מבט לג’האד העולמי (24- 30 בדצמבר 2015)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

פעילי דאעש מתכתשים עם צבא סוריה באזור שדה התעופה כוירס (אעמאק, 26 בדצמבר 2015).

פעילי דאעש מתכתשים עם צבא סוריה באזור שדה התעופה כוירס (אעמאק, 26 בדצמבר 2015).

אלוף משנה טלאל סלו דובר כוחות סוריה הדמוקרטים

אלוף משנה טלאל סלו דובר כוחות סוריה הדמוקרטים

זהראן עלוש, מפקד צבא האסלאם.

זהראן עלוש, מפקד צבא האסלאם.

חיילים עיראקים מניפים את דגל עיראק ואוחזים את גדל דאעש הפוך, כסמל למפלת הארגון בעיר

חיילים עיראקים מניפים את דגל עיראק ואוחזים את גדל דאעש הפוך, כסמל למפלת הארגון בעיר

אימונים של פעילי דאעש בפיליפינים

אימונים של פעילי דאעש בפיליפינים


עיקרי אירועי השבוע

  • לאחר כשבעה ימי קרבות השתלט צבא עיראק על מרבית העיר אלרמאדי. על פי הדיווחים מרבית פעילי דאעש נהרגו בלחימה ומקצתם נמלטו מהעיר. בתמונות, ששודרו ב-28 בדצמבר 2015 בטלוויזיה העיראקית נראה דגל עיראק מתנוסס במתחם הממשלתי בו שכנה מפקדת דאעש. דובר בצבא עיראק מסר, כי הגם שכוחות דאעש הובסו נותרו עדיין בעיר כמה "כיסי התנגדות" (המוערכים בכ-25%-20% משטחה של העיר). ראש ממשלת עיראק, שהזדרז להגיע לאלרמאדי ל"ביקור ניצחון" הצהיר, כי עד סוף שנת 2016 יושלם טיהורה של עיראק מדאעש. ארה"ב ומדינות מערביות נוספות, השותפות לקואליציה, ברכו את ראש ממשלת עיראק על ההישג.
  • העיר אלרמאדיבירת המחוז הסוני אלאנבאר (המחוז הגדול ביותר בעיראק). נכבשה ע"י דאעש ב-15 במאי 2015 במה שנראה, בראייה לאחור, כפסגת הישגיו הטריטוריאליים של הארגון. שיחרורה ע"י צבא עיראק ושבטים סונים המסייעים לו, בסיוע אווירי של הקואליציה, מסמן את ההישג המשמעותי ביותר של המערכה נגד דאעש. בראיית דאעש אובדן אלרמאדי הינו מפלה המהווה המשך לסדרת כישלונות, שספג הארגון בעיראק (ובסוריה) בשנה האחרונה (אובדן הערים תכרית וביג'י מצפון לבגדאד וסינג'אר ממערב למוצול).
  • הגם שהיעד האסטרטגי הבא של צבא עיראק בסיוע הקואליציה הינה העיר מוצול, בסיס השליטה של דאעש בעיראק, עדיין נותר הצורך לטהר את מחוז אלאנבאר רחב הידיים מנוכחות דאעש (הממשיך להתקיים בו גם לאחר כיבוש אלרמאדי). נראה לנו, כי "על הכוונת" נמצאת עתה העיר פלוג'ה, מעוז הג'האדיסטים בעיראק בתקופת הנוכחות הצבאית האמריקאית, אשר נותקה מקווי האספקה שלה ומליבת אזור השליטה של דאעש לאחר כיבוש אלרמאדי. השבוע כבר דווח על עימותים בעיר ובסביבותיה ועל כיתורה בידי צבא עיראק.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. עיקרי התקיפות:
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור אלחסכה, אלרקה, מארע (מצפון לחלב) ועין עיסא. בתקיפות נפגעו, בין השאר, פעילי דאעש, מבנים, עמדות לחימה, כלי רכב ועוד.  
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור אלרמאדי, פאלוג'ה, קיסיק, מוצול, ביג'י, חבאניה וסנג'אר. בתקיפות נפגעו, בין השאר, פעילי דאעש, אתרים לייצור מטענים, עמדות ירי, מבנים, בונקרים, אזורי הערכות, מפקדות, רכבי תופת, כלי ארטילריה, נקודות בקורת ועוד.
פעילות מדינות הקואליציה
  • בעיראק תקפו כוחות הקואליציה מהאוויר יעדים של דאעש בעיר רמאדי ובכך העניקו סיוע אווירי לכוחות צבא עיראק, שכבשו את העיר. סטיב וורן, דובר הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, פירט את הפעולות והמבצעים הנערכים בעיר רמאדי כסיוע לכוחות צבא עיראק. בין היתר אמר, כי הקואליציה הבינלאומית פועלת באזור המדבריות המזרחיים של סוריה ובאזור ההררי צפונית לעיר ביג'י כתמיכה בכוחות הביטחון העיראקיים (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 22 בדצמבר 2015).
  • העיתון הצרפתי Le Parisien,פרסם דו"ח לפיו הפסיד דאעש במהלך השנה האחרונה  14% מהשטחים, שהיו בשליטתו בשנת 2014. על פי הדו"ח בעקבות לאור התקיפות המאסיביות מאותרת מגמה של נסיגה בקרב פעילי דאעש באזור צפון סוריה. הדו"ח מעלה השערה, כי על רקע זה יתכן שינוי באסטרטגיה של דאעש (Le Parisien, 24 בדצמבר 2015) .
  • במהלך 2015 אכן איבד דאעש שטחים נרחבים, שהיו בשליטתו בעיקר בעיראק אך גם בסוריה. בעיראק נפלו לידי צבא עיראק והמליציות השיעיות הערים החשובות תכרית וביג'י שמצפון לבגדאד ובידי הכוחות הכורדים (הפשמרגה) נפל אזור סינג'אר. בסוריה הצליחו הכוחות הכורדים (YPG) להשתלט על הערים כובאני ותל אביאצ' וליצור רצף טריטוריאלי לאורך מרבית הגבול הסורי-תורכי. דאעש ספג גם מהלומות באזור מחנה ירמוכ,  שמדרום לדמשק (משם מתוכנן פינוי פעיליו ובני משפחותיהם) בדרום רמת הגולן (שם נחלשו חטיבת כוחות חללי אלירמוכ, המזוהים עם דאעש) ממזרח לחלב (שם הצליח צבא סוריה לפרוץ את המצור על שדה התעופה הצבאי כוירס).

 

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  • מטוסי קרב רוסיים המשיכו בתקיפות בסוריה בעיקר באזור חמץ, אדלב, אללד'אקיה, חלב חמאת, דיר אלזור ודמשק. דובר משרד ההגנה הרוסי, דיווח, כי בשבוע, שחלף ביצע חיל האוויר הרוסי    כ-300 גיחות, במהלכן ביצע למעלה מ-1,000 תקיפות בשטח סוריה. לדברי הרוסים במהלך התקיפות, פגעו כלי הטייס במחנה אימונים באדלב, בו שהו מדריכים ממדינות שכנות לסוריה, השמידו עמדת פיקוד של ארגון אחראר אלשאם בחלב, בחמץ פגעו במשאיות, שהובילו נשק לארגון דאעש, והשמידו שלוש אסדות נפט, שתי מכליות דלק, ומספר רב של משאיות בסמוך לדיר אלזור (טאס 23 בדצמבר 2015).
  • לדברי שר ההגנה הרוסי, מאז תחילת הפעילות ביצע חיל האוויר הרוסי 5,240 גיחות כולל 145 גיחות ארוכות טווח. בין ההישגים מנה שר ההגנה את שחרור שדה התעופה כוירס בצפון סוריה והרחבת השטחים שמסביבו, הנשלטים ע"י צבא סוריה. כהישג נוסף הוא ציין את שיבוש יצוא הנפט על ידי דאעש. לדבריו הושמדו יותר מאלפיים מיכליות נפט ונפגעו אתרי תשתית רבים. יחד עם זאת הוא סבור שלמרות התקיפות, הברחות הנפט של דאעש לא פסקו והן מתבצעות עתה בשעות הלילה בשיירות קטנות בעיקר סמוך לגבול עיראק (רויטרס, 25 בדצמבר 2015).
  • ארגון אמנסטי פרסם דו"חהעוסק בתקיפות, שביצעו הרוסים באזור חמץ, אדלב וחלב בין ספטמבר לנובמבר 2015. הדו"ח התמקד בשישה מקרים במהלכם נהרגו לדבריו לפחות מאתיים אזרחים ואלפי אזרחים נוספים נפצעו. הדו"ח כולל ראיות, לכאורה, לפיהן ניסו הרשויות ברוסיה להסתיר מקרים בהם פגעו באזרחים, במסגד, בבית חולים שדה, וכן ביצעו ירי בלתי מכוון לעבר אזורים מאוכלסים. על פי הדו"ח התקיפות הרוסיות בסוריה עלולות להיחשב כפשעי מלחמה. כמו כן מציין הדו"ח, כי קיימת הוכחה, שרוסיה השתמשה בתקיפות בפצצות מצרר לא מונחות באזורים אזרחיים (אתר אמנסטי, 23 בדצמבר 2015).
  • בכירים ברוסיה הזדרזו לשלול את ממצאי הדו"ח:
  • לדברי דימיטרי פסקוב, דובר הנשיאות, אין בידי הרוסים מידע אודות התקריות המצוינות בדו"ח ועל כן הם אינם יודעים אם ההאשמות הן אמינות (טאאס, 23 בדצמבר 2015). 
  • איגור קונשנקוב, דובר משרד ההגנה, ביטל את טענות אמנסטי וציין, כי האשמות הארגון הן שקריות. לדבריו הדו"ח אינו מספק ראיות התומכות בו (טאאס, 23 בדצמבר 2015). 
  • ויקטור בודרנקו, מפקד חיל האוויר והחלל הרוסי אמר, כי לא אירעו מקרים בהם טייסים רוסים פגעו במטרות אזרחיות כמו בתי חולים, מסגדים או בתי ספר. לטענתו האשמות אלה הינן חסרות שחר, מצביעות על חוסר האמינות של הדו"ח ונובעות מחוסר ראיות שהיו בידי מחבריו (טאאס, 27 בדצמבר 2015).
  • ראש אגף המבצעים ברוסיה, אמר, כי רוסיה מוכנה לשתף את השותפות שלה וביניהן ארה"ב, בכל מידע, שיסייע במלחמה בארגון דאעש. לדבריו רוסיה מצפה להדדיות בעניין זה מצד ארה"ב ושאר מדינות הקואליציה. בתגובה אמר דובר מחלקת ההגנה של ארה"ב, כי ארה"ב אינה מתכוונת לשתף פעולה עם רוסיה, בכל הקשור לסוריה כל עוד תומכת רוסיה בממשל אסד (25 בדצמבר 2015,  ספוטניק  , RT2).

עיקרי התפתחויות בסוריה

כללי

בדרום דמשקאמור היה להתחיל יישומו של הסכם פינוי, שנחתם  בין המשטר הסורי לדאעש וג'בהת אלנצרה בחסות האו"מ, שעל-פיו כאלפיים פעילי דאעש ובני משפחותיהם יפנו את אזור מחנה הפליטים ירמוכ שבדרום דמשק. מדרום לעיר חמץ נמשכו ההתכתשויות באזור העיירה מהין. במחוז חלב, נמשכים קרבות בין פעילי דאעש לצבא סוריה באזור שדה התעופה כוירס (ממזרח לחלב) ומצפון לחלב. בדרומה של חלב כבש צבא סוריה עיירה חשובה הנמצאת בקרבת הכביש הראשי והוא ממשיך לבסס את שליטתו באזור הכפרי. לוחמי משמרות המהפכה האיראנים הנמצאים בקו הקדמי של הלחימה מדרום לחלב ממשיכים לספוג אבידות קשות. במחוז אלרקה איבד  דאעש את השליטה על סכר תשרין, שעל נהר הפרת, המספק חשמל לעיר חלב.

 

מחוז חמץ
  • נמשכות ההתכתשויות באזור העיירה מהין, שמדרום לחמץ. צבא סוריה טוען כי הצליח לכבוש כמה שטחים שולטים באזור העיירה מהין. כמו כן דווח על עימותים בין פעילי דאעש לבין כוחות הביטחון באזור שני כפרים הסמוכים למהין (דף הפייסבוק של חסין מרת'דא, 26 בדצמבר 2015).
  • ב-28 בדצמבר 2015התפוצצו שתי מכוניות תופת בשכונת אלזהראא' העלוית בעיר חמץ. דווח, כי כתוצאה מהפיצוץ נהרגו יותר משלושים בני אדם ונפצעו תשעים. עדיין אף ארגון לא קיבל אחריות על הפיגוע (ספוטניק, 28 בדצמבר 2015). ככל הנראה המדובר בפעולה של דאעש, שהפעילה לא אחת בעבר מכונית תופת בשכונה זאת, שבה מתגוררת אוכלוסייה המזוהה עם המשטר הסורי.
מחוז חלב
  • דאעש ממשיך בפעילות גרילה נגד צבא סוריה בשדה התעופה כוירס. השבוע נמסר, כי פעילי דאעש פוצצו מכונית תופת סמוך לשדה התעופה (דף הפייסבוק של ח'אלד שעבאן, 25 בדצמבר 2015). בסרטון, שפרסם דאעש נראים פעילי הארגון יורים אש נ"מ לעבר מטוס קרב בעת שתקף מטרות (אעמאק, 26 בדצמבר 2015). נראה איפא, כי למרות הודעות צבא סוריה עדיין לא טוהר מרחב שדה התעופה מפעילי דאעש המנהלים לוחמת גרילה במטרה לנסות ולמנוע השבתו לכשירות מבצעית מלאה.
  • מצפון לחלב, בקרבת הגבול התורכי,נמשכות התכתשויות בין דאעש לבין ארגוני המורדים. דאעש מנסה לבסס את אחיזתו באזור בעוד שארגוני המורדים מנסים להרחיק אותו מקרבת הגבול ולפגוע בקשר הלוגיסטי שלו עם תורכיה. במסגרת זאת התנהלו השבוע עימותים במקומות הבאים:
  • ·ב-24 בדצמבר 2015 הצליחו פעילי דאעש לבלום ניסיון של כוחות המורדים לכבוש את הכפר כפרה, כ-41 ק"מ מצפון לחלב. המורדים פעלו בסיוע אווירי של מטוסי הקואליציה.
  • ב-28 בדצמבר 2015 כבשו כוחות המורדים מידי דאעש את הכפר דודיאן (Doudyan),  כ-50 ק"מ מצפון לחלב, בקרבת גבול סוריה-תורכיה (אלערביה, 28 בדצמבר 2015).
  • ב-25 בדצמבר 2015 פוצצו פעילי דאעש מכונית תופת באזור הכפר צרין, בקרבת הגבול, שבין סוריה לתורכיה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 25 בדצמבר 2015).
  • צבא סוריה ממשיך להרחיב את אזור שליטתו באזור הכפרי שמדרום לחלב.ב-20 בדצמבר 2015, השתלט על העיירה ח'אן טומאן, מעוז צבא אלפתח (מסגרת-על של ארגוני המורדים בהנהגת ג'בהת אלנצרה) (ענב בלדי, 21 בדצמבר 2015; arabic.rt.com, 20 בדצמבר 2015). העיירה ח'אן טומאן נמצאת כ-8.5 ק"מ מדרום מערב לחלב בקרבת הכביש הראשי שבין חלב לחמץ. במהלך הקרבות נהרגו שני מפקדים בכירים של ג'בהת אלנצרה: אבו אלמת'נה אלמדני ואבו מחמד רסתם (ח'טוה, 25 בדצמבר 2015; דף הפייסבוק של חסין מרת'דא, 26 בדצמבר 2015).
  • ב-24 בדצמבר 2015פרסם ערוץ הטלוויזיה אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, סרטון המתעד את התקדמות צבא סוריה באזור העיירה ח'אן טומאן. על פי הכתבה נצפתה במקום עזיבת משפחות לוחמים זרים מצ'צניה, אוזבקיסטאן וטג'יקיסטאן, שהתגוררו ממערב לעיירה (24 בדצמבר 2015,  youtube.com ).
משמרות המהפכה ממשיכים לספוג אבידות קשות
  • משמרות המהפכה האיראניםממשיכים לספוג אבדות קשות. בשבועיים האחרונים נהרגו למעלה מ-15 לוחמי משמרות המהפכה בקרבות מאזור שמדרום לחלב. מאז תחילת המתקפה הקרקעית הסורית בראשית אוקטובר 2015 נהרגו בסוריה למעלה מ-120 לוחמי משמרות המהפכה, בהם כמה עשרות קצינים. בחודש האחרון נהרגו לפחות 35 לוחמים איראנים.
  • מספר ההרוגים האיראנים ממשיך לעלות באופן מתמיד על אף צמצום, שעל פי דיווח התקשורת, חל בשבועות האחרונים בהיקף הכוחות האיראנים בסוריה (מספרם ירד מסדר גודל של בין 1,500 ל-2,000 לוחמים לפחות מ-1,000 לוחמים). מספר ההרוגים הגבוה מצביע, להערכתנו, שלוחמי משמרות המהפכה ממשיכים להילחם בחזית המתקפה הקרקעית הנוכחית של צבא סוריה, שעדיין מדשדשת ללא הישגים דרמטיים.
דיר אלזור
  • השבוע התנהלו עימותים בין פעילי דאעש לבין צבא סוריה, שהתמקדו באזור התעשייה של דיר אלזור ובאזור שדה התעופה הצבאי. ב-23 בדצמבר 2015 פוצצו שלוש מכוניות תופת באזור התעשייה הפיצוץ גרם למותם ופציעתם של עשרות חמושים (מוסד ההסברה של ההתנגדות הלבנונית, 23 בדצמבר 2015). מאוחר יותר נמסר, כי  כוחות הביטחון  הסורים השתלטו על כמה מקומות באזור התעשייה ובמשתמע טיהרו אותם מנוכחות פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 בדצמבר 2015).
  • סמוך לשדה התעופה הצבאי דיר אלזור פוצץ דאעש מכונית תופת (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 בדצמבר 2015). בעל חשבון טוויטר המזוהה עם המשטר הסורי, העלה תמונות של פעילי דאעש, שנהרגו בקרבות עם צבא סוריה באזור שדה התעופה (Ivan Sidorenko@IvanSidorenko1, 27-26 בדצמבר 2015).
מחוז אלרקה
  • השבוע דווח, כי דאעש איבד את השליטה על סכר תשרין, שעל נהר הפרת ועל כמה כפרים בסביבתו. ב-26 בדצמבר 2015 העלה בעל חשבון טוויטר, המזוהה עם צבא סוריה, סרטון בו נראה אלוף משנה (עקיד) טליל סלו (Talil Slaw) המשמש דובר כוחות סוריה הדמוקרטים (Syrian Democratic Forces), מסגרת-על של קבוצות ערביות וכורדיות, שככל הנראה תומכות במשטר הסורי. הדובר ברך את כוחותיו על כיבוש הסכר (Ivan Sidorenko@IvanSidorenko1, bbc.com/Arabic, 26 בדצמבר 2015).
  • סכר תשרין הנמצא על גדות הפרת הוקם ב-1999 לצורך הפקת חשמל. בקרבתו מצויה תחנת כוח המהווה מקור מרכזי לאספקת חשמל לעיר חלב. אם יאומת הדיווח על כיבושה מידי דאעש זה אזי המדובר במכה נוספת לארגון.

 

דמשק
פינוי פעילי דאעש מדרום לדמשק
  • ב-25 בדצמבר 2015 דווח, כי אוטובוסים הגיעו לשכונת אלקדם, שממערב למחנה הפליטים אלירמוכ שבדרום דמשק, כדי לפנות כאלפיים פעילי דאעש ובני משפחותיהם. הפינוי אמור היה להתבצע במסגרת הסכם, שהושג בחסות האו"ם. על-פי הדיווחים אמור צבא סוריה לקבל את אמצעי הלחימה, שיושארו על-ידי פעילי דאעש שיעזבו את המקום (אלג'זירה, 25 בדצמבר 2015). על פי ההסכם יועברו פעילי דאעש ובני משפחותיהם לאלרקה (אלערביה, 25 בדצמבר 2015). כמו כן דווח, כי במסגרת ההסכם יפונו גם פעילי ג'בהת אלנצרה עם נשקם האישי בלבד (אתר arabic.rt.com, 26 בדצמבר 2015).
  • ב-26 בדצמבר 2015דווח, כי  צבא האסלאם ופעילי ג'בהת אלנצרה משבשים את מימוש ההסכם להוצאת הפעילים ובני משפחותיהם והם מונעים את מעבר השיירות. זאת, ככל הנראה כתגובה למותו של זהראן עלוש מפקד צבא האסלאם (ראו להלן) (26 בדצמבר 2015,  אתר arabic.rt.com,  ).
הריגת מפקד צבא האסלאם
  • בתקיפת מטוסים רוסיים באזור אלמרג' באזור הכפרי, שממזרח לדמשק, נהרג זהראן עלוש, מפקד צבא האסלאם. יחד עימו נהרגו מספר בכירים נוספים (אלכופיה, 26 בדצמבר 2015). מאוחר יותר טענו הסורים, כי חיל האוויר הסורי הוא זה אשר הרג אותו. במקומו מונה לתפקיד עצאם בויצ'אני המכונה אבו המאם (אלדרר אלשאמיה, 26 בדצמבר 2015). ארגון ג'בהת אלנצרה שלח הודעת תנחומים לצבא האסלאם ואיחל הצלחה למחליפו (25 בדצמבר 2015,  SNN ).

צבא האסלאם הינו מסגרת-על של ארגוני מורדים אסלאמיים הנוטלים חלק בלחימה נגד המשטר הסורי בסיוע סעודי. צבא האסלאם הינו אחד מארגוני המורדים הבולטים המזוהה מהבחינה האידיאולוגית עם תנועת האחים המוסלמים. הארגון הינו חבר במסגרת פוליטית המכונה החזית האסלאמית יחד עם ארגונים נוספים המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים ועם כמה ארגונים סלפים.

 

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

צבא עיראק הצליח לכבוש מחדש את רובה של העיר אלרמאדי בירת מחוז אלנבאר, שנכבשה ע"י דאעש במאי 2015. כיבוש העיר התבצע לאחר כמה שבועות של כיתורה ע"י צבא עיראק וניסיונות (שכשלו) להשתלט עליה. ב-28 בדצמבר 2015 הצליח צבא עיראק, לאחר כשבעה ימי קרבות, להשתלט על מבני הממשל במרכז העיר. על פי דובר ממשל המחוז נשארו עדיין "כיסי התנגדות" חלשים בחלקים של העיר אולם בקרוב יושלם טיהורה. לדברי ממשלת עיראק לאחר כיבוש המלא של העיר רמאדי יועתק המאמץ של צבא עיראק לכיבושה מחדש של העיר מוצול .


מחוז אלאנבאר
רמאדי
  • ב-22 בדצמבר 2015 החלו כוחות הביטחון העיראקיים במבצע נרחב לשחרור העיר אלרמאדי בסיוע אווירי של המדינות קואליציה בראשות ארצות הברית. ב-26 בדצמבר 2015 השתלט צבא עיראק על סכר אלרמאדי הממוקם בפאתיה המערביים העיר ועל סביבותיו (אלסומריה, 26 בדצמבר 2015). ב-27 בדצמבר 2015 הצליח צבא עיראק להשתלט על אזור אלחוז במרכז אלרמאדי, מדרום לאזור מבני הממשל, שהיווה המאחז העיקרי של דאעש בלב העיר (27 בדצמבר 2015,  RT ). ב-28 בדצמבר 2015 דווח, כי גם אזור בנייני הממשל, שבמרכז העיר, נשלט על-ידי צבא עיראק (אלג'זירה, 28 בדצמבר 2015). דובר בצבא עיראק מסר, כי כוחות דאעש בעיר הובסו וכי כעת נותר רק "לטהר כיסי התנגדות" ספורים. פעילי דאעש, שנסוגו מהעיר, הותירו אחריהם עיר הרוסה זרועה במטעני צד ובמוקשים.
  •  על פי הדיווחים המגיעים מאלרמאדי דאעש עדיין מחזיק בכ-20% משטח העיר ובכ-25% משטחה עדיין מתנהלים עימו עימותים. על-פי הדיווחים נהרגו במהלך הלחימה בעיר כ-250 פעילי דאעש (אלסומריה, 28 בדצמבר 2015).. עוד נמסר, כי במהלך התקיפה נהרג עמאר בדוי אלעיסאוי מפקד בכיר  בדאעש (חשבון הטוויטר של חסין מרתצ'א, 26 בדצמבר 2015). נמסר על עשרות לוחמי דאעש, ביניהם מפקדים, שנמלטו מרמאדי לכיוון הגבול הסורי (סקיי ניוז, 23 בדצמבר 2015).
  • ג'והן קרי, מזכיר המדינה של ארה"בבירך את ממשלת עיראק על שחרור אלרמאדי וציין, כי ארה"ב ומדינות הקואליציה הבינלאומית מסייעות למאבק של עיראק. סטיב וורן, דובר הקואליציה הבינלאומית בירך את עיראק בשם הקואליציה וציין, שהקואליציה תסייע לממשלת עיראק  בשיקום העיר (חשבון הטוויטר של דובר הקואליציה, 28 בדצמבר 2015).
אלפלוג'ה
  • אלפלוג'ה שבשליטת דאעש, השוכנת בין אלרמאדי לבין הבירה בגדאד, נמצאת עתה "על הכוונת" של צבא עיראק. במקביל לכיבוש העיר רמאדי כיתר צבא עיראק את העיר אלפלוג'ה כדי למנוע העברת סיוע לפעילי הארגון בעיר אלרמאדי. צבא עיראק דיווח, כי 44 פעילי דאעש נהרגו ו-12 בתים ממולכדים פוצצו דרומית לעיר אלפלוג'ה (שפק ניוז, 27 בדצמבר 2015). ב-27 בדצמבר 2015 דווח, כי כוחות הביטחון העיראקיים פרצו לאזור שכונות אלנעימיה בפאתיה הדרומיים של העיר והרגו כ-300 פעילים של דאעש (אלערביה, 27 בדצמבר 2015).
  • סטיב וורן, דובר הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש מסר, כי על פי מסמך של דאעש,  שהתגלה באזור אלפלוג'ה הנחו מנהיגי דאעש את הפעילים שלהם להציג את עצמם כלוחמים עיראקיים ולבצע פשעים נגד האזרחים טרם נסיגתם מאלפלוג'ה כדי שהאשמה תופל על כוחות עיראק. בין השאר, נדרשו פעילי לבצע פיצוץ מסגדים, עינוי ורצח של אזרחים, פריצה לבתים ועוד (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 22 בדצמבר 2015).
העיר בגדאד
  • נמשכים הפיגועים, שמבצע דאעש בבגדאד. ב-26 בדצמבר 2015 נהרגו ששה אזרחים ויותר מעשרים נפצעו בשלושה אירועים של פיצוץ מטעני חבלה באתרים שונים ברחבי העיר (אלחרה, 26 בדצמבר 2015). ב-27 בדצמבר 2015 נהרג אדם ונפצעו חמישה נוספים בהתפוצצות מטען בדרום העיר בגדאד (צות אלעראק, 27 בדצמבר 2015).
מחוז כרכוכ
  • ב-25 בדצמבר 2015  ביצעו כוחות אמריקאים מיוחדים וכוחות כורדיים ללוחמה בטרור תקיפה נגד מפקדה של דאעש באזור אלריאצ' (כ-15 ק"מ מדרום מזרח לאלחויג'ה וכ-47 ק"מ מדרום מערב לכרכוכ) בתקיפה נהרג חסין אלעסאפי, פעיל בכיר של דאעש באלחויג'ה. עימו נהרגו 12 פעילים נוספים. כמו-כן נעצרו תשעה פעילים נוספים (אלג'זירה, 27 בדצמבר 2015). דאעש הכחיש את הדיווח אודות הפעולה, שבוצעה נגדו (אעמאק, 27 בדצמבר 2015).

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילות הצבאית נגד שלוחת סיני של דאעש. במסגרת זאת הם קיימו פעילות ביטחונית אינטנסיבית בעיקר במרחב רפיח – אלשיח' זויד – אלעריש.מקורות מצריים מסרו, כי פעילי טרור רבים נעצרו, נהרסו תשתיות והוחרמו כלי רכב ואופנועים (אלוטן, אלמצרי אליום, 26 בדצמבר 2015).
  • למרות הפעילות הביטחונית המצרית נמשכה שיגרת הפיגועים של דאעש נגד כוחות הביטחון המצריים, חלקם סוכלו על ידי כוחות הביטחון המצריים:
  • ב- 26 בדצמבר 2015 –כוחות הביטחון המצריים סיכלו ניסיון להניח מטען חבלה ברחוב הראשי באלעריש סמוך לבית החולים. הפעיל נהרג (אלוטן, 26 בדצמבר 2015).
  • ב-26 בדצמבר 2015 –נטרלו כוחות הביטחון המצריים מטען חבלה, שהונח על גשר המוביל לשכונת אלצ'אחיה באלעריש (אלמצרי אליום, 26 בדצמבר 2015).
  • ב-24 בדצמבר 2015 –שוטר מצרי נהרג ושני חיילים נפצעו כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה סמוך לשריונית במערב אלעריש (אליום אלסאבע, 24 בדצמבר 2015).
  • ב-23 בדצמבר 2015 –ילדה נהרגה ושני הוריה נפצעו כתוצאה מירי פצצות מרגמה שירו פעילי מחוז סיני לעבר שיירה  צבאית. פגזי המרגמה פגעו בבית בכפר אלטיארה דרומית לרפיח.

פלסטינים וערביי ישראל

מעצר שני צעירים מנצרת, שניסו להצטרף דאעש
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרו ב-22 בנובמבר 2015 שני צעירים, תושבי אזור נצרת בחשד, שניסו להצטרף לדאעש. השניים הם בני דודים: עמר בדר חסן, בן 20, תושב רינה, ואחמד טלאל אחמד סעאידה, בן 23, תושב אם אלע'נם. מחקירתם עלה, כי במהלך מאי 2015 יצאו שניהם לתורכיה במטרה להיכנס לסוריה כדי להתגייס לשורות דאעש. טרם יציאתם עמד אחמד סאעידה בקשר עם פעילי דאעש בסוריה ותורכיה וקיבל מהם הכוונה וסיוע בכל הנוגע למעבר מתורכיה לסוריה.
  • בעת שהמתינו בקרבת הגבול, פגשו השניים משפחות פליטים סורים, שנמלטו מאימת דאעש. בעקבות סיפוריהם והפצרות בני משפחותיהם הם החליטו, שלא להיכנס לסוריה, ושבו על עקבותיהם לישראל. גם לאחר שובם לארץ המשיכו השניים להיחשף לתכני ההסתה של דאעש באינטרנט ועמדו בקשר עם פעיל דאעש מעיראק. השניים שקלו לצאת ולהילחם בשורות דאעש ובמקביל החלו לגבש תוכנית לבצע פיגוע בישראל. הם החליטו, כי צומת גולני הינו יעד מועדף לביצוע הפיגוע המתוכנן בשל ריכוז החיילים המצוי בו.  במסגרת ההכנות לביצוע הפיגוע הם פנו לאדם שלישי בכוונה לרכוש ממנו נשק (שירות הביטחון הכללי, 24 בדצמבר 2015).
חשש ברשות הפלסטינית מפעילות דאעש בחג המולד
  • "מקורות ביטחוניים פלסטינים" דיווחו, כי ערב חג המולד העלו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית את הכוננות ופרסו את כוחותיהם ברחבי בית לחם. זאת, מחשש שחוליות מחבלים המשתייכות לדאעש יבצעו פיגועים בקרב הנוצרים והתיירים, שהגיעו לעיר. על פי הדיווחים קיבל מנגנון הביטחון המסכל מידע לפיו חוליות של דאעש מתכוונות לבצע פיגועים בבית לחם בעת חגיגות חג המולד. במסגרת פעולות הסיכול עצרו המנגנונים כ-12 פלסטינים התומכים באידיאולוגיה סלפית ובדאעש (קדס ניוז, 25 בדצמבר 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
דרנה
  • באזור אלפתאא'ח אזור הררי, שמדרום לדרנה, נמשכים לסירוגין הקרבות בין "מועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה", המזוהה עם אלקאעדה, לבין דאעש. על-פי הדיווחים, בתקיפה של חילי האוויר הלובי באזור אלפתאא'ח נהרג פרג' כיכבאן אלעבידי,  מבכירי דאעש בדרנה ומראשוני הפעילים, שנשבעו לו אמונים. דאעש לא הודיע רשמית על מותו. ברשתות החברתיות דווח גם על מותו של יונס לקנאשי, בכיר נוסף בדאעש. דאעש מצידו קיבל אחריות למספר פיגועים, שבוצעו נגד פעילי "מועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה" (פורטל אלוסט, 20, 23 בדצמבר 2015; חשבון הטוויטר "סוכנות הידיעות של דרנה" [وكالة درنة للأنباء], 23 בדצמבר 2015; חשבון הטוויטר "אורחת בעולמכם" [زَائرةٌ فِي دُنياكُم] המציגה עצמה מדרנה, 22 בדצמבר 2015; סוכנות הידיעות הלובית, 24 בדצמבר 2015; אח'באר דולת אלאסלאם, 22, 23, 25 ו-27 בדצמבר 2015).
  • על-רקע ההסכם המתגבש להקמת ממשלת אחדות לאומית בלוב, פרסמה "מועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה", הודעה, ובה הביעה תמיכה מלאה בכל הידברות או ממשלה, שתקום ובתנאי שההלכה האסלאמית תהיה המקור היחיד לחקיקה (חשבון הטוויטר של מוסד ההסברה של המועצה אלעהד, 24 בדצמבר 2015). בכך מבדל עצמו ארגון ג'האדיסטי זה, המזוהה עם אלקאעדה, מדאעש המנהל לחימה בשתי הממשלות, זו של טריפולי וזו של טברק.
סרת
  • תושב סרת, שיצא ממנה לאחרונה טען, כי העיר מנותקת מהתקשורת ומהאינטרנט, הלימודים בה הופסקו, הבנקים נסגרו וכך גם רוב החנויות. כמו כן דיווח על עליית מחירים (אלערביה.נט, 24 בדצמבר 2015). זרוע ההסברה של דאעש במחוז טריפולי פרסמה סרטון תחת הכותרת "המשטרה האסלאמית בעיר סרת"  בו תיעוד של פעילות משטרת דאעש בעיר (אח'באר אלדולה אלאסלאמיה, 21 בדצמבר 2015).
אומדן מספר פעילי דאעש בלוב
  • אחראי ההסברה במשרד הפנים התוניסאי העריך, כי ארגון דאעש בלוב מונה בין 4,000 ל-5,000 לוחמים. על-פי רדיו תוניס, לתפקידי פיקוד של שלוחת דאעש בלוב התמנו גם אזרחים תוניסאים (אח'באר ליביא 24, 25 בדצמבר 2015). על פי אומדן של מומחה לטרור צרפתי מונה דאעש בלוב כ-3,000 לוחמים (לה פיגארו, 24 בינואר 2015).
תוניסיה
  • על-פי נתוני משרד הפנים התוניסאי, מתוך כ-3,000 פעילים תוניסאים יצאו להלחם בסוריה. למעלה מ-600 שבו לתוניסיה, בעוד שכ-800  נהרגו בסוריה (כלומר, נותרו עדיין בסוריה כ-1,400 פעילים תוניסאים). נגד חלק מהפעילים השבים הוגשו תביעות ועל אחרים נאסרה היציאה מתוניסיה. על-פי מחקר של האו"ם מחודש יולי 2015, חלק ניכר מבין התוניסאים, שיצאו לסוריה הצטרפו לדאעש ומקצתם לג'בהת אלנצרה. כמו כן מצויים בלוב כמה מאות פעילים ג'האדיסטים מתוניסיה (אתר aawsat.com, 25 בדצמבר 2015).
תימן
  • במחוז תימן של דאעש התגלעו מחלוקות קשות בין חברי הנהגת הארגון. הרקע למחלקות הוא סירוב של פעילים, ביניהם גם כמה בכירים, לציית למנהיג הארגון ובקשתם לעבור מהמחוז. ב-24 בדצמבר 2015 פרסמו שלושה מנהיגים בכירים בארגון בתימן וכמה פעילים הצהרה המגנה את מנהיג ("אמיר") הארגון בתימן. לפי שעה לא ברור כיצד הויכוח הפנימי ישפיע על פעילות הארגון בתימן (The Long War Journal, 28 בדצמבר 2015).
דאעש פרסם סרטון בו נראים פעילי דאעש המשתתפים במחנה אימונים בפיליפינים
  • בחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש הועלה סרטון בו תועדו פעילי הארגון המשתתפים במחנה אימונים המתקיים בפיליפינים. הפעילים נראים מבצעים אימונים פיזיים, אימוני ירי ועוד כשהם חמושים ברובים  (20 בדצמבר 2015,  mujahid@57mujahid ).

התנהלות המדינה האסלאמית

  • שורה של מסמכים, שנתפסו על ידי הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב בפשיטה בסוריה, מעניקים תובנה פנימית לגבי הדרך בה שולט דאעש על האוכלוסייה ועל אופן ניהול הכנסותיו. כמו כן עולים מהמסמכים נהלי ההיררכיה הבירוקרטית, כולל יריבויות בין בעלי משרות, כמו גם חוקים מפורטים, שחוקק הארגון במקומות שליטתו, אותם פרסם כפתות דתיות. המסמכים מוכיחים עד כמה הארגון מקפיד על  דיוק  בנתונים כאשר מדובר בניהול אוצרות הנפט והגז, שנפלו לידיו. 
  • מהמסמכים עולה, כי דאעש הקים מחלקה מיוחדת לטיפול בשלל מלחמה, שבאחריותה טיפול  בעבדים, נפט שנבזז ועתיקות. נמצא בין המסמכים גם פסק הלכה, שהוציא דאעש המתיר הוצאת איברים משבויי הארגון לשם השתלתם בפעיליו. על פי פסק ההלכה פעולה זו מותרת גם אם היא תגרום למותו של השבוי (אלערביה, 25 בדצמבר 2015).
  •  לדברי בכירים בארה"ב סייעו המסמכים להעמקת ההבנה שלהם של דאעש ואופן השליטה של הארגון על השטחים אותם כבש. כמו כן סייעו המסמכים למדינות הקואליציה להצביע על נקודות תורפה, שסייעו לתקיפה של תשתיות הנפט והגז של הארגון. עוד מוכיחים המסמכים, כי הארגון אינו חסין מסכסוכים פנימיים המאפיינים מנגנונים בירוקרטים בכל מקום (דיילי מייל, 28 בדצמבר 2015).

פעילות סיכול ומנע

ארה"ב
  • דו"ח, שנכתב על ידי מכון Center for Cyber and Homeland Security באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון מצביע על היקף החדירה של דאעש לארה"ב. לדברי הדו"ח מצויים בארה"ב מאות אזרחים אמריקאים, העוקבים אחר פעילות דאעש ברשתות החברתיות. דאעש מגייס באמצעות הרשתות החברתיות פעילים מרחבי העולם, כולל מארה"ב. על פי הדו"ח, עבור אזרחים מערביים רבים תהליך ההקצנה מתחיל במחשב שם לא קשה למצוא תומכי דאעש הדוחפים אנשים לאידיאולוגיות קיצוניות.
  • על פי הדו"ח מצויה בארה"ב קבוצה קטנה של אנשים, שהושפעו מהאידיאולוגיה של דאעש. כמה מהם עזבו את בתיהם ויצאו למחוזות שבהם שולט דאעש. לדעת הדו"ח לא ניתן ליצור פרופיל של אותם אנשים המאמצים לעצמם את האידיאולוגיה של דאעש. הם שונים מאד אחד מהשני מבחינת גזע, גיל, מעמד חברתי, השכלה ורקע משפחתי. כמו כן קיים שוני במניעי ההצטרפות. יצוין, כי כמה ימים לאחר פרסום הדו"ח בוצע הפיגוע בסאן ברנרדינו על ידי שני בני אדם שהושפעו מהאידיאולוגיה של דאעש (businessinsider, 28 בדצמבר 2015).

פעילות תודעתית

איומים כלפי היהודים בנאום אבו בכר אלבע'דאדי
  • אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש, פרסם קלטת שמע בה התייחס למפלות,שנחל הארגון לאחרונה הוא ציין, כי  למרות הקשיים דאעש מתמודד בהצלחה בלחימה בסוריה ובעיראק. הוא תקף את הקואליציה, שהוקמה על ידי סעודיה למאבק בטרור וגם ציין, כי דאעש "לא שכח" את ישראל ובקרוב יפגע בה. להלן מספר התייחסויות בנאומו לישראל וליהודים (דולה אלח'לאפה אלאסלאמיה, 26 בדצמבר 2015) :
  • היהודים עומדים מאחורי "האומות הכופרות" הפוחדות לנהל מלחמה קרקעית נגד דאעש.
  • דאעש לא שכח את פלסטין לרגעוהוא גם הוא לא ישכח אותה. בקרוב היהודים ישמעו את "התקרבותם של לוחמי דאעש" והחשבון שלהם עם היהודים יהיה קשה.
  • פלסטין לעולם לא תהיה אדמתם של היהודים אלא בית הקברות שלהם.אללה ריכז את היהודים בפלסטין רק כדי שהמוסלמים יהרגו אותם.
  • לו הקואליציה האסלאמית בראשות סעודיה הייתה באמת אסלאמית הרי שהייתה נלחמת לצד המוסלמים נגד הרוסים ונגד "הנוצרים" (קרי, הקואליציה בראשות ארה"ב) ושמה לה למטרה להרוג את היהודים ולשחרר את פלסטין.
ההתבטאות הנוכחית של אלבע'דאדי כלפי ישראל והיהודים היא חריגה בהיקפה אף, כי היוותה חלק  קצר יחסית בנאומו, שהוקדש ברובו לסעודיה. הפעם האחרונה בה פורסמה קלטת של אבו בכר אלבע'דאדי הייתה במאי 2015.  בדברים, שנשא אז לא הזכיר כלל את ישראל. יצוין, כי לאחרונה על רקע אירועי הטרור בישראל פרסמו המחוזות השונים של דאעש סרטונים בהם  איומים על ישראל ודבריו של אלבע'אדי מהווים המשך לכך. ישראל והיהודים זוכים איפא לאחרונה ליותר התייחסויות מצידו של דאעש, יתכן על רקע מתקפת הטרור הפלסטינית. האיומים הללו עלולים להערכתנו להיות מתורגמים גם בניסיונות לפיגועים נגד יעדים ישראלים/יהודיים בישראל וגבולותיה או בחו"ל.