מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (24-18 במאי 2022)

כרזות שהופצו לקראת מצעד הדגלים. הארגונים ברצועת עזה מזהירים כי מצעד הדגלים הוא משחק באש (אתר אלח'אמסה, 243 במאי 2022).

כרזות שהופצו לקראת מצעד הדגלים. הארגונים ברצועת עזה מזהירים כי מצעד הדגלים הוא משחק באש (אתר אלח'אמסה, 243 במאי 2022).

אסמאעיל הניה נושא נאום מרחוק (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 במאי 2022)

אסמאעיל הניה נושא נאום מרחוק (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 במאי 2022)

העצרת בעזה.

העצרת בעזה.

פגישת שר החוץ ההולנדי עם מחמד אשתיה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 18 במאי 2022).

פגישת שר החוץ ההולנדי עם מחמד אשתיה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 18 במאי 2022).

פגישה עם שר החוץ הפלסטיני (דף הפייסבוק של וופקה הוקסטרה, 18 במאי 2022)

פגישה עם שר החוץ הפלסטיני (דף הפייסבוק של וופקה הוקסטרה, 18 במאי 2022)

עצרת ניצחון של סיעת חמאס בעקבות הניצחון באוניברסיטת ביר זית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 19 במאי 2022)

עצרת ניצחון של סיעת חמאס בעקבות הניצחון באוניברסיטת ביר זית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 19 במאי 2022)

תהלוכת מחאה בחברון נגד עבודות הבינוי והפיתוח שמבצעת ישראל במערת המכפלה (דף הפייסבוק של ופא, 23 במאי 2022)

תהלוכת מחאה בחברון נגד עבודות הבינוי והפיתוח שמבצעת ישראל במערת המכפלה (דף הפייסבוק של ופא, 23 במאי 2022)

  • כוחות ביטחון ישראלים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע ברחבי יהודה ושומרון. כמה עשרות פלסטינים חשודים במעורבות בפעילות טרור נעצרו ואמצעי לחימה רבים נתפסו. אזור ג’נין ממשיך להיות מוקד העימותים. צעיר פלסטיני, פעיל הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, נהרג. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. העימותים זוכים לתהודה רבה בתקשורת הפלסטינית וברשתות החברתיות.
  • על רקע אירוע מצעד הדגלים (29 במאי 2022), אשר מתוכנן לעבור בשער שכם ובמזרח ירושלים ופסיקת בית משפט השלום המאשרת קיום תפילות יהודים בהר הבית, מאיימים הפלסטינים בהצתת האלימות בירושלים ואף בהסלמה. יוזכר כי מבצע “שומר חומות” במאי 2021 החל על רקע זה.
  • ברצועת עזה ציינו את יום השנה למבצע “שומר החומות”. בנאום שנשא אסמאעיל הניה הוא מנה את השיגי המבצע אשר לדבריו חולל תמורות אסטרטגיות מאחר שהוא העתיק את הזירה לתוך שטח ישראל, הסיר מחסומים גיאוגרפיים ואיחד את הפלסטינים בפנים ובחוץ.
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום עזה, הגיע לביקור ברצועה. במהלך הביקור תחולק פעימה נוספת של הסיוע הקטרי. גורמים בכירים ברצועת עזה מתלוננים על העיכובים והסחבת בתהליך שיקום הרצועה ומותחים ביקורת על אונר”א ועל המדינות התורמות.
  • ברשות הפלסטינית נמשך העיסוק במותה של עיתונאית אלג’זירה שירין אבו עאקלה. משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את הודעת צה”ל כי לא יפתח בחקירה פלילית בציינו שתיק הריגתה הועבר למשרד התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
  • בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית בראמאללה ניצח תא הסטודנטים של חמאס (28 מושבים מתוך 51). אין זו הפעם הראשונה בה זוכה סיעת חמאס ברוב בבחירות אולם הפעם היה זה רוב מוחץ. הבחירות למועצת הסטודנטים מהוות בדרך כלל אינדיקטור לעמדות דעת הקהל ושימשו בעבר לאמוד את רמת התמיכה של הציבור בארגונים השונים. הניצחון בבחירות עלול לעודד צעירים המזוהים עם חמאס להגביר את נוכחותם במרחב הציבורי ולהגביר את העימותים עם כוחות ביטחון ישראליים.
פעילות סיכול ומנע
  • במהלך השבוע פעלו כוחות ביטחון ישראליים במספר מוקדים ביהודה ושומרון למעצר מבוקשים בפעילות טרור. כמה עשרות חושדים נעצרו. כמו כן הוסגרו אמצעי לחימה (דובר צה”ל). אזור ג’נין ממשיך להיות מוקד העימותים. העימותים עם כוחות הביטחון זוכים לתהודה רבה בתקשורת הפלסטינית וברשתות החברתיות מה שעלול לעורר השראה בקרב צעירים נוספים להמשך הפעולות האלימות.
 אמצעי לחימה שנתפסו בחברון (דובר צה"ל, 24 20, במאי 2022)  אמצעי לחימה שנתפסו בחברון (דובר צה"ל, 24 20, במאי 2022)
אמצעי לחימה שנתפסו בחברון (דובר צה”ל, 24 20, במאי 2022)
  • משרד החוץ של הרשות ולשכת אבו מאזן הזהירו כי “הפלישות” החוזרות ונשנות של צה”ל ליהודה ושומרון, בעיקר לג’נין, עלולות להוביל לפיצוץ המצב. במשרד החוץ ציינו כי פעולות אלה הן עדות חותכת לכך שממשלת ישראל הנוכחית היא ממשלה של התנחלויות ומתנחלים. בהתייחס להתבטאויות ראש הממשלה נפתלי בנט (17 במאי 2022) על היד החופשית שניתנה לצה”ל ולמשטרה לפעול נגד הטרור האשימו כי ההתבטאויות מהוות הסתה כלפי העם הפלסטיני והסתה לפגיעה בו ולביצוע הוצאות להורג בשטח ללא משפט (ופא, 17 במאי 20229.
פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין נהרג
  • ב-21 במאי 2022 נהרג פלסטיני במהלך עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים באזור ג’נין. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי ההרוג הוא אמג’ד וליד אלפאיד, בן 17 ממחנה הפליטים בג’נין. בהלווייתו, שנערכה במחנה הפליטים ג’נין, השתתפו רעולי פנים וחמושים פלסטינים, גופתו נעטפה בדגל הג’האד האסלאמי בפלסטין (מען, שהאב, 21 במאי 2022). אביו של ההרוג הפלסטיני קרא להמשך ההתנגדות נגד ישראל (חשבון הטוויטר של שהאב, 21 במאי 2022). בג’נין הוכרז על שביתת מסחר כללית כאות הזדהות ואבל על מותו של אמג’ד אלפאיד (חשבון הטוויטר של QUDSN, 21 במאי 2022).
אלפאיד חמוש ברובה (חשבון הטוויטר של PALDF, 21 במאי 2022).     ההלוויה במחנה הפליטים ג'נין, גופתו עטופה בדגל הג'האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של שהאב, 21 במאי 2022)
מימין : אלפאיד חמוש ברובה (חשבון הטוויטר של PALDF, 21 במאי 2022). משמאל: ההלוויה במחנה הפליטים ג’נין, גופתו עטופה בדגל הג’האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של שהאב, 21 במאי 2022)
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, אמר כי ישראל לא מפסיקה לבצע “פשעים” נגד העם הפלסטיני והאחרון שבהם הא הריגתו של אמג’ד אלפאיד ופציעת אדם נוסף. הוא הזהיר מפני ההשלכות החמורות של האירועים וקרא לקהילה הבינלאומית לגנות את פעולותיה של ישראל ולחייב אותה לקבל אחריות (סוא, 21 במאי 2022).
  • חמאס פרסמה הודעה רשמית בה כינתה את מותו “התנקשות בדם קר” (אתר חמאס, 21 במאי 2022). הג’האד האסלאמי בפלסטין ציין בהודעה כי מחנה הפליטים ג’נין מוכיח מידי יום את עמידתו ואיתנותו הממושכת מול “הכיבוש” (פאל טודיי, 21 במאי 2022).
  • גדודי אלקדס בחטיבת ג’נין מסרו כי הם גאים בשהיד אמג’ד וליד אלפאיד שנהרג בעימותים עם כוחות הכיבוש. לדבריהם “הגיבורים” הסלימו את ההתנגדות הנחיתו מהלומות חזקות ואיכותיות על חיילי ישראל ועל המתנחלים בכל מוקדי העימות. הם קראו להמשיך בדרך הג’האד וההתנגדות עד שחרור פלסטין והמקומות הקדושים. הם גם ציינו שישראל תשלם על פשעיה המתמשכים נגד העם הפלסטיני (פלסטין אליום, 21 במאי 2022).
סיכול הברחת תחמושת
  • ב-20 במאי 2022 סיכלו בודקים ביטחוניים (ישראלים) של רשות המעברים במעבר ריחן הברחה של כ-4,000 כדורי רובה 5.56 מ”מ משטח ישראל לצפון השומרון. שני אזרחים ישראלים, תושבי ואדי ערה, שהגיעו למעבר בכלי רכבם עוררו את חשדם של הבודקים הביטחוניים. בבדיקה בכלי הרכב התגלו ארבעה ארגזים צה”ליים גנובים ובהם מאות חבילות שהכילו כ-4,000 כדורים. התחמושת נתפסה והחשודים הועברו לחקירות כוחות הביטחון (דוברות משרד הביטחון, 20 במאי 2022).
 התחמושת שנתפסה במעבר ריחן (דוברות משרד הביטחון, 20 במאי 2022)  התחמושת שנתפסה במעבר ריחן (דוברות משרד הביטחון, 20 במאי 2022)
התחמושת שנתפסה במעבר ריחן (דוברות משרד הביטחון, 20 במאי 2022)
חשיפת חולית טרור של תושבי מזרח ירושלים
  • בחקירה של כוחות ביטחון ישראלים נחשפה בתחילת אפריל 2022 התארגנות טרור של תושבי מזרח ירושלים אשר תכננו לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים במתווים שונים. בין השאר הם התכוונו לבצע ירי לעבר יעדים ישראלים ודמויות ציבוריות ביניהם חבר הכנסת איתמר בן גביר. כמו כן התכוונו לחטוף חיילים ישראלים לצורך ביצוע עסקאות חילופי אסירים. במסגרת פעילותם רכשו הפעילים רחפן אותו התכוונו לחמש ולבצע באמצעותו פיגוע נגד הרכבת הקלה בירושלים. חברי החוליה התכוונו להסתתר בחברון או ג’נין לאחר ביצוע הפיגועים. בראש החוליות עמד רשיד רשק, פעיל חמאס תושב מזרח ירושלים, אשר במקביל תכנן לבצע, עם פעיל חמאס נוסף, תושב שכונת אבו טור, פיגוע ירי או פיגוע התאבדות בירושלים (דוברות שירות הביטחון הכללי, 24 במאי 2022).
  • במקביל הקים רשיד רשק מערך פעילים שמטרתו ביצוע הפרות סדר במזרח ירושלים ובהר הבית במהלך חודש רמצ’אן. למגויסים חולקו כרזות ודגלי חמאס, הם גם רכשו רימון גז ורימון הלם והתכוונו להיכנס למתחם הר הבית ולהתעמת עם כוחות הביטחון או יהודים שיגיעו למקום. פרקליטות מחוז ירושלים הגישה כתבי אישום נגד החשודים (דוברות משרד המשפטים, 24 במאי 2022).
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

ירושלים ואלאקצא
  • ב-29 במאי 2022 אמור להיערך בירושלים מצעד הדגלים המתקיים מידי שנה ביום ירושלים. תוואי המצעד עובר מידי שנה בשער שכם והעיר העתיקה. למרות המתיחות בשטח, החליט השר לביטחון פנים בממשלת ישראל כי גם השנה יעבור מצעד הדגלים בשער שכם ובשכונות מוסלמיות במזרח ירושלים. ההחלטה גרמה לגל של תגובות פלסטיניות. למתחים אלה נוספו גם הודעה של גורמים יהודיים על כוונתם לעלות להר הבית ביום ירושלים ופסיקה של בית משפט השלום המאפשרת תפילת יהודים על הר הבית. הארגונים הפלסטינים השמיעו איומים והזהירו מפני ההשלכות השונות הנוגעות לקיום המצעד ועליית יהודים להר הבית.
  • לשכת אבו מאזן הזהירה מההחלטה לאשר את מצעד הדגלים וכן מהחלטת בית המשפט השלום. לדברי הלשכה זוהי הפרת הסטטוס קוו והתרסה נגד החוק הבינלאומי. הם קראו לממשל ארה”ב להתערב כדי לעצור את המצעד ולעם הפלסטיני לפעול ולהתעמת נגד ההתקפות הלל (ופא, 22 במאי 2022).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את מסעות ההסתה המתמשכים של קבוצות יהודיות קיצוניות ביניהן מטה ארגוני המקדש אשר שמו להן מטרה לגייס משתתפים רבים שיסתערו על אלאקצא ויהרסו את העיר העתיקה לרגל יום ירושלים כחלק מתכניתם לייהד את ירושלים ולהטיל עליה ריבונות ישראלית. משרד החוץ הזהיר מפני ההשלכות המסוכנות של פעולות אלה וקרא לקהילה הבינלאומית להפסיק לשתוק בנושא, שכן שתיקה זו, מעודדת את הקבוצות להשלים את תוקפנותן כלפי ירושלים (ופא, 22 במאי 2022).
  • השיח’ מחמד חסין, המפתי של ירושלים והרשות הפלסטינית, טען כי החלטת ישראל לאפשר קיום מצעד זה במזרח ירושלים מתווסף ל”פרובוקציות הגזעניות” מצד ישראל המאיימות על המצב באזור. הוא קרא לאומה הערבית והאסלאמית להגן על מסגד אלאקצא ולכל הציבור להגיע בדחיפות למסגד אלאקצא ולהגן עליו תוך שהוא מזהיר את ישראל מפני השלכות של מהלכים פרובוקטיביים אלה (ופא, 23 במאי 2022).
  • לגבי החלטת בית המשפט , יועצו של אבו מאזן לענייני דתות והשופט השרעי העליון ברשות, מחמוד אלהבאש, גינה את החלטת בית משפט השלום בירושלים בציינו כי החלטה זו עלולה להצית מלחמת דת שתתפשט בכל העולם. אלהבאש הדגיש, כי שטח הר הבית הוא שטח מוסלמי בלבד ואינו שייך לאף אחד מלבד המוסלמים (מען, 22 במאי 2022). פאדי אלהדמי, השר לענייני ירושלים ברשות, ציין מדובר במהלך חד צדדי משום שלבית המשפט בישראל אין כל סמכות לשטחי 1967 ולמסגד אלאקצא (ופא, 23 במאי 2022).
  • נמסר שעל רקע ההחלטה העבירו הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה, באמצעות המתווכים, אזהרה לישראל לפיה ההחלטה היא “משחק באש” וכי לקיום המצעד תהיינה השלכות משמעותיות. לדבריהם הם לא יאפשרו למצעד הדגלים בירושלים להתקיים במתווה שנקבע והם לא יאפשרו חצייה של “הקווים האדומים” שהוגדרו במאי אשתקד (מבצע “שומר החומות”) (אלקדס, 19 במאי 2022).
  • חמאס פרסמה הודעה לפיה התעקשות ישראל לערוך את מצעד הדגלים בירושלים היא בגדר הוספת “שמן למדורה” וישראל תישא בהשלכות. חמאס הזהירה מפני ביצוע מעשה שטות או ייצוא המשבר הפוליטי הפנימי שלה היא קראה לפלסטינים להגיע למסגד אלאקצא ביום המצעד ולמנוע מהמתנחלים לחלל את מסגד אלאקצא. חמאס גם פנתה למדינות ערביות ומוסלמיות לשאת באחריות בכל הנוגע להגנה על מסגד אלאקצא ולעצור את התוקפנות הציונית ואת הפרובוקציות של המתנחלים ( ערוץ הטלגרם של חמאס, 22 במאי 2022). בוועידה שהתקיימה לציון יום השנה למבצע “שומר החומות” אמר אסמעיל הניה כי “ההתנגדות” והעם הפלסטיני בירושלים וביהודה ושומרון לעולם לא יאפשרו למצעד זה להתקיים באלאקצא (ערוץ אלאקצא, 22 במאי 2022).
  • חמאס פרסמה בכלי התקשורת שלה סרטון ערוך המבוסס על עיקרי נאומו של אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בטקס לציון יום השנה למבצע “שומר החומות” ובהם איום מפורש לשימוש באלימות נוכח המצב באלאקצא והכוונה לערוך את מצעד הדגלים. הסרטון מלווה תמונות מפעולות אלימות נגד כוחות צה”ל ופיגועים נגד אזרחים ישראלים.
  • משיר אלמצרי, דובר חמאס, ציין, כי מה שישראל לא תבין באמצעות מתווכים היא תבין באמצעות רקטות. לדבריו ההחלטה היא הכרזת מלחמת דת כחלק מתכניתה של ישראל לייהד את ירושלים ואלאקצא. לדבריו, ידה של ההתנגדות מוכנה על ההדק והיא עוקבת מקרוב אחר המתרחש (אלג’זירה, 22 במאי 2022).
  • הארון נאצר אלדין, חבר הלשכה המדינית של חמאס, גינה את החלטת ישראל. בציינו כי ירושלים והלב שבה מסגד אלאקצא הינם אדמה אסלאמית. הוא קרא למדינות ערב ומדינות אסלאמיות לשאת באחריות ולהגן על מסגד אלאקצא ולפעול כדי להפסיק את “התוקפנות הציונית והפרובוקציות של המתנחלים” (אתר חמאס, 22 במאי 2022).
 כרזות שהופצו לקראת מצעד הדגלים. הארגונים ברצועת עזה מזהירים כי מצעד הדגלים הוא משחק באש (אתר אלח'אמסה, 243 במאי 2022).   קריאה המופצת ברשתות החברתיות לצעירים פלסטינים להגיע בהמוניהם  ולהתנגד למצעד הדגלים. מקום ההתכנסות הוא שער שכם (חשבון הטוויטר של DAFFA NEWS, 20 במאי 2022)
כרזות שהופצו לקראת מצעד הדגלים. מימין: הארגונים ברצועת עזה מזהירים כי מצעד הדגלים הוא משחק באש (אתר אלח’אמסה, 243 במאי 2022). משמאל: קריאה המופצת ברשתות החברתיות לצעירים פלסטינים להגיע בהמוניהם ולהתנגד למצעד הדגלים. מקום ההתכנסות הוא שער שכם (חשבון הטוויטר של DAFFA NEWS, 20 במאי 2022)
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

הסיוע הקטרי והמשך שיקום הרצועה
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, הגיע ב-19 במאי 2022 לרצועת עזה. אלעאמדי אמור במהלך הביקור לדון עם הנהגת חמאס במספר סוגיות ובכלל זה להגיב על מספר בקשות שהועלו על ידי חמאס (אלאיאם, 19 במאי 2022). במהלך הביקור תחולק פעימה נוספת של הסיוע הקטרי לתושבי הרצועה (פלסטין אליום, 19 במאי 2022). על פי אלאיאם מתחילת השנה הנוכחית לא חולק המענק הכספי כמתוכנן וחמאס ממתינה לאישור להחזרת גובה המענק לסכום של 30 מיליון דולרים במקום 24 מיליון הסכום הנוכחי (אלאיאם, 18 במאי 2022).
  • היומון אלאיאם הפלסטיני דיווח כי מחמד אלעמדי הבטיח לממן את בנייתו מחדש של בניין אלג’לאא’, אשר נהרס במהלך מבצע “שומר החומות” בו שכנו מספר משרדי תקשורת בהם משרדי ערוץ אלג’זירה וסוכנות AP. אלעמדי הסכים שהבניין החדש שיקרא על שמה של העיתונאית שירין אבו עאקלה (אלאיאם, 23 במאי 2022).
מחמד אלעמאדי מגיע למשרד אלג'זירה בעזה לנחם את עובדי המשרד על מותה של שירין אבו עאקלה (אלמצדר, 19 במאי 2022)
מחמד אלעמאדי מגיע למשרד אלג’זירה בעזה לנחם את עובדי המשרד על מותה של שירין אבו עאקלה (אלמצדר, 19 במאי 2022)
  • בהקשר זה יצוין כי ברצועת עזה מתלוננים על העיכובים בתהליך שיקום הרצועה. סלאמה מערוף, ראש לשכת ההסברה, ציין כי למרות ההבטחות מצד המדינות התורמות לכיסוי הוצאות השיקום לא בוצעו תכניות בנייה משמעותיות ועד היום מתוך 1,700 הבתים ההרוסים, רק כמה עשרות בתים שנהרסו כליל נבנו מחדש. הוא גם האשים את אונר”א אשר לדבריו נוקטת בסחבת והעבירה רק לאחרונה, בעקבות לחץ מצד התושבים, כספים לשיקום 700 בתים הרוסים לדבריו הסחבת נועדה להפעיל לחצים מדיניים על הרצועה ולהעמיק את מצוקתה ההומניטארית (Fateh Voice, 15 במאי 2022).
  • במסיבת עיתונאים שערך נאג’י סרחאן, מנכ”ל משרד העבודות הציבוריות והשיכון ברצועה, ציין כי כד כה הושלם 20% מתהליך שיקום הבתים שנהרסו כליל ו-70% מתהליך השיקום של בתים שנהרסו באופן חלקי. לדבריו למרות ההבטחות עומד תהליך השיקום בפני אתגרים בראשם העדר תורמים למימונו הוא קרא לכל התורמים להגביר את המאמץ כדי להשלים את תכניות השיקום (פאל אינפו, 22 במאי 2022). סוכנות אונר”א הודיעה מצדה כי העבירה ארבעה מיליון דולרים עבור ליותר ממאתיים בעלי בתים שנהרסו כליל וכי עד סוף השנה יושלם תהליך שיקום הבתים (דף הפייסבוק חדשות אונר”א, 19 במאי 2022). מחמוד אלזהאר, האשים את אונר”א באי מתן סיוע לפלסטינים וקרא לסוכנות לסייע להם יותר (אנטוליה, 17 במאי 2022).
  • “מקורות בארגונים הפלסטינים” מסרו, כי לאור אי יכולתם של המתווכים להביא להפסקת התקפות המתמשכות של ישראל שוקלים הארגונים לשנות את גישתם ובוחנים חלופות חדשות לעצירת התוקפנות הישראלית כלפי הפלסטינים. הארגונים נערכים לקרב שתכליתו שבירת “המצור” הימי על רצועת עזה וזאת באמצעות שורה של פעילויות שההכנות אליהן תתחלה בשבועות הקרובים. הקרב יהיה לדבריהם דומה למערכה שהעם הפלסטיני ניהל בגבולות רצועת עזה במהלך צדות השיבה (אלקדס, 19 במאי 2022).
ביקור משלחת בכירי חמאס בקטר
  • משלחת בכירי חמאס בראשות ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית, נפגשה בקטר עם שגרירי מספר מדינות ביניהם שגריר תורכיה. השיחות עסקו ב”פשעי ישראל” באלאקצא וניסיונות ישראל לחלק את אלאקצא בזמן ובמרחב. שגריר תורכיה הדגיש את התמיכה והמחויבות של ארצו לסוגיה הפלסטינית (אתר חמאס, 21 במאי 2022).
משלחת חמאס בפגישה עם שגרירי טורקיה ואלג'יריה (אלקדס, 22 במאי 2022)
משלחת חמאס בפגישה עם שגרירי טורקיה ואלג’יריה (אלקדס, 22 במאי 2022)
ציון יום השנה למבצע “שומר החומות”
  • השבוע צוין יום השנה למבצע “שומר החומות” לרגל האירוע ערכו הארגונים הפלסטינים עצרת בצפון רצועת עזה בה השתתפו כמה מאות. חמ”ל הארגונים המשותף פרסם לרגל יום השנה הודעה בה צוין כי במהלך המבצע אמרה “ההתנגדות” את דברה באמצעות טילי קורנט ואלקדס וידה הייתה על העליונה מתחילתו ועד סיומו. לדברי ההודעה מדגישים מבצע “שומר החומות”, ו”יום הנכבה” שהבחירה בג’האד ובהתנגדות עומדת בעינה כל עוד הכיבוש נמשך. עוד צוין כי פעולות האויב בערים הכבושות בכלל ובירושלים בפרט והקריאות לפלוש למסגד אלאקצא במהלך צעדת הדגלים הן הסיבות לכך שהם עמודים בתקיפות ונחישות. “ההתנגדות” ממשיכה להיערך ולהתכונן בכל הרמות והיא קוראת לעמים ולכוחות ההתנגדות באזור להצטרף אליה בהכנות הללו (ערוץ הטלגרם של חמ”ל הארגונים, 22 במאי 2022).
  • בעצרת שארגנה חמאס בשם “חרב ירושלים: אחדות המולדת והעם”, מנה אסמאעיל הניה את השיגי המערכה אשר לדבריו חוללה תמורות אסטרטגיות. הוא ציין כי היה זה מבצע מורכב ומקיף שתוצאותיו היו רב-ממדיות והוא השפיע לא רק על הסוגיה הפלסטינית אלא על גם הקהילה הבינלאומית. במהלך המבצע העתיקה “ההתנגדות הפלסטינית” את זירת המערכה לתוך שטח ישראל ומאזן הכוחות האסטרטגי היה לטובת הפלסטינים. המבצע הסיר מחסומים גיאוגרפיים בתוך פלסטין ואיחד את הפלסטינים בפנים ובחוץ. כיום לדבריו אין שום מחסום המונע מהם להכות מכה ישירה בישראל כפי שקרה בפיגועים שבוצעו לאחרונה בשטח ישראל כאשר נפרצו כל המחסומים והאתגרים הביטחוניים ובוצעו “מעשי גבורה” בלב הישות הציונית (ערוץ אלאקצא, 22 במאי 2022).
 העצרת בעזה.   אסמאעיל הניה נושא נאום מרחוק (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 במאי 2022)
מימין: העצרת בעזה. משמאל: אסמאעיל הניה נושא נאום מרחוק (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 במאי 2022)
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי המבצע היווה אבן דרך בתולדות מאבק העם הפלסטיני במלחמה על ירושלים בעקבותיו פיתחה ההתנגדות אמצעי לחימה שלא היו ברשותה קודם לכן. עוד אמר כי ירושלים תהיה לעד בירתה הנצחית של פלסטין ומסגד אלאקצא יעד הג’האד שלהם והם לא יקבלו שום ניסיון של ישראל לייהד אותו. הוא קרא לכוחות ההתנגדות להתאחד להגנת ירושלים וציין כי תפילה בלבד לא תספיק (אלאקצא, 22 במאי 2022).
זיאד אלנח'אלה נושא נאום (אתר פלוגות ירושלים, 22 באפריל 2022)
זיאד אלנח’אלה נושא נאום (אתר פלוגות ירושלים, 22 באפריל 2022)
  • אירועי יום השנה נוצלו על ידי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין לפרסם תיעוד של יעדים בישראל על גבול הרצועה אשר לדבריהם צולמו על ידי כלי טיס בלתי מאויש שחדר לישראל במהלך המבצע .
דיווחים על כוונות ישראל להתנקש בחיי מנהיגי חמאס
  • על רקע הידיעות אודות כוונות ישראל להתנקש בחיי מנהיגי חמאס אמר טאהר אלנונו, יועצו של אסמאעיל הניה, כי הניה שיגר אגרות בנושא למספר מנהיגים ומדינות באזור בהן הזהיר מפני כוונת ישראל לחדש את מדיניות החיסולים נגד מנהיגים בראשם יחיא אלסנואר, צאלח אלעארורי, מחמד אלצ’יף וזאהר ג’בארין, ומפני השלכות תוצאות צעד זה. הוא הוסיף כי הניה ביקש מהמדינות שאליהן יועדה האיגרת להעביר מסר זה לישראל (שהאב, 18 במאי 2022).
  • מנגד ציין מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, כי ההרתעה שיצרו הארגונים ברצועת עזה תמנע מישראל לבצע מעשה תוקפנות או פגיעה במנהיגים פלסטינים. הוא גם הוא הטיל ספק באפשרות שישראל תהרוג את יחיא אלסנואר, מכיוון שלדבריו בדרך כלל ישראל לא מזהירה מראש על כוונותיה ואילו הפעם היא השמיעה איומים פעמים רבות. הוא ציין כי “ההתנגדות” נמצאת במצב כוננות למקרה שישראל תבצע פעולה כלשהי. אלזהאר ציין כי מתקיימים מגעים עם מתווכים כדי להבטיח את השקט ברצועה ואיים כי כל ניסיון של ישראל להפר את השקט ייענה בתגובה חריפה (אנטוליה, 17 במאי 2022).
חמאס גובה מיסים על מוצרים משטחי הרשות הפלסטינית
  • לאחרונה החלה חמאס לגבות מס בגובה 17% על 24 מוצרים המיובאים משטח הרשות הפלסטינית לרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום. בין המוצרים : מים מינרלים, מיצים, משקאות מוגזים וצ’יפס.
  • גורמים ברשות טוענים שההחלטה מעוררת כעס בקרב התושבים, סוחרים וארגוני חברה אזרחיים אשר ציינו כי צעד זה מעמיק את הפילוג הפנים פלסטיני. ג’מיל סרחאן, מנהל הרשות העצמאית לזכויות אדם בעזה, ציין שההחלטה עומדת בניגוד לחוק הפלסטיני וקרא להעמיד לדין את האחראים לכך (ופא 22 במאי 2022). גם בפתח מתחו ביקורת על הגבייה. איאד נצר, חבר ודובר המועצה המהפכנית של פתח, ציין שמדובר בצעד בלתי חוקי שמצטרף למאבק ישראל בכלכלה הפלסטינית ומנציח את הבידול בין האזורים. הוא קרא לארגונים ומוסדות אזרחיים בעזה לפעול בנדון נגד חמאס (ופא, 23 במאי 2022).
פעילות דיפלומטית
  • חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, יצא לביקור ברוסיה במהלכו נועד עם סרגיי לבררוב שר החוץ הרוסי וסגנו מיכאל בוגדנוב. בהודעה שפרסם אלשיח’ ציין כי בפגישה נדונו היחסים הבילטראליים וסוגיות אזוריות (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 17 במאי 2022).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, נפגש עם שר החוץ של הולנד. בפגישה הבהיר אשתיה לשר החוץ כי המצב ב”פלסטין” מסובך כתוצאה מההסלמה, פעולות ההרג והמעצרים שמבצעת ישראל, בשל המשך הבנייה בהתנחלויות, והכניסות היומיומיות למתחם הר הבית. אשתיה ביקש מהולנד ומהאיחוד האירופי לפעול בנושא (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 18 במאי 2022). אשתיה גם קרא ללחוץ על ישראל בהשבת גופות ההרוגים הפלסטינים שמוחזקים בידי ישראל ולשחרור כספי הסילוקין הפלסטינים ולהפסקת הקיזוז שמבצעת ישראל מכספי הסילוקין (ופא, 18 במאי 2022).
  • בתקשורת הישראלית דווח ששר החוץ ההולנדי, נפגש במהלך ביקורו בראמאללה עם בכירים פלסטינים ונציגי ארגוני חברה אזרחיים בינהם נציגי ארגון אלחק, אשר הוכרז בחודש אוקטובר 2021 על ידי ישראל כארגון טרור והוצא מחוץ לחוק (תקשורת ישראלית, 19 במאי 2022) .
פגישת שר החוץ ההולנדי עם מחמד אשתיה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 18 במאי 2022).      פגישה עם שר החוץ הפלסטיני (דף הפייסבוק של וופקה הוקסטרה, 18 במאי 2022)
מימין: פגישת שר החוץ ההולנדי עם מחמד אשתיה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 18 במאי 2022). משמאל: פגישה עם שר החוץ הפלסטיני (דף הפייסבוק של וופקה הוקסטרה, 18 במאי 2022)
  • מחמד אשתיה יצא לשוויץ כדי להשתתף בפורום הכלכלי העולמי המתקיים בדאבוס. בשולי הכינוס צפוי אשתיה להיפגש עם מספר אישים פוליטיים בהם ראש ממשלת הולנד, שר האוצר של כוית וראשי ארגונים (ופא, 22 במאי 2022).
מותה של שירין אבו עאקלה
  • נמשך העיסוק במותה של שירין אבו עאקלה כתבת אלג’זירה. בצה”ל דיווחו, כי הם לא מתכוונים לפתוח בחקירה פלילית על נסיבות מותה מכיוון שהיא נהרגה בסיטואציה של מלחמה פעילה (הארץ, 18 במאי 2022). אנטוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, שב וקרא לחקירה מקיפה ושקופה שבסופה יתברר מי אחראי למותה של העיתונאית (US Department, 11 במאי 2022). 57 חברי קונגרס אמריקאים חתמו על מכתב הקורא לאנתוני בלנקין, מזכיר המדינה של ארה”ב, ולכריסטופר ריי ראש ה-FBI לפתוח בחקירה סביב נסיבות מותה (ADC, 13 במאי 2022).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את הסירוב של צה”ל והאשים את צה”ל בהתעלמות מעשרות עדויות וראיות מפלילות המשרד הטיל על ממשלת ישראל את האחריות המלאה והישירה לרצח הכתבת והזהיר מפני השלכות ניסיונות מצד ישראל לסגור את התיק בהודעה צוין כי “זהו פשע חדש שבוצע נגד שירין” (דף הפייסבוק של משרד החוץ, 20 במאי 2022). חסין אלשיח’, מסר כי הפלסטינים מברכים על קריאת מחלקת המדינה של ארה”ב לנהל חקירה מלאה ושקופה לאור ההחלטה הישראלית לסגור את התיק הנוגע לחקירת הנושא (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’ 21 במאי 2022).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות, אמר כי תיק הריגתה של שירין אבו עאקלה הועבר לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. לדבריו דו”ח האירועים הועבר לפני יומיים למשרד התובע הכללי של בית הדין. הוא גם ציין שהרשות מעבירה דו”חות, על בסיס חודשי, העוסקים בהפרות של ישראל ו”האפרטהייד” שהיא מבצעת. הוא גם ציין שארה”ב מגנה על ישראל מפני קבלת אחריות על פשעיה (אנטוליה, 23 במאי 2022).
יוזמה של התובע הכללי לחיזוק שיתוף הפעולה עם ארגוני חברה אזרחיים
  • כרים ח’אן, התובע הכללי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), הכריז על יוזמה להעמקת שיתוף הפעולה בין משרדו לבין קהילות וארגוני חברה אזרחית והכריז על שורה של צעדים שינקוט במסגרת היוזמה. בין הצעדים הוא צפוי לערוך, במהלך כל שנה, שני כינוסים עם נציגי אותם ארגונים. כמו כן בכוונתו לפרסם חומרי הדרכה על התנהלות מול עדים וקורבנות וגביית עדויות אמינות (אתר ICC, 13 במאי 2022). נראה שפעילות שכזו בה יכולים לקחת חלק גם נציגי ארגוני חברה פלסטינים יכולה לקדם את העיסוק בסוגיה הפלסטינית בבית הדין.
תגובת הרשות להוצאת תנועת כך מרשימת ארגוני הטרור
  • ארה”ב החליטה להוציא מרשימת ארגוני הטרור הזרים מספר ארגונים שלדעתה כבר אינם פעילים. בין הארגונים שהוזכרו היה תנועת כך של מאיר כהנא. בתגובה להחלטה פרסמה לשכת אבו מאזן הודעת גינוי. לדברי הלשכה ממשל ארה”ב ממשיך להגדיר את אש”ף כארגון טרור ובמקביל הוא מעלים עין ממעשיהם של אויבי השלום. הלשכה קראה לממשל ארה”ב לחזור בו מהחלטתו ולהסיר את אש”ף מרשימת ארגוני הטרור (ופא, 21 במאי 2022).
  • ב-24 במאי 2022 הודיע חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות, כי הם שלחו בקשה רשמית לארה”ב להסיר את אש”ף מרשימת ארגוני הטרור הזרים. לדבריו הם הביעו את תדהמתם מסיווגו הבלתי צודק של הארגון השייך לעם תחת כיבוש בזמן שהממשל האמריקני מסיר את תנועת כך הישראלית מאותה רשימת טרור (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 24 במאי 2022).
ניצחון סיעת חמאס בבחירות באוניברסיטת ביר זית
  • בבחירות באוניברסיטת ביר זית בראמאללה ניצח תא הסטודנטים של חמאס ניצחון סוחף (28 מושבים מתוך 51). פתח (רשימת השהיד יאסר ערפאת) זכו ב-18 מושבים בלבד. תא הסטודנטים אלקטב אלטלאבי המזוהה עם החזית העממית קיבל חמישה מושבים. אין זו הפעם הראשונה בה זוכה סיעת חמאס ברוב בבחירות אולם הפעם היה זה רוב מוחץ. סיעת חמאס ערכה עצרת ניצחון בה השתפו מאות בני אדם אשר הניפו דגלי חמאס, התעטפו בצעיפים ובגדים ירוקים. הכרוז על הבמה קרא “אוניברסיטת יחיא עיאש אוניברסיטת השהידים”.
עצרת ניצחון של סיעת חמאס בעקבות הניצחון באוניברסיטת ביר זית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 19 במאי 2022)      עצרת ניצחון של סיעת חמאס בעקבות הניצחון באוניברסיטת ביר זית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 19 במאי 2022)
עצרת ניצחון של סיעת חמאס בעקבות הניצחון באוניברסיטת ביר זית
(חשבון הטוויטר של QUDSN, 19 במאי 2022)   
מחאה בעקבות עבודות ההנגשה במערת המכפלה בחברון
  • נמשכות המחאות בעקבות עבודות שמבצעת ישראל במערת המכפלה בחברון להנגשת המקום. משרד החוץ ברשות גינה את “פעולות הייהוד” אשר נועדו לשנות את הזהות התרבותית, האסלאמית וההיסטורית במקום. משרד החוץ פנה לממשל בארה”ב בדרישה ללחוץ על ישראל כדי שזו תפסיק את “ייהוד” מערת המכפלה (ופא, 24 במאי 2022).
  • מפתי ירושלים והרשות הפלסטינית, השיח’ מחמד חסין, כינה את העבודות “פשע ייהוד גזעני” בציינו שהפעולות שמבצעת ישראל במתחם מערת המכפלה נועדו לשנות ממצאים ארכיאולוגיים ולבסס את השליטה הישראלית במקום. הוא קרא למדינות העולם ולארגונים בינלאומיים לפעול להפסקת פעולות ישראל במקום (ופא, 24 במאי 2022).
תהלוכת מחאה בחברון נגד עבודות הבינוי והפיתוח שמבצעת ישראל במערת המכפלה (דף הפייסבוק של ופא, 23 במאי 2022)     תהלוכת מחאה בחברון נגד עבודות הבינוי והפיתוח שמבצעת ישראל במערת המכפלה (דף הפייסבוק של ופא, 23 במאי 2022)
תהלוכת מחאה בחברון נגד עבודות הבינוי והפיתוח שמבצעת ישראל במערת המכפלה
(דף הפייסבוק של ופא, 23 במאי 2022)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו ברחבי יהודה ושומרון אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 24 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעלי זהב (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 במאי 2022).
    • 23 במאי 2022: אבנים יודו לעבר ניידת משטרה סמוך לגשר חלחול (צפונית לחברון). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 במאי 2022).
    • 23 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בתקוע הערבית (דרומית מזרחית לבית לחם). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 במאי 2022).
    • 23 במאי 2022: לוחמי צה”ל זיהו שני חשודים שיידו אבנים לעבר כלי רכב ישראלים שנסעו על ציר סמוך ליישוב נריה (צפונית מערבית לראמאללה) וסיכנו את הנוסעים בכביש. הלוחמים פתחו בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי לעבר החשודים, החשוד נעצר ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים (דובר צה”ל, 23 במאי 2022).
    • 23 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור אללבן אלשרקיה (צפונית מזרחית לראמאללה) אין נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 במאי 2022).
    • 22 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת יקיר לרבבה (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לחלון רכב ביטחון אזרחי (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 במאי 2022).
    • 22 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב צבאי צפונית לגבעת אסף (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 במאי 2022).
    • 22 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב צפונית לעפרה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 במאי 2022).
    • 22 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא נגרם נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 במאי 2022).
    • 22 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס דרומית לצומת מעלה עמוס (צפונית מזרחית לחברון). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 במאי 2022).
    • 22 במאי 2022: אבנים ובקבוק תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש המנהרות (ירושלים גוש עציון). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 במאי 2022).
    • 20 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 20 במאי 2022).
    • 20 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת יקיר. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 20 במאי 2022).
    • 20 במאי 2022: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר גג בית בשכונה בחברון. לא דווח נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 20 במאי 2022).
    • 19 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס שהסיע חיילים באזור חוארה. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 במאי 2022).
    • 18 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור ג’בע צוריף (צפונית מערבית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 במאי 2022).
    • 18 במאי 2022: פלסטיני חדר לישוב בחוות מעון (דרומית מזרחית לחברון). הוא נתפס ע”י תושב המקום. בחיפוש בכליו לא נמצאו אמצעי לחימה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 במאי 2022).
    • 18 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בחוארה. לא היו נפגעים. דווח על נזק. חיילים שביצעו במקום מעצר חשוד הותקפו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 במאי 2022).
    • 18 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 במאי 2022).
    • 17 במאי 2022: אבנים יודו לעבר רכבים בין יקיר לצומת גיתי אבישר. לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 במאי 2022).
    • 17 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש בעוקף חוסאן (מערבית לבית לחם). לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 במאי 2022).
    • 17 במאי 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר אוטובוס באזור סנג’ל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 במאי 2022).
    • 17 במאי 2022: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש המנהרות. לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 במאי 2022).
    • 17 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 במאי 2022).
    • 17 במאי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לאלערוב. לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 במאי 2022).
    • 17 במאי 2022: אבנים וצמיג בוער הושלכו לעבר כוח צה”ל שהיה בעמדה באזור נבי צאלח סמוך לנוה צוף (צפונית מערבית לראמאללה). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 במאי 2022).
    • 17 במאי 2022: אבנים יודו לעבר עמדה בגדר של הישוב פסגות (מזרחית לראמאללה). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 במאי 2022).

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.