חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7 – 14 ביוני 2011)

ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן יושב בראש ישיבת הועד המרכזי של פתח

ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן יושב בראש ישיבת הועד המרכזי של פתח

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

השחתת מסגד בכפר סמוך לראמאללה

השחתת מסגד בכפר סמוך לראמאללה

ופא, 10 ביוני 2011

ופא, 10 ביוני 2011


ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן יושב בראש ישיבת הועד המרכזי של פתח
ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן יושב בראש ישיבת הועד המרכזי של פתח, בה התקבלה ההחלטה להציג את מועמדותו של סלאם פיאצ’ לראשות ממשלת האחדות (ופא, 11 ביוני 2011)

עיקרי הדו"ח

גם השבוע נשמר שקט יחסי בדרום ישראל וביהודה ושומרון.

במסגד בכפר אלמע’יר (סמוך לרמאללה) הוצת והושחת מסגד. על פי כתובת בעברית ("תג מחיר") שהושארה במקום, נעשה הדבר על ידי מתיישבים קיצוניים. ראש הממשלה ושר הביטחון הישראלים גינו את המעשה, ושר הביטחון הודיע כי כוחות הביטחון הישראלים יפעלו לתפיסת המבצעים. דוברים מטעם מחלקת המדינה האמריקנית, האו"ם והאיחוד האירופי גינו גם הם את המעשה.

נמשכות המחלוקות בין פתח לחמאס. הועדה המרכזית של פתח הסכימה על הצגת מועמדותו של סלאם פיאצ’ לראשות ממשלת האחדות. בחמאס הגיבו להחלטה בהתנגדות נחרצת.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

 השבוע נשמר השקט בדרום ישראל ולא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

יהודה ושומרון  

השחתת מסגד בכפר סמוך לראמאללה

 בליל 7-6 ביוני פרצה שריפה במסגד בכפר אלמע’יר (סמוך לרמאללה). כוחות הביטחון, שהגיעו למקום זיהו כתובות גרפיטי וסימני השחתה שהעלו חשד כי המדובר בפעולה של מתיישבים יהודים אשר מאחז בלתי-חוקי שלהם פונה בשבוע שעבר (NRG , 7 ביוני 2011). בין כוחות הביטחון הישראלים שנכנסו לבחון את זירת האירוע לבין תושבי הכפר התפתחו עימותים (ופא, 7 ביוני 2011). הרשות הפלסטינית וחמאס פרסמו (כל אחת בנפרד) גינוי על השחתת המסגד (ופא, 7 ביוני 2011; Palestine-info , 7 ביוני 3011).

השחתת מסגד בכפר סמוך לראמאללה
המסגד שהוצת (ופא, 7 ביוני 2011).

 בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, גינה את השחתת המסגד והבהיר ישראל תפעל בנחרצות נגד "כל מי שיפגע בחופש הדת והפולחן " . גם שר הביטחון ישראלי, אהוד ברק, גינה את המקרה ומסר כי כוחות הביטחון הישראלים יפעלו לתפיסת המבצעים (NRG , 7 ביוני 2011).

 דובר מחלקת המדינה האמריקנית, שליח מזכ"ל האו"ם למזה"ת ודובר האיחוד האירופי גינו גם הם את המקרה (אתר אונסק"ו, 8 ביוני 2011; אתר מועצת האיחוד האירופי, 9 ביוני 2011; אתר מחלקת המדינה, 8 ביוני 2011).

 אירועים בשטח גם השבוע נרשמו הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין ונעלין. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, אשר בחלק מהמקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים של עימותים בין מתיישבים יהודים לפלסטינים.

ופא, 10 ביוני 2011
פעילים בין לאומיים מתעמתים עם חיילי צה"ל במהלך אחת ההפגנות שהתקיימו ברחבי יהודה ושומרון השבוע
(ופא, 10 ביוני 2011)

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 בשבוע האחרון הועברו בין 196 ל-278 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 ביוני 2011).  

 נמשכות המחלוקות בין מצרים לחמאס סביב שאלת פתיחת מעבר רפיח. למרות ששלטונות מצרים החליטו לפתוח מחדש את מעבר רפיח (לאחר שנסגר ב-3 ביוני מסיבות ביטחוניות) החליט ממשל חמאס במחאה, שלא לפתוח את המעבר. במקביל קיימו נציגי הממשל מגעים עם שלטונות מצרים על הסדרה של פתיחת המעבר. לאחר ארבעה ימי דיונים הוסכם כי 550 פלסטינים יורשו לעבור במעבר מדי יום (בניגוד ל-700 שדרש חמאס). לפי שעה טרם הושגה הסכמה לגבי רשימת האנשים עליהם נאסרה הכניסה למצרים (New York Times , 8 ביוני 2011; Xinhua , 6 ו-8 ביוני 2011).  

המאבק המדיני

הרשות הפלסטינית מוסיפה לקדם הצבעה באו”ם להכרה במדינה פלסטינית

בהתייחסו לנושא ההכרה במדינה פלסטינית הבהיר נביל שעת’, חבר הועד הפועל של אש"ף, כי ההנהגה הפלסטינית תפנה לעצרת האו"ם לצורך קבלת הכרה במדינה פלסטינית, בין אם יחודש המו"מ עם ישראל ובין אם לאו. הוא הדגיש, כי הרשות הפלסטינית לא תנקוט באלימות לאחר חודש ספטמבר, אך תמשיך בפעילות העממית ובפעילות מול הקהילה הבין לאומית (11 בינואר 2011, PNN).

הזירה הפנים-פלסטינית

חוסר הסכמה בין חמאס לפתח סביב ראש ממשלת האחדות

 נושא הקמת ממשלת האחדות הפלסטינית, עליו הוסכם בהסכם הפיוס שנחתם בין פתח לחמאס בראשית מאי, מוסיף להיות סלע מחלוקת בין שני הצדדים. הוועד המרכזי של פתח, שהתכנס ב-11 ביוני, הסכים על הצגת מועמדותו של סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני הנוכחי, לראשות ממשלת האחדות (AFP , 12 ביוני 2011).

 בחמאס הגיבו להחלטה בהתנגדות נחרצת. צלאח אלברדויל, דובר חמאס, הבהיר, כי חמאס לא תסכים  לבחור בפיאצ’ לכהונת ראש ממשלה או שר בממשלה העתידה לקום וקרא לפתח להציג מועמדים נוספים מטעמו. מחמוד אלזאהר, דובר חמאס, הדגיש, כי הצגת מועמד אחד בלבד מנוגדת להסכמה שהושגה בהסכם הפיוס. עוד הוסיף, כי  חמאס כבר הודיעה לנציגי פתח כי היא מתנגדת למינויו של פיאצ’ כראש הממשלה (12 ביוני 2011, Palestine-info ; AFP , 12 ביוני 2011; צפא, 12 ביוני 2011 רדיו צות אלערב, 12 ביוני 2011).

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

נמשכות ההכנות להוצאת המשט לקראת סוף חודש יוני

 נמשכות ההכנות להוצאתו של משט "צי החירות 2" לקראת סוף יוני. על פי העיתון התורכי הורייט, הספינה הגרמנית צפויה לצאת מנמל המבורג בגרמניה ב-19 ביוני. כלל הספינות אמורות להיפגש ביוון ב-27 ביוני, לקראת יציאה משותפת לעבר רצועת עזה (Hurriyet , 6 ביוני 2011).

 בהמשך לקריאת שרי החוץ של ארה"ב ומדינות מערביות נוספות לאזרחיהן שלא לקחת חלק במשט, גם שר החוץ התורכי, אהמט דאבוטאוע’לו המליץ למארגני המשט להמתין ולראות כיצד תתקדם פתיחת מעבר רפיח. בכיר ב-IHH , שלא הזדהה בשמו, הבהיר בתגובה, כי בשלב זה אין שינוי בתכניות והמשט ייצא לדרכו (כמתוכנן) בסוף יוני (Hurriet , 7 ביוני 2011). ארגון Ship to Gaza Greece , הפועל להוצאת הספינה היוונית גינה את הקריאות של "מדינות וגופים בין לאומיים" כגון ארצות הברית, האו"ם וישראל שלא לקיים את המשט, והביע את נחישותם של המארגנים להוציאו למרות הלחץ הבין לאומי (אתר Ship to Gaza – Greece , 11 ביוני 2011).

 כמה מההתארגנויות המעורבות במשט עדיין לא הצליחו להשיג את המימון הדרוש לרכישת ספינה ולהשתתפות במשט. כך למשל, הארגון הפועל להוצאת הספינה הנורבגית למשט הודיע, כי הוא עדיין זקוק לסכום של כ-90,000 דולר על מנת להבטיח את השתתפות המשלחת הנורבגית במשט (אתר Ship to Gaza- Norway , 13 ביוני 2011).    

שינויים בנתיב, באופי ובלוחות הזמנים של השיירה מדרום אפריקה

 על פי מידע עדכני שבידנו חלו לאחרונה שינויים בנתיב, בלוחות הזמנים ובאופייה של שיירת הסיוע הדרום אפריקאית לרצועה, שאמורה הייתה לצאת לדרכה בשבוע השלישי של חודש יוני עיקר השינויים: מספר כלי הרכב של השיירה האפריקאית צומצם וחלו שינויים בנתיב השיירה שבמרכזם הימנעות מלעבור בסודאן ובקניה, בשל המתח הפוליטי השורר בהן וחשש לשלום משתתפי השיירה. כמו כן נדחה מועד צאתה של השיירה היבשתית (השיירה היבשתית לא תצא לפני סוף חודש יולי) והועלתה האפשרות שחלק מהמשתתפים והמטען יטוסו מדרבן לאלכסנדריה (ב-20 באוגוסט). המשלוח הימי אמור לצאת מנמל דרבן ב-15 ביולי ולהגיע לאלכסנדריה ב-18 באוגוסט2.

 גם במועד יציאתה של השיירה המתארגנת בדרבן ע"י NGO הומניטארי בשם SA Relief Agency (SARA)3 , שאמורה הייתה לצאת לדרכה בשבועות הקרובים, חלו עיכובים.

הג’האד העולמי

מצרים הודיעה כי נתפס מבצע הפיגוע במסגד אלחסיני בקהיר בשנת 2009 – חבר צבא האסלאם הפלסטיני

 כוחות הביטחון המצרים עצרו את ח’אלד מחמוד אבו אלח’יר, החבר בצבא האסלאם הפלסטיני, התארגנות ברצועת עזה המזוהה עם הג’האד העולמי, באשמת ביצוע הפיגוע שבוצע במסגד אלחסיני בקהיר בשנת 2009. בפיגוע, שבוצע ב-22 בפברואר 2009, נפצעו 17 תלמידי בית ספר צרפתים ונהרג צעיר בן 17 (אלקדס אלערבי, 12 ביוני 2011)4.

 


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-14 ביוני 2011

2 פירוט ראו פרסום מרכז המידע: "שינויים בלוחות הזמנים ובאופי שיירות סיוע אפריקאיות לרצועה
עדכון תמונת מצב, נכון ל-12 ביוני 2011
(12 ביוני 2011).

3 SARA הינו NGO , שהוקם בשנת 2006 בדרבן שבדרום אפריקה. הארגון מבצע פעילויות הומניטאריות מקומיות ומחוץ למדינה . הארגון מעיד כי הוא פועל בשיתוף פעולה עם ממשלות מקומיות וארגונים הומניטאריים בינלאומיים. ביולי  2010 ביקרה משלחת של הארגון ברצועת עזה.

4 להרחבה אודות מעורבותו של צבא האסלאם בפיגועי טרור במצרים, בדגש על פעילותו נגד מוסדות דת כגון כנסיות, ראו לקט מרכז המידע מיום 1 בפברואר 2011 בנדון: "יצוא" טרור וחתרנות מרצועת עזה: להערכתנו גורמי טרור ברצועת עזה יבקשו לנצל את האירועים בסיני לקידום פעילויות הברחות אמצעי לחימה בסיני ולהחדרת פעילים למצרים".  

 

לראש העמוד