מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (14-8 ביוני 2022)

תמונה מעברו של בעת עימותים עם כוחות צה

תמונה מעברו של בעת עימותים עם כוחות צה"ל ביעבד (חשבון הטוויטר של שהאב, 11 ביוני 2022)

ההלוויה ביעבד. בהלוויה נראים חמושים רבים. גופתו נעטפה בדגל הג'האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של PALDF, 11 ביוני 2022)

ההלוויה ביעבד. בהלוויה נראים חמושים רבים. גופתו נעטפה בדגל הג'האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של PALDF, 11 ביוני 2022)

נאום טלפוני של אבו מאזן לבאי הכינוס באלבירה (ופא, 8 ביוני 2022)

נאום טלפוני של אבו מאזן לבאי הכינוס באלבירה (ופא, 8 ביוני 2022)

עצאם אלדעליס מעדכן אודות ביקורו במצרים (ערוץ היוטיוב של אלרא'י, 9 ביוני 2022)

עצאם אלדעליס מעדכן אודות ביקורו במצרים (ערוץ היוטיוב של אלרא'י, 9 ביוני 2022)

פגישת אבו מאזן עם המשלחת האמריקאית בראשות ברברה ליף וסגנה האדי עמר (ופא, 11 ביוני 2022)

פגישת אבו מאזן עם המשלחת האמריקאית בראשות ברברה ליף וסגנה האדי עמר (ופא, 11 ביוני 2022)

הקונסול הכללי של איטליה מעניק למי אלכילה את עיטור הכבוד (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 ביוני 2022)

הקונסול הכללי של איטליה מעניק למי אלכילה את עיטור הכבוד (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 ביוני 2022)

  • גם השבוע המשיכו כוחות ביטחון ישראלים לפעול במספר מוקדים למעצר חשודים במעורבות בפעילות טרור. במהלך הפעילות הוסגרו אמצעי לחימה ונתפסו כספים שהיו מיועדים למימון טרור. במספר מוקדים היו עימותים בין כוחות הביטחון לבין פלסטינים.
  • במהלך פעילות בחלחול (9 ביוני 2022) נהרג פלסטיני שהתעמת עם כוחות הביטחון. ב-11 ביוני 2022 נפטר מפצעיו פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין שנפצע מירי כוחות צה”ל ב-2 ביוני 2022 ביעבד בעת עימותים שפרצו על רקע הריסת בית מחבל.
  • באלבירה התקיימה ועידה העוסקת בסטטוס קוו ההיסטורי במסגד אלאקצא ובמקומות הקדושים לאסלאם בירושלים. בוועידה נאמו אבו מאזן ומחמד אשתיה אשר הדגישו את הקשר ההיסטורי של הפלסטינים לירושלים ולמקומות הקדושים והכחישו את הקשר של ישראל למקומות אלה.
  • ארה”ב הודיעה שהמחלקה העוסקת בקשר דיפלומטי עם הפלסטינים תופרד משגרירות ארה”ב בישראל ותהפוך ליחידה עצמאית שתהייה כפופה ישירות למחלקת המדינה של ארה”ב. על פי סוכנות רויטרס אפשר והדבר מעיד על שינוי אפשרי במדיניות ארה”ב כלפי הפלסטינים. יתכן גם כי זהו צעד סמלי שנועד לענות על תביעות הרשות לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, שנסגרה בעקבות העברת שגרירות ארה”ב בישראל לירושלים.
  • ועדת החקירה, שהקימה מועצת זכויות האדם של האו”ם לאחר מבצע “שומר החומות”, פרסמה את הדו”ח הראשון שלה. רוב הטענות בדו”ח מופנות באופן חד-צדדי לישראל. על פי הדו”ח “הכיבוש המתמשך והאפליה נגד הפלסטינים הם הגורמים לסכסוך ואם הם יסתיימו האלימות והסכסוך וחוסר היציבות באזור ייפתרו”. במשרד החוץ הישראלי דחו את ממצאי הדו”ח בציינם כי הוא מתעלם משנים של טרור רצחני נגד ישראל. במשרד החוץ ברשות הפלסטינית ובחמאס ברכו על ממצאי הדו”ח.
הרוג פלסטיני נוסף ביעבד
  • ב-11 ביוני 2022 נפטר מפצעיו סמיח ג’מיל עמראנה, בן 35, מיעבד (דרומית לג’נין), פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר נפצע מירי כוחות צה”ל ב-2 ביוני 2022 במהלך פעילות להריסת בית המחבל צ’יאא’ חמארשה, שביצע את הפיגוע בבני ברק בו נהרגו חמישה בני אדם. ברשתות החברתיות פורסמו תמונות שלו בהן הוא נראה מתעמת עם כוחות צה”ל ביעבד (אלג’זירה נט, שהאב, 11 ביוני 2022). הג’האד האסלאמי בפלסטין ביעבד קרא לציבור להשתתף בהלווייתו. גופתו נעטפה בדגל הג’האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של PALDF, 11 ביוני 2022).
כרזה לזכרו של סמיח עמארנה, על רקע  תמונה שלו מיידה אבנים וסמל של הג'האד האסלאמי בפלסטין (רא'י אליום, 11 ביוני 2022)       תמונה מעברו של בעת עימותים עם כוחות צה"ל ביעבד (חשבון הטוויטר של שהאב, 11 ביוני 2022)
מימין: כרזה לזכרו של סמיח עמארנה, על רקע תמונה שלו מיידה אבנים וסמל של הג’האד האסלאמי בפלסטין (רא’י אליום, 11 ביוני 2022) משמאל: תמונה מעברו של בעת עימותים עם כוחות צה”ל ביעבד (חשבון הטוויטר של שהאב, 11 ביוני 2022)
ההלוויה ביעבד. בהלוויה נראים חמושים רבים. גופתו נעטפה בדגל הג'האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של PALDF, 11 ביוני 2022)
ההלוויה ביעבד. בהלוויה נראים חמושים רבים. גופתו נעטפה בדגל הג’האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של PALDF, 11 ביוני 2022)
  • ח’צ’ר עדנאן, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ספד לו. בעקבות מותו הבהירו בג’האד האסלאמי בפלסטין כי המאבק בישראל יימשך וקרא לעם הפלסטיני לחזק את “ההתנגדות” ולהתעמת עם החיילים ועם המתנחלים (פאל טודיי, 11 ביוני 2022).
  • ב-10 ביוני 2022 נערך טקס אזכרה לג’מיל אלעמורי, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, מייסד גדוד ג’נין, שנהרג ב-10 ביוני 2021 בעת פעילות צה”ל בג’נין. טרם הטקס פרסם חדר המבצעים המשותף של מחנה הפליטים ג’נין שורת הנחיות לפעילים האמורים להשתתף באירוע ביניהן איסור נשיאת טלפונים וחובת כיסוי פנים למניעת זיהויים. הם גם התבקשו שלא לירות באוויר. עיתונאים שסיקרו את האירוע התבקשו לעוות את קולם של המרואיינים פעילי הג’האד האסלאמי ולצלם את המשתתפים רק מרחוק (פאל טודיי, 10 ביוני 2022).
פעילות סיכול ומנע
  • גם השבוע המשיכו כוחות ביטחון ישראלים לפעול במספר מוקדים למעצר חשודים במעורבות בפעילות טרור. במהלך הפעילות הוסגרו אמצעי לחימה. כמו כן, נתפסו כספים שהיו מיועדים למימון טרור. להלן אירועים בולטים:
    • במהלך פעילות בשכם התפתחו עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים שכללו השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים לעבר הכוחות. במהלך הפעילות נעצר חשוד שהשליך בקבוק תבערה (דובר צה”ל, 8 ביוני 2022).
    • במהלך פעילות לוחמי יחידת המסתערבים של משמר הגבול במזרח ירושלים, בעקבות פגיעה בכלי רכב משטרה ואבטחה הפועלים שם, נעצרו שני חשודים שיידו אבנים לעבר הכוחות בסלואן וראס אלעאמוד. בסריקות שבוצעו באזור האירוע, נתפסו שני בקבוקי צבע (דוברות המשטרה, 7 ביוני 2022).
    • במהלך פעילות בכפר טמון (צפונית מזרחית לשכם), התפתחו עימותים במהלכם הושלכו בקבוקי תבערה ואף זוהה ירי לעבר הכוחות אשר השיבו באש (דובר צה”ל, 9 ביוני 2022).
    • כוחות ביטחון החרימו ממשרד חלפנות בחלחול (צפונית לחברון), סכום של למעלה ממיליון שקלים שעל פי החשד היו מיועדים למימון פעילות טרור. המשרד נסגר בצו אלוף. במהלך הפעילות היו עימותים בין כוחות הביטחון לבין עשרות פלסטינים שיידו אבנים, השליכו מטענים ובקבוקי תבערה (דובר צה”ל, 9 ביוני 2022).
 תיעוד פעילות כוחות ביטחון ישראליים במשרד חלפנות כספים בחלחול (חשבון הטוויטר של QUDSN, 9 ביוני 2022).   הכספים שהוחרמו במהלך הפעילות (דובר צה"ל, 9 ביוני 2022)
מימין: תיעוד פעילות כוחות ביטחון ישראליים במשרד חלפנות כספים בחלחול (חשבון הטוויטר של QUDSN, 9 ביוני 2022). משמאל: הכספים שהוחרמו במהלך הפעילות (דובר צה”ל, 9 ביוני 2022)
אמצעי לחימה שנתפסו במהלך פעילות כוחות הביטחון (דובר צה"ל, 14 ביוני 2022)     אמצעי לחימה שנתפסו במהלך פעילות כוחות הביטחון (דובר צה"ל, 14 ביוני 2022)
אמצעי לחימה שנתפסו במהלך פעילות כוחות הביטחון (דובר צה”ל, 14 ביוני 2022)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח על מותו של מחמד פאיז אבו עיהור, בן 27 מחלחול, במהלך עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים שפעלו נגד משרד חלפנות הכספים. גופתו נעטפה בדגל פלסטין ובמהלך הלווייתו נשמעו קריאות גנאי נגד ישראל (דף הפייסבוק של חלחול אלחדת’, 9 ביוני 2022). עיריית חלחול תלתה מודעת אבל לזכרו ופתחה סוכת אבלים ברחבת בניין העירייה. בסוכת האבלים נתלו דגלי פתח (דף הפייסבוק של עיריית חלחול, 10, ו-11 ביוני 2022).
 ההרוג בחלחול (חשבון הטוויטר שלPALDF , 9 ביוני 2022)
ההרוג בחלחול (חשבון הטוויטר שלPALDF , 9 ביוני 2022)
סוכת אבלים לזכרו ברחבת עיריית  חלחול.      הודעת אבל שנתלתה על בניין העירייה (דף הפייסבוק של עיריית חלחול, 11 ביוני 2022)
מימין: סוכת אבלים לזכרו ברחבת עיריית חלחול. משמאל: הודעת אבל שנתלתה על בניין העירייה (דף הפייסבוק של עיריית חלחול, 11 ביוני 2022)
  • בתגובה כינה מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, את מותו “הוצאה להורג וציין שישראל (“כוחות הכיבוש”) לא מפסיקה את פעולות הטרור שלה והרג לשם הרג. משרד החוץ ברשות גינה את “פשע ההוצאה להורג” ודרש מהקהילה הבינלאומית להגן על העם הפלסטיני (ופא, 9 ביוני 2022). הג’האד האסלאמי בפלסטין, גינה את מותו והדגיש את “המנטליות הפלילית” של חיילי ישראל (“הכיבוש”) אשר רודפים אחר העם הפלסטיני במהלך הסתערותם על ערים ועיירות, פולשים לבתים ומחללים את המקומות הקדושים (פלסטין אליום, 9 ביוני 2022). בחמאס ציינו כי הם מחזקים את ידי “המהפכנים המורדים” שהם חלוצי ההגנה על העם הפלסטיני באמצעות הסלמת העימותים (פלסטין אליום, 9 ביוני 2022). לאחר הלווייתו התקיימה הפגנה בחלחול שכללה עימותים עם כוחות הביטחון הישראלים. פלסטיני נפצע באורח קשה.
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

כיונס פלסטיני בנושא ירושלים ומתחם הר הבית
  • הוועדה העליונה לענייני ירושלים[2] ארגנה כינוס באלבירה תחת השם “ועידת מסמכי הבעלות והמצב ההיסטורי של מסגד אלאקצא”, שעסקה בסטטוס קוו ההיסטורי במסגד אלאקצא. באירוע השתתפו אנשי דת, חוקרים, היסטוריונים ודיפלומטים זרים. אחמד אלרויצ’י, יועצו של אבו מאזן לענייני ירושלים המשמש גם כיו”ר הוועדה העליונה לענייני ירושלים, ציין כי הועידה נערכת בעקבות הנחייה של אבו מאזן לבדוק את מעמדם המשפטי של ירושלים ומסגד אלאקצא על פי מסמכים היסטוריים (ופא 8 ביוני 2022).
  • בפתח הועידה שודר נאום שנשא אבו מאזן דרך הטלפון. בנאומו אמר כי הם מגינים על המקומות הקדושים שלהם מתוך מחויבות לסטטוס קוו ההיסטורי באלאקצא ובמזרח ירושלים. הוא ציין שהוועידה מתקיימת במסגרת ההגנה על הנראטיב הדתי וההיסטורי שלהם לגבי מסגד אלאקצא והמקומות הקדושים לאסלאם, מול הנראטיב “השקרי והמופרך” של ישראל. לדבריו לוועידה חשיבות רבה לביסוס זכותם. יחד עם זאת הדגיש אבו מאזן שהסכסוך שלהם עם ישראל הוא סכסוך מדיני ולא דתי. בדברים שנשא מחמד אשתיה, הדגיש את חשיבות הכינוס במסגרת מלחמת הנרטיב מול ישראל אשר מזייפת את העובדות ההיסטוריות לא רק לגבי מסגד אלאקצא אלא גם כנסיית הקבר בירושלים (ופא 8 ביוני 2022).
 הועידה  באלבירה (ופאף 8 ביוני 20229.     נאום טלפוני  של אבו מאזן לבאי הכינוס באלבירה
 (ופא, 8 ביוני 2022)
מימין: הועידה באלבירה (ופאף 8 ביוני 20229. משמאל: נאום טלפוני של אבו מאזן לבאי הכינוס באלבירה (ופא, 8 ביוני 2022)
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

ביקור משלחת חמאס במצרים
  • עצאם אלדעליס, ראש וועדת המעקב הממשלתית מטעם חמאס, ערך ביקור במצרים בראש משלחת חמאס. אלדעליס ציין כי הביקור היה חיובי וכי הוא הניב פירות. לדבריו, עסק הביקור במספר סוגיות ובכלל זה חילופי סחר בין הצדדים, הפרויקטים המצריים במסגרת תהליך שיקום הרצועה ועוד. לדבריו, לאחר שהציג בפני המצרים את מצב הבריאות ברצועה הביעו המצרים נכונות לשלוח משלחות רפואיות וצוותים רפואיים לרצועה . כמו כן הבטיחו המצרים להעלות את מכסת היוצאים והנכנסים דרך מעבר רפיח בשלושת החודשים הקרובים (אלרא’י, 9 ביוני 2022).
עצאם אלדעליס מעדכן אודות ביקורו במצרים (ערוץ היוטיוב של אלרא'י, 9 ביוני 2022)
עצאם אלדעליס מעדכן אודות ביקורו במצרים (ערוץ היוטיוב של אלרא’י, 9 ביוני 2022)
הצהרה של זיאד אלנח’אלה בנוגע למצב האסירים ועצירים המנהליים
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם הצהרה לתקשורת בה הדגיש שהאירועים בירושלים, ההפרות הישראליות במסגד אלאקצא, פעולות ההרג היומיומי בערי יהודה ושומרון, הריסת בתים, הפגיעה המתמשכת באסירים וההתעלמות משביתת הרעב של העצירים המנהליים, מחייבים עמידה נחרצת מצד הכוחות הלאומיים והאסלאמיים ומצד העם הפלסטיני כולו. אלנח’אלה הדגיש בהקשר זה את מצבו הקשה של העציר המנהלי ח’ליל אלעואודה, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, השובת רעב למעלה ממאה ימים (פלסטין אליום, 12 ביוני 2022).
  • בעקבות דברי אלנח’אלה קרא ח’אלד אלבטש, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, לארגונים הפלסטינים לקיים ישיבה כדי לדון בהשלכות “התוקפנות הישראלית” ובסוגיית האסירים השובתים רעב והדגיש כי ישראל נושאת באחריות להתדרדרות הקשה במצבם (פלסטין אליום, 12 ביוני 2022).
  • ב-13 ביוני 2022 התקיימה פגישה של נציגי הארגונים ברצועת עזה. בהודעת הסיכום של הישיבה הדגישו הנוכחים את תמיכתם באסירים ובמיוחד שובתי הרעב. הם קראו להרחיב את פעולות התמיכה באסירים וקראו לכל הגורמים הערבים והאסלאמיים, בראשם מצרים, להתערב באופן מידי לעצור את תוקפנות ישראל ולסיים את סבלם של האסירים שובתי הרעב (מצדר אלאח’באריה, 13 ביוני 2022).
ישיבת הארגונים הפלסטינים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 13 ביוני 2022)
ישיבת הארגונים הפלסטינים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 13 ביוני 2022)
  • אלאח’באר הלבנוני שציטט “גורם פלסטיני” ציין, כי אם תמשיך ישראל לבצע פעולות צבאיות ביהודה ושומרון ובעיקר בג’נין, קיים חשש שהג’האד האסלאמי בפלסטין ילך לכיוון הסלמה וינקום את מות פעיליו (אלאחבאר, 14 ביוני 2022).
חלוקת קצבאות למשפחות השהידים והאסירים
  • משרד האוצר של חמאס והמשרד לענייני אסירים הודיעו כי ההקצבות למשפחות ההרוגים הפצועים והאסירים של חודש מאי ישולמו ב-12 ביוני 2022 בכל סניפי בנק הדואר (שמס ניוז, 9 ביוני 2022).
יחסי הרשות עם ארה”ב
  • אבו מאזן נפגש עם משלחת דיפלומטית אמריקאית בראשות ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה של ארה”ב וסגנה האדי עמר. במהלך הפגישה דנו השניים ב”הסלמה המתמשכת של ישראל נגד הפלסטינים”. אבו מאזן ציין שההנהגה הפלסטינית נמצאת בעיצומו של תהליך לנקיטת צעדים להתמודד עם ההסלמה הישראלית. אבו מאזן גם ציין כי אי אפשר לשאת עוד את המצב וכי המטרה היא להסיר את הכיבוש על בסיס החלטות בינלאומיות (ופא, 11 ביוני 2022).
פגישת אבו מאזן עם המשלחת האמריקאית בראשות ברברה ליף וסגנה האדי עמר (ופא, 11 ביוני 2022)     פגישת אבו מאזן עם המשלחת האמריקאית בראשות ברברה ליף וסגנה האדי עמר (ופא, 11 ביוני 2022)
פגישת אבו מאזן עם המשלחת האמריקאית בראשות ברברה ליף וסגנה האדי עמר (ופא, 11 ביוני 2022)
  • בהקשר זה יצוין, כי ארה”ב הודיעה (9 ביוני 2022) כי המחלקה העוסקת בקשר דיפלומטי עם הפלסטינים תופרד משגרירות ארה”ב בישראל ותהפוך ליחידה עצמאית הכפופה ישירות למחלקת המדינה. לאחר ההודעה שינה המשרד העוסק בעניינים פלסטינים במחלקת המדינה של ארה”ב בחשבון הטוויטר שלו את תיאור תפקידו ל”משרד האמריקאי לעניינים פלסטינים בירושלים”. על פי סוכנות רויטרס עשוי התואר החדש להעיד על שינוי אפשרי במדיניות ארה”ב לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא ביידן (רויטרס, 9 ביוני 2022).
  • יוזכר כי הקונסוליה האמריקאית בירושלים נסגרה לאחר שנשיא ארה”ב דונלד טראמפ העביר ב-14 במאי 2018 את שגרירות ארה”ב לירושלים. מאז דורשים הפלסטינים את פתיחתה מחדש של הקונסוליה. יתכן כי זהו צעד סמלי שנועד לענות על תביעות הרשות לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.
ביקור אבו מאזן בקפריסין
  •  אבו מאזן הגיע ב-13 ביוני 2022 לביקור רשמי בן שלושה ימים בקפריסין. במהלך הביקור הוא צפוי להיפגש עם ראשי ההנהגה ביניהם נשיא קפריסין (ופא, 13 ביוני 2022). עבדאללה אלעטארי, נציג הרשות בקפריסין, אמר כי במהלך הביקור יחתמו שלושה הסכמים בין המדינות: הסכם לתמיכה בזכויות הנשים, הסכם הענקת מלגות לסטודנטים פלסטינים והסכם להכשרת דיפלומטים (סוא, 12 ביוני 2022).
אבו מאזן נפגש, עם תחילת ביקורו הרשמי בקפריסין, עם שגרירי מדינות ערב בניקוסיה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 13 ביוני 2022)
אבו מאזן נפגש, עם תחילת ביקורו הרשמי בקפריסין, עם שגרירי מדינות ערב בניקוסיה
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 13 ביוני 2022)
העברת הסיוע של האיחוד האירופאי
  • שאדי עת’מאן, דובר האיחוד האירופאי ברשות הפלסטינית, אמר כי אם תושג הסכמה והם יתגברו על המכשולים האחרונים, יכריז האיחוד האירופאי בימים הקרובים על העברת התקציב לרשות הפלסטינית. הוא אישר כי החלק שהוקצה לאונר”א בתקציב מוערך ב-85 מיליון יורו (דניא אלוטן, 12 ביוני 2022). סטיבן סלאמה, יועץ ראש ממשלת הרשות לענייני תיאום ותכנון ותיאום סיוע, ציין, כי האיחוד האירופאי יקיים הצבעה לגבי הסיוע. לדבריו אירופה מספקת כ-300 מיליון יורו לפלסטינים מידי שנה שמתחלק בין פרויקטים שונים ואשר לא בהכרח נכנס רק לקופת הממשלה (סוא, 12 ביוני 2022).
  • מנגד, ציין עאדל אלעטיה, הנציג הפלסטיני באיחוד האירופאי, כי האיחוד יעניק את כספי הסיוע שלו לפלסטינים ללא תנאים. לדבריו הסיוע יתקבל לאחר מאמצים דיפלומטיים שהושקעו בששת החודשים האחרונים (סוא, 13 ביוני 2022).
  • יוזכר כי מאז 15 במרץ 2022 מעכב האיחוד האירופאי את העברת הסיוע השנתי לרשות בעקבות דרישת נציג הונגריה להתנות את העברת הסיוע בשורה של רפורמות בתוכנית הלימודים בבתי הספר של הרשות מאחר וספרי הלימוד של הרשות כוללים מרכיבים של אנטישמיות והסתה.
מחמד אשתיה פועל לגיוס סיוע גרמני
  • מחמד אשתיה נפגש (ב-7 ביוני 2022) בראמאללה עם סגן הקנצלר של גרמניה, רוברט האבק, המשמש גם כשר הכלכלה והאנרגיה. בפגישה עדכן אשתיה את האבק אודות ההסלמה הישראלית בירושלים, “הפלישות” של ישראל למסגד אלאקצא והוצאתם להורג של פלסטינים “חפים מפשע” שמבצעת ישראל בהם נשים וילדים. אשתיה הודה לגרמניה על התמיכה והסיוע הכספי והדגיש כי יש לאפשר התערבות אירופאית גרמנית ובינלאומית בסוגיה הפלסטינית. סגן הקנצלר דן עם אשתיה בדרכי סיוע לפרויקטים רבים בתחום האנרגיה (ופא, 7 ביוני 2022).
אשתיה נפגש עם סגן הקנצלר של גרמניה (ופא, 7 ביוני 2022)
אשתיה נפגש עם סגן הקנצלר של גרמניה (ופא, 7 ביוני 2022)
  • ב-9 ביוני 2022 השתתף אשתיה בטקס חתימת הסכם סיוע עם גרמניה בסך עשרה מיליון יורו עבור מערכת הבריאות הפלסטינית. צוין, כי הסיוע יועבר באמצעות בנק הפיתוח הגרמני (KFW) ויסייע, בין היתר, למימון פעילות בתי החולים במזרח ירושלים ולקידום המרפאות בשטחי C (ופא, 9 ביוני 2022).
שרת הבריאות גינתה את ישראל מול גורמים בינלאומיים
  • במהלך טקס שנערך (ב-7 ביוני 2022) בראמאללה לציון היום הלאומי של איטליה העניק הקונסול הכללי של איטליה עיטור כבוד מטעם נשיא איטליה למי אלכילה, שרת הבריאות ברשות הפלסטינית. העיטור הוענק לה בשל עבודתה הקודמת כנציגת הרשות הפלסטינית באיטליה, ניהול משבר הקורונה וכאות הערכה למאמציה להידוק הקשרים בין איטליה לרשות הפלסטינית. בדברים שנשאה מי אלכילה בטקס היא גם ציינה את “המדיניות הגזענית” שישראל נוקטת כלפי אסירים פלסטינים חולים. היא גם קראה לבית הדין הפלילי הבילנאומי בהאג לחקור בדחיפות את הריגתה של העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה ולהעמיד לדין את האחראים לכך בישראל (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 ביוני 2022).
הקונסול הכללי של איטליה מעניק למי אלכילה את עיטור הכבוד (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 ביוני 2022)
הקונסול הכללי של איטליה מעניק למי אלכילה את עיטור הכבוד
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 ביוני 2022)
תגובות לממצאי ועדת החקירה של האו”ם
  • ועדת החקירה, בעלת המנדט המתמשך, שהקימה מועצת זכויות האדם של האו”ם לאחר מבצע “שומר החומות”, פרסמה את ממצאי הדו”ח הראשון שלה, המתמקד בסוגיות הקשורות לשורשי הסכסוך. רוב הטענות בדו”ח מופנות באופן חד-צדדי לישראל. על פי הדו”ח “הכיבוש המתמשך והאפליה נגד הפלסטינים הם הגורמים לסכסוך המתמשך ולמתחים באזור ואם הם יסתיימו הרי שהאלימות, הסכסוכים וחוסר היציבות באזור ייפתרו”. עוד נטען בדו”ח כי העובדה שישראל לא נענשת על מעשיה רק מגבירה את תחושת השנאה בקרב העם הפלסטיני. בדו”ח גם צוין כי הרשות מרבה להשתמש בכיבוש כתירוץ להפרות זכויות אדם וכסיבה עיקרית לחוסר יכולתה לקיים בחירות (אתר האו”ם, 8 ביוני 2022).
  • במשרד החוץ הישראלי דחו את ממצאי הדו”ח בציינם כי הוא מוטה וכי הוא מתעלם משנים של טרור רצחני נגד ישראל. משרד החוץ ברשות הפלסטינית בירך על הדו”ח ושיבח את עצמאות הוועדה ואת מאמציה להשלמת הדו”ח. לדבריו הדו”ח מאשש כי “הכיבוש” הישראלי הוא מקור חוסר היציבות באזור (דף הפייסבוק של משרד החוץ ברשות, 8 ביוני 2022). בחמאס ברכו את חברי הוועדה ומסרו כי הדו”ח מהווה קריאה נוספת לקהילה הבינלאומית לפעול כדי להביא צדק לעם הפלסטיני על ידי סיום הכיבוש והטלת אחריות על מנהיגי ישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 ביוני 2022).
תגובות להחלטת ממשלת נורבגיה לסמן את מוצרי ההתנחלויות
  • ממשלת נורבגיה החליטה ב-10 ביוני 2022 לסמן מוצרי מזון המיובאים אשר מיוצרים בהתנחלויות, בשטחי רמת הגולן ומזרח ירושלים. ההחלטה מבוססת על החלטת בית המשפט האירופאי מנובמבר 2019 הקוראת להבדיל בין מוצרי מזון המיוצרים בישראל ובין אלה המיוצרים בשטחים “הכבושים”. משרד החוץ ברשות הפלסטינית בירך על ההחלטה. בהודעה שפרסם המשרד נאמר כי ההחלטה היא צעד משפטי ומוסרי חשוב בדרך ליישום התחייבויות בינלאומיות רבות, לרבות הטלת סנקציות על ישראל. המשרד קרא לכל המדינות להחרים מוצרים מסוג זה (ופא, 12 ביוני 2022). בדברים שנשא מחמד אשתיה בפתח ישיבת הממשלה השבועית הוא שיבח את החלטת נורבגיה לסמן את המוצרים הישראלים וקרא לכל המדינות לנהוג כמותה (ופא, 13 ביוני 2022).
הפלסטינים מגנים את בחירת גלעד ארדן לסגן נשיא העצרת הכללית
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את בחירתו של שגריר ישראל באו”ם גלעד ארדן לתפקיד סגן נשיא העצרת הכללית. בהודעה רשמית שפרסם נאמר שהמינוי הוא בגדר “שיווק ומתן לגיטימציה למערכת הכיבוש הקולוניאליסטית על אדמת מדינת פלסטין” (סוכנות הידיעות הפלסטינית, 8 ביוני 2022). בדברים שנשא מחמד אשתיה בפתח ישיבת הממשלה הביע תדהמה וזעזוע על בחירתו של גלעד ארדן וציין כי לא יתכן שישראל תקבל פרס על הפרות חוזרות ונשנות של החוק הבינלאומי ושל חוקי זכויות האדם שהיא מבצעת (ופא, 13 ביוני 2022). גם חמאס גינו את המינוי והדגישו שהוא מהווה זלזול בערכי החירות והצדק ואיום על ביטחון ושלום המדינות (ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 ביוני 2022).
חשיפת חוליית חמאס על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית חשפו תשתית טרור נרחבת של פעילי חמאס בביתוניא (אזור ראמאללה). התשתית נחשפה בעקבות פיצוץ שאירע בנגריה השייכת לפעיל חמאס. במקום נתגלתה כמות גדולה של חומר נוזלי שגרם לפיצוץ. במקום גם נמצאו מנהרות שתוכננו להגיע עד למתחם המקאטעה, מפות של מתחם המקאטעה, חומרי נפץ מסוג C4, אמצעי לחימה, כספים ודגל חמאס. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי בעקבות החשיפה סיכלו מנגנוני הביטחון ניסיון הפיכה ופגיעה ב-15 קצינים בכירים. 19 פעילי חמאס נעצרו (אלחיאת פרס, 9 ביוני 2022).
  • עו”ד מהנד כראג’ה, המייצג את עצורי חמאס, טען, כי כל עצורים נכלאו בכלא יריחו. כמה מהם, שהגיעו לדיון בבית המשפט לא יכלו, לדבריו, לדבר ועל חלק מהם ניתן היה לראות סימנים כי עברו עינויים (אלרסאלה נט, 14 ביוני 2022).
הפיצוץ בנגריה בביתוניא.     פתח המנהרה שנחשף (אלחיאת פרס, 9 ביוני 2022)
מימין: הפיצוץ בנגריה בביתוניא.
משמאל: פתח המנהרה שנחשף (אלחיאת פרס, 9 ביוני 2022)
מפה של מתחם המקאטעה בראמאללה שנתפסה (אלחיאת פרס, 9 ביוני 2022)     מפה של מתחם המקאטעה בראמאללה שנתפסה (אלחיאת פרס, 9 ביוני 2022)
מפה של מתחם המקאטעה בראמאללה שנתפסה (אלחיאת פרס, 9 ביוני 2022)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 14 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 ביוני 2022).
    • 13 ביוני 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן (מערבית לבית לחם). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 ביוני 2022).
    • 13 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לגבעת אסף (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 ביוני 2022).
    • 12 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש ירושלים- גוש עציון. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 ביוני 2022).
    • 12 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור חוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 ביוני 2022).
    • 12 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לכפר שקבא (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 ביוני 2022).
    • 12 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למצפה יריחו (דרומית מערבית ליריחו). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 ביוני 2022).
    • 12 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת גיתי אבישר לאריאל. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 ביוני 2022).
    • 12 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעפרה (צפונית מזרחית לראמאללה). אישה נפצע באורח קל. נזק נגרם לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 ביוני 2022).
    • 10 ביוני 2022: מטען שהוטמן בתוך צמיג בוער הונח סמוך לגדר הישוב גבעון החדשה (דרומית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 ביוני 2022).
    • 9 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש עוקף עאבוד (צפונית מערבית לראמאללה). אישה נפצעה באורח קל. כמו כן נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 ביוני 2022).
    • 7 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוסים בין ענתות לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). אישה נפגעת חרדה. כמו כן נגרם נזק לאוטובוסים ולכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביוני 2022).
    • 7 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב דרומית לעלי (צפונית מזרחית לראמאללה). שני חיילי מילואים נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים . כמו כן נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביוני 2022).
    • 7 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לקדומים (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביוני 2022).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] הוועדה העליונה לענייני ירושלים הוקמה בשנות התשעים על ידי פיצל אלחסיני, בכיר פלסטיני, שהיה מעורב במשא ומתן עם ישראל, כדי להבטיח שירושלים תישאר חלק בלתי נפרד מהשטחים הפלסטינים.