מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (12 – 25 ביוני 2022)

הלוגו הרשמי שעוצב עבור אירועי ארבעים שנה להקמת חזבאללה (חשבון הטוויטר של שיח' חסין זין אלדין, 17 ביוני 2022)

הלוגו הרשמי שעוצב עבור אירועי ארבעים שנה להקמת חזבאללה (חשבון הטוויטר של שיח' חסין זין אלדין, 17 ביוני 2022)

הצבת שלטי

הצבת שלטי "האט" ו"צומת מסוכן" עם לוגו האגודה (חשבון הטוויטר של עפיף שומאן, 23 ביוני 2022)

פגישת מזכ

פגישת מזכ"ל חזבאללה סיד חסן נצראללה עם אסמאעיל הניה (אתר החדשות "אלעהד", 23 ביוני 2022)

עיקרים
  • חזבאללה הכריז על סדרת אירועים לציון ארבעים שנה להיווסדו, שיסתיימו בעצרת גדולה באוגוסט הקרוב.
  • בכירים בחזבאללה טענו כי חיפוש הגז הטבעי בים התיכון הוא הזדמנות להציל את המצב הכלכלי בלבנון וקראו לנקיטת עמדה מאוחדת שלא תאפשר לישראל לנצל את אוצרות הטבע של לבנון.
  • מתרחב שיתוף הפעולה בין מוסדות התשתית האזרחית של חזבאללה לבין משרדי ממשלה בלבנון, במקביל להתפשטותם לאזורים שאין בהם רוב שיעי.
  • בית הדין הבינלאומי לחקירת רצח רפיק אלחרירי הטיל עונשי מאסר עולם על שני פעילי חזבאללה נוספים, שהואשמו במעורבות ברצח.
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ביקר בלבנון ונפגש, בין השאר, עם מזכ”ל חזבאללה, סיד חסן נצראללה.
  • המיליציות האיראניות בסוריה מגבירות את פעילותן בסמוך לגבול עם ירדן.
חזבאללה ולבנון
ארבעים שנה להקמת חזבאללה
  • מחמד עפיף, אחראי קשרי ההסברה בחזבאללה, הודיע במסיבת עיתונאים על פתיחת סדרה של פעילויות וטקסים לכבוד יום השנה הארבעים להקמת חזבאללה, שיתקיימו בין 20 ביוני ל-20 באוגוסט 2022 ויסתיימו בעצרת גדולה שבה ינאם מזכ”ל חזבאללה סיד חסן נצראללה ותאחד בין ארבעים שנה להקמת חזבאללה, 16 שנה למלחמת לבנון השנייה וחמש שנים לשחרור גבול סוריה-לבנון. לדבריו, מטרת האירועים והטקסים השנה היא לפנות לדור הצעיר ולקחת חלק בכתיבת תולדות ההתנגדות (אלאח’באר ואתר אלעהד, 17 ביוני 2022).
  • תומכי חזבאללה ברשתות החברתיות פתחו בקמפיין לציון ארבעים שנה להקמת הארגון, תחת התיוג #ארבעים_אביבים. במסגרת הקמפיין פורסמו ציוצים רבים, שכללו, בין השאר, תמונות וסרטונים מאירועים חשובים בתולדות הארגון (חשבונות טוויטר של תומכי חזבאללה, החל מ-15 ביוני 2022). בתוך כך, פורסם הלוגו הרשמי שעוצב עבור האירוע, המורכב מדגל צהוב בצורת המספר ארבעים, לצד הכיתוב “חזבאללה – ארבעים האביבים”.
הלוגו הרשמי שעוצב עבור אירועי ארבעים שנה להקמת חזבאללה (חשבון הטוויטר של שיח' חסין זין אלדין, 17 ביוני 2022)
הלוגו הרשמי שעוצב עבור אירועי ארבעים שנה להקמת חזבאללה
(חשבון הטוויטר של שיח’ חסין זין אלדין, 17 ביוני 2022)
חיפוש הגז הטבעי סמוך לגבול הימי
  • עמיד בסאם יאסין, שעמד בעבר בראש המשלחת הלבנונית למשא ומתן על הגבול הימי, אמר לקראת הגעת המתווך האמריקני ללבנון, כי הבקשה הראשונה ממנו צריכה להיות הפסקה של העבודות בשדה “כריש” והרחקת הספינה מהשדה (אלעאלם, 12 ביוני 2022).
  • נשיא לבנון מישאל עון, ראש הממשלה נג’יב מיקאתי, יו”ר הפרלמנט נביה ברי, שר החוץ עבדאללה בו-חביב ומפקד צבא לבנון עמאד ג’וזף עון נפגשו עם השליח האמריקני עמוס הוכשטיין והדגישו בפניו את זכויותיה הריבוניות של לבנון במימיה ובאוצרות הטבע, שהן נושא שמוסכם בין כל הלבנונים. הנשיא עון הביע תקווה שהוכשטיין יחזור בקרוב ללבנון עם תשובת ישראל (אתר אלעהד, אתר אלעאלם, 14 ביוני 2022).
  • סיעת הנאמנות להתנגדות (נציגות חזבאללה בפרלמנט הלבנוני) קראה לעמדה לאומית מאוחדת וריבונית, שתשלח מסר חזק לישראל (“האויב”) ותמנע ממנו לבצע מעשי שוד והסגת גבול בגבול הימי ובאוצרות הטבע הלאומיים של לבנון. יו”ר הסיעה, הציר מחמד רעד, אמר שהלבנונים עוקבים בזהירות רבה אחר תוצאות ההתערבויות של השליח האמריקני בנוגע לגבול הימי של לבנון (אתר אלעאלם, 16 – 17 ביוני 2022).
  • חבר המועצה המרכזית בחזבאללה שיח’ נביל קאווק אמר, שההזדמנות האמתית והיחידה להציל את המצב הכלכלי בלבנון היא אוצרות הנפט והגז שנמצאים בים. קאווק הוסיף כי לבנון נמצאת היום במעמד חזק, שמאפשר לה להגן על האוצרות שלה ולהפיק נפט וגז (אתר אלעאלם, 19 ביוני 2022).
הרחבת פעילות התשתית האזרחית של חזבאללה
  • באזור אלקבה בטריפולי שבצפון לבנון נרשמה התפרצות של מחלת הצהבת בקרב ילדים (כמאתיים מקרים). רובם מטופלים בבתיהם, בשל חוסר יכולת של משפחות לממן טיפול רפואי בבתי חולים. בעקבות ההתפרצות החלה לפעול באזור אגודת “עזרו זה לזה”, שהחלה כהתארגנות ערבות הדדית בין תומכי חזבאללה, והגישה סיוע לכמה משפחות נזקקות (אתר אלעהד, 13 ביוני 2022). יש לציין כי באזור טריפולי אין כמעט אוכלוסייה שיעית וככלל, הוא נחשב לאזור עוין לחזבאללה[1].
  • אגודת “עזרו זה לזה” צפויה להרחיב בקרוב את פעילותה בתחום ההשמה. במסגרת זו, נפגש יו”ר האגודה עפיף שומאן עם שר העבודה בממשלת לבנון, מצטפא בירם, במטרה לתאם את מאמצי ההשמה עם משרד העבודה (אתר אלעהד, 14 ביוני 2022).
  • במקביל, פתחה אגודת “עזרו זה לזה” בקמפיין גיוס מתנדבים וסיוע לשיפור הבטיחות בכביש המהיר אלזהראני-אלנבטיה. האגודה תתקין תאורה מבוססת על אנרגיה סולארית בכניסה לכביש, יוצבו שלטי אזהרה בצמתים וייצבע אי התנועה בין הנתיבים. פעילות זו מתקיימת בשיתוף פעולה עם העיריות, משרד העבודות הציבוריות וציר הפרלמנט האני קביסי (תנועת אמל) ואת התאורה תרם אדם, שבתו נהרגה בתאונה בכביש (חשבון הטוויטר של אלעבאס איוב, 21 ביוני 2022). במסגרת הפרויקט, שוקלת האגודה לפנות ישירות לשגרירות סין בלבנון כדי לייבא מנורות הפועלות על אנרגיה סולארית מתוצרתה (חשבון הטוויטר של עפיף שומאן, 25 ביוני 2022). פנייה מסוג זה, אם אכן תהיה, תוצג מצד אחד כהיענות לקריאת מזכ”ל חזבאללה סיד חסן נצראללה “לפנות מזרחה” ולפתוח את כלכלת לבנון להשפעה שאיננה מערבית[2]; מצד שני, יכולה להיתפס כהתרסה נגד ממשלת לבנון ו”קביעת עובדות בשטח”, לאור העובדה שהממשלה מעולם לא נענתה רשמית לקריאה זו של נצראללה.
הצבת שלטי "האט" ו"צומת מסוכן" עם לוגו האגודה (חשבון הטוויטר של עפיף שומאן, 23 ביוני 2022)     הצבת שלטי "האט" ו"צומת מסוכן" עם לוגו האגודה (חשבון הטוויטר של עפיף שומאן, 23 ביוני 2022)
הצבת שלטי “האט” ו”צומת מסוכן” עם לוגו האגודה (חשבון הטוויטר של עפיף שומאן, 23 ביוני 2022)
  • אגודת “ג’האד הבינוי” השייכת לחזבאללה יזמה מתן הלוואות בתנאים נוחים לרכישת בהמות למגדלי צאן בנפות ג’ביל וכסרואן וכן מבצעי חיסון למניעת התפרצות מגפות בקרב הבהמות באזור (ערוץ אלמנאר, 17 ביוני 2022). יש לציין כי רוב תושבי הנפות הללו הם מארונים, אך לפי שמות המרואיינים בכתבה, שקיבלו סיוע מהאגודה, לפחות חלק מקהל היעד של היוזמה הוא דווקא שיעים בני האזור.
כללי
  • ראש הממשלה לשעבר סעד אלחרירי ציין בפרסום ברשתות החברתיות כי לשכת הערעורים בבית הדין הבינלאומי לחקירת רצח ראש הממשלה לשעבר רפיק אלחרירי, הטילה עונש מאסר עולם על שני פעילי חזבאללה חסן מרעי וחסן עניסי (אלנשרה, 16 ביוני 2022). ראש הממשלה לשעבר פואד סניורה שיבח את ההחלטה וקרא לחזבאללה להסגיר את הרוצחים (אתר ג’נוביה, 17 ביוני 2022).
  • ערוץ אלערביה פרסם כי משרד החוץ האמריקני הציע פרס בסך עשרה מיליון דולרים למי שימסור מידע על חסיב חדואן, בכיר במזכירות הכללית של חזבאללה ועלי אלשאער, מנהל המשרד של חדואן במזכירות הכללית האחראים על איסוף כספים עבור הארגון בחו”ל (אלנשרה, 20 ביוני 2022).
  • חזבאללה הודיע על מותו של חלל הג’האד וההתנגדות, האח לוחם הג’האד קאסם חסני בדר אלדין, בן העיירה חארוף שבדרום לבנון, כתוצאה ממחלה (חשבון הטוויטר של ת’אא’ר אלדר, 22 ביוני 2022). יש לציין שלפי כמה פרסומים, הוא שימש בתפקיד גרפיקאי בארגון (חשבון הטוויטר של עלי כראר וחשבון הטוויטר של מחמד סמאחה, 22 – 23 ביוני 2022). למרות זאת, פורסמה גם תמונה שלו במדים כשהוא אחז בנשק והוא זכה לכינויים הצבאיים מה שמהווה הוכחה נוספת לזיקה ההדוקה שבין הפעילות הצבאית לפעילות האזרחית בחזבאללה.
תמונתו של בדר אלדין, שצורפה לפרסום בו נכתב: "הגיע הזמן שתדעו, שקאסם הוא אותו חייל אלמוני, שעיצב אלפי תמונות אמנותיות שהמחישו את הניצחונות שלנו" (חשבון הטוויטר של עלי כראר, 22 ביוני 2022)
תמונתו של בדר אלדין, שצורפה לפרסום בו נכתב: “הגיע הזמן שתדעו, שקאסם הוא אותו חייל אלמוני, שעיצב אלפי תמונות אמנותיות שהמחישו את הניצחונות שלנו” (חשבון הטוויטר של עלי כראר, 22 ביוני 2022)
  • ד”ר עבאס אלחלבי, שר החינוך וההשכלה הגבוהה בממשלת המעבר בלבנון, נפגש עם משלחת של צירי סיעת הנאמנות להתנגדות (נציגות חזבאללה בפרלמנט) ועם אחראי גיוס החינוך[3] בבירות. הצירים הודו לשר על ביקור שערך עם הפקידים הבכירים במשרדו באזור בעלבכ ואלהרמל ודנו עמו בצרכים החינוכיים של בתי הספר באזורים שונים (אלעהד, 23 ביוני 2022).
פלסטינים בלבנון ובסוריה
  • משלחת של הנהגת תנועת חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית, הגיעה לביקור בן מספר ימים בבירות לפגישה עם בכירי הממשל בלבנון (אתר אלעאלם, 21 ביוני 2022). במסגרת הביקור נועד הניה עם מזכ”ל חזבאללה, סיד חסן נצראללה והשניים סקרו את ההתפתחויות בפלסטין, לבנון והאזור ואת התפתחות ציר ההתנגדות, האיומים, האתגרים וההזדמנויות (אתר אלעהד, 23 ביוני 2022). דוברו של הניה אמר לאחר הפגישה, שהודגש בה כי “ההתנגדות” בכל החזיתות לא תהיה טרף קל לכיבוש וכי היא מסוגלת לכפות את המשוואות שלה, עכשיו ובעתיד (חשבון הטוויטר של יונס אלזעתרי, 24 ביוני 2022).
פגישת מזכ"ל חזבאללה סיד חסן נצראללה עם אסמאעיל הניה (אתר החדשות "אלעהד", 23 ביוני 2022)
פגישת מזכ”ל חזבאללה סיד חסן נצראללה עם אסמאעיל הניה (אתר החדשות “אלעהד”, 23 ביוני 2022)
  • משלחת של תנועת חמאס, בראשות עלי ברכה, ראש לשכת הקשרים הלאומיים בחו”ל, ערכה ביקור אצל הנהגת ארגון עצבת אלאנצאר אלאסלאמיה[4] במחנה עין אלחלוה. הצדדים דנו בהתפתחויות האחרונות בפלסטין ובמצב העם הפלסטיני במחנות בלבנון. הם גם גינו את התוקפנות המתמשכת ישראל נגד מסגד אלאקצא, את ההסלמה בהתנקשויות ביהודה ושומרון ואת המשך “המצור” על רצועת עזה והתקיפות נגדה (אתר מרכז ההסברה הפלסטיני, 19 ביוני 2022).
  • וועדת הבריאות הפלסטינית, השייכת לוועדות העממיות במחנות הפליטים בלבנון, הזהירה מפני סכנת התפשטות של צהבת, בעקבות התפרצות המחלה בצפון לבנון ובמיוחד בטריפולי (פורטל הפליטים הפלסטינים, 14 ביוני 2022).
פעילות איראן בסוריה
מיליציות איראניות מגבירות את פעילותן בסמוך לגבול עם ירדן
  • עבדאללה מלך ירדן תקף את ההשפעה הגוברת של המיליציות השיעיות על גבול סוריה-ירדן, האשים אותן בהברחת סמים ונשק וטען כי נוכחותן על הגבול מהווה סכנה לביטחון הלאומי של ארצו. המלך הוסיף כי ירדן רואה בנוכחות רוסיה בסוריה גורם חיובי ומקור ליציבות, אולם מאז תחילת הסכסוך באוקראינה ירד היקף הנוכחות הרוסית בסוריה (אתר אוריינט.נט, 25 ביוני 2022).
  • ע”פ דיווח מתנגדי המשטר הסורי, המיליציות האיראניות החלו לאחרונה לתגבר ולבנות מוצבים סמוך לגבול סוריה-ירדן ואסרו, בתוך כך, על חקלאים להגיע לעבד את אדמותיהם באזור אלרחיה שמדרום-מזרח לעיר דרעא. המיליציות בנו ביצורים בין היתר ליד בסיס חיל האוויר שממערב לבניין המכס הישן בדרעא וסמוך לעיירות תל שהאב וח’ראב אלשחם. מקורות מקומיים העריכו, שמטרת בניית הביצורים היא להגן על ההברחות שיוצאות מהאזור אל שטח ירדן ולראייה, כוחות המיליציות שהגיעו לאזור אסרו על הביטחון הצבאי ודיוויזיה 4 להיערך באותם מוצבים ורק מפקדי המיליציות מפקחים עליהם (אתר ג’סר, 20 ביוני 2022).
  • מתנגדי המשטר הסורי מדווחים על מחסור חמור בדלק בשטחים שבשליטת המשטר שגרם לשיתוק כמעט מלא של התנועה ולהחמרה נוספת באספקת החשמל. לדברי מתנגדי המשטר, אחת הסיבות למחסור היא עיכוב באספקת נפט איראני לסוריה, בשל הקושי להעביר את משלוחי הנפט האיראניים מהמפרץ הפרסי לכיוון הים התיכון בגלל הסנקציות שהוטלו על איראן, במיוחד אחרי שארצות הברית החרימה משלוח נפט איראני במים היווניים (אתר אוריינט.נט, 14 ביוני 2022).

[1] באשר לטענות מתנגדי הארגון בנוגע לניסיון של חזבאללה לרכוש השפעה באזורים הסוניים בלבנון , ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-12 ביוני 2022:" "מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (29 במאי – 11 ביוני 2022)".
[2] בינואר 2021: "המענה של חזבאללה למשבר הכלכלי בלבנון: תמונת מצב".
[3] להרחבה אודות גיוס החינוך, ראו מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-2 ביולי 2019: “גיוס החינוךשל חזבאללה: גוף העוסק באינדוקטרינציה של תלמידים שיעים במערכות החינוך הלבנוניות, הממלכתיות והפרטיות, כהכנה לקראת הצטרפותם לחזבאללה בתום לימודיהם".
[4] עצבת אלאנצאר ("עדת התומכים") הינו ארגון פלסטיני, בעל אידיאולוגיה אסלאמית רדיקלית, הפועל בלבנון, בעיקר במחנה הפליטים עין אלחלווה. הארגון קשור לגורמי ג'האד העולמי, ב-28-27 בדצמבר 2005 היה ארגון זה מעורב בירי רקטות לעבר ישראל .