חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (4 – 10 באפריל 2012)

רקטת גראד 122 מ''מ, אחת מתוך שלוש, שנורו לעבר אילת מחצי האי סיני

רקטת גראד 122 מ''מ, אחת מתוך שלוש, שנורו לעבר אילת מחצי האי סיני

אחת הרקטות שנמצאו בעיר אילת (משטרת ישראל 5 באפריל 2012)

אחת הרקטות שנמצאו בעיר אילת (משטרת ישראל 5 באפריל 2012)

אופנוע חוליית המחבלים, שנפגע על ידי חיל האוויר

אופנוע חוליית המחבלים, שנפגע על ידי חיל האוויר

העברת שנאים מישראל לתחנת הכוח ברצועת עזה

העברת שנאים מישראל לתחנת הכוח ברצועת עזה

ח'אלד משעל נושא דברים בעצרת למען ירושלים

ח'אלד משעל נושא דברים בעצרת למען ירושלים

שיירת ''מיילים של חיוכים 11'' נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח

שיירת ''מיילים של חיוכים 11'' נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח

  • נמשך ירי הרקטות לעבר דרום ישראל: לעבר אילת נורו שלוש רקטות מחצי האי סיני (המצטייר כזירת פעילות מועדפת כלפי ישראל). כמו כן נפלו השבוע שלוש רקטות בנגב המערבי (נתיבות, שדרות). כלי טיס של חיל האוויר סיכל ניסיון נוסף לבצע ירי רקטות לעבר דרום ישראל.
  • ב-15 באפריל מתכננים מאות פעילים אנטי-ישראליים להגיע לישראל בדרך האוויר, באמצעות חברות תעופה אזרחיות. כוחות הביטחון בישראל, הלוקחים בחשבון שהפעילים ינסו לבצע פעילות מחאה בנמל התעופה בן גוריון, נערכים לסיכול האירוע.
  • בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דחה את בקשת הרשות הפלסטינית לחקור את פעילות צה"ל ברצועה. זאת בנימוק, שאין לבית הדין סמכות לדון בתלונות שהוגשו על ידי הרשות הפלסטינית, שאינה מוכרת כמדינה ואינה חתומה על האמנה להקמת בית הדין. 

ירי רקטות לעבר העיר אילת

  • בליל 5-4 באפריל שמעו תושבי אילת קולות של פיצוצים ברחבי העיר. בסריקות שערכו כוחות הביטחון נמצאו שרידי שתי רקטות גראד 122 מ"מ, מתוך כשלוש, שנורו מחצי האי סיני לעבר העיר אילת. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים, בקרבת מבני מגורים. לא היו נפגעים מספר תושבים לקו בחרדה (דובר צה"ל, 5 באפריל 2012).
  • אף ארגון לא קיבל אחריות על הירי. חמאס הכחישה כל מעורבות. בהודעה רשמית שפורסמה מטעמה נאמר, כי לא ידוע על ירי של רקטות מסיני וכי הטענות של ישראל לגבי הירי הן "סוג של שקר ציוני" (אתר לשכת ההסברה של ממשל חמאס, 5 באפריל 2012). אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס אמר, כי ממשל חמאס עוקב אחר הנושא ואף הדגיש בפני כל הארגונים הפלסטינים את הצורך לפעול "בתוך הגבולות הפלסטיניים בלבד" (ערוץ אלקדס, 6 באפריל 2012).  

אחת הרקטות שנמצאו בעיר אילת (משטרת ישראל 5 באפריל 2012)
אחת הרקטות שנמצאו בעיר אילת (משטרת ישראל 5 באפריל 2012)

  • ירי הרקטות מהווה עדות נוספת להפיכת חצי האי סיני לזירת פעילות מועדפת כלפי ישראל, ע"י ארגוני הטרור הפלסטינים הפועלים ברצועת עזה.[1] ארגוני הטרור השונים, מתוך רצון שלא להסתבך עם הממשל המצרי, אינם נוטלים אחריות על הפיגועים או על ניסיונות הפיגוע ולעיתים אף מכחישים את עצם קיומם.
  • מבין הפיגועים, שבוצעו בשנתיים האחרונות מחצי האי סיני, בלטה התקיפה מצפון לאילת (אוגוסט 2011 ), אשר בוצעה על ידי  וועדות ההתנגדות העממית, ונהרגו בה שמונה אזרחים ישראליים. במהלך 2010 אירעו שני מקרי ירי רקטות לעבר אילת, שבוצעו על ידי גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס:
  • ב-2 באוגוסט 2010נורו שש רקטות גראד 122 מ"מ לעבר העיר אילת ועקבה.  שלוש מהרקטות נפלו בעיר אילת, אחת מהן בבריכת ניקוז הממוקמת בצפון העיר. לא היו נפגעים (דובר צה"ל, 2 באוגוסט 2010). שתי רקטות נוספות  נפלו  בעיר עקבה בחזית מלון אינטרקונטיננטל. אזרח ירדני נהרג וחמישה נפצעו, אחד מהם באורח קשה. רקטה נוספת נפלה לים.
  • ב-22 באפריל 2010  נורו שלוש רקטות גראד 122 מ"מ לעבר אילת ועקבה.נפילה אחת זוהתה בים, דרומית לאילת והשנייה בעיר עקבה בשטח ירדן.  יומיים לאחר מכן (24 באפריל) מצאו צוללנים נפל רקטת גראד נוספת כ-70 מ' דרומית לחוף הנסיכה באילת בעומק של 30 מ' (דובר צה"ל, 24 באפריל).

ירי רקטות לעבר הנגב המערבי

  • נמשך ירי הרקטות לעבר ישובי הנגב המערבי.סה"כ נפלו במהלך השבוע  שלוש רקטות, שתיים מהן ארוכות טווח:
  • ב-8 באפריל בשעות הבוקר נפלו שתי רקטות ארוכות טווח סמוך לעיר נתיבות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-8 באפריל בשעות הערב נפלה רקטה בשטח פתוח סמוך לעיר שדרות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי [2]

ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי

 הערות: * סיכומי חודש מרץ כוללים 50 רקטות שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בסבב ההסלמה האחרון.

              **בחודש אפריל נורו שלוש רקטות לעבר העיר אילת. 

 פעילות חיל האוויר

  • ב-7 באפריל בשעות הערב תקף כלי טיס של חיל האוויר בדרום רצועת עזה חולית מחבלים, אשר התכוונה לבצע ירי רקטות לעבר דרום ישראל (דובר צה"ל, 8 באפריל 2012).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי כלי הטיס תקף אופנוע עליו שני רוכבים במזרח העיר רפיח. השניים נפצעו והועברו לטיפול בבית החולים (פאלטודיי, 7 באפריל 2012).

אופנוע חוליית המחבלים, שנפגע על ידי חיל האוויר  (qudsmedia.com, 7 באפריל 2012)
אופנוע חוליית המחבלים, שנפגע על ידי חיל האוויר
(7 באפריל 2012 qudsmedia.com)

יהודה ושומרון

פעילות בשטח

  • כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן נמשכו הפרות הסדר במסגרתן יודו אבנים לעבר אזרחים וכוחות הביטחון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

מסתמן פיתרון למשבר האנרגיה ברצועת עזה

  • לאחר כמה שבועות של משבר אנרגיה ברצועה הושג הסכם רשמי בין ממשל חמאס לרשות הפלסטינית. על פי ההסכם יועברו לקופת הרשות הפלסטינית שני מיליון שקלים ליום בתמורה להעברה לרצועה של דלקים דרך מעבר כרם שלום. ההסכם כולל גם הסכמה של חמאס להעביר לידי הרשות הפלסטינית את חשבוניות הסילוקין של חמאס מכספי המיסים (דבר העשוי להניב רווח נוסף עבור הרשות) .
  • בנוסף לכך צפויה בימים הקרובים להגיע לאחד מנמלי מצרים ספינה מקטר הנושאת סולר עבור הרצועה. הסולר יועבר דרך מצרים לרצועת עזה (מען, 3 באפריל 2012, אלקדס, 5 באפריל 2012).מחמד עוץ', שר החוץ בממשל חמאס, אמר, כי כמות הסולר שנשלחה מקטר תספיק לחודשיים וכי מתקיימים מגעים עם מדינות נוספות. במקביל מנסה חמאס למצוא גם מקורות מימון עבור הדלק (אלקדס, 6 באפריל 2012).
  • במקביל, ב-9 באפריל 2012 הועברו מישראל לרצועת עזה ארבעה שנאים עבור תחנת הכוח ברצועה.  השנאים, שנתרמו על ידי ארגון ,UNDPנועדו להגביר את יכולות ייצור החשמל בתחנת הכוח ברצועת עזה (אתר מתאם הפעולות בשטחים, 9 באפריל 2012). 

העברת שנאים מישראל לתחנת הכוח ברצועת עזה  (אתר מתאם הפעולות בשטחים 9 באפריל 2012)
העברת שנאים מישראל לתחנת הכוח ברצועת עזה
(אתר מתאם הפעולות בשטחים 9 באפריל 2012)

התבטאויות ח'אלד משעל בנושא ירושלים

  • בנאום שנשא ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בעצרת למען ירושלים שנערכה בדוחה ציין, כי אדמת ירושלים "משוחה בדם השהידים". לדבריו השאיפה היא שירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית והאומה האסלאמית. עוד הדגיש, כי הדרך הנכונה והיחידה להחזרת ירושלים ושחרורה היא "ההתנגדות והרובה" (אלג'זירה, 6 באפריל 2012).

 ח'אלד משעל נושא דברים בעצרת למען ירושלים   (qudsmedia.com, 7 באפריל 2012)
ח'אלד משעל נושא דברים בעצרת למען ירושלים 
  7 באפריל 2012)  qudsmedia.com(

התבטאויות בזכות חטיפת חיילי צה"ל

  • במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל יום האסיר אמר עטאללה אבו אלסבח, שר האסירים בממשל חמאס, כי סוגיית האסירים צריכה ללכד סביבה את כל הפלסטינים. הוא קרא לכל הארגונים הפלסטינים לחטוף חיילים ישראליים על מנת להחליפם באסירים פלסטינים (מען, 8 באפריל 2012).  בהתייחסו לנושא האסירים אמר ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי הדרך היחידה שתביא לשחרור אסירים הינה חילופי אסירים עם חיילים ובכירים ישראליים (אלג'זירה, 6 באפריל 2012).

בית הדין הפלילי דחה את בקשת הרשות הפלסטינית

  • תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דחה את בקשת הרשות הפלסטינית לחקור את פעולות צה"ל ברצועת עזה החל משנת 2008. לאחר שנשמעו דברי עורכי הדין התומכים בהגשת התביעה, החליט התובע לדחות את הבקשה לדיון בשל העובדה שאין לבית הדין סמכות, בעת הזאת, לדון בתלונות שהוגשו לו על ידי הרשות הפלסטינית מכיוון  שהרשות איננה מוכרת כמדינה ועל כן היא אינה חתומה על האמנה להקמת בית הדין (AP, 3 באפריל 2012). ישראל קיבלה בברכה את ההחלטה בדבר העדר סמכות אולם יחד עם זאת הביעה הסתייגותה מחלק מהקביעות וההנחות המשפטיות, שבהודעת התובע (משרד החוץ, 3 באפריל 2012).

משלחת פתח עומדת להיפגש עם ראש ממשלת ישראל

  • משלחת של תנועת פתח אמורה להיפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בירושלים  ב-17 באפרילעל מנת למסור לו אגרת מטעמו של אבו מאזן, יו"ר הרשות. בין חברי המשלחת יהיו  סלאם פיאצ' ראש הממשלה, צאא'ב עריקאת, מחזיק תיק המשא ומתן ויאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל. על פי דיווחי התקשורת הערבית והפלסטינית נוסח האיגרת, שגובש לאחר דיונים, תיקונים ושינויים כולל האשמה נגד ישראל, על שהפכה את הרשות הפלסטינית לישות "ללא שיניים", וחזרה על עמדת הרשות לגבי תנאי חידוש המו"מ עם ישראל (אלח'ליג', 8 באפריל 2012).

מטס מחאה לישראל

  • נמשכות ההכנות למטס מחאה לנמל התעופה בן גוריון האמור להתקיים ב-15 באפריל או בסמיכות זמנים. מאחורי תכנון האירוע עומדים ארגונים ופעילים המוכרים מפעילויות קודמות במסגרת מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל (בדגש על מארגני מטס המחאה ביולי 2011). דמות בולטת בארגון המטס הינה אוליביה זמור, יהודיה מצרפת הנוטלת חלק מרכזי בפעילות אנטי-ישראלית בצרפת.
  • במסגרת זאת מתוכננים להגיע ביום זה מאות פעילים לנמל התעופה ומשם לצאת לפעילות בבית לחם. להערכתנו, אפשר וחלק מהפעילים יקדימו או יאחרו בואם. בדומה למטס הקודם (יולי 2011), גורמי ביטחון הגבולות בישראל, הלוקחים בחשבון, שהפעילים ינסו לבצע פעילות מחאה בנמל התעופה בן גוריון, פועלים למנוע עלייה למטוס של חלק מהפעילים, עוד במדינות מוצאם. אלה שיגיעו לארץ יזוהו, יורדו מהמטוסים ויובלו לשהייה במתקני משמורת עד להטסתם חזרה למדינות מהן הגיעו (ynet, 10 באפריל 2012).

שיירה נוספת במסגרת "מיילים של חיוכים" הגיעה לרצועת עזה

  • ב-5 באפרילהגיעה לרצועת עזה שיירה נוספת, ה-11 במספר, במסגרת שיירות הסיוע הבינלאומיות "מיילים של חיוכים". לדברי המארגנים כוללת השיירה כמאה פעילים ממספר מדינות ובכללן בריטניה, ירדן, דרום אפריקה ובחריין. בשיירה משלחת של רופאים ומשלחת חקלאים מירדן. פעילי השיירה הביאו עימן כלי רכב עבור נכים, תרופות וציוד רפואי. השיירה תשהה ברצועת עזה עד 12 באפריל (צפא, 3 באפריל 2012, אלאקצא, 6 באפריל 2012).
  • בקבלת הפנים שנערכה להם ברצועה ברך אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס את משתתפי השיירה ממצרים, ירדן ולבנון והדגיש את הדבקות בזכות השיבה (ערוץ אלאקצא, 6 באפריל 2012).

 שיירת "מיילים של חיוכים 11" נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (qudsmedia.com (5 באפריל 2012
שיירת "מיילים של חיוכים 11" נכנסת לרצועת עזה דרך מעבר רפיח
 
(qudsmedia.com 5 באפריל 2012)

ארגון משט לרצועת עזה

  • פעילים פרו פלסטינית משוודיה הודיעו על כוונתם לארגן משט אירופאי לרצועת עזה בסוף השנה הנוכחית. לדברי המארגנים כבר נרכשה ספינה פינית לצורך זה. בכוונתם להפליג מאזור סקנדינביה לעבר רצועת עזה (אתר המשט, 3 באפריל 2012).

 [1]בטקס סיום קורס קציני מודיעין אמר ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, כי למעלה מעשר תשתיות טרור נחשפו לאחרונה בחצי האי סיני (דובר צה"ל, 5 באפריל 2012).

[2] נכון ל-10באפריל 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות, שנפלו בשטח רצועת עזה.