כוחות הביטחון עצרו את עבד אלרחמן טלאלקה, חבר בוועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה אשר חדר לישראל מהרצועה דרך סיני במטרה להקים תשתית טרור בישראל אשר תבצע פיגועים.

עבד אלרחמן בן ח'ליל טלאלקה

עבד אלרחמן בן ח'ליל טלאלקה


עבד אלרחמן בן ח'ליל טלאלקה

עבד אלרחמן בן ח’ליל טלאלקה
(באדיבות שירות ביטחון כללי, 5 ביולי)

כללי

1. בפעילות משותפת של שירות ביטחון כללי ומשטרת ישראל נעצר ב-1 יוני 2009 עבד אלרחמן בן ח’ליל טלאלקה, יליד 1984, תושב מחנה הפליטים נוציראת שבמרכז רצועת עזה. הוא חדר לישראל מרצועת עזה דרך סיני ב-1 ביוני במטרה להקים תשתית פעילי טרור בישראל ולבצע פיגועים במתווים שונים. ב-5 יולי 2009 הוגש נגד עבד אלרחמן טלאלקה כתב אישום, בבית משפט השלום בבאר שבע.

2. במסגרת חקירתו סיפר עבד אלרחמן על הכשרות צבאיות, אימונים והכנות שעבר בידי פעילי וועדות ההתנגדות העממית בדרום רצועת עזה. האימונים כללו, בין השאר: אימוני ירי בכלי נשק שונים, ייצור חומרים כימיים (המשמשים לייצור חומרי נפץ ואמצעי לחימה מאולתרים), הכנת מכוניות תופת, הכנת חגורות ותיקי נפץ, פיצוץ והפעלת מטענים, שימוש במכשיר GPS , קריאת מפות והתמצאות במרחב הגיאוגרפי לשם איסוף מידע.

3. בחודשים האחרונים נמנעת חמאס מביצוע ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי. יתרה מזו, היא אף אוכפת בדרך כלל מדיניות ריסון הירי על ארגוני טרור אחרים ואף עוצרת לעיתים פעילי ארגונים "סוררים" המנסים להמרות את פיה. להערכתנו ספק רב אם מדיניות זו תופסת גם לגבי החדרת פעילים וחוליות טרור לשטח ישראל לביצוע פיגועים. החדרתו של טלאלקה ממחישה, כי רצועת עזה נותרה מוקד פוטנציאלי של החדרת מחבלים בודדים או חוליות טרור לשטח ישראל תוך ניצול הגבול הישראלי-מצרי הפרוץ.

גיוס והכשרה לפעילות טרור

4. על פי כתב האישום, במהלך שנת 1999 בהיותו תלמיד בית ספר גויס טלאלקה לתנועת התלמידים האסלאמית של חמאס (המהווה באופן מסורתי מאתר לגיוס פעילים של התנועה). במסגרת חברותו בתנועת הנוער השתתף בישיבות סודיות שהתקיימו פעמיים בשבוע במסגד בנוציראת ושימש אחראי על חוליה, שעסקה בעיקר בהשתתפות בתהלוכות, כתיבת סיסמאות והדבקת פוסטרים. כמו כן למד במסגרת התנועה לימודי דת ואף ביקר בביתם של עבד אלעזיז אלרנתיסי ושיח’ אחמד יאסין שנהרגו בסיכולים ממוקדים ע"י ישראל. 2

5. לאחר כשנה של פעילות הצטרף טלאלקה כחבר בחולייה מבצעית של חמאס. פעילותו בחוליה הופסקה במהלך 2006 לאחר שהתגלעו חילוקי דעות בינו לבין ראש החוליה. הרקע לחילוקי הדעות היה רצונו של עבד אלרחמן טלאלקה, כי חברי החוליה יעמיקו יותר בלימודי הדת. לאחר שהפסיק פעילותו בחמאס פנה לפעיל הזרוע הצבאית/טרוריסטית של וועדות ההתנגדות העממית בסוברו, כי הוא פעיל אלקאעדה, ושוחח עימו אודות ביצוע פיגועי התאבדות. עבד אלרחמן טלאלקה הביע הסכמתו לבצע פעולת התאבדות וסוכם כי יעבור לשם כך הכשרה צבאית. האימונים שעבר כללו כשישה מפגשים בני שעתיים כל אחד שכללה הכנת פצצות, פיצוץ חגורות נפץ, ירי בכלי נשק שונים, תנועה בתוך קהל מבלי לעורר חשד, שימוש במכשיר ניווט GPS , מעקב אחר אנשים, שיטות לאיסוף מידע ושיטות החקירה של כוחות הביטחון הישראליים במידה וייעצר. כמו כן מומן לו קורס נהיגה. מאופי ההכשרה ניכר שהכוונה לא הייתה לשולחו לביצוע פיגוע התאבדות.

החדרתו של טלאלקה לישראל והמשימות שקיבל

6. עם תום תקופת ההכשרה התבקש עבד אלרחמן טלאלקה לחדור לשטח ישראל, לרכוש בה תעודת זהות ורכב הרשום על שם אזרח ישראלי ולקנות מכשיר טלפון נייד. כמו כן התבקש לאסוף מידע על בסיסי צה"ל ותחנות משטרה. תוכנן, כי הוא יבצע מספר פיגועים במתווים שונים:

א. חטיפה של חיילים ורציחתם -לאחר ביצוע חטיפה של חייל צה"ל היה אמור עבד אלרחמן טלאלקה לקבור את הגופה, לסמן מיקומה באמצעות מכשיר הניווט ולהעביר את המידע לשולחיו ברצועה לצורך ניהול מיקוח על שחרור אסירים פלסטינים.

ב. פיגוע התאבדות – תוכנן כי במידה ופיגוע החטיפה יכשל ישלחו אליו מרצועת עזה פעילים נוספים לביצוע פיגוע התאבדות או שהוא עצמו יגייס מפגע מתאבד באחד המסגדים בשטח ישראל מקרב ערביי ישראל או תושבי יהודה ושומרון על מנת שאלה פיגוע ההתאבדות תוכנן להתבצע באמצעות חגורת נפץ או תיק גדול שיכיל חומרי נפץ .

ג. פיצוץ מכונית תופת – זאת ע"י מילכוד הרכב שרכש ופיצוצו באמצעות הפעלה מרחוק באמצעות מכשיר טלפון נייד או שעון במקום הומה אדם או בתחנת משטרה .

7. את החומרים להכנת חומרי הנפץ התבקש טלאלקה להשיג באמצעות פעילי טרור עמם היו קשורים משלחיו או לרכוש אותם בעצמו בבתי מרקחת, מוסדות רפואיים וחנויות לשיווק ציוד חקלאי. הוא התבקש לרכוש כמויות קטנות בכל פעם על מנת שלא לעורר חשד.

המעבר לשטח ישראל

8. ב-12 במאי 2009 עבר טלאלקה בסיוע פעילים מרצועת עזה דרך מנהרה ברפיח לרפיח המצרית שם שהה כשבועיים בדירת מסתור. הוא שילם 1,000$ למארחיו עבור התקופה בה שהה בביתם. ב-1 ביוני עבר את הגבול בין מצרים לישראל בסיועם של אזרחים מצריים . לאחר שנכנס לשטח ישראל עלה על אוטובוס בדרכו לבאר שבע ונעצר על ידי כוחות הביטחון. .


1 על פי דיווח שירות ביטחון כללי ונוסח כתב האישום שהוגש ב-5 ביולי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

2 שני מנהיגי תנועת חמאס, אחמד יאסין נהרג בסיכול ממוקד ב-22 מרץ 2004 עבד אלעזיזי רנתיסי שהחליף אותו בתפקידו, נהרג בסיכול ממוקד ב-17 אפריל 2004

 

לראש העמוד