מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (17-11 במאי 2022)

יחיא אלסנואר מבקר במשרדי אלג'זירה בעזה ומנחם את עובדי המשרד בעקבות מותה של שירין אבו עאקלה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 14 במאי 2022)

יחיא אלסנואר מבקר במשרדי אלג'זירה בעזה ומנחם את עובדי המשרד בעקבות מותה של שירין אבו עאקלה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 14 במאי 2022)

חמושים פלסטיניים משתתפים בהוצאת גופת אבו עאקלה מג'נין לכיוון ראמאללה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 11 במאי 2022)

חמושים פלסטיניים משתתפים בהוצאת גופת אבו עאקלה מג'נין לכיוון ראמאללה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 11 במאי 2022)

חמושים פלסטיניים משתתפים בהוצאת גופת אבו עאקלה מג'נין לכיוון ראמאללה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 11 במאי 2022)

חמושים פלסטיניים משתתפים בהוצאת גופת אבו עאקלה מג'נין לכיוון ראמאללה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 11 במאי 2022)

עימותים אלימים בכניסה הצפונית לאלבירה (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 במאי 2022)

עימותים אלימים בכניסה הצפונית לאלבירה (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 במאי 2022)

מפגן ביריחו (דף הפייסבוק של ופא, 15 במאי 2022)

מפגן ביריחו (דף הפייסבוק של ופא, 15 במאי 2022)

מחמד אשתיה בעצרת המרכזית בראמאללה.

מחמד אשתיה בעצרת המרכזית בראמאללה.

תהלוכה בעזה לרגל ציון יום הנכבה (מען, 15 במאי 2022)

תהלוכה בעזה לרגל ציון יום הנכבה (מען, 15 במאי 2022)

  • במהלך השבוע בוצעו שני פיגועים: פיגוע דקירה דרומית לשכם והשלכת בלוק לעבר מכונית באזור בית אל. לא היו נפגעים.
  • כוחות ביטחון ישראלים המשיכו במהלך השבוע בפעילות סיכול ומנע אינטנסיבית למעצר חשודים בפעילות טרור ותפיסת אמצעי לחימה. במהלך הפעילות נהרג לוחם ביחידה מיוחדת של משמר הגבול. כמו כן נהרגו במהלך האירועים שירין אבו עקאלה, עיתונאית בכירה ברשת אלג’זירה, ודאוד אלזבידי, אחיו של זכריא אלזבידי, המרצה עונש מאסר בישראל. מותם של השניים עורר תגובות רבות ועימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים. בעקבות מותה של העיתונאית פתחו נציגויות הרשות הפלסטינית ברחבי העולם בהוראת אבו מאזן סוכות אבלים והחלו בקמפיין להכפשת וגינוי ישראל. לפי שעה הפלסטינים מסרבים לשיתוף פעולה בחקירת נסיבות המוות.
  • ברחבי יהודה שומרון ורצועת עזה צוין “יום הנכבה”[1]. למרות קריאות להשתתף באירועים, הענות הציבור הייתה נמוכה יחסית. רוב האירועים התקיימו הרחק ממוקדי חיכוך עם כוחות ביטחון ישראלים. לרגל יום הנכבה הכריז אבו מאזן על פרויקט לאומי להדפסה מחדש של ספרים שנכתבו לפני הנכבה כדי לחזק את המורשת הפלסטינית.
  • ישראל הודיעה על פתיחה מחדש של מעבר ארז לאחר כשבועיים בהם היה סגור. פתיחת המעבר תאפשר חזרה לעבודה בישראל של פועלים מהרצועה.
פיגועים
  • 17 במאי 2022 בוצע ניסיון פיגוע דקירה סמוך לחוארה, דרומית לשכם, פלסטיני חמוש בסכין החל לרוץ לעבר החיילים שאבטחו את המקום, הלוחמים ירו לעברו והוא נפצע. לא היו נפגעים לכוחותינו (דובר צה”ל, 17 במאי 2022).
  • ב-13 במאי 2022 זיהו תצפיות צה”ל באזור בית אל חשוד משליך בלוק לעבר כלי רכב ישראלי ומנסה לפתוח את דלתות כלי הרכב בו היו אזרחים ישראלים. אחד הלוחמים פתח בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי לעבר המחבל אשר נפצע ופונה לטיפול רפואי. ברשותו נמצאו סכין ובקבוק חומצה (דבר צה”ל, 13 במאי 2022).
המחבל מנסה לפתוח את דלת כלי הרכב לאחר השלכת הבלוק (דובר צה"ל, 13 במאי 2022)
המחבל מנסה לפתוח את דלת כלי הרכב לאחר השלכת הבלוק (דובר צה”ל, 13 במאי 2022)
סיכול פיגועים
  • בליל 16-15 במאי 2022 עצרה המשטרה בצומת תפוח כלי רכב שעורר את חשדם. בכלי הרכב נסע פלסטיני, בן 22, תושב אלבירה (סמוך לראמאללה). ברשותו נמצא גרזן ומכתב התאבדות. בחקירתו מסר כי הסתובב במשך כשעה במטרה למצוא ישראלים שעומדים לבדם וכי בא לרצוח מתנחלים כנקמה על מות חבריו.
  • ב-13 במאי 2022 נעצר פלסטיני, תושב טול כרם, בצור יצחק. ברשותו נמצאו סכין ומכתב התאבדות. הוא הודה בחקירתו כי התכוון לבצע פיגוע כנקמה על מות אחיו שנהרג סמוך למקום בתאונת דרכים (דוברות המשטרה, 14 במאי 2022).
  • ב-11 במאי 2022 התנפל פלסטיני על השוטרים סמוך לשער הכותנה במזרח ירושלים תוך שהוא קורא אללה אכבר ומניף את ידו. בתגובה ירו השוטרים לעברו לאחר שחשדו כי הוא מחבל הוא נפצע והובא לבית החולים. לאחר בדיקה הסתבר כי לא הייתה ברשותו סכין (דוברת המשטרה, 11 במאי 2022).
פיגועים משמעתיים[2]

פיגועים משמעתיים

פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראלים המשיכו במהלך השבוע בפעילות סיכול ומנע אינטנסיבית למעצר מבוקשים החשודים בפעילות טרור ותפיסת אמצעי לחימה בלתי חוקיים. רוב הפעילות התמקד באזור ג’נין המהווה לאחרונה מוקד לפעילות טרור. בפעילות כוחות הביטחון במהלך השבוע נתפסו כמה עשרות מבוקשים והוחרמו אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 17-10 במאי 2022).
  • ב-13 במאי 2022 בפעילות כוחות הביטחון, באזור הכפר ברקין, נהרג לוחם יחידה מיוחדת במשמר הגבול. הכוחות פעלו באזור במטרה ללכוד את מחמוד אלדבעי, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיה אחראי לביצוע ירי לעבר כוחות צה”ל בשבועות האחרונים. ביתו של אלדבעי כותר ובוצע לעברו ירי מאסיבי הוא נכנע והסגיר עצמו. כמה מבוקשים נוספים נעצרו. במהלך הפעילות ירו עשרות חמושים פלסטינים אש כבדה לעבר הכוחות. לקראת סיום הפעילות נפצע לוחם משמר הגבול באורח אנוש ומת בבית החולים.
זבד 3
חילופי אש בין חמושים פלסטיניים לבין כוחות ביטחון ישראליים בברקין (אלקדס אלערבי, 13 במאי 2022)
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות רשמית על הריגתו והתפארה בכך שאנשיה הטמינו מארב מתוכנן לכוחות הישראלים והצליחו להרוג אחד מהחיילים (אתר הזרוע הצבאית, 13 במאי 2022). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על 13 נפגעים מירי במהלך חילופי האש (QUDS NET, 13 באפריל 2022).
  • בפעילות כוחות ביטחון באלבירה נהרג פלסטיני מירי כוחות צה”ל. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח, כי ההרוג הוא ת’אא’ר ח’ליל מצלט אליאזורי, בן 18 מאלבירה (דף הפייסבוק משרד הבריאות הפלסטיני, 11 במאי 2022). באתרים אחרים דווח, כי ההרוג היה בן 16 (מען, חשבון הטוויטר של PALDF, 11 במאי 2022). עדי ראייה במקום דיווחו, כי הוא לא היה חמוש אלא רק צעק “אללה אכבר” והתנפל על חייל (אלקדס אלערבי, 11 במאי 2022). אבו מאזן התקשר לאביו ומסר לו את תנחומיו על מות בנו (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 11 במאי 2022).
ההרוג הפלסטיני באלבירה ת'אא'ר אליאזורי (חשבון הטוויטר של PALDF, 12 במאי 2022)
ההרוג הפלסטיני באלבירה ת’אא’ר אליאזורי (חשבון הטוויטר של PALDF, 12 במאי 2022)
עיתונאית פלסטינית נהרגה בג’נין
  • ב- 11במאי 2022, במהלך פעילות כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין, נהרגה שירין אבו עאקלה, אזרחית ארה”ב, כתבת השטח הבכירה של אלג’זירה בערבית בישראל ובשטחים. עלי סמודי, עיתונאי פלסטיני נוסף, שהיה, ככל הנראה, ליד אבו עאקלה, נפצע קל בחילופי האש. ראש הממשלה נפתלי בנט ציין כי ישנה אפשרות לא מבוטלת שהיא נהרגה מאש אקראית של חמושים פלסטינים (חשבון הטוויטר של נפתלי בנט, 11 במאי 2022). גורמים בצה”ל ציינו כי במקום הייתה כמות גדולה של חמושים פלסטינים, אשר ביצעו ירי מאסיבי לעבר כוחות צה”ל וכי הם מתחקרים את האירוע. הם קראו לפלסטינים לשתף פעולה בחקירה (דובר צה”ל, 11 במאי 2022).
  • ב-12 במאי 2022 הציגו מפקד פיקוד מרכז ומפקד חטיבת הקומנדו לרמטכ”ל את מסקנות הביניים של תחקיר אירוע הירי[3]. על פי הממצאים בליל 11 במאי 2022 יצאו לוחמי צה”ל למבצע מעצרים בנפת ג’נין במסגרת הפעילות במחנה הפליטים ג’נין נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר הכוחות לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי רכב הצבאיים בסמוך ללוחמים. בשעות הבוקר, לקראת סיום המבצע, בעת יציאת הכוחות נפגעה מחילופי האש עיתונאית פלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה. מתחקיר הביניים שערך צה”ל לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת. בצה”ל הדגישו שקבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להצביע על מקור הירי (דובר צה”ל, 12 במאי 2022).
  • מותה של העיתונאית, שהייתה מוכרת היטב לפלסטינים, הפך אותה לסמל והיא כונתה “שהידה”. לנוכח מעמדה הבינלאומי זכה מותה להדים נרחבים בתקשורת הפלסטינית הערבית והבינלאומית. הפלסטינים האשימו את ישראל בהריגתה. הרשות הפלסטינית פרסמה ממצאים לפיהם בשטח בו היא נהרגה פעלו רק כוחות ישראלים.
תמונת ענק של שירין אבו עאקלה על בניין הטלוויזיה הפלסטינית בראמאללה
 (חשבון הטוויטר של PALINFO, 14 במאי 2022)
(חשבון הטוויטר של PALINFO, 14 במאי 2022)
תמונת ענק של שירין אבו עאקלה על בניין הטלוויזיה הפלסטינית בראמאללה
  • במסיבת עיתונאים שערך המכון לרפואה משפטית בשכם, שם נבדקה גופתה, נמסר ששלב הנתיחה הראשון של הגופה הסתיים וכי תוצאות שלב זה מוכיחות, כי היא נפגעה פגיעה ישירה וקטלנית בראשה אך אין כעת פרטים על הקליע מי באמת ירה בה או ראייה לכך שהירי היה ממרחק של פחות ממטר. לדבריהם מתבצעות עתה בדיקות מעבדה של הקליע כדי למצוא מי הגורם שאחראי למותה (סוא, 11 במאי 2022).
  • מותה עורר גל של תגובות :
    • לשכת אבו מאזן הצהירה שישראל היא האחראית ל”פשע” הנתעב אשר הוא חלק ממדיניות היומיומית שנוקטת ישראל. לדברי ההודעה ישראל פוצעת והורגת עיתונאים במטרה לטשטש את האמת ולעשות את פשעיו בשקט (ופא, 11 במאי 2022).
    • אבו מאזן התקשר לוליד אלעמרי, מנהל משרדי אלג’זירה בישראל, והביע את תנחומיו לרשת ולמשפחתה. הוא ציין שפלסטין איבדה את אחת מ”אבירי האמת” שפעלו במלוא הכנות והאמינות להעביר את הנראטיב הפלסטיני לעולם ותיעדו את “פשעי ישראל” נגד העם הפלסטיני (ופא, 11 במאי 2022).
    • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הטיל את האחריות המלאה למותה על ישראל ואמר כי הם ינהלו חקירה נפרדת וישלחו עותק לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) . הוא ציין שהם לא יסכימו לשום הצעה לחקירה מטעם ישראל וכי החקירה תהיה פלסטינית והם יחלקו את תוצאותיה עם המדינות הרלוונטיות קטר וארה”ב (אלג’זירה, 12 במאי 2022). בשיחה עם כתבתBBC אמר אשתיה כי התביעה הכללית הפלסטינית בתיאום עם מכון הפלסטיני לרפואה משפטית יבררו את כל הפרטים סביב נסיבות מותה ויכינו את התיק שיועבר לבית הדין הפלילי הבינלאומי. הוא קרא לגורמים בינלאומיים לפעול נגד מעשיה של ישראל כי אי אפשר להמשיך לשתוק (BBC, 12 במאי 2022).
    • חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, האשים את ממשלת ישראל ברצח שירין והדגיש כי הנושא יועבר לבית הדין הפלילי הבינלאומי. הוא אישר כי ישראל ביקשה לנהל חקירה משותפת ולמסור לה את הקליע והדגיש כי הם סרבו לבקשה הישראלית. הם הדגישו בפני הישראלים שהם ישלימו את החקירה באופן עצמאי ויעדכנו את משפחתה את ארה”ב ואת קטר בתוצאותיה בשקיפות גבוהה (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 12 במאי 2022).
    • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, וח’אלד משעל, חבר הלשכה המדינית והאחראי על חמאס “בחוץ”, התקשרו למערכת אלג’זירה כדי להביע את תנחומיהם על “מות הקדושים” של העיתונאית. הניה שיבח את חשיבות העיתונאים עבור ניצחון האמת והצהיר שהעיתונאים הפלסטינים ימשיכו את דרכה של אבו עאקלה (אתר חמאס, 11 במאי 2022).
    • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה נמסר, כי מדובר “בהרגל של ישראל” לפגוע בעיתונאים במסגרת הניסיונות הבלתי נלאים והנואשים להסתיר את פשעיה והשתיק את קול האמת (אתר הזרוע הצבאית, 11 במאי 2022).
    • יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ערך ביקור במשרדי רשת אלג’זירה והביע תנחומים על מותה. הוא ציין שמי שנתן את ההוראה בחודש מאי 2021 (מבצע “שומר החומות”) לתקוף את מגדל אלג’לאא’ בעזה בו שכנו משרדי אלג’זירה הוא זה שנתן את ההוראה להתנקש בחיי שירין אבו עאקלה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 14 במאי 2022).
 יחיא אלסנואר מבקר במשרדי אלג'זירה בעזה ומנחם את עובדי המשרד בעקבות מותה של שירין אבו עאקלה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 14 במאי 2022)    יחיא אלסנואר מבקר במשרדי אלג'זירה בעזה ומנחם את עובדי המשרד בעקבות מותה של שירין אבו עאקלה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 14 במאי 2022)
יחיא אלסנואר מבקר במשרדי אלג’זירה בעזה ומנחם את עובדי המשרד בעקבות מותה של שירין אבו עאקלה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 14 במאי 2022)
    • גדוד ג’נין של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין , הודיע כי כוחות צה”ל נכנסו למחנה הפליטים ג’נין אך נחשפו על ידי לוחמי הגדוד אשר ירו לעברם והשליכו מטענים. לאחר שכוחות צה”ל נכשלו במשימתם הם החליטו לנקום בעיתונאים הפלסטינים והרגו את שירין אבו עאקלה ופצעו עיתונאי נוסף (ערוץ הטלגרם של גדוד ג’נין, 11 במאי 2022).
  • ב-12 במאי 2022 ערכה לה הרשות הפלסטינית טקס אשכבה ממלכתי במקטאעה בראמאללה. בטקס השתתפו אלפי בני אדם בראשם אבו מאזן, בכירי הרשות ואנשי דת. שיירה צבאית הובילה את ארונה כשהוא עטוף בדגל פלסטין. בתום הטקס הועבר הארון למזרח ירושלים. בנאום שנשא אבו מאזן בטקס האשכבה אמר כי הוא מטיל על ישראל את האחריות המלאה למתה. הוא הדגיש, כי הם מתנגדים לחקירה משותפת עם ישראל מכיוון שישראל היא זו אשר ביצעה את הפשע. הוא גם ציין שבכוונתם להגיש תביעה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (אלג’זירה, 12 במאי 2022).
  • ב-13 במאי 2022 נערכה לה הלוויה בה השתתפו אלפים. בתחילת מסע ההלוויה כאשר הוצא הארון לחצר בית החולים הצרפתי במזרח ירושלים מנעו כוחות משטרה ישראלים מהמשתפים ומנושאי הארון קיום מסע רגלי שהיה בניגוד למה שסוכם מראש. במקום פרצו עימותים אלימים ולעבר השוטרים הושלכו בקבוקים. כוחות המשטרה תועדו במצלמות התקשורת העולמית כשהם מכים באלות את משתתפי ההלוויה כולל את נושאי הארון.
חמושים פלסטיניים משתתפים בהוצאת גופת אבו עאקלה מג'נין לכיוון ראמאללה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 11 במאי 2022)    חמושים פלסטיניים משתתפים בהוצאת גופת אבו עאקלה מג'נין לכיוון ראמאללה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 11 במאי 2022)
חמושים פלסטיניים משתתפים בהוצאת גופת אבו עאקלה מג’נין לכיוון ראמאללה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 11 במאי 2022)
  • ב-14 במאי 2022 שב והצהיר אבו מאזן כי הם מסכימים למעורבות בינלאומית בחקירת מותה של שירין אבו עאקלה אבל מתנגדים לכל מעורבות ישראלית בחקירה. מחמד אלשלאלדה, שר המשפטים ברשות הפלסטינית, אמר שלאחר שיושלם תיק החקירה הוא יועבר לבית הדין הפלילי הבינלאומי. לדבריו הייתה זו התנקשות מכוונת המהווה פשע מלחמה והכרחי להקים וועדת חקירה בין אם ישראל תכיר בפשע שלה בין אם לאו. לדבריו כלי הנשק בו בוצע הירי הוא כלי נשק ישראלי.
קמפיין פלסטיני בינלאומי לגינוי ישראל בעקבות הריגת העיתונאית
  • בעקבות מותה הודיע ד”ר אחמד אלדיכ, יועץ פוליטי בכיר של שר החוץ הפלסטיני, כי בהתאם להנחיות אבו מאזן ומחמד אשתיה ושר החוץ הפלסטיני פתחו נציגויות הרשות הפלסטינית ברחבי העולם סוכות אבלים לזכרה של העיתונאית שירין אבו עאקלה למשך שלושה ימים. לדברי אלדיכ, הנציגים הפלסטינים ברחבי העולם החלו בקמפיין מול גורמי משרד החוץ השונים במדינותיהם להכפשת וגינוי ישראל. במסגרת זו, הם מוסרים פרטים אודות הריגתה של שירין אבו עאקלה ומטילים על ישראל את האחריות המלאה על מותה ודורשים להעמיד לדין את האחראים (אתר משרד החוץ הפלסטיני, 16 במאי 2022).
מותו של דאוד אלזבידי
  • במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראלים בוואדי ברקין (בו נהרג לוחם משמר הגבול), נפצע דאוד אלזבידי, פעיל פתח, אחיו של זכריא אלזבידי (אחד מששת האסירים הנמלטים מכלא גלבוע). ב-15 במאי 2022 מת מפצעיו בבית חולים בישראל אליו פונה. דאוד אלזבידי, בן 43 ממחנה הפליטים בג’נין, אסיר לשעבר, אשר ריצה 12 שנות מאסר בישראל (מען, צפא, 15 במאי 2022). בפוסט שהעלה בינואר 2022, הוא כתב :”אם לחיות, תחיה כמו אריה, ואם למות, תמות בגבורה, וחי אללה שאני אוהב את המוות כמו שאתם אוהבים את מקומות העבודה שלכם” (חשבון הטוויטר של עאשק אלקסאם, 15 במאי 2022)
מימין : דאוד אלזבידי חמוש בנשק (צפא, 15 במאי 2022). משמאל: הפוסט שהעלה  (חשבון הטוויטר של עאשק אלקסאם, 15 במאי 2022)
מימין : דאוד אלזבידי חמוש בנשק (צפא, 15 במאי 2022). משמאל: הפוסט שהעלה
(חשבון הטוויטר של עאשק אלקסאם, 15 במאי 2022)
  • בעקבות הידיעה על מותו קראה הזרוע הצבאית של פתח בג’נין לנקום את מותו “נקמה התואמת את דרגתו הבכירה” (אלזבידי היה פעיל מנגנוני הביטחון של הרשות). היא גם קראה לקיים יום אבל ושביתה כללית של מסחר ומוסדות החינוך ולהכריז על “יום זעם”. עשרות חמושים רעולי פנים ערכו הלוויה סמלית בג’נין סמוך לביתו (גופתו מוחזקת על ידי ישראל). באירוע השתתף גם פתחי חאזם, אביו של המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב, שאמר בנאום שנשא כי דם השהידים לא יפסיק לזרום עד לשחרור אלאקצא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 15 במאי 2022).
אביו של המחבל רעד חאזם מניף דגל חמאס בהפגנה במחנה הפליטים בג'נין (חשבון הטוויטר של QUDSN, 15 במאי 2022).     הלוויה סמלית לדאוד אלזבידי (ערביי48, 15 במאי 2022)
מימין : אביו של המחבל רעד חאזם מניף דגל חמאס בהפגנה במחנה הפליטים בג’נין (חשבון הטוויטר של QUDSN, 15 במאי 2022). משמאל: הלוויה סמלית לדאוד אלזבידי (ערביי48, 15 במאי 2022)
  • אבו מאזן שוחח עם יחיא אלזבידי, אחיו של ההרוג, ניחם אותו ואת משפחתו ואף שיבח את מורשת המאבק של משפחת אלזבידי מאז שנת 2002 (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 16 במאי 2022). מחמד אשתיה פרסם פוסט בו שלח את תנחומיו למשפחת ההרוג (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 15 במאי 2022).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את מה שהגדיר “פשע הריגת השהיד דאוד אלזבידי”. בהודעה שפרסם הא הטיל את האחריות על ישראל על “פשעי ההוצאה להורג”. משרד החוץ גם ציין כי זהו תרגום ישיר של הנחיות הדרג המדיני בישראל המתגאה בכך שהחיילים פועלים ללא הגבלות (דף הפייסבוק של משרד החוץ, 15 במאי 2022).
  • המועצה המהפכנית של פתח פרסמה הודעת גינוי בה ציינה כי האירוע מצטרף לסדרת “הפשעים” שישראל מבצעת נגד העם הפלסטיני ומעידה על פאשיזם ישראלי ועל כך שהיא אימצה מדיניות של הוצאה להורג (ופא, 16 במאי 2022).
  • חמאס ציינו כ דמו של השהיד ושל כל חלל פלסטיני הוא בבחינת דלק למאבק המתמשך בישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 15 במאי 2022). זאהר ג’בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הביע תנחומים וקרא להסלמה הוא שיבח את מחנה הפליטים ג’נין וכינה אותו מאגר המהפכה וחממת ההתנגדות (אתר חמאס, 15 במאי 2022).
  • בהודעה שפרסם הגה’אד האסלאמי בפלסטין הוא האשים את ישראל בחיסולו וקרא לכל הפלסטינים שלא לעבור על כך לסדר היום ולהגיב בהמשך ג’האד והתנגדות. הם גם שיבחו את מחנה הפליטים ג’נין המהווה לדבריהם “מודל ייחודי לאחדות להקרבה והמאבק נגד ישראל” (“הכיבוש”) (פאל טודיי, 15 במאי 2022).
טה אלזבידי, בנו הבכור של דאוד אלזבידי, נושא את נשקו האישי של אביו 
 (דף הפייסבוק  All In Jerusalem, 15 במאי 2022)
טה אלזבידי, בנו הבכור של דאוד אלזבידי, נושא את נשקו האישי של אביו
(דף הפייסבוק All In Jerusalem, 15 במאי 2022)
הפרות סדר אלימות במהלך הלוויה במזרח ירושלים
  • וליד שריף, תושב בית חנינא, שנפצע באורח קשה לפני כחודש במתחם הר הבית כאשר השתתף במהומות, כשהוא רעול פנים ויידה אבנים לעבר הכוחות, ובהמשך נפל במהלך מנוסתו. הוא אושפז בבית החולים ונפטר מפצעיו. מסע ההלוויה שלו נערך במזרח ירושלים ב-16 במאי 2022 בשעות הערב ועבר במתחם אלאקצא. במהלך מסע ההלוויה פרצו עימותים אלימים בין מאות פלסטינים לבין כוחות המשטרה. המשתתפים קראו קריאות הסתה הניפו דגלי פלסטין והתעמתו עם כוחות הביטחון. העימותים התפשטו למספר מוקדים נוספים במזרח ירושלים כולל מתחם בית הקברות המוסלמי ברחוב צלאח אלדין. מוקד נוסף היה בשכונת אבו טור.
  • כוחות משטרה גדולים ולוחמי משמר הגבול פעלו נגד המפגינים אשר יידו אבנים, בלוקים, חפצים כבדים ובקבוקים. באירועים נפצעו שישה שוטרים באורח קל, שניים מהם פונו לקבלת טיפול רפואי. נגרם נזק למספר כלי רכב ותשתיות נפגעו מספר עוברי אורח שהיו באזור. המשטרה גם עצרה חמישה חשודים לאחר שכלי הרכב בו נסעו במהירות לעבר לוחמי משמר הגבול פגע בעובר אורח שהיה במקום (דוברות המשטרה, 16 במאי 2022).
  • גורמי רפואה פלסטינים דיווחו על כשבעים פצועים פלסטינים. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי כוחות משטרה תקפו את משתתפי ההלוויה. הרשות הפלסטינית וחמאס פרסמו הודעות גינוי.
אירועי “יום הנכבה”
  • ערב “יום הנכבה” (15 במאי 2022) הגבירו כלי התקשורת של חמאס את ההתססה בקרב הציבור הפלסטיני בדיווחי חמאס. הציבור הפלסטיני נקרא שוב להגיע בהמוניו למסגד אלאקצא. יצוין כי לאירועים לא הייתה היענות ציבורית נרחבת וכי רובם עברו ללא אירועים מיוחדים. מרבית האירועים התקיימו רחוק ממוקדי החיכוך למעט מספר מוקדים כגון הכניסה הצפונית לאלבירה שבה דווח על כארבעים פצועים במהלך עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 במאי 2022).
עימותים אלימים בכניסה הצפונית לאלבירה (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 במאי 2022)    עימותים אלימים בכניסה הצפונית לאלבירה (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 במאי 2022)
עימותים אלימים בכניסה הצפונית לאלבירה (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 במאי 2022)
  • במהלך “יום הנכבה” הופעלו צופרים למשך 74 שניות ברחבי יהודה ושומרון. בערים השונות התקיימו פעילויות חינוכיות, אירועי תרבות, הפגנות ותהלוכות בפעילויות השתתפו בכירי הרשות ופתח. העצרת המרכזית התקיימה בראמאללה.
 מחמד אשתיה בעצרת המרכזית בראמאללה.   מפגן ביריחו 
 (דף הפייסבוק של ופא, 15 במאי 2022)
מימין: מחמד אשתיה בעצרת המרכזית בראמאללה. משמאל: מפגן ביריחו (דף הפייסבוק של ופא, 15 במאי 2022)
  • בעזה התקיימו אירועים ציבוריים במרכזי הערים ובבתי הספר, הרחק ממוקדי החיכוך מול גדר הביטחון על גבול ישראל. בעצרת המרכזית בעזה נשאו משתתפים שלטים בה קראו למימוש זכות השיבה והדגישו כי ירושלים היא בירת פלסטין (מען, 15 במאי 2022).
  • ב-12 במאי 2022 התקיימה עצרת מזרחית לעזה לרגל יום הנכבה. בעצרת השתתפו כמה מאות פלסטינים . במהלך העצרת נאמו גורמים מהוועדה הלאומית וציינו כי יש להתעמת עם ישראל. חברי הוועדה גם גינו את האיומים על חייו של יחיא אלסנואר ושיבחו את התנהלות ערביי ישראל במהלך מבצע “שומר החומות” (פאל אינפו, 12 במאי 2022). בהודעה רשמית שפרסמה חמאס לציון יום הנכבה נאמר כי “ההתנגדות”, ובראשה ההתנגדות המזוינת, היא הדרך למאבק בישראל (אתר חמאס, 15 במאי 2022).
תהלוכה בעזה לרגל ציון יום הנכבה (מען, 15 במאי 2022)    תהלוכה בעזה לרגל ציון יום הנכבה (מען, 15 במאי 2022)
תהלוכה בעזה לרגל ציון יום הנכבה (מען, 15 במאי 2022)
שימור מורשת הנכבה והזהות הפלסטינית
  •  לאחר שאבו מאזן קיבל לידיו חמישים ספרים שנכתבו לפני הנכבה, אשר הודפסו מחדש, הכריז אבו מאזן על פרויקט ההדפסה מחדש של הספרים כעל פרויקט לאומי שנועד לשמר את המורשת הלאומית והזהות הפלסטינית ולהבליט את נוכחותם בפלסטין. בהקדמה אישית שכתב אבו מאזן בכתב ידו לספרים הראשונים הוא הדגיש את חשיבות הפרויקט, את החומר הספרותי העשיר שהוא מכיל התורם, לדבריו, לחיזוק הזהות הפלסטינית. עאטף אבו סיף, שר התרבות ברשות, עדכן כי קיימים כ- 1,400 ספרים שפורסמו טרום הנכבה (ופא, 14 במאי 2022).
הקדמה בכתב ידו של אבו מאזן (ופא, 14 במאי 2022)
הקדמה בכתב ידו של אבו מאזן (ופא, 14 במאי 2022)
חלק מחמישים  הספרים שהודפסו מחדש (ופא, 14 במאי 2022)     חלק מחמישים  הספרים שהודפסו מחדש (ופא, 14 במאי 2022)
חלק מחמישים הספרים שהודפסו מחדש (ופא, 14 במאי 2022)
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

סיכל ניסיון הברחה ימית
  • ב-8 באפריל 2022 סיכלו כוחות ביטחון ישראלים תשתית להברחה בדרך הים של רכיבים לייצור אמצעי לחימה עבור ארגוני הטרור ברצועת עזה  בעקבות מידע מודיעני, נעצרו שלושה מעורבים לאחר שיצאו בליל 8 באפריל 2022 ממעגנת עזה והחלו בשייט לאורך המרחב הימי שממול לרצועת עזה, הסמוך למצרים. כשניסו לחצות את הגבול לכיוון המים הטריטוריאליים של מצרים נעצרו על ידי כוחות צה”ל.  לוחמי זרוע הים השתלטו על כלי השיט, עצרו את החשודים והעבירו אותם לחקירה .העצורים הם: מחמוד עזיז בכר אשר נעצר לפני כשנתיים לאחר ניסיון כושל של הברחת אמצעי לחימה עבור חמאס וריצה שנה מאסר בכלא הישראלי והיה מעורב בהברחות נוספות מאז שחרורו; אחמד אסמאעיל פציח ומחמד נהאד סילאווי, תושבי אזור החוף בעזה, אשר לצד עיסוקם בדייג היו מעורבים בפעילות הברחות ימיות  מחקירתם של השלושה עלה כי היו בדרכם לבצע הברחה ימית של ציוד אסור שחלקו יועד לחמאס. ההברחה נעשתה בשליחות גורמי חמאס ברצועה ובתאום עמם (דובר צה”ל, 11 במאי 2022).
סיכול רשת הברחה ימית (דובר צה"ל, 11 במאי 2022)    סיכול רשת הברחה ימית (דובר צה"ל, 11 במאי 2022)
סיכול רשת הברחה ימית (דובר צה”ל, 11 במאי 2022)
פתיחה מחדש של מעבר ארז
  • לאחר כשבועיים בהם היה סגור, בתום הערכת מצב ביטחונית, החליט מתאם פעולות הממשלה בשטחים לפתוח מחדש את מעבר ארז ליציאת פועלים מרצועת עזה לישראל החל מ-15 במאי 2022. מתאם הפעולות ציין כי המשך מדיניות הפתיחה תתאפשר בהתאם להערכת המצב ולשמירה על היציבות הביטחונית (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 במאי 2022). מעבר ארז נסגר ב-3 במאי 2022 לקראת אירועי יום העצמאות וסגירתו הוארכה בשל הפיגוע באלעד במוצאי יום העצמאות .
תגובת חמאס לפרסום שמו של הקצין הישראלי שנהרג בתקרית בעזה בנובמבר 2018
  • ב-15 במאי 2022 פרסמה ישראל באופן חריג את שמו ותמונתו של קצין צה”ל שנהרג במהלך פעילות מבצעית מיוחדת בח’אן יונס בשנת 2018. חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי הם פרסמו את שמו של הקצין שנהרג על ידי הזרוע הצבאית של חמאס בנובמבר 2018, עוד טרם פורסם המידע בישראל. לדבריו, הפרסום מאשר את היכולת המודיעינית של הזרוע. קאסם גם ציין שברשות הזרוע הצבאית עוד מידע רב לגבי המבצע המוכיח ש”ההתנגדות” יכולה להביס את היחידות המיוחדות של ישראל (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 15 במאי 2022).
ביקור אבו מאזן במאע”מ
  • אבו מאזן הגיע למאע”מ, בראש משלחת פלסטינית, להביע תנחומים על מותו של נשיא מאע”מ לשעבר ח’ליפה בין זאיד. במהלך הביקור נועד אבו מאזן עם הנשיא החדש מחמד בן זאיד ובירך אותו (ופא, 15 במאי 2022). יצוין כי זהו ביקור ראשון של אבו מאזן במאע”מ מאז שנת 2011 .
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו ברחבי יהודה ושומרון אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 16 במאי 2022: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן סמוך לביתר (מערבית לבית לחם). לא דווח על נפגעים. אבנים יודו לעבר אוטובוס לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 במאי 2022).
    • 16 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית חג”י (דרומית לחברון). בעקבות יידויי האבנים נגרמה תאונת דרכים שני בני אדם נפצעו באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 במאי 2022).
    • 16 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין טלמון לצומת הפרסה (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 במאי 2022).
    • 16 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בתקוע הערבית (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 במאי 2022).
    • 16 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית חורון (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: בקבוקי תבערה הושלכו בשטח בין בית פג’אר לשער האחורי של קיבוץ מגדל עוז (דרומית לבית לחם). לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין תפוח לאריאל. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית לגבעת אסף (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור סנג’ל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר אמבולנס צבאי באזור תקוע הערבית (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו בכניסה הצפונית ליריחו באותה נקודה הונחו גם צמיגים בוערים. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב ובקבוק תבערה הושלך לעבר ניידת משטרה בין אריאל לצומת גיתי אבישר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון חברון סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בוואדי חרמיה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב צבאי סמוך לענאתא (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים), לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת יקיר לגיתי אבישר (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 15 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין איבי הנחל לצומת מעלה עמוס (צפונית מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 במאי 2022).
    • 13 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). אדם נפצע באורח קל ונגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 במאי 2022).
    • 12 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב ואוטובוס בפנדק סמוך לקדומים (מזרחית לקלקיליה). לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 במאי 2022).
    • 12 במאי 2022: שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ביו תקוע לנוקדים (דרומית מזרחית לבית לחם). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 במאי 2022).
    • 12 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור צומת כרמי צור (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 במאי 2022).
    • 11 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון חברון סמוך לבית אמר. לא היו נפגעים. נגרם נזק . בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון סמוך לצומת חלחול (צפונית לחברון). אין נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 במאי 2022).
    • 11 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור לבן אלשרקיה (צפונית מזרחית לראמאללה) לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 במאי 2022).

[1] לציון עזיבתם, מנוסתם או גירושם של הפלסטינים במהלך מלחמת 1948 והפיכתם לפליטים.
[2]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3] מפקד חטיבת הקומנדו מונה על ידי הרמטכ"ל לתחקר את האירוע.