סעיד ציאם חבר הנהגת חמאס ושר הפנים והביטחון הלאומי בממשל הניה נהרג בתקיפת חיל האוויר


כללי

1. ב- 15 בינואר בסביבות השעה 1735 תקף חיל האוויר מבנה בשכונת ג’באליא בו שהו חבר הנהגת חמאס סעיד ציאם. כמו כן שהו במבנה צלאח אבו שרח, ראש מנגנון ביטחון הפנים של חמאס ברצועה ואיאד ציאם. המבנה נפגע (דובר צה"ל, 15 בינואר). על פי אתר האינטרנט של חמאס ( Palestine-info ) נהרג סעיד ציאם. טרם ברור לנו האם גם השניים האחרים נהרגו.

2. סעיד ציאם, שר הפנים והביטחון הלאומי בממשל הניה, הינו בכיר בהנהגת חמאס ברצועה. בתוקף תפקידו, היה ממונה על דיכוי פתח ושאר מתנגדי חמאס ברצועה. זהו הפעיל הבכיר ביותר שנהרג עד כה במבצע "עופרת יצוקה". מותו יהווה, להערכתנו, מכה מוראלית לחמאס. רצ"ב פרטים ביוגראפיים ראשוניים על חייו ופועלו.

פרטים ביוגראפיים אודות סעיד ציאם

  שם מלא : שיח’ סעיד מחמד שעבאן ציאם ("אבו מצעב")

  מוצא/מקום מגורים : יליד מחנה הפליטים אלשאטי, עזה, שנת 1959. תושב שכונת שיח’ רדואן בעזה. מוצא משפחתו מהכפר אלג’ורה שליד אשקלון (מקום מוצאם של אחמד יאסין ואסמאעיל הניה).

  מצב משפחתי : נשוי ואב לשישה ילדים.

  השכלה : למד בסמינר למורים בראמאללה והוכשר כמורה ללימודי המדעים והמתימטיקה. השלים לימודיו ב"אוניברסיטת אלקדס הפתוחה" בעל תואר ראשון בתרבות אסלאמית.

•  מאפייני פעילות : עבד באחד מבתי הספר של אונר"א בעזה. עזב משרתו על רקע סכסוכים עם מעסיקיו בשל השתייכותו הפוליטית. עסק בפעילות בפעילות חברתית במנגנון ה"דעוה" של חמאס. עבד כדרשן וכאמאם מתנדב במסגדים ברצועת עזה.

  מעמדו ופעילותו בחמאס : היה חבר הנהגת חמאס ושותף בפורומים חשובים של התנועה. עם פרוץ העימות האלים (אנתיפאדת אלאקצא) התחזק מעמדו הפוליטי בחמאס. בין דצמבר 2001 לאפריל 2002 שימש כדובר התנועה. היה אחראי על הקמת תחנת רדיו אלאקצא של החמא"ס המופעלת מרצועת עזה. נבחר בבחירות למועצה המחוקקת וזכה בקולות רבים. ב-2003 הפך חבר בהנהגה הפוליטית של חמאס ברצועה. כשר הפנים בממשל חמאס היה אחד הגורמים הבכירים והמשפיעים. ציאם היה זה שהקים את הכוח המבצע של חמאס ששימש מוקד עיקרי לחיכוך בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית ושימש גם כוח שדיכא את פתח ושאר יריבי חמאס ברצועה. היה אחד המובילים בהשתלטות חמאס על הרצועה. לאחר השתלטות חמאס על הרצועה היה למעשה זה ששלט על על המשטרה ומנגנוני ביטחון הפנים.

  מעצרים ע"י ישראל והרשות הפלסטינית : נעצר ארבע פעמים בין השנים 1992-1989. היה בין מגורשי חמא"ס ללבנון (1992). נעצר פעמיים על ידי מנגנוני הביטחון של "הרשות הפלסטינית" (1995).

  התבטאות לאחר בחירתו לתפקיד שר הפנים : עם בחירתו הצהיר כי לא יעצור את אנשי "ההתנגדות" (קרי, את אלו המבצעים פעילות טרור נגד ישראל) שכן לדעתו "ההתנגדות היא זכות לגיטימית של בני העם הפלסטיני" (סוכנות הידיעות "מעא", 24 מרץ). לתמיכתו העקרונית בטרור משמעות רבה שכן בתוקף היותו שר הפנים היה ממונה על ממנגנוני הביטחון הפלסטינים המגישים סיוע למערך פעילי הטרור.

 

לראש העמוד