מותו של טרוריסט: בסוריה נהרג לאחרונה פעיל חזבאללה, שהיה עצור בישראל בשל ניסיון לבצע פיגוע בירושלים ונכלל ברשימת הטרוריסטים המבוקשים של ה-FBI

פוזי איוב במדי חזבאללה (אלחדת' ניוז, 26 במאי 2014).

פוזי איוב במדי חזבאללה (אלחדת' ניוז, 26 במאי 2014).

צילומים מהלוויית פוזי איוב בעין קאנא (אתר אבנא באיראן, 30 במאי 2014)

צילומים מהלוויית פוזי איוב בעין קאנא (אתר אבנא באיראן, 30 במאי 2014)

צילומים מהלוויית פוזי איוב בעין קאנא (אתר אבנא באיראן, 30 במאי 2014)

צילומים מהלוויית פוזי איוב בעין קאנא (אתר אבנא באיראן, 30 במאי 2014)

פוזי איוב במדי אסיר בעת שהותו בכלא בישראל (אלחב'ר פרס, 26 במאי 2014)

פוזי איוב במדי אסיר בעת שהותו בכלא בישראל (אלחב'ר פרס, 26 במאי 2014)


כללי

1.    ארגון חזבאללה הודיע ב-26 במאי 2014 על מותו של חאג' פוזי מצטפא מחמד איוב (חאג' אבו עבאס). ההרוג הינו פעיל שטח בכיר, בעל עבר עשיר של פעילות טרור בחו"ל. על-פי חזבאללה נהרג פוזי איוב במסגרת "מילוי חובתו הג'האדית". לגבי מקום מותו קיימות שתי גרסאות: כמה כלי תקשורת בלבנון ובסוריה מסרו, כי הוא פיקד על כוח חזבאללה בחלב, ונהרג באזור חלב. מנגד "גורמי ביטחון לבנונים" וגורם סורי מסרו, כי פוזי איוב נהרג בעיירה נוא, שבדרום רמת הגולן, במחוז דרעא (אלזמאן, אלבואבה, 27 במאי 2014). עוד נמסר, כי לפני כשנה נפצע פוזי איוב בקרבות באלקציר (ציידא און ליין, 26 במאי All4Syria, 28  במאי 2014).

2.    חאג' פוזי איוב, לבנוני בעל אזרחות קנדית, השתייך בעבר למנגנון פיגועי חו"ל של חזבאללה. הוא היה עצור ברומניה (בעקבות פיגוע שסוכל), עבר להתגורר בקנדה ובארה"ב שב ללבנון משם נשלח ע"י חזבאללה למשימת פיגוע/איסוף מודיעין בישראל. הוא נעצר על ידי המשטרה הפלסטינית בחברון ומאוחר יותר על ידי כוחות הביטחון הישראליים. בשנת 2002 הוא נדון למאסר בישראל ושוחרר במסגרת עסקת טננבאום[1]. בשנת 2009 צורף שמו לרשימת הטרוריסטים המבוקשים של ה-FBI.

3.    ב-30 במאי 2014 ערך חזבאללה טקס הלוויה רשמי לחאג' פוזי איוב בכפרו עין קאנא, שבדרום לבנון. בהלווייתו השתתפו פעילי חזבאללה, אנשי דת ואישי ציבור לבנוניים, בכללם חאג' מחמד רעד, יו"ר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, מחמד ברג'אוי, חבר הפרלמנט לשעבר, עלי צ'עון אחראי אזור צפון הליטאני מטעם חזבאללה ועוד. המשתתפים בהלוויה הניפו דגלי חזבאללה ותמונות של בכירי חזבאללה, שנהרגו בסוריה ונשמעו קריאות כגון: "לפקודתך יא נצראללה", "זיינב לא תישבה בשנייה" (אתר אלעהד, אתר אבנא באיראן, 30 במאי 2014).

4.    ב-26 במאי 2014 נפתח דף פייסבוק רשמי לזכרו של פוזי איוב המאדיר את דמותו ומציג תמונות שונות מעברו וכרזות לזכרו.

5.    חזבאללה נוהג להצדיק את מעורבותו בלחימה בסוריה כלחימה נגד הטרור הג'האדיסטי, המיוצג ע"י אלקאעדה וארגונים המזוהים עימו, אשר לטענת חזבאללה מאיים גם על ביטחונה של לבנון. מותו של פוזי איוב מהווה אינדיקציה לנכונותו של חזבאללה להטיל למערכה בחלב, ובמקומות מפתח נוספים בסוריה כוח אדם איכותי, ובכלל זה גם פעיל בעל רקע מבצעי עשיר במנגנון פיגועי חו"ל, מכיוון ש"נשרף" ואינו יכול עוד להביא תועלת בפעילות חשאית מחוץ ללבנון.[2]

פרטים ביוגראפיים אודות פוזי איוב

6.    פוזי מצטפא מחמד איוב (חאג' אבו עבאס) הינו שיעי לבנוני, אשר נולד ב-1966 בבירות והתגורר בעיירה עין קאנא, שבדרום לבנון. הוא הצטרף לתנועת אמל ומאוחר יותר לחזבאללה. במסגרת פעילותו בחזבאללה הוא היה מעורב, יחד עם שני פעילי חזבאללה בשנת 1988,בניסיון לחטוף מטוס נוסעים עראקי בבוקרשט, כדי לשחרר אסירים שיעים, שהוחזקו בבגדאד. הוא נתפס ונעצר על ידי רשויות רומניה, טרם ביצוע החטיפה אולם אחד משותפיו הצליח לבצע את החטיפה. המטוס החטוף התרסק באזור סעודיה וכשישים בני אדם נהרגו. כחודש לאחר מכן הצליחו גורמים בחזבאללה להביא לשיחררו, ככל הנראה באמצעות שוחד (nationalpost.com, 26 במאי 2014)[3].

7.    לאחר ששוחרר מהכלא ברומניה, בשנת 1988, הוא עבר להתגורר בקנדה. ארבע שנים מאוחר יותר הוא קיבל אזרחות קנדית[4] הוא נשא אישה, שמוצאה מדטרויט, והחל לעבוד בסופרמרקט. בערב למד באוניברסיטה.על פי התובע האמריקאי הוא עבר להתגורר תקופה מסוימת במישיגן.  בשנת 1994 התגרש ומאשתו ונשא אישה לבנונית במוצאה. בתחילת שנת 2000 הוא חזר עם משפחתו ללבנון שם פתחו הוא ואשתו מאפיה.

8.    עם שובו ללבנון, כשהוא נושא דרכון קנדי, חזר פוזי איוב לפעילות בחזבאללה. הוא עבר אימונים בדירה בבירות במסגרתם התמקצע בחבלה ובהתנהלות בטחונית, לשם ביצוע משימות רגישות מחוץ ללבנון. במסגרת האימונים למד להכין מטעני נפץ. כמו כן,  הוא קיבל גם תדרוך כיצד לנהוג בישראל בין השאר הוא קיבל הוראה להסתיר  את זהותו הערבית ולדבר אנגלית בלבד (עדותו של מת'יו לויט בפני וועדת קשרי החוץ של הסנאט האמריקאי, 25 ביולי 2012).  

שיגורו של פוזי איוב לישראל
שיגור פעילי חזבאללה מאירופה למשימות בישראל

9.    בשנות התשעים של המאה הקודמת ובתחילת שנות ה-2000 עמד חזבאללה מאחורי שורה של ניסיונות לבצע פיגועי טרור בשטח ישראל באמצעות שיגור פעילים לבנונים/מוסלמים בעלי דרכון זר (אמיתי או מזויף) מאירופה. זאת, להערכתנו, במטרה לגבות את מאמץ הפיגועים של ארגוני הטרור הפלסטינים בהובלת חמאס, שכוון לטרפד את הסכמי אוסלו ולפגוע ברשות הפלסטינית. דפוס פעולה זה, שבוצע ע"י מנגנון פיגועי חו"ל של חזבאללה (להערכתנו בתיאום עם איראן ובאכוונתה),  לא נחל הצלחות ופעילי חזבאללה, ששוגרו לישראל נחשפו ונעצרו ע"י כוחות הביטחון הישראליים.

10.          המודוס אופרנדי של פיגועי טרור בישראל ובשטחים דרך אירופה כלל, בדרך כלל, כמה שלבים:

א.   שלב א'– התבצע בלבנון וכלל קבלת ההחלטה, איתור המועמד לביצוע, הכשרה מתאימה ותדרוכים, לווי הפעיל המועמד למדינה שלישית באירופה.

ב.   שלב ב'– התבצע במדינה כלשהי באירופה וכלל יצירת הכיסוי וחבירה לפעילי חזבאללה מקומיים, קבלת דרכון זר והסדרת יציאה לישראל.

ג.   שלב ג'– הגעה לישראל וכניסה באמצעות דרכון זר והתחלת הפעילות (איסוף מודיעין, הכנת מטענים, חומרי נפץ) וביצוע פיגועים[5]

11.          בתקופה בה מומשה שיטת פעולה זו נעצרו בישראל מספר פעילי חזבאללה, ששוגרו לביצוע פיגועים ואיסוף מידע: חסין מקדאד (1996), סטיבן סמירק (1997), פוזי איוב (2000) וג'האד שומאן (2001).

מעצרו של פוזי איוב בישראל

12.           מטרת שיגורו של פוזי איוב לישראל הייתה, להערכתנו, לבצע פיגוע ראווה או לחלופין לאסוף מידע אודות יעדים "איכותיים" בשטח ישראל במסגרת הכנת תשתית טרור עבור פעילי חזבאללה. לאחר מעצרו הוא הודה, כי אחת ממשימותיו הייתה לנסות לשחרר את פעילי חזבאללה שהיו עצורים בישראל יתכן באמצעות חטיפה של ישראלים.

13.               באוקטובר 2000 יצא פוזי איוב מלבנון למדינה כלשהי באירופה שם השאיר את דרכונו הקנדי, רכש כבודה אישית חדשה, קיבל דרכון אמריקאי מזויף בשם פרנק מריאנו בושי (Frank Mariano Boschi), נסע ליוון ועלה על אנייה לישראל. עם הגיעו לישראל הוא שהה בירושלים ועסק בחיפוש אחר מקומות מסתור עבור אמצעי לחימה, שהוכנו עבורו.

14.    מירושלים עבר פוזי איוב לחברון שם יצר קשר עם פעילי טרור פלסטינים מקומיים. הוא  נעצר על ידי מנגנון הביטחון הפלסטיני בחברון והוחזק שם. ב-25 ביוני 2002, בעת פעילות צה"ל בחברון, הוא נעצר על-ידי כוחות הביטחון הישראליים והובא לחקירה. בתום החקירה חתם הרמטכ"ל  על צו כליאה נגדו (הארץ, 31 באוקטובר 2002). בשנת 2003 שוחרר ע"י ישראל ושב ללבנון במסגרת עסקת טננבוים (Yet, NRG, 27 במאי 2014).

15.    ב- 5 באוגוסט 2009 הוגש נגד פוזי איוב בהעדרו, כתב אישום בבית משפט במישיגן, ארה"ב. זאת, באשמת שימוש וניסיון לשימוש בדרכון מזויף של ארה"ב כדי להיכנס לישראל למטרות ביצוע פיגוע טרור בשם ארגון הטרור חזבאללה. עם הגשת התביעה הוכנס שמו לרשימת "הטרוריסטים המבוקשים ביותר" ע"י  ה-FBI .

[1]אלחנן טננבוים אזרח ישראלי, שהיה קצין מילואים פותה להשתתף בעסקת סמים ונחטף ללבנון שם הועבר לידי ארגון חזבאללה. הוא שוחרר  בשנת 2004 במסגרת עסקה עם חזבאללה, שבמסגרתה הוחזרו גופותיהם של שלושה חיילי צה"ל, שנהרגו בהר דב. תמורת החזרתו והחזרת גופות החיילים שחררה ישראל 435 אסירים ביטחוניים, פלסטינים ולבנוניים.
[2]ניתוח עדכני של מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה ראו פרסום מרכז המידע מ-13 באפריל 2014: "מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה: כיבושה של העיר יברוד נתפס ע"י חזבאללה כהישג ביטחוני ומוראלי, הצפוי להקשות על מבצעי הפיגועים נגדו, וזאת במחיר נמוך יחסית של אבידות".
[3] במהלך שנות השמונים (בין השנים 1988-1982) ביצע חזבאללה בסיוע איראני כמה פיגועים נגד התעבורה האווירית הבינלאומית. החטיפות הללו שירתו אינטרסים איראניים בעיקר בהקשר של מלחמת עראק-איראן בו בזמן הם נועדו גם להביא לשחרורם של פעילי חזבאללה, שהיו אסורים בישראל, בכווית ובמדינות נוספות. הרוח החיה מאחורי ביצוען של החטיפות הללו היה עמאד מע'ניה.
[4]לשאלת השופט בעת משפטו בישראל האם דיווח לשלטונות קנדה על עברו הפלילי אמר, כי לא דיווח מכיוון שלא נשאל על כך (nationalpost.com, 26 במאי 2014).
[5]פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-28 נובמבר 2012: " דיוקנו של חזבאללה כארגון טרור" פרק הזירה הפנים- ישראלית".