חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21 – 28 ביולי 2009)

אירועי פסטיבל שכם

אירועי פסטיבל שכם

שר הביטחון אהוד ברק ומזכיר ההגנה האמריקני רוברט גייטס

שר הביטחון אהוד ברק ומזכיר ההגנה האמריקני רוברט גייטס

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

הכניסה הדרומית ליריחו לאחר הסרת המחסום

הכניסה הדרומית ליריחו לאחר הסרת המחסום

צילומים מאירועי הפסטיבל בשכם

צילומים מאירועי הפסטיבל בשכם

צילומים מאירועי הפסטיבל בשכם

צילומים מאירועי הפסטיבל בשכם

עצרת הג'האד האסלאמי בפלסטין ומפגן צבאי בהשתתפות פעילים חמושים מהזרוע הצבאית של הארגון

עצרת הג'האד האסלאמי בפלסטין ומפגן צבאי בהשתתפות פעילים חמושים מהזרוע הצבאית של הארגון

אחד מפעילי מפלגת השחרור ניצב על רקע מפת העולם

אחד מפעילי מפלגת השחרור ניצב על רקע מפת העולם

פעילי מפלגת השחרור בעת הכינוס

פעילי מפלגת השחרור בעת הכינוס

לוגו הוועידה השישית כפי שהופיע בפורום הפת”ח באינטרנט

לוגו הוועידה השישית כפי שהופיע בפורום הפת”ח באינטרנט

צילום שהופיע בפורום חמא”ס באינטרנט התוקף את הפת

צילום שהופיע בפורום חמא”ס באינטרנט התוקף את הפת


אירועי פסטיבל שכם   שר הביטחון אהוד ברק ומזכיר ההגנה האמריקני רוברט גייטס
מימין:שר הביטחון אהוד ברק ומזכיר ההגנה האמריקני רוברט גייטס (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, 27 ביולי). משמאל: אירועי פסטיבל שכם לשיווק, אירוע שביטא את השיפור הכלכלי שחל בעיר בעקבות הסרת המחסומים ע”י צה”ל.

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נמשך השקט היחסי בנגב המערבי. חמאס נמנעת מירי רקטות לעבר ישראל ובכיריה מדגישים בפני "אוזניים מערביות" כי היא מחויבת למדיניות הריסון שלה. דוברי חמאס ברצועה ציינו בפני כתב הניו-יורק טיימס כי הפסקת ירי הרקטות נועדה להעניק מנוחה ללוחמים ולאוכלוסייה. על פי כתבת הניו-יורק טיימס הפסקת הירי היא גם תוצאה של "לחץ עממי" מצד תושבים המעלים תהיות ביחס למידת האפקטיביות של ירי הרקטות.

  בשבוע החולף ביקרו בישראל מזכיר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס והשליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל. השליח האמריקאי המיוחד נפגש עם אישי צמרת בישראל וברשות הפלסטינית. מיטשל הבהיר כי הנשיא אובמה מעוניין שכל הצדדים ישובו מהר ככל הניתן למסלול של מו"מ מהותי. הוא שיבח את הצעדים שישראל נקטה לשיפור חופש התנועה של הפלסטינים ביהודה ושומרון אולם תבע מישראל "מהלכים משמעותיים" נוספים בשטח וטיפול "בנושאים קשים" כגון ההתנחלויות והמאחזים.

  מתרבים הדיווחים כי ההקלות בשטח, שביצע צה"ל ביהודה ושומרון, ובכללם הסרת מחסומים בכמה אזורי מפתח, כבר הביאו לשיפור במצב הכלכלי של האוכלוסייה הפלסטינית. הדבר בולט במיוחד בעיר שכם בה נפתח לאחרונה פסטיבל רב משתתפים (כולל מקרב ערביי ישראל) שמטרתו לעודד את הכלכלה המקומית. במסגרת הפסטיבל התקיימו אירועי שיווק תרבות ואומנות

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  נמשך השקט היחסי בנגב המערבי. במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות רקטות ביישובי הנגב המערבי ולא נורו פצצות מרגמה.

  מנגד, ממשיכים ארגוני הטרור לבצע תקיפות נגד סיורי צה"ל ואזרחים ישראלים סמוך לגדר הגבול. ב-23 ביולי בוצע משטח רצועת עזה ירי מנשק קל לעבר קבוצה של ישראלים, שביצעה עבודות אזרחיות סמוך למעבר סופה. לא היו נפגעים. לאחר התקרית נורתה אש לעבר כוח צה"ל שקיים סיור באזור. וועדות ההתנגדות העממית, פלג כמאל אלניראב, נטלו אחריות לירי (אתר וועדות ההתנגדות, 23 ביולי).

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה” 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

יהודה ושומרון

מעצר פעיל מבצעי של פתח

  נאצר אבו קשק, פעיל גדודי חללי אלאקצא של פתח, שהיה מבוקש על ידי כוחות הביטחון, נעצר ב-24 ביולי במחנה פליטים עסכר בשכם. בשנים האחרונות הוא היה מעורב במספר רב של פיגועים שבוצעו בשומרון. בין היתר היה מעורב בפיגוע הירי ביצהר בחודש מרץ 2001, במהלכו נפצע באורח קשה קצין הביטחון של מועצת שומרון, גלעד זר ז"ל (אשר נהרג בפיגוע ירי אחר, חודש וחצי לאחר מכן). המבוקש ביצע גם פיגועי ירי רבים לעבר כוחות צה"ל, אשר פעלו בשכם ואף רצח תושב העיר אשר נחשד בשיתוף פעולה עם ישראל . בתקופה האחרונה עסק אבו קשק בסחר רב היקף באמצעי לחימה וקיים קשרים עם פעילי טרור, אשר תכננו לפעול נגד צה"ל (אתר דובר צה"ל, 24 ביולי).

השלכת בקבוקי תבערה וזריקות אבנים

  ביהודה ושומרון נמשכו הפיגועים במתווה של השלכת מטענים וזריקות אבנים. להלן האירועים העיקריים:

•  22 ביולי- שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר רכב ישראלי סמוך לעזון, מזרחית לקלקיליה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

•  26 ביולי – כוח צה"ל עצר פלסטיני, שהתכוון להשליך בקבוק תבערה, סמוך לכפר עצירה אל שמלייה, מצפון לשכם.

•  26 ביולי- הושלך בקבוק תבערה לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אומר, דרומית מערבית לבית לחם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

שיפור במצב הכלכלי בעקבות ההקלות שביצע צה"ל בשטח

  על רקע השיפור במצב הביטחוני ביצעו בחודשים האחרונים כוחות צה"ל שורה של הקלות בשטח, ברחבי יהודה ושומרון, אשר הקלו באופן משמעותי על חופש התנועה של התושבים הפלסטיניים. במסגרת ההקלות הללו הוסרו במהלך חודש יוני מספר מחסומים מרכזיים באזורים הבאים: ראמאללה (מחסום רימונים ומחסום ביר זית, 3 ביוני); קלקיליה (5 ביוני); שכם (מחסום חווארה, 16 ביוני); יריחו (17 ביוני).

הכניסה הדרומית ליריחו לאחר הסרת המחסום
הכניסה הדרומית ליריחו לאחר הסרת המחסום

  הסרת המחסומים הביאה לשיפור במצבם הכלכלי של תושבי יהודה ושמרון , שמצא ביטויו בעיקר בהתעוררות המסחר בערים. הסרת המחסומים עודדה את שובם של ערביי ישראל לשוקי יהודה ושומרון (עד כה נמנעו ערביי ישראל מלפקוד את השווקים הפלסטינים בשל העיכובים הרבים שנגרמו להם במחסומים.) כמו כן הביא הדבר לפתיחת עסקים חדשים בערים המרכזיות כגון פתיחת בית קולנוע בעיר שכם ופתיחת קניון חדש בג’נין .


הקניון החדש בג’נין. מבט מבפנים ומבחוץ (המקור: אתר הקניון)

  ההתעוררות הכלכלית מורגשת בעיקר בעיר שכם , שהייתה "בירת הטרור" במהלך מערכת הטרור הפלסטינית (האינתיפאדה). ב-15 ביולי חנך ראש הממשלה סלאם פיאצ’ את "פסטיבל שכם לשיווק". מטרת הפסטיבל, שיארך חודש, הינה לעודד את הכלכלה בעיר בעקבות הסרת המחסומים סביבה. הפסטיבל כולל אירועי שיווק, תרבות ואמנות. אחת מהאטרקציות בפסטיבל הייתה שבירת שיא גינס בהכנת מגש הכנאפה הגדול בעולם ( 74 מטר אורך ו-1.5 רוחב במשקל 1,765 טון). בפסטיבל השתתפו ביום אחד כ-100,00 משתתפים, ביניהם כ-13,000 ערביי ישראל. ממשלת פיאצ’ נתנה ביטוי לכך במהלך ישיבתה השבועית, בה נאמר כי " שכם הפכה למקום עם תקווה, ביטחון ויציבות" .

צילומים מאירועי הפסטיבל בשכם

  צילומים מאירועי הפסטיבל בשכם

צילומים מאירועי הפסטיבל בשכם

  התוצאות החיוביות של ההקלות הישראליות מצאו ביטוי בכתבה שהתפרסמה לאחרונה ע"י כתב אתר חדשות קנדי (פטריק מרטין, The Globe and mail , 24 ביולי). הכתבה מתארת את תנופת הבנייה בראמאללה ואת בתי הקפה המודרניים וחנויות בגדי האופנה שבעיר. היא מציינת כי בג’נין , אשר נחשבה בעבר לעיר האלימה ביותר, נהנים התושבים כיום מקניון בעל 5 קומות. רבים ממבקרי הקניון הינם ערבים ישראלים, אשר כיום מקבלים אישור לצאת לשטחי הרשות הפלסטינית.

  תשומת לב מיוחדת מעניק הכתב הקנדי לעיר שכם . בה התחולל לדבריו השינוי הגדול ביותר. תושבי העיר שכם יכולים כיום לנוע בחופשיות ולצאת מהעיר והדבר הביא לפריחה כלכלית של העיר. אחד האנשים העיר כי התושבים כה שמחים על הסרת המחסומים עד כי הם שכחו את קיומם שלחלוקי הדעות העמוקים עם ישראל. הכתבה מציינת כי בשכם נפתחו לאחרונה עשרות חנויות, בהן חנויות בגדי נשים רבות, וכן נהנים היום התושבים מבית קולנוע חדש, לראשונה מזה 25 שנה. בעיר נפתח אפילו מועדון ובו בריכות שחייה, ספה ומגרשי משחקים ומסעדות. 450 משפחות כבר נרשמו כמנויים למועדון, אשר גובה דמי מנוי שנתיים בסך- 1000 דולר.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

מדיניות הריסון של חמאס והביקורת נגדה

  בכירים בחמאס שבים ומדגישים בפני "אוזניים מערביות" כי חמאס מחויבת למדיניות הריסון שלה. מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, התבטא כי חמאס תקיים את הפסקת ירי הרקטות כל עוד ישראל תמשיך להמנע מתקפות (רדיו BBC בערבית, 25 ביוני). אימן טאה, מבכירי החמאס ברצועה, ציינו בפני כתב היו יורק טיימס כי "Armed resistance is still important and legitimate, but we have a new emphasis on cultural resistance … The current situation required a stoppage of rockets. After the war, the fighters needed a break and the people needed a break " (ניו יורק טיימס, כתבה של איתן ברונר, 24 ביולי). על פי הכתבה בניו יורק טיימס החלטת חמאס להשהות את השימוש ברקטות קסאם הינה גם תוצאה של "לחץ עממי" מצד תושבים המעלים תהיות ביחס לאפקטיביות של ירי הרקטות. 

  מדיניות הריסון של חמאס בחודשים האחרונים הגבירה את ביטויי הביקורת המושמעים נגדה ע"י ארגונים אסלאמיים רדיקליים (כגון מפלגת השחרור האסלאמית) או ע"י התארגנויות מקומיות המזדהות עם אלאקאעדה והג’האד העולמי. חמאס מואשמת בזניחת עקרון הג’האד (המהווה את אחד מעמודי התווך של האסלאם) לשם ביסוס שלטונה ברצועה. ביקורת זו באה לידי ביטוי בכלי התקשורת המזוהים עם אותן התארגנויות. כך למשל, נכתב בפורום של "צבא האומה", התארגנות המזדהה עם אלקאעדה שהייתה מעורבת בעבר בירי רקטות לעבר ישראל 2: "אומת האסלאם! כוחות בטחון הפנים מבצעים פריצות לבתינו ומפחידים את בנינו ונשותינו. אם ממשלת חמאס היא ממשלת התנגדות וג’האד כפי שהיא טוענת, עליה להגן על לוחמי הקודש הפועלים ולספק להם כסף ונשק שהיא אוספת בשם האסלאם, המוסלמים, הג’האד ולוחמי הקודש" (פורום המג’אהדין של צבא האומה, 25 ביוני). 

ארגוני הטרור ממשיכים בפעילות נמרצת לשיקום התשתיות הצבאיות שנפגעו במבצע "עופרת יצוקה"

  חמאס מנצלת את תקופת הרגיעה לשיקום הזרוע הצבאית תוך הפקת לקחים ממבצע "עופרת יצוקה". גולש בפורום פתח דיווח כי בימים האחרונים מבצעת הזרוע הצבאית של חמאס תוכנית אימונים נרחבת , הכוללת לימודים תיאורטיים, המתבצעים במספר מסגדים. במסגרת התוכנית מועברים אימונים בשטח במוצבי חמאס ובמחנות אימונים. לדברי הגולש נהרגו מספר פעילי חמאס במהלך האימונים (הפורום הפתחאווי, 25 ביולי). יצוין כי אתר הזרוע הצבאית של חמאס הודה כי כתוצאה מפיצוץ שהתרחש במוצב של חמאס, נהרג פעיל צבאי במה שכונה "משימת הכנה ואימון" (אתר אלקסאם, פאל טודיי, 20 ביולי). כמו כן פועלת חמאס להגדלת טווח הרקטות שברשותה (ניו יורק טיימס, 24 ביולי).

  ב- 22 ביולי נפצע קשה נער, עובר אורח, כתוצאה מפגיעה של כדור טועה במהלך אימונים של הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית, שהתקיימו צפונית מערבית לח’אן יונס (22 ביולי, Palestine-info). ב- 24 ביולי קיים הג’האד האסלאמי בפלסטין עצרת בח’אן יונס לזכר הרוגי הארגון, בהשתתפות פעילים רבים של הארגון. במהלך העצרת התקיים מפגן צבאי בהשתתפות פעילים חמושים מהזרוע הצבאית של הארגון (אתר פלוגות ירושלים, 24 ביולי).

עצרת הג'האד האסלאמי בפלסטין ומפגן צבאי בהשתתפות פעילים חמושים מהזרוע הצבאית של הארגון
עצרת הג’האד האסלאמי בפלסטין ומפגן צבאי בהשתתפות פעילים חמושים מהזרוע הצבאית של הארגון

(פאל טודיי, 24 ביולי)

כינוס של מפלגת השחרור האסלאמית (חזב אל תחריר) שהתקיים בעזה ב- 22 ביולי 2009 

אחד מפעילי מפלגת השחרור ניצב על רקע מפת העולם
אחד מפעילי מפלגת השחרור ניצב על רקע מפת העולם. הצבעים המודגשים מסמלים לדעתנו את מדינות האסלאם בימינו ואת השטחים שהיו כבושים בעבר ע"י המוסלמים (במפה לא מופיע מקרא). מעל המפה מופיע פסוק מהקוראן (סורת אלנור, פס’ 55): "אללה הבטיח למאמינים שבכם העושים חסד כי יוריש להם את הארץ [קרי: את כדור הארץ] מקודמיהם, כפי שהוריש לאלה שלפניהם" (פאל טודיי, 22 ביולי).

פעילי מפלגת השחרור בעת הכינוס
פעילי מפלגת השחרור בעת הכינוס

המעברים שבין רצועת עזה לישראל ומצרים

  בשבוע שחלף נמשך מעבר שוטף של סיוע הומאניטארי לרצועת עזה דרך המעברים מישראל בממוצע של כ- 100 משאיות ליום. ב- 27 ביולי נכנסה דרך מעבר ארז, משלחת של שמונה חברי קונגרס אמריקניים, המשלחת נפגשה עם מנכ"ל אונר"א ברצועה וסיירה באזורים שנפגעו במהלך מבצע "עופרת יצוקה". המשלחת לא נפגשה עם גורמים מטעם חמאס (סוכנות מען, 27 ביולי).

  ב-22 וב-23 ביולי נפתח מעבר רפיח לתנועה. סה"כ עברו כ- 115 פלסטינים ממצרים לרצועת עזה (סוכנות הידיעות הגרמנית, 23 ביולי).

  פעילות ההברחות במנהרות ממשיכה לגבות קורבנות. ב- 26 ביולי נהרג אדם אחד 2 נפצעו וחמישה נוספים נעדרים כתוצאה מפיצוץ צינור דלק באחת המנהרות באזור רפיח (סוכנות מען, 26 ביולי). ב- 27 ביולי חולצו שלוש גופות נוספות מהמנהרה (סוכנות מען, 27 ביולי).

נמשך תהליך האסלאמיזציה ברצועת עזה 

  משרד המשפטים של ממשל חמאס קיים לאחרונה סדנא לדיון בדרכים ליישומו של הקוד האתי הציבורי (ברוח האסלאם), שאישר ממשל החמאס ב-9 ביוני (אתר משרד הפנים, 22 ביולי). ממשל החמאס ממשיך לפרסם תקנות, הנחיות וחוקים, שנועדו להחלת קוד המוסר והחוק האסלאמי ברצועת עזה. במסגרת זו יצוינו:

•  מועצת המשפט העליונה פרסמה הנחייה המחייבת עורכי דין ללבוש פריטי לבוש אסלאמיים מסורתיים ( כולל כיסוי ראש לעורכות דין ) במהלך הופעות בפני בתי המשפט (סוכנות מען, 26 ביולי). ההחלטה עוררה ביקורת חריפה מצד גופים משפטיים וארגוני זכויות אדם (סוכנות הידיעות הצרפתית, 26 ביולי).

•  במהלך כנס פוליטי של הוועדה העממית לענייני פליטים של ממשל חמאס נמתחה ביקורת על החלטת אונר"א להפוך בשנת הלימודים הבאה את בתי הספר שלה למעורבים לבנים ולבנות. הועדה דרשה לבטל את העירוב, המנוגד לדבריו לערכי האסלאם, וקראה למנכ"ל הסוכנות להיפגש על מנת לנסות לפתור את הבעיה. גורמים בחמאס אף איימו בהחרפת הצעדים נגד אונר"א במידה ולא ישנו את ההחלטה (אתר צות אלאקצא, 23 ביולי). יוזכר בהקשר זה כי יונס אלאסטל, מבכירי חמאס ברצועה, האשים את אונר"א בכך שמחנות הקיץ המעורבים שפתחה מדרדרים את מוסר הנוער ברצועה (אלערביה.נט, 26 ביולי).

פיצוץ בחתונת בן משפחה של מחמד דחלאן בח’אן יונס

  בלילה שבין ה- 21 ל- 22 ביולי נזרק מטען למסיבת חתונת אחיינו של מחמד דחלאן בח’אן יונס. כתוצאה מכך נהרגו 4 מהמשתתפים ונפצעו כ- 50 איש. ב- 22 ביולי נעצרו בח’אן יונס שני אנשים, אשר היו מעורבים לטענת חמאס בפיצוץ (פאל-פרס, 22 ביולי). בפתח הפנו אצבע מאשימה כלפי חמאס בעוד שחמאס ייחסה את האירוע ליריבות בתוך פתח או לגורמים אסלאמיים קיצוניים הפועלים ברצועה.

הזירה המדינית

התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים והאיום האיראני

פגישות בין בכירים אמריקאים לבכירים ישראלים

   בשבוע שחלף ביקרו בישראל ג’ורג’ מיטשל, השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון ורוברט גייטס, מזכיר ההגנה האמריקאי. השניים קיימו שורת פגישות עם אישי צמרת ישראלים בהם נדונו התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים והאיום האיראני.

   ב-26 ביולי נפגש ג’ורג’ מיטשל עם שר הביטחון ברק וב-27 ביולי עם הנשיא שמעון פרס. בפגישות הללו שיבח מיטשל את הצעדים, שישראל נקטה בגדה המערבית לשיפור חופש התנועה של הפלסטינים. בפגישתו עם הנשיא פרס ציין מיטשל כי הנשיא אובמה משקיע מאמץ להשגת שלום כולל באזור. לדבריו משמעות הדבר בהיבט הפלסטיני הינה שיפור היכולות של כוחות הביטחון הפלסטיניים, נקיטת צעדים נגד ההסתה והימנעות ממילים וממעשים העלולים להקשות על התקדמות מהירה במו"מ; בהיבט הישראלי משמעות הדבר "מהלכים משמעותיים" בשטח, שמטרתם לשפר את חופש התנועה ולהאיץ את הצמיחה הכלכלית, וטיפול ב"נושאים קשים" כגון ההתנחלויות והמאחזים. מבחינת מדינות ערב משמעות הדבר הינה "צעדים משמעותיים" לקראת נורמליזציה ביחסים עם ישראל (מתוך הודעות יועץ התקשורת של שר הביטחון ודובר לשכת הנשיא).

   בפגישת עבודה שקיים רוברט גייטס ב-27 ביולי עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וצוותו, נדונו נושאים דו-צדדיים ואזוריים בתחומים המדיניים, הביטחוניים והאסטרטגיים. חלק מהדיון הוקדש לנושא האיראני. מזכיר ההגנה גייטס אמר כי ארה"ב וישראל רואות עין בעין את האיום הגרעיני האיראני והסביר כי מדיניות ארה"ב כלפי איראן תהיה מוגבלת בזמן. ראש הממשלה נתניהו חזר על הרצינות הרבה, שישראל מייחסת לשאיפותיה הגרעיניות של איראן, ועל הצורך לפעול בכל האמצעים כדי למנוע מאיראן להשיג יכולת צבאית גרעינית (אתר משרד ראש הממשלה, 28 ביולי). במסיבת עיתונאים לאחר פגישה שקיים גייטס עם שר הביטחון ברק (27 ביולי) ציין גייטס כי ישנה הסכמה מלאה בין ארה"ב לישראל בנוגע למשמעויות השליליות של המצאות נשק גרעיני בידי איראן ושב והדגיש כי מדיניות ארה"ב כלפי איראן מוגבלת בזמן (ערוץ אלערביה, 27 ביולי).  

פגישות ג’ורג’ מיטשל עם בכירי הרשות הפלסטינית 

   ב-27 ביולי נפגש ג’ורג’ מיטשל בראמאללה עם יו"ר הרשות אבו מאזן ועם ראש הממשלה סלאם פיאצ’. במסיבת עיתונאים משותפת עם צאא’ב עריקאת, יו"ר מחלקת המו"מ באש"פ, הבהיר מיטשל כי הנשיא אובמה מעוניין שהצדדים ישובו מהר ככל הניתן למו"מ מהותי. משמעות הדברים היא שעל כל הצדדים לנקוט במספר צעדים, חלק קשים ושנויים במחלוקת. הוא הוסיף כי המדיניות האמריקאית דוגלת בהשקעת מאמצים להשגת הסכם שלום כולל בין ישראל לבין הפלסטינים, סוריה ולבנון, שיכלול את נרמול היחסים בין כל הצדדים.

   צאא’ב עריקאת ציין במסיבת העיתונאים כי השליח האמריקאי הודיע לאבו מאזן כי אין הסכם אמריקאי-ישראלי סביב סוגיית ההתנחלויות, וכי העמדה האמריקאית אודות הצורך, שכל הצדדים יבצעו התחייבויותיהם על פי מפת הדרכים, לא השתנתה. לדברי עריקאת אבו מאזן הבהיר למיטשל כי אין פתרונות ביניים בנוגע לסוגיית ההתנחלויות בתובעו מישראל לקיים את התחייבויותיה על פי הסעיף הראשון במפת הדרכים . אבו מאזן הדגיש בפני מיטשל, שהצד הפלסטיני ימשיך לעמוד בכל התחייבויותיו על פי מפת הדרכים (סוכנות ופא וערוץ אלג’זירה אינטרנשיונל, 27 ביולי).

   ערב הפגישות הללו שבו והדגישו דוברים של הרשות הפלסטינית את מרכזיות נושא ההתנחלויות, בראייתם. ממשלת סלאם פיאצ’ פרסמה הודעה הקוראת לקהילה הבינלאומית, ל"רביעיה" ולשליחים האמריקאים לנקוט בצעדים מעשיים להפסקת הבנייה של ישראל בהתנחלויות (ופא, 27 ביולי). קודם לכן, ב-22 ביולי, העלה אבו מאזן דרישה לסילוק גדר הביטחון שבנתה ישראל, במסיבת עיתונאים שקיים לאחר פגישתו עם סגן שר החוץ הרוסי אלכסנדר סלטאנוב (הטלוויזיה הפלסטינית, 22 ביולי). על פי דיווח ב"מעריב" העלה צאא’ב עריקאת דרישה מפורשת בפני הממשל האמריקאי לפירוק גדר הביטחון בנימוק כי היא גורמת סבל לפלסטינים וכי אין יותר צורך בה בשל השקט השורר בגדה בשל הפסקת הטרור (כתבתו של בן כספית, מעריב, 22 ביולי).

נמשכת "מתקפת החיוכים" של חמאס כלפי המערב

   נמשכת "מתקפת החיוכים" של חמאס כלפי המערב, שנועדה לשוות חזות פרגמאטית לתנועה, מבלי לוותר על תפיסות היסוד שלה. "מתקפת החיוכים" באה לידי ביטוי בראיונות של בכירי הארגון לכלי תקשורת מערביים (ניו-יורק טיימס, רדיו ה- BBC ׂ) בה חזרו וציינו כי החמאס נמנעת מירי רקטות לעבר ישראל.

   בסוגיית הסכסוך הפלסטיני-ישראלי, והדיאלוג בין חמאס למדינות מערביות בלטו בשבוע שעבר מספר התבטאויות :

•  בדרשת יום שישי במסגד בח’אן יונס, ציין אסמאעיל הניה , ראש ממשל החמאס ברצועה, כי חמאס מוכנה לאמץ את תפיסת "השחרור בשלבים". דהיינו, לדבריו היא לא תהווה מכשול בפני הקמת מדינה פלסטינית ריבונית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים. עם זאת הוא הוסיף שאין פירוש הדבר ויתור על שאר האדמות או הכרה במדינת ישראל אלא חלופה אסטרטגית, שנועדה להביא לסיום ה"כיבוש". עוד הוסיף אסמאעיל הניה, כי ה"התנגדות" (קרי, הטרור) היא חלופה אסטרטגית שהפלסטינים ימשיכו לדבוק בה (ערוץ אלאקצא, 24 ביולי).

•  אחמד יוסף , תת שר החוץ בממשל חמאס, ציין כי חמאס אינה מתנגדת לקיום מו"מ על בסיס החלופה של הקמת המדינה הפלסטינית בגבולות 1967. לדבריו, יש גורמים בינלאומיים המעוניינים שחמאס תשתתף בועידות אודות העניין הפלסטיני. לדבריו חמאס ממשיכה להידפק על דלתות ארה"ב והיא מעבריה מסרים לאמריקנים בערוצים שונים (אלשרוק, 23 ביולי).

•  אסמאעיל רצ’ואן , מבכירי חמאס ברצועה, אמר, כי הגורמים הבינלאומיים מבינים עתה שחמאס היא גורם, שאין להמעיט בערכו, וכי שום מהלך שינסו להעביר במזרח התיכון לא יצליח ללא השתתפותה. עם הוא סירב רצ’ואן לעשות אבחנה בין גורמים "מתונים" ו"קיצוניים" בחמאס בהדגישו, כי לחמאס עמדה אחת לה מחויבים כל חבריה (קדספרס, 26 ביולי).

•  פוזי ברהום , מדוברי חמאס, אמר, כי ניכרת התקדמות חיובית בעמדה הבינלאומית כלפי חמאס וההוכחה לכך היא החלטת בריטניה שלא למכור נשק לישראל והקריאה שלה להידבר עם גורמים בחמאס (צות אלאקצא, 26 ביולי).

•  ט’אהר אלנונו, דובר ממשל חמאס, אמר כי חמאס מברכת על ההזדמנות לפתוח בדיאלוג עם הקהילה הבינלאומית (26 ביולי, BBC). מוסא אבו מרזוק , סגן ראש הלשכה המדינית, אמר כי כל דיאלוג רציני [עם החמאס] צריך להתקיים ללא תנאים מוקדמים (26 ביולי, BBC).

הזירה הפנים-פלסטינית

הועידה הכללית השישית של פתח

   נשלמות ההכנות לכינוס הועידה הכללית השישית של פתח בבית לחם, הצפויה להתקים ב-4 באוגוסט. חלק מצירי הועידה כבר הגיעו מחו"ל. ערב הכינוס, נמשכת התסיסה בקרב הדור הצעיר בפתח נוכח הטענות על ייצוגה הדל בוועידה. בשלב זה עדיין לא ברור האם הועידה תתקיים בשל סירוב חמאס להתיר יציאת פעילי פתח מרצועת עזה.

  מרצועת עזה צפויים להשתתף בוועידה כ-400 פעילי פתח ובתוכם זכריא אלאע’א ואבראהים אבו אלנג’א. פתח ביקשה מהחמאס, בתווך מצרי, להתיר לפעיליה להשתתף בוועידה אולם חמאס התתנה הסכמתה לכך בשחרור פעיליה העצורים בידי הרשות הפלסטינית (ראיון עם מחמוד אלזהאר, סי"צ, 24 ביולי). בכירים בפתח, ובתוכם נביל שעת’ העלו אפשרות של דחיית הועידה בשל סירוב החמאס להתיר השתתפות הפעילים. הנושא עדיין לא מצא פתרונו.

לוגו הוועידה השישית כפי שהופיע בפורום הפת”ח באינטרנט

  צילום שהופיע בפורום חמא”ס באינטרנט התוקף את הפת

לוגו הוועידה השישית כפי שהופיע בפורום הפת"ח באינטרנט. נכתב כי הוועידה הכללית השישית של תנועות פתח מהווה הזדמנות היסטורית להכריע בסוגיות פנימיות וגורליות.

 

צילום שהופיע בפורום חמא"ס באינטרנט התוקף את הפת"ח. מימין נכתב: "פת"ח, אין לה דת"


1 בסטטיסטיקה זאת לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה”ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ראו לקט מידע: "במהלך מתקפת ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי נטל על עצמו צבא האומה, ארגון ג’האדיסטי בעל זיקה לאלקאעדה, אחריות לביצוע ירי רקטות לעבר מערב הנגב ואשקלון. בשנה האחרונה מאז השתלטות חמאס על הרצועה, חלה עלייה בנפח הפעילות ההסברתית (ולעיתים גם המבצעית) של ארגונים אסלאמיים רדיקאליים המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי"

 

לראש העמוד