מבט לטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (10-4 במאי 2022)

רעול פנים פלסטיני עטוף בדגל חמאס.

רעול פנים פלסטיני עטוף בדגל חמאס.

הרס בעקבות המהומות בהר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 במאי 2022)

הרס בעקבות המהומות בהר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 במאי 2022)

עימותים אלימים והפרות סדר לקראת כניסת מתפללים ישראליים לקבר יוסף (חשבון הטוויטר של QUDSN, 10 במאי 2022)

עימותים אלימים והפרות סדר לקראת כניסת מתפללים ישראליים לקבר יוסף (חשבון הטוויטר של QUDSN, 10 במאי 2022)

הריסת הקומה בבית בו התגורר עמר ג'ראדאת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 7 במאי 2022)

הריסת הקומה בבית בו התגורר עמר ג'ראדאת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 7 במאי 2022)

משלחת חמאס בפגישה עם המופתי של רוסיה.

משלחת חמאס בפגישה עם המופתי של רוסיה.

אבו מאזן מעניק לבני משפחת כרים יונס מגן הוקרה רשמי לאמו, צבחיה יונס.

אבו מאזן מעניק לבני משפחת כרים יונס מגן הוקרה רשמי לאמו, צבחיה יונס.

  • במהלך השבוע בוצעו שני פיגועים: פיגוע באמצעות גרזן באלעד. בפיגוע נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו ארבעה, ופיגוע דקירה בשער שכם במזרח ירושלים בו נפצע לוחם משמר הגבול. ניסיון פיגוע נוסף בתקוע נכשל והמחבל נהרג.
  • תגובות נזעמות בקרב הפלסטינים להיתר המחודש ליהודים לעלות להר הבית. חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שיגרו מסרים מתלהמים ואיימו כי אם ייחצו, מה שהם מכנים, “הקווים האדומים”, הם לא יהססו לתקוף את ישראל, כולל שיגור רקטות. ביקורת ואיומים חריפים כתגובה להתבטאות ראש ממשלת ישראל לפיה ההחלטות בנוגע להר הבית וירושלים תתקבלנה על ידי ממשלת ישראל שהיא הריבון בעיר.
  • כוחות ביטחון ישראלים הרסו בסילת אלחארת’יה (אזור ג’נין) את הקומה בבית בה התגורר עמר ג’ראדאת שביצע את פיגוע הירי בצומת חומש ב-16 דצמבר 2021. הפלסטינים האשימו את ישראל ב”ענישה קולקטיבית” וציינו שפעולות אלה מגבירות את הנחישות להביס את ישראל (“הכיבוש”) באמצעות “התנגדות”.
  • משלחת חמאס ערכה ביקור ברוסיה ונועדה עם סגן שר החוץ ועם המופתי של רוסיה.
  • על רקע תרגיל צה”ל שנפתח ב-9 במאי 2022, הועלתה הכוננות בקרב הארגונים ברצועת עזה ובחזבאללה בלבנון.
  • ברשות הפלסטינית מתחו ביקורת על ההחלטת שר הביטחון הישראלי לקידום בנייה של אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון שיבחו את התנגדות ארה”ב למהלך עוקראו לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל.
  • בעקבות פטירתה של אמו של אסיר פלסטיני המרצה את עונשו בכלא הישראלי בשל מעורבותו בחטיפה ורצח של חייל ישראלי, ארח ראש הרשות הפלסטינית את בני משפחתה, העניק לה מגן הוקרה ופתח סוכת אבלים בראמאללה לזכרה.
פיגוע באלעד
  • ב-5 במאי 2022, מוצאי יום העצמאות, ביצעו שני מחבלים, תושבי כפר סמוך לג’נין, פיגוע בעיר אלעד באמצעות גרזן וסכין. שלושה בני אדם נהרגו וארבעה נפצעו, שניים מהם באורח קשה. המחבלים התחילו במסע ההרג שלהם בשעות הערב, לאחר שהגיעו בהסעה לעיר. הם רצחו את נהג ההסעות עמו הגיעו, לאחר מכן רצחו שני בני אדם נוספים ופצעו ארבעה. השניים, נמלטו דרך פרצה בגדר המקיפה את העיר, הגיעו ליער סמוך ועקבותיהם נעלמו. לאחר כשישים שעות של חיפושים שביצעו כוחות ביטחון ישראליים, נמצאו השניים. הם נעצרו, הובאו לחקירה ושחזרו את הפיגוע[1].
פיגוע דקירה בשער שכם במזרח ירושלים
  • ב-8 במאי 2022, בשעות הערב, תקף פלסטיני באמצעות סכין לוחם משמר הגבול בעמדת בידוק ליד שער שכם במזרח ירושלים. הפלסטיני שהגיע לעמדה חמוש בשתי סכינים, עורר את חשדם של הכוחות במקום ועוכב לחקירה. בשלב זה הוא הסתער לעבר הלוחמים ופצע אחד מהם בצווארו. הלוחם נפצע באורח בינוני. לוחמים נוספים שהיו במקום ירו לעברו. הוא נפצע באורח קשה והובל לבית החולים (דוברות המשטרה, 8 במאי 2022).
 זירת האירוע.     הסכינים אשר נשא המחבל (דוברות המשטרה, 8 במאי 2022)
מימין: זירת האירוע. משמאל: הסכינים אשר נשא המחבל (דוברות המשטרה, 8 במאי 2022)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי הפלסטיני שביצע את הפיגוע דקירה הוא נד’יר מרזוק, בן 19 מהכפר עבוין, צפונית לראמאללה (חשבון הטוויטר של PALDF, 9 במאי 2022). דווח כי צעירים בכפר חסמו את הכניסה למקום מחשש לפשיטת כוחות צה”ל על ביתו של מרזוק (דף הפייסבוק של עבוין, 8 במאי 2022).
נד'יר מרזוק מעבוין (חשבון הטוויטר של PALDF, 9 במאי 2022)
נד’יר מרזוק מעבוין (חשבון הטוויטר של PALDF, 9 במאי 2022)
סיכול פיגוע דקירה בתקוע
  • ב-8 במאי 2022 בשעות הערב, חדר פלסטיני חמוש בסכין לישוב תקוע בגוש עציון. תושב המקום שהבחין בו בחצר ביתו ירה לעברו והוא נהרג. ברשותו נמצאה סכין. כוחות צה”ל החלו בסריקות אחר חשודים נוספים (דובר צה”ל, 8 במאי 2022).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי ההרוג הוא מעתצם מחמד עטאללה, בן 17, תושב חרמלה (כפר פלסטיני קטן סמוך לתקוע). חמאס פרסמה הודעת אבל בה צוין כי הוא היה פעיל בתנועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 במאי 2022).
הסכין אשר נשא המחבל (הצלה ללא גבולות יו"ש, 8 במאי 2022).     הודעת אבל שפרסמה חמאס (חשבון הטוויטר של רדיו אלאקצא, 8 במאי 2022)
מימין: הסכין אשר נשא המחבל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022). משמאל: הודעת אבל שפרסמה חמאס (חשבון הטוויטר של רדיו אלאקצא, 8 במאי 2022)
פיגועים משמעתיים[2]

פיגועים משמעתיים

  • לאחר כשבועיים בהם נאסרה עליית יהודים להר הבית במהלך חודש רמצ’אן ועיד אלפטר, חודשה העלייה ביום העצמאות. טרם יום העצמאות הזהירה הרשות הפלסטינית מפני עלייתם. חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, אמר כי כוונת המתנחלים להניף את הדגל ולשיר את ההמנון הישראלי ברחבת אלאקצא היא “התגרות בוטה ברגשות הפלסטינים הערבים והמוסלמים” וכי העלייה מגיעה בהמשך לקמפיינים גזעניים קיצוניים שתכליתם לקבע את חלוקת אלאקצא ולהצית מלחמת דת באזור (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 3 במאי 2022). חאתם אלבכרי, שר ההקדשים ברשות, אמר כי מדובר בעלבון למקומות הקדושים לאסלאם והתקפה בוטה. הוא האשים את ישראל בהצתת מלחמה (סנד, 3 במאי 2022). מחמוד אלהבאש, יועץ אבו מאזן לענייני דת, הזהיר מהנפת הדגל ושירת ההמנון והאשים את ישראל בכך שהיא מעניקה תמיכה מלאה לכניסת אותם קיצוניים. לדבריו, הממשלה בישראל היא שותפה חיונית “לפשעים” אלה ועוסקת בטרור ממלכתי מאורגן נגד המקומות הקדשים. אלהבאש איים וטען כי ישראל “משחקת באש” ועלולה להיכוות ממנה אם תפגע בירושלים (דף הפייסבוק של מחמוד אלהבאש, 3 במאי 2022).
  • במהלך 4 במאי 2022 ערב יום העצמאות ויומו האחרון של עיד אלפטר גברה המתיחות בין ישראל לפלסטינים לקראת חידוש עלייתם של יהודים להר הבית והצפייה להגעה של כמות גדולה של יהודים להר. בחמאס קראו לציבור הפלסטיני להגיע בהמוניו למתחם אלאקצא ולשהות במקום כדי לסכל את כוונות המתנחלים.
  • הארגונים ברצועה הכריזו כי הם נערכים לאפשרות של מלחמה נגד ישראל. בראיון שהעניק סהיל אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין שחדר המבצעים המשותף של הארגונים עוקב אחר האירועים וכי אם תהיה חציה של “קווים אדומים”, ידם של הארגונים “על ההדק”. הוא הבהיר כי הם אינם מעוניינים במלחמה אך אם היא תכפה עליהם הם ערוכים ומוכנים להמטיר על ישראל רקטות (אלג’זירה, 4 במאי 2022). מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי יתכן והארגונים ישתמשו בדרגה גבוהה ביותר של תגובה (דהיינו ירי רקטות) כדי לעצור את המתפללים באלאקצא. לדבריו זהו ניסיון של ישראל לבסס נוכחות כוחות הביטחון הישראליים במקום (רדיו אלאקצא, 5 במאי 2022).
  • גם בג’האד האסלאמי בפלסטין פורסמו מסרים מתלהמים שקראו לציבור להתבצר במסגד אלאקצא ולבלום את “תוקפנות המתנחלים”. לדבריהם התוקפנות נגד אלאקצא כופה על כולם להתגונן לעמוד מול פגיעה בקדושתו וכי קריאות המתנחלים לפלוש לאלאקצא משמעותן הכרזת מלחמה נגד העם הפלסטיני והמקומות הקדושים. הם הטילו על ישראל את מלוא האחריות לתוצאות (פלסטין אליום, 5 במאי 2022).
  • ב-5 במאי 2022 עלו להר, על פי ההערכות, כאלף יהודים בקבוצות בזו אחר זו. חלקם ניסו להניף את דגל ישראל ושוטרים מנעו זאת מהם. כבר בשעות הבוקר המוקדמות החלו עימותים אלימים במתחם אלאקצא בין פלסטינים שהתבצרו במתחם לבין כוחות ביטחון ישראליים. בחמאס שיבחו את המתבצרים (אלמראבטון) אשר הכשילו, לדבריהם, את תכניות המתנחלים. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין את נחישותם מול כוחות הביטחון הישראלים. לדבריו, מה שקרה באלאקצא מוכיח שזוהי מערכה פתוחה שלא תלויה באירוע יחיד והמטרה היא להכשיל את התוכנית של ישראל לבצע חלוקה של זמן ומקום באלאקצא. הוא ציין כי בשל עמידת המראבטון לא נדרשה פתיחת מלחמה מרצועת עזה באמצעות רקטות (אתר חמאס, 5 במאי 2022).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי הפלסטינים בהר הבית הוכיחו גבורה אמתית אשר הכשילה את תכניות ישראל. הוא קרא לערביי ישראל לצעוד למסגד אלאקצא ולתמוך באנשי ירושלים במאבק על אלאקצא (אתר חמאס, 5 במאי 2022).
 רעול פנים פלסטיני עטוף בדגל חמאס.   הרס בעקבות המהומות בהר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 במאי 2022)
מימין: רעול פנים פלסטיני עטוף בדגל חמאס. משמאל: הרס בעקבות המהומות בהר הבית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 במאי 2022)
תפילת מוסלמים בהר הבית לצד כוחות משטרה מתוגברים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 במאי 2022)      תפילת מוסלמים בהר הבית לצד כוחות משטרה מתוגברים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 במאי 2022)
תפילת מוסלמים בהר הבית לצד כוחות משטרה מתוגברים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 במאי 2022)
פעולות סיכול ומנע
  • ב-8 במאי 2022 זיהה כוח צה”ל שוהה בלתי חוקי שניסה לחצות את גדר הביטחון סמוך למעבר תאנים (דרומית לטולכרם). הכוח ביצע ירי לעברו בהתאם לנוהל מעצר חשוד (דובר צה”ל, 8 במאי 2022). הפלסטיני נהרג. בתקשורת הפלסטינית דווח כי הפלסטיני הוא מחמוד סאמי ח’ליל עראם. עראם הוא במקור תושב ח’אן יונס, בן 27. לאחר שהצליח להסתנן משטח הרצועה לישראל, עבר לשטחי הרשות הפלסטינית (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 במאי 2022). משפחת ההרוג פנתה לצלב האדום כדי לקבל סיוע בהעברת גופתו לקבורה בח’אן יונס (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 במאי 2022).
ההרוג הפלסטיני דרומית לטולכרם (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 במאי 2022)
ההרוג הפלסטיני דרומית לטולכרם (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 8 במאי 2022)
  • בליל 9-8 במאי 2022 פעלו כוחות ביטחון ישראלים במספר מוקדים ביהודה ושומרון לסיכול פעילות טרור במהלך הפעילות נעצרו 15 חשודים (דובר צה”ל, 9 במאי 2022):
  • בפעילות בכפר רמאנה (הכפר ממנו הגיעו מבצעי הפיגוע באלעד, צפונית מערבית לג’נין), נעצרו שני מבוקשים החשודים בסיוע למחבלים. כמו כן מופו שני בתי המחבלים לקראת בחינת הריסתם.
  • בכפר קרואת בני חסן נעצרו שני חשודים בסיוע למצבע פיגוע הירי באריאל.
  • בפעילות במחנה הפליטים בלאטה שבשכם ובמספר כפרים באזור נעצרו מבוקשים החשודים בפעילות טרור.
  • במהלך פעילות בכפר עזון אותרו שני סכינים ושני אקדחים.
האקדחים והסכינים שאותרו בעזון (דובר צה"ל, 9 במאי 2022)
האקדחים והסכינים שאותרו בעזון (דובר צה”ל, 9 במאי 2022)
  • בליל 10-9 במאי 2022 פעלו כוחות ביטחון ישראלים במספר מוקדים למעצר חשודים במעורבות בפעילות טרור באזור קלקיליה. בפעילות נעצרו שישה חשודים שהועברו לחקירה. טרם הכניסה ובעת ליווי מתפללים לתפילה בקבר יוסף בשכם היו עימותים עם פלסטינים שהגיעו למקום. כמו כן התקבל דיווח על ירי. הכוחות השיבו באש, לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 10 במאי 2022). מדובר בביקור ראשון לקהל הרחב לאחר תיקון ההרס שנגרם למקום על ידי פלסטינים (תקשורת ישראלית, 10 במאי 2022).
עימותים אלימים והפרות סדר לקראת כניסת מתפללים ישראליים לקבר יוסף (חשבון הטוויטר של QUDSN, 10 במאי 2022)     עימותים אלימים והפרות סדר לקראת כניסת מתפללים ישראליים לקבר יוסף (חשבון הטוויטר של QUDSN, 10 במאי 2022)
עימותים אלימים והפרות סדר לקראת כניסת מתפללים ישראליים לקבר יוסף (חשבון הטוויטר של QUDSN, 10 במאי 2022)
הריסת בית מחבל
  • כוחות ביטחון ישראלים הרסו בסילת אלחארת’יה (אזור ג’נין) קומה בבית בה התגוררו עמר ג’ראדאת ובני משפחתו. עמר ג’ראדאת הוא אחד המחבלים שביצע את פיגוע הירי בצומת חומש ב-16 דצמבר 2021 בו נהרג יהודה דימנטמן ז”ל ונפצעו שני בני אדם נוספים. במהלך הפעילות היו עימותים במוקדים שונים בין פלסטינים, שיידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה, לבין כוחות ביטחון ישראלים (דובר צה”ל, 7 במאי 2022). בני המשפחה האשימו את ישראל בענישה קולקטיבית ונקיטת טרור מדינה מאורגן וכי מטרתה של ישראל היא לנקום באסירים ובבני משפחותיהם.
הריסת הקומה בבית בו התגורר עמר ג'ראדאת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 7 במאי 2022)    הריסת הקומה בבית בו התגורר עמר ג'ראדאת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 7 במאי 2022)
הריסת הקומה בבית בו התגורר עמר ג’ראדאת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 7 במאי 2022)
  • אביו של ג’ראדאת  אמר בראיון כי “הפשעים” שמבצעת ישראל נגד הפלסטינים הם הסיבה לפיגועים נגדה. הוא ציין, כי גם אם יהרסו את ביתם ויפגעו בילדיהם “זה לא יזיז שערה בראשו” (חשבון הטוויטר של QUDSN, 7 במאי 2022). הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם הודעה גינוי. בהודעה נמסר כי זהו “פשע ציוני” המשקף את הבלבול הביטחוני שחווה ישראל אשר מנסה לטשטש את תדמיתה שנהרסה על ידי “ההתנגדות” הפלסטינית. לדברי ההודעה, הריסת הבית היא מדיניות של ענישה קולקטיבית נגד העם הפלסטיני, ופעולות אלה מגבירות את הנחישות להביס את ישראל (“הכיבוש”) באמצעות “התנגדות” (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 7 במאי 2022).
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

ביקור משלחת חמאס ברוסיה
  • משלחת הנהגת חמאס, בראשות מוסא אבו מרזוק, ראש לשכת הקשרים הבינלאומיים של חמאס, הגיעה ב-5 במאי 2022 לביקור ברוסיה לשיחות עם בכירי הממשל. חברי המשלחת נועדו עם מיכאל בוגדנוב, סגן שר החוץ והשליח למזרח התיכון. משרד החוץ הרוסי דיווח שחברי המשלחת דנו עם סגן השר על הסכסוך הישראלי פלסטיני ובפרט על המתיחות סביב ירושלים ומסגד אלאקצא, ועל יחסי חמאס רוסיה. משרד החוץ קרא לשמירה על הסטטוס קוו בירושלים ולאחדות בין הארגונים הפלסטינים (סוכנות הידיעות ריא, 5 במאי 2022). מוסא אבו מרזוק שיבח את התפקיד שרוסיה ממלאה בסוגיה הפלסטינית וציין, כי לרוסיה יכול להיות תפקיד משמעותי יותר בנושא וכי לביקור יש פוטנציאל לשינוי אסטרטגי במצב (אלאקצא, 5 במאי 2022).
  • במהלך הביקור נועדה משלחת חמאס עם ראוי עין אלדין, המופתי של רוסיה. מוסא אבו מרזוק עדכן את המופתי אודות פעולות ישראל בירושלים וקרא לחיזוק תפקידם של המוסלמים ברוסיה להגנה על מסגד אלאקצא וירושלים. המופתי הדגיש כי הם עוקבים אחר הנעשה בירושלים ומשקיעים מאמצים בסוגיה הפלסטינית (אתר חמאס, 7 במאי 2022).
 משלחת חמאס בפגישה עם המופתי של רוסיה.     פתחי חמאד, בכיר חמאס, נפגש עם המופתי (אתר חמאס, 7 במאי 2022)
מימין: משלחת חמאס בפגישה עם המופתי של רוסיה. משמאל: פתחי חמאד, בכיר חמאס, נפגש עם המופתי (אתר חמאס, 7 במאי 2022)
  • בחשבון הטוויטר של אלמיאדין נמסר שמשלחת חמאס נאלצה לעזוב את רוסיה מוקדם משתכננה עקב אילוצים הקשורים לפגישה שעתידה להתקיים באלג’יר. נמסר שמשלחת נוספת מטעם חמאס תבקר ברוסיה במהלך החודש הבא. עוד צוין כי סרגי לברוב, שר החוץ הרוסי, הזמין את אסמאעיל הניה להגיע לביקור ברוסיה (חשבון הטוויטר של אלמיאדין, 6 במאי 2022).
תגובות לתרגיל הצבאי הנרחב בישראל
  • ב-9 במאי 2022 נפתח בצה”ל תרגיל רחב היקף שימשך כחודש. התרגיל, המתקיים זו לראשונה, ידמה לחימה רב-זרועית ורב-זירתית והוא נועד להגביר את מוכנות צה”ל ולבחון את כשירות הכוחות. על רקע פתיחת התרגיל פרסם חמ”ל המבצעים המשותף של הארגונים הודעה על העלאת רמת הכוננות והמוכנות של הזרועות הצבאיות ברצועה. בהודעה נמסר כי החמ”ל נמצא במצב של התכנסות מתמדת כדי לעקוב אחר התנהלות ישראל מחשש ל”מעשה טפשי” שהיא תבצע (ערוץ הטלגרם של החמ”ל המשותף, 9 במאי 2022). גם חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, הודיע בנאום שנשא (9 במאי 2022), על העלאת הכוננות בשורות לוחמי חזבאללה במסגרת היערכות לכל עימות אפשרי עם ישראל במהלך ימי התרגיל (אלמיאדין, 9 במאי 2022).
תגובות להחלטת ממשלת ישראל על בנייה בהתנחלויות
  • שר הביטחון, בני גנץ, אישר לכנס את מועצת התכנון העליונה כדי לקדם בניה של 3,988 יחידות דיור ביהודה ושומרון. בתדרוך עיתונאים הביעה סגנית דובר מחלקת המדינה של ארה”ב את התנגדות ארה”ב להרחבת ההתנחלויות בציינה כי הדבר יגביר את המתיחות, יפחית את האמון בין מדינת ישראל והפלסטינים ויפגע עמוקות בקידום פתרון שתי המדינות. ברשות הפלסטינית מתחו ביקורת על ההחלטה, שיבחו את עמדת ארה”ב, וקראו לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל.
  • חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, אמר כי הם מברכים את הודעת מחלקת המדינה של ארה”ב ואת עמדת שגריר ארה”ב בישראל בנושא ומקווים שהעמדה תהפוך ללחץ רציני לעצירת “כל צעדי ההסלמה הישראליים שהורסים את היסודות לפתרון שתי המדינות” (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 7 במאי 2022).
  • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, הזהיר מפני השלכות המהלך אשר מתאפשר, לדבריו, בשל השתיקה הבינלאומית. הוא ציין שממשל ארה”ב חייב לשאת באחריות להפסיק את “הפזיזות הישראלית” שדוחפת את העניינים להסלמה ולמתיחות. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הזהיר מפני ההשלכות של בניית 4,000 יחידות דיור חדשות והריסת 12 כפרים בדרום נפת חברון. אשתיה ציין, כי התוכניות מהוות איום על הביטחון והשלום באזור ומגבירות את המתיחות. הוא קרא לממשל ארה”ב להתערב בדחיפות כדי לעצור את ההפרות המהות איום רציני לפתרון שתי המדינות (דניא אלוטן, 7 במאי 2022).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעה רשמית בה ציין כי מדובר בהפרה של המשפט הבינלאומי ובאיום משמעותי על הסיכויים להגיע לשלום ולפתרון הסכסוך בהתאם לפתרון שתי המדינות. הוא קרא למועצת הביטחון של האו”ם לשאת באחריות ולעצור את ההסלמה הישראלית נגד העם הפלסטיני והוסיף כי אי מילוי התחייבותה משמעותה הסכמה עם פעולות ישראל (ופא, 4 במאי 2022).
תגובות לדברי ראש ממשלת ישראל בנושא המלחמה בטרור
  • ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט אמר בפתח ישיבת הממשלה כי אין ולא יהיה שום שיקול פוליטי במה שקשור למלחמה בטרור וכי כל ההחלטות בנוגע להר הבית וירושלים תתקבלנה על ידי ממשלת ישראל שהיא הריבון בעיר ללא התחשבות בשיקולים זרים. בנט אף ציין, כי ישראל תמשיך לשמור על יחס מכבד לבני כל הדתות בירושלים (אתר משרד ראש הממשלה, 8 במאי 2022).
  • דברי ראש הממשלה עוררו תגובות בקרב בכירי הרשות הפלסטינית. בלשכת אבו מאזן ציינו כי מדינת פלסטין היא בעלת הריבונות במזרח ירושלים ובמקומות הקדושים וניסיונותיה הכושלים של ישראל להעניק לגיטימציה “לכיבוש” נועדו להטיל צל על ההישגים הפלסטינים שהתממשו באמצעות העמידה האיתנה של העם הפלסטיני (ופא, 8 במאי 2022). חסין אלשיח’, אמר כי ההצהרות לגבי מתחם אלאקצא הן פגיעה בלגיטימציה הבינלאומית אי-הכרה בסטטוס קוו ההיסטורי והפרה של האפוטרופסות ההאשמית הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 8 במאי 2022). מחמוד אלהבאש ציין, כי שטח מסגד אלאקצא המשתרע על 144 דונמים כולל הכותל המערבי הוא וקף אסלאמי מוחלט שאין בו זכות למי שאינו מוסלמי (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 במאי 2022).
  • גם בחמאס מתחו ביקורת על הדברים. עזת רשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ההצהרה היא בבחינת התעלמות מזכויות העם הפלסטיני והתנכרות לכל הנורמות והאמנות הבינלאומיות. הוא ציין כי היא מחייבת פעולה דחופה, גינוי ונקיטת כל האמצעים האפשריים שכן, ישראל איננה בעלת הזכות או בעלת ההחלטה במזרח ירושלים ובאלאקצא (ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 במאי 2022).
הפסקות חשמל בשטחי הרשות
  • במזרח ירושלים, ראמאללה ובית לחם החלו הפסקות חשמל נרחבות מכיוון שחברת החשמל בישראל צמצמה את האספקה למקומות אלה בשל חוב של חברת החשמל במזרח ירושלים בגובה של כחצי מיליארד שקלים (מען, 9 במאי 2022).
כינוס המדינות התורמות בבריסל (AHLC)
  • ב-8 במאי 2022 יצא מחמד אשתיה בראש משלחת רשמית לבריסל להשתתף בכינוס המדינות התורמות לרשות הפלסטינית (AHLC). במשלחת הפלסטינית חברים שכרי בשארה, שר האוצר ברשות, יו”ר רשות המים הפלסטינית ויו”ר רשות האנרגיה הפלסטינית (ופא, מען, 8 במאי 2022).
  • במהלך הכינוס נערכו פגישות מקצועיות בין הצד הפלסטיני למדינות התורמות במהלכן מסר שר האוצר ברשות סקירה מפורטת אודות המצב הכלכלי של הרשות. במהלך הסקירה הביע שר האוצר מחאתו על הקיזוז הבלתי חוקי, לדבריו, שעושה ישראל מכספי הסילוקין של הרשות הפלסטינית. לדבריו, מאז שנת 2019 ועד היום הצטבר בידי ישראל סכום של 500 מיליון דולר מכספי הקיזוז. לטענתו, עיכוב החזרת כספים אלה לרשות הפלסטינית עלול לפגוע בתקציב הרשות ויקשה עליה לעמוד בהתחייבויותיה. זאת, בפרט לנוכח הירידה החדה בהיקף הסיוע הבינלאומי המועבר לה. בשארה ציין כי היקף הגירעון התקציבי של הרשות הפלסטינית כולל הסיוע הבינלאומי לשנת 2022 מוערך ב-564 מיליון דולר לעומת 757 מיליון דולר בשנת 2021 (ופא, 9 במאי 2022).
שר האוצר מעדכן אודות מצבה הכספי של הרשות הפלסטינית (ופא, 9 במאי 2022)
שר האוצר מעדכן אודות מצבה הכספי של הרשות הפלסטינית (ופא, 9 במאי 2022)
הרשות הפלסטינית ממשיכה לחבק את משפחת המחבל כרים יונס
  • ב-5 במאי 2022 נפטרה צבחיה יונס, אמו של כרים יונס, אסיר פלסטיני, הנחשב לוותיק האסירים הביטחוניים המרצה את עונשו בכלא הישראלי. היא נפטרה בגיל 90 בכפר עארה סמוך לוואדי עארה בישראל. בעקבות פטירתה פרסם אבו מאזן פוסט בדף הפייסבוק שלו בו ביכה את מותה ומסר תנחומיו למשפחה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 5 במאי 2022). גם מחמד אשתיה ותנועת פתח פרסמו פוסטים בהם ניחמו את משפחת יונס (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, חשבון הטוויטר של פתח, 5 במאי 2022).
הודעות אבו מאזן (מימין) ומחמד אשתיה (משמאל) בעקבות פטירת אמו של כרים יונס (דף הפייסבוק של אבו מאזן, דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 במאי 2022)
הודעות אבו מאזן (מימין) ומחמד אשתיה (משמאל) בעקבות פטירת אמו של כרים יונס (דף הפייסבוק של אבו מאזן, דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 במאי 2022)
הודעת אבל מטעם פתח (חשבון הטוויטר של פתח, 5 במאי 2022)
הודעת אבל מטעם פתח (חשבון הטוויטר של פתח, 5 במאי 2022)
  • כרים יונס מרצה עונש מאסר מאז שנת 1983 לאחר שהיה מעורב בחטיפה רצח החייל אברהם ברומברג ז”ל בשנת 1980. בית הדין הצבאי גזר עליו עונש מוות אולם לאחר מכן נקצב מאסרו לארבעים שנה. הוא היה אמור להשתחרר בפעימה הרביעית של שחרור האסירים בשנת 2013, אולם זו לא יצאה לפועל.
  • ב-9 במאי 2022 אירח אבו מאזן בלשכתו את בני משפחת כרים יונס. במפגש השתתפו גם חברי הוועד הפועל של אש”ף וחברי הוועד המרכזי של פתח. במהלך המפגש העניק אבו מאזן מגן הוקרה מטעם הרשות הפלסטינית לצבחיה יונס, כהוקרה על “מאבקה המתמשך והסבלנות שהפגינה במשך ארבעה עשורים בעת שבנה כלוא בכלא הישראלי”. בטקס צוין שצבחיה יונס מהווה סמל למאבקם של בני משפחות האסירים הפלסטינים ובני העם הפלסטיני. לשכת אבו מאזן גם פתחה סוכת אבלים במקאטעה בראמאללה לזכרה, מאות מבקרים פקדו את המקום (ופא, 9 במאי 2022).
 אבו מאזן מעניק לבני משפחת כרים יונס מגן הוקרה רשמי לאמו, צבחיה יונס.   צילום משותף של אבו מאזן עם בני משפחת כרים יונס ובהשתתפותם של בכירי הפתח (ופא, 9 במאי 2022)
מימין: אבו מאזן מעניק לבני משפחת כרים יונס מגן הוקרה רשמי לאמו, צבחיה יונס. משמאל: צילום משותף של אבו מאזן עם בני משפחת כרים יונס ובהשתתפותם של בכירי הפתח (ופא, 9 במאי 2022)
  • יצוין כי אין זו הפעם הראשונה בה הרשות מחבקת את משפחת יונס מעארה בישראל. בנובמבר 2018 נפגש אבו מאזן בלשכתו בראמאללה עם אימו ואחיו של כרים יונס. הפגישה, שנועדה להביע הוקרה למשפחת הרוצח, נערכה בסמיכות זמנים למועד בו נרצח אברהם ברומברג ז”ל (הוא נורה בראשו ב-26 בנובמבר 1980 ומת מפצעיו ב-1 בדצמבר). בפגישה עם משפחת הרוצח, שבה נכחו בכירים מפתח, הדגיש אבו מאזן, כי סוגיית האסירים הפלסטינים נמצאת בראש סדר העדיפויות של ההנהגה הפלסטינית המשקיעה את כל המאמצים כדי לפעול למען שחרורם (ופא, 18 בנובמבר 2018).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו ברחבי יהודה ושומרון אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 10 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור ג’בע (מזרחית לטולכרם) לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר גדר הישוב פסגות (אזור ראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית חורון (דרומית מערבית לראמאללה) . לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב בין אריאל לצומת גיתי אבישר (דרומית מערבית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס בין עזון לצומת מעלה שומרון (דרומית מזרחית לקלקיליה), הבקבוק התלקח וגרם לשריפת קוצים, לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור בריכות אלפואר (דרומית מערבית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור שבי שומרון (צפונית מערבית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין ניל”י לנעלה (צפונית מערבית לראמאללה) . לא היו נפגעים נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור ג’בע סמוך ליישובי גוש עציון . לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 9 במאי 2022: אבנים יודו לעבר בית בהר גילה (צפונית מערבית לבית לחם). לא היו אין נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין גיתי אבישר לצומת יקיר (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. אבן שברה את הפנס הקדמי של כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין בית ענון לקריית ארבע (אזור חברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: נהגים סונוורו בקרן לייזר סמוך לנריה (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים יודו וצמיג בוער הונח בכביש 458 דרומית למחצבות כוכב השחר (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק. באותו יום הונח בכביש מטען בתוך צמיג סמוך לאלמע’יר. הצמיג התפוצץ וגרם לחסימת הכביש. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לאלערוב (צפונית מזרחית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחזמה (צפונית לירושלים). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס ולעבר כוח משמר הגבול סמוך ליצהר (דרומית מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים יודו סמוך לגדר הישוב בית אל. לא היו אין נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין אריאל לתפוח (דרומית מערבית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים יודו לעבר עמדה סמוך לישוב פסגות (אזור ראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 8 במאי 2022: אבנים ובקבוקי תבערה הושלכו בעליה מחברון לקריית ארבע. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2022).
    • 7 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לסנג’ל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במאי 2022).
    • 7 במאי 2022: אבנים יודו לעבר רכבים בין גיתי אבישר לרבבה סמוך לחארס (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב. כוח צה”ל שהיה במקום הגיב באמצעים לפיזור הפגנות. שלושה פלסטינים נפגעו באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במאי 2022).
    • 5 במאי 2022: אבנים יודו בין צומת מעלה לבונה לעלי (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק שמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 במאי 2022).

הנזק שנגרם לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות, 5 במאי 2022)
    • 5 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור בתי הספר של לבן אלשרקיה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 במאי 2022). יום קודם לכן היה אירוע דומה . נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במאי 2022).
    • 3 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון סמוך לאלערוב ולעבר כלי רכב בבית אמר. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 במאי 2022).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-9 במאי 2022: "פיגוע באלעד: שלושה בני אדם נהרגו וארבעה נפצעו. חמאס ממשיכה לשבח ולעודד פיגועים מיהודה ושומרון ובה בעת לשמור על רגיעה ברצועה".
[2]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.