מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 ביוני- 5 ביולי 2022)

הלוויית ההרוג בג'נין. גופתו עטופה בדגל הג'האד האסלאמי בפלסטין (אתר סנד, 29 ביוני 2022)

הלוויית ההרוג בג'נין. גופתו עטופה בדגל הג'האד האסלאמי בפלסטין (אתר סנד, 29 ביוני 2022)

גדוד ג'נין בהלוויה (חשבון הטוויטר של אתר החדשות westasia24, 3 ביולי 2022)

גדוד ג'נין בהלוויה (חשבון הטוויטר של אתר החדשות westasia24, 3 ביולי 2022)

פגישת המשלחת הפלסטינית בראשות מרואן עורתאני עם עוזרת מנכ

פגישת המשלחת הפלסטינית בראשות מרואן עורתאני עם עוזרת מנכ"ל UNESCO לענייני חינוך (אתר משרד החינוך ברשות, 29 ביוני 2022)

מחמוד אלדבעי חמוש במגוון כלי נשק (אתר שהאב, 26 ביוני 2022).

מחמוד אלדבעי חמוש במגוון כלי נשק (אתר שהאב, 26 ביוני 2022).

מחמוד אלדבעי חמוש ברובה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 27 ביוני 2022)

מחמוד אלדבעי חמוש ברובה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 27 ביוני 2022)

פראס מלחם מוסר לאבו מאזן את הדו

פראס מלחם מוסר לאבו מאזן את הדו"ח השנתי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 29 ביוני 2022).

  • ב-28 ביוני 2022 בוצע ניסיון פיגוע דקירה באחד משערי הר הבית בירושלים. הדוקר נמלט ונתפס מאוחר יותר. לא היו נפגעים. באזור קבר יוסף בשכם, בוצע ירי לעבר מתפללים וכוחות ביטחון ישראלים שאבטחו אותם. שלושה בני אדם נפצעו באורח קל.
  • כוחות ביטחון ישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. בפעילות נהרגו שני פלסטינים, אחד מהם פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • לקראת חג הקורבן, אישר שר הביטחון בני גנץ שורה של הקלות לתושבי יהודה, שומרון ורצועת עזה.
  • ברצועת עזה שרר השבוע שקט יחסי. דווח על השלמת תיק הערכת הנזקים של למעלה מ-60,000 יחידות דיור שניזוקו באופן חלקי ו-1,700 יחידות שנהרסו כליל במהלך מבצע “שומר החומות”. חמאס הודיעה על פתיחת ההרשמה למחנות הקיץ אשר פועלים תחת חסותה. המיועדים עבור גילאי 14 ומעלה.
  • ברשות הפלסטינית נמשכות ההכנות לביקור נשיא ארה”ב. במסגרת זאת שוחח אבו מאזן בטלפון עם אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקאי. לקראת הביקור הסכימו ברשות הפלסטינית להעביר לבדיקה את הקליע ממנו נהרגה העיתונאית שירין אבו עאקלה. ברשות הדגישו כי הבדיקה תעשה על ידי ארה”ב.
  • על רקע פטירת אסירה פלסטינית בכלא דמון, הושמעו האשמות פלסטיניות לפיהן נגרם מותה כתוצאה מרשלנות רפואית מכוונת של ישראל ונשמעו קריאות לפתוח בחקירת נסיבות מותה.
  • בזירה הצפונית, ישראל דיווחה כי יירטה שלושה כלי טיס בלתי מאוישים של חזבאללה כמה עשרות ק”מ מאסדת הגז כריש הממוקמת בלב ים. חזבאללה פרסם הודעה בה קיבל אחריות על האירוע. לדברי ההודעה בוצע השיגור למטרות איסוף מודיעין והמשימה המבוקשת הושגה.
  • קורונה: משרד הבריאות ברשות דיווח על המשך עלייה במספר החולים ביהודה, שומרון ורצועת עזה. במחוז ראמאללה מספר החולים הגבוה ביותר.
ניסיון פיגוע דקירה בהר הבית
  • ב-28 ביוני 2022 בשעות הערב הגיע פלסטיני לשער המג’לס בעיר העתיקה בירושלים, המשמש כניסה להר הבית, וניסה לדקור את אחד השוטרים המוצבים במקום באמצעות סכין שהייתה בידו. הפלסטיני נמלט לשטח הר הבית. כוחות משטרה ביצעו סריקות בשטח והוא נתפס זמן קצר לאחר מכן. לא היו נפגעים (חשבון הטוויטר של משטרת ישראל, 28 ביוני 2022).
הסכין שנתפסה (דוברות המשטרה, 28 ביוני 2022)
הסכין שנתפסה (דוברות המשטרה, 28 ביוני 2022)
אירוע בקבר יוסף
  • במהלך כניסת מתפללים לקבר יוסף ב-30 ביוני 2022 בוצע ירי מאסיבי לעבר מתחם הקבר. במקביל הושלכו מטענים מאולתרים ובקבוקי תבערה. שלושה בני אדם נפצעו באורח קל שני אזרחים ואיש כוחות ביטחון. גדוד שכם קיבל אחריות על הירי והציגו כנקמה על מותו של מחמד מרעי, פעיל גדוד ג’נין, שנהרג ב-29 ביוני 2022 (ערוץ הטלגרם של גדוד שכם, 30 ביוני 2022). גם גדודי חללי אלאקצא קיבלו אחריות לפיגוע בתגובה על “פשעי הכיבוש” ומתנחליו שממשיכים לפגוע באדמות הפלסטיניות ובמחנות הפליטים (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 30 ביוני 2022).
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, ברך את אנשי שכם שהתעמתו עם ישראל (“כוחות הכיבוש”) והמתנחלים בקבר יוסף. לדבריו, העובדה שישראל מכירה בכך שמפקד חטיבה ומספר אנשים נפצעו מכדורי “ההתנגדות” מאשרת את יכולתה לגרום לאבדות ומגבירה את הקושי של כל “פלישה” או התקפה של ישראל. הוא ציין שהעימות חייב להמשך ואף להסלים בערים ובכפרים ביהודה ושומרון, כדי לסכל את תכניות ישראל למנוע ממנו להשיג את מטרותיו ולהוביל לשחרור פלסטין (ערוץ הטלגרם של פוזי ברהום, 30 ביוני 2022).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות במספר מוקדים ביהודה ושומרון. במסגרת הפעילות נעצרו כמה עשרות מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. כוחות ביטחון ישראלים שפעלו להרגעת הפרת סדר אלימה סמוך לסלואד (צפונית מזרחית לראמאללה), דיווחו על ירי לעברם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. את הירי ביצע רעול פנים שנמלט לאזור הכפר.
אמצעי הלחימה שנתפסו במעצר המבוקשים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 3, 4 ביולי 2022)     אמצעי הלחימה שנתפסו במעצר המבוקשים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 3, 4 ביולי 2022)
אמצעי הלחימה שנתפסו במעצר המבוקשים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3, 4 ביולי 2022)
הרוגים פלסטינים
  • במהלך פעילות כוחות ביטחון ישראלים בג’נין ב-28 ביוני 2022 בוצע ירי מאופנוע חולף לעבר הכוחות. הכוח הגיב בירי. מהירי נהרג מחמד מאהר נאפע מרעי, בן 25 , ממחנה הפליטים ג’נין (מען, 29 ביוני 2022). הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע כי הוא היה פעיל בגדוד ג’נין (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 28 ביוני 2022). גם חמאס ציינו את מותו והדגישו כי “ההתנגדות” תמשך (ערוץ הטלגרם של חמאס, 28 ביוני 2022). בהלווייתו נכח בה גם בכיר הג’האד האסלאמי בצפון השומרון מאהר אלאח’רס (אתר סנד, 29 ביוני 2022). לדברי מאהר מרעי, אביו של ההרוג, מאז גיל 16 היה בנו פעיל ב”התנגדות”. הוא סרב להתחתן וציין, כי הוא רוצה להיות שהיד (פלסטין אליום, 29 ביוני 2022).
הודעת אבל מאת הג'האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של מערב אסיה, 29 ביוני 2022).     הלוויית ההרוג בג'נין. גופתו עטופה בדגל הג'האד האסלאמי בפלסטין (אתר סנד, 29 ביוני 2022)
מימין: הודעת אבל מאת הג’האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של מערב אסיה, 29 ביוני 2022). משמאל: הלוויית ההרוג בג’נין. גופתו עטופה בדגל הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר סנד, 29 ביוני 2022)
  • ב-3 ביולי 2022 מת מפצעיו כאמל עבדאללה עלאונה, בן 19, מג’בע (דרומית לג’נין), שנפצע יום קודם לכן מאש כוחות צה”ל לאחר שהשליך בקבוק תבערה לעבר הכוחות. תנועת הפתח בג’בע פרסמה הודעת אבל על מותו בה צוין כי הוא היה פעיל בתנועת השביבה (דף הפייסבוק של הפתח בג’בע, 3 ביולי 2022). גם חמאס פרסמה הודעה. עוד צוין שכאמל נקרא על-שם אחיו פעיל חמאס, שנהרג בשנת 2003 (ופא, 3 ביולי 2022). בהלווייתו הונפו דגלי פתח, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ונשמעו קריאות להסלים את “ההתנגדות” העממית והמזוינת בעת כניסת כוחות ישראלים לג’נין. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הביע תנחומים למשפחה ומשרד החוץ גינה את הריגתו וקרא לבית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא צווי מעצר נגד “פושעי המלחמה” הישראלים (ופא, 3 ביולי 2022).
 מודעת האבל של פתח  (דף הפייסבוק של תנועת פתח בג'בע, 3 ביולי 2022).     מודעת האבל של חמאס (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 3 ביולי 2022)
מימין: מודעת האבל של פתח (דף הפייסבוק של תנועת פתח בג’בע, 3 ביולי 2022). משמאל: מודעת האבל של חמאס (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 3 ביולי 2022)
גדוד ג'נין בהלוויה (חשבון הטוויטר של אתר החדשות westasia24, 3 ביולי 2022)
גדוד ג’נין בהלוויה (חשבון הטוויטר של אתר החדשות westasia24, 3 ביולי 2022)
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

הקלות לתושבי יהודה שומרון ורצועת עזה לרגל חג הקורבן
  • שר הביטחון בני גנץ אישר שורה של הקלות לתושבי יהודה ושומרון לרגל חג הקורבן. בין ההקלות אישור ביקור משפחות בישראל, מכסת היתרי יציאה לחו”ל דרך נמל התעופה בן גוריון, מכסת היתרים לביקור באילת והרחבת שעות פעילות המעברים. ל-400 תושבי רצועת עזה הותר לבקר בירושלים ו-500 היתרים ניתנו לתושבי הרצועה לביקורי משפחות ביהודה, שומרון וישראל (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 3 ביולי 2022).
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

שיקום הרצועה
  • מחמד עבוד, ראש המחלקה הכללית לשיקום במשרד העבודות הציבוריות בעזה, דיווח על השלמת תיק מיפוי הנזקים של יותר מ-60 אלף יחידות שניזוקו חלקית ו-1,700 יחידות שנהרסו כליל יותר משנה לאחר מבצע “שומר החומות”. הוא ציין כי שולמו תשלומים מלאים ליותר מ-45 אלף יחידות שניזוקו חלקית בתיאום עם השותפים, בשיעור של 75%. כן שולמו תשלום ראשון ושני לכ-500 יחידות המסווגות כ”הרס מוחלט” (דניא אלוטן, 2 ביולי 2022).
  • אונר”א הודיעה על העברת תשלומים לכמאה משפחות נוספות, שבתיהן נהרסו לחלוטין במהלך מבצע “שומר החומות” לבניית בתיהן. כמו כן יועבר תשלום שני ל-91 משפחות אשר משלימות את הבנייה מחדש של בתיהן. נמסר כי עד כה אונר”א העבירה תשלומים כספיים בסך שמונה מיליון דולר לכ-365 משפחות שבתיהן נהרסו כליל במהלך מבצע “שומר החומות”. כמו כן היא ממשיכה להעביר תשלומים עבור דמי שכירות למשפחות שבתיהן נהרסו לחלוטין (דניא אלוטן, 30 ביוני 2022).
סיוע איראני למשפחות שהידים ברצועה
  • אגודת הצדקה אלאנצאר פרסמה הודעה לתושבי הרצועה בה מסרה כי היא והסניף הפלסטיני של מוסד השהיד האיראני (מו’ססת שהיד פלסטין) מודיעות על חלוקת סיוע כספי למשפחות הרוגי האנתיפאדה השנייה (אנתיפאדת אלאקצא), והרוגי מבצע “צוק איתן” (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה אלאנצאר, 15 ביוני 2022). בהודעה גם נכתב כי לפרטים נוספים ניתן לפנות לאתר האגודה, אך זה אינו פעיל.
  • גולשים בדף הפייסבוק של האגודה כתבו תגובות רבות על ההודעה. בתשובה לשאלות גולשים נמסרה הבהרה, כי על פי תקנון אגודת הצדקה אלאנצאר, המיושם מזה שנים, משפחות הרוגים מתחת לגיל 15 ושל הרוגים מעל גיל 60 אינן מקבלות סיוע (דף הפייסבוק של הוועדה הלאומית של משפחות השהידים ברצועת עזה, 15 ביוני 2022).
הודעת אגודת הצדקה אלאנצאר (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה "אלאנצאר", 15 ביוני 2022)
הודעת אגודת הצדקה אלאנצאר
(דף הפייסבוק של אגודת הצדקה “אלאנצאר”, 15 ביוני 2022)
המצב הכספי של אונר”א
  • עדנאן אבו חסנה, דובר אונר”א ברצועה, אמר כי הסוכנות תמשיך לספק סלי מזון לפליטים ברצועת עזה. זאת למרות שהסוכנות צפויה להיקלע למצב חמור בחודש ספטמבר 2022 לאור הגירעון התקציבי בו היא מצויה. הוא ציין כי היא משקיעה מאמצים לגייס את הסכום כדי להמשיך לתפקד בארבעת החודשים האחרונים של השנה צפא, 3 ביולי 2022). יצוין, כי אונר”א הודיעה לאחרונה כי המדינות התורמות אישרו העברת סכום של 160 מיליון דולרים לתקציב הסוכנות (אתר אונר”א, 24 ביוני 2022).
סיכום ביקור משלחת חמאס בלבנון
  • בתום ביקור משלחת חמאס בלבנון סיכם טאהר אלנונו, יועצו של אסמאעיל הניה, כי הביקור היה מיוחד וחשוב לאור המפגשים שהתקיימו במהלכו עם הנהגת חזבאללה ומזכ”לי הארגונים הפלסטינים השונים. לדבריו במהלך המפגשים הביעו בכירי חמאס הזדהות ותמיכה בלבנון ודנו בסוגית אונר”א. חמאס הדגישה את התנגדותה לפגיעה במקומות הקדושים ובראשם מסגד אלאקצא. באשר ליחסים עם חזבאללה הגדיר אותם אלנונו כ”יחסים אסטרטגיים”. בפגישה עם הארגונים הפלסטינים הודגשה ההתנגדות לפעילות ישראל . לדבריו, כל המאמצים המדיניים בנויים על כך שירושלים היא מוקד האומה הערבית והאסלאמית (שהאב, 29 ביוני 2022).
  • בראיון שהעניק ח’ליל אלחיה, סגן יו”ר חמאס ברצועת עזה והאחראי על הקשרים הבינערביים בתנועה, לאלאח’באר הלבנוני, בשולי ביקור משלחת חמאס בלבנון, נשאל אלחיה על דבריו של יו”ר חמאס ברצועת עזה, יחיא אלסנואר, לפני מספר חודשים בנושא שבירת “המצור” על רצועת עזה[2]. אלחיה אישר כי לחמאס תכניות לשבירת “המצור” באמצעות הבאת ספינות סיוע מחו”ל. לדבריו, ימים ספורים לפני הכרזת מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, באחד מנאומיו כי ספינת הנפט שמגיעה לסייע ללבנון מאיראן היא שטח לבנוני הנתון להגנתה של ההתנגדות, חשבו בהנהגת חמאס על דרך לשבור את “המצור” על עזה וכי הם חשבו לרכוש ספינות סיוע מחו”ל. לדבריו, הם גם גיבשו תכניות להגן על הספינות במקרה של חיכוך עם ישראל. לדברי אלחיה הרעיון לא הושלם בשל ההתפתחויות שהובילו למבצע “שומר החומות” (אלאח’באר, 28 ביוני 2022).
תגובות לכינוס פורום הנגב בבחרין
  • ב-28 ביוני 2022 התכנסה ועדת ההיגוי של פורום הנגב למפגש ראשון בבחרין והסכימה על קידום פרויקטים שונים בתחום הביטחון, החינוך האנרגיה והתיירות. בתגובה לכינוס הפורום, שנועד להדק את שיתוף הפעולה בין ישראל למדינות באזור, אמר באסם נעים, בכיר חמאס, כי פורום הנגב לא יביא לביטחון וליציבות באזור והוא אף יפגע בסוגיה הפלסטינית ובזכויות העם הפלסטיני. לדבריו, פורום זה אמור לזעזע את כל הערבים בכלל ואת הפלסטינים בפרט, מכיוון שבזמן שישראל ממשיכה את “פשעיה” נגד העם הפלסטיני חלק ממדינות ערב מתעקשות לתת לו לגיטימציה, לגזול את זכויות הפלסטינים ולאיים על הביטחון הלאומי הערבי. הוא קרא למדינות ערב המשתתפות בפורום לבחון את עמדותיהן ולחזור מיד מ”פשע” הזה הפוגע ביציבות ובביטחון האזור ומגביר את המחלוקת והכאוס בין ישראל לפלסטינים (שהאב, 29 ביוני 2022).
פתיחת ההרשמה למחנות הקיץ של חמאס
  • חמאס הודיעה על פתיחת ההרשמה למחנות הקיץ אשר פועלים תחת חסותה. ההרשמה החלה ב-1 ביולי ותמשך עד 8 ביולי 2022. השנה יתקיימו מחנות הקיץ תחת הכותרת “נטועי ירושלים” והם מיועדים עבור גילאי 14 ומעלה. יצוין כי במחנות הקיץ המאורגנים מידי שנה על ידי חמאס ואשר בהם משתתפים אלפי בני נוער, משלבים בתכנים שלהם אינדוקטרינציה אידאולוגית ואימונים סמי-צבאיים.
המשך הכנות לביקור נשיא ארה”ב
  • ברשות הפלסטינית נמשכות ההכנות לביקור נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן. במסגרת זאת שוחח אבו מאזן בטלפון עם אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקאי. במהלך השיחה הביע אבו מאזן תקווה שהביקור יתרום ליצירת אופק מדיני, יוביל לפתרון שתי המדינות, הפסקת הפעולות החד צדדיות של ישראל, פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים וביטול ההכרזה על אש”ף כארגון טרור. עוד ציין אבו מאזן, כי הקיזוז שישראל עושה בכספי המיסים צריך להיפסק. בלינקן מסר שהנשיא ביידן יעלה את דרישות הפלסטינים בפני ראש ממשלת ישראל (ופא, 30 ביוני 2022).
  • מחמד אשתיה נפגש עם כמה חברי קונגרס ועדכן אותם בהתפתחויות בזירה הפלסטינית. אשתיה חזר על דרישות הפלסטינים מארה”ב וקרא לה להפעיל לחץ על ישראל כדי שזו תפסיק את צעדיה החד צדדים ולחייב אותה ביישום הסכמים חתומים. אשתיה ציין כי הם חיים תחת “כיבוש צבאי ישיר” השולט בכל תחומי חייהם והוא חייב להסתיים (ופא, 28 ביוני 2022).
  • בהקשר זה ציין מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, שהרשות אינה מצפה להתקדמות במהלך ביקורו הקרוב של נשיא ארה”ב וכי אין להם תקווה לגבי הממשל. לדבריו העביר הנשיא מסרים חיוביים מאד לאבו מאזן על מחויבותו לפתרון שתי המדינות התנגדות להרחבת ההתנחלויות ופתיחת הקונסוליה בירושלים אולם בפועל ארה”ב לא עשתה דבר כדי לתרגם את מילים הללו לכדי מעשים. בשל כך, ציין אלעאלול, תאלץ הנהגת הרשות לנקוט בצעדים על פי ההחלטות שהתקבלו במועצה המרכזית של אש”ף (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 30 ביוני 2022).
שר החינוך בכינוס במטה אונסק”ו בפריס
  • מרואן עורתאני, שר החינוך ברשות, השתתף בדיוני הוועידה המכינה בנושא “השינוי בחינוך”[3] שנערכו במטה UNESCO בפריס. בשולי הוועידה נועד השר עם מספר בכירים. עורתאני הדגיש בפגישות כי החינוך ותוכנית הלימודים הפלסטינית הם עניין פלסטיני ריבוני וכי הוא קשור קשר הדוק לזהות הפלסטינית ולנרטיב הלאומי. הוא הוסיף כי ההחלטה לגבי כל אחד ממרכיבי תוכניות הלימודים תמשיך להיות החלטה לאומית עצמאית, המבוססת על עקרונות היסוד הלאומיים והמסמכים המהווים מקור סמכות לתוכנית הלימודים, באופן שיעלה בקנה אחד עם האמנות הבינלאומיות (אתר משרד החינוך ברשות, 29 ביוני 2022).
פגישת המשלחת הפלסטינית בראשות מרואן עורתאני עם עוזרת מנכ"ל UNESCO לענייני חינוך
 (אתר משרד החינוך ברשות, 29 ביוני 2022)
פגישת המשלחת הפלסטינית בראשות מרואן עורתאני עם עוזרת מנכ”ל UNESCO לענייני חינוך
(אתר משרד החינוך ברשות, 29 ביוני 2022)
חקירת מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה
  • לקראת ביקורו של ג’ו ביידן, ולאחר סירוב מתמשך, הודיעה הרשות הפלסטינית כי היא מסכימה לחקירה אמריקאית של מות עיתונאית אלג’זירה שירין אבו עאקלה, שנהרגה מירי ב-11 במאי 2022 בג’נין. בתקשורת הפלסטינית דווח כי המהלך בוצע בעקבות לחצי ממשל ארה”ב. במסגרת זאת העבירה הרשות ב-2 ביולי 2022 את הקליע לבדיקת מומחים מטעם ארה”ב. אכרם ח’טיב, התובע הכללי ברשות הפלסטינית, ציין, כי מיום ההתנקשות הם מקדמים בברכה מעורבות של כל גורם בינלאומי המעוניין לסייע בחקירה ובחקר האמת לגבי מותה של אבו עאקלה. יחד עם זאת, הדגיש שהרשות הפלסטינית לא תמסור לעולם את הקליע לצד הישראלי אך היא תאפשר לאמריקאים לבצע חקירה (אלג’זירה, 2 ביולי 2022).
  • בעקבות ביקורת שהושמעה נגד העברת הקליע לבדיקת האמריקאים הבהיר התובע הכללי כי הבדיקה תתקיים בשגרירות ארה”ב וכי הקליע יימסר חזרה לפלסטינים מיד לאחריה. הוא גם ציין שהתקבלו ערבויות מצד האמריקאים שהבדיקה תתבצע על ידי האמריקאים ולא תהיה מעורבות של ישראל בתהליך הבדיקה (רדיו קול פלסטין, 3 ביולי 2022).
  • יצוין, כי בתקשורת הפלסטינית פורסמו בתקופה האחרונה תמונות של מחמוד אלדבעי, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, בן 20 ממחנה הפליטים בג’נין אשר שובת רעב מאז שנעצר על ידי ישראל ב-13 במאי 2022. על פי התקשורת הפלסטינית אלדבעי חשוד, לטענת ישראל, בירי שגרם למותה של שירין אבו עאקלה (חשבון הטוויטר של עמאד אלדין, 25 ביוני 2022).נטען כי מצבו הרפואי קשה. בתמונות שפורסמו הוא מתועד חמוש בכלי נשק מסוגים שונים (אתר שהאב, 26 ביוני 2022).
מחמוד אלדבעי חמוש במגוון כלי נשק (אתר שהאב, 26 ביוני 2022).     מחמוד אלדבעי חמוש ברובה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 27 ביוני 2022)
מימין: מחמוד אלדבעי חמוש במגוון כלי נשק (אתר שהאב, 26 ביוני 2022). משמאל: מחמוד אלדבעי חמוש ברובה (חשבון הטוויטר של Palinfo, 27 ביוני 2022)
מות אסירה פלסטינית בכלא דמון
  • בכלא דמון נפטרה ממחלה סעדיה פרג’אללה, אסירה פלסטינית בת 63 מאד’נא שביצעה פיגוע דקירה בחברון בדצמבר 2021. לשכת אבו מאזן הטילה על שלטונות ישראל את האחריות המלאה למותה והדגישה כי מותה נגרם כתוצאה מרשלנות רפואית מכוונת. הלשכה קראה לפתוח בחקירה בינלאומית בהדגישה כי סוגית האסירים עומדת בראש מעייניו של העם הפלסטיני וכי היא לא תאפשר פגיעה בהם או במשפחותיהם. גם מחמד אשתיה הטיל על ממשלת ישראל את האחריות המלאה למותה וקרא לוועדות זכויות האדם הבינלאומיות לפתוח בחקירת נסיבות מותה ולהפעיל לחץ על ישראל לשחרר את כל האסירות והאסירים בפרט החולים והקטינים (ופא, 2 ביולי 2022).
  • הרשות לענייני אסירים ומשוחררים קראה לבית משפט השלום בחיפה להורות על ניתוח גופתה בנוכחות רופא פלסטיני כדי לאתר את הסיבות שהביאו למותה (ערביי48, 3 ביולי 2022).
  • עבד אללטיף אלקאנוע דובר חמאס אמר כי ישראל נושאת באחריות להשלכות וכי מותה של האסירה המבוגרת ביותר בכלא מעיד על אכזריות והוא ציין כי “פשע” זה צריך להניע את המוסדות הבינלאומיים לצאת משתיקתם ולרדוף את מנהיגי ישראל. חאזם קאסם, דובר חמאס, הביע תנחומים על מותה ואמר כי הוא ממחיש את מדיניות הרשלנות הרפואית בבתי הכלא הישראליים וכי הפשע מדגיש את התנהגותה של ישראל כלפי האסירים במיוחד אלה החולים (אתר חמאס, 2 ביולי 2022). אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי מותה הוא פשע מתוכנן שישראל תישא בהשלכות שלו (פאל טודיי, 2 ביולי 2022).
דו”ח רשות המטבע הפלסטינית לשנת 2021
  • ב-29 ביוני 2022 מסר ד”ר פראס מלחם, יו”ר רשות המטבע הפלסטינית, לאבו מאזן את הדו”ח השנתי לשנת 2021 ועדכן אותו במגמות הכלליות לשנת 2021 והתכניות להמשך פיתוח מערכת הבנקאות הפלסטינית. אבו מאזן שיבח את מלחם על התוצאות שהשיגה רשות המטבע הפלסטינית והביע תמיכה בפעילות להמשך פיתוח מערכת הבנקאות הפלסטינית (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 29 ביוני 2022).
  • על פי הדו”ח השנתי צמחה הכלכלה הפלסטינית בשנת 2021 ב-7.1% והתל”ג הגיע ל-15 מיליארד דולר, היקף שיעור האבטלה הגיע ל-26.4% (עליה ברצועת עזה לכדי 46.9% לעומת ירידה בשטחי יהודה ושומרון ל15.5%). הוא ציין שהירידה בהיקף הסיוע הבינלאומי לרשות השפיעה על יכולת הממשלה במילוי מחויבויותיה משום שהיקף חובות הממשלה הסתכמו ב-12 מיליארד שקלים. באשר לכלכלה הפלסטינית לשנת 2022, צופה מלחם המשך (מגמת) ההתאוששות הכלכלית הפלסטינית אולם בקצב איטי יותר מזה שהיה אשתקד (אתר רשות המטבע הפלסטינית, 30 ביוני 2022).
פראס מלחם מוסר לאבו מאזן את הדו"ח השנתי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 29 ביוני 2022).     הדו"ח השנתי לשנת 2021 (אתר רשות המטבע הפלסטינית, 30 ביוני 2022)
מימין: פראס מלחם מוסר לאבו מאזן את הדו”ח השנתי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 29 ביוני 2022). משמאל: הדו”ח השנתי לשנת 2021 (אתר רשות המטבע הפלסטינית, 30 ביוני 2022)
סקר דעת קהל בציבור הפלסטיני
  • מכון הסקרים PCPSR , בראשות ח’ליל שקאקי, פרסם ב-28 ביוני 2022 תוצאות ראשוניות של הסקר הרבעוני שנערך ב-25-22 ביוני 2022 בקרב 1,270 פלסטינים ביהודה שומרון ורצועת עזה. הסקר נערך על רקע פיגועים בישראל, עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים ביהודה שומרון וירושלים, מצעד הדגלים ומותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. להלן מספר ממצאים העולים מהסקר (אתר PCPSR, 28 ביוני 2022):
  • חלה עליית מה בתמיכה בחמאס 33% לעומת 31% בסקר הרבעון הקודם. בתמיכה בפתח חלה ירידה משמעותית בעיקר ברצועת עזה. 37% אמרו כי יצביעו לפתח בבחירות לעומת 47% בסקר הקודם . גם בתמיכה באסמאעיל הניה כמנהיג מול אבו מאזן חלה עלייה.
  • 73% מהציבור ברצועת עזה תומך במאבק מזוין לעומת 44% ביהודה ושומרון. 46% רואים בחיוב ביצוע פיגועים בשטח ישראל לעומת 47% שטוענים כי זה פוגע במאמץ הפלסטיני. כמו כן חלה ירידה משמעותית בתמיכה בפתרון שתי מדינות.
  • 65% תומכים בצעדים בוני אמון עם ישראל.
  • יוקר המחיה הוא הסוגיה המטרידה את רוב הציבור הפלסטיני (כ-26% מכלל הציבור). 79% מכלל הציבור סבורים שהממשלה הפלסטינית לא עושה מספיק כדי להתמודד עם הנושא.
  • לגבי מחליפו הפוטנציאלי של אבו מאזן 34% לא יודעים מי עדיף שיבחר. מרואן אלברע’ות’י, המרצה עונש מאסר בישראל, ממשיך להוות המועמד העדיף (30%).

בכירים פלסטיניים מזהירים מפני חפירות סמוך לכותל המערבי

  • עדנאן אלחסיני, יו”ר מחלקת ירושלים באש”ף, ומפתי ירושלים והרשות הפלסטינית, השיח’ מחמד חסין, הזהירו את ישראל מפני חפירות שהיא מבצעת סמוך לחומות הר הבית. לטענתם, חפירות אלה מתבצעות במקביל לפעולות רישום אדמות פלסטיניות סמוך למסגד אלאקצא על שמות של יהודים. לטענת המפתי החפירות עלולות להביא לערעור יסודות מסגד אלאקצא ולגרום להריסתו (סוכנות אנטוליה, 27 ביוני 2022) דברים דומים מסר ד”ר נאג’ח בכיראת, סגן מנהל הוקף האסלאמי בהר הבית. הוא ציין שהחפירות שמבצעת ישראל סמוך לחומות הר הבית נועדו לשנות ממצאים במקום ולזייף בעלות על שטחים סמוך למסגד אלאקצא (ערביי48, 27 ביוני 2022).
תיעוד החפירות סמוך לכותל המערבי (ופא, 29 ביוני 2022)     תיעוד החפירות סמוך לכותל המערבי (ופא, 29 ביוני 2022)
תיעוד החפירות סמוך לכותל המערבי (ופא, 29 ביוני 2022)
  • על פי נתוני משרד הבריאות (3 יולי 2022) מספר החולים הפעילים בשטחי יהודה ושומרון עומד על 1,742 חולים פעילים) לעומת 938 ב-27 ביוני 2022). ברצועת עזה 38 חולים פעילים (לעומת 11 ב-27 ביוני 2022). במזרח ירושלים 940 חולים פעילים. מוקד התחלואה העיקרי הוא מחוז ראמאללה בו 566 חולים פעילים ואחריו מחוז שכם עם 386 חולים פעילים (אתר CORONA PS, 3 ביולי 2022).
  • ד”ר כמאל אלשח’רה, דובר משרד הבריאות ברשות, הזהיר מפני חומרת הנגיף והסכנות הנשקפות לנדבקים בו בגל התחלואה השישי. לדבריו מאותרת עליה במצב התחלואה והסיבה לכך היא העלייה במספר הנכנסים לרשות מחו”ל לקראת החגים וחופשת הקיץ. הוא ציין ששיעור התחלואה משתנה ממחוז למחוז ונע בין 18% ל-38%. הוא קרא לציבור להימנע מהתקהלויות ולעטות מסיכה במיוחד במקומות סגורים (ופא, 3 ביולי 2022).
שיגור כלי טיס בלתי מאוישים לעבר אסדת קידוח
  • ישראל מסרה כי יירטה ב-2 ביולי 2022 בשעות אחר הצהרים שלושה כלי טיס בלתי מאוישים של חזבאללה כמה עשרות ק”מ מאסדת הגז כריש, שהיא אסדה לא פעילה. כלי טיס אחד יורט באמצעות מטוס 16F- ושני כלי טיס נוספים על ידי ספינת טילים באמצעות מערכת טילי ברק. עוד צוין כי זוהי הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בטיל ליירוט מהים (דובר צה”ל, 2 ביולי 2022).
  • בשעות הערב המאוחרות של 2 ביולי 2022 פרסמה זרוע ההסברה של חזבאללה הודעה רשמית קצרה בה נאמר כי חוליה על שם ג’מיל סכאף ומהדי יאע’י[4] שיגרה שלושה כלי טיס בלתי מאוישים בגדלים שונים ללב ים לכיוון שטח השנוי במחלוקת בשדה הגז כריש. השיגור בוצע למטרות איסוף מודיעין. לדברי ההודעה המשימה המבוקשת הושגה והמסר הועבר (ערוץ אלמנאר, 2 ביולי 2022). יצוין כי לאחרונה הדגישו חסן נצראללה, מזכ”ל הארגון, ונעים קאסם סגנו כי חזבאללה מוכן לנקוט בכל האמצעים כולל הפעלת כוח צבאי כדי למנוע את קידום פעולת הקידוח של ישראל בשדה הגז כריש שטח הנמצא במחלוקת על פיגורים לבנוניים (אלמיאדין, 2 ביולי 2022).
  • שיח’ מחמד יזבכ, בכיר חזבאללה, ציין בנאום שנשא, כי כלי הטיס העבירו מסר שהיה מופנה לא רק לישראלים אלא גם למתווך האמריקאי שאין לזלזל בזכויות לבנון (פארס ניוז, 3 ביוני 2022).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 3 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן בין צומת אלח’צ’ר לביתר עילית (מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2022).
    • 2 ביולי 2022: סלע גדול הושלך לעבר כלי רכב בכיכר בית ענון, צפונית לקרית ארבע (מזרחית לחברון) דווח על שתי פצועות באורח קל מרסיסים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביולי 2022).
 נזק ופציעה מיידוי סלע (הצלה ללא גבולות יו"ש, 2 ביולי 2022)     נזק ופציעה מיידוי סלע (הצלה ללא גבולות יו"ש, 2 ביולי 2022)
נזק ופציעה מיידוי סלע (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביולי 2022)
    • 2 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית סירא (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביולי 2022).
    • 29 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש המוביל למעלה לבונה (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 ביוני 2022).
    • 29 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין תפוח לאריאל באזור מרדא (דרומית מערבית לשכם) לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 ביוני 2022).
    • 29 ביוני 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק
    • לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 ביוני 2022).
    • 28 ביוני 2022: אבנים יודו בכניסה לחארס (צפונית מערבית לאריאל). אישה נפצעה באורח קל. נזק נגרם למספר כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 ביוני 2022).
    • 28 ביוני 2022: בקבוק תבערה הושלך מאופנוע חולף לעבר עמדת צה”ל סמוך לעינב (דרומית מזרחית לטול כרם). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 ביוני 2022).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] אלסנואר אמר בנאום לרגל "יום ירושלים העולמי" כי בכוונת חמאס לשבור את "המצור" על רצועת עזה באמצעות הפעלת קו ימי מהרצועה ואליה שבקרוב יתחיל לפעול. דבריו בנאום הופצו בפרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור https://www.terrorism-info.org.il/app/uploads/2022/05/H_064_22.pdf
[3] עפ אתר UNESCO, שם הוועידה היא Transforming Education, ומטרתה לשנות את הגישה למערכות החינוך בעקבות הקורונה. מדובר בוועידה מכינה לפסגה בנושא שתערך בספטמבר 2022 בכינוס העצרת הכללית של האו"ם.
[4] גמיל סכאף היה ממקימי הזרוע האווירית של חזבאללה. הוא נהרג בשנת 1994 ובמשך שנים שמר חזבאללה בסוד את נסיבות מותו. בשנת 2014 נחשף שהוא נהרג בעת אימון לביצוע פיגוע באמצעות גלשן. מהדי יאע'י נהרג ככל הנראה בשנת 2013 בלחימה בסוריה.