חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30-23 בספטמבר 2014)

אבו מאזן נואם נאום אנטי-ישראלי חריף ובוטה בעצרת האו

אבו מאזן נואם נאום אנטי-ישראלי חריף ובוטה בעצרת האו"ם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 27 בספטמבר 2014).

קריקטורה ובה מוצג נאום אבו מאזן באו

קריקטורה ובה מוצג נאום אבו מאזן באו"ם כנאום, שלא מצליח להרוות את צימאונו של הפלסטיני (פלסטין, 28 בספטמבר 2014).

הבית בחברון בו נהרגו המחבלים (דובר צה

הבית בחברון בו נהרגו המחבלים (דובר צה"ל, 23 בספטמבר 2014)

הלווית השניים בחברון. בהלוויה הונפו דגלי חמאס והחזית העממית לשחרור פלסטין (PALDF, 23 בספטמבר 2014)

הלווית השניים בחברון. בהלוויה הונפו דגלי חמאס והחזית העממית לשחרור פלסטין (PALDF, 23 בספטמבר 2014)

  • בדרום ישראל נמשך השקט. בירושלים וביהודה ושומרון נמשכים ביטויי האלימות.  בחברון נהרגו שני המחבלים, שחטפו ורצחו את שלושת הנערים בגוש עציון, במהלך חילופי אש עם כוחות צה"ל.
  • ב-24 בספטמבר 2014 חודש המשא ומתן העקיף בין ישראל לפלסטינים בקהיר. המשא ומתן יתחדש במחצית השנייה של אוקטובר, בתום חגי היהודים והמוסלמים. טרם חידוש השיחות נועדו נציגי חמאס ופתח והגיעו להסכם ביניהם.
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, נשא נאום בפני העצרת הכללית של האו"ם בו השתלח נגד ישראל (אותה האשים ב"רצח עם" ו"פשעי מלחמה" ברצועת עזה). בתגובה תקף ראש ממשלת ישראל את אבו מאזן והאשים בפשעי מלחמה את שותפיו לממשלת ההסכמה (חמאס), תוך השוואת חמאס לדאעש ("שני ענפים של אותו עץ מורעל"). 
חידוש המשא ומתן להסכם הפסקת האש
  • ב-24 בספטמבר 2014 חודש המשא ומתן העקיף בין ישראל לפלסטינים בקהיר. טרם חידוש המשא ומתן נועדו נציגי חמאס ופתח לפגישה, שעסקה בעיקר בנושא הפיוס הפנים-פלסטיני ופעילות ממשלת ההסכמה הלאומית. בתום הפגישה הודיעו נציגי פתח וחמאס, כי הושג הסכם להחזרת האחדות לממשלת ההסכמה הלאומית, להסרת את כל המכשולים ולהקמת ועדת מעקב, שתסייע לממשלה בביצוע תפקידיה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 25 בספטמבר 2014). (פירוט ההבנות אליהם הגיעו שני הצדדים ראו בהמשך).
  • לאחר הפגישה הפנים-פלסטינית החל המשא ומתן העקיף בין משלחת ישראל לפלסטינים בתיווך מצרים. המשא ומתן החל באיחור לאחר שהפלסטינים נקטו באקט מחאה סמלי בעקבות הריגתם של שני חוטפי ורוצחי שלושת הנערים בגוש עציון. בתום סבב השיחות הקצר אמר בדר עבד אלעאטי, דובר משרד החוץ המצרי, כי  שני הצדדים הדגישו, שהם דבקים בייצוב ההרגעה והציגו את הצעותיהם לסדר היום לדיון בסוגיות הבלתי פתורות. לדבריו המשא ומתן המעמיק יותר יחל לאחר עיד אלאצ'חא והחגים היהודיים במחצית השנייה של חודש אוקטובר (מען, 23 בספטמבר 2014).
  • בהודעה, שפרסם עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס בעמוד הפייסבוק שלו לאחר השיחות נכתב, כי הסתיים סבב המשא ומתן בין הצד הפלסטיני לצד הישראלי בתיווך מצרי במהלכו הציג כל צד את כותרות הנושאים, שהוא מבקש להעלות לסדר היום. המשלחת הפלסטינית הציגה את הנושאים הבאים: צעדים לייצוב ההרגעה והפסקת האש, שיקום והפעלה של שדה התעופה והנמל הימי, הפסקת כל צעדי הענישה, שנקטה ישראל (ביהודה ושומרון) ושחרור כל העצורים אסירי עסקת שליט וחברי המועצה המחוקקת  (עמוד הפייסבוק, 23 בספטמבר 2014).קיס עבד אלכרים, חבר המשלחת הפלסטינית לקהיר אמר שישראל העלתה את "הנושאים הרגילים" וביניהם "נשק ההתנגדות" (קרי, פירוק חמאס מנשקה). אולם הפלסטינים אינם מעוניינים לעסוק בנושאים אלה. לטענתו המצרים לא העבירו לפלסטינים הצעה ישראלית לכלול נושא זה בסדר היום (רדיו קול פלסטין, 24 בספטמבר 2014).  
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע האחרון לא אותרו נפילות רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

ירי הרקטות לעבר ישראל

הריגת שני רוצחי הנערים בגוש עציון
  • לאחר מבצע מודיעיני מורכב, אותר מקום המסתור של שני רוצחי הנערים החטופים בגוש עציון במבנה בחברון. בליל 23 בספטמבר 2014, בוצע ניסיון לעצור את השניים. במקום התפתחו חילופי אש כתוצאה מהם נהרגו שני המחבלים. באותה פעילות נעצרו מספר פעילים נוספים בחשד, כי סייעו לרוצחים להסתתר. יוזכר, כי ב-11 ביולי 2014 נעצר חסאם חסן קואסמה, פעיל חמאס, שהודה כי שימש כמפקד חוליית החטיפה והרצח והיה אחראי למימון הפעולה.
  • שני המחבלים ההרוגים הם (שירות הביטחון הכללי, 24 בספטמבר 2014):
  • מרואן סעדי קואסמה תושב חברון בן 29 פעיל חמאס. היה עצור בעבר בישראל מספר פעמים בשל מעורבותו בפעילות צבאית של חמאס. לאחרונה נעצר בשנת 2010 בשל פעילותו במסגרת תשתית צבאית של חמאס בחברון.
  • עאמר אבו עישה תושב חברון בן 32 פעיל חמאס. היה עצור בישראל בין השנים 2006-2005 בשל פעילותו בחמאס.
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעת אבל על מותם של השניים, אשר "הגנו על עמם ואומתם" (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 23 בספטמבר 2014). ארגונים נוספים ברצועת עזה גינו את הריגתם והדגישו, כי "דם השהידים לא נשפך לשווא" הם קראו לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולתת ל"התנגדות" לפעול (צפא, 23 בספטמבר 2014). כמו כן פרסמה תנועת חמאס בחברון הודעת אבל על מותם של "הלוחמים הגיבורים". לדברי ההודעה דרכם של הלוחמים לא תפסק במותם וההתנגדות תמשיך למרות החיסולים והמעצרים (חמאס אינפו, 23 בספטמבר 2014). 
  • תושבים רבים השתתפו בהלוויית השניים בחברון. במהלך ההלוויה נשמעו קריאות המשבחות את מעשיהם של ההרוגים ואת תנועת חמאס כמו גם קריאות לנקום את מותם ולעצור את התיאום הביטחוני עם ישראל (ערוץ אלאקצא, 23 בספטמבר 2014).

כרזות רשמיות לזכר הרוצחים, שהוצאו על ידי גדודי עז אלדין אלקסאם  (הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, 23 בספטמבר 2014)
כרזות רשמיות לזכר הרוצחים, שהוצאו על ידי גדודי עז אלדין אלקסאם (הגוש האסלאמי באוניברסיטת חברון, 23 בספטמבר 2014)

  • להלן תגובות נוספות:
  • צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס, גינה את הריגתם של השניים ואמר, כי הריגתם לא הייתה מתבצעת לולא התיאום הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל. הוא קרא לפלסטינים "לבטא את זעמם" (מרכז אלביאן, 23 בספטמבר 2014).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, האשים את ישראל במותם המהווה, לדבריו, פשע מלחמה ועל ישראל לשאת באחריות (עמוד הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 23 בספטמבר 2014). 
  • סאם בדראן, דובר חמאס, כתב בעמוד הפייסבוק שלו ששני ההרוגים מתו לאחר מסע של ג'האד, הקרבה ונתינה. הוא הדגיש, כי דרכם הייתה דרך "ההתנגדות" וחמאס ממשיכה בה. כמו כן הוא פרסם כרזה בה מודיעה חמאס והזרוע הצבאית שלה על מותם של השניים (דף הפייסבוק 23 בספטמבר 2014).
אירועים נוספים ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכה האלימות "השגרתית" במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו נמשך יידוי האבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. כמו כן התקיימו הפגנות בערים הגדולות ובמוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום, בית אמר ועוד).  
  • ב-24 בספטמבר 2014 אירעו עימותים בהר הבית בירושלים לאחר שכמה מפגינים הציבו חסימות בשער הכניסה למסגד, יידו אבנים ובלוקים לעבר השוטרים, ירו זיקוקים והתיזו נוזל לא מזוהה לעברם. כוחות משטרה נכנסו לשטח הר הבית והדפו את המפגינים. ארבעה שוטרים נפצעו באורח קל (ynet, 24 בספטמבר 2014). לאחרונה התרבו האירועים במזרח ירושלים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר בתים במזרח ירושלים בעיקר על ידי קטינים. משטרת ישראל הודיעה, כי היא נערכת למניעת התופעה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 29 בספטמבר 2014)
ירידה בהיקף הפיגועים ביהודה, שומרון וירושלים במהלך חודש אוגוסט
  • על פי נתוני שירות הביטחון הכללי במהלך חודש אוגוסט 2014 חלה ירידה קלה במספר הפיגועים שבוצעו ביהודה, שומרון וירושלים. זאת, למרות שבשלושת השבועות הראשונים של אוגוסט נמשך מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה. סה"כ בוצעו ביהודה, שומרון וירושלים 310 פיגועים (241 ביהודה ושומרון ו-69 בירושלים). זאת, לעומת 507 פיגועים במהלך חודש יולי[3] . בדומה לחודש יולי, מרבית הפיגועים באוגוסט (263 מתוך 310), היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, 66 מהם בירושלים. כמו כן בוצעו 35 פיגועים במתווה של הנחת מטען, אחד מהם בירושלים, שמונה פיגועי ירי מנשק קל, אחד מהם בירושלים, שני פיגועי דריסה, אחד מהם בירושלים, פיגוע דקירה. בפיגועים הללו נהרג  אדם אחד בפיגוע דריסה בירושלים (4 באוגוסט 2014). כמו כן נפצע אדם אחד מפיגוע דקירה במעלה אדומים, אדם אחד נפצע באורח קל כתוצאה מהשלכת בקבוק תבערה, סמוך לבית לחם ואדם אחד נפצע באורח בינוני כתוצאה מיידוי אבנים סמוך לחברון (אתר שירות הביטחון הכללי, 27 בספטמבר 2014).
החזרת האחדות לממשלת ההסכמה הלאומית
  • ב-24 בספטמבר 2014 טרם שיחות המשא ומתן העקיף בין ישראל לפלסטינים בקהיר נערכה פגישת פיוס בין פתח לחמאס, שעסקה בעיקר בנושא פעילות ממשלת ההסכמה הלאומית (קדס ניוז, 24 בספטמבר 2014). בתום הישיבה הודיעו פתח וחמאס, כי הושג הסכם כולל להחזרת האחדות לממשלת ההסכמה הלאומית ולהסרת כל המכשולים בפני פעילותה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 25 בספטמבר 2014).
  • במסיבת עיתונאים משותפת, שקיימו הכריזו נציגי חמאס ופתח על אשרור הסכם הפיוס, שנחתם ביניהן באפריל 2014, על ההבנות הבאות:
  • העברת האחריות השלטונית ברצועת עזה לממשלת ההסכמה הלאומית כולל העברת השליטה במעברים לידי הרשות הפלסטינית, מיזוג כלל המשרדים והעברת המוסדות השלטוניים.
  • חידוש פעילות ועדות הפיוסה שונות וכינוס המועצה המחוקקת בהקדם.
  • הקמת ועדה לאומית למעקב אחר ההבנות המשותפות.
  • פיתרון תשלום המשכורות לפקידי ממשל חמאס לשעבר.
  • הכשרת האווירה המתאימה לקיום בחירות כלליות.
  • אישור הפסקת האש עם ישראל לצד הדגשת חשיבות הצורך בהסרת המצור והאצת תהליך שיקום הרצועה.
  • תמיכה של חמאס במהלכים המדיניים של הרשות הפלסטינית ובכלל זה הצטרפותה למוסדות בינלאומיים וחתימה על הסכם רומא.
  • הבנות אלו עדיין אינן פותרות אל חילוקי הדעות הבסיסיים השוררים בין פתח לחמאס. שני נושאי מפתח, שבהם ייבחן מימוש ההבנות הללו, הינם העברת סמכויות שלטון אפקטיביות ברצועה בכלל ובמעברים בפרט לידי הרשות הפלסטינית; ופתרון בעיית המשכורות של פקידי ממשל חמאס לשעבר, המעיקה על חמאס.
  • בעקבות זאת הצהיר עזאם אלאחמד, חבר הוועדה המרכזית של פתח ואחראי תיק הפיוס, כי ממשלת ההסכמה הלאומית תחל את עבודתה מיד לאחר חג הקורבן כדי ליישם את מה שסוכם עליו (מען, 29 בספטמבר 2014). זיאד אבו עמרו, סגן ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, אמר, כי ממשלת ההסכמה צפויה להתכנס ברצועת עזה (אלאיאם, 29 בספטמבר 2014).
תשלום המשכורות
  • אחת הסוגיות המרכזיות העומדות העל הפרק הינה, כאמור, הייתה הסדרת נושא תשלום משכורות עובדי המדינה, שפעלו תחת ממשל חמאס לשעבר ברצועת עזה. בהקשר זה אמר ראמי אלחמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, כי ננקטים צעדים להבטיח שמשכורתיהם של האזרחים עובדי המדינה תשולמנה באופן זמני על ידי גורם בינלאומי שלישי ולא דרך הרשות הפלסטינית (מען, 27 בספטמבר 2014). זיאד אבו עמרו, סגן ראש ממשלת ההסכמה, טען, כי נמצאו פיתרונות לסוגיות הנוגעות למשכורות עובדי המדינה ברצועה (אלרסאלה.נט, 27 בספטמבר 2014).  בפועל טרם הועברו התשלומים.
תגובות לפיוס
  • גורמי חמאס ופתח בירכו על הודעת הפיוס:
  • אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי ההבנות ההדדיות, שנחתמו בקהיר, יבטיחו את  הפיוס הלאומי הפלסטיני כמו גם את הסרת המצור, שיקום הרצועה והקלה על עבודת ממשלת ההסכמה הלאומית (אלקדס, 27 בספטמבר 2014).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי הסכם הפיוס עם פתח בקהיר יכשיר את הקרקע להכנסת חומרי בנייה לרצועה ולפיתרון בעיית מעבר רפיח (מען, 27 בספטמבר 2014).
  • צאא'ב עריקאת חבר הועד הפועל של אש"ף, הציג את ההסכם, שהושג בין פתח לחמאס, כ"הישג אסטרטגי משמעותי"  (25 בספטמבר 2014, AKI). 
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח עדיין אינו פועל באופן סדיר. גורמים פלסטינים הביעו תקווה, כי עתה לאחר שהוחלה ריבונות ממשלת ההסכמה על המעבר, גברו הסיכויים לפתיחתו. דווח, כי מתקיימות התייעצויות בנושא בין הרשות הפלסטינית לבין מצרים (אלשרק אלאוסט, 29 בספטמבר 2014).
  • מחמוד אלזהאר, אמר, כי התקיימה פגישה מצרית-פלסטינית במהלכה דנו בכל הסוגיות הנוגעות לפתיחת מעבר רפיח. לדבריו, חמאס איננה מתנגדת, שמשמר הנשיאות יגיע לרצועת עזה ויקבל לידיו את הפיקוח על המעבר (מען, 27 בספטמבר 2014).
פעילות לשיקום רצועת עזה
  • פעולות שיקום הרצועה עדיין מתנהלות בעצלתיים. מחמוד אלזהאר, אמר כי משלחת של חמאס נפגשה עם רוברט סרי המתאם המיוחד מטעם האו"ם למזרח התיכון. משלחת חמאס ציינה בפניו, כי היא תקבל בברכה כל אמצעי, שבאמצעותו יכניסו חומרי בנייה לרצועה "כל עוד כבודו של העם הפלסטיני לא ייפגע" (מען, 27 בספטמבר 2014).
  • במקביל ממשיכים גורמים בינלאומיים להעביר סיוע לרצועה:
  • מזכיר המדינה של ארה"ב הודיע, כי בכוונת ארה"ב לתרום 71 מיליון דולרים לסיוע הומניטארי לרצועת עזה. מתוך סכום זה יוקצו 59 מיליון דולרים לתמיכה בפעילות אונר"א (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 22 בספטמבר 2014)
  • נשיא סרי לנקההעביר תרומה של מיליון דולרים לאבו מאזן במהלך פגישה, שנערכה ביניהם (26 בספטמבר 2014 Relief Web).
  • יו"ר הסהר האדום של כווית אמר, כי הארגון החל לחלק לתושבי הרצועה מוצרים, בשיתוף הסהר האדום הפלסטיני. בין המוצרים 10,000 חבילות מזון, 5,000 תיקי בית ספר ו-160 טונות תרופות וציוד רפואי (סוכנות הידיעות קונה, 24 בספטמבר 2014).
  • אגודת הסהר האדום של מצרים הודיעה על הכנסת 76 טונות של סיוע הומניטארי ורפואי דרך מעבר רפיח, תרומת אלג'יריה (פלסטין אליום, 27 בספטמבר 2014).
  • יוון שלחה דרך מצרים משלוח תרופות שאמור להישלח לרצועת עזה (28 בספטמבר 2014  PNN).
  • ארגון IHH  התורכי שלח לרצועת עזה פרות לקראת חג הקורבן (29 בספטמבר 2014, PALINFO).
נמשכים המפגנים צבאיים והעצרות ברצועה
  •  חמאס ממשיכה לקיים טקסים, הפגנות ועצרות ניצחון לחיזוק "נרטיב הניצחון" ולהדגשת היערכותה לקראת סבבי לחימה עתידיים. במסגרת זאת נערכו ברצועת עזה טקסי זיכרון ומפגנים צבאיים בנציראת ואלבוריג'. כמו כן החלה חמאס לקראת עיד אלאדחא במבצעים נרחבים של ביקורי בית בבתי הרוגים ותושבים, שבתיהם נהרסו תחת הסיסמא "עזה ניצחה – תודה לעמינו" (פלסטין אלא'ן, 26 בספטמבר 2014).

עצרות הזיכרון  לפעילי גדודי עז אלדין אלקסאם שנהרגו במבצע "צוק איתן"
עצרות הזיכרון  לפעילי גדודי עז אלדין אלקסאם שנהרגו במבצע "צוק איתן" (פלסטין אלאן, 27 בספטמבר).

נאום אבו מאזן בפני העצרת הכללית של האו"ם
  • ב-26 בספטמבר 2014 נשא אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, נאום אנטי-ישראלי בוטה בפני כינוס העצרת הכללית של האו"ם. להלן עיקרי הנאום (טלוויזיה פלסטינית ממסדית, 26 בספטמבר 2014) :
  • ביצוע "רצח עם" במבצע "צוק איתן"– לדברי אבו מאזן ביצעה ישראל במהלך מבצע "צוק איתן" "רצח עם" ו"פשעי מלחמה ברבריים" נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה. לדבריו להרס, שנגרם במהלך המבצע, "אין אח ורע בעידן המודרני". אבו מאזן קרא לקבע הפסקת אש באמצעות משא ומתן בהובלת מצרים "כדי שלא יהיה צורך לשקם את עזה כל שנתיים".
  • פעילות ישראל בשטחים- לדבריו בבתי הספר בישראל משתרשת תרבות גזענית, ששיאה היה חטיפת הנער אבו ח'צי'ר, המזכירה "תקופות אפלות בהיסטוריה". כמו כן מספק הכיבוש הישראלי קרקע פורייה לארגוני טרור כמו דעאש המבצעים במעשי זוועה ברבריים.
  • המשא ומתן המדיני– אבו מאזן הטיל על ישראל את האחריות לכישלון המשא ומתן המדיני אליו הגיעו הפלסטינים עם "כוונות טובות".  לדבריו ישראל עשתה הכל כדי לטרפד את המשא ומתן שכן לדבריו עמדתה הרשמית של ישראל היא התנגדות להקמת מדינה פלסטינית ורצון להמשיך את הכיבוש ואף להנציחו. הוא הדגיש, כי אין כל תועלת לשוב למשא ומתן שתוצאותיו אינם סיום הכיבוש הישראלי והקמת מדינה פלסטינית, שבירתה ירושלים.
  • פנייה פלסטינית למוסדות האו"ם- אבו מאזן דיווח, כי התקיימו במהלך השבועיים האחרונים מגעים, שנועדו לגבש הצעת החלטה לסיום הכיבוש ואשר תוגש למועצת הביטחון של האו"ם. ההצעה מבוססת על תפיסת שתי המדינות תוך קביעת לוח זמנים מוגדר. אבו מאזן קרא למדינות העולם לתמוך במהלך.
תגובות לנאום אבו מאזן
ישראל
  • נאום אבו מאזן גרר תגובות נזעמות וחריפות מצד בכירים בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה, לקראת צאתו לניו יורק לנאום בכינוס העצרת הכללית, בה אמר, כי בנאומו בעצרת הכללית הוא יהדוף את ההשמצות והשקרים המוטחים כלפי המדינה ויאמר את האמת אודות צה"ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם (אתר משרד ראש הממשלה, 28 בספטמבר 2014). ואכן בנאומו בעצרת הכללית (29 בספטמבר 2014) תקף נתניהו בחריפות את אבו מאזן ולשימוש שעשה בטרמינולוגיה כמו כמו "רצח עם". ראש הממשלה ציין, כי שותפיו של אבו מאזן לממשלה (חמאס) הם פושעי המלחמה האמיתיים תוך השוואה בין חמאס לדאעש "שני ענפים של אותו עץ מורעל".
  • אביגדור ליברמן שר החוץ אמר, שנאום אבו מאזן מוכיח סופית, כי הוא אינו מעוניין או אינו מסוגל להיות שותף להסדר מדיני הגיוני. לדבריו כל עוד הוא משמש כיו"ר הרשות הפלסטינית הוא יוביל להמשך הסכסוך (הארץ, 28 בספטמבר 2014). שר הביטחון משה יעלון אמר, כי אבו מאזן הוא אדם המפיץ שקרים ועסוק בהסתה וזריית דברי שטנה. לדבריו אבו מאזן אינו שותף להסכם, שמהותו קץ הסכסוך וסיום התביעות (ההדדיות) (הארץ, 28 בספטמבר 2014).
ארה"ב
  • גורמים רשמיים בארה"ב מתחו ביקורת על דברי אבו מאזן. ג'ן סאקי, דוברת מחלקת המדינה האמריקאית אמרה, כי אמירותיו של אבו מאזן הן "פוגעניות, פרובוקטיביות בלתי מועילות" . הדוברת הוסיפה, כי הן מחבלות במאמצים ליצור אווירה חיובית ולהשיב את האמון בין הצדדים (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 26 בספטמבר 2014) .
  • ברשות הפלסטינית הושמעה ביקורת על התגובה האמריקאית. משרד החוץ של הרשות הפלסטינית פרסם הודעה המביעה "תימהון והתמרמרות" לנוכח הצהרותיה של דוברת מחלקת המדינה. לדברי ההודעה דבריה של הדוברת מעידים על הבנה "שגויה ופזיזה" של נאום אבו מאזן. עוד נאמר בהודעה, כי הצהרות כגון אלה מוכיחות, פעם נוספת, שארה"ב מציבה את עצמה כמגנה באופן אוטומטי על ישראל גם אם ישראל מבצעת פשעים נגד הפלסטינים ברמה של "פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות"(ופא, 28 בספטמבר 2014).
  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, ציין כי האמריקאים התרעמו בעיקר על כוונת הרשות הפלסטינית לפנות למועצת הביטחון של האו"ם. לדבריו, הכיבוש חייב להסתיים ועל כן ההנהגה הפלסטינית תפנה למועצת הביטחון של האו"ם ולאחר מכן, בסיוע הגוש הערבי באו"ם, היא תנקוט סדרה של צעדים הכוללים גם אופציות פנייה לארגונים בינלאומיים (אלאיאם, 24 בספטמבר 2014).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי תגובת ארה"ב היא לא הולמת ולא אחראית והיא העתק של תגובת ישראל. עוד אמר, כי נועד עם מזכיר המדינה האמריקאי, שהדגיש את התנגדותו לפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם ולהצטרפותם לארגונים בינלאומיים. לדבריו היחסים בין ארה"ב לפלסטינים קשים והפלסטינים ביקשו מארה"ב לבחון פעם נוספת את עמדתם (אלערביה, 27 בספטמבר 2014, אלקדס, 28 בספטמבר 2014).
הפגנות נגד ביקור קונסול ארה"ב
  • ב-29 בספטמבר 2014  ערכו תלמידי אוניברסיטת אלנג'אח בשכם הפגנה נגד ביקורו של קונסול ארה"ב באוניברסיטה, התלמידים, חלקם עוטים צעיפי חמאס, הניפו שלטים בגנות ארצות הברית (עזה אלאן, 29 בספטמבר; PALINFO, 29 בספטמבר).

הפגנת הסטודנטים מימין  שלט עליו נכתב: "אין נורמליזציה אין קמפוס". משמאל: "דוד סאם הורג ילדים מאז 1948"  PALINFO), 29 בספטמבר).
הפגנת הסטודנטים מימין  שלט עליו נכתב: "אין נורמליזציה אין קמפוס". משמאל: "דוד סאם הורג ילדים מאז 1948"  PALINFO), 29 בספטמבר).

פנייה פלסטינית למוסדות האו"ם
  • על רקע דבריו של אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם אמר צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, כי בכוונת הפלסטינים להגיש בקרוב הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם לקבוע מסגרת זמן מוגבלת לסיום הכיבוש. במקביל בכוונתם לחתום על אמנת רומא. הוא ציין, כי כל הגורמים הסכימו לצעד זה. הוא הוסיף, כי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין לא חתם על המסמך הקובע, כי הארגונים מסכימים לפנייה של הרשות הפלסטינית לבית הדין הפלילי בינלאומי בהאג,  אך הבהיר שהארגון אינו מתנגד לכך ועודד את יתר הגורמים לנקוט בצעד זה (אלאיאם, 24 בספטמבר 2014).
  • צאלח ראפת חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי הועד הפועל של אש"ף וההנהגה הפלסטינית קיבלו החלטה להצטרף לאמנת רומא ולבית הדין הפלילי הבינלאומי כאשר בכוונתם להעמיד לדין את כל הישראלים, שביצעו פשעים בשטחים הפלסטינים. לדבריו עדכן אבו מאזן את הבכירים, עימם נפגש בניו יורק, בתוכנית להצטרף לאמנת רומא. הוא הוסיף, כי חמאס הייתה האחרונה, שחתמה על מסמך ההצטרפות  (אלמיאדין, 28 בספטמבר 2014).
מערכה מדינית נגד ישראל
  • נביל שעת', חבר הועד המרכזי של פתח אמר שבכוונת ההנהגה הפלסטינית להתחיל במערכה מדינית נגד ישראל לאחר תגובתה השלילית של ארה"ב לגבי התוכנית שהציג אבו מאזן באו"ם. לדבריו זוהי "ההזדמנות האחרונה של העולם" לפני שההנהגה הפלסטינית תוציא אל הפועל את החלטותיה. עוד אמר כי אם מועצת הביטחון של האו"ם תשיב בשלילה להצעת ההחלטה ייתן אבו מאזן את האות להתחיל במערכה המדינית נגד ישראל. לדבריו ההנהגה הפלסטינית לא תשוב למשא ומתן עם ישראל במתכונת הקודמת, תחת חסות ארה"ב, אלא רק בפיקוח בינלאומי חדש של האו"ם. לדבריו, אם מועצת הביטחון תסרב להצעת ההחלטה הפלסטינית, שתוגש עוד מספר שבועות , יקדמו הפלסטינים חרם בינלאומי על ישראל, רשמי ועממי, ויתבעו להעמיד את ישראל לדין בבית הדין הבינלאומי (מען, 28 בספטמבר 2014).
ערבי תושב ישראל תומך בדאעש
  • תושב כפר קרע, שבמשולש בן 24 המועסק כמורה בבית ספר מקומי נעצר בחשד להזדהות עם דאעש לאחר שבחיפוש בביתו נמצא חומר תעמולה הכולל את דגל הארגון, סרטים וקלטות וספרות בנושא ג'האד. בחקירתו אמר החשוד, כי הביא את החומרים מירדן (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 29 בספטמבר 2014).

[1] נכון ל-30 בספטמבר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3] ספירת הפיגועים אינה כוללת כמה עשרות אירועי יידוי אבנים ביהודה, שומרון וירושלים.