות הישארותן של נשים בבית. לדברי זהרא שרף-אלדין (Zahra Sharafadin ), מספר הנשים המועסקות בתפקידי ניהול אינו מעיד על רמת הקידמה במדינה והתפישה לפיה הצלחת החברה תלויה בנוכחות נשים בתפקידי ניהול היא תפישה מערבית. היא ציינה, כי יש להציג את עקרת הבית כמודל לחיקוי ולעודד נשים ליטול חלק מרכזי בניהול הבית והמשפחה. העדר הקפדה על צניעות, קיום יחסים בין נשים לגברים מחוץ למסגרת המשפחה ושליחת הודעות זימה על-ידי נשים לעמיתיהם הגברים במקומות העבודה הם הגורמים המרכזיים לעליה בשיעור הגירושין בחברה, אמרה שרף-אלדין (מהר, 2 מרץ).

בשנים האחרונות שבו וקראו חוגים שמרנים באיראן להגברת ההפרדה בין נשים לגברים במקומות ציבוריים, ובהם: בתי-חולים, פארקים ציבוריים, תחבורה ציבורית ומוסדות חינוך.
בתוך כך הוצגו השבוע בטהראן דגמי לבוש חדשים עבור נשים עובדות:

יוזמות חדשות להגברת ההפרדה בין גברים לנשים

תמונות השבוע: הועידה לאחדות לאומית ואסלאמית לעתיד פלסטין בטהראן

הועידה לאחדות לאומית ואסלאמית לעתיד פלסטין בטהראן
מקור התמונה: הבלוג של מהדי סעידי, www.sarband.ir , 16 פברואר

לראש העמוד