חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 12-6 באפריל 2022)

הארגונים הפלסטיניים במחנה הפליטים ג'נין מאחדים כוחות במאבק נגד פעילות ישראל (חשבון הטוויטר של פלסטין אליום, 11 באפריל 2022).

טקס ההלוויה הצבאי באלח'צ'ר (דף הפייסבוק של ופא, 11 באפריל 2022)

טקס ההלוויה הצבאי באלח'צ'ר (דף הפייסבוק של ופא, 11 באפריל 2022)

מתפללים בתפילת ערב בהר הבית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 באפריל 2022).

מתפללים בתפילת ערב בהר הבית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 באפריל 2022).

תפילת יום השישי הראשון של חודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 באפריל 2022)

תפילת יום השישי הראשון של חודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 באפריל 2022)

  • במהלך השבוע נמשכו הפיגועים בישראל כאשר הפיגוע מרכזי היה ירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב (7 באפריל 2022), בו נהרגו שלושה ישראלים. המפגע (כמו בפיגוע בבני ברק), היה פעיל גדודי אלאקצא של פתח מאזור ג’נין. בעקבות הפיגוע נמשכת פעילות כוחות ביטחון ישראלים באזור ג’נין, ממנו הגיע המחבל, ובמוקדים נוספים ביהודה ושומרון במטרה לסכל פיגועים נוספים. הרשות הפלסטינית וארגונים נוספים הזהירו את ישראל מפני הסלמה. המסר של הארגונים הוא שחציית “קווים אדומים” מצד ישראל במחנה הפליטים ג’נין תהווה גורם לפיצוץ בכל החזיתות.
  • בנוסף אירעו שני פיגועי דקירה במערת המכפלה בחברון (10 באפריל, 2022) ובאשקלון (12 באפריל 2022). מבצעי הפיגועים נורו ונהרגו.
  • בפעילות סיכול ומנע של כוחות ביטחון ישראלים, במספר מוקדים ביהודה ושומרון, נתפסו אמצעי לחימה. בכבישי יהודה ושומרון נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים
  • למרות הפיגועים החליטה ישראל שלא לבטל את ההקלות עליהן הכריז שר הביטחון לרגל חודש רמצ’אן, למעט הגבלות שהוטלו על תושבי אזור ג’נין. תפילת יום שישי הראשון של החודש במתחם אלאקצא עברה בשקט יחסי. גם באזור שער שכם במזרח ירושלים, שהיה בעבר מוקד לעימותים, נשמר השקט היחסי. גורמים פלסטינים מזהירים מפני כוונות של גורמים יהודים לשחוט קורבן פסח על הר הבית. מעשה המהווה מבחינתם “חציית קו אדום”.
  • שני המחבלים שביצעו את הפיגועים בבני ברק ותל אביב אותם גינה אבו מאזן, לא נכללו ברשימה של ההרוגים אותה מפרסמת ופא, סוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית.
פיגוע ירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב
  • ב-7 באפריל 2022 בשעות הערב, הגיע פלסטיני, שזוהה מאוחר יותר כרעד פתחי זידאן חאזם, בן 29, תושב מחנה הפליטים ג’נין, חמוש באקדח לפאב ברחוב דיזנגוף בתל אביב שהמה בני אדם. הוא ירה מטווח קרוב ביושבי הפאב. מהירי נהרגו שני בני אדם. אדם נוסף שנפצע באורח אנוש נפטר מאוחר יותר בבית החולים. בנוסף נפצעו שישה בני אדם, שלושה מהם באורח קשה. המחבל, נמלט מהזירה. למחרת בשעות הבוקר המוקדמות הוא אותר במסגד ביפו. בחילופי אש עם כוחות ביטחון ישראליים שאיתרו אותו במקום הוא נורה ונהרג[2].
  • מאז הפיגוע פועלים כוחות ביטחון ישראליים באזור ג’נין, ממנו יצא המחבל, פעיל גדודי חללי אלאקצא של פתח, ובמספר מוקדים נוספים ביהודה ושומרון. הכוחות מבצעים מעצרים של מבוקשים החשודים בפעילות טרור ומחרימים אמצעי לחימה. כמו כן, הם מנהלים מצוד אחר בני משפחת המחבל, שנמלטו מביתם. במספר מוקדי פעילות התפתחו עימותים בין הפלסטינים לבין הכוחות ובכמה מקרים גם היו חילופי אש עם חמושים שהמתינו לכוחות מבעוד מועד. ב-12 באפריל 2022, קיבל גדוד ג’נין של הג’האד האסלאמי בפלסטין אחריות על שני אירועי ירי לעבר כוחות צה”ל שפעלו באזור ג’נין (ערוץ הטלגרם של הגדוד, 12 באפריל 2022).
פעילות כוחות ביטחון ישראלים בשכם (דף הפייסבוק של אלחיאת אלג'דידה, 11 באפריל 2022)
פעילות כוחות ביטחון ישראלים בשכם (דף הפייסבוק של אלחיאת אלג’דידה, 11 באפריל 2022)
  • “מקורות יודעי דבר” דיווחו לעיתון אלקדס אלערבי, היוצא בלונדון, כי גדוד ג’נין של הג’האד האסלאמי בפלסטין הגביר את פעילותו לאחר הפיגוע בתל אביב כחלק מכוננות נרחבת במחנות הפליטים וכהיערכות לכל פעילות ישראלית אפשרית. במסגרת זאת תוגברו הסיורים ברחבי מחנה הפליטים מחשש לכניסת כוחות ישראלים, לרבות כוחות מיוחדים. דאוד שהאב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי האיום של פעילות רחבה יותר במחנה הפליטים כפי שהיה בשנת 2002 (מבצע “חומת מגן”), עודו קיים וכי הארגון נמצא בכוננות. שהאב הזהיר מפני השלכות פעולות אלה שיהיו בגדר “הכרזת מלחמה” שתשליך על כל הזירות. הוא ציין ש”ההתנגדות” נערכת לכל אפשרות (אלקדס אלערבי, 11 באפריל 2022). גדוד ג’נין גם הפיץ סרטון בו הודגש כי בכוונתם להגן על העיר מפני פעולות ישראל. בסרטון מוצגים קטעים המתעדים את פעילות כוחות הביטחון הישראליים בג’נין (פלסטין אליום, 11 באפריל 2022).
מימין: הארגונים הפלסטיניים במחנה הפליטים ג'נין מאחדים כוחות במאבק נגד פעילות ישראל (חשבון הטוויטר של פלסטין אליום, 11 באפריל 2022). משמאל: כרזה באלא'חבאר הלבנוני, המזוהה עם חזבאללה, המאדיר את מאבקם המזויין של ארגוני הטרור בג'נין (אלאח'באר, 11 באפריל 2022)
מימין: הארגונים הפלסטיניים במחנה הפליטים ג’נין מאחדים כוחות במאבק נגד פעילות ישראל (חשבון הטוויטר של פלסטין אליום, 11 באפריל 2022). משמאל: כרזה באלא’חבאר הלבנוני, המזוהה עם חזבאללה, המאדיר את מאבקם המזויין של ארגוני הטרור בג’נין (אלאח’באר, 11 באפריל 2022)
  • הרשות הפלסטינית וארגונים נוספים הזהירו את ישראל מפני הסלמה. המסר של הארגונים הוא שחציית “קווים אדומים” במחנה ג’נין תהווה גורם לפיצוץ בכל החזיתות (אלמיאדין, 11 באפריל 2022). להלן התבטאויות מרכזיות:
    • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, גינה, בפתח ישיבת הממשלה השבועית, את פעולות ישראל מג’נין ועד לחברון, ובירושלים בפרט, וכן גם את “הפלישות” החוזרות ונשנות למתחם הר הבית. הוא ציין שממשלת ישראל מסלימה את תוקפנותה נגד הפלסטינים בכל מקום וכי הקריאות של בכירים ישראלים, בעקבות המצב, לחמש את הציבור הישראלי, מהוות הסתה להסלמה וקריאה לרצח. אשתיה האשים את ישראל בנקיטה במדיניות של ירי כדי להרוג וציין כי מדיניות זו נועדה לשרת את המטרות הפוליטיות של מפלגת הקואליציה.
    • תנועת פתח פרסמה הודעה בה האשימה את ישראל בהסלמה ואיימה כי ישראל תשלם על פעולותיה במוקדם או במאוחר. לדברי פתח, ישראל אחראית למצב עקב הפרת זכויות הפלסטינים וסגירת כל הדלתות לתהליך שלום שיוביל לפתרון (ופא, 11 באפריל 2022).
    • דוברים רשמיים מטעם ארגוני הטרור ברצועת עזה ציינו כי הם לא יישבו בחיבוק ידיים לנוכח פעולות ישראל וכי היא זו שתישא באחריות להסלמה. יום שישי הקרוב (השני של חודש רמצ’אן), הוכרז על ידי הארגונים כ”יום שישי של הנאמנות לג’נין”. הם קראו לציבור ברצועת עזה לצאת ולהביע תמיכה בפלסטינים ביהודה ושומרון (אלקדס,11 באפריל 2022).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין כי הארגונים ברצועת עזה ערוכים למקרה שייווצר הצורך להתערבות כדי להגן על מחנה הפליטים ג’נין ועל ירושלים. לדבריו, ישראל היא שתישא באחריות להסלמה (שהאב, 11 באפריל 2022).
פיגוע דקירה בחברון
  • ב-10 באפריל 2022 הגיעה פלסטינית למערת המכפלה בחברון מצוידת בסכין ודקרה לוחם משמר הגבול שהיה במקום. הלוחם נפצע באורח קל. כוח שהיה במקום ירה לעברה והיא נהרגה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצעת הדקירה היא מהא כאט’ם עוצ’ אלזעתרי, בת 24 מחברון (סנד, 10 באפריל 2022).
פיגוע דקירה באשקלון
  • ב-12 באפריל 2022 בשעות הבוקר נדקר קצין משטרה באתר בניה באשקלון. הקצין, שהיה בפעילות מבצעית בעיר, ביצע בידוק ביטחוני לפלסטיני ששהה באתר בנייה, לאחר שהוא העלה את חשדו. במהלך הבידוק שלף הפלסטיני סכין ודקר את קצין המשטרה, אשר ירה לעברו והרג אותו. קצין המשטרה נפצע באורח קל. מתחקור פרטי המפגע, עולה כי מדובר בתושב חברון כבן ארבעים (דוברות המשטרה, 12 באפריל 2022).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הדוקר הוא עבדאללה תיסיר סרור, בן ארבעים מחברון. דווח כי עבד למחייתו כפועל בישראל (שפא ניוז, 12 באפריל 2022). בידיעה לא צוין כי הוא דקר קצין משטרה.
הסכין ששימשה את המחבל (דוברות המשטרה, 12 באפריל 2022).      עבדאללה סרור  
(שפא ניוז, 12 באפריל 2022)
מימין: הסכין ששימשה את המחבל (דוברות המשטרה, 12 באפריל 2022). משמאל: עבדאללה סרור (שפא ניוז, 12 באפריל 2022)
מזכ”ל חזבאללה מתייחס לאירועים
  • בנאום שנשא חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, הוא התייחס, בין השאר, לנושא הפיגועים בישראל. נצראללה ציין, כי ארגונו תומך באופן מובהק ומוחלט בעם הפלסטיני ובפעילות שלו. הוא גם ציין, שהם שותפים של העם הפלסטיני במערכה הזו וביצירת הניצחון. בהתייחסו לעמדת מדינות ערב כלפי הפיגועים אמר נצראללה כי אם המדינות חושבות שעמדתן תוביל לנסיגת הצעירים הפלסטינים הרי הן משלות את עצמן (אלמיאדין, 11 באפריל 2022).
הרוגים פלסטינים בעימות עם כוחות ביטחון ישראלים
  • ב-10 באפריל 2022 לקראת חצות נורה ונהרג צעיר פלסטיני באלח’צ’ר, סמוך לבית לחם, בעת עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ההרוג הוא מחמד עלי ע’נים, בן 21 מאלח’צ’ר. אסיר משוחרר לשעבר (ופא, 10 באפריל 2022). הוא נקבר בטקס צבאי. גופתו נעטפה בדגל פלסטין ונישאה על ידי פעילי מנגנוני ביטחון פלסטיניים (דף הפייסבוק של ופא, 11 באפריל 2022).
  • מניר אלג’אע’וב, אחראי ההסברה במשרד הגיוס והארגון של הפתח, פרסם הודעת אבל מטעם סניף פתח בבית לחם. בראש הודעה הופיעו תמונותיהם של אבו מאזן ויאסר ערפאת. בנוסף, פורסמה תמונה שלו כשהוא מניף את דגל פתח (חשבון הטוויטר של מניר אלג’אע’וב, 11 באפריל 2022).
הודעת אבל רשמית של פתח.     ע'נים מניף דגל פתח 
(חשבון הטוויטר של מניר אלג'אע'וב, 11 באפריל 2022)
מימין : הודעת אבל רשמית של פתח. משמאל: ע’נים מניף דגל פתח (חשבון הטוויטר של מניר אלג’אע’וב, 11 באפריל 2022)
טקס ההלוויה הצבאי באלח'צ'ר (דף הפייסבוק של ופא, 11 באפריל 2022)
טקס ההלוויה הצבאי באלח’צ’ר (דף הפייסבוק של ופא, 11 באפריל 2022)
  • ב-10 באפריל 2022 התקרבה אישה פלסטינית במהירות ובאופן שעורר חשד לעבר כוחות ביטחון ישראלים סמוך לחוסאן בגוש עציון. הכוחות ביצעו נוהל מעצר חשוד שכלל ירי לאוויר. לאחר שלא עצרה ירה הכוח לעבר פלג גופה התחתון. היא נפצעה, קיבלה טיפול רפואי ראשוני בשטח והובלה לבית החולים. בחיפוש על גופה התברר כי לא הייתה חמושה (דובר צה”ל, 10 באפריל 2022).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותה של ע’אדה אבראהים סבאתין, בת 45, תושבת חוסאן, אלמנה ואם לשישה ילדים. דווח, כי היא התגוררה בירדן ולאחר שבעלה נפטר היא שבה לפני כשנה לחוסאן שם גדלה (אלקדס, 11 באפריל 2022).על פי ההודעה, מותה נגרם מירי שפגע ברגלה וגרם לאיבוד דם. כלי התקשורת הפלסטינים תיארו את מותה כ”הוצאה להורג” ודיווחו כי היא נורתה מבלי שהיוותה סכנה כלשהי עבור החיילים.
  • אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, פרסם גינוי בשמו של מחמד אשתיה על הרג האישה הפלסטינית וציין, כי האחריות מוטלת על ממשלת ישראל. לדבריו, זהו “טרור ממלכתי מאורגן” שעל ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים לגנות ולפעול לעצירתו (חשבון הטוויטר של אבראהים מלחם, 10 באפריל 2022). אשתיה גם התייחס למותה בדברים שנשא בפתח ישיבת הממשלה השבועית. בישיבת הממשלה גם הוחלט כי הממשלה תקבל אחריות על גידול ילדיה והאחריות לביצוע הנחייה זו הוטלה על המשרד לענייני הקדשים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 באפריל 2022).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם בעקבות מותה (והריגת האדם שחטף נשק מחיילת באשקלון שהתברר בדיעבד כי הוא יהודי), כי אירועים אלה משקפים את “הפאשיזם והגזענות” ואת ההסתה להרג פלסטינים ללא אבחנה. האירוע ממחיש שישראל רואה בכל הפלסטינים מטרה אשר ניתן לירות לעברה ללא הצדקה גם מבלי שנשקפת סכנה כלשהי לחיילי צה”ל. המשרד גם ציין כי הריגתה של הפלסטינית לא זכה לגינוי מצד גורם ישראלי כלשהו וכי לא מתנהלת חקירה של נסיבות מותה. משרד החוץ קרא לקהילה הבינלאומית לא רק לגנות את ישראל אלא גם להטיל עליה סנקציות ולהרתיע אותה. בפנותו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) ביקש משרד החוץ לשבור את השתיקה ולחקור את הפשעים (אתר משרד החוץ, 11 באפריל 2022).
היומון אלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות, פרסם תמונה של  דיוקנה כאשר על עדשות משקפיה ששת  ילדיה מזילים דמעה (אלחיאת אלג'דידה, 11 באפריל 2022).
היומון אלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות, פרסם תמונה של דיוקנה כאשר על עדשות משקפיה ששת ילדיה מזילים דמעה (אלחיאת אלג’דידה, 11 באפריל 2022).
פעילות סיכול ומנע
  • ב-10 באפריל 2022 זיהה כוח צה”ל כלי רכב באזור ג’נין ממנו הושלך תיק. בתוך התיק נמצא כלי נשק מאולתר מסוג קרלו, אשר הועבר להמשך טיפול כוחות הביטחון (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
  • ב-6 באפריל 2022 במסגרת פעילות כוחות ביטחון ישראליים נעצר מבוקש החשוד בפעילות טרור במחנה הפליטים ג’נין. במהלך הפעילות התגלה מטען צינור מוסלק בקטנוע בסמוך לביתו. המבוקש הועברה לחקירה (דוברות המשטרה, 6 באפריל 2022).
 המטען אשר נתפס בפעילות (דוברות המשטרה, 6 באפריל 2022).   המטען  שנמצא בתיק (הצלה ללא גבולות יו"ש, 10 באפריל 2022)
מימין: המטען אשר נתפס בפעילות (דוברות המשטרה, 6 באפריל 2022). משמאל: המטען שנמצא בתיק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022)
  • ב-6 באפריל 2022 נבדקו שלושה פלסטינים, שהגיעו לעיר העתיקה בירושלים, על ידי לוחמי משמר הגבול שפעלו במקום. בעת הבידוק נפלה סכין שהייתה ברשות אחד החשודים. החשודים הם תושבי שכם שהגיעו למקום ללא אישור שהייה בישראל. הם נעצרו והועברו לחקירה (דוברות המשטרה, 6 באפריל 2022).
הסכין אשר נשא אחד מהפלסטינים (דוברות המשטרה, 6 באפריל 2022)
הסכין אשר נשא אחד מהפלסטינים (דוברות המשטרה, 6 באפריל 2022)
  • כוחות ביטחון ישראליים סיכלו הברחת אמצעי לחימה באזור הבקעה. במהלך הפעילות נתפסו, בין השאר 19 אקדחים, שלושה רובים מסוג קלאצ’ניקוב, שני רובים מסוג M16, רובה מסוג שוטגאן וארבע מחסניות ישראל (דובר צה”ל, 6 באפריל 2022).
אמצעי הלחימה שנתפסו בפעילות (דובר צה"ל, 6 באפריל 2022)
אמצעי הלחימה שנתפסו בפעילות (דובר צה”ל, 6 באפריל 2022)
השחתת קבר יוסף בשכם
  • בליל 10-9 באפריל 2022 פרצו עשרות פלסטינים למתחם קבר יוסף בשכם. הפלסטינים התפרעו במקום, הציתו חדרים במתחם, השחיתו רכוש וקברים ואת המצבה שעל הקבר וגרמו לנזק רב למקום. כלי התקשורת הפלסטינים תיארו את האירוע כתהלוכה של פלסטינים שהחלה ממרכז מחנה הפליטים בלאטה (מזרחית לשכם) במחאה על פעילות צה”ל בג’נין. התהלוכה הגיעה לאזור הקבר ואז החלו המשתתפים להתפרע במקום. לדבריהם כוח משטרה פלסטיני הגיע למקום ופינה אותם )חשבון הטוויטר, 10 באפריל 2022). גם יום לאחר מכן נכנסו פלסטינים למתחם הקבר וניסו להשחיתו (צפא, 11 באפריל 2022).
ההרס בקבר יוסף (הצלה ללא גבולות יו"ש, 10 באפריל 2022)     ההרס בקבר יוסף (הצלה ללא גבולות יו"ש, 10 באפריל 2022)
ההרס בקבר יוסף (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022)
  • שר הביטחון, בני גנץ, גינה את השחתת הקבר והעביר מסר חמור בעניין לרשות הפלסטינית. הוא ציין שישראל תדאג לתקן את המתחם, להחזירו לקדמותו במהירות, ולפעול בכל האמצעים כדי שמקרה כזה לא ישנה (חשבון הטוויטר של בני גנץ, 10 באפריל 2022). אבראהים רמצ’אן, מושל שכם, אמר בתגובה, כי קבר יוסף נמצא תחת אחריות הרשות הפלסטינית ורשום במחלקת ההקדשים כאתר דתי אסלאמי. הוא הבטיח כי הם יפעלו לשיקום האתר אך הדגיש, כי הם לא יאפשרו לשום גורם זר להתערב בשיקום הקבר (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 10 באפריל 2022).
  • ב-11 באפריל 2022 ניסו שני ישראלים, חסידי ברסלב, להיכנס לאזור קבר יוסף ללא תיאום עם צה”ל. השניים נורו על ידי חמושים פלסטינים שנסעו בכלי רכב בכביש המוביל למתחם הקבר, סמוך למחנה הפליטים בלאטה. הם נפצעו באורח בינוני ופונו לקבלת טיפול רפואי (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באפריל 2022).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים (ראו נספח).
פיגועים משמעתיים ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעתיים ביהודה ושומרון

אירועי רמצ’אן
  • לרגל חודש רמצ’אן אישר שר הביטחון בני גנץ שורה של הקלות בהן אי הגבלה של כניסת נשים, ילדים עד גיל 12 וגברים מגיל חמישים, למתחם אלאקצא. הוא גם אישור ביקורי קרובים מדרגה ראשונה של תושבי יהודה ושומרון בתוך ישראל והרחבת שעות העבודה במעברים. מיד לאחר הפיגוע בתל אביב (7 באפריל 2022), הכריזה ישראל על מספר צעדי ענישה שיחולו על תושבי מחוז ג’נין, ובכלל זה איסור להגיע לתפילה במתחם אלאקצא. בשאר שטחי יהודה ושומרון נמשכות ההקלות.
  • התקשורת הפלסטינית מבליטה את התפילות ההמוניות במתחם הר הבית, את האווירה חגיגית ואת תנועת המסחר הערה בעיר העתיקה בירושלים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 באפריל חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 באפריל 2022). ביום שישי (8 באפריל 2022), התקיימה תפילת יום שישי הראשון של רמצ’אן. יום קודם לכן נשמעו קריאות למתפללים להגיע בהמוניהם לתפילה במתחם אלאקצא. לתפילות יום שישי הגיעו כ-80,000 מתפללים (מספר נמוך יחסית לשנים קודמות). מרבית המתפללים היו ממזרח ירושלים ומקרב ערביי ישראל. כמה מהמתפללים התאספו וקראו קריאות ששיבחו את הפיגוע בתל אביב והביעו תמיכה בזרוע הצבאית של חמאס ובמפקדה מחמד אלצ’יף.
 מתפללים בתפילת ערב  בהר הבית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 באפריל 2022).   תפילת יום השישי הראשון של חודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 באפריל 2022)
מימין: מתפללים בתפילת ערב בהר הבית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 באפריל 2022). משמאל: תפילת יום השישי הראשון של חודש רמצ’אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 באפריל 2022)
  • ברחבת שער שכם, שבמזרח ירושלים, שמהוה מוקד לעימותים בין צעירים פלסטינים לכוחות ביטחון ישראלים ממשיכים הצעירים להתאסף מידי ערב אולם בניגוד לשנה שעברה ניכרת בימים האחרונים רגיעת מה במתיחות ובאירועים האלימים.
איומים כלפי ניסיון לשחוט קורבן פסח בהר הבית
  • גורמים פלסטינים מזהירים מפני כוונות של גורמים יהודים לשחוט קורבן פסח על הר הבית. לדבריהם זהו “משחק באש וחצייה של קוים אדומים”. הם ציינו כי כל התגרות ברגשות הערבים והמוסלמים משמעותה “תחילת ימים שחורים עבור ישראל” (אלג’זירה, 12 באפריל 2022). מקורות מסרו לרשת אלמיאדין כי הארגונים הפלסטינים העבירו מסר למצרים לפיו קיום טקסים דתיים במסגד אלאקצא ובכללם שחיתת קורבנות הינם בגדר חציית קו אדום (אלמיאדין, 11 באפריל 2022.
  • ברשתות החברתיות הפלסטיניות פורסם איור המסביר לקורא הפלסטיני על כוונת פעילים ישראלים להקריב קורבן פסח במתחם הסמוך להר הבית. האיור מפרט אודות משמעות חג הפסח, מועד הקרבת קורבן הפסח, טקסי החג, זבח קורבן פסח ואזהרה מכוונת פעילי ארגון “מכון המקדש” לפלוש למתחם הר הבית ולערוך את קורבן הפסח.
 האיור שפורסם ברשתות החברתיות.     כרזה המצטטת את האזהרה (אלג'זירה, 11 באפריל 2022)
מימין: האיור שפורסם ברשתות החברתיות. משמאל: כרזה המצטטת את האזהרה (אלג’זירה, 11 באפריל 2022)
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

שיחת אסמאעיל הניה עם שליח האו”ם למזרח התיכון
  • אסמאעיל הניה שוחח עם תור וינסלנד, שליח האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון. השניים דנו בסוגיה הפלסטינית ובהתפתחויות האחרונות. הניה סקר בפניו את הפעילות האחרונה של ישראל ואמר כי היא מהווה התגרות ברגשות המוסלמים בתקופת רמצ’אן. לדברי חמאס, וינסלנד שיבח את מערכת היחסים שלו עם חמאס ותיאר אותה כ”בונה ואסטרטגית” (אתר חמאס, 6 באפריל 2022).
מתיחות בין חמאס למצרים
  • אלאח’באר הלבנוני דיווח מפי “מקורות פלסטינים” כי לאחרונה קיימת מתיחות בין מצרים וחמאס בעקבות הלחצים שהפעילה מצרים על חמאס. אחד הביטויים ללחצים הללו הוא העלאת המיסים על הסחורות הנכנסות לרצועה. מצרים גם דחתה בקשה של משלחת בכירי חמאס לצאת מהרצועה דרך מצרים ואילצה אותם לשוב לרצועה. לדברי אחד המקורות מטרת הפעלת הלחצים היא למנוע את השתתפות הרצועה בעימות צבאי אפשרי במקרה בו “ישראל תחצה את הקווים האדומים בנושא ירושלים במהלך רמצ’אן”. ה”מקורות” ציינו, כי באמצעות הלחצים שואפים המצרים להשיג הבטחה מחמאס לפיה היא לא תיכנס לקו העימות (אח’באר אליום, 8 באפריל 2022).
ראיון מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • בראיון שהעניק זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ביצוע פעולות (קרי, פיגועים) בשטחים הפלסטינים הם לא רק תגובה לפעולות ישראל אלא חובה החלה על כל פלסטיני. הוא ציין כי פעולות ההתאבדות הן הוכחה טובה ביותר לכך שהאופציות במימוש “ההתנגדות” הינן נרחבות. באשר לאפשרות להתדרדרות המצב לכדי מערכה כוללת אמר אלנח’אלה כי ההחלטה אם להגיב מרצועת עזה היא בידי כוחות ההתנגדות. על פסגת הנגב ונרמול היחסים בין ישראל ומדינות ערב אמר כי יש לאזור אומץ ולומר שהערבים נטשו את הפלסטינים והשאירו אותם ללא סיוע או תמיכה. לדבריו, מדינות ערב הקושרות את גורלן עם ישראל אינן מאמינות בזכות הפלסטינים על פלסטין (אלמנאר, 10 באפריל 2022).
פיצוץ במוצב של הג’האד האסלאמי במרכז הרצועה
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה (5 באפריל 2022) על פיצוץ עז שאירע במוצב “מאלכ” של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, במחנה הפליטים נציראת שבמרכז רצועת עזה. בפיצוץ נפצעו שלושה פעילי הזרוע הצבאית (מען, אמד, 5 באפריל 2022). לא דווח על הגורם לפיצוץ.
תיעוד הפיצוץ במוצב הג'האד האסלאמי (מען, 5 באפריל 2022)
תיעוד הפיצוץ במוצב הג’האד האסלאמי (מען, 5 באפריל 2022)
תגובה להתפטרות חברת הכנסת עידית סילמן
  • בתגובה להתפטרות חברת הכנסת עידית סילמן, פרסם משרד החוץ ברשות הפלסטינית הודעה המזהירה מפני הכאוס העומד לשרור בממשלת ישראל בעקבות התפטרותה. על פי משרד החוץ מפלגות הימין עלולות לנצל את הכאוס הפוליטי לחיזוק תפיסותיהן בקרב האזרחים, בניית התנחלויות, הריסת מבנים ובתים פלסטינים ושליטה בשטחים וספים בירושלים (אתר משרד החוץ של הרשות הפלסטינית, 8 באפריל 2022).
רשימת ההרוגים באירועים האחרונים על פי ופא
  • בעקבות האירועים האחרונים מנהלת ופא, סוכנות הידיעות הרשמית של הרשות, רשימה מעודכנת של שמות ההרוגים באירועים. מעיון ברשימה עולה, כי שני המחבלים שביצעו את הפיגועים בבני ברק ותל אביב לא מופיעים ברשימה (ופא, 12 באפריל 2022). יתכן ואי הכללתם ברשימה קשור לגינוי שפרסם אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית על שני הפיגועים הללו. רשת QDSN, המזוהה עם חמאס ומתנגדת לרשות, פרסמה כתבה בה היא מביעה מחאה על אי הכללתם של שני המחבלים ברשימת השהידים (QUDSN, 11 באפריל 2022).
הרשות הפלסטינית ממשיכה לתמוך ולהאדיר את אם נאצר אבו חמיד
  • ב-10 באפריל 2022 הגיע מחמד אשתיה בלוויית לילא ע’נאם, מושלת מחוז ראמאללה, לביקור אצל אם נאצר אבו חמיד[4], לסעודת שבירת צום רמצ’אן. אשתיה ברך את אם נאצר אבו חמיד על עמידתה האיתנה כמי שמייצגת את כל אימהות האסירים בהגנה על האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל. אשתיה הדגיש במהלך הפגישה כי הם עושים את מירב המאמצים כדי להביא לשחרורם של האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל וכי סוגיית האסירים תמשיך להיות בראש סדר העדיפויות של ההנהגה הפלסטינית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022). גם באירוע שהתקיים לציון יום האישה העולמי (8 במרץ 2022) הדגיש אשתיה בנאומו כי אם נאצר אבו חמיד היא מודל לחיקוי והערצה בשל הקרבתה למען העם הפלסטיני.
מחמד אשתיה בביקור אצל אם נאצר אבו חמיד (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022)    מחמד אשתיה בביקור אצל אם נאצר אבו חמיד (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022)
מחמד אשתיה בביקור אצל אם נאצר אבו חמיד (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 באפריל 2022)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 11 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית אומר (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באפריל 2022).
    • 11 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור בית חנינא (צפונית לירושלים). יידוי האבנים גרם לתאונת דרכים. ארבעה נפגעים במצב קל, בהם שלושה ילדים, פונו לבית החולים (דוברות מד”א, 11 באפריל 2022).
    • 11 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב מערבית לראמאללה. דווח על פצועה באורח קל ונזק שנגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באפריל 2022).
    • 10 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש עוקף חוסאן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
    • 10 באפריל 2022: אבנים ובקבוק צבע יודו לעבר אוטובוס דרומית בצומת דרומית מזרחית לבית לחם. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
    • 10 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). לא דווח על נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
    • 10 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין אריאל לתפוח. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
    • 10 באפריל 2022: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
    • 10 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב ואוטובוס באזור אלערוב ובצומת חלחול (צפונית לחברון). לא דווח על נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
    • 10 באפריל 2022: מטען וצמיגים בוערים ובתוכם בלון גז הונחו בכביש 465 סמוך לדיר אבו משעל (צפונית מזרחית למודיעין). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
    • 10 באפריל 2022: שלושה בקבוקי תבערה הושלכו סמוך לציר הביטחון של הישוב עפרה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2022).
    • 8 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור תרמסעיא (צפונית מזרחית לראמאללה). כוח צה”ל ביצע לעבר מיידי האבנים נוהל מעצר חשוד שכלל ירי, שני חשודים נפצעו. לא היו נפגעים לכוחותינו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 באפריל 2022).
    • 6 באפריל 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון- חברון סמוך לצומת חלחול. לא היו נפגעים. נגרם נזק שמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 באפריל 2022).
    • 6 באפריל 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי באזור תרמסעיא. לא היו נפגעים. נגרם נזק שמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 באפריל 2022).
    • 6 באפריל 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס שהסיע חיילים בצומת ברקא (צפונית מערבית לשכם) לא היו נפגעים. דווח על נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 באפריל 2022).
    • 5 באפריל 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר עמדת שמירה בביר זית (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באפריל 2022).
    • 5 באפריל 2022: בקבוקי תבערה הושלכו ע”י רעולי פנים אל עבר הגדר סמוך למעבר אייל (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באפריל 2022).
    • 5 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לברקא. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באפריל 2022).
    • 5 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב דרומית לצומת מעלה לבונה (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באפריל 2022).

[*] בשבוע הבא לא יתפרסם הדו"ח השבועי בשל חג הפסח. אנו מאחלים חג שמח ושקט לכל קוראינו.
[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-11 באפריל 2022: "תגובות פלסטיניות לפיגוע בתל אביב (7 באפריל, 2022) ולפעילות כוחות הביטחון הישראלים ביהודה ושומרון בעקבותיו".
[3]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[4] אחד מבניה של "אם נאצר" אבו חמיד, הרג חייל צה"ל, במחנה הפליטים אלעמארי בראמאללה, לאחר שהשליך לוח שיש על ראשו ב-26 במאי 2018. חמישה בנים נוספים שלה מרצים עונשי מאסר בבתי הכלא בישראל על מעורבות בביצוע פיגועים.