מבט לאיראן

מאי 2012 – ארדיבהשת 1391 מאת: ד''ר רז צימט
הסתיים הסיבוב השני של הבחירות הפרלמנטריות

הסתיים הסיבוב השני של הבחירות הפרלמנטריות

המירוץ לראשות המג'לס

המירוץ לראשות המג'לס

שביעות רצון באיראן מתבוסת סרקוזי בבחירות לנשיאות צרפת

שביעות רצון באיראן מתבוסת סרקוזי בבחירות לנשיאות צרפת

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר

תמרון ימי איראני במפרץ הפרסי בשבוע שעבר

תמרון ימי איראני במפרץ הפרסי בשבוע שעבר

הצבת אנדרטה לציון מקום ישיבתו של ח'אמנהאי באחד מביקוריו

הצבת אנדרטה לציון מקום ישיבתו של ח'אמנהאי באחד מביקוריו


במוקד ארועי השבוע:
  • הסתיים הסיבוב השני של הבחירות הפרלמנטאריות: הימין השמרני ביצר את אחיזתו במג'לס.
  • שביעות רצון באיראן מתבוסת סרקוזי בבחירות לנשיאות צרפת.
  • על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לשכנותיה: מתקפה חריפה בעיתונות האיראנית נגד ערב הסעודית ומדינות המפרץ.
  • הצבת אנדרטה לציון מקום ישיבתו של ח'אמנהאי באחד מביקוריו: ביטוי נוסף להאדרת דמותו של המנהיג העליון.
  • תמונות השבוע: אימונים צבאיים לתלמידי בתי-ספר.
הסתיים הסיבוב השני של הבחירות הפרלמנטאריות:
הימין השמרני ביצר את אחיזתו במג'לס

הרכבו הסופי של המג'לס התשיעי נקבע סופית עם השלמת הסיבוב השני של הבחירות הפרלמנטאריות, שנערך ביום שישי (4 מאי). הסיבוב השני התקיים ב-33 אזורי בחירה ב-18 מחוזות, בהם לא השיגו המועמדים לפחות 25% מקולות הבוחרים בסיבוב הראשון, שהתקיים ב-2 במרץ. כ-130 מועמדים התמודדו בסיבוב זה על 65 מושבים במג'לס, 25 מהם במחוז טהראן, שנציגיו במג'לס נחשבים בדרך כלל לבעלי ההשפעה הפוליטית המשמעותית ביותר מבין כלל חברי המג'לס.

על-פי נתוני משרד הפנים היה שיעור ההצבעה גם בסיבוב הבחירות השני גבוה באופן משמעותי משיעורי ההצבעה המקובלים במערכות בחירות קודמות.

גם בסיבוב בחירות זה התנהל המאבק המרכזי בין חזית האצולגראיאן המאוחדת המזוהה עם הזרם השמרני-מסורתי ל"חזית העמידה האיתנה" הנתמכת על-ידי איש הדת הרדיקלי, איאתאללה מחמד-תקי מצבאח-יזדי, ומזוהה עם האגף הימני-רדיקלי במחנה השמרני.

מתוצאות שני סיבובי הבחירות עולה, כי חזית האצולגראיאן המאוחדת הצליחה להשיג את מספר המושבים הגדול ביותר ביחס ליתר הרשימות, שהתמודדו בבחירות, אך לא זכתה ברוב מוחלט. מועמדי החזית זכו בלמעלה מ-100 מתוך 290 המושבים במג'לס לעומת כ-75 מושבים, שיאוישו על-ידי מועמדי חזית העמידה האיתנה. יתר המושבים נחלקים בין מועמדים עצמאיים (כ-100 מושבים) למועמדים המזוהים עם יתר הרשימות שהתמודדו בבחירות ומזוהות עם המרכז הפוליטי. במג'לס התשיעי יכהנו תשע חברות מג'לס לעומת שמונה נשים, שכיהנו במג'לס היוצא.

11 מבין 25 הנציגים, שנבחרו מטעם מחוז טהראן בסיבוב הבחירות השני, מזוהים עם חזית האצולגראיאן המאוחדת, שמונה מזוהים עם "חזית העמידה האיתנה", ארבעה נציגים נכללו בשתי הרשימות השמרניות ושניים מזוהים עם רשימת מבקרי הנשיא בראשות חבר המג'לס, עלי מטהרי.

סגן יו"ר המג'לס היוצא, מחמד-רזא באהנר, טען עם השלמת הבחירות, כי חזית העמידה האיתנה לא זכתה במספר מושבים, שיאפשר לה לשלוט במג'לס. הוא הוסיף, כי המג'לס התשיעי לא יהיה כפוף לרצון הממשלה, כיוון שמספר חברי המג'לס הפועלים בהתאם לעמדת הממשלה מוגבל ביותר. הפרשן הפוליטי, פרופ' צאדק זיבאכלאם מאוניברסיטת טהראן, העריך, לעומת זאת, כי לא תוצאות המג'לס אינן מבטאות תבוסה חד-משמעית של הנשיא אחמדינז'אד. בראיון לסוכנות הידיעות מהר טען זיבאכלאם, כי בניגוד לטענות הזרם השמרני המסורתי הצליחו הנשיא ותומכיו להכניס למג'לס כ-100 נציגים הכוללים, בין היתר, חברי מג'לס המזוהים עם חזית העמידה האיתנה וחברי מג'לס עצמאיים התומכים בנשיא.

עם השלמת הבחירות למג'לס התשיעי, שיחל את תקופת כהונתו הרשמית ב-27 במאי, החל המאבק הפוליטי לבחירת יו"ר המג'לס הבא בין ע'לאם-רזא חדאד עאדל ליו"ר המג'לס הנוכחי, עלי לאריג'אני. סיכוייו של חדאד עאדל להיבחר לתפקיד נראים בשלב זה טובים יותר, כיוון שהוא נהנה הן מתמיכת חברי המג'לס המזוהים עם "חזית העמידה האיתנה" והן מתמיכת חלק מחברי המג'לס המזוהים עם "חזית האצולגראיאן המאוחדת". שני המועמדים נחשבים מקורבים למנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי.

שביעות רצון באיראן מתבוסת סרקוזי בבחירות לנשיאות צרפת

תבוסתו של ניקולא סרקוזי בבחירות לנשיאות צרפת התקבלה באיראן בשביעות רצון. בכירים איראנים ואמצעי תקשורת המזוהים עם המחנה השמרני הגיבו בסיפוק לניצחון פרנסואה הולנד והביעו תקווה, כי ניצחונו יוביל לשינוי במדיניות החוץ של צרפת, במיוחד כלפי ארצות-הברית ואיראן.

דובר משרד החוץ, ראמין מהמאנפרסת, הגיב על תוצאות הבחירות בצרפת באומרו, כי תבוסת סרקוזי מעידה על כישלון מדיניותו השגויה. הוא הביע תקווה, כי הולנד יאמץ מדיניות שונה מזו של קודמו. יו"ר האגף למדיניות חוץ במרכז למחקרים אסטרטגיים של "המועצה לקביעת האינטרס של המשטר", מחמוד ואעט'י, העריך, כי הנשיא החדש ינקוט גישה שקולה יותר ביחס לתוכנית הגרעין האיראנית ויביא לשיפור ביחסי איראן עם צרפת.

המרכז למחקרים של המג'לס העריך, אף הוא, כי בחירת הולנד לנשיאות תשפיע על מדיניות החוץ של צרפת ועל קשריה עם ארצות-הברית. בנייר הערכה, שהתפרסם בטרם נודעו תוצאות הבחירות הסופיות, העריך המרכז, כי גם אם לא יחול שינוי בסיסי במדיניות פריס כלפי בעלות בריתה המערביות וארצות-הברית, הרי שנטיית הסוציאליסטים לאמץ מדיניות חוץ עצמאית יותר צפויה להשפיע על יחסי צרפת עם ארצות-הברית.

גם סוכנות הידיעות פארס העריכה, כי בחירת הולנד לנשיאות תוביל לשינוי מדיניות צרפת כלפי ארצות-הברית וכן תיצור מתיחות ביחסי צרפת-גרמניה. סוכנות הידיעות ציינה, עם זאת, כי מדיניותה המזרח-תיכונית של צרפת לא צפויה להשתנות באופן מהותי, והזכירה, כי הסוציאליסטים בצרפת נחשבים "בעלי ברית מסורתיים והיסטוריים של התנועה הציונית".

בשולי השיח התקשורתי סביב הבחירות בצרפת דנו חוגים המזוהים עם הזרם הרפורמיסטי בהבדלים המשמעותיים שבין הדמוקרטיה הצרפתית למערכת הפוליטית באיראן. הפרשן הפוליטי, פרופ' צאדק זיבאכלאם, טען בראיון לסוכנות הידיעות מהר, כי הבחירות בצרפת צריכות ללמד, כיצד מנהלים מערכת בחירות ושומרים על מוסר הבחירות גם לאחר תבוסה פוליטית. הבחירות מלמדות, שרוב של 51% מאזרחי המדינה יכול להחליף שלטון בתוך 24 שעות ללא צורך במחאה אלימה, וכי ניתן להשיג שיעור הצבעה של 80% מבלי שמישהו יאמר לאזרחים עבור מי להצביע.

בלוגר המזוהה עם האופוזיציה הרפורמיסטית התייחס אף הוא ללקחים שניתן ללמוד ממערכת הבחירות בצרפת ואמר, כי על אזרחי איראן להבין, שחירות וצדק אינם ניתנים ללא תמורה ויש להיות מוכנים להילחם למענם ולשלם עבורם מחיר כבד.

על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לשכנותיה:
מתקפה חריפה בעיתונות האיראנית נגד ערב הסעודית ומדינות המפרץ

על רקע המתיחות הגוברת בין איראן למדינות המפרץ הפרסי החריפה העיתונות האיראנית את המתקפה התקשורתית כנגד ערב הסעודית ומדינות מועצת שיתוף הפעולה המפרצי. המתיחות בין איראן לשכנותיה גברה בעקבות ביקור, שקיים הנשיא אחמדינז'אד ב-11 באפריל באי אבו-מוסא הנתון במחלוקת בין איראן לאיחוד האמירויות הערביות.

בשבוע שעבר שבה ערב הסעודית והזהירה את איראן מפני כל ניסיון לפגוע בריבונותן של מדינות המפרץ. בפגישת שרי מועצת שיתוף הפעולה המפרצי, שהתקיימה בריאד, אמר יורש העצר הסעודי, נאא'ף בן עבד אל-עזיז אל-סעוד, כי כל איום על אחת מחברות המועצה ייחשב כאיום על כלל החברות. הוא גם האשים את איראן בכיבוש שלושת איי המריבה הנתונים במחלוקת בינה לאיחוד האמירויות ובמעורבות בהתקוממות השיעית בבחרין.

האתר תאבנאכ הגיב בחריפות להצהרות יורש העצר הסעודי וטען, כי מדינות מועצת שיתוף הפעולה המפרצי נוקטות עמדה אנטי-איראנית ותומכות בתביעות הטריטוריאליות של איחוד האמירויות בשעה שהן עצמן אינן מצליחות לפתור את סכסוכי הגבול הרבים ביניהן. האתר הזהיר, כי אם תימשך מדיניותן התוקפנית של מדינות המפרץ נגד איראן, היא תיאלץ לנצל את סכסוכי הגבול בין מדינות ערב על מנת להפעיל עליהן לחץ נגדי.

דיווח בתקשורת הערבית לפיו שירותי המודיעין המצריים סיכלו לאחרונה תוכנית איראנית להתנקש בחייו של שגריר ערב הסעודית בקהיר עורר, אף הוא, את זעם האיראנים. בתגובה לפרסום הדיווח, שהוכחש מאוחר יותר על-ידי שלטונות מצרים, אמר דובר משרד החוץ, ראמין מהמאנפרסת, כי הוא חסר כל בסיס, והמליץ למנהיגי האזור להימנע מהאשמות שווא נגד איראן ולנקוט בזהירות על מנת להבטיח את האינטרסים הלאומיים שלהם ושל העולם המוסלמי.

היומון השמרני ג'אם-י ג'ם טען, כי ההאשמות החדשות מצד ערב הסעודית נגד איראן וקריאת שר החוץ הסעודי לאיחוד בין מדינות מועצת שיתוף הפעולה המפרצי מוכיחות, שריאד שבה והפכה לציר מרכזי במאמץ המערבי לעורר שנאה נגד איראן. ערב הסעודית מנסה, לטענת היומון, להסיט את דעת הקהל מהמחאה הפנימית המאיימת על יציבות בית המלוכה הסעודי ולכפר על כישלונותיה בעולם הערבי באמצעות הפצת מידע כוזב נגד איראן. גם סוכנות הידיעות פארס האשימה את המשטר הסעודי בניהול תעמולה אנטי-איראנית וטענה, כי מדובר בניסיון שנועד להסיט את דעת הקהל מהמשבר הפנימי בממלכה. הסעודים מגבירים, לטענת פארס, את מתקפותיהן התקשורתיות נגד איראן על רקע האפשרות להסדר בסוגיית הגרעין וכישלון המאמצים להפיל את המשטר בסוריה.

התמרון הצבאי המשותף לכוחות מועצת שיתוף הפעולה המפרצי ולצרפת, שהסתיים בשבוע שעבר במפרץ הפרסי, עורר, אף הוא, תגובות איראניות חריפות. היומון סיאסת-י רוז מתח ביקורת חריפה על מדינות המפרץ וטען, כי איראן מחזיקה בכוחות צבאיים עצמאיים וחופשיים המסוגלים להתמודד עם כל סוג של איום בעוד שמדינות המפרץ הערביות תלויות לחלוטין במערב.

הצבת אנדרטה לציון מקום ישיבתו של ח'אמנהאי באחד מביקוריו:
ביטוי נוסף להאדרת דמותו של המנהיג העליון

אחד מבסיסי זרוע הבסיג' במחוז כרמאן הציב לאחרונה אנדרטה על גבי סלע עליו התיישב המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, לנוח במהלך ביקור שקיים באזור לפני מספר שנים. על האנדרטה נחרטו פסוק מן הקוראן ותמונתו של ח'אמנהאי ונכתב: "מקום ישיבתו של כבוד המנהיג העליון ביום שישי, 16 בחודש ארדיבהשת, 1384 [6 מאי 2005] במהלך טיפוס הרים".

תמונת האנדרטה עוררה תגובות רבות בקרב גולשים איראנים באינטרנט, בעיקר דברי ביקורת ולעג. בלוגר איראני כתב בתגובה לפרסום התמונה, כי היא מבטאת את שגשוגן של אמונות תפלות ברפובליקה האסלאמית, שאינה דואגת לשיפור תנאי חייהם של אזרחיה אך מקימה עשרות אלפי מסגדים, קברי צדיקים ואתרי דת. לא רחוק היום, כתב הבלוגר, שאזרחי איראן ייאלצו לחלוק כבוד לפסלו של ח'אמנהאי ולבקש ממנו עזרה ומחילה במקום ללכת לעבודה, לבית הספר או לאוניברסיטה.

בלוגר אחר ציין, כי אפילו בתקופת השאה לא הקימו אנדרטה לציון המקום בו ישב במהלך ביקוריו ברחבי המדינה. אחד הבלוגרים הגיב לפרסום הדיווח על האנדרטה החדשה בדיווח לפיו הוחלט לקרוא לאחד הנהרות באיראן על שם המנהיג, לאחר שבאחד מביקוריו באזור הוא עצר בנהר על מנת לעשות בו את צרכיו.

הדיווח על הקמת האנדרטה לציון המקום בו התיישב המנהיג העליון מצטרף לדיווחים נוספים המעידים על המאמץ הנמשך מצד מקורביו להאדיר את דמותו. מגמה זו התגברה בשנתיים האחרונות ובאה לידי ביטוי במספר הזדמנויות. כך, למשל, הופץ באפריל 2011 סרטון YouTubeהמתעד דרשה דתית, שנשא דרשן תפילות יום השישי בעיר קום. בדרשה סיפר איש הדת מפי מקורבי המנהיג העליון, כי בשעה שיצא ח'אמנהאי מרחם אמו פרצה המיילדת בצעקות וטענה, כי הוא קרא "יא עלי", קריאה הנהוגה בקרב השיעים ומתייחסת לאימאם השיעי הראשון, עלי בן אבו-טאלב. בנוסף מכונה ח'אמנהאי בשנים האחרונות באמצעי תקשורת המזוהים עם הזרם השמרני-מסורתי בתואר הכבוד "אימאם" בדומה למכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'ומייני.

ניתן לראות במאמצים מצד הממסד השמרני להאדיר את דמותו של המנהיג ולבצר את מעמדו הפוליטי והדתי תגובה ישירה להחרפת קריאות התגר על מנהיגותו הפוליטית ועל סמכותו הדתית, שגברו באופן משמעותי בעקבות המשבר הפוליטי, שפרץ לאחר הבחירות לנשיאות בקיץ 2009.