מבצע “עופרת יצוקה” – עדכון מס’ 8

הרס שנרגם לגן ילדים באשדוד

הרס שנרגם לגן ילדים באשדוד

חמאס משתמשת בתושבי רצועת עזה כב”מגן אנושי”

חמאס משתמשת בתושבי רצועת עזה כב”מגן אנושי”

חיילי צה”ל בפעילות ברצועת עזה

חיילי צה”ל בפעילות ברצועת עזה

דובר צה”ל, 6 בינואר

דובר צה”ל, 6 בינואר

ערוץ אלאקא, 6 בינואר

ערוץ אלאקא, 6 בינואר

ההרס שנרגם לגן הילדים באשדוד

ההרס שנרגם לגן הילדים באשדוד

פינוי נפילת רקטה במגרש כדורגל במועצה אזורית שער הנגב

פינוי נפילת רקטה במגרש כדורגל במועצה אזורית שער הנגב

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

מעבר סיוע הומניטארי במעבר כרם שלום ב- 5 בינואר

מעבר סיוע הומניטארי במעבר כרם שלום ב- 5 בינואר

אבו עבידה בשידורי ערוץ אלאקצא המועלים לאלג'זירה (אלג'זירה, 6 בינואר 2009)

אבו עבידה בשידורי ערוץ אלאקצא המועלים לאלג'זירה (אלג'זירה, 6 בינואר 2009)


הרס שנרגם לגן ילדים באשדוד

  חמאס משתמשת בתושבי רצועת עזה כב”מגן אנושי”

נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל בהיקף של כמה עשרות מידי יום. ההרס שנרגם לגן הילדים באשדוד (באדיבות דוברות זק”א, 6 בינואר, צילום: יוסי לנדאו)

 

חמאס משתמשת בתושבי רצועת עזה כב”מגן אנושי” בעת הלחימה נגד צה”ל ירי פצצות מרגמה מקרבת בתים בשטח מאוכלס בצפיפות (ערוץ אלאקא, 6 בינואר)

מאפייני פעילות צה”ל ביממה האחרונה

מאפייני הפעילות הקרקעית

  ביממה האחרונה נמשכה הפעילות הקרקעית כשהמגמה הינה חיכוך הולך וגובר עם פעילי חמאס . פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, על פי תפיסת הלחימה שלהם, נמנעים מעימות ישיר עם כוחות צה"ל. הם מנסים לתעל אותם ללב השטח העירוני ולמחנות הפליטים הנתפסים כמרכז הכובד של הלחימה נגד צה"ל ומשתמשים באוכלוסייה האזרחית כ"מגן אנושי" 1. כוחות צה"ל מצידם פועלים באופן מדוד ומבוקר. חמאס מגלה התנגדות וממשיך בלחימה הכוללת ירי פצצות מרגמה בניסיון למשוך אתם ללב השטח הבנוי. במהלך הפעילות הקרקעית פגעו כוחות צה"ל, בעשרות רבות של מחבלים חמושים . (דובר צה"ל, 6 בינואר).

חיילי צה”ל בפעילות ברצועת עזה
חיילי צה"ל בפעילות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 6 בינואר)

ירי בשוגג של טנקי צה"ל לעבר חיילי צה"ל

  הפעילות הקרקעית, מחייבת פעילות משותפת של כוחות רגליים הפועלים בעומק הרצועה בשטח בנוי וסבוך, בליווי מטוסי חיל האוויר וסיוע ירי ארטילרי וטנקים. סמיכות כוחות צה"ל למקורות הירי של חמאס גרמה לשני מקרים של ירי בשוגג של טנקי צה"ל לעבר חיילי צה"ל. להלן פירוט (על פי דיווחי דובר צה"ל):

  פגיעת פגז של טנק בכוח גולני :

•  ב- 4 בינואר בשעות הערב נורה פגז טנק בשוגג לעבר אזור בו התנהלה לחימה בין חיילי צה"ל לפעילי הטרור. הפגז פגע במבנה נטוש בו שהה כוח חטיבת גולני וגרם לקריסתו. שלושה חיילי צה"ל נהרגו.  חייל נוסף נפצע באורח אנוש ושלושה חיילים נפצעו באורח קשה וכן 20 חיילים באורח קל עד בינוני. ההרוגים הינם: רס"ן דגן ורטמן; בן 32, ממעלה מכמש; סמ"ר נתאי שטרן בן 21 מירושלים; רב"ט יוסף מועדי   בן 19 מחיפה.

•  הפצועים קיבלו טיפול רפואי ראשוני בשטח ופונו בהמשך, באמצעות מסוקים וכלי רכב, לבתי החולים בישראל. חילוץ הפצועים התבצע בחסות ירי ארטילרי כבד של צה"ל . מפקד חטיבת גולני, אלוף-משנה אבי פלד, אשר נפצע אף הוא באורח קל באירוע, ניהל את פעולת החילוץ בשטח והפעיל באמצעות הקשר ארטילריה לחיפוי ומטוסי קרב לסיוע.

  פגיעת פגז של טנק בבית בו שהה קצין צנחנים : במקרה אחר נהרג סרן יהונתן נתנאל , בן 27 מהיישוב קדומים. הוא נפגע מפגז של טנק נוסף שנורה בשוגג.

הרוגי צה"ל כתוצאה מהירי בשוגג

דובר צה”ל, 6 בינואר
מימין לשמאל: רס"ן דגן ורטמן ז"ל, סמ"ר נתאי שטרן ז"ל, רב"ט יוסף מועדי ז"ל וסרן יהונתן נתנאל ז"ל.
(דובר צה"ל, 6 בינואר)

  מאוחר יותר, בשעות הלילה, נפצעו חמישה חיילים נוספים באורח קל במהלך הלחימה רצועת עזה מירי פעילי חמאס. סה"כ , בפעולה הקרקעית נהרגו חמישה קצינים וחיילים ונפצעו כמה עשרות.

פעילות חיל האוויר וחיל הים

  ביממה האחרונה תקפו מטוסי חיל האוויר עשרות מנהרות לאורך "ציר פילדלפי". המנהרות, השייכות לארגון הטרור חמאס, שימשו להברחת אמצעי לחימה. כמו כן, המשיכו מטוסי חיל האוויר לסייע לכוחות הקרקע. הם תקפו חמושים אשר שהו סמוך לכוחות וביצעו התקפות של נקודות שיגור בהן התארגנו חמושים לירי לעבר הכוחות. מתחילת המבצע תקף צה"ל כ-950 מטרות מחבלים ברצועת עזה , בכ-1,100 גיחות של מטוסי ומסוקי קרב.

  בין המטרות שהותקפו : מבנים של מפקדות חמאס; מחסני ואתרי ייצור אמצעי לחימה; תשתיות פעילות טרור של חמאס (מחנות אימונים, מבני משטרה וכו’) ואתרי שיגור רקטות. במקרה אחד, בפעילות משותפת של צה"ל ושירות ביטחון כללי, תקפו מטוסי חיל האוויר מבנה במחנה הפליטים ג’באליא שבצפון רצועת עזה. במבנה שהה פעיל טרור בכיר, אימאן ציאם , ראש המערך הרקטות של חמאס, וממקימי מערך ירי הרקטות ומפקד כוחות הארטילריה של חמאס בכל רצועת עזה .

נפגעים פלסטינים

  לפחות 130 פעילי חמאס נהרגו במהלך שני ימי הקרב האחרונים ברצועת עזה. כך עולה מדיווחים של הכוחות הלוחמים בפעילות הקרקעית המורכבת ברצועה . כמו כן, נעצרו והובלו לחקירה מעל ל- 120 מחבלים (דובר צה"ל, 6 בינואר). אולם בשל השימוש המאסיבי של המחבלים באזרחים כ"מגן אנושי", הפגיעות באזרחים עלולות לגבור ככל שתמשך הלחימה בשטח הבנוי. סה"כ נהרגו מעל ל- 550 פלסטינים, ונפצעו כ- 2,500. מרבית ההרוגים הינם פעילי טרור. מתאם האו"ם לעניינים הומאניטאריים ציין כי 25% מההרוגים הינם אזרחים (ערוץ אלג’זירה, 6 בינואר).

שימוש באזרחים כ"מגן אנושי" במוקדי לחימה בצפון הרצועה

  חמאס נוהג לעשות שימוש נרחב באזרחים כ"מגן אנושי". במסגרת זאת הוא נוהג למקם תשתיות צבאיות ופעילי טרור בבתי אזרחים ובמוסדות ציבור ולנהל לחימה מאזורים המאוכלסים בצפיפות. דיווחים ראשוניים המגיעים מזירת הלחימה מצביעים על כך כי חמאס עושה שימוש באזרחים כ"מגן אנושי" במהלך הלחימה נגד צה"ל. בנוסף לכך דיווחו גורמים ברצועה כי פעילי חמאס מאלצים תושבים בצפון הרצועה שלא לנטוש את בתיהם ומונעים מהם להימלט ממוקדי הלחימה לכיוון דרום. חמאס ניסה גם לאסוף כרוזים שהוטלו ע"י ישראל מנת למנוע מהתושבים לפנות את בתיהם.

ירי פצצות מרגמה מתוך שטח מאוכלס

ערוץ אלאקא, 6 בינואר
לצפייה בסרטון הירי לחצו כאן
(ערוץ אלאקא, 6 בינואר)

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  ירי הרקטות לעבר ישראל נמשך בהיקף של כמה עשרות נפילות מידי יום. במהלך היממה האחרונה נפלו בשטח ישראל 25 רקטות , מהן ארבע רקטות 122 מ"מ גראד. כמו כן נפלו שבע פצצות מרגמה. מספר רקטות נפלו באשקלון, אשדוד שדרות ויישובים נוספים בנגב. כעשרה בני אדם לקו בחרדה. סה"כ נפלו בשטח מתחילת מבצע "עופרת יצוקה" 350 רקטות ו-129 פצצות מרגמה . כמו כן נורו פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועה.

  אחת מהרקטות ארוכות הטווח נפלה סמוך לשעה 1530 במרכז העיר אשדוד ופגעה בגן ילדים וגרמה להרס רב למבנה. כמה אנשים לקו בחרדה אולם לא היו נפגעים בנפש. זאת, מכיוון שילדי הגן לא שהו אותה עת במבנה בשל הוראות פיקוד העורף שלא לקיים לימודים. נזק כבד נגרם למבנה ולמספר מבנים סמוכים, ביניהם בית כנסת.

ההרס שנרגם לגן הילדים באשדוד

  פינוי נפילת רקטה במגרש כדורגל במועצה אזורית שער הנגב

מימין: פינוי נפילת רקטה במגרש כדורגל במועצה אזורית שער הנגב (זאב טרכטמן, 5 בינואר). משמאל: ההרס שנרגם לגן הילדים באשדוד ( באדיבות דוברות זק”א, 6 בינואר, צילום: יוסי לנדאו)

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה"

נפילות רקטות וירי פצצות מרגמה במהלך מבצע ”עופרת יצוקה”

העברת סיוע הומאניטארי לתושבי רצועת עזה

ישראל

נמשכת העברת סיוע הומאניטארי

  ישראל העבירה ב- 5 בינואר 49 משאיות דרך מעבר כרם שלום. מתחילת המבצע עברו כ-450 משאיות הנושאות סיוע הומניטארי לרצועה. ב- 6 בינואר צפויות לעבור 82 משאיות נוספות הנושאות ציוד אספקה הומניטארי. הפצת חלק מהסיוע המועבר לצד הפלסטיני מעוכבת בשל ליקויים בעבודה בצד הפלסטיני של המעבר.

מעבר סיוע הומניטארי במעבר כרם שלום ב- 5 בינואר
מעבר סיוע הומניטארי במעבר כרם שלום ב- 5 בינואר (דובר צה"ל, 5 בינואר)

מעבר סיוע הומאניטארי דרך מעבר רפיח

  ב- 5 בינואר נפתח מעבר רפיח. במהלך היום עברו:

•  20 פצועים מרצועת עזה למצרים.

•  שיירה שנשאה 12 טון סיוע מסעודיה.

•  שיירה מקטר.

•  שיירה ממלזיה

•  שיירה מתורכיה (מצרים לא אפשרה מעבר לשתי שיירות תורכיות נוספות).

  ב- 5 בינואר הגיע למצרים סיוע נוסף, אשר צפוי להיכנס לרצועה. תורכיה, ירדן, סעודיה, לוב וקטר שלחו מטוסים ובהם סיוע הומאניטארי לתושבי הרצועה. כמו כן צפוי להגיע סיוע מהמדינות הבאות:

•  לבנון : ערוץ אלמנאר ציין כי מטוס לבנוני נחת בירדן ובו 20 טון של ציוד לסיוע לפלסטינים.

•  הודו : תשלח ציוד סיוע בסך מליון דולר לרצועת עזה.

•  מצרים : שלחה ב- 5 בינואר כ- 10 משאיות דרך מעבר כרם שלום.

•  שבדיה : תתרום 1.3 מליון דולר לקרן של האו"ם לסיוע לרצועה.

  מושל מחוז סיני אישר כי מעבר רפיח יישאר פתוח למעבר פלסטינים בעלי בעיות הומאניטאריות. כמו כן מועברות לרצועת עזה משאיות עם מזון ותרופות (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 5 בינואר). במקביל נמשכת הפעילות הביטחונית המצרית באזור הגבול עם רצועת עזה. ב- 5 בינואר עצרו כוחות הביטחון 11 פלסטינים, אשר הסתננו למצרים.

החרפה במצוקות ההומאניטאריות ברצועה כתוצאה מהלחימה ומאי תפקוד ממשל חמאס

  ברחבי הרצועה דווח על הפסקות חשמל כתוצאה מפגיעה בקווי חשמל ברצועה. כנעאן עביד, ראש רשות האנרגיה ברצועה, טען כי אין באפשרותו לשגר צוותים לתקן את התקלות בשל הסכנות הטמונות בכך (פלסטין אליום, 4 בינואר). נמסר כי הרשויות המקומיות אינן מתפקדות והדבר מתבטא באי פינוי אשפה ואי תיקון תשתיות. בנוסף לכך נוצר מחסור בסחורות, שמקורן במצרים, בשל הפצצת המנהרות ע"י צה"ל. 

מגעים בין מצרים לחמאס לסיום הלחימה

  משלחת של חמאס, הכוללת נציגים מההנהגה בדמשק ומההנהגה ברצועת עזה, הגיעה ב-5 בינואר לשיחות במצרים, לבקשת המצריים. המשלחת כוללת את עמאד אלעלמי ומחמוד נצר , חברי הלשכה המדינית של חמאס בדמשק, ואת אימן טה וג’מאל אבו האשם , שני פעילי חמאס מרצועת עזה.

  מוסא אבו מרזוק , סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין בהקשר לצאתה של המשלחת, כי על הפסקת אש לכלול שלושה סעיפים מרכזיים (סוכנות קדס פרס, 5 ינואר):

•  הפסקת אש הדדית , שתכלול הפסקת פעולות צה"ל ברצועה ולאחריה הפסקת ירי הרקטות.

•  נסיגת צה"ל מכל האזורים אליהם נכנס לרצועה.

•  פתיחת כל המעברים המובילים אל רצועת עזה וממנה החוצה.

  שר החוץ המצרי אבו אל ע’יט קרא לכל הארגונים הפלסטינים לקיים פגישה דחופה בקהיר על מנת להגיע להסכמה אודות דרכי ההתמודדות עם ישראל. הוא הוסיף ציין כי מצרים מקיימת מגעים עם ישראל לשם פתיחת מעבר רפיח לצורך אספקת מוצרי מזון לרצועה אולם הוסיף כי אין זה הזמן לפתיחה (קבועה) של מעבר רפיח (רדיו סוא, 4 ינואר).

  בראיון נוסף (ערוץ אל ערביה, 5 ינואר) ציין אבו אל ע’יט :

•  במסגרת הסכם להפסקת אש תחויב ישראל להפסיק את פעולותיה ולסגת מהרצועה תמורת הסכמה של חמאס ושאר הארגונים להפסיק את ירי הרקטות.

•  מעבר רפיח פתוח על מנת להעביר דרכו תרופות וסיוע רפואי, ומי שאינו מאמין "שיגיע אל המעבר ויראה במו עיניו כי הוא פתוח." הוא ציין גם כי יש ליישם את הסכם המעברים משנת 2005 וסיפר כי המשלחת האירופית (שביקרה במצרים) הביעה נכונות לשלוח פקחים נוספים למעבר.

•  הועלו מספר רעיונות אודות אפשרות הצבת כוחות פיקוח בינלאומיים ברצועה. מטרתם, תהיה להוכיח, שאין התגרויות וירי רקטי מצד הפלסטינים, ולהשגיח על פתיחת וסגירת המעברים.

•  באשר למנהרות , "מצרים עושה כל מה שביכולתה על מנת להשתלט עליהן"

שיבושים בתפקוד מערכת ההסברה של החמאס 

  נמשכים השיבושים בתפקוד מערכת ההסברה של החמאס. פלסטין-אינפו , אתר האינטרנט המרכזי של החמאס, לא היה פעיל ב-6 בינואר. עיתוני חמאס פלסטין ואלרסאלה אינם פעילים. אתר האינטרנט של ערוץ אלאקצא פועל באופן חלקי. לעומת זאת, אתר גדודי עז אלדין אלקסאם חזר לפעול ב-6 בינואר, לאחר שלא פעל מספר ימים. בעמוד הבית שלו נמסר כי הוא נחשף למתקפה של האקרים ציוניים במסגרת "מלחמת ההסברה" שמנהלת ישראל.

  ערוץ אלאקצא של חמאס, המרבה בשידורי הסתה, הודיע כי הוא החל לשדר בלוויין האירופי EUROBIRD . מרכז התאגיד המפעיל את הלוויינים האירופים נמצא בפריס 2 (פרוט יופץ בלקט מידע נפרד).

  ערוץ אלג’זירה ממשיך להעניק גיבוי אסטרטגי לתשתית מערכת ההסברה המקרטעת של חמאס. הערוץ משדר קטעים מערוץ אלאקצא של חמאס בכלל זה מעלה לשידור את דובר גדודי עז אלדין אלקסאם אבו עבידה. שידוריו ממשיכים להעביר צילומי גופות של נשים וילדים, לדווח רק על פגיעות באזרחים (תוך התעלמות מפגיעות בפעילי טרור רבים), ולשדר הפגנות מתלהמות ברחבי העולם האסלאמי. הערוץ מעביר מסרים כוזבים של חמאס לפיהם צה"ל סופג מכות מידי ה"התנגדות", טובח באזרחים ואינו משיג דבר בפעולה הצבאית.

אבו עבידה בשידורי ערוץ אלאקצא המועלים לאלג'זירה (אלג'זירה, 6 בינואר 2009)

אבו עבידה בשידורי ערוץ אלאקצא המועלים לאלג’זירה (אלג’זירה, 6 בינואר 2009)

מבחר תגובות

חמאס 

  גם במהלך הפעולה הקרקעית קוראים ראשי התנועה ודובריה להמשך ירי הרקטות ופגיעה באזרחים ישראליים :

•  בנאום שנשא מחמוד אלזהאר שיבח את גדודי עז אלדין אלקסאם "המקריבים עצמם למען אללה" אלזהאר הדגיש כי המשימה היא "להקים עולם ללא ציונים, עושק, דיכוי, תוקפנות". הוא איים כי בעקבות תקיפות צה"ל ברצועה יש עתה לחמאס לגיטימציה לפגוע בבתי חולים, אמבולנסים ובתי כנסת ולהרוג נשים וגברים כאחד (ערוץ אלאקצא, 5 בינואר).

•  בהודעה כתובה מטעמו התייחס אסמאעיל הניה לכניסת הקרקעית של צה"ל לרצועה והבהיר כי היא צפויה להיכשל בדיוק כמו המבצע האווירי בשל "נחישותו של העם הפלסטיני". הוא גם גינה את מועצת הביטחון של האו"ם על שהיא תומכת לדבריו בישראל (סוכנות הידיעות פארס, 5 בינואר).

  אסלאם שהואן , דובר משרד הפנים של ממשל חמאס אמר כי פעילי המשטרה ברצועת עזה נמצאים בכוננות עליונה על מנת להגן על "החזית הפנימית" מפני פעולות צה"ל ברצועה. לדבריו פועלים אנשי המשטרה בשטח בבגדים אזרחיים על מנת למנוע זיהוים על ידי כוחות צה"ל (רדיו צות אלאקצא, 5 בינואר) 3.

חזבאללה

  מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה ממשיך לעודד את הפלסטינים בנאומיו היום-יומיים. נמנע מלהתחייב לבוא לעזרתם. בנאומו מה-5 בינואר לא התייחס כלל לפעולה הקרקעית של צה"ל אך קרא לעולם הערבי להמשיך ולהתפלל למען ניצחון ה"התנגדות" בעזה. הממונה על אזור הדרום בחזבאללה שיח’ נביל קאוק ציין כי לאור המידע בדבר ריכוז כוחות ישראליים בצפון, כוחות חזבאללה בדרום "זהירים וערניים". (סוכנות הידיעות הלבנונית, 5 בינואר). בלבנון נמשכו פעולות המחאה וההזדהות עם תושבי עזה.

איראן

  יו"ר המגלס לאריאגאני טען כי התנהגות ישראל "חמורה מזו של הנאצים" והדגיש כי אף על פי שישראל החלה בפעולה קרקעית ברצועת עזה אין ביכולתה לקבוע כיצד הפעולה תסתיים (סוכנות הידיעות מהר, 5 בינואר).

  שר החוץ של אראן מנוצ’יאר מתכי גינה את מדינות ערב ומועצת הביטחון על שתיקתם נוכח פעולת צה"ל ברצועת עזה. לדבריו, העובדה כי לא ננקטו צעדים חמורים על ידם אפשרה לישראל לבצע את הכניסה הקרקעית לרצועה (4 בינואר, Press TV). 

תגובות בזירה הבינלאומית למבצע "עופרת יצוקה"

ארה"ב

  נשיא ארה"ב ג’ורג’ בוש אמר כי הוא מבין את רצון ישראל להגן על עצמה, וציין כי המצב בעזה נגרם בשל חמאס. בוש הוסיף, כי במקום לדאוג לתושבי עזה, בחרה חמאס להשתמש בעזה לשם שיגור טילים על ישראל. הנשיא בוש ציין כי הוא מעוניין בהפסקת אש, "אך לא במחיר הסכם אשר לא ימנע מהמשבר הנוכחי להתרחש שוב". הוא ציין כי על הקהילה הבינלאומית להתמודד עם חמאס. לדבריו, כל הפסקת אש עתידית חייבת להבטיח כי חמאס לא תשתמש ברצועת עזה כבסיס לשיגור רקטות לעבר ישראל (5 בינואר, CNN) .

  בהתייחסות ראשונה ללחימה ברצועת עזה הביע נשיא ארה"ב הנבחר, ברק אובאמה , "דאגה עמוקה" מהמצב, אך הדגיש כי יש נשיא אחד מכהן ולכן לא יתערב ב"דיונים הרגישים" שמנהל ממשל בוש. עם זאת ציין אובאמה, כי הוא מתעדכן במצב בכל יום ונמצא בקשר עם ראשי הממשל הנוכחי בנושא ( Ynet , 5 בינואר).

  דובר משרד החוץ האמריקאי מסר כי ארה"ב מנסה, בשיתוף פעולה עם מדינות אירופאיות, לגבש מנגנון סיום הלחימה הכולל שלושה יסודות: הפסקת הירי על ישראל, פתיחת המעברים ועצירת ההברחות . דוברת הבית הלבן ציינה כי על ישראל לדאוג לכמות מינימאלית של נפגעים אזרחיים (אי.פי, 5 בינואר).

אירופה

  בכירים אירופאים פעלים להפסקת הלחימה ברצועה בהקדם האפשרי במסגרת זו:

•  נשיא צרפת ניקולא סרקוזי , ערך סיור במצרים, בישראל וברשות הפלסטינית. במהלך ביקוריו, קרא סרקוזי להפסקת אש ולסיום הלחימה בעזה. סרקוזי ציין כי חמאס פעלה באופן בלתי אחראי ובלתי נסלח, והיא זו האשמה בסבלם של הפלסטינים. בנוסף, קרא סרקוזי להפסקת אש הומניטארית מיידית. נשיא צרפת קבע כי יש לחזק את ידם של משטרים ערביים מתונים בראשם מצרים.

•  שר החוץ הצ’כי , המייצג את נשיאות האיחוד האירופאי, הצהיר כי יש לקדם הפסקת אש בהקדם האפשרי, אפילו עוד לפני השלמת היעדים הצבאיים הישראליים. לדבריו, לא יתכן כל משא ומתן הגיוני בין ישראל והפלסטינים טרם כינונה של הפסקת אש (5 בינואר, CNN). הוא גם הבהיר כי לאיחוד האירופאי תוכנית, שמטרתה להפסיק את הלחימה ברצועה, אך תחילה יש להיוועץ בצדדים המעורבים בלחימה ישירות ובעקיפין (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 בינואר).


1 עבודה מקפת על השימוש שעושה חמאס באזרחים כ"מגן אנושי" ראו: "השימוש שעושה חמאס באזרחים כ"מגן אנושי" " (6 בינואר).

2 על פי פורום החמאס (5 בינואר, PALDF) החל ערוץ אל אקצא לשדר בלויין האירופי EUROBIRD בתדר 11766 ו/או V /10873/27500. בבדיקה שקיימנו הדבר אומת. ראו לקט שידורי ערוץ אלאקצא של חמאס משדר באמצעות לוויין אירופאי המופעל ע"י תאגיד שמשרדיו ממוקמים בפאריס (6 בינואר)

3 פעילי הטרור נוהגים לפעול בעת לחימה לבושים בבגדים אזרחיים, על מנת שיוכלו להיטמע טוב יותר בקרב האוכלוסייה ולהקשות על פעילות חיילי צה"ל, גם במחיר של פגיעה באזרחים.

לראש העמוד