מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 5 (15 ביולי 1200)

פגיעה ישירה של רקטה בנגב המערבי לאחר ההכרזה על הפסקת האש (סוכנות תצפית, 14 ביולי 2014 צילום: נוגה בינודיז).

פגיעה ישירה של רקטה בנגב המערבי לאחר ההכרזה על הפסקת האש (סוכנות תצפית, 14 ביולי 2014 צילום: נוגה בינודיז).

הודעה רשמית של חמאס בה היא דוחה את היוזמה המצרית  (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 15 ביולי 2014)

הודעה רשמית של חמאס בה היא דוחה את היוזמה המצרית (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 15 ביולי 2014)

, שנפלה בישוב בדואי בנגב. שתי ילדות נפצעו, אחת מהן באורח קשה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 15 ביולי 2014)

, שנפלה בישוב בדואי בנגב. שתי ילדות נפצעו, אחת מהן באורח קשה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 15 ביולי 2014)

הכנסת סיוע חירום רפואי ממצרים לרצועה דרך מסוף רפיח (פלסטין אלא'ן, 15 ביולי 2014)

הכנסת סיוע חירום רפואי ממצרים לרצועה דרך מסוף רפיח (פלסטין אלא'ן, 15 ביולי 2014)


כללי

1.        בצל המשך ירי הרקטות לעבר ישראל, פרסמה מצרים יוזמה להפסקת אש, החל מה-15 ביולי 2014 0900. ישראל הודיעה בבוקר ב-15 ביולי, כי החליטה להיענות ליוזמה המצרית ולנצור את האש. מנגד חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין דחו את ההודעה המצרית והודיעו, כי היא אינה מחייבת אותם. ואכן בשטח נמשך הירי ואף גבר. תחילה לעבר ישובי עוטף עזה ואחר כך שוגרו רקטות לעבר אשקלון, אשדוד, ראשון לציון, זיכרון יעקב ויוקנעם.

מגעים להפסקת אש
יוזמת מצרים

2.        ב-14 ביולי בשעות הערב הודיע משרד החוץ המצרי, כי מצרים מציעה יוזמה להפסקת אש החל מה-15 ביולי  2014 שעה 0900. על פי היוזמה המצרית (אליום אלסאבע, 14 ביולי 2014):

א.   ישראל תפסיק את כל הפעולות שלה נגד רצועת עזה בים, באוויר וביבשה.

ב.  כל הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה יפסיקו את פעילותם מרצועת עזה נגד ישראל בים, ביבשה ומתחת לפני האדמה (קרי, באמצעות מנהרות). זאת, בדגש על הפסקת ירי הרקטות והפגיעה באזרחים.

ג.   יפתחו המעברים ויינתנו הקלות למעבר בני אדם וסחורות.

ד.   תוך 48 שעות יפגשו משלחות רמות דרג מצד ישראל והפלסטינים בקהיר כדי לדון בדרכים לביסוס הפסקת האש. השיחות עם הצדדים ייערכו בנפרד על בסיס ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן".

ה.  שני הצדדים יתחייבו שלא לנקוט בפעולה, העלולה להשפיע באופן שלילי על יישום ההבנות, שתושגנה.

ו.     מצרים תעקוב אחר יישום ההבנות.

תגובת ישראל

3.        בבוקר ה-15 ביולי 2014 הודיע הקבינט המדיני-ביטחוני, לאחר ישיבה שערך, כי החליט להיענות ליוזמה המצרים וישראל תנצור מהשעה 0900 את האש. כמו כן הודיע הקבינט, כי ישראל מתחייבת שלא לתקוף בעזה החל משעה זו. השרים נפתלי בנט ואביגדור ליברמן התנגדו להחלטה.

תגובת חמאס

4.        חמאס דחתה את היוזמה המצרית. בכרוז, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס היא הודיעה, כי אף גורם רשמי לא פנה אליה בנוגע לתנאי ההרגעה. הכרוז הוסיף, כי  היה ואכן תוגש הצעה שכזו, חמאס דוחה אותה על הסף. שכן, זוהי יוזמה של "כריעה וכניעה" ומבחינתה של חמאסהיא "לא שווה את הדיו, שבו היא נכתבה". לדברי ההודעה המערכה עם ישראל נמשכת והיא תהיה תוקפנית וחריפה יותר (אתר הזרוע הצבאית, 15 ביולי 2014).

5.        בעקבות היוזמה המצרית והחלטת הקבינט הישראלי, הגיבו דוברים מטעם חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין :

א.   אסאמה חמאדאן, הממונה על יחסי החוץ, אמר, שההחלטה של ישראל ריקה מתוכן והיא לא מעניינת את חמאס. הוא ציין, כי בפני חמאס לא הוצגה שום יוזמה וחמאס מתנגדת לכל "סחטנות וכניעה לתנאים העומדים בסתירה לזכויות ההתנגדות ודרישותיה" (אלרסאלה.נט, 15 ביולי 2014).

ב.   סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר, כי חמאס אינה מכירה בשום צורה ואופן ביוזמה המצרית. לדבריו הם שמעו עליה מכלי התקשורת ועל כן חמאס אינה מחויבת ליישמה. לדבריו הפסקת אש חד-צדדית מצד ישראל אינהמחייבת את חמאס ואין לה כל משמעות (אלג'זירה, 15 ביולי 2014).

ג.   אבו אחמד, דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי ישראל משקרת כשהיא אומרת שהסכימה ליוזמה המצרית . עוד אמר כי ההוראות לשטח נשארו אותן הוראות קרי – להמשיך במערכה  (צות אלקדס, 15 ביולי 2014).

המשל ירי הרקטות והודעת ראש הממשלה

6.        בפועל בשטח נמשך ירי הרקטות ואף גבר.  כשעתיים לאחר ההודעה, בסביבות השעה 1100  החל ירי רקטות לעבר ישובי עוטף עזה. מאוחר יותר התרחב הירי לעבר אשקלון, אשדוד, אזור ראשון לציון יבנה ועד זיכרון יעקב ויוקנעם. ירי הרקטות גרם לנזקים ברכוש באשדוד ובמועצה האזורית שער הנגב. כמה בני אדם לקו בחרדה.

7.        בעקבות המשך הירי לעבר ישראל וסירוב חמאס והג'האד האסלאמי לקבל את הפסקת האש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, שכינס כי אם חמאס לא תקבל את ההצעה להפסקת אש תהיה לישראל כל הלגיטימציה הבינלאומית להרחיב את הפעולה כדי להשיג את השקט הנדרש. לדבריו יחריף צה"ל את המתקפה (15 ביולי 2014, ynet).

פעילות צה"ל
תקיפות יעדי טרור ברצועה

8.        במהלך היממה האחרונה המשיך צה"ל בתקיפת יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. סה"כ הותקפו מעל ל- 1,500 יעדי טרור ברצועת עזה. ביניהם: למעלה מ-700 משגרים, 130 מחנות צבאיים, וכ-100 בכירים צבאיים. בנוסף בוצעו כ-220 תקיפות על מנהרות ברחבי הרצועה (דובר צה"ל, 15 ביולי 2014).

9.        ב-14 ביולי 2014 נמשכו תקיפות יעדי הטרור ברצועת עזה . סה"כ הותקפו במהלך היום למעלה  ממאה מטרות טרור, ביניהן:

א.   שישה משגרים, מהם שוגרו רקטות לעבר שדרות. כמו כן הותקף מתחם שיגור ממנו שוגרה רקטה לעבר כיסופים.

ב.  33 משגרים מוטמנים.

ג.   שמונה אתרי אחסון אמצעי לחימה.

ד.   ארבעה בתי מפקדים, המשמשים תשתית פיקוד ושליטה.

ה.  שבע תקיפות נגד מנהרות טרור.

ו.    תשעה פעילי טרור, האחראים על ירי רקטות ופצצות מרגמה לשטח מדינת ישראל.

ז.   אתרי שיגור רקטות לטווח בינוני, שהותקפו  חיל הים.

מימין: תקיפה של "מתחם הג'ואזאת" בעזה, המשמש את מנגנוני הביטחון של חמאס (פלסטין אלא'ן, 15 ביולי 2014). משמאל: מתקן כליאה בשלבי הקמה ברפיח, אשר הותקף ע"י חיל האוויר הישראלי (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 15 ביולי 2014)
מימין: תקיפה של "מתחם הג'ואזאת" בעזה, המשמש את מנגנוני הביטחון של חמאס (פלסטין אלא'ן, 15 ביולי 2014). משמאל: מתקן כליאה בשלבי הקמה ברפיח, אשר הותקף ע"י חיל האוויר הישראלי (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 15 ביולי 2014)

אוכלוסיית רצועת עזה

10.    כלי התקשורת הפלסטינים ומשרד הבריאות דיווחו על 193 הרוגים, מאז תחילת המבצע ועל מעל ל-1,385 פצועים. סוכנות אונר"א דיווחה, כי 17,000 תושבי צפון רצועת עזה עזבו את בתיהם והם שוהים עתה בבתי ספר של הסוכנות בעיר עזה ובצפון הרצועה (אתר הסוכנות, 14 ביולי 2014).

1. מבדיקות שנעשו על פי מידע (ראשוני), שבידנו התפלגות ההרוגים הינה כדלקמן:

א.   72 מחבלים על פי ההתפלגות הבאה:

1)      35 פעילי חמאס(רובם פעילי הזרוע הצבאית).

2)      27 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      עשרה פעילים מארגוני טרור נוספים.

ב.   80 בלתי מעורבים.

ג. 41 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה.  

 

11.    דו"ח על המצב ההומניטארי של האו"ם דיווח על אלפי בני אדם, שנעקרו מבתיהם, ניתוק אספקת חשמל, חוסר בתרופות (אתר המשרד לעניינים הומניטאריים בטעם האו"ם, 14 ביולי 2014). בכתבות של עיתונאים מרצועת עזה, המתארות את המצב, נמסר על מחסור במוצרי מזון בסיסיים, מחסור במים לשתייה ועלייה חדה במחירים (11 ביולי 2014,  אתר Middle East Eye).

אוכלוסיית ישראל והרשות הפלסטינית

12.    במהלך ימי המבצע נפצעו 28 אזרחים ו-17 חיילים. כמו כן נגרם נזק כבד לרכוש. מדוברות רשות המיסים נמסר, כי עד כה הוגשו למס רכוש 662 תביעות בשל נזקים ישירים לרכוש. בתביעות נכללים פגיעות במבנים, כלי רכב ובשטחי חקלאות יצוין, כי מספר התביעות נמוך באופן משמעותי ממספר התביעות במהלך מבצע "עמוד ענן" כאשר במהלך שמונת ימי המבצע הוגשו 4,000 תביעות.

13.    מכיוון שירי הרקטות מרצועת עזה מאיים גם תושבי יהודה ושומרון, קיימו ראשי מנהלת התיאום והקישור של המנהל האזרחי מפגשים עם גורמים ברשות הפלסטינית כדי להנחות אותם כיצד לנהוג במקרה של ירי רקטות מהרצועה. בנוסף הועברו להם מספרי טלפון של פיקוד העורף, המפעיל שלוחה בשפה הערבית בנושא הנחיות התגוננות (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014).

ירי הרקטות

14.    במהלך הימים האחרונים נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה המאסיבי לעבר ישראל. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצע נפילות של כ-940 רקטות בשטח ישראל. כפת ברזל יירטה למעלה מ-145 רקטות, שכוונו לריכוזי אוכלוסייה ברחבי המדינה.

15.    במהלך היממה האחרונה אותרו כ-110 נפילות רקטות בשטח ישראל. כ-15 רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. להלן אירועים מרכזיים:

א.   ב-14 ביולי 2014 בסביבות השעה 1800-שוגרה רקטה לעבר באר שבע. שתי ילדות אחיות בנות 11 ו-13 מישוב בדואי סמוך לבאר שבע נפצעו, אחת מהן באורח קשה.

ב.   בצהרי ה-13 ביולי 2014– רקטה,  ששוגרה לעבר העיר אשדוד פגעה בבית. ילד כבן שמונה נפצע באורח קל. נזק כבד נגרם לבית.

ג.   ב-14 ביולי 2014 –רקטה, שנפלה במועצה האזורית אשכול גרמה לפציעתו של חייל באורח קל.

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"[1]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"

קבלת אחריות על שיגורי הרקטות

16.    הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על אירועי ירי רבים במהלך היום בעיקר אירועי הירי לטווח בינוני (אתר הזרוע הצבאית, 13 ביולי 2014).  בנוסף לחמאס, קיבלו אחריות על אירועי הירי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. כמו כן הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, החזית הדמוקרטית, וועדות ההתנגדות העממית. כמה התארגנויות טרור מקומיות קיבלו אחריות פומבית לירי, בעיקר לעבר אזור עוטף עזה.

ירי טיל נ"ט לעבר כוח צה"ל

17.    ב-14 ביולי בשעות אחר הצהרים נורה טיל נ"ט לעבר כוח צה"ל בצפון רצועת עזה. מערכת המיגון "מעיל רוח", של הטנק הצליחה ליירט את הטיל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014). הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות רשמי לירי הטיל (אתר הזרוע הצבאית, 14 ביולי 2014).

יירוט כלי טיס לא מאויש

18.    בבוקר 14 ביולי  2014 זוהה כלי טיס לא מאויש, שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל באזור החוף. כלי הטיס יורט על ידי טיל קרקע-אוויר מסוג פטריוט סמוך לאשדוד (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014).   

19.    למרות הפלת כלי הטיס, מציגה חמאס את שיגור כלי הטייס כהישג תוך פרסום כזבים, שמטרתם לפאר את היכולות האוויריות, שבידי הארגון:

א.   משיר אלמצרי, דובר חמאס אמר, כי שיגור המטוסים ללא טייס לשטח ישראל הם "תוספת איכותית" ומהווה "נקודת מפנה אסטרטגית" וגורם הרתעה חדש אותו הבטיחה חמאס לישראל (פאל טודיי, 14 ביולי 2014).   

ב.   הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה רשמית בה נכתב, כי ערכו שלוש גיחות בשטח ישראל באמצעות כלי טיס לא מאוישים וכי אחת הגיחות הייתה באזור הקריה בתל אביב . לדברי ההודעה ברשות הזרוע הצבאית של חמאס  שלושה סוגים של כלי טיס בלתי מאוישים סוג המיועד לאיסוף מודיעין, סוג לתקיפה והטלה וסוג לתקיפה והתאבדות (אתר הזרוע הצבאית, 14 ביולי 2014).   

פעילות בגזרות נוספות
ירי רקטות מלבנון סוריה וחצי האי סיני

20.    במקביל ללחימה ברצועת עזה נמשך "טפטוף" ירי הרקטות בגבולה הצפוני והדרומי של ישראל.

לבנון

21.    ב-14 ביולי בשעות הערב המאוחרות זוהתה נפילה של רקטה בגליל המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צה"ל הגיב בירי פגזים ופצצות תאורה לעמר מקור הירי. ישראל העבירה מסרים חמורים ללבנון באמצעות כוח יוניפי"ל (דובר צה"ל, 15 ביולי 2014). כלי התקשורת הלבנוניים דיווחו, כי אלמונים שיגרו שתי רקטות  מאזור, שמדרום לצור לעבר ישראל. כמו כן דווח, שאחת הרקטות התפוצצה בשטח לבנון. כוחות צבא לבנון סרקו את אזור השיגור והם מבצעים וחקירה, יחד עם כוחות יוניפי"ל, כדי לאתר את היורים (סוכנות הידיעות הלבנונית, אלמנאר, 14 ביולי 2014). 

גבול סוריה

22.    ב-14 ביולי 2014 ב-1800 שוגרה רקטה מסוריה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח בסמוך לישוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

חצי האי סיני

23.    ב-15 ביולי 2014 בשעה 0130  שוגרו רקטות לעבר העיר אילת. שתי רקטות נפלו בעיר, אחת מהן סמוך לבית מלון. רקטה נוספת נמצאה באחת השכונות בעיר. הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות פומבית על ירי שתי רקטות לעבר העיר אילת (פאל טודיי, 15 ביולי 2014). לא ברור אם בפועל אכן ביצעו את הירי פעילי הארגון.

ירי רקטות לעבר ישראל בחתך אזורי

ירי רקטות לעבר ישראל בחתך אזורי

המצב במעברים
מעבר כרם שלום

24.    למרות ירי הרקטות הבלתי פוסק ותקיפות חיל האוויר ממשיך מעבר כרם שלום להוות צינור חשוב להעברת סחורות ואספקה לרצועת עזה.  דרך המעבר מועברים לרצועת עזה מידי יום מוצרי מזון, ציוד רפואי, ודלקים ועוד (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 ביולי 2014).

מעבר רפיח

25.    גורמים מצריים דיווחו, כי מעבר רפיח פתוח ליציאת פצועים פלסטינים לטיפול רפואי במצרים ולתושבים מצריים הרוצים לצאת מהרצועה. עוד דיווחו, כי ב-13 ביולי 2014 עבר משלוח נוסף של סיוע הומניטארי מכוחות הביטחון של מצרים לעם הפלסטיני ברצועת עזה. הסיוע כלל ציוד רפואי ומזון (אלמצרי אליום, 14 ביולי 2014).

התבטאויות
חמאס

26.    בנאום מוקלט, שנשא אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, פנה לזרוע הצבאית באומרו, כי בלחימתם בימים אלה הם הוכיחו, שלא בזבזו את זמנם במהלך תקופת ההרגעה שאחרי "עמוד ענן". לדבריו, הם כותבים בימים אלה את אחד מסיפורי התהילה של העם הפלסטיני. הניה ציין, כי לא הם אלה שהתחילו במלחמה אלא ישראל, שמטרתה היא להרוג ילדים ומשפחות שלמות (ערוץ אלאקצא, 14 ביולי 2014).

27.    משיר אל מצרי,בכיר חמאס, אמר, כי למרות שישראל היא זו אשר החליטה להתחיל את המלחמה לא היא זו שתחליט מתי וכיצד לסיימה. לדבריו, חמאס אינה שוללת את  המאמצים המצריים אך מצרים צריכה לפעול כמסייעת לעם הפלסטיני ולא כמתווכת. הוא קבע, כי למתווכים אין מה לפנות אליהם לפני שישראל תסכים לתנאיהם (פאל טודיי, 14 ביולי 2014).

הרשות הפלסטינית

28.    אבו מאזן מסר איגרת רשמית מטעם ההנהגה הפלסטינית למזכ"ל האו"ם באן קי מון בה ביקש הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני. במעמד מסירת האיגרת לשליח מזכ"ל האו"ם רוברט סרי,  אמר אבו מאזן, כי התוקפנות הישראלית על רצועת עזה עודנה נמשכת (אלאיאם, 14 ביולי 2014). במקביל התכנסה הוועדה המרכזית של פתח, בראשותו של אבו מאזן, אשר הציג את המאמצים הבינלאומיים והאזוריים הנעשים להפסקת "הטבח" נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה (אלאיאם, 14 ביולי 2014).

[1] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי פצצות מרגמה ושיגורים כושלים של רקטות.