מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (12-6 ביולי 2022)

מעצר מבוקשים על ידי כוחות ביטחון ישראלים (חשבון הטוויטר של דובר צה

מעצר מבוקשים על ידי כוחות ביטחון ישראלים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 6 ביולי 2022)

שלט ברכה של חמאס בהר הבית לרגל החג (חשבון הטוויטר של PALDF, 9 ביולי 2022)

שלט ברכה של חמאס בהר הבית לרגל החג (חשבון הטוויטר של PALDF, 9 ביולי 2022)

טקס הסיום באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (חשבון הטוויטר של PALDF, 6 ביולי 2022).

טקס הסיום באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (חשבון הטוויטר של PALDF, 6 ביולי 2022).

טקס הסיום באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (חשבון הטוויטר של PALDF, 6 ביולי 2022).

טקס הסיום באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (חשבון הטוויטר של PALDF, 6 ביולי 2022).

נרשמים למחנות הקיץ (דף הפייסבוק של מסגד אלשאפעי במ

נרשמים למחנות הקיץ (דף הפייסבוק של מסגד אלשאפעי במ"פ ג'באליא, 4 ביולי 2022)

תמונת שירין אבו עאקלה שצוירה על גדר הביטחון בבית לחם לקראת ביקורו הצפוי של ביידן בעיר (ופא, 6 ביולי 2022)

תמונת שירין אבו עאקלה שצוירה על גדר הביטחון בבית לחם לקראת ביקורו הצפוי של ביידן בעיר (ופא, 6 ביולי 2022)

מפגש משותף של אבו מאזן ואסמאעיל הניה תחת חסותו של נשיא אלג'יריה (אלקדס, 5 ביולי 2022)

מפגש משותף של אבו מאזן ואסמאעיל הניה תחת חסותו של נשיא אלג'יריה (אלקדס, 5 ביולי 2022)

מפגש משותף של אבו מאזן ואסמאעיל הניה תחת חסותו של נשיא אלג'יריה (אלקדס, 5 ביולי 2022)

מפגש משותף של אבו מאזן ואסמאעיל הניה תחת חסותו של נשיא אלג'יריה (אלקדס, 5 ביולי 2022)

  • ב-5 ביולי 2022 בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר כוח צה”ל שאייש מחסום שהוצב בכניסה לחומש (צפונית מערבית לשכם). הלוחמים השיבו באש, לא היו נפגעים. ברחבי יהודה ושומרון המשיכו כוחות ביטחון ישראליים בפעילות סיכול ומנע. כמה עשרות פלסטינים חשודים במעורבות בפעילות טרור נעצרו כמו כן הוסגרו אמצעי לחימה. בפעילות באזור ג’נין נהרג פלסטיני.
  • תפילות חג הקורבן במתחם הר הבית ובחברון עברו בשקט. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב.
  • ברצועת עזה שרר שקט יחסי. צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, העניק ראיון לערוץ אלאקצא בו התייחס למספר נושאים שעל הפרק כולל נושא מסגד אלאקצא והעלייה בפעילות הטרור של הפלסטינים ביהודה ושומרון.
  • ברשות הפלסטינית נמשכות ההכנות לביקור נשיא ארה”ב. בקרב בכירי הרשות שוררת פסימיות לגבי הישגים שיכולה הרשות להשיג בעקבות הביקור ומאיימים בחזרה לאי הכרה בישראל וביטול כל ההסכמים עמה.
  • בביקור אבו מאזן באלג’יריה התקיים מפגש נדיר, ביוזמת נשיא אלג’יריה, בינו לבין אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס.
  • הפלסטינים מאוכזבים מתוצאות החקירה העצמאית, שבוצעה בחסות ארה”ב, בעניין מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. לדבריהם, החקירה הייתה מניפולטיבית ומוטה. ברשות ציינו כי הם ימשיכו בתהליכים המשפטיים בנושא בבתי הדין הבינלאומיים.
ניסיון פיגוע ירי
  • ב-5 ביולי 2022 בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר כוח צה”ל שהיה מוצב במחסום בכניסה לחומש (צפונית מערבית לשכם). הלוחמים השיבו באש לא היו נפגעים. בסריקות שנערכו במקום נמצאו מספר תרמילים (דובר צה”ל, 5 ביולי 2022). גדודי חללי אלאקצא בג’נין קיבל אחריו על הירי בחומש (חשבון הטוויטר של ג’האד סמיר, 5 ביולי 2022). יום לאחר מכן הסגיר עצמו לכוחות הביטחון מבוקש החשוד בביצוע הירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 6 ביולי 2022).
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות במספר מוקדים ביהודה ושומרון. במסגרת הפעילות נעצרו כמה עשרות מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. אירוע בולט היה כאשר כוח צה”ל שפעל בכפר ג’בע, דרומית לג’נין, למעצר מבוקש בפעילות טרור ביצע נוהל מעצר חשוד שכלל ירי לעבר חשוד פלסטיני שנמלט לתוך מבנה. הפלסטיני נפצע ומת מאוחר יותר מפצעיו. נסיבות המקרה בבירור (דובר צה”ל, 6 ביולי 2022).
  • בתקשורת הפלסטינית נמסר כי ההרוג הוא רפיק ריאצ’ ע’נאם, בן 20, תושב ג’בע (אתר פלסטין אליום, 6 ביולי 2022). מותו זכה לסיקור תקשורתי נרחב כולל ברשתות החברתיות. פתח דיווחה כי הוא היה פעיל בשורותיה. דווח כי אביו של ההרוג, אחיו מחמד ודודו האני הינם אסירים לשעבר (ופא, 6 ביולי 2022). אוניברסיטת אלקדס הפתוחה פרסמה הודעה המבכה את מותו של ע’נאם, אשר היה סטודנט באוניברסיטה (אלחיית’ אלג’דידה, 6 ביולי 2022). בעקבות מותו, קיימה פתח תהלוכה בה השתתפו פעילים חמושים רעולי פנים אשר ביצעו ירי באוויר. המשתתפים קראו קריאות תמיכה בהרוג ודרשו נקמה (יוטיוב, 6 ביולי 2022).
רפיק ע'נאם (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 6 ביולי 2022(     הפגנת חמושי   פתח בג'בע (יוטיוב, 6 ביולי 2022)
מימין: רפיק ע’נאם (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 6 ביולי 2022)
משמאל: הפגנת חמושי פתח בג’בע (יוטיוב, 6 ביולי 2022)
  • בתגובה למותו, אמר מחמד אשתיה ראש ממשלת הרשות, כי המשך “הפשעים” הם תוצאה טבעית של תחושת העבריינים שהם פטורים מעונש. הוא פנה לארגוני זכויות האדם הבינלאומיים ללחוץ להביאם למשפט. אבראהים מלחם, דובר הממשלה, אמר כי שפיכות הדמים נמשכת ומספר השהידים עולה. משרד החוץ ברשות הפלסטינית ציין כי ישראל נערכת לביקור נשיא ארה”ב באמצעות רציחות נוספות והסלמת התוקפנות נגד העם הפלסטיני (ופא, 6 ביולי 2022). בחמאס ציינו כי ג’נין הפכה לסמל הג’האד וההקרבה כאשר היא מתנגדת בגבורה לתוקפנות ישראל וממשיכה בכך לרשום את היסטורית ההתנגדות בדם השהידים הגיבורים שלה (אתר חמאס, 6 ביולי 2022).
  • להלן אירועים בולטים נוספים:
    • לוחמי צה”ל שפעלו ב-10 ביולי 2022 בכפר דאנבה עצרו מבוקש החשוד כי ירה לעבר כוחות צה”ל ב-8 ביולי 2022 סמוך לישוב עינב. ברשות העצור נמצא כלי נשק מאולתר מסוג קרלו (דובר צה”ל, 10 ביולי 2022).
    • בפעילות כוחות ביטחון במחנה הפליטים נור אלשמס (סמוך לטול כרם), למעצר מבוקש, זוהו שלושה חשודים שנמלטו. הכוח פתח בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי. זוהתה פגיעה באחד החשודים והוענק לו טיפול רפואי (דובר צה”ל, 7 ביולי 2022).
    • במהלך פעילות כוחות ביטחון בכפר באזור בית לחם התפתחו הפרות סדר אלימות שכללו יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר הכוחות. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון (דובר צה”ל, 7 ביולי 2022).
מעצר מבוקשים על ידי כוחות ביטחון ישראלים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 6 ביולי 2022)
מעצר מבוקשים על ידי כוחות ביטחון ישראלים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 6 ביולי 2022)
פיגועים משמעתיים[1]

פיגועים משמעתיים

חג הקורבן במתחם הר הבית
  • בתפילת יום שישי בהר הבית, ערב חג הקורבן, השתתפו כמה עשרות אלפי מתפללים. התפילה עברה ללא אירועים חריגים אולם היו שהניפו דגלי חמאס ופתח. ב-8 ביולי 2022 התקיימה תפילת חג במערת המכפלה בחברון בהשתתפות תיסיר אבו סנינה, ראש עיריית חברון.
C:\Users\ADM7_User\Desktop\PL.jpgמתפללים בהר הבית בתפילת חג הקורבן.     שלט ברכה של חמאס בהר הבית לרגל החג
 (חשבון הטוויטר של PALDF, 9 ביולי 2022)
מימין: מתפללים בהר הבית בתפילת חג הקורבן. משמאל: שלט ברכה של חמאס בהר הבית לרגל החג
(חשבון הטוויטר של PALDF, 9 ביולי 2022)
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

מעצר בדואי שהתגייס לצה”ל לאחר שגויס על ידי ארגון ברצועת עזה
  • הותר לפרסום כי כוחות ביטחון ישראליים עצרו ב-30 במאי 2022 את שחאדה אבו אלקיעאן, תושב חורה שבפזורה הבדואית בנגב. מעצרו בוצע לאחר שהתברר שהוא גויס על ידי ארגון גדודי לוחמי הקודש (כתאא’ב מג’אהידין)[2] ברצועה וביצע עבורם משימות איסוף מודיעין, צילום אתרים בישראל וגניבת אמצעי לחימה. הוא אף התגייס לצה”ל על פי בקשת מפעיליו. כתב אישום שהוגש נגדו מייחס לו מספר אישומים ביניהם חברות פעילה בארגון טרור וכוונה לפגוע בביטחון המדינה. מכתב האישום עולה כי על רקע הריסת בית אביו בשנת 2019 החליט שחאדה לפעול נגד מדינת ישראל. הוא גנב רובה M4 ומחסנית והסתיר אותם סמוך לאזור מגוריו. במהלך שנת 2021 הוא יצר קשר עם תושב רצועת עזה והביע רצון להתגייס לגדודי לוחמי הקודש. לאחר גיוסו העביר שחאדה למפעיליו מידע אודות מסוקים צבאיים, אימוני חיילים באזור מגוריו ותמונות של בסיסי צבא שצילם. הוא הונחה להתגייס לצה”ל. במהלך הליך גיוסו מסר שמות ותמונות של חיילים בדואים המשרתים בצה”ל. לאחר גיוסו התבקש למסור מידע על צה”ל. הוא נעצר מספר ימים לאחר גיוסו ובכך סוכלה פעילותו (דוברות פרקליטות מחוז דרום, דוברות שירות הביטחון הכללי, 7 ביולי 2022).
מצב החשמל ברצועה
  • בימים האחרונים עלה הביקוש אצל חברות הגנרטורים הפרוסות ברחובות ובשכונות של רצועת עזה מצד אזרחים לקנות חשמל ולחבר מנויים חדשים כדי להבטיח אספקת חשמל להפעלת המקררים לרגל חג הקורבן. האזרחים חוששים משיבוש נוסף בלוח הזמנים של אספקת החשמל במהלך החג בשל העומסים הכבדים הצפויים בימי החג מדי שנה.לדברי צפות מוסא, מנהל חברת גנרטורים בצפון רצועת עזה, רוב המנויים הללו זמניים לתקופת החג. הוא הוסיף כי הדרישה לחיבור מנויים כללה גם מוסדות, אגודות, ובעלי משחטות מקומיות וחוות לשם מתן שירותי הקירור הנדרשים ללקוחות. מחמד ת’אבת, האחראי על קשרי הציבור בחברת החשמל ברצועה, מסר כי לא צפוייה עלייה בשעות אספקת החשמל במהלך חג הקורבן, והיא תהיה למשך שמונה שעות לכל אזור (palsawa, 6 ביולי 2022).
מגעים בין חמאס למצרים
  • מחמוד אלזהאר, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, דיווח על מגעים עם גורמים רשמיים במודיעין הכללי המצרי. בשיחות עם הגורמים המצריים השתתפו גם בכירים נוספים בחמאס כמו ח’ליל אלחיה, חבר החשכה המדינית. לדבריו בשיחות נדונו סוגיות כלכליות, ביטחוניות, וסוגיית התנועה במעבר רפיח. מספר “מקורות” מסרו כי בפגישה גם נדונה סוגיית השבויים והנעדרים ותרחישים אפשריים לקידום עסקה בין חמאס לישראל (אלערבי אלג’דיד, 9 ביולי 2022).
אגרת של אסמאעיל הניה
  • באגרת ששלח אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, לשורה של מנהיגים ובכירים בעולם הערבי והאסלאמי לרגל חג הקורבן התייחס למתרחש בירושלים ובמסגד אלאקצא וטען שהמוסלמים אינם יכולים להנות מחופש פולחן בשל רצונה של ישראל לבצע חפירות תחת המסגד ולהרוס אותו. הוא גם ציין שירושלים ומסגד אלאקצא נמצאים בחזית המאבק וקרא לשחררם מידי ישראל כדי לאפשר חופש דת והגנה מלאה לכל המתפללים (אתר חמאס, 10 ביולי 2022).
ראיון של צאלח אלעארורי לערוץ אלאקצא
  • צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, העניק ראיון 2לערוץ אלאקצא בו התייחס למספר נושאים. להלן עיקרי הדברים (ערוץ הפייסבוק QUDSN, 4 ביולי 2022):
    • מסגד אלאקצא והר הבית: בהתייחסו לחפירות שמבצעת ישראל, לדבריו מזה שנים, מתחת להר הבית ציין כי הן מאיימות על שלמות מסגד אלאקצא וכי לישראל יש כוונות הרסניות ביחס למסגד. הוא ציין שעל מדינות העולם מוטלת האחריות מכיוון שאם יקרה משהו למסגד, הדבר עשוי להוביל להתלקחות עולמית. עוד ציין כי הפלסטינים לא יפסיקו להגן על המקומות הקדושים הללו בכל כוחם, כלומר, באמצעות תפילה במסגד, ‘רבאט’ במסגד, היחלצות נגד המתנחלים ותוכניותיהם, בעימותים ואפילו במלחמה כפי שאירע ב”שומר החומות”.
    • “ההתנגדות”: על ישראל להבין כי בידי הפלסטינים הכוח הנחישות וכוח הרצון לחדש את התנגדותם לכיבוש בכל זמן ובכל הנסיבות. הפלסטינים לא ייכנעו, ההתנגדות שלהם תימשך ואף תגבר, ולא ניתן להכניע אותם. “שומר החומות” היה שינוי אסטרטגי בעימות עם ישראל, כאשר נכפתה משוואה חדשה של תקיפה על ישראל לשם הגנה על מסגד אלאקצא והמקומות הקדושים, וישראל ובעלי בריתה הם שביקשו הפסקת אש.
    • ה”התנגדות” ביהודה ושומרון: ההתנגדות מתחדשת וגוברת, וכל פעילות ישראל ובכלל זה התנכלויות, רדיפות, הפחדה, סיכולים, מעצרים, פשיטות ואפילו ניסיונות פיתוי דוגמת פתיחת האפשרות לעבוד בישראל, כל אלה הביאו לתוצאות הפוכות. גם שיתוף הפעולה והתיאום הביטחוני עם הרשות לא מביאים לתוצאות. מאז שנה שעברה, ואף לפני כן, ההתנגדות גוברת סביב נושא מסגד אלאקצא נושא המעורר את כל הפלסטינים. כל השהידים שנהרגים, בצוואות שלהם ובפרסומים שלהם מופיעים אלאקצא וההגנה עליו, ירושלים וההגנה עליה והתופעה רק הולכת וגוברת. תופעה נוספת היא אחדות ההתנגדות. פעילים בכל מקום משתפים פעולה ביניהם. היא אולי החלה במחנה הפליטים ג’נין, התקדמה דרומה לראמאללה, סלואד, ותגיע לכל יהודה ושומרון ותגיע גם לתוך ישראל, שכן ערביי ישראל הם חלק מהעם הפלסטיני.
    •  קשרי החוץ של חמאס: חמאס מנהלת את קשריה עם כל העולם באופן שמשרת את עניינה. המטרה והאסטרטגיה המרכזית והאסטרטגית היא הבסת ישראל ושחרור האדמות והמקומות הקדושים לנו. חמאס פתוחה לקשרים עם כל העולם פרט לישראל אם הדבר משרת את עניינה.
צאלח אלעארורי בראיון (QUDSN, 4 ביולי 2022)
צאלח אלעארורי בראיון (QUDSN, 4 ביולי 2022)

מחנות הקיץ של חמאס

  • נמשכת ההרשמה למחנות הקיץ של חמאס המתקיימים השנה תחת הכותרת “נטועי ירושלים”. מחנות הקיץ מיועדים לקבוצות הגיל מ-14 ועד האוניברסיטה. הרישום למחנות הקיץ נעשה במסגדים ברחבי הרצועה מדי יום, לאחר תפילת הערב (דף הפייסבוק מחנות נטועי ירושלים 2022, 30 ביוני 2022).
  • מחמד מחמוד, יו”ר הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ במחוז מרכז הרצועה, אמר כי המחנות, שיפתחו לאחר חג הקורבן, יתמקדו בחינוך אסלאמי ובפעילויות פנאי, ויכללו מחנות ייעודיים, מחנות לשינון הקוראן ומחנות של פעילויות פנאי.. צוין שמחנות הקיץ השנה מתקיימים תחת הכותרת “נטועי ירושלים” כדי להדגיש את עקרונות היסוד הפלסטיניים ולהנחיל אותם לילדים הפלסטינים (דניא אלוטן, 27 ביוני 2022).
מימין: הלוגו של מחנות הקיץ (דף הפייסבוק מחנות נטועי ירושלים 2022, 30 ביוני 2022). משמאל: נרשמים למחנות הקיץ (דף הפייסבוק של מסגד אלשאפעי במ"פ ג'באליא, 4 ביולי 2022)
מימין: הלוגו של מחנות הקיץ (דף הפייסבוק מחנות נטועי ירושלים 2022, 30 ביוני 2022).
משמאל: נרשמים למחנות הקיץ (דף הפייסבוק של מסגד אלשאפעי במ”פ ג’באליא, 4 ביולי 2022)
פגישת אבו מאזן עם שר הביטחון בני גנץ
  • כשבוע לפני הגעת נשיא ארה”ב ג’ו ביידן לביקור באזור, נפגש שר הביטחון בני גנץ עם אבו מאזן (7 ביולי 2022) בראמאללה. שר הביטחון ציין כי הפגישה נערכה באווירה טובה וחיובית ועסקה, בין היתר, בתיאום הביטחוני והאזרחי לקראת ביקור הנשיא ביידן וסוכם כי יש להמשיך בתיאום הביטחוני ולהימנע מצעדים הפוגעים ביציבות (חשבון הטוויטר של בני גנץ, 8 ביולי 2022). גם ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג קיימו שיחות טלפון עם אבו מאזן וברכו אותו לרגל חג הקורבן. בשיחות עלו נושאים כמו הרגעת השטח המשך שיתוף הפעולה בין הצדדים וההיערכות לקראת ביקור נשיא ארה”ב (תקשורת ישראלית, 9 ביולי 2022).
  • גורמים ברשות ציינו כי בפגישת אבו מאזן עם שר הביטחון לא נרשמה התקדמות כלשהי. על פי הודעת הרשות אבו מאזן הדגיש בפגישה את חשיבות יצירת אופק מדיני, כיבוד הסכמים חתומים והפסקת הצעדים והפעולות העלולים לגרום להתדרדרות המצב (ופא, 7 ביולי 2022).
  • בחמאס גינו את הפגישה. טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון, גינה אף הוא את קבלת הפנים שערכה הרשות הפלסטינית לשר בני גנץ ואמר כי ההתעקשות על מגעים ופגישות ביטחוניות משרתת את האינטרסים של ישראל ואת תכניותיה וכי מדובר בפשיטת רגל של הרשות (קדס פרס, 8 ביולי 2022).
המשך הכנות לביקור נשיא ארה”ב
  • ברשות הפלסטינית המשיכו השבוע בהכנות לביקור נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, באזור אך הם לא צופים הישגים מדיניים במהלכו. “מקורות יודעי דבר” מסרו כי בכירים פלסטינים הביעו את מורת רוחם בפני בכירים אמריקאים האחראים על תיאום הביקור מכך שהנושא הפלסטיני לא יעלה על סדר היום של הביקור. לדבריהם, ההנהגה הפלסטינית הבינה שאין בכוונת המשלחת האמריקאית לשנות את מדיניות ארה”ב כלפי הסוגיה הפלסטינית לכן הם דרשו מהאמריקאים שהביקור יכלול החלטות מעשיות והפעלת לחץ על ישראל. בהנהגה אף איימו כי אם לא ייענו, הם יישמו את החלטת המועצה המרכזית של אש”ף לפיהן תפסיק הרשות את ההכרה בישראל תבטל את ההסכמים שנחתמו עמה (אלקדס אלערבי, 11 ביולי 2022).
  • בהקשר זה אמר חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות ומזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, כי ממשל ארה”ב וגורמים נוספים לחצו על הרשות הפלסטינית לדחות את יישום החלטות המועצה המרכזית עד לאחר ביקור ביידן. אלשיח’ הדגיש כי אם הביקור לא יביא לפריצת דרך אמתית לרשות לא תהיה ברירה אלא לממש את החלטות המועצה המרכזית (אלע’ד, 5 ביוני 2022).
  • ג’בריל אלרג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח, אמר כי נשיא ארה”ב לא ינקוט צעדים חדשים במסגרת ביקורו הקרוב באזור. לדבריו לאחר הביקור תקיים ההנהגה הפלסטינית פגישות כדי לדון בצעדים הבאים. אלרג’וב ציין כי אבו מאזן הודיע למזכיר המדינה של ארה”ב אנתוני בלינקן על התחייבותו ליישם את ההחלטות שהתקבלו במוסדות הפלסטינים אם לא יחול שינוי בעמדה של ארה”ב וישראל (אלשרק, 7 ביולי 2022).
  • עזאם אלאחמד, בכיר פתח וחבר הוועד הפועל של אש”ף, ציין כי הם לא אופטימיים לגבי הביקור, וכי הם ספקנים מאז תחילת השיח אודות ועידה וברית מזרח תיכונית חדשה, בדומה לנאט”ו, כדי להתעמת עם איראן, כאילו היא הסכנה האחת והיחידה. לדבריו, מה שנדרש מביידן הוא למלא את כל ההבטחות שהבטיח לפלסטינים במהלך מערכת הבחירות שלו, ושהוא אישר אותן מאוחר יותר. על ביידן גם לגרום לישראל להפסיק את הצעדים החד-צדדיים, ולהפסיק את פעילות התנחלויות, הרס הבתים ועקירת התושבים. אלאחמד הוסיף כי ההנהגה הפלסטינית רוצה שביידן יפעל לסיום המצור הפיננסי שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עם כמה מדינות ערביות (סוכנות אנטוליה, 7 ביולי 2022).
  • אחמד אלמדלל, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר שביקורו של הנשיא ג’ו ביידן נועד לסייע לישראל (“הכיבוש הציוני”) וכי ארה”ב אף פעם לא תפקדה מתווך הוגן בסוגיה הפלסטינית. זאת ועוד, “פשעיה” של ישראל נגד העם הפלסטיני מבוצעים בחסות ארה”ב. אלמדלל ציין כי על רקע זה “ההתנגדות” היא האופציה היחידה של העם הפלסטיני (אלאקצא, 11 ביולי 2022).
תמונת שירין אבו עאקלה שצוירה על גדר הביטחון בבית לחם לקראת ביקורו הצפוי של ביידן בעיר (ופא, 6 ביולי 2022)
תמונת שירין אבו עאקלה שצוירה על גדר הביטחון בבית לחם לקראת ביקורו הצפוי של ביידן בעיר
(ופא, 6 ביולי 2022)
סיוע לרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה השתתף בטקס חתימת הסכם סיוע מהבנק העולמי לרשות הפלסטינית בגובה של 23.5 מיליון דולר. הסיוע ימומן על ידי נורבגיה, הולנד, בריטניה והאיחוד האירופי. ההסכם שנחתם הוא בתחום פיתוח תשתיות חשמל ואנרגיה (ופא, 4 ביולי 2022).
  • ב-7 ביולי 2022 השתתפה מי אלכילה, שרת הבריאות ברשות, בטקס קבלת סיוע רפואי מסוכנות JICA היפנית. לדברי אלכילה, הסיוע בסכום של 369 אלף דולר ניתן במסגרת מתן מענה למאבק בנגיף הקורונה. הסיוע כולל מיטות לחדרי טיפול נמרץ, מחוללי חמצן, מכשירי הנשמה ומכשירי חיטוי. היא ציינה כי סיוע זה הינו חלק מסיוע יפני כולל בסך 1.7 מיליון דולר שהועבר החל מיוני 2021 עד לינואר 2023 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 ביולי 2022).
  • שליט מאע”מ, שיח’ מחמד בן זאיד אא’ל נהיאן, הורה להקציב 25 מיליון דולר לתמיכה בבית החולים אלמקאצד במזרח ירושלים במטרה להרחיב את מסגרת השירותים הרפואיים שהוא מעניק לפלסטינים (סוכנות הידיעות של מאע”מ, 9 ביולי 2022). בית החולים אלמקאצד נוסד בשנת 1968, והוא הגדול ביותר מבין ששת המרכזים הרפואיים הפועלים במזרח ירושלים. בית החולים סובל ממשבר כספי חמור בעקבות החלטתו של הנשיא האמריקני לשעבר טראמפ בשנת 2019 להפסיק את הסיוע לבתי החולים במזרח ירושלים.
ביקור אבו מאזן באלג’יריה
  • אבו מאזן הגיע לביקור באלג’יריה, על פי הזמנת נשיא אלג’יריה, עבד אלמגי’ד תבון, לרגל חגיגות יום העצמאות השישים של אלג’יריה. אל אבו מאזן נלוו, בין היתר, זיאד אבו עמרו, חבר הוועד הפועל של אש”ף, מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי, ומחמוד אלהבאש, יועץ אבו מאזן לענייני דתות. בפגישה שנערכה בין אבו מאזן ונשיא אלג’יריה, הם דנו בהתפתחויות המדיניות הקשורות לסוגיה הפלסטינית ובחיזוק היחסים הביליטרליים (ופא, 5 ביולי 2022).
  • גם אסמאעיל הניה הגיע לאלג’יריה בראש משלחת חמאס, בהזמנת הנשיא. בשולי הטקס וביוזמת נשיא אלג’יריה נערכה פגישה בין אבו מאזן והניה השניים אף לחצו ידיים בפני המצלמות. מדובר במפגש ראשון בין השניים מזה שנים.
  • ח’ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי התעקשות נשיא אלג’יריה לקיים את המפגש בין השניים מצביעה על כוונת אלג’יריה לשמור על האחדות הפלסטינית ואחדות האומה (אתר חמאס, 6 ביולי 2022).
  • מנגד, “מקורות” מסרו כי מצרים הביעה כעס כלפי מאמצי אלג’יריה להשיג פריצת דרך בפיוס הפנים פלסטיני לאחר הפגישה בן אבו מאזן לאסמאעיל הניה אשר המדגישה לדעתם את כישלון המאמצים המצריים בנושא (אלערבי אלג’דיד, 9 ביולי 2022).
מפגש משותף של אבו מאזן ואסמאעיל הניה תחת חסותו של נשיא אלג'יריה (אלקדס, 5 ביולי 2022)    מפגש משותף של אבו מאזן ואסמאעיל הניה תחת חסותו של נשיא אלג'יריה (אלקדס, 5 ביולי 2022)
מפגש משותף של אבו מאזן ואסמאעיל הניה תחת חסותו של נשיא אלג’יריה (אלקדס, 5 ביולי 2022)
חקירת מותה של שירין אבו עאקלה
  • דובר מחלקת המדינה של ארה”ב פרסם הודעה רשמית לפיה לאחר ניתוח מעמיק ביותר שנעשה על ידי חוקרים עצמאיים, בפיקוח מתאם הביטחון של ארה”ב (USSC), לא הצליחו החוקרים להגיע למסקנה סופית בנוגע למקור הקליע שהרג את העיתונאית שירין אבו עאקלה. על פי המומחים הבליסטיים הכדור ניזוק קשות מה שמנע הגעה למסקנה ברורה. בנוסף לניתוח הפורנזי והבליסטי, קיבל מתאם הביטחון גישה מלאה לחקירות צה”ל ולחקירות הרשות הפלסטינית שנעשו במהלך השבועות האחרונים. מסיכום שתי החקירות, עולה המסקנה, כי ירי מעמדות צה”ל גרם, ככל הנראה, למותה של שירין אבו עאקלה. אולם, לא נמצאה סיבה להאמין שהדבר היה מכוון אלא תוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע צבאי של צה”ל נגד פעילי הג’יהאד האסלאמי בפלסטין בג’נין, בעקבות סדרה של פיגועי טרור בישראל (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 4 ביולי 2022).
  • הפלסטינים לא קיבלו את מסקנות החקירה והאשימו את ישראל בהריגה מכוונת של העיתונאית לדבריהם מנסה ארה”ב לנקות את ישראל מאשמה.
  • הפלסטינים האמריקאית. נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי ההצהרה האמריקאית היא מניפולטיבית וכי הרשות תמשיך בתהליכים המשפטיים בבתי הדין הבינלאומיים. חסין אלשיח’ אמר כי הם ימשיכו בכל המהלכים מול בתי המשפט הבינלאומיים ולא יאפשרו כל ניסיון של הסתרת האמת (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 4 ביולי 2022).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי עמדת ארה”ב מוטה לטובת ישראל וחושפת את העובדה שוושינגטון הינה שותפה לרצח העיתונאית שכן הפשע בוצע בנשק מתוצרת ובמימון אמריקאי. הוא גם תקף את ארה”ב בטענה שהיא מונעת וועדות חקירה בינלאומיות שמטרתן לחשוף את הפשיעה של ישראל (אתר חמאס, 4 ביולי 2022). באסם נעים, ראש המחלקת יחסי החוץ בחמאס, אמר כי הכניעה של הנהגת הרשות הפלסטינית ללחצים האמריקאים בנוגע להעברת הקליע זאת, לאחר שחודש וחצי סירבה הרשות להעביר אותו, מחזק את הספקות סביב עיתוי הסכמתה בסמוך לביקור הנשיא ביידן (שהאב, 5 ביולי 2022).
קריקטורה המותחת ביקורת על החקירה האמריקאית וכן גם מנמיכה ציפיות מפריצת דרך בתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא ביידן באזור (אלקדס, 6 ביולי 2022).     קריקטורה פרי עטו של עלאא' אללקטה המטילה ספק באמינות החקירה של ארה"ב (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 5 ביולי 2022)
מימין: קריקטורה המותחת ביקורת על החקירה האמריקאית וכן גם מנמיכה ציפיות מפריצת דרך בתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא ביידן באזור (אלקדס, 6 ביולי 2022). משמאל: קריקטורה פרי עטו של עלאא’ אללקטה המטילה ספק באמינות החקירה של ארה”ב (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 5 ביולי 2022)
פעילות תא הסטודנטים של חמאס באוניברסיטת אלנג’אח
  • הגוש האסלאמי, תא הסטודנטים של חמאס באוניברסיטת אלנג’אח בשכם, קיים ב-5 ביולי 2022 טקס קבלת תארים של סטודנטים החברים בכתלה. בטקס נכחו מאות בני אדם והונפו דגלי חמאס ושלטים בהם תמונות אחמד יאסין, יחיא עיאש ובכירי חמאס נוספים. בדברים שנשאו נציגי הגוש האסלאמי הם קראו לכלל הבוגרים להשלים את דרכם של השהידים, האסירים ואנשי “ההתנגדות” עד לשחרור אדמת פלסטין מ”הכיבוש”. לדברי בראא’ קצראוי, נציג הגוש האסלאמי באוניברסיטה, הטקס מתקיים לאחר שלוש שנים בהן לא התקיים וציין כי המצב כיום השתנה ומספר התומכים בציבור הפלסטיני בהתנגדות גדל (פלסטין, 5 ביולי 2022).
  • בהקשר זה אמר תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי של פתח, בטקס סיום באקדמיה הצבאית ביריחו, כי חמאס מתכננת לבצע “הפיכה רכה” ביהודה ושומרון וכי היא פועלת לשלוט באוניברסיטאות, באיגודים, בעיריות ובכל המוסדות כאשר היא מנצלת את חילוקי הדעות בתוך פתח (יוטיוב, 11 ביולי 2022).
טקס הסיום באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (חשבון הטוויטר של PALDF, 6 ביולי 2022).    אחד השלטים שהונפו במהלך הטקס ובו תמונותיהם של יחיא עיאש, אבו עבידה, צלאח שחאדה ואחמד אלג'עברי (חשבון הטוויטר של PALDF, 5 ביולי 2022)
מימין: טקס הסיום באוניברסיטת אלנג’אח בשכם (חשבון הטוויטר של PALDF, 6 ביולי 2022). משמאל: אחד השלטים שהונפו במהלך הטקס ובו תמונותיהם של יחיא עיאש, אבו עבידה, צלאח שחאדה ואחמד אלג’עברי (חשבון הטוויטר של PALDF, 5 ביולי 2022)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 11 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור הכפר זבידאת (צפונית ליריחו). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 ביולי 2022).
    • 11 ביולי 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר תושב שעמד בצומת ג’ית סמוך לקדומים (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. כלי הרכב נמלט לתוך שכם (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 ביולי 2022).
    • 11 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין חזמה לענתות (צפונית לירושלים). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 ביולי 2022).
    • 11 ביולי 2022: אבנים יודו בכביש 446 סמוך לשקבא (צפונית מערבית לראמאללה). אדם נפצע באורח קל. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 ביולי 2022).
    • 11 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין עופרים לבית אריה (סמוך לאלעד) דווח על פצוע באורח קל. לא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 ביולי 2022).
    • 11 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור חוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 ביולי 2022).
    • 11 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית אמר (צפונית מערבית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 ביולי 2022).
    • 11 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור תרמסעיא (צפונית מזרחית לראמאללה) לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 ביולי 2022).
    • 10 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין מגדלים לצומת אלון (דרומית מזרחית לשכם)לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 ביולי 2022).
    • 10 ביולי 2022: בקבוק זכוכית הושלך מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי בכביש הגישה לישוב מעלה לבונה (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 ביולי 2022).
    • 10 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 458 סמוך לאלמע’יר (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 ביולי 2022).
    • 10 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר שני אוטובוסים בחוארה. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 ביולי 2022).
    • 10 ביולי 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לדיר אבו משעל (מערבית לראמאללה) לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 ביולי 2022).
    • 8 ביולי 2022: אבנים ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס בין ענתות לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). נהג האוטובוס נפצע באורח קל. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 ביולי 2022).
    • 7 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון חברון סמוך לבית אמר. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 ביולי 2022).
    • 6 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש בין הר גילה למחסום המנהרות. דווח על פצוע ונזק שנגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביולי 2022).
    • 5 ביולי 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2022).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] התארגנות גדודי לוחמי הקודש (כתאא'ב אלמג'אהדין) התפצלה מגדודי חללי אלאקצא של פתח לאחר שאימצה לעצמה סממנים אסלאמיים קיצוניים. אחד מראשי הארגון הוא אסעד אבראהים אבו שריעה תושב רצועת עזה, שהיה מעורב מספר פעמים בירי רקטות לעבר ישראל והנחת מטענים סמוך לגדר הביטחון. בעבר פעלה ההתארגנות ברצועת עזה בידיעת וחסות חמאס ואף קיבלה ממנה מימון, הדרכה וסיוע מקצועי. במאי 2012 נחשפה חוליה של ההתארגנות שהתכוונה לחטוף אזרח ישראלי לצורך מיקוח לשחרור אסירים (אתר שירות הביטחון הכללי, 31 במאי 2012).