חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (26-13 באפריל 2022)

הוקף המוסלמי בהר הבית דווח על 150 אלף מתפללים מוסלמים בתפילת יום השישי השלישי של חודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באפריל 2022).

הוקף המוסלמי בהר הבית דווח על 150 אלף מתפללים מוסלמים בתפילת יום השישי השלישי של חודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באפריל 2022).

מתפללים מניפים דגלי חמאס (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)

הוקף המוסלמי בהר הבית דווח על 150 אלף מתפללים מוסלמים בתפילת יום השישי השלישי של חודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באפריל 2022).

עימותים אלימים בהר הבית (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)

עימותים אלימים בהר הבית (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)

עימותים אלימים בהר הבית (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)

עימותים אלימים בהר הבית (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)

פלסטינים תוקפים כוחות ביטחון ישראליים בעת פעילתם בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)

פלסטינים תוקפים כוחות ביטחון ישראליים בעת פעילתם בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)

עצרת תמיכה של חמאס בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)

עצרת תמיכה של חמאס בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)

פגישת אבו מאזן עם תור וינסלנד (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 20 באפריל 2022)

פגישת אבו מאזן עם תור וינסלנד (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 20 באפריל 2022)

פגישת אבו מאזן עם משלחת מארצות הברית (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 22 באפריל 2022).

פגישת אבו מאזן עם משלחת מארצות הברית (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 22 באפריל 2022).

  • שבוע חגי ישראל, חודש רמצ’אן וחג הפסחא הביא לעלייה במתיחות במזרח ירושלים ובעיקר במתחם אלאקצא, לאחר שהפלסטינים ניסו למנוע עלייה של מתפללים יהודים להר הבית. מתח נוסף נגרם כתוצאה מהחלטת ישראל להגביל את מספר המתפללים הנוצרים בתפילת “שבת האור” בכנסיית הקבר במזרח ירושלים. המתיחות לוותה בהסתה מאסיבית של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין אשר ניסו לחמם את הזירה ביהודה ושומרון ובעיקר במזרח ירושלים.
  • על רקע המתיחות שוגרו חמש רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. ארבע רקטות נפלו בשטח ישראל. נגרם נזק לבית בשדרות. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר הישראלי יעדי חמאס ברצועה. כמו כן החליטה ישראל, באופן חריג, לסגור את מעבר ארז לכניסת פועלים מרצועת עזה לישראל. לאחר יומיים של שקט יחסי, נפתח המעבר מחדש ב-26 באפריל 2022.
  • כמו כן, שוגרה רקטה מלבנון לעבר הגליל המערבי. הרקטה ששוגרה, ככל הנראה, על ידי גורמים פלסטינים בדרום לבנון. הרקטה נפלה בשטח פתוח בגליל הערבי. בתגובה בוצע ירי ארטילרי של צה”ל לעבר המרחב ממנו שוגרה הרקטה בדרום לבנון.
  • האירועים לוו בפעילות מאסיבית של חמאס ושל הרשות הפלסטינית מול גורמים ערביים ובינלאומיים שקראו למדינות העולם ביניהם רוסיה, ארה”ב ותורכיה להתערב. נראה, כי כל הצדדים היו מעוניינים להביא לרגיעה ולמנוע הסלמה.
  • ב-15 באפריל 2022 ביצעה נערה פיגוע דקירה בחיפה. אדם נפצע באורח קל. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אף גברו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב.
  • על רקע חג הפסח, חודש רמצ’אן המוסלמי וחג הפסחא הנוצרי גברו העימותים בין כוחות הביטחון הישראלים לבין הפלסטינים במזרח ירושלים ובמתחם מסגד אלאקצא. רוב העימותים היו על רקע ניסיונות פלסטינים למנוע כניסת יהודים להר הבית. במהלך האירועים נראו דגלי חמאס רבים שהונפו בהר הבית ונשמעו קריאות הסתה נגד ישראל וקריאות בזכות מחמד אלצ’יף העומד בראש הזרוע הצבאית של חמאס. יש לציין שלמרות האירועים לא סגרה ישראל את המתחם לכניסת מתפללים מוסלמים והמשיכה לאפשר תפילות סדירות במקום. כלי התקשורת הפלסטינים האשימו את ישראל בהסלמה בציינם שהמניע לפעולות ישראל הוא הרצון לבצע חלוקה בהר הבית וליצור אזורי תפילה וזמני תפילה נפרדים למוסלמים וליהודים מה שמהווה בראייתם שבירה של הסטטוס קוו הקיים בירושלים והמקומות הקדושים.
  • להלן פירוט אירועים עיקריים.
 הוקף המוסלמי בהר הבית דווח על 150 אלף מתפללים מוסלמים בתפילת יום השישי השלישי של חודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באפריל 2022).     מתפללים מניפים דגלי חמאס (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)
מימין: הוקף המוסלמי בהר הבית דווח על 150 אלף מתפללים מוסלמים בתפילת יום השישי השלישי של חודש רמצ’אן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באפריל 2022). משמאל: מתפללים מניפים דגלי חמאס (חשבון הטוויטר של PALDF, 22 באפריל 2022)
  • 15 באפריל 2022, יום שישי השני של חודש רמצ’אן: כבר בלילה שלפני התבצרו במסגד אלאקצא עשרות פלסטינים מצוידים באבנים וזיקוקים. לפנות בוקר נכנסו אלפי מתפללים מוסלמים לתפילת השחר ביניהם כאלה שבאו לשבש את הסדר ולהתעמת עם כוחות ביטחון ישראלים. הם החלו ליידות אבנים לעבר הכותל המערבי. בתגובה פרצו כוחות גדולים של משטרה למתחם. במקום התפתחו עימותים אלימים, כולל בתוך המסגד עצמו. העימותים נמשכו מספר שעות במהלכם נפצעו שלושה שוטרים ישראלים. גורמי רפואה פלסטינים דיווחו על למעלה מ- 150 פצועים. כמה מאות פלסטינים נעצרו (הם שוחררו למחרת היום).
מצבור סלעים ואבנים לצד קרשים וחסימות שהוכנו במתחם הר הבית לקראת עימות עם כוחות ביטחון ישראלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 15 באפריל 2022)
מצבור סלעים ואבנים לצד קרשים וחסימות שהוכנו במתחם הר הבית לקראת עימות עם כוחות ביטחון ישראלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 15 באפריל 2022)
  • האירועים זכו להד תקשורתי נרחב בכלי התקשורת הפלסטינים. משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את “ההתקפות הברבריות” שביצעו הכוחות הישראליים נגד מתפללים במסגד אלאקצא ואת הדיכוי וההתעללות בנשים וילדים קשישים וצוותי רפואה ותקשורת (דף הפייסבוק של משרד החוץ, 15 באפריל 2022). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, גינה את כניסת כוחות המשטרה למתחם הר הבית ותקיפת מתפללים מוסלמים ששהו במקום. אשתיה קרא למדינות ערב ולמדינות אסלמיות ולארגונים בינלאומיים לגנות את פעולות ישראל בהר הבית ולפעול כדי למנוע הישנות מקרים אלה (ופא, 15 באפריל 2022). נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי ישראל פועלת להפוך את הסכסוך הפוליטי למלחמת דת. הוא הדגיש, כי פגיעה באלאקצא היא “חצייה של כל הקווים” (אלג’זירה, 15 באפריל 2022). תנועת פתח פרסמה הודעה בה גינתה את האירועים וציינה כי הם לא יאפשרו לישראל לכפות את שלטונה על מסגד אלאקצא וכי הם יישארו בקו ההגנה הראשון על המסגד (ופא, 15 באפריל 2022).
  • ח’אלד משעל, חבר הלשכה המדינית ומנהיג חמאס “בחוץ”, בירך את הפלסטינים המגנים על מסגד אלאקצא (ערוץ הטלגרם של חמאס, 16 באפריל 2022). מחמד חמאדה, דובר חמאס בירושלים, שיבח את התבצרותם ושהותם של מתפללים מוסלמים במסגד אלאקצא וציין, כי ישראל טרם ראתה את “הגיהינום שמצפה לה” באמצעות פיגועים בישראל ירושלים ויהודה ושומרון (אתר חמאס, 16 באפריל 2022).
  • 17 באפריל 2022: כמה מאות פלסטינים הגיעו לרחבת מתחם אלאקצא בשעות הבוקר באמתלה כי הם רוצים למנוע כניסת יהודים למתחם. כוחות גדולים של משטרה נכנסו למתחם כדי לפנות את מפרי הסדר ואת המחסומים המאולתרים שהקימו ולאפשר כניסת יהודים למתחם. ברחבת אלאקצא התפתחו עימותים אלימים. במהלך האירועים נשמעו קריאות עידוד לביצוע פיגועים ברמקולים וכן קריאות למחמד אלצ’יף להתערב. במקביל נרשמו אירועים אלימים במזרח ירושלם. שלושה אוטובוסים נרגמו באבנים בדרכם לכותל ושבעה נוסעים נפצעו. באחד מסמטאות העיר העתיקה בירושלים הוכו חמישה יהודים לבושים בטליתות שהיו בדרכם לכותל על ידי פלסטינים.
  • חסין אלשיח’, חבר הוועד הפועל של אש”ף והשר לעניינים אזרחיים ברשות, תקף את ממשלת ישראל המאפשרת לדבריו כניסת קיצוניים יהודים למתחם הר הבית. לטענתו, מדיניות זו הורסת את הסטטוס קוו הקיים. עוד ציין, כי ההסלמה הישראלית החמורה בהר הבית מהווה “תוקפנות שפלה” כלפי אתרי דת קדושים לפלסטינים. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב כדי לרסן את פעולות ממשלת ישראל (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 17 באפריל 2022). חמאס פרסמה הודעה רשמית בה גינתה את “התוקפנות” שמפעילה ישראל כלפי מתפללים מוסלמים בהר הבית. לדברי ההודעה, העם הפלסטיני ימשיך לעמוד איתן במאבקו נגד ישראל בכל הזירות ובהגנתו על ירושלים ומסגד אלאקצא (אתר חמאס, 17 באפריל 2022).
  • 19 באפריל 2022: כוחות משטרה גדולים נכנסו למתחם אלאקצא כדי לשמור על שלומם של מאות מבקרים יהודיים. הפלסטינים שהתבצרו במתחם מבעוד מועד התכוננו לעימות עם כוחות ביטחון ישראליים וערמו מצבורי אבנים. כדי להרתיע את המבקרים הישראלים השמיעו הפלסטינים הקלטות של אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, והקלטות של צופרי אזעקה.
  • 21 באפריל 2022: חודשו העימותים אלימים בין הפלסטינים לבין כוחות המשטרה שגרמו לפציעה של למעלה מעשרים פלסטינים. לדברי הפלסטינים למעלה מ-700 יהודים עלו למתחם אלאקצא (ופא, 21 באפריל 2022). בכלי התקשורת הפלסטינים וברשתות החברתיות הופצו סרטונים שתיעדו יידוי אבנים לעבר המבקרים היהודים ועימותים אלימים בינם לבין כוחות משטרה. מאוחר יותר בשעות אחר הצהרים התקיימה “צעדת הדגלים”. טרם הצעדה איימה חמאס כי ישראל נושאת באחריות המלאה להשלכות אם היא תאפשר לצעדת הדגלים להתקרב למקומות הקדושים לאסלאם. כוחות המשטרה חסמו את דרכם של הצועדים סמוך לשער שכם. החלטת ישראל למנוע מצעד הדגלים להגיע לשער שכם נרשמה כהישג של חמאס לאחר שלדבריהם ישראל נרתעה מאיומיה (שהאב, אלמיאדין, 21 באפריל 2022). אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין, כי הם ניצחו את צעדת הדגלים. הוא גם ציין שפעילי חמאס השוהים במסגד אלאקצא מייצגים את קו ההגנה האיתן הראשון בחזית שמביסה את ישראל (רדיו קול אלאקצא, 21 באפריל 2022).
  • 22 באפריל 2022: נרשמו עימותים אלימים במתחם אלאקצא. כוחות המשטרה נאלצו להיכנס למתחם בשעות הבוקר המוקדמות כדי לפנות מאות מפרי סדר פלסטינים שהתפרעו במקום. חלקם היו רעולי פנים והניפו דגלי חמאס. הם יידו אבנים כולל לעבר הכותל המערבי, השליכו זיקוקים והכינו ביצורים מאולתרים לקראת כניסת כוחות המשטרה. המשטרה ביקשה לאפשר את קיום תפילת השחר ולאחר מכן, לאור התעצמות הפרות הסדר במתחם, נכנסה לפעולה. תוך זמן קצר נרגעו הרוחות, המתפללים שבו למסגד והתפילות נמשכו. בצהרים נערכה תפילת יום שישי השלישי של רמצ’אן בה השתתפו על פי ההערכות 150,000 בני אדם. השקט היחסי נשמר. לאחר התפילות היו שוב הפרות סדר והתפרעויות. המשטרה עשתה לראשונה שימוש ברחפן אשר הטיל רימוני גז מדמיע כדי לפזר את המתפרעים. חמאס פרסמה הודעה רשמית בה קראה לעם הפלסטיני להגן על מסגד אלאקצא ותמוך במגני העיר הקדושה. היא קראה להמוני אנשיה להתקומם מול “הכיבוש והמתנחלים שלו” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 22 באפריל 2022).
  • ב-23 באפריל 2022 התקיימו במזרח ירושלים אירועי “שבת האור” המתקיימים בכל שנה בחג פסחא בכנסיית הקבר במזרח ירושלים. בעקבות המתיחות, הציבה משטרת ישראל מחסומים בדרכים המובילות לכנסייה, ערכה חיפושים בכליהם של המבקשים להיכנס לכנסייה והגבילה את מספר המשתתפים בתפילה. ברשתות הפלסטיניות הואשמה המשטרה “בהסתערות” על כנסיית הקבר ותקיפת מתפללים וניסיון למנוע מאלפי מתפללים להגיע לתפילה. משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעת גינוי “לתקיפות האכזריות” שישראל ביצעה נגד כנסיית הקבר והמתפללים. לדברי המשרד האירועים בכנסיית הקבר הם חלק בלתי נפרד מפעולות ייהוד ירושלים והמקומות הקדושים ובמיוחד מסגד אלאקצא. המשרד דרש מממשל ארה”ב לשאת באחריות ולהפעיל לחץ על ישראל (אתר משרד החוץ, 23 באפריל 2022).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, פרסם הצהרה בה גינה את פעולותיה של ישראל נגד כנסיית הקבר ונגד המתפללים הנוצרים וטען, כי מעשיה של ישראל פוגעים בחופש הפולחן. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 23 באפריל 2022). טארק עז אלדין, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון, פרסם הודעה בה גינה את ישראל על צעדיה והדגיש כי מדיניות הטרור של ישראל פוגעת בכל העם הפלסטיני ללא הבדל דת (ערוץ הטלגרם של ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 23 באפריל 2022).
  • גם שר החוץ הירדני פרסם הודעה רשמית המגנה את הצעדים שביצעה ישראל נגד מתפללים נוצרים שניסו להגיע לכנסיית הקבר. דובר המשרד הית’ם אבו אלפול אמר כי על ישראל לכבד את הסטטוס קוו ההיסטורי והחוקי בירושלים ובמקומות הקדושים (חשבון הטוויטר של משרד החוץ ירדני, 24 באפריל 2022).
סיכום האירועים על פי חמאס
  • לאחר יומיים של שקט יחסי מסכמים בחמאס את האירועים כ”ניצחון” על ישראל ומונים את ההישגים. בין השאר הם מציינים, כי הם הצליחו למנוע את הקרבת הקורבנות בהר הבית, מנעו את מצעד הדגלים מלהגיע לשער שכם, הם הצליחו ליצור בלבול בקרב ההנהגה הישראלית ואף השתמשו בשיטות חדשות של “הטרדה” בהר הבית כאשר השתמשו ברמקולים רבי עוצמה השמיעו מוזיקה רועשת וקולות אזעקות. כמו כן הם מציינים, כי הצליחו לאחד את הפלסטינים תחת אופציית “ההתנגדות”.
  • בראיון שקיים מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי מה שקרה בירושלים הוא ניצחון חדש כדוגמת מה שקרה במערכת “חרב ירושלים” (מבצע “שומר החומות”) וציין כי תמונות ההתנגדות של הפלסטינים במסגד אלאקצא הן זוהרות ומבטיחות. הוא גם ציין כי הם סומכים על הפלסטינים ביהודה ושומרון אשר נותנים דוגמא למאבק והקרבה (ערוץ אלאקצא, 24 באפריל 2022).
  • ח’אלד משעל, מנהיג חמאס “בחוץ”, קרא בעקבות האירועים להקמת “צבא אלאקצא” שיבנה מתוך האומה האסלאמית בשותפות עם הפלסטינים. לדבריו השלב הבא במאבק הוא להפסיק להמתין להפרות ישראליות ולאירועים יהודיים כדי להגן על ירושלים ואלאקצא ולגבש אסטרטגיה ברורה שתביא לשחרור אלאקצא (שהאב, 25 באפריל 2022).
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ישראל ניסתה להונות את המתווכים בטענה שקרית שהיא אינה מעוניינת בהסלמה במהלך חודש רמצ’אן. אך בפועל ישראל מנסה לקבוע עובדות חדשות בירושלים ואין כל ברירה אלא להתעמת עמה. הוא ציין שאומץ ליבם של אנשי ירושלים ואיומי “ההתנגדות” אילצו את ישראל למנוע אתה קרבת הקורבנות ולמנוע את מצעד הדגלים (ערוץ אלאצא, 25 באפריל 2022).
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי מניעת שחיטת הקורבנות במסגד אלאקצא ומניעת הגעת מצעד הדגלים לרובע המוסלמי ולשער שכם הושגו בזכות המשוואה שקבעו הארגונים במהלך מבצע “שומר החומות” וכי הלכידות של העם הפלסטיני ופעולותיו ביהודה שומרון וירושלים בלבלו את ישראל (שהאב, 21 באפריל 2022).
  • זאהר ג’בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין, כי זכותו של העם הפלסטיני להתנגד ל”כיבוש הישראלי” ולהגיב לתוקפנותו בהר הבית. לדבריו מזה שבעים שנה מחללת ישראל אתרי דת ומונעת ממאמינים להגיע אליהם. ג’בארין ציין, כי עזה מוכנה לעימות עם ישראל בכל רגע וכי הם עדכנו את המתווכים אודות הקווים האדומים שלהם (דניא אלוטן, 25 אפריל 2022).
  • האירועים במהלך שבוע פסח הם ניסיון נוסף של חמאס, שגבר מאז מבצע “שומר החוצות”, למצב את מעמדה כשומרת המקומות הקדושים. היא דואגת להצית את השטח ולעודד פעילות נגד ישראל ביהודה ושומרון, אך בה בעת לשמור על שקט יחסי ורגיעה ברצועת עזה. זאת, כדי שלא לפגוע בהקלות האזרחיות שהיא השיגה. מעבר לפגיעה בישראל נועדה פעילות חמאס גם לחזק את מעמדה בקרב הציבור פלסטיני תוך עקיפת סמכות הרשות הפלסטינית ופגיעה ביכולת המשילות שלה.
פיגוע דקירה בחיפה
  • ב-15 באפריל 2022 בוצע פיגוע דקירה בחיפה. בשעות הצהרים הודיע אב, תושב חיפה כי בכוונת בתו בת ה-15 לבצע פיגוע בירושלים. במקביל לדיווח האב התקבל דיווח על אירוע דקירה בגן הזיכרון בחיפה. באירוע נפצע אדם באורח קל עד בינוני. כוחות משטרה שהגיעו למקום הבחינו בצעירה כשסכין בידה ועצרו אותה (דוברות המשטרה, 15 באפריל 2022).
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

פעולות סיכול
  • במקביל לפעילות במזרח ירושלים המשיכו כוחות הביטחון הישראליים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון:
    • 13 באפריל 2022: בפעילות כוחות ביטחון ישראלים, נעצר בכובר (צפונית מערבית לראמאללה) מעאד’ חאמד, תושב סלואד, בן 33, פעיל חמאס שהיה חבר בחולייה שביצעה פיגוע ירי מכלי רכב חולף ב- 29 יוני 2015 בסמוך לישוב קידה, בו נהרג מלאכי רוזנפלד ז”ל ושלושה בני אדם נוספים נפצעו. מעאד’, שהיה כלוא בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מאז הפיגוע, נמלט מכלאו ככל הנראה כדי לבצע פיגוע נוסף. מספר פלסטינים נוספים נעצרו בחשד שתכננו לבצע את הפיגוע יחד עמו (דוברות שירות הביטחון הכללי, 13 באפריל 2022). בעת פעילות כוחות ביטחון ישראליים בסלואד למעצר חברי החולייה, פרצו עימותים אלימים במהלכם יודו סלעים וחפצים כבדים לעבר כוחותינו (ופא, 13 באפריל 2022). משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על מותו של עמר מחמד עליאן, בן עשרים מסלואד, במהלך העימותים (וטן, 13 באפריל 2022). בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגל פלסטין ועליה הונח דגל פתח (אתר נבצ’, 14 באפריל 2022).
 מעאד' חאמד, (אתר שהאב, 13 באפריל 2022).  פלסטינים תוקפים כוחות ביטחון ישראליים בעת פעילתם בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)
מימין: מעאד’ חאמד, (אתר שהאב, 13 באפריל 2022). משמאל: פלסטינים תוקפים כוחות ביטחון ישראליים בעת פעילתם בסלואד (ופא, 13 באפריל 2022)
 ההרוג בסלואד (וטן, 13 באפריל 2022).   מסע ההלוויה (אתר נבצ', 14 באפריל 2022)
מימין: ההרוג בסלואד (וטן, 13 באפריל 2022). משמאל: מסע ההלוויה
(אתר נבצ’, 14 באפריל 2022)
    • 13 באפריל 2022: כוחות ביטחון ישראלים פעלו בטולכרם למעצר מבוקש בפעילות טרור. כאשר הגיעו הלוחמים אל המבוקש הוא החל לברוח אך נעצר פצוע מירי שביצעו הלוחמים לעברו. במקום התפתחו הפרות סדר אלימות במהלכן אותר פעיל חמוש שנעצר (דוברות המשטרה, 13 באפריל 2022).
    • ב-13 באפריל 2022 דיווח משרד הבריאות הפלסטיני על מותו של מחמד חסן עסאף, בן 34, תושב כפר לאקף (מזרחית לקלקיליה). הוא נהרג במהלך עימותים אלימים שפרצו בשכם בתגובה לכניסת ישראלים לקבר יוסף. נמסר כי הוא היה עורך דין ברשות למאבק בגדר ובהתנחלויות (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 13 באפריל 2022). מחמד אשתיה העלה פוסט בו הוא מציין כי הוא שימש כמזכיר פתח בכפר לאקף. הוא גינה את “פשע הריגתו” והטיל על ישראל את האחריות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 13 באפריל 2022).
מחמד חסן עסאף (ערבי48, 13 באפריל 2022).     הפוסט אותו פרסם מחמד אשתיה בדף הפייסבוק שלו (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 13 באפריל 2022)
מימין: מחמד חסן עסאף (ערבי48, 13 באפריל 2022). משמאל: הפוסט אותו פרסם מחמד אשתיה בדף הפייסבוק שלו (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 13 באפריל 2022)
    • בתקשורת הפלסטינית דווח על מותו של קצי פואד חמאמרה, בן 14 מחוסאן, מערבית לבית לחם, במהלך עימותים שפרצו בכניסה לכפר בין פלסטינים לכוחות צה”ל (וטן, 13 באפריל 2022). ב-18 באפריל 2022 התקיימה הלווייתו בחוסאן לאחר שצה”ל החזיר את גופתו למשפחה. נערכה לו הלוויה צבאית וגופתו נעטפה בדגלי פלסטין ופתח (אלחדת’, קודס נט, 18 באפריל 2022).
קצי פואד חמאמרה (ערביי48, 14 באפריל 2022).     ההלוויה הצבאית שנערכה לו(קודס נט, 18 באפריל 2022)
מימין: קצי פואד חמאמרה (ערביי48, 14 באפריל 2022). משמאל: ההלוויה הצבאית שנערכה לו(קודס נט, 18 באפריל 2022)
    • ב-14 באפריל 2022 פעלו כוחות ביטחון ישראלים במספר מוקדים ביהודה ושומרון למעצר מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה. בין מוקדי הפעילות מחנה הפליטים בלאטה בשכם, חברון ובית אומר (דובר צה”ל, 14 באפריל 2022). נמסר שבפעילות בכפר דאן (אזור ג’נין), נהרגו שני פלסטינים, שאס כממג’י, בן 29, שאחיו איהם כממג’י נשפט לשני מאסרי עולם והיה אחד מששת האסירים הביטחוניים שברחו מכלא גלבוע בספטמבר 2021. בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגל של הג’האד האסלאמי. הרוג נוסף הוא מצטפא אבו אלרב, תושב מסליה, דרומית מזרחית לג’נין. בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגל פלסטין (אלקדס אלערבי, 14 באפריל 2022).
C:\Users\ADM7_User\Desktop\חודש אפריל\תמונות\C6.jpg
מימין: שני הפלסטינים שנהרגו (אלקדס, 14 באפריל 2022)
    • 16 באפריל 2022: סוכל פיגוע חדירה לישוב בית אל. פלסטיני שניסה לחדור את הגדר כשהוא חמוש בסכין נעצר ע”י מחלקת הביטחון של הישוב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 באפריל 2022).
    • ב-18 באפריל 2022 פעלו כוחות ביטחון בחוסאן ועצרו ארבעה מבוקשים החשודים בתקיפת ישראלי ושריפת כלי רכבו. במקביל פעלו כוחות ביטחון ישראלים בכפר יאמון באזור ג’נין למעצר מבוקש. במהלך הפעילות התעמתו פלסטינים עם הכוחות, יידו אבנים השליכו מטענים ואף ביצעו ירי . הלוחמים ירו לעבר חשודים שניסו להשליך מטענים (דובר צה”ל, 18 באפריל 2022). נמסר כי שני פלסטינים נפצעו באורח קשה. ב-22 באפריל 2022 דווח על מותו של לטפי לבדי, פעיל פתח, שנפצע בעימותים ביאמון.
    • 20 באפריל 2022: בחיפושים שערכו כוחות הביטחון בחרבת כרמל בהר חברון, נתפסו שני פגזי טנק, מרגמה חלקי נשק, ותחמושת מסוגים שונים אשר הוסלקו בבתי החשודים. בנוסף נתפסה מחרטה לייצור כלי נשק (דוברות המשטרה, 20 באפריל 2022).
המחרטה שנתפסה.    אמצעי הלחימה שנתפסו (דוברות המשטרה 20 באפריל 2022)
מימין: המחרטה שנתפסה. משמאל: אמצעי הלחימה שנתפסו (דוברות המשטרה 20 באפריל 2022)
    •  25 באפריל 2022: כוחות ביטחון ישראלים סיכלו הברחה של 24 אקדחים מירדן לישראל. ברשות החשוד בניסיון ההברחה שלנעצר נמצא תיק בו סכום של 380,000 שקלים (דובר צה”ל, 25 באפריל 2022).
האקדחים והכסף שנמצאו ברשות המבריח (דוברות המשטרה, 25 באפריל 2022)   האקדחים והכסף שנמצאו ברשות המבריח (דוברות המשטרה, 25 באפריל 2022)
האקדחים והכסף שנמצאו ברשות המבריח (דוברות המשטרה, 25 באפריל 2022)
    • 26 באפריל 2022: משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על מותו של אחמד אבראהים עוידאת, בן עשרים ממחנה הפליטים עקבת ג’בר, במהלך עימותים שפרצו בעת פעילות כוחות ביטחון ישראליים במקום (מען, 26 באפריל 2022). פתח פרסמה הודעה על מות פעיל התנועה.
אחמד אבראהים עוידאת שנהרג ביריחו (מען, 26 באפריל 2022)
אחמד אבראהים עוידאת שנהרג ביריחו (מען, 26 באפריל 2022)
סיכול ניסיון הג’האד האסלאמי בפלסטין להקים תשתית ביהודה ושומרון
  • שירות הביטחון הכללי סיכל בחודשים האחרונים ניסיון של הג’האד האסלאמי בפלסטין להקים תשתית טרור ביהודה ושומרון במטרה לבצע פיגועים נגד יעדים בישראל. בעקבות החשיפה נעצרו שבעה פלסטינים תושבי ג’נין וכפרים הסמוכים. בחקירתם עלה כי הם גויסו באמצעות הרשתות החברתיות על ידי אחמד נביל אחמד ג’ודה, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין מרפיח העוסק באיתור וגיוס עבור הארגון. בין העצורים אישה כבת ארבעים תושבת ג’למה, אם לארבעה, שריצתה בעבר עונש מאסר לאחר שתכננה לבצע פיגוע התאבדות. פעיל אחר שנעצר גייס מספר פעילים נוספים ובאמצעות חומרי הדרכה שקיבלו מהרצועה הם ייצרו מטען חבלה דמוי רקטה במטרה לפגוע בחקלאים ישראלים באזור (דוברות שירות הביטחון הכללי, 25 באפריל 2022).
שניים מהעצורים (דוברות שירות ביטחון כללי, 25 באפריל 2022)
שניים מהעצורים (דוברות שירות ביטחון כללי, 25 באפריל 2022)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. במהלך השבועיים האחרונים בלטה תופעה של סינוור נהגים שנסעו בכבישים באמצעות קרני לייזר (ראו נספח).
שיגור רקטות
  • על רקע המתיחות ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים שוגרו חמש רקטות (בארבעה אירועים שונים) מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה. ארבע רקטות נפלו בשטח ישראל, רקטה אחת נפלה בשטח הרצועה. מדובר בשיגור ראשון של רקטות מאז 1 ינואר 2022. לא ידוע מי עמד מאחורי שיגור הרקטות יתכן כי פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין או פעילי ארגונים “סוררים” שאינם סרים למרות חמאס. להלן פירוט האירועים:
  • 18 באפריל 2022: רקטה שוגרה לעבר עוטף עזה. מערכת כיפת ברזל יירטה את הרקטה (דובר צה”ל, 18 באפריל 2022). בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר סדנה לייצור אמצעי לחימה של חמאס (דובר צה”ל, 19 באפריל 2022). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי ישראל תקפה מספר אתרים ריקים וכי היה זה ניסיון כושל למנוע מהעם הפלסטיני מלהגן על ירושלים ומסגד אלאקצא (ערוץ הטלגרם של אלרסאלה, 19 באפריל 2022).
  • בעקבות תגובת ישראל שיגרו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס טיל כתף מדגם סטרלה לעבר כלי טיס של חיל האוויר. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על שיגור הטיל (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס, 19 באפריל 2022). בהקשר זה ציינו “מקורות” ברצועת עזה כי בפגישה שנערכה במשרדו של יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, הובהר כי שמי עזה לא יישארו פתוחים למטוסי חיל האוויר וכי אם צה”ל יחדש את “התוקפנות” שלו יחזור על עצמו תסריט שיגור טיל הנ”מ בדרכים נרחבות יותר (אלאיאם, 20 באפריל 2022). כמו כן נמסר כי הנהגת הארגונים ברצועה קיבלה החלטה חדשה בדבר חיזוק ההגנה האווירית מול כלי הטיס של ישראל הפועלים מעל הרצועה ולנסות לפגוע בכלי הטיס הללו. זאת, במטרה לשבור את המשוואה שישראל מנסה לכפות על הרצועה של תקיפת מתקני חמאס בתגובה לירי רקטות בלתי מזוהות מרצועת עזה (אלאח’באר, 23 באפריל 2022).
  • ב-20 באפריל 2022 בשעות הערב שוגרה רקטה לעבר שדרות. הרקטה גרמה לנזק לבית בעיר ולמספר נפגעי חרדה. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי חמאס ברצועה. בין השאר הותקפו מוצב צבאי מדרום לעיר עזה ופתח של מנהרת טרור המובילה למבנה תת קרקעי שבו היו מאוחסנים חומרי גלם לייצור מנועים רקטיים (דובר צה”ל, 21 באפריל 2022). עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי התקיפות של ישראל בעזה לא ישפיעו על המשך הגנת ירושלים וכי לא תהיה נסיגה מהמשוואות שנכפו (אתר חמאס, 21 באפריל 2022).
הרקטה שנפלה על בית בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 20 באפריל 2022).     תקיפת חיל האוויר בתגובה לירי הרקטה (חשבון הטוויטר של PALDF, 21 באפריל 2022)
מימין : הרקטה שנפלה על בית בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 20 באפריל 2022). משמאל: תקיפת חיל האוויר בתגובה לירי הרקטה (חשבון הטוויטר של PALDF, 21 באפריל 2022)
  • בליל 21-20 באפריל 2022 בעת פעילות מטוסי חיל האוויר, הופעלה מערכת כיפת ברזל. צה”ל דיווח על יירוט ארבע רקטות ששוגרו מרצועת עזה. מקור בארגונים הפלסטינים מיהר למסור כי לא בוצע ירי וכי מדובר באש מקלעים (אלמיאדין, 22 באפריל 2022). מאוחר יותר התברר כי מערכת כיפת ברזל הופעלה בטעות בעקבות ירי מאסיבי של מקלעים לעבר כלי טיס של צה”ל. ברשתות החברתיות הפלסטיניות התייחסו בלעג לטעות בזיהוי ולבזבוז הכספי עקב השיגורים המיותרים של המיירטים.
  • ב-22 אפריל 2022 בשעות הערב שוגרו שתי רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. רקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח סמוך לגדר הביטחון (דובר צה”ל, 22 באפריל 2022). רקטה שנייה נחתה בשטח הרצועה באזור בית חאנון. הפלסטינים דיווחו על שני פצועים (אמד, 22 באפריל 2022).
  • ב-23 באפריל 2022 לפנות בוקרשוגרה רקטה נוספת לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח (דובר צה”ל, 23 באפריל 2022).
תגובה נוספת של ישראל
  • בעקבות שיגור הרקטות נקטה ישראל בתגובה חריגה כאשר הודיעה, באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, על סגירה זמנית של מעבר ארז ופתיחתו למקרים הומאניים בלבד, החל מ-24 באפריל 2022. נמסר כי פתיחת המעבר מחדש תבחן בהתאם למצב הביטחוני. יצוין כי משמעות סגירת המעבר עבור הפועלים היא הפסדים כספיים ניכרים לתושבי הרצועה.
  • כלי התקשורת הפלסטינים הגיבו לתגובה החריגה של ישראל ופרטו את הנזק הכלכלי שיגרם כתוצאה מסגירת המעבר המסתכם לדבריהם בכחמישה מיליון שקלים ליום, לאור העובדה שכ-12,000 פועלים יפגעו (מען, 23 באפריל 2022). ראש איגוד הפועלים ברצועת עזה אמר כי סגירת המעבר היא “עונש קולקטיבי” המוכיח שישראל לא מעוניינת להקל על מצבם של הפועלים או על מצב הכלכלה כפי שהציגה זאת בפני המתווכים הבינלאומיים אלא ביקשה לנצל את הפועלים למטרות פוליטיות וביטחוניות (אלקדס, 23 באפריל 2022). חאזם קאסם אמר כי סגירת המעבר היא “עונש קולקטיבי” שתכליתו להדק את “המצור” על רצועת עזה דבר שחמאס לא תוכל להסכים לו (אתר חמאס, 23 באפריל 2022). מחמד אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי איומיה של ישראל להסיר את ההקלות מעל הרצועה ולסגור את מעבר ארז נועדו לבודד את הרצועה מהאירועים בירושלים ובג’נין. לדבריו לא ניתן יהיה לסחוט או לבודד את הרצועה שכן היא הפכה מבצר של “ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם של ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 23 באפריל 2022).
  • לאחר יממה של שקט יחסי, בתום הערכת מצב ביטחונית, החליטה ישראל לפתוח מחדש את המעבר החל מ-26 באפריל 2022. מתאם פעולות הממשלה בשטחים ציין כי פתיחת המעבר ויתר הצעדים המקלים כלפי הרצועה מותנים בהמשך שמירה על היציבות הביטחונית באזור (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 25 באפריל 2022).
פתיחה מחדש של מעבר ארז  התמונות מצדו הפלסטיני של המעבר
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 26 באפריל 2022)
    פתיחה מחדש של מעבר ארז  התמונות מצדו הפלסטיני של המעבר
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 26 באפריל 2022)
פתיחה מחדש של מעבר ארז התמונות מצדו הפלסטיני של המעבר (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 26 באפריל 2022)
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

פעילות בינלאומית על רקע האירועים במזרח ירושלים
  • על רקע האירועים במזרח ירושלים קיימו בכירי חמאס שורה של פגישות עם גורמים בינלאומיים. טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמעאיל הניה, אמר כי הניה נמצא בקשר עם גורמים רלוונטיים כדי שיפעלו להפסקת הפגיעה במסגד אלאקצא בשתי רמות: האחת מול מצרים, קטר ומזכ”ל האו”ם והשנייה מול שרי החוץ הערביים ומזכ”ל הליגה הערבית. זאת, במטרה לעדכנם במצב ולקרוא להם לפעול במהירות ולהפעיל לחץ על ישראל (אלמיאדין, 17 באפריל 2022).
  • אסמאעיל הניה שוחח עם תור וינסלנד, המתאם המיוחד של האו”ם למזרח התיכון. על פי גורמי חמאס ציין וינסלנד, כי האו”ם העביר לישראל שלושה מסרים: אין להכניס לא מוסלמים לשטח מסגד אלאקצא עד סוף חודש רמצ’אן, על ישראל לעצור את פעילותה ביהודה ושומרון ולעצור את ההסלמה ברצועת עזה. הניה שיבח את מאמצי האו”ם ואת מאמצי התיווך של מצרים וקטר והזהיר מפני המשך מאמצי ישראל להשיג חלוקה זמנית באלאקצא והמשך הסלמה ותקיפות ברצועת עזה שעלולות להביא לתוצאות מסוכנות (אתר חמאס, 22 באפריל 2022).
  • אסמאעיל הניה שוחח בטלפון עם סרגי לברוב, שר החוץ הרוסי. בהודעה שהתפרסמה לאחר השיחה נמסר כי הודגש בשיחה שהפרות הסטטוס קוו במקומות הקדושים אינן מתקבלות על הדעת ויש למנוע הסלמה עתידית של המצב והפיכת העימותים המקומיים למאבק צבאי נרחב (אתר משרד החוץ הרוסי, 22 באפריל 2022).
דיווחים על ניסיונות תיווך בין חמאס לישראל
  • במקביל דווח על מאמצי תיווך ומסרים שהועברו בין חמאס לישראל באמצעות המתווכים בעיקר בכירי המודיעין המצרי. לגבי המסרים ועמדת חמאס היו דיווחים סותרים. כך למשל על פי אלאח’באר הלבנוני המקורב לחזבאללה, המסר שהועבר מטעם חמאס ושאר הארגונים ברצועה למצרים הוא כי הם דבקים במשוואת עזה ירושלים וכי הם אינם חוששים מעימות צבאי חדש. עוד ציינו הארגונים שהסיוע ההומניטארי לא יכול לבוא על חשבון המקומות הקדושים וסוגיות לאומיים אחרות (אלאח’באר, 23 באפריל 2022)[2].
  • קודם לכן נמסר כי ראשי הארגונים הפלסטינים התכנסו במשרדו של יחיא אלסנואר כדי לדון בהתפתחויות בסיום הפגישה הוכרז על גיוס כללי. במקביל נמסר על מגעים בניסיון למנוע התדרדרות המצב. “מקור” בחדר המבצעים המשותף אמר כי בכירים מהדרג הראשון של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועה ומחוצה לה קיבלו ויזמו כ-150 שיחות טלפון עם מתווכים שונים ביניהם קטר, האו”ם ומצרים. הארגונים ביקשו להעביר מסר לישראל ולמתווכים כי יש להם עודף רקטות והם לא יהססו לשגר אותן לכיוון הישובים בישראל במקום לעבר הים (אלג’זירה, 19 באפריל 2022).
  • ח’אלד משעל, ראש חמאס “בחוץ”, בירך את הפלסטינים המגנים על מסגד אלאקצא. הוא ציין כי שר החוץ הקטרי התקשר לאסמאעיל הניה ועדכן אותו שישראל אינה מעוניינת בהסלמה. הניה מסר כי גם רצועת עזה אינה מעוניינת בהסלמה אך יש בידיה אחריות ועל ההסלמה בירושלים להיפסק (ערוץ הטלגרם של חמאס, 16 באפריל 2022). טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי ארגונו לא ישב בחיבוק ידיים נוכח ההפרות במסגד אלאקצא בירושלים וביהודה ושומרון. לדבריו, מתקיימים תיווכים להכלת המצב אבל הם לא ישתקו לנוכח “הפשעים המתמשכים” וכי הכדור נמצא במגרש של ישראל (אלמסירה, 20 באפריל 2022).
עצרת תמיכה ברצועת עזה
  • ב-22 באפריל 2022 ארגנה חמאס תהלוכה ועצרת במחנה הפליטים ג’באליא בצפון הרצועה להבעת תמיכה במסגד אלאקצא והתנגדות לפעולות ישראל. בעצרת השתתפו נציגי חמאס והארגונים הפלסטינים ביניהם סהיל אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אשר בדברים שנשא קרא לפלסטינים ביהודה, שומרון וירושלים להגן על מסגד אלאקצא וחזר על המסר שעבור הזרוע הצבאית של חמאס מסגד אלאקצא מהווה “קו אדום”. הוא גם פנה למשפחות השהידים ובראשם לאביו של רעד חאזם (המחבל שביצע את פיגוע הירי בתל אביב), כי הם לא יעזבו אותם ויגנו עליהם מפני ישראל (אתר צפא, 22 באפריל 2022). ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר במהלך העצרת כי הארגון מבטיח שהוא לא יקבל את כפיית הנראטיב הציוני על מסגד אלאקצא והזהיר כי “ההתנגדות” ברצועה וביהודה ושומרון תפעל אם ישראל תנסה לכפות את הנראטיב והשליטה שלה על אלאקצא (ערוץ אלאקצא, 22 באפריל 2022).
הג’אהד האסלאמי בפלסטין חושף את מערך המנהרות שלו
  • סוכנות הידיעות הצרפתית חשפה בכתבה שפרסמה את מערך המנהרות התת קרקעיות המשמשות את הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. נראה שחשיפת המנהרה הינה חלק מהמלחמה התודעתית שמנהל הארגון על רקע המתיחות עם ישראל.
  • בכתבה נראו שבעה פעילי הזרוע הצבאית חמושים נכנסים לאחת המנהרות סמוך לח’אן יונס בדרום הרצועה. נמסר כי תקרת המנהרה ודפנותיה עשויים לוחות בטון וכי הרצפה עפר ומדובר במנהרה צרה שרק אדם אחד יכול לעבור ברוחבה. בצדי המנהרה נראו חדרים קטנים המשמשים לאחסון אמצעי לחימה. אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הארגון, אשר ליווה את צוות הסוכנות לתוך אחת המנהרות ציין, כי ברשות הארגון מספר מנהרות התקפיות והגנתיות שמשמשות ללכידת חיילים ישראלים, הדיפת תקיפות קרקעיות וביצוע פעולות שונות בשטח. לדברי אבו חמזה העבודה במנהרות מתבצעת סביב השעון וכי לאחר מבצע “שומר החומות” הן שוקמו ומאגר הטילים חודש. הוא ציין כי ישראל הצליחה להשמיד רק חלק קטן מאד מרשת המנהרות בכלל ושלהם בפרט וכי התאום עם הזרוע הצבאית של חמאס מתבצע ברמה הגבוהה ביותר (AFP, 23 באפריל 2022).
פעילות בינלאומית בעקבות האירועים
  • גם ברשות הפלסטינית פעלו באינטנסיביות במישור הבינלאומי בעקבות האירועים. נשלחו אגרות דחופות למלך סעודיה, לאפיפיור, למזכ”ל האו”ם ועוד. זאת, במקביל למגעים יומיומיים עם ירדן, מצרים, קטר ומדינות הליגה הערבית במטרה להציג להם את תמונת המצב ולדרוש מהן להתערב כדי לספק הגנה בינלאומית לפלסטינים ולחייב את ישראל לפעול על פי החוק הבינלאומי (ופא, 16 באפריל 2022).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית שלח אגרת בהולה למדינות החתומות על אמנת ג’נבה בה קרא להם לקחת אחריות ולנקוט צעדים ליישום האמנה. המשרד גם דרש שישראל תישא באחריות על עבירות נגד פלסטינים ועל “פשעי מלחמה” שביצעה. הוא קרא למדינות החתומות על אמנת ג’נבה לכנס ועידה בינלאומית כדי להתמודד עם האירועים ולסייע לעם הפלסטיני (אתר משרד החוץ ברשות, 21 באפריל 2022).
  • אבו מאזן קרא לממשל ארה”ב להתערב בדחיפות כדי להפסיק את פעילות ישראל בשטחים הפלסטינים. אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, שוחח עם אבו מאזן. על פי מקורות פלסטינים, אבו מאזן הציג בפניו את “ההתקפות הישראליות” במסגד וההפרה בוטה של המצב ההיסטורי והמשפטי באזור הוא הזהיר מפני השלכות קשות במידה שמעשים אלה יימשכו (ופא, 19 באפריל 2022).
  • בפגישה שערך אבו מאזן עם משלחת מטעם ממשל ארה”ב בראשות יעל למפרט, עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח הקרוב, הטיל אבו מאזן על ישראל את האחריות להסלמה הנוכחית. הוא ציין שבהעדר אופק מדיני וסירוב ישראל להפסיק את פעולותיה תהיה להנהגה הפלסטינית הזכות ליישם את החלטות המועצה המרכזית של אש”ף(בנושא התיאום הביטחוני עם ישראל).הוא גם קרא לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים (ופא, 22 באפריל 2022).
  • אבו מאזן נפגש עם תור וינסלנד והעביר לו מכתב עבור מזכ”ל האו”ם. בפגישה עדכן אבו מאזן אודות “התקיפות הברבריות” שמבצעים כוחות הביטחון הישראלים במתחם הר הבית. אבו מאזן הדגיש את חשיבות יצירת אופק מדיני שיביא לסיום “הכיבוש הישראלי” וכן קרא להפסקת הצעדים החד צדדיים של ישראל ולהתחייבותה למילוי הסכמים חתומים. וינסלנד הדגיש כי מזכ”ל האו”ם ממשיך במגעים להפסקת ההסלמה (ופא, 19 באפריל, דף הפייסבוק של אבו מאזן, 20 באפריל 2022).
  • אבו מאזן שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (18 באפריל 2022). לדברי התקשורת הפלסטינית אמר פוטין כי רוסיה תמשיך להציע את תמיכתה בכל הנוגע לסוגיה הפלסטינית בכל הפורומים הבינלאומיים ובכל מה שקשור למזרח ירושלים ולמסגד אלאקצא (ופא, 18 באפריל 2022). יצוין כי בהודעת הקרמלין אודות השיחה לא צוין גינוי מצדו של פוטין לפעילות ישראל בהר הבית (אתר הקרמלין, 18 באפריל 2022).
  • אבו מאזן גם שוחח נשיא תורכיה טאיפ ארדואן (ופא, 17 באפריל 2022). יצוין, כי בנאום שנשא נשיא תורכיה בישיבת המפלגה התורכית אמר כי תורכיה אינה יכולה להתעלם מההתקפות בפלסטין וכי הם ימשיכו לתמוך בסוגיה הפלסטינית. ארדואן גם ציין שהצד הישראלי מודע לרגישות של תורכיה כלפי ירושלים ולכן אין משמעות התמיכה התורכית במטרה הפלסטינית הרס היחסים עם ישראל (חשבון הטוויטר world now, 20 באפריל 2022).
כינוסים בינערביים
  • על רקע האירועים בירושלים כונסה בירדן פגישה דחופה בדרג שרי חוץ. את המפגש אירח שר החוץ הירדני והשתתפו בו מזכ”ל הליגה הערבית, נציג איחוד האמירויות כחברה הערבית במועצת הביטחון של האו”ם, ושרי החוץ של מצרים, הרשות הפלסטינית, סעודיה, קטר, מרוקו, אלג’יריה ותוניסיה. עבדאללה מלך ירדן דיבר בכינוס באמצעות שיחת וידאו. בהודעה רשמית בסיום הכינוס תוארו פעולות ישראל “כהפרות נגד המתפללים במסגד”. ועדת השרים הזהירה שפעולות אלה הן בבחינת “התגרות בוטה ברגשות המוסלמים בכל מקום” ומאיימות להצית סבב אלימות שיפגע בביטחון והיציבות באזור. שר החוץ הירדני, אימן אלצפדי, הדגיש בדברים שנשא כי מסגד אלאקצא כולו הוא אזור תפילה למוסלמים בלבד וכל ביקור של גורמים אחרים חייב להיות מתואם ומאושר על ידי הוקף. המסר המרכזי היה שאין לאפשר פגיעה בסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במתחם אלאקצא (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ הירדני, 21 באפריל 2022).
  • הפרלמנט הערבי התכנס ב-23 באפריל 2022 לדון “בהפרות הישראליות” נגד מסגד אלאקצא מתחילת חודש רמצ’אן. לשכת הפרלמנט גינתה את מעשיה של ישראל וטענה כי הניסיונות השיטתיים של ישראל לייהד את ירושלים מהווים הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל ההחלטות הבינלאומיות. הלשכה גם שיבחה את עמידתם האיתנה של הפלסטינים מול ישראל (סבק24, 23 באפריל 2022).
אשתיה תוקף את מדיניות ממשלת ישראל וקורא להתנתקות כלכלית
  • בדברים שנשא מחמד אשתיה בפגישה שערך עם פעילי אגודת אנשי העסקים הפלסטינים, לרגל חודש רמצ’אן, הוא גינה את דברי ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט לפיהם פלסטין אינה אדמה כבושה והדגיש כי פלסטין היא אדמה כבושה השייכת לפלסטינים ולהם זכות היסטורית בירושלים ובפלסטין. אשתיה ציין כי מטרת צעדי ישראל בהשתלטותה על שטחים פלסטינים והרחבת ההתנחלויות, היא לסכל הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ולנפץ את רעיון שתי המדינות.בנושא הכלכלי ציין אשתיה כי האסטרטגיה של הממשלה הפלסטינית היא התנתקות מישראל תוך חיזוק הכלכלה הלאומית הפלסטינית. הוא שיבח את שיתוף הפעולה בין הממשלה לסקטור הפרטי וציין כי הכלכלה מהווה מנוף למאבק בכיבוש ובחיזוק עמידתם האיתנה (ופא, 23 באפריל 2022).
  • בליל 25-24 באפריל 2022 זוהה שיגור רקטה מדרום לבנון לשטח ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח סמוך לשלומי, בגליל המערבי (דובר צה”ל, 25 באפריל 2022). על פי כלי התקשורת הלבנוניים מדובר ברקטה אחת או שתיים מסוג גראד (122 מ”מ) ששוגרה מהאזור שבין קלילה לאלמעליה, דרומית לצור (MTV, אלמנאר, אלג’דיד, 25 באפריל 2022). אף גורם לא קיבל אחריות על הירי. על פי הערכות גורמי ביטחון בישראל פעילי חמאס בדרום לבנון עומדים מאחורי שיגור הרקטה.
  • בתגובה ירו כוחות ארטילריה של צה”ל עשרות פגזי ארטילריה לעבר שטחים פתוחים בדרום לבנון סמוך למרחב ממנו שוגרה הרקטה (דובר צה”ל, 25 באפריל 2022). ההסברה הקרבית של חזבאללה פרסמה הודעה בה נמסר כי ישראל שיגרה כמה עשרות פגזים ופצצות תאורה לכיוון כמה אזורים בדרום לבנון. דווח על שריפה שפרצה באזור מיוער (אלמנאר, 25 באפריל 2022).
ירי ארטילרי של צה"ל בתגובה לשיגור (דובר צה"ל, 25 באפריל 2022)
ירי ארטילרי של צה”ל בתגובה לשיגור (דובר צה”ל, 25 באפריל 2022)
  • מפקדת צבא לבנון הודיעה על מציאת שתי רקטות גראד נוספות שהוצבו על כני שיגור והוכנו לשיגור באזור אלקלילה וציינה, כי הם נוטרלו על ידם (לבנון דיבייט, 25 באפריל 2022). כוחות יוניפי”ל פתחו בחקירת האירוע. מפקד יוניפי”ל ארולדו לזארו קרא לצדדים להימנע מהסלמה והביע דאגה מהתגובה הלא פרופורציונאלית של ישראל (חשבון הטוויטר של יוניפי”ל, 25 באפריל 2022).
  • יצוין כי במהלך מבצע “שומר החומות” (מאי 2021) שהחל על רקע עימותים בירושלים, שוגרו רקטות מדרום לבנון בשלושה אירועים שונים. מאחורי שיגור הרקטות עמדו ארגונים פלסטינים בלבנון שסביר שפעלו בידיעת חזבאללה.
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במקביל לאירועים בהר הבית נמשכו ואף גברו ברחבי יהודה ושומרון אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 23 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לצומת מעלה עמוס (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 באפריל 2022).
    • 21 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין פונדוק לקדומים (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 21 באפריל 2022).
    • 19 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בפניה מכביש 90 לכיוון ייטב (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 באפריל 2022).
    • 19 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למשואה (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 באפריל 2022).
    • 19 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור אללבן אלשרקיה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 באפריל 2022).
    • 18 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בתקוע הערבית (דרומית מזרחית לבית לחם). דווח על פצוע קל וארבעה נפגעי חרדה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 באפריל 2022).
    • 17 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בעוג’ה (צפונית ליריחו). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 באפריל 2022).
    • 17 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב באזור תרמסעיא(צפונית מזרחית לראמאללה). אדם נפצע באורח קל. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 באפריל 2022).
    • 17 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאפרת (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק שימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 באפריל 2022).
    • 17 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוסים שנסעו במזרח ירושלים בסמוך לעיר העתיקה, נגרם נזק למספר אוטובוסים ודווח על מספר נפגעים באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 באפריל 2022).
    • 17 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין גבעת זאב לגבעון החדשה (דרומית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 באפריל 2022).
    • 17 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לנעלין (צפונית למודיעין). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 באפריל 2022).
    • 17 באפריל 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב דרומית לצומת מעלה לבונה (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 באפריל 2022).
    • 16 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין יקיר לעמנואל (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 באפריל 2022).
    • 15 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב דרומית לצומת זיף בהר חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשלושה כלי רכב. באירוע נוסף במקום יודו אבנים לעבר אוטובוס. לא היו נפגעים נגרם נזק לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 באפריל 2022).
    • 15 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב צפונית לסנג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). נגרם נזק. כוחות צה”ל שהגיעו למקום ביצעו נוהל מעצר חשוד. לטענת הסהר האדום ל נפגע פלסטיני בידו ובגבו בירי ופונה על ידי הסהר האדום לאחר שנמלט (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 באפריל 2022).
    • 15 באפריל 2022: בקבוקי תבערה, בקבוק צבע ואבנים הושלכו לעבר אוטובוס וכלי רכב דרומית לגבעת אסף (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 באפריל 2022).
    • 15 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעאבוד(צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 באפריל 2022).
    • 15 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון-חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 באפריל 2022).
    • 14 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר מספר כלי רכב באזור סינג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה) לא היו נפגעים. נגרם נזק . כוחות צה”ל הגיבו בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי, דווח על פלסטיני שנפצע בידו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 באפריל 2022).
    • 13 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לאפרת (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באפריל 2022).
    • 13 באפריל 2022: נהג שנכנס לכפר חוסאן (מערבית לבית לחם) הותקף וכלי רכבו הוצת. הנהג הצליח להימלט (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באפריל 2022).
    • 13 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית לגבעת אסף (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באפריל 2022).
    • 13 באפריל 2022: אבנים יודו בין עקרבה לצומת תפוח (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באפריל 2022).
    • 13 באפריל 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באפריל 2022).
    • 13 באפריל 2022: חשוד פלסטיני השליך בקבוק תבערה לעבר כוח צה”ל סמוך לחוסאן (מערבית לבית לחם). אין נפגעים לכוחותינו בתגובה, ירה כוח צה״ל לעבר החשוד (דובר צה”ל, 13 באפריל 2022).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] על פי אלערבי אלג'דיד, המצטט בכיר בפתח, אבו מאזן אינו מסתיר את כעסו על כך שהמתווכים פועלים ישירות מול חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין כדי להביא להרגעה (אלערבי אלג'דיד, 17 באפריל 2022).