מבט לאיראן

12 - 26 במאי 2022 מאת: ד"ר רז צימט
מפגש בין אנשי לשכת התעשייה של דמשק ולשכת המסחר המשותפת הסורית-איראנית בנוכחות שגריר איראן (איסנ

מפגש בין אנשי לשכת התעשייה של דמשק ולשכת המסחר המשותפת הסורית-איראנית בנוכחות שגריר איראן (איסנ"א, 17 במאי 2022)

פגישת סגן שר ההכוונה האסלאמית האיראני עם יושבי ראש התאחדויות הסופרים והמוציאים לאור של סוריה (IBNA, 17 במאי 2022)

פגישת סגן שר ההכוונה האסלאמית האיראני עם יושבי ראש התאחדויות הסופרים והמוציאים לאור של סוריה (IBNA, 17 במאי 2022)

פגישת שגריר איראן הנכנס בבגדאד עם נשיא עיראק (אירנ

פגישת שגריר איראן הנכנס בבגדאד עם נשיא עיראק (אירנ"א, 17 במאי 2022)

חתימת מזכר הבנה בין רשויות התקשורת באיראן ובעיראק (yjc.ir, 22 במאי 2022)

חתימת מזכר הבנה בין רשויות התקשורת באיראן ובעיראק (yjc.ir, 22 במאי 2022)

דובר משרד החוץ האיראני חותם על ספר התנחומים לזכר שירין אבו עאקלה (אתר משרד החוץ, 15 במאי 2022)

דובר משרד החוץ האיראני חותם על ספר התנחומים לזכר שירין אבו עאקלה (אתר משרד החוץ, 15 במאי 2022)

עיקרים
  • בכירים איראנים האשימו במרומז את ישראל וארצות הברית באחריות לחיסולו של בכיר משמרות המהפכה, חסן ציאד ח’דאא’י, ב-22 במאי 2022 בטהראן והבטיחו נקמה.
  • דובר צה”ל חשף נתיב הברחת רכיבים צבאיים מתקדמים מאיראן לחזבאללה באמצעות סיד רצ’א צפי אלדין, בנו של סיד האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה.
  • בתגובות באיראן לתוצאות הבחירות הפרלמנטריות בלבנון ניכר מאמץ איראני להמעיט ממשמעות היחלשותו של מחנה חזבאללה והתחזקות מתנגדיו. דובר משרד החוץ האיראני הצהיר, כי איראן אינה מתערבת בפוליטיקה הפנימית בלבנון. אמצעי תקשורת המזוהים עם הזרם השמרני דחו את הטענות בתקשורת המערבית כי חזבאללה הובס בבחירות והדגישו, כי גם ליריביו של הארגון אין הרוב הדרוש לכינון ממשלה.
  • אתר החדשות אלערבי אלג’דיד דיווח על יוזמת תיווך איראנית חדשה בהובלת השגריר החדש בבגדאד, שנועדה לקדם הקמת ממשלה חדשה בעיראק. על-פי דיווח זה, נציגים איראנים צפויים להיפגש בקרוב עם ראשי הכוחות הפוליטיים המרכזיים בעיראק ולקדם הבנות בין זרם אלצדר למחנה הפלגים השיעים התומכים באיראן.
  • מעורבות כלכלית ואזרחית איראנית באזור: בכיר איראני בתחום האנרגיה ביקר בסוריה ודן עם בכירים סורים בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי האנרגיה והחשמל; לשכת התעשייה של דמשק ולשכת המסחר המשותפת לסוריה ולאיראן חתמו על מזכר הבנה להרחבת שיתוף הפעולה בתחומי התעשייה וההון; סגן שר ההכוונה האסלאמית ניצל את יריד הספרים הבינלאומי בטהראן לקידום שיתוף פעולה תרבותי וספרותי עם סוריה; ומזכר הבנה נחתם בין רשויות התקשורת באיראן ובעיראק.
ישראל -איראן
  • בכירים איראנים האשימו במרומז את ישראל וארצות הברית באחריות לחיסולו של בכיר משמרות המהפכה, חסן ציאד ח’דאא’י (Hassan Sayyad Khodaei), ב-22 במאי 2022 בטהראן והבטיחו נקמה. הניו יורק טיימס, דיווח כי ישראל אישרה בפני ארצות הברית כי היא אחראית לחיסול. על פי הדיווח, הבכיר שחוסל היה מעורב בשנתיים האחרונות בניסיונות פיגועים נגד ישראלים, אירופאים ואמריקאים ברחבי העולם (הניו יורק טיימס, 25 במאי 2022).
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, הצהיר ערב צאתו לביקור בעומאן, כי הנקמה על דמו של הבכיר האיראני היא בלתי נמנעת. הוא ציין, כי ידה של “היהירות העולמית” [כינוי למדינות המערב, ובמיוחד לארצות הברית] היא שנמצאת מאחורי המעשה וכי אלה שהובסו בקרבות על ידי מגני המקומות הקדושים לשיעה בסוריה [במשתמע ישראל וארצות הברית] מראים את ייאושם באופן זה (פארס, 23 במאי 2022). דובר משמרות המהפכה, רמצ’אן שריף (Ramazan Sharif), האשים את שירותי המודיעין של “משטר ההגמוניה והציונות העולמית” באחריות לחיסול הבכיר והצהיר, כי חיסולו רק יגביר את נחישותם של משמרות המהפכה להגן על ביטחונה ועל עוצמתה הלאומית של איראן ולהיאבק נגד אויביה, ובראשם “המשטר הציוני” ו”המשטר הטרוריסטי האמריקאי” (תסנים, 23 במאי 2022).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • דובר צה”ל בערבית חשף ב-20 במאי 2022 נתיב הברחת רכיבים צבאיים מתקדמים מאיראן לחזבאללה באמצעות סיד רצ’א צפי אלדין, בנו של סיד האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה. בנו של הבכיר הלבנוני נשוי לזינב סלימאני, בתו של מפקד כוח קדס לשעבר, קאסם סלימאני, ומשתמש בתשתיות לבנוניות כדי לסייע בהעברת הנשק מאיראן לחזבאללה. דובר צה”ל הוסיף, כי בנו של צפי אל-דין מנצל את ביקוריו התכופים באיראן כדי לתאם את העברת הנשק המתקדם לחזבאללה באמצעות פעילים צבאיים של חזבאללה המעלים את הרכיבים הצבאיים לטיסות אזרחיות מאיראן בכבודת יד. חלק מהכבודה יוצאת בטיסות אזרחיות מטהראן למדינה אירופאית ומשם לטיסת המשך אזרחית לדמשק או לבירות.
  • בתגובה רשמית ראשונה לתוצאות הבחירות הפרלמנטריות בלבנון אמר דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי איראן ניצבה תמיד לצד העם הלבנוני ולא התערבה בפוליטיקה הפנימית בלבנון. הוא ציין, כי העם הלבנוני הוא המחליט בענייני ארצו ועל כלל המדינות לכבד את החלטותיו וכי גם איראן מכבדת את רצונו (אירנ”א, 16 במאי 2022).
  • אמצעי תקשורת איראנים המזוהים עם הזרם השמרני דחו את הטענות, שנשמעו בתקשורת המערבית לאחר הבחירות כי חזבאללה הובס בבחירות. במאמר פרשנות בעיתון כיהאן (18 במאי 2022) נכתב, כי יריביו הפוליטיים של חזבאללה נכשלו במאמציהם לפגוע במעמד “ההתנגדות” ותומכיה. חזבאללה הצליח לשמר את כוחו החברתי והפוליטי בעוד שהזרמים המזוהים עם המערב וערב הסעודית, שתמכו בהפגנות ה-17 באוקטובר 2019 בלבנון, לא הצליחו להשיג הישגים משמעותיים. סוכנות הידיעות מהר (Mehr) דיווחה על “כישלון המערכה הפסיכולוגית נגד חזבאללה בבחירות”. במאמר פרשנות, שפרסמה הסוכנות (18 במאי 2022), נכתב, כי מחנה “ההתנגדות” איבד אומנם את הרוב שהיה לו בפרלמנט, אך אין משמעות הדבר שליריביו יש הרוב הדרוש לכינון ממשלה. לפיכך, אין בסיס לטענה בנוגע ל”תבוסת חזבאללה בבחירות”, אף כי תוצאותיהן אכן הופכות את המצב בלבנון למורכב יותר, במיוחד לנוכח התחזקותו של סמיר ג’עג’ע.
  • האתר נור ניוז, המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי, טען במאמר פרשנות לאחר פרסום תוצאות הבחירות (20 במאי 2022), כי אף אחד מהזרמים הפוליטיים בלבנון אינו מסוגל להשיג רוב פרלמנטרי ולקבל החלטות בעצמו. האתר העריך, כי בחירת ראש ממשלה תיתקל בקושי משמעותי וכי לבנון ניצבת בפני תקופה חדשה של משבר פוליטי. לטענת האתר, “הציר האמריקאי-סעודי” מנסה לנצל את תוצאות הבחירות כדי לייצר משבר פנימי בחזבאללה וחילוקי דעות פנימיים במחנה “ההתנגדות”, שהפך בשנים האחרונות לזרם המשפיע ביותר באזור.
  • שגריר איראן בסוריה, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), קרא להרחבת הפעילות הכלכלית בין טהראן ודמשק. הוא אמר את הדברים במעמד חתימה על מזכר הבנה להרחבת שיתוף הפעולה בתחומי התעשייה וההון בין לשכת התעשייה של דמשק לבין לשכת המסחר המשותפת לסוריה ולאיראן. מזכר ההבנה דן בהגדלת היצוא של מוצרים סורים לשווקים באיראן, בתכנון הקמתן של תערוכות קבועות של מוצרים סורים באיראן ובקיום כנסים עבור תעשיינים משתי המדינות. השגריר האיראני הביע את נחישותה של איראן להרחיב את קשריה הכלכליים והמסחריים עם המגזר הפרטי הסורי וציין, כי השגרירות האיראנית בסוריה משקיעה מאמצים כדי להתגבר על הבעיות הניצבות בפני תעשיינים משתי המדינות. יו”ר הועד המנהל של לשכת התעשייה של דמשק, סאמר אלדבס (Samer al-Debs), קרא לסוחרים איראנים להקים פרויקטים אסטרטגיים בתחום התעשיה בסוריה. יו”ר לשכת המסחר המשותפת לשתי המדינות, פהד דרויש (Fahd Darwish), אמר, כי מזכר ההבנה שנחתם נועד להרחיב את שיתוף הפעולה בין שתי הלשכות ולעודד סוחרים, בעלי הון ותעשיינים משתי המדינות להשקעות משותפות בתחומים שונים. הוא הודיע, כי משלחת מסחרית ותעשייתית סורית תצא בקרוב לביקור באיראן (איסנ”א, 17 במאי 2022).
  • מנכ”ל החברה האיראנית לייצור ולאספקה של ציוד חשמל (SATKAB), מג’תבא אכברי (Mojtaba Akbari), הגיע במחצית מאי 2022 לביקור בסוריה כנציג משרד האנרגיה האיראני ודן עם בכירים סורים בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי האנרגיה והחשמל. בפגישה עם שגריר איראן בסוריה, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), דנו השניים באפשרויות לקידום פרויקטים איראנים בסוריה בתחום האנרגיה, בפעילות חברות איראניות בסוריה בתחומי המים והחשמל ובקידום השקעות איראניות בסוריה. בפגישתו עם שר החשמל הסורי, ע’סאן אלזאמל (Ghasan al-Zamil), אמר אכברי, כי המחסור באנרגיה, ובמיוחד בחשמל, בסוריה מספק הזדמנויות עבור חברות ממשלתיות ופרטיות איראניות לאספקת צרכי המדינה בתחום זה. הוא הזמין את השר הסורי לבקר במפעלים איראנים לייצור ולאספקה של ציוד חשמל (אילנ”א, 20 במאי 2022).
  • סגן שר ההכוונה האסלאמית ויו”ר יריד הספרים הבינלאומי המתקיים בימים אלה בטהראן, יאסר אחמדונד (Yaser Ahmadvand), נפגש ב-17 במאי 2022 עם יו”ר התאחדות הסופרים הערבים של סוריה, אבראהים חוראני (Ibrahim Hourani), ועם יו”ר התאחדות המוציאים לאור בסוריה, הית’ם אלחאפט’ (Haytham al-Hafez), וקרא לחיזוק נוכחותה התרבותית של איראן בסוריה. הוא ציין, כי הנוכחות האיראנית בסוריה היא “נוכחות תרבותית ולא נוכחות כלכלית וצבאית” וכי יש להגביר את החשיפה התקשורתית של שיתוף הפעולה התרבותי בין המדינות. סגן השר האיראני הוסיף, כי קיימות הזדמנויות רבות לשיתוף פעולה תרבותי-ספרותי בין המדינות וכי איראן מעוניינת בהרחבת הביקורים ההדדיים של סופרים ומוציאים לאור איראנים וסורים ובהוצאתם לאור של ספרים איראנים בסוריה, שיכולה לשמש גשר בין איראן לעולם הערבי כולו (IBNA, 17 במאי 2022).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שגרירה החדש של איראן בעיראק, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), הגיש ב-17 במאי 2022 את כתב האמנה שלו לנשיא עיראק, ברהם צאלח (Barham Salih). בפגישתו עם השגריר הדגיש נשיא עיראק את הצורך בחיזוק הקשרים המדיניים והכלכליים בין שתי המדינות ובהגברת שיתוף הפעולה הבינלאומי והאזורי במאבק בטרור. ב-16 במאי 2022 נפגש השגריר הנכנס עם שר החוץ העיראקי, פואד חסין (Fuad Hussein), ודן עימו בקשרים בין המדינות. השגריר קרא לכינוסה בקרוב של הוועדה המדינית המשותפת לשתי המדינות בדרג סגני שרי החוץ. כמו כן, ביקש השגריר את שיתוף הפעולה מצד שלטונות עיראק בארגון טקסי העלייה לרגל למקומות הקדושים בעיראק (ארבעין) לציון סיום ארבעים ימי האבל על מות האמאם השיעי חוסין בן-עלי. הטקסים צפויים להתקיים בחודש ספטמבר 2022 (אירנ”א, 17 במאי 2022).
  • אתר החדשות אלערבי אלג’דיד דיווח (20 במאי 2022) מפי שלושה מקורות מדיניים עיראקים על יוזמת תיווך איראנית חדשה בהובלת השגריר החדש בבגדאד, מחמד אל-י צאדק, שנועדה להפיג את המתיחות בין הזרמים הפוליטיים בעיראק ולקדם הקמת ממשלה חדשה. על פי דיווח זה, במסגרת היוזמה האיראנית החדשה צפויים נציגים איראנים להיפגש בנפרד עם ראשי הכוחות הפוליטיים המרכזיים בעיראק בניסיון להביא לחידוש השיחות ביניהם, שנפסקו לפני מספר שבועות. איראן מקווה באמצעות יוזמה זו לקדם הבנות בין  זרם אלצדר שבהנהגת מקתצ’א אלצדר ו”מסגרת התיאום” (מחנה הפלגים השיעים התומכים באיראן). עוד נמסר בדיווח, כי השגריר האיראני החדש קיים בימים האחרונים שורת פגישות ושיחות טלפון עם בכירים פוליטיים עיראקים (שיעים, סונים וכורדים) תוך שהוא מנצל את שליטתו המוחלטת בשפה הערבית, את ניסיונו הדיפלומטי ואת קשריו עם זרם אלצדר, שהינם טובים יותר בהשוואה לאלה של השגריר היוצא, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi). חבר המפלגה הדמוקרטית הכורדית, מהדי עבד אלכרים, העריך בריאיון לאלערבי אלג’דיד, כי סיכויי התיווך האיראני קלושים בשל עמדותיו של מקתצ’א אלצדר וכי השפעתה של איראן בזירה הפוליטית העיראקית פחתה במידה רבה בעקבות חיסול קאסם סלימאני.
  • יועצו של נשיא איראן והמנכ”ל לעניינים בינלאומיים ברשות השידור האיראנית, עלי פהים דאנש (Ali Fahim Danesh), חתם ב-22 במאי על מזכר הבנה עם יו”ר מועצת הנגידים של רשות התקשורת העיראקית, נביל ג’אסם מחמד (Nabil Jasim Mohammad). לדברי הבכיר האיראני, מזכר ההבנה נועד להרחיב את שיתוף הפעולה בין רשויות התקשורת בשתי המדינות בתחומי תקשורת שונים, בהם הפקת סדרות וסרטים ושיתוף פעולה טכני (jyc.ir, 22 במאי).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), הגיע ב-15 במאי 2022 לשגרירות פלסטין בטהראן וחתם על ספר התנחומים, שהוצג בשגרירות לזכרה של העיתונאית הפלסטינית ועובדת רשת אלג’זירה, שירין אבו עאקלה, שנהרגה ב-11 במאי 2022 בג’נין. ח’טיבזאדה גינה את הרג העיתונאית, האשים את ישראל באחריות למותה ושלח תנחומים למשפחתה ולעם הפלסטיני (אתר משרד החוץ האיראני, 15 במאי 2022).