מבט לאיראן

31 במרץ – 11 באפריל 2022 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת סגן יו

פגישת סגן יו"ר המג'לס האיראני עם שר החוץ הסורי (סאנ"א, 30 במרץ).

פגישת שגרירי איראן ופלסטין ברוסיה (איסנ

פגישת שגרירי איראן ופלסטין ברוסיה (איסנ"א, 1 באפריל 2022).

פגישת שרי החוץ של איראן ואפגניסטאן בסין (אירנ

פגישת שרי החוץ של איראן ואפגניסטאן בסין (אירנ"א, 31 במרץ).

במוקד אירועי השבוע
  • השפעת המלחמה באוקראינה על היערכות המיליציות הפרו-איראניות בסוריה: העיתון אלשרק אלאוסט דיווח כי כוחות של המיליציות הנתמכות על ידי משמרות המהפכה דרומית-מזרחית לחמץ תוגברו בעקבות נסיגת הכוחות הרוסים מהאזור. לעומת זאת, ערוץ חדשות סורי דיווח על נסיגת כוחות של משמרות המהפכה מאזור שדה התעופה הצבאי T-4 לאחר שכוחות רוסים, שהתפנו מהאזור בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, שבו למקום.
  • נשיא איראן שוחח בטלפון עם נשיא עיראק לרגל תחילת חודש רמצ’אן ודן עימו בהתפתחויות בעיראק ובשיתוף הפעולה בין שתי המדינות. שר החוץ האיראני שוחח בטלפון עם עמיתו העיראקי ודן עימו בהתפתחויות באזור, ביחסים בין שתי המדינות, בשיחות הגרעין ובמלחמה באוקראינה.
  • משרד החוץ האיראני הודיע על מינוי שגריר חדש בעיראק.
  • האתר נור ניוז, המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, פרסם מאמר פרשנות שהביע חשש מהמשך חוסר היציבות הפוליטית בעיראק על רקע כישלון המאמצים לכינון ממשלה חדשה והדגיש, כי ללא התחשבות במיליציות השיעיות העיראקיות לא יהיה ניתן להגיע להסכמה פוליטית במדינה.
  • איראן בירכה על הפסקת האש ההומניטרית למשך חודשיים, שהושגה ביוזמת האו”ם בין ערב הסעודית לחות’ים בתימן.
  • דובר משרד החוץ האיראני בירך על פיגועי הטרור האחרונים בישראל והצהיר, כי המאבק בכיבוש הוא זכות לגיטימית, ברורה וטבעית של העם הפלסטיני.
  • שר החוץ האיראני נפגש עם שר החוץ של טאלבאן בשולי כינוס שרי החוץ של המדינות השכנות לאפגניסטאן, שהתקיים בסין. שר החוץ שב על עמדת איראן בזכות כינון ממשלה רחבה בהשתתפות כלל הקבוצות האתניות באפגניסטאן וקרא להגן על זכויות הנשים במדינה לנוכח המגבלות שהוטלו עליהן מאז השתלטות הטאלבאן. בתוך כך, עדכן שגריר איראן באו”ם כי בחודשים האחרונים העבירה איראן למעלה מ-30 משלוחי סיוע הומניטריים לאפגניסטאן.
המעורבות האיראנית בסוריה
  •  משלחת בראשות סגן יו”ר המג’לס האיראני, עלי ניכזאד (Ali Nikzad), ביקרה בסוף חודש מרץ 2022 בדמשק. במסיבת עיתונאים בתום פגישתו עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad), התייחס ניכזאד לקשרים האסטרטגיים בין שתי המדינות ואמר, כי אלמלא דמם של החללים הסורים והאיראנים, לא היה ניתן לחסל את דאעש וגם אירופה וארצות הברית לא היו יכולות להיות כעת בטוחות. הוא הדגיש את עמדתה של איראן השוללת התערבות זרה בסוריה ומתנגדת לסנקציות אמריקאיות חד-צדדיות והצהיר, כי איראן לא תחסוך כל מאמץ לסייע לסוריה, במיוחד בתחומי המסחר, הכלכלה והדלק. הוא הוסיף, כי שתי המדינות נחושות לקדם השתתפות כלכלית ומסחרית איראנית בשיקומה של סוריה. שר החוץ הסורי הדגיש את עומק הקשרים בין שתי המדינות בתחומים הפוליטיים, הכלכליים והפרלמנטריים וקרא להרחבת הקשרים הכלכליים ביניהן (אירנ”א, 30 במרץ 2022).
  • מקורות סורים דיווחו על הקמתה על-ידי משמרות המהפכה של מיליציה מקומית חדשה בשם “פג’ר אלאסלאם” (שחר האסלאם). על-פי דיווח זה, המיליציה החדשה מורכבת מלוחמים לשעבר במיליציה השיעית העיראקית “תנועת האצילים” (חרכת אלנג’באא’), בחטיבת פאטמיון האפגאנית, בחזבאללה ובמיליציה העיראקית השיעית “חבורות אנשי האמת” (עצאא’ב אהל אלחק) והגרעין הקשה במיליציה החדשה מורכב מכמה עשרות סורים שיעים ועלאוים. לוחמי המיליציה הוצבו בגזרת הערים תדמר, אלקריתין ואלסח’נה והכוונה היא להרחיב את פעילותם לשטחים נוספים במערב הפרת (almohrarmedia.net, 3 באפריל 2022).
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (4 באפריל 2022) על חזרת כוחות צבאיים רוסים לשדה התעופה הצבאי T-4 שממזרח לחמץ ועל נסיגת כוחות של משמרות המהפכה מהאזור. על-פי דיווח זה, חזרת הכוחות הרוסים ונסיגת הכוחות הפועלים בחסות משמרות המהפכה התבצעו בימים האחרונים, לאחר שהכוחות הרוסים התפנו מהאזור ומכמה שטחים נוספים בעקבות תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. עוד נמסר בדיווח, כי שיירה של משמרות המהפכה, שכללה 15 כלי רכב צבאיים ומשאיות לוגיסטיות, יצאה משדה התעופה T-4 לעבר שדה התעופה הצבאי אלשעיראת שמדרום לח’מץ במסגרת העברתו מחדש של T-4 לידי הכוחות הרוסים. בתוך כך, דיווח העיתון אלשרק אלאוסט מפי מקורות מקומיים סורים על פריסת מיליציות פרו-איראניות במרכז סוריה בעקבות נסיגת כוחות הנאמנים לרוסיה על רקע המלחמה באוקראינה. על-פי דיווח זה, תוגברו כוחות המיליציות הפועלות בחסות משמרות המהפכה בכארבעים כלי רכב צבאיים חמושים באזור מחסני הצבא האסטרטגים במהין, דרומית מזרחית לח’מץ. תגבור הכוחות הפרו-איראנים התאפשר בעקבות נסיגת הכוחות הפרו-רוסים, בהם שכירי החרב של כוחות ואגנר וגיס 5 הסורי, מאזור מהין (אלחדת’, 5 באפריל 2022).
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, שוחח ב-3 באפריל 2022 בטלפון עם נשיא עיראק, ברהם צאלח, לרגל תחילת חודש רמצ’אן. ראיסי הדגיש את תמיכת ארצו באחדותה, בעצמאותה ובביטחונה של עיראק וקרא להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות. הוא הדגיש את הצורך בכינון יציבות ושלום באזור ללא מעורבות זרה וציין, כי ארצות הברית אינה דואגת לעמי האזור אלא רק לאינטרסים ולהגמוניה שלה. לדבריו, כל מדינה באזור, שמתעלמת מהיעדים של ארצות הברית ו”המשטר הציוני”, רומסת את האינטרסים של עמה שלה ומעוררת את זעמם של העמים המוסלמים. נשיא עיראק הדגיש את הצורך בחיזוק שיתוף פעולה והתיאום בין שתי המדינות כדי להבטיח את האינטרסים הלאומיים שלהן ולהתגבר על אתגרי האזור (תסנים, 3 באפריל 2022).
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), שוחח בטלפון עם עמיתו העיראקי, פואד חסין (Fuad Hussein), לרגל חודש רמצ’אן. השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות, בהתפתחויות באזור, במצב שיחות הגרעין ובמלחמה באוקראינה. השניים הדגישו את הצורך להאיץ את מימוש כלל ההסכמים שנחתמו בין המדינות. שר החוץ האיראני הזמין את עמיתו העיראקי לביקור בטהראן (איסנ”א, 8 באפריל 2022).
  • דובר משרד החוץ האיראני הודיע על מינוי שגריר איראני חדש בבגדאד. מחמד כאט’ם אלצאדק (Mohammad Kazem Al Sadegh) יחליף בקרוב את אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), ששימש שגריר בבגדאד מאז אפריל 2017. השגריר החדש, יליד נג’ף שבעיראק, שימש כסגן השגריר בבגדאד (אלעאלם, 11 באפריל 2022).
  • במאמר פרשנות, שהתפרסם באתר נור ניוז המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן (4 באפריל 2022), הובע חשש מהמשך חוסר היציבות הפוליטית בעיראק על רקע כישלון המאמצים לכינון ממשלה חדשה. במאמר נכתב, כי החרפת חוסר היציבות הפוליטית מספקת לארצות הברית הזדמנות לנצל את המצב לרעה ולעכב את נסיגת הכוחות האמריקאים מעיראק ומגבירה את הסיכון של חידוש פעילות הטרור במדינה. בהתייחסות להודעתו של יו”ר זרם אלצדר, מקתצ’א אלצדר, כי הוא משעה את ניסיונותיו להקמת ממשלה ונותן ליריביו ארכה של חודש ימים להרכיב ממשלה חדשה, נכתב במאמר כי הישארות אלצדר מחוץ לממשלה תוביל להחרפת חוסר היציבות. בסיכום המאמר נכתב, כי ההתפתחויות האחרונות מעידות על כך שללא התחשבות במעמדן ובתפקידן של הקבוצות התומכות בהתנגדות [המיליציות השיעיות העיראקיות], לא יהיה ניתן להגיע להסכמה כלשהי.
  • דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), בירך על הפסקת האש ההומניטרית למשך חודשיים, שהושגה ביוזמת האו”ם בין סעודיה לחות’ים בתימן. הוא הביע תקווה כי הפסקת האש תהווה מבוא להסרת המצור ולכינון הפסקת אש קבועה כדי למצוא פתרון מדיני למשבר בתימן. הוא הדגיש את תמיכת איראן במציאת פתרון מדיני והומניטרי למלחמה המתמשכת בתימן. ח’טיבזאדה הביע תקווה, שהפסקת האש תביא לשיפור התנאים ההומניטריים במדינה ולחילופי אסירים ושבויים בין שני הצדדים, מה שיסלול את הדרך ליוזמה מדינית לפתרון המשבר (פארס, 2 באפריל 2022).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה, אמר בתגובה לפיגועי הטרור בישראל, כי המאבק בכובשים הוא זכות לגיטימית, ברורה וטבעית של העם הפלסטיני חסר ההגנה ותגובה למתקפות החוזרות ונשנות של הציונים על המקומות הקדושים בירושלים ולפשעים המתמשכים של “המשטר הציוני” נגד העם הפלסטיני. הוא הדגיש את תמיכת איראן בסוגיה הפלסטינית ובמאבק לשחרור פלסטין וקרא לקהילה הבינלאומית להבטיח את ביטחונם של הפלסטינים לנוכח הכיבוש והטרור של “משטר האפרטהייד הציוני” ולמנוע את המשך הפשעים הציונים בפלסטין. ח’טיבזאדה ציין, כי הדרך היחידה לפתרון המשבר בפלסטין הוא קיום משאל עם בהשתתפות תושביה המקוריים של פלסטין וכי ההתנגדות היא הבחירה היחידה של העם הפלסטיני הנמצא תחת כיבוש כדי לאלץ את המשטר הכובש לקבל את דרך הפתרון הדמוקרטית לשחרור פלסטין ולקביעת גורלה של פלסטין (פארס, 9 באפריל 2022).
  •  שגריר איראן ברוסיה, כאט’ם ג’לאלי (Kazem Jalali), נפגש ב-31 במרץ עם השגריר הפלסטיני ברוסיה, עבד אלחאפט’ נופאל (Abdel Hafiz Nofal), ודן עימו בהתפתחויות בזירות הפלסטינית, האזורית והבינלאומית, ובכלל זה במשבר באוקראינה. ג’לאלי שיבח את גבורתו של העם הפלסטיני וציין, כי הדרך היחידה לניצחון על האויבים היא ההתנגדות והעמידה האיתנה. שני השגרירים סיכמו להמשיך ולהיפגש גם בעתיד (איסנ”א, 31 במרץ 2022).
המעורבות האיראנית באפגניסטאן
  •  שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), נפגש במהלך הכינוס השלישי של שרי החוץ של המדינות השכנות לאפגניסטאן בסין עם שר החוץ של הטאלבאן, אמיר ח’אן מתקי (Amir Khan Muttaqi). במהלך הפגישה הדגיש עבדאללהיאן את הצורך בכינון ממשלה רחבה בהשתתפות כלל הקבוצות האתניות באפגניסטאן כדי להבטיח את הביטחון והיציבות במדינה. כמו כן, קרא שר החוץ האיראני להגן על זכויות הנשים באפגניסטאן והדגיש את זכותן לחינוך, להשכלה ולהשתתפות חברתית. שר החוץ האפגאני הדגיש בפגישה, כי ארצו לא תהווה מקור לאיום על שכנותיה (אירנ”א, 31 במרץ 2022).
  • השליח המיוחד של איראן לענייני אפגניסטאן, חסן כאט’מי-קמי (Hassan Kazemi-Qomi), הודיע, כי במשא ומתן, שהתנהל בין משלחות איראן ואפגניסטאן בשולי כינוס המדינות השכנות לאפגניסטאן בסין, הושגה הסכמה בנוגע למחלוקת המים ביניהן. הוא ציין, כי המשלחת האפגאנית הודיעה על הסכמת אפגניסטאן לכבד את זכויות המים של איראן בהתאם להסכמים שנחתמו בעבר בין המדינות וכי בכוונת הממשלה האפגאנית לטפל בעניין זה עם שובה של המשלחת לקאבול (אלעאלם, 3 באפריל 2022).
  • שגריר איראן באו”ם, מג’יד תח’ת-רואנצ’י (Majid Takht-Ravanchi), עדכן במהלך ועידה בינלאומית לגיוס תמיכה הומניטרית באפגניסטאן, שנערכה ביוזמת האו”ם, גרמניה, בריטניה וקטר, כי בחודשים האחרונים העבירה איראן למעלה משלושים משלוחים הומניטריים עבור תושבי אפגניסטאן. הוא ציין, כי המצב ההומניטרי במדינה מחריף וכי תמיכה כספית מצד הקהילה הבינלאומית היא חיונית כדי לאפשר לה להתגבר על התנאים הקשים הנוכחיים. כמו כן, קרא השגריר האיראני לשחרור מידי וללא תנאי של כל הכספים האפגאנים המוקפאים בחו”ל (אירנ”א, 31 במרץ 2022).