חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7 ביולי – 14 ביולי 2010)

הספינה אמלתיאה (אמל) יוצאת לדרכה (ערוץ אלקדס, 11 ביולי 2010)

הספינה אמלתיאה (אמל) יוצאת לדרכה (ערוץ אלקדס, 11 ביולי 2010)

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

סמל הקרן הלובית על גבי הספינה (אלג'זירה, 11 ביולי, 2010)

סמל הקרן הלובית על גבי הספינה (אלג'זירה, 11 ביולי, 2010)

מרכול ברצועת עזה

מרכול ברצועת עזה


הספינה אמלתיאה (אמל) יוצאת לדרכה (ערוץ אלקדס, 11 ביולי 2010)
הספינה אמלתיאה (אמל) יוצאת לדרכה (ערוץ אלקדס, 11 ביולי 2010)

עיקרי הדו"ח

 בנגב המערבי שרר שקט. במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות.

 במוקד אירועי השבוע עמד שיגור אניית הסיוע לרצועה, על ידי ארגון צדקה לובי המכונה "קרן קד’אפי הבינלאומית לצדקה ולפיתוח". הספינה נמצאת כעת בדרכה, כאשר לגבי יעדה הסופי קיימות בשלב זה גרסאות סותרות. קפטן הספינה ובכיר בקרן קד’אפי מסרו כי יעדה של הספינה הינו נמל אלעריש.  ומנגד, אישים הקשורים לשיגור הספינה התבטאו כי בכוונתם להגיע לעזה חרף "האיומים הישראלים" (נכון ל 14 ביולי 13:00).

 בנוסף לספינה הלובית מתקיימות יוזמות לארגון משטים נוספים ושיירות סיוע לרצועת עזה, של גורמים שונים, אירופאים וערביים, ללא מועדים קונקרטיים בשלב זה. 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות  בישובי הנגב המערבי.  כמה נפילות היו בשטח רצועת עזה .

 בכמה מקרים בודדים בוצע ירי מנשק קל לעבר כוחות צה"ל שערכו סיורים סמוך לגדר הביטחון.  לא היו נפגעים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל-13 ביולי 2010.

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 השבוע שרר שקט יחסי ביהודה ושומרון. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.  נמשכו הפרות הסדר האלימות סמוך לגדר הביטחון.

 ב-11 ביולי נזרק קרש לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצומת תפוח. אזרח ישראלי נפצע באורח קל.

המשט לרצועת עזה

המשטים ושיירות הסיוע לרצועת עזה – תמונת המצב

לוב

סמל הקרן הלובית על גבי הספינה (אלג'זירה, 11 ביולי, 2010)
סמל הקרן הלובית על גבי הספינה (אלג’זירה, 11 ביולי, 2010)

ב-11 ביולי בסביבות השעה 1900 יצאה מנמל Lavrio שביוון (כ-50 ק"מ מאתונה) הספינה Amalthea ששמה שונה לאמל/HOPE (תקווה), בדרכה לעבר רצועת עזה. את השיט מארגן ארגון צדקה לובי המכונה "קרן קד’אפי הבינלאומית לצדקה ולפיתוח" המנוהל על ידי סיף אלאסלאם קד’אפי, בנו של מנהיג לוב מעמר קד’אפי2. בשעות הערב המאוחרות של ה-13 ביולי נעצרה הספינה, לטענת הקברניט עקב תקלה טכנית, אף שייתכן וברקע מחלוקת על הסיפון לגבי יעדה של הספינה או ניסיון "למשוך זמן". בבוקר 14 ביולי המשיכה הספינה בדרכה.

חיל הים הישראלי החל, מצידו, בהיערכות ופעילות לעצירת האוניה הלובית, אם תתעקש להגיע לאזור הסגר הימי. בשלב זה החל תהליך התשאול בלב ים (דובר צה"ל, 13 ביולי 2010). גורמים על הספינה ובחמאס אישרו כי צה"ל יצר קשר עם הספינה (טלוויזיה מצרית, 13 ביולי 2010; אלג’זירה, 13 ביולי 2010).

לגבי יעדה של הספינה עדיין נשמרת עמימות וקיימים דיווחים סותרים. קפטן הספינה הודיע כי יעדה הוא נמל אלעריש. גם בכיר בקרן קד’אפי מסר כי יעדה של הספינה מצרים והציוד שעל סיפונה יועבר לרצועת עזה בדרך היבשה (TV Press , 13 ביולי 2010). בנמל אלעריש גם החלו בהכנות לקליטת הספינה (אלשרוק, 13 ביולי, 2010). מנגד, אישים הקשורים לשיגור הספינה התבטאו כי בכוונתם להגיע לעזה חרף האיומים הישראליים.

גורמים בחמאס המשיכו לקרוא לספינה להגיע לעזה. זאת על רקע שאיפתם הבסיסית לעימות מלווה בקמפיין תקשורתי (דגם "מרמרה") ולא להסדר שיאפשר הכנסת סיוע הומניטארי. כך למשל:

  •  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, קרא לסרב לכל ההצעות החלופיות, כולל הגעה לנמל אלעריש משום ש"המטרה היא לא רק להגיש סיוע הומניטארי אלא להסיר את המצור המוטל על הרצועה והקמת קו ימי על רקע הימשכות הסגר הימי". הוא הדגיש כי הגעת הספינה מהווה החייאה של "אנתיפאדת הספינות" (ערוץ אלאקצא, 11 ביולי 2010).

  •  אחמד יוסף, תת שר החוץ בממשל חמאס וחבר הוועדה העממית להסרת המצור, אמר כי הוועדה השלימה את ההכנות לקבלת הספינה בנמל עזה (BBC , 13 ביולי 2010; Palestine Info , 13 ביולי 2010).

על פי דיווחים בתקשורת, מופעל לחץ אמריקני על לוב להימנע ממהלכים שיובילו לעימות עם ישראל. דובר מחלקת המדינה האמריקנית ציין כי ארה"ב ושאר חברי ה"רביעייה" דוחקים בכל מי שמעוניין להעביר סיוע לרצועת עזה לעשות זאת באמצעות הערוצים הממוסדים כך שהמטען יוכל להיבדק בידי ממשלת ישראל ולעבור לרצועת עזה דרך המעברים היבשתיים.  לדבריו, דחקה ארה"ב בממשלת לוב להימנע "מעימותים לא-הכרחיים" וקראה  לכל הצדדים לנהוג באחריות בכל הנוגע למילוי הצרכים של תושבי עזה (VOA NEWS , 13 ביולי 2010).

יוזמות נוספות

במקביל לספינה הלובית מתקיימות יוזמות נוספות לארגון משטים ושיירות סיוע  לרצועת עזה, חלקן מתכוונות להעביר את הסיוע דרך מצרים. במסגרת זו יצוינו:

  • לבנון: נמשך העיכוב ביציאת המשט הלבנוני לרצועת עזה, עקב קשיים מנהלתיים ולוגיסטיים של מארגניו. לעת עתה הנמיכו מארגני המשט את הפרופיל התקשורתי הגבוה, שליווה את ההכנות למשט. לטענת ציאא’ ג’אד, אחראי ההסברה של התנועה העולמית למאבק בגלובליזציה ובהגמוניה האמריקנית, צפויות הספינות הלבנוניות מרים ונאג’י אלעלי להמתין בנמל טריפולי בלבנון ולהצטרף למשט האירופאי "צי החירות 2" (אלדרוק, 6 ביולי 2010). בשלב זה עיתוי הפלגת הספינות הלבנוניות אינו ברור.

  • אירופה:

    • "הקמפיין האירופי להסרת המצור", שהיה שותף למשט הקודם, מסר כי עקב הביקוש הרב להשתתף במשט "צי החירות 2", עשויה יציאתו להתעכב מעט, ולהתבצע בתחילת אוגוסט 2010. לפי הודעת הארגון, עד כה נרשמו כ-9,000 בקשות לקחת חלק במשט ובמשתמע, מספר הספינות צפוי להיות גדול. כמו כן טען הארגון כי המשט יביא עימו "הפתעות" לישראל (פלסטיין אינפו, 6 ביולי 2010). בין הספינות תהיה גם ספינת נשים ועליה 400 פעילות מאירופה, אסיה, אמריקה הלטינית והעולם הערבי שתביא סיוע הומניטארי לנשים ברצועת עזה (ערוץ אלעאלם, 7 ביולי 2010).

    • שיירה המכונה "מיילים של חיוכים", הנושאת ציוד רפואי וייתכן גם סיוע נוסף, צפויה להגיע למצרים ב-25 או ב-27 ביולי ולהיכנס לרצועת עזה בדרך היבשה יומיים לאחר מכן. נראה כי בשיירה משתתפים גם שלושים נציגים ממוסדות אירופאים (Palestine-info , 13 ביולי 2010).  

  • לוב: מתאם הוועדה הלובית לתמיכה בעם הפלסטיני הודיע כי בתחילת השבוע הבא תצא שיירת סיוע יבשתית מטעם הוועדה מלוב לרצועת עזה. השיירה תכלול 20 משאיות שיישאו מזון בסיסי, תרופות וציוד רפואי. בשיירה ישתתפו גם נציגי ארגונים שונים ורופאים (סוכנות הידיעות הלובית, 13 ביולי 2010).

  • תימן: "הרשות העממית התימנית לסיוע לעם הפלסטיני" החלה באיסוף תרומות לארגון משט שימנה ארבע ספינות. המשט אמור לצאת מתימן בתחילת אוגוסט. חבר הפרלמנט התימני מחמד אלחזמי, שהשתתף במשט הקודם (וצולם על גבי "מרמרה" מניף פגיון), טען כי ישנה היענות נלהבת ורצון עז בקרב העם התימני להשתתף במשט. הוא ציין כי המשט התורכי "חיזק את אמונתו שמטרותינו לא יושגו אלא בהקרבה, בעמידה איתנה ובסבלנות".

  • ירדן: ב-13 ביולי נערך טקס הפרידה משיירה ירדנית "אנצאר 1" אשר אמורה לצאת מירדן לכיוון מצרים. על פי הצהרות מארגניה, בכוונת השיירה להגיע למצרים ומשם לצאת ישירות לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. עבד אלפתח, יו"ר השיירה, ציין כי בשיירה 150 איש, חברי איגודים, פעילים פוליטיים, אנשי כלכלה וחברה וכן אנשי דת רבים, כולל מהאחים המוסלמים. בשיירה  יהיו גם 16 נשים. השיירה נושאת  עימה ציוד רפואי, תרופות וחומרי בניין ואת אבן הפינה להקמת בית חולים לילדים שייבנה בדיר אלבלח (אלג’זירה, 12 ביולי 2010).

גרמניה החליטה להוציא את ארגון IHH אל מחוץ לחוק

 שר הפנים הגרמני הודיע, כי הארגון התורכי IHH הפועל בגרמניה הוצא אל מחוץ לחוק בשל קשריו עם חמאס. לדברי שר הפנים של גרמניה IHH הרשום בפרנקפורט, העביר סכומי כסף גדולים לחמאס, המוגדרת מאז שנת 2003 ברשימת האיחוד האירופאי כארגון טרור. לדברי שר הפנים הגרמני ההחלטה התקבלה לאחר חקירה ממושכת של כשנה אודות הארגון  (סוכנות הידיעות הצרפתית, 12 ביולי 2010).

 גם מחלקת המדינה של ארה"ב בודקת אפשרות הכללתו של ארגון IHH  ברשימת ארגוני הטרור. לדברי סגן דובר מחלקת המדינה Mark C. Toner החלה החקירה אודות הארגון לאחר ש- 87 סנטורים הפנו קריאה לנשיא ארה"ב ברק אובמה לשקול להכליל את הארגון ברשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה של ארה"ב. עם זאת ציין סגן הדובר כי המדובר בתהליך ממושך . 

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 במהלך חודש יוני נכנסו מישראל לרצועת עזה סה"כ  3,072 משאיות אספקה דרך המעברים.

על רקע ההקלות בסגר חוששים יצרנים ברצועה מתחרות עם ישראל

 על פי דיווחי התקשורת הערבית, מביאה מדיניות הקלת הסגר של ישראל  לרוויה בשווקי עזה והדבר גרם לירידת מחירים. סוחר בגדים טען כי שווקי הרצועה נמצאים במצב של "שפע חסר תקדים". הוא טען, כי כעת הבגדים שנמכרים בשווקי הרצועה מגיעים הן דרך המנהרות והן דרך המעברים הישראליים (אלאיאם, 5 ביולי). עם זאת תנועת הקונים קטנה יחסית יתכן בשל העובדה שחמאס טרם שילמה משכורות לעובדי המגזר הציבורי.

 גורמים במגזר הפרטי ברצועת עזה הביעו חשש שמדיניות ההקלות תביא לתחרות עם סחורות, שמקורן בישראל, והם קוראים להגביל כניסת סחורות מישראל. כך למשל נטען במגזר תעשיות העץ כי יש להגביל את כניסת הרהיטים לרצועה. גם בעלי מפעלי המשקאות הקלים ברצועת עזה הביעו חשש מפני הפסקת פעילות מפעליהם עקב מדיניות ההקלות הישראלית החדשה המתירה הכנסת משקאות קלים. הם טענו כי ביכולתם לספק את צרכי השוק המקומי אך לא יוכלו להתחרות עם מחירי הסחורות מישראל, וקראו לממשל חמאס למנוע את הכנסת המשקאות הקלים מישראל (פלסטין, 4 ביולי 2010).

מרכול ברצועת עזה
מרכול ברצועת עזה  (אתר חדשות מ-מאע"מ, 8 ביולי 2010)

ביקורת בחמאס על אפשרות יישום "הסכם המעברים"

 ממשל חמאס הגיב בחריפות על התבטאויות אנשי הרשות הפלסטינית בדבר אפשרות יישום הסכם המעברים (2005). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, טען כי ההצעות בדבר רצונה של ישראל להחזיר את הסכם המעברים עם הרשות הפלסטינית הינן "חלק ממזימת גורמים ישראלים, ערבים ואירופאים להחזיר את שלטון הרשות הפלסטינית  לרצועה". גם עטאף עדואן, חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית מטעם חמאס, טען כי מאחורי היוזמה עומד רצון הרשות הפלסטינית להשיב לעצמה את ההכנסות ממיסי הסחורות המוכנסות לרצועה ולהדגיש את חלקה של הרשות ב"הסרת הסגר" בפני העם הפלסטיני (אלרסאלה, 9 ביולי, 2010). 

מתיחות בין שלטונות מצרים וחמאס
 

 על רקע המתיחות הנמשכת בין ממשל חמאס ומצרים עושה מצרים מאמצים לבלום את המשבר. במסגרת זאת דווח  ביומון חמאס כי ככל הנראה "בכיר מצרי" רם-דרג צפוי לערוך בקרוב ביקור ברצועה. במהלך ביקורו יעסוק הבכיר בסוגיית היחסים בין הצדדים כמו גם בסוגיית הפיוס הפנים-פלסטיני ועסקת שליט (פלסטין, 5 ביולי 2010).

 במקביל ממשיכים גורמי הביטחון המצריים לסכל את פעילות הברחות אמצעי הלחימה לרצועה. השלטונות המצריים דיווחו כי הצליחו לאתר ולהרוס 400 מנהרות מאז תחילת השנה הנוכחית, תשע מהן לאחרונה, וכי הוחרמה כמות גדולה של סחורות שיועדו להברחה לרצועה (קדסנט, 4 ביולי 2010). כמו כן דווח כי כוחות הביטחון המצריים חשפו מצבור אמצעי לחימה שנועד להעברה לרצועה וכלל, בין היתר, חצי טון חומר נפץ תקני, פצצות מרגמה וטילי נ"ט (מען, 5 ביולי 2010).

התהליך המדיני

תגובות לאפשרות חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים

 בתגובה להצהרות לפיהן המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים יחודש ב-1 באוגוסט, אמר צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באשף, כי המו"מ יחודש רק כאשר ישראל תודיע על הפסקת הבניה בהתנחלויות ועל נכונותה לחדש אותו מהנקודה בה הופסק בדצמבר 2008. הוא ציין כי על המו"מ להתנהל על פי לוח זמנים קבוע מראש (קול פלסטין, 12 ביולי 2010; מען, 12 ביולי 2010). 

 צאא’ב עריקאת הוסיף כי במהלך שיחת הטלפון האחרונה שנערכה בין אבו-מאזן ונשיא ארצות הברית אובמה ביקש הנשיא מאבו מאזן לעבור למשא ומתן ישיר, והודיע לו שהשליח האמריקני למזרח התיכון מיטשל ידווח לו לגבי שאר הדברים. עריקאת הדגיש כי לאחר שתיערך פגישה בין מיטשל ואבו-מאזן ב-17 ביולי תגובש במוסדות הנהגת אשף ופתח המלצה שתועבר לוועדת המעקב הערבית ושם תתקבל החלטה על הליכה למשא מתן ישיר (קול פלסטין, 12 ביולי 2010; מען, 12 ביולי 2010).  

 


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 פירוט ראו: "ארגון צדקה לובי בראשות בנו של מנהיג לוב מעמר קד’אפי עומד מאחורי שיגור ספינת סיוע  לרצועת עזה. הספינה יצאה לדרכה  מיוון  ב-10 ביולי ואמורה להגיע לאזור בעוד כארבעה ימים" (11 ביולי 2010).

לראש העמוד