מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (7-1 ביוני 2022)

אימן מחיסן עטוף בדגל החזית העממית לשחרור פלסטין (שהאב, 2 ביוני 2022).

אימן מחיסן עטוף בדגל החזית העממית לשחרור פלסטין (שהאב, 2 ביוני 2022).

הנפת דגלי החזית העממית במסע ההלוויה (מען, 2 ביוני 2022)

הנפת דגלי החזית העממית במסע ההלוויה (מען, 2 ביוני 2022)

הלוויית ההרוג בכפר אלמדיה (חשבון הטוויטר של PALDF, 3 ביוני 2022)

הלוויית ההרוג בכפר אלמדיה (חשבון הטוויטר של PALDF, 3 ביוני 2022)

תיעוד רגע פיצוץ בית המחבל ביעבד (חשבון הטוויטר של PALDF, 2 ביוני 2022).

תיעוד רגע פיצוץ בית המחבל ביעבד (חשבון הטוויטר של PALDF, 2 ביוני 2022).

בית המחבל ההרוס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 ביוני 2022)

בית המחבל ההרוס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 ביוני 2022)

דגלי פתח מונפים בהלווייתו (חשבון הטוויטר של ,QUDSN 2 ביוני 2022)

דגלי פתח מונפים בהלווייתו (חשבון הטוויטר של ,QUDSN 2 ביוני 2022)

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נפגש באיסטנבול עם בכירי התאחדות חכמי הדת המוסלמים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 ביוני 2022)

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נפגש באיסטנבול עם בכירי התאחדות חכמי הדת המוסלמים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 ביוני 2022)

אשתיה נפגש עם משלחות מטעם האיחוד האירופי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 31 במאי 2022)

אשתיה נפגש עם משלחות מטעם האיחוד האירופי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 31 במאי 2022)

  • פלסטינית, שניסתה לבצע פיגוע דקירה נגד כוחות ביטחון ישראלים, סמוך למחנה הפליטים אלערוב, צפונית לחברון, נורתה ונהרגה. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב. עליית יהודים למתחם הר הבית בחג שבועות עוררה שוב גל של תגובות נזעמות מצד הפלסטינים, בראשם חמאס, אשר השמיעו שוב איומים וקראו לפלסטינים להתנגד בכוח.
  • במספר מוקדים ביהודה ושומרון המשיכו כוחות ביטחון ישראלים בפעילות למעצר מבוקשים החשודים בפעילות טרור ותפיסת אמצעי לחימה. בחלק מהמקרים התפתחו עימותים בין תושבים מקומיים לבין כוחות הביטחון. בפעילות כוחות הביטחון נהרגו שלושה פלסטינים.
  • בעקבות צעדת הדגלים והאירועים בירושלים התפרסמו דיווחים על כוונת הרשות הפלסטינית לשקול נסיגה מההכרה בישראל ולנתק את כל הקשרים עמה בניסיון ללחוץ על ישראל, ארה”ב ועל גורמים בינלאומיים נוספים לקדם תהליך מדיני.
  • הנהגת הרשות: השבוע פורסמו ידיעות כי בשל נסיבות בריאותיות העביר אבו מאזן סמכויות לחסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים שנבחר לאחרונה כמזכיר אש”ף. גורמים ברשות כעסו על הפרסום ומיהרו להכחיש אותו. במקביל, נשמעו קריאות לפיטוריו של מחמד אשתיה ראש ממשלת הרשות בשל כישלונו וכישלון הממשלה.
ניסיון פיגוע דקירה
  • ב-1 ביוני 2022 הגיעה פלסטינית חמושה בסכין לקבוצת חיילים שאבטחה את כביש 60 סמוך למחנה הפליטים אלערוב, צפונית לחברון. היא התקדמה לעבר לוחם צה”ל כשבידה הסכין. הכוחות שהיו במקום הגיבו בירי והיא נהרגה (דובר צה”ל, 1 ביוני 2022).
הסכין שנמצאה ברשות הפלסטינית (דובר צה"ל, 1 ביוני 2022)
הסכין שנמצאה ברשות הפלסטינית (דובר צה”ל, 1 ביוני 2022)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הפלסטינית שנהרגה היא ע’פראן הארון חמאד וראסנה, בת 31 ממחנה הפליטים אלערוב, אסירה משוחררת, אשר הייתה כלואה בישראל במשך שלושה חודשים. בשנת 2014 היא סיימה תואר ראשון בלימודי תקשורת באוניברסיטת חברון ועבדה כעיתונאית בתחנת רדיו מקומית בחברון (ערוץ אלג’זירה, אלוטן ניוז, 1 ביוני 2022). גופתה נעטפה בדגל פלסטין (ופא, 1 ביוני 2022).
ע'פראן וראסנה (אלוטן ניוז, 1 ביוני 2022).     ע'פראן וראסנה בעת עבודתה כעיתונאית (חשבון הטוויטר של שאהב, 1 ביוני 2022)
מימין: ע’פראן וראסנה (אלוטן ניוז, 1 ביוני 2022). משמאל: ע’פראן וראסנה בעת עבודתה כעיתונאית (חשבון הטוויטר של שאהב, 1 ביוני 2022)
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, גינה את הוצאתה להורג ע”י ישראל והטיל על ישראל את האחריות המלאה לתוצאות פעילותיה. אשתיה דרש מהקהילה הבינלאומית ליישם החלטות בינלאומית להחרמת ישראל ולהענשתה. אשתיה ציין בדבריו שחוסר ענישה נגד ישראל פירושו “פשע נוסף שיבוצע” (בעתיד). לדבריו, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) שלח במהלך החודשים האחרונים ארבעים חוקרים לאוקריאנה. זאת בהשוואה ל”פלסטין” שלא נעשה דבר בעניינה מזה עשור. אשתיה שלח תנחומיו למשפחה (ופא, 1 ביוני 2022).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, תאר אף הוא את הריגתה כ”הוצאה להורג” של אסירה משוחררת (אלרסאלה.נט, 1 ביוני 2022).
סיכול פיגוע דקירה
  •  במהלך פעילות שוטרי יחידת הר הבית של מחוז ירושלים ב-2 ביוני 2022, הבחינו השוטרים באדם שעורר את חשדם. הוא נבדק וברשותו נמצאה סכין. החשוד נעצר והועבר לחקירה. מהחקירה במשטרה עלה כי על רקע אירועי “יום ירושלים” הוא התכוון להיכנס להר הבית ולבצע פיגוע דקירה (דוברות המשטרה, 2 ביוני 2022).
הסכין שנמצאה ברשותו (דוברות המשטרה, 2 ביוני 2022)
הסכין שנמצאה ברשותו (דוברות המשטרה, 2 ביוני 2022)
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

ירושלים ומתחם הר הבית
  • לרגל חג שבועות (5 ביוני 2022) עלו כמה מאות יהודים למתחם הר הבית. עלייתם עוררה זעם בקרב הפלסטינים שהיו במקום והם החלו ליידות אבנים לעברם. בכירים בחמאס הדגישו כי מה שהתרחש בירושלים דורש תגובה אך באופן ובדרך ש”ההתנגדות” תראה לנכון. דובר משרד החוץ ברשות ודובר חמאס חזרו על התנגדותם לכניסת יהודים למתחם הר הבית. דובר חמאס גם קרא לעם הפלסטיני להגיע לאלאקצא ולהתעמת עם הכוחות הישראליים במקום (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 במאי 2022).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי “הפריצות” של המתנחלים להר הבית הינן במסגרת המשך התכנית הציונית לחלק את מועדי התפילה ומיקומי התפילה במסגד ואף לשלוט בו. הוא קרא לעם הפלסטיני להמשיך בעימות ולהדוף את הפריצות למסגד אלאקצא. הוא ציין שהמאבק על אלאקצא הוא מאבק של כלל הפלסטינים והם לא ישתקו על פשעי ישראל במסגד ויגרמו לישראל לשלם מחיר (אתר חמאס, 5 ביוני 2022).
  • מחמד חמאדה, דובר חמאס לנושא מזרח ירושלים, אמר כי “ההתנגדות” ובראשה חמאס לא תרשה שאירועים במסגד אלאקצא יעברו ללא תגובה מתאימה. לדבריו, מה שישראל עושה תחת הכותרת “חגים יהודיים” הינו תוקפנות בוטה כלפי מסגד אלאקצא. הוא ציין שעמדתה הקבועה של “ההתנגדות” היא שמסגד אלאקצא הינו קו אדום ומה שישראל עושה הוא בבחינת חציית קווים אדומים (פלסטין, 5 ביוני 2022).
  • ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי החמ”ל המשותף לא יעמוד בחיבוק ידיים למול מעשי ישראל. לדבריו, גדודי הזרוע הצבאית של הארגון בג’נין, טול כרם ובשכם הודפים את הכוחות הישראלים מידי יום. הוא ציין שהדרך לעצור את ישראל הינה להדוף את כוחות הביטחון שלה באמצעות עשרות אלפים מתושבי ירושלים ויהודה ושומרון וחסימת כבישים (דניא אלוטן, 5 ביוני 2022).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראלים המשיכו השבוע בפעילות למעצר מבוקשים החשודים בפעילות טרור במספר מוקדים ביהודה ושומרון. כמה עשרות פלסטינים חשודים נעצרו ונתפסו אמצעי לחימה. בחלק ממוקדי הפעילות התפתחו עימותים בין תושבים מקומיים לבין כוחות הביטחון (דובר צה”ל). ( ראו פרטים בהמשך).
אמצעי לחימה שנתפסו במהלך פעילות כוחות ביטחון (דובר צה"ל, 7 ביוני 2022)
אמצעי לחימה שנתפסו במהלך פעילות כוחות ביטחון (דובר צה”ל, 7 ביוני 2022)
  • ב-2 ביוני 2022 במהלך פעילות כוחות ביטחון במחנה הפליטים דהישה, סמוך לבית לחם, נהרג פלסטיני אשר השליך מטען לעבר הכוחות. בתקשורת הפלסטינית דווח על מותו של אימן מחיסן, בן 29, ממחנה הפליטים אלדהישה. הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין הודיעה כי ההרוג הוא היה פעיל הארגון. היא קראה להמשיך ולהסלים את ההתנגדות לישראל (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 2 ביוני 2022). דווח כי מחיסן הוא אסיר משוחרר שהיה כלוא בישראל שלוש שנים בשל השתייכותו לחזית העממית לשחרור פלסטין. הלווייתו נערכה באותו יום במחנה הפליטים אלדהישה. הוא הולבש מדים וגופתו נעטפה בדגל החזית העממית לשחרור פלסטין. במהלך הלווייה הונפו דגלי החזית העממית (מען, 2 ביוני 2022).
 אימן מחיסן עטוף בדגל החזית העממית לשחרור פלסטין (שהאב, 2 ביוני 2022).     הנפת דגלי החזית העממית במסע ההלוויה (מען, 2 ביוני 2022)
מימין: אימן מחיסן עטוף בדגל החזית העממית לשחרור פלסטין (שהאב, 2 ביוני 2022). משמאל: הנפת דגלי החזית העממית במסע ההלוויה (מען, 2 ביוני 2022)
  • הרשות הפלסטינית גינתה את מותו וטענה כי שתיקת הקהילה הבינלאומית וממשל ארה”ב היא זאת שמעניקה הגנה לישראל בפני אחריות וגורמת לכך שהיא לא תקבל את העונש המגיע לה (ופא, 2 ביוני 2022). חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ציינו כי דם הקדושים הוא דלק עבור הפלסטינים להמשיך להתנגד וכי פשעי ישראל (“הכיבוש”) לא יצליחו לשבור את רצונם להביס אותה (ערוץ הטלגרם של חמאס, ערוץ הטלגרם של משרד ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 2 ביוני 2022).
  • ב-2 ביוני 2022 פלסטיני השליך בקבוק תבערה לעבר כוח צה”ל שפעל במקום. הוא נפגע מירי תגובתי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 2 ביוני 2022). בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ההרוג הוא עודה מחמד עודה, בן 17 מהכפר אלמדיה. נטען, כי כוחות צה”ל ירו לעבר קבוצה של נערים סמוך לגדר הביטחון וכי הוא נפגע בחזהו (ופא, חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 ביוני 2022). ב-3 ביוני 2022 נערכה להרוג הלוויה בכפרו. גופתו נעטפה בדגל פלסטין (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 ביוני 2022).
עודה מחמד עודה.     הלוויית ההרוג בכפר אלמדיה (חשבון הטוויטר של PALDF, 3 ביוני 2022)
מימין: עודה מחמד עודה. משמאל : הלוויית ההרוג בכפר אלמדיה (חשבון הטוויטר של PALDF, 3 ביוני 2022)
  • ב-5 ביוני 2022 השליכו שני חשודים רכובים על אופנוע מטען מאולתר לעבר כוח צה”ל שהיה בפעילות שגרתית סמוך לעיר שכם. הלוחמים ירו לעבר החשודים. זוהו פגיעות. לא היו נפגעים לכוחותינו (דובר צה”ל, 5 ביוני 2022).
  • בפעילות משותפת של כוחות ביטחון ישראלים נעצרו ב-6 ביוני 2022 בדרום תל אביב שני פלסטינים, שוהים בלתי חוקיים תושבי שכם, בחשד שנכנסו לישראל במטרה לבצע פיגוע. השניים הועברו לחקירה לבירור נסיבות כניסתם לישראל. לא נמצאו ברשותם כלי נשק (חשבון הטוויטר של משטרת ישראל, 6 ביוני 2022).
הריסת בית מחבל ביעבד
  • לאחר דחיית עתירת המשפחה בבג”ץ, ב-2 ביוני 2022 הרס צה”ל ביעבד (סמוך לג’נין), את ביתו של צ’יאא’ חמארשה, המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק ב-29 במרץ 2022 בו נהרגו חמישה בני אדם. כוחות גדולים נכנסו ליעבד כדי להרוס את הבית. במקום התפתחו עימותים עם פלסטינים אשר יידו אבנים, הבעירו צמיגים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות. במהלך הפעילות נעצר לחקירה אביו של המחבל.
תיעוד רגע פיצוץ בית המחבל ביעבד (חשבון הטוויטר של PALDF, 2 ביוני 2022).     בית המחבל ההרוס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 ביוני 2022)
מימין: תיעוד רגע פיצוץ בית המחבל ביעבד (חשבון הטוויטר של PALDF, 2 ביוני 2022). משמאל: בית המחבל ההרוס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 ביוני 2022)
  • מספר חמושים ירו לעבר הכוחות, אחד מהם נורה ונהרג (דובר צה”ל, 2 ביוני 2022). בעקבות העימותים וחילופי האש קראו גורמים מקומיים לבעלי חנויות ובעלי בתים פרטיים לפרק מצלמות אבטחה ולמחוק סרטונים כדי להגן על הפלסטינים שניהלו חילופי אש עם כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של PALDF, 2 ביוני 2022).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי ההרוג הוא בלאל עוצ’ קבהא, בן 24 מיעבד. חמאס פרסמה הודעת אבל רשמית מטעמה על מות השהיד “הלוחם” בלאל קבהא (חשבון הטוויטר של PALDF, 2 ביוני 2022). יצוין כי בהלוויה עוטר מצחו של ההרוג בסרט פתח ובהלווייתו הונפו דגלי פתח (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 ביוני 2022).
הודעת אבל רשמית מטעם (חשבון הטוויטר של PALDF, 2 ביוני 2022).     דגלי פתח מונפים בהלווייתו (חשבון הטוויטר של ,QUDSN 2 ביוני 2022)
מימין: הודעת אבל רשמית מטעם (חשבון הטוויטר של PALDF, 2 ביוני 2022). משמאל: דגלי פתח מונפים בהלווייתו (חשבון הטוויטר של ,QUDSN 2 ביוני 2022)
  • על רקע האירועים פרסמה ב-2 ביוני 2022 לשכת אבו מאזן הודעה לפיה הם מגנים את ההסלמה הישראלית המסוכנת וכי הם ניצבים בפני פרשת דרכים. לדבריה, גינוי ישראל והטלת האחריות עליה אינם מספיקים והגיעה העת שארה”ב “תעצור את הטירוף”. עבאס זכי, חבר הוועד המרכזי של פתח ביקר בבית משפחתו (ופא, 2 ביוני 2022).
אירועי “יום הנכסה”
  • “יום הנכסה” (5 ביוני, המציין את פרוץ מלחמת ששת הימים ב-1967), עבר ללא אירועים מיוחדים. במהלך היום היו עימותים בין כוחות הביטחון הישראליים לבין פלסטינים במספר מוקדים כולל הר הבית, אולם אלה הוכלו על ידי כוחות הביטחון ולא יצאו מכלל שליטה.
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

סיכול ניסיון מעבר לשטח ישראל
  • לוחמי צה”ל עצרו שני חשודים שניסו לחצות את גדר הביטחון במרכז רצועת עזה, לשטח ישראל. ברשות החשודים נתפס רימון מאולתר (דובר צה”ל, 4 ביוני 2022).
המשך לחצים מצריים על חמאס
  • אלערבי אלג’דיד, היוצא לאור בלונדון, דיווח מפי גורמים מצריים כי ישראל ביקשה לאחרונה מהמצרים להפעיל לחץ על חמאס על רקע האפשרות שהיא תפעל לפגוע במתקנים כלכליים וחיוניים בים, ובראשם אסדת הגז ומתקני נפט, באמצעות יחידת הקומנדו הימי ושימוש בטילי ים ים או ביצוע פעולת התאבדות נגד מטרות ישראליות בים. עוד ציינו הגורמים כי מצרים מעוניינת לכרוך את מאמצי ביסוס הרגיעה יחד עם מחויבות חמאס שלא לפגוע בתשתיות הימיות (אלערבי אלג’דיד, 3 ביוני 2022).
מות מפקד בזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי
  • הזרוע צבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה על מותו של יאסר אלמצרי, בן 41, מפקד שטח אשר מת מפצעים שנפצע בתקיפת צה”ל במרכז הרצועה במהלך מבצע “שומר החומות” (מאי 2021).
אסמאעיל הניה מבקר אנשי דת מוסלמים
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס , ביקר במטה האיגוד הכללי של אנשי הדת המוסלמים באיסטנבול. במהלך הפגישה עמם הוא דן בדרכי התגובה של חמאס להתפתחויות באלאקצא ובירושלים והדגיש כי חמאס מעוניינת בהשכנת שלום בקרב העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס, 5 ביוני 2022).
ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נפגש באיסטנבול עם בכירי התאחדות חכמי הדת המוסלמים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 ביוני 2022)
ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נפגש באיסטנבול עם בכירי התאחדות חכמי הדת המוסלמים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 ביוני 2022)
גינוי החלטת ממשלת ישראל על בנייה בירושלים
  • חמאס פרסמה הודעה בה היא מגנה את החלטת ממשלת ישראל לבנות יחידות דיור בירושלים. לדברי חמאס זהו חלק מניסיונה של ישראל להרחיב את שליטתה על ירושלים ולייהד אותה. חמאס הדגישה כי התוכנית מפרה בצורה בוטה את החוק הבינלאומי וציינה כי הרחבת מעגל העימות עם ישראל והמשך העימותים בערים ובמחנות הפליטים ביהודה ושומרון ירתיעו אותה ויגרמו לה להפסיק את התוקפנות שלה נגד העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 ביוני 2022).
יחסי הג’האד האסלאמי איראן
  • בנאום שנשא זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, לרגל יום השנה למותו של רוחאללה ח’מיני הוא שיבח את ח’מיני וציין, כי המהפכה האסלאמית העניקה אומץ לאחרים להתנגד ל”כיבוש הישראלי”. לדבריו, העם הפלסטיני הוא הגורם הבולט שנאבק בהתפשטות הציונית וכי מאבק זה לא יכול היה להתקיים ללא גבורת העם הפלסטיני וההתנגדות וללא התמיכה הפוליטית והחומרית שאיראן מספקת (פאל טודיי, 3 ביוני 2022).
פעילות הרשות על רקע האירועים האחרונים בירושלים
  • אבו מאזן שוחח בטלפון עם אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב. בשיחה עדכן אותו אבו מאזן כי בכוונת הנהגת הרשות לנקוט צעדים להתמודדות עם “ההסלמה הישראלית” זאת, עקב חוסר היכולת של הקהילה הבינלאומית לחייב את ישראל לציית להחלטות הבינלאומיות ובשל שתיקת ממשל ארה”ב על “הפרובוקציות הישראליות”. הוא ציין כי על ממשל ארה”ב לבצע מעשים מעבר לגינוי הצעדים הישראלים ביניהם הסרת אש”ף מרשימת ארגוני הטרור. בלינקן חזר על מחויבות ממשל ארה”ב לפתרון שתי המדינות, עצירת הרחבת ההתנחלויות ושימור הסטטוס קו. הוא גם הזכיר את מחויבות ממשל ארה”ב לפתוח מחדש את הקונסוליה בירושלים. בלינקן גם הדגיש את החשיבות של סיום חקירת מותה של העיתונאית, אזרחית ארה”ב, שירין אבו עאקלה ( אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 31 במאי, ופא, 1 ביוני 2022).
  • כמו כן נפגש אבו מאזן בראמאללה עם אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני. במהלך הפגישה עדכן אותו אבו מאזן כי ההנהגה הפלסטינית על סף קבלת החלטות שמיועדות להתמודד מול ההסלמה הישראלית בירושלים. שר החוץ הדגיש, כי ירדן תומכת בצעדי הפלסטינים תוך מתיחת ביקורת נגד אירועי ירושלים ההפרות הישראליות ו”פשעי המתנחלים” (ופא, סוכנות הידיעות הירדנית, 31 במאי 2022).
  • במסיבת עיתונאים שקיים חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ומזכיר הועד הפועל של אש”ף, עם שר החוץ הירדני אמר אלשיח’ כי ההנהגה הפלסטינית שוקלת קבלת החלטות קשות על רקע האירועים באלאקצא. אלשיח’ הוסיף כי הרשות מנהלת מגעים עם גורמים בינלאומיים כדי להימנע מביצוע ההחלטות. במקביל הודיעה הרשות לממשל ארה”ב שעליו לייצר אופק מדיני ולעמוד בהתחייבויותיו לרשות (אמד, 4 ביוני 2022).
  • בשיחה טלפונית שקיים אבו מאזן עם עמנואל מקרון, נשיא צרפת, אמר אבו מאזן כי ההנהגה הפלסטינית מתכוונת לנקוט בצעדים נגד מה שכינה “ההסלמה הישראלית” נוכח חוסר יכולתה של הקהילה הבינלאומית לאלץ את ישראל לציית להחלטות בינלאומיות. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ציין בפתח ישיבת הממשלה השבועית כי ישראל (“הכיבוש”) לא היתה מתקיימת אם הוא היה עומד לדין על הפרותיו ואם היה רצון בינלאומי להפסיקו.
  • היומון אלשרק אלאוסט היוצא לאור בלונדון ציטט “מקורות ברשות הפלסטינית” שמסרו כי אבו מאזן הודיע לארה”ב, מצרים וירדן כי החליט ליישם את החלטות המועצה המרכזית של אש”ף כולל ביטול ההכרה בישראל[2]. זאת, בשל התקפות ישראל נגד הפלסטינים ומכיוון שארה”ב לא עומדת בהבטחותיה לרבות פתיחת הקונסוליה בירושלים . לדברי “המקורות” אבו מאזן השתכנע שלא ניתן יותר להמתין וכי מבלי לקבל החלטות מכריעות לא ניתן יהיה להציל את הערוץ המדיני. אותם גורמים הסבירו שהנקיטה בגישה זו היא לאור מה שכינו ההסלמה הישראלית נגד הפלסטינים, שינוי הסטטוס של המקומות הקדושים, חוסר יכולתה של ארה”ב לעצור את ישראל וכישלונה לממש את הבטחותיה לרשות לרבות פתיחת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, ולאור העובדה שהמאמצים הירדנים והמצריים לא הצליחו לשכנע את ממשל ארה”ב לאמץ תכנית מדינית (אלשרק אלאוסט, 1 ביוני 2022).
קריאה להתפטרות מחמד אשתיה
  • היומון הלונדוני רא’י אליום דיווח שבתקשורת הפלסטינית פורסמו לאחרונה ידיעות אודות אפשרות להחלפת ראש הממשלה מחמד אשתיה לאחר שיגיש את התפטרותו. לטענת גורמים פלסטינים, הסיבות להתפטרות אפשרית של אשתיה הן הפסד פתח בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת בירזית, המשבר הכלכלי של הרשות וחילוקי דעות פנימיים בממשלה ובמיוחד עם שר האוצר שהביא אותו להגיש את התפטרותו. בין המועמדים להחלפתו של אשתיה הוזכרו סלאם פיאצ’, אשר שימש כבר בעבר כראש הממשלה ונחשב למועמד מוביל בשל לחץ אמריקאי למנותו. מחמד מצטפא, חבר הוועד הפועל של אש”ף ויו”ר קרן ההשקעות הפלסטינית, אשר שימש בעבר כשר הכלכלה. הגורמים ציינו, כי בפתח יש חילוקי דעות לגבי המועמדים המתאימים אולם מי שיחליטו על כך הם חסין אלשיח’ ומאג’ד פרג’ (רא’י אליום, 31 במאי 2022).
  • באתרים המזוהים עם חמאס עלו דיווחים כי הנהגת הרשות ביקשה ממחמד אשתיה את התפטרותו מתפקיד ראש הממשלה בימים הקרובים מתוך לקיחת אחריות על כישלונותיו במהלך כהונתו ובכללם ההפסד בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת בירזית וחילוקי דעות פנימיים בממשלה בעיקר עם שר האוצר (קדס, 30 במאי 2022).
  • עוד נטען כי נכון למועד פרסום מסמך זה, דבק מחמד אשתיה בתפקידו ומשחרר הצהרות לפיהן העניינים מתנהלים באופן תקין.
    בימים האחרונים הוא אף העלה לדף הפייסבוק שלו סרטונים ערוכים אודות הישגי ממשלתו בתחום החינוך והבריאות. כך, למשל, בתחום הבריאות מדווח בסרטון על פתיחתם של בתי חולים חדשים בחלחול, דורא ובראמאללה. בתחום החינוך, דווח על הקמת 300 כיתות לימוד ו-27 גני ילדים חדשים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5, ו-6 ביוני 2022).
  • בתוך כך נמסר על הפסד נוסף לפתח בבחירות לאיגוד הרופאים, שם הפסידה תנועת פתח בשבעה סניפים בהם נבחרו נציגי רשימות עצמאיות. רשימת פתח זכתה בסניף ראמאללה בלבד. יצוין כי בימים הקרובים תערכנה בחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת אלנג’אח בשכם.
אשתיה ממשיך להשמיץ את ישראל בפני גורמים באיחוד האירופי
  • ב-31 במאי 2022 נפגש מחמד אשתיה עם משלחות של האיחוד האירופי באו”ם בהשתתפותו של נציג האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית. בפגישה הלין אשתיה על כך שההחלטות האו”ם ומועצת הביטחון אינן מיושמות וטען כי העובדה שלא נמצא פתרון לסוגיה הפלסטינית עד כה הוא כישלון של הקהילה הבינלאומית. בהתייחסו לקשר עם ישראל ציין אשתיה כי הקשר עמה הוא קשר של “כובש עם מדינה כבושה” שכן ישראל שולטת בכל תחומי החיים ובכל אוצרות הטבע הפלסטינים. לטענתו ישראל אינה מכבדת את ההסכמים החתומים עמה וזאת הסיבה לכישלון כל שיחות השלום עמה (ופא, 31 במאי 2022).
אשתיה נפגש עם משלחות מטעם האיחוד האירופי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 31 במאי 2022)
אשתיה נפגש עם משלחות מטעם האיחוד האירופי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 31 במאי 2022)
שמועות על מצבו הבריאותי של אבו מאזן
  • ב-4 ביוני 2022 פרסמה רשת בי.בי.סי בערבית דיווח כי בשל נסיבות בריאותיות הועברו לחסין אלשיח’, שמונה לאחרונה למזכיר אש”ף, כמה מסמכויותיו של אבו מאזן (חשבון הטוויטר של רשת בי.בי.סי בערבית , 4 ביוני 2022). הדיווחים, שלא ברור מקורם, עוררו תהודה נרחבת. גורמים ברשות כעסו על הפרסום ומיהרו להכחיש אותו. חסין אלשיח’ ציין כי אין אמת בידיעות וכי מצבו הבריאותי של אבו מאזן הוא טוב והוא ממשיך בעבודתו כרגיל. הוא ציין שמטרת הפצת השמועות היא “לבחוש” במצב הפנימי הפלסטיני (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 4 יוני 2022).
קמפיין מחאה בחברון נגד יוקר המחיה
  • פעילים פלסטיניים בחברון חידשו את קמפיין “רוצים לחיות” המוחה נגד יוקר המחייה ברשות הפלסטינית. במסגרת הקמפיין נסעה שיירת משאיות ברחבי חברון ונפתח אוהל מחאה במרכז העיר. מארגני המחאה דורשים את התערבות הממשלה לבלימת יוקר המחייה ולנקיטת צעדים להוזלת המחירים בשווקים. הם איימו כי במידה ודרישותיהם לא תיענינה, הם ירחיבו את מחאתם לשאר שטחי הרשות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5, 6 ביוני 2022). ב-6 ביוני 2022, דווח כי מנגנוני הביטחון הפלסטינים עצרו שמונה פעילים ממארגני המחאה בחברון (חשבון הטוויטר של PALDF, 6 ביוני 2022). מספר שעות לאחר מכן שוחררו העצורים (חשבון הטוויטר של  PALDF, 6 ביוני 2022).
הפגנת מחאה במרכז חברון.     שיירת מחאה של משאיות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 ביוני 2022)
מימין : הפגנת מחאה במרכז חברון. משמאל : שיירת מחאה של משאיות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 5 ביוני 2022)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים, רחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 6 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לקדומים (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביוני 2022).
    • 6 ביוני 2022: אבנים יודו מרכב חולף סמוך לעפרה (צפונית מזרחית לראמאללה). אדם נפצע באורח קל ונגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביוני 2022).
    • 6 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביוני 2022).
    • 6 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך אללבן אלשרקיה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביוני 2022).
    • 6 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין נבי אליאס לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביוני 2022).
    • 5 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביוני 2022).
    • 2 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחזמא. לא היו נפגעים. דווח על נזק לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביוני 2022).
    • 2 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר חיילים בנבי צאלח (צפונית מערבית לראמאללה). חייל נפצע באורח קל בפניו ולא נזקק לפינוי (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביוני 2022).
    • 2 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור ג’בע צוריף (צפונית מערבית לחברון). נזק נגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביוני 2022). באירוע נוסף דווח על פצוע באורח קל שפונה לבית החולים ועל נזק לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביוני 2022).    
נזק למכונית.   אדם נפצע (הצלה ללא גבולות יו"ש, 2 ביוני 2022)
מימין: נזק למכונית. משמאל: אדם נפצע (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביוני 2022)
    • 2 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב ואוטובוס באזור אלפנדק (מזרחית לקלקיליה). אישה נפגעת חרדה. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביוני 2022). יום קודם לכן דווח על אדם שנפצע בראשו מידווי אבנים לעבר כלי רכבו  (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2022).
האבן שהושלכה לעבר כלי הרכב.     הנזק שנגרם (הצלה ללא גבולות יו"ש, 2 ביוני 2022)
מימין: האבן שהושלכה לעבר כלי  הרכב. משמאל: הנזק שנגרם (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביוני 2022)
נזק שנגרם לכלי רכב באזור אלפנדק (הצלה ללא גבולות יו"ש, 1 ביוני 2022)
נזק שנגרם לכלי רכב באזור אלפנדק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2022)
    • 1 ביוני 2022: בקבוק צבע הושלך לעבר אוטובוס דרומית מערבית לחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2022).
    • 1 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלמזרעה אלשרקיה (צפונית לראמאללה). דווח על פצועה באורח קל ונזק שנגרם למספר כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2022).
    • 1 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). לא היו נפגעים.  נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2022).
    • 1 ביוני 2022: שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ואוטובוס בציר גלעד (מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2022).
    • 31 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלמזרעה אלשרקיה. אישה נפצעה באורח קל. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2022).
    • 31 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור ג’בע צוריף. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2022).
    • 31 במאי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין חוות גלעד לצומת ג’ית (מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2022).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] במהלך כינוס המועצה המרכזית של אש"ף ב- 12-9 בפברואר 2022, התקבלו שורה של החלטות ובכלל זה החלטה על סיום התחייבויות אש"ף כלפי מדינת ישראל, ובראשן ההכרה במדינת ישראל עד שישראל תכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים ותפסיק את הבנייה בהתנחלויות, והחלטה על השעיית התיאום הביטחוני עם ישראל בכל המישורים.