חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (9-3 בדצמבר 2014)

פיגוע דקירה במרכול במישור אדומים. בתמונה נראה הדוקר תוקף את הקונים,  כפי שצולם במצלמות האבטחה של המרכול

פיגוע דקירה במרכול במישור אדומים. בתמונה נראה הדוקר תוקף את הקונים, כפי שצולם במצלמות האבטחה של המרכול

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוח צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוח צה"ל סמוך לגדר הביטחון באזור ג'באליא (5 בדצמבר 2014, PALDF).

פינוי הריסות הבתים בשכונת שג'אעיה במסגרת תחילת העבודות לשיקום השכונה (פלסטין אליום, 3 בדצמבר 2014)

פינוי הריסות הבתים בשכונת שג'אעיה במסגרת תחילת העבודות לשיקום השכונה (פלסטין אליום, 3 בדצמבר 2014)

קריקטורה בעיתון פלסטין המתריעה מפני אסון בריאותי ברצועה. בערבית :

קריקטורה בעיתון פלסטין המתריעה מפני אסון בריאותי ברצועה. בערבית : "עזה על סף אסון בריאותי... ממשלת ההסכמה" (פלסטין, 6 בדצמבר 2014)

קריקטורה בביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית המעודדת החרמת מוצרים ישראליים. בערבית :

קריקטורה בביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית המעודדת החרמת מוצרים ישראליים. בערבית : "מוצר ישראלי" (אלחיאת אלג'דידה, 7 בדצמבר 2014)

  • גם השבוע נמשכו תקריות בקרבת גדר הביטחון, שבין ישראל לרצועת עזה. ביהודה ושומרון נמשכו מעשי האלימות במתווים המוכרים: יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ופיגועי דקירה. 
  • בלט השבוע פיגוע דקירה של מחבל פלסטיני במרכול במישור אדומים. המחבל נפצע באורח קל. הרשות הפלסטינית, המעניקה גיבוי לדפוס זה של פיגועים (הנכלל במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית"), נמנעה מלגנות את הפיגוע. במישור המדיני ממשיכה הרשות הפלסטינית במערכה הדיפלומטית נגד ישראל במוסדות האו"ם.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

תקרית נוספת בגבול רצועת עזה
  • השבוע נמשכו התקריות לאורך גדר הביטחון, שבין ישראל לרצועת עזה. ב-5 בדצמבר 2014 התקהלו עשרות פלסטינים סמוך לגדר הביטחון סמוך לג'באליא, (צפון מזרח רצועת עזה). הפלסטינים יידו אבנים לעבר הגדר. כוחות הביטחון הישראליים ניסו לפזר את ההתקהלות. שני פלסטינים נפצעו (PALDF,  5 בדצמבר 2014). 
מחבל דקר אזרחים במרכול במעלה אדומים
  • ב-4 בדצמבר 2014 בשעות אחר הצהרים נכנס מחבל למרכול רמי לוי במרכז מישור אדומים. כאשר הגיע המחבל לחלק האחורי של המרכול שלף סכין והחל לדקור את הקונים, שעמדו בסמוך לו. הוא הצליח לדקור שני אנשים לפני שנורה. המחבל, אבראהים אבו סנינה, בן 16 וחצי תושב אלעזריה (סמוך למעלה אדומים), נפצע באורח קל ופונה לבית החולים. כוחות הביטחון עצרו עוד שני פלסטינים בחשד שסייעו לו (4 בדצמבר 2014, ynet).
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה בצורה מגמתית ומוטית על פיגוע הדקירה. ביטאון הרשות הפלסטינית דיווח,  כי הנער הפלסטיני נפצע "לאחר שנורה על ידי שומר המרכול בתואנה כי ניסה לדקור יהודי" (אלחיאת אלג'דידה, 4 בדצמבר 2014). 
  • פיגועי הדקירה הינם דפוס פעולה נפוץ במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (קרי, הטרור העממי). הרשות הפלסטינית רואה דפוס פעולה זה כלגיטימי והיא נמנעת באופן שיטתי מלגנות את מבצעי הפיגועים.
טרור ואלימות ביהודה, שומרון ובמזרח ירושלים
  • במהלך השבוע נמשך גל האלימות והעימותים האלימים במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (כפר קדום, סמוך לכלא עופר, בלעין ומחסום קלנדיה ועוד) (ופא, 5 בדצמבר 2014).
  • ביהודה ושומרון ובירושלים נמשכו יידויי האבנים, השלכת בקבוקי תבערה, ניסיונות דקירה של תושבים ישראליים. להלן מספר אירועים בולטים:
  • ב-8 בדצמבר 2014 יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי בהר הזיתים בירושלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס.
  • ב-5 בדצמבר 2014 יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי, שנסע סמוך לתקוע (גוש עציון). פעוטה כבת שנה נפצעה באורח קל (מועצה אזורית גוש עציון, 5 בדצמבר 2014).
  • ב-4 בדצמבר 2014 בשעות אחר הצהרים הבחינו שוטרים ומאבטחים במחסום קלנדיה   בפלסטינית בת 16,שפניה מכוסות ברעלה, שעמדה סמוך לעמדת הבידוק. הצעירה החלה להתקדם לעבר עמדת הבידוק. משלא נענתה לבקשת כוחות הביטחון לעצור התקרב אליה אחד השוטרים ועצר אותה. ברשות הצעירה נמצאה סכין. בחקירתה סיפרה הצעירה, כי הגיעה למקום כדי לרצוח יהודים (4 בדצמבר 2014, ynet).

מימין: מכונית, שנפגעה כתוצאה מיידוי אבנים בגוש עציון (מועצה אזורית גוש עציון, 5 בדצמבר 2014) משמאל: המחבלת במחסום קלנדיה (חטיבת דוברות משטרת ישראל, 4 בדצמבר 2014)
מימין: מכונית, שנפגעה כתוצאה מיידוי אבנים בגוש עציון (מועצה אזורית גוש עציון, 5 בדצמבר 2014) משמאל: המחבלת במחסום קלנדיה (חטיבת דוברות משטרת ישראל, 4 בדצמבר 2014)

  • ב-3 בדצמבר 2014 אירעו עימותים בין מפגינים פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בין נווה צוף לנחליאל (אזור בנימין). במהלך העימותים נורו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון, שסיכנו את הנוסעים בכביש. לעבר המפגינים בוצע ירי. שני פלסטינים נפצעו (סוכנות תצפית, 3 בדצמבר 2014).
  • ב-3 בדצמבר 2014  הבעירו מפגינים פלסטינים צמיגים ויידו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים בצומת סנג'יל (אזור בנימין)  כמה כלי רכב ישראליים ניזוקו. כלי רכב פלסטיני, שנסע בצומת סנג'יל, סטה ממסלולו וניסה לפגוע בחיילים שעמדו בצומת. כלי הרכב נמלט לכפר עין יברוד (סוכנות תצפית, 3 בדצמבר 2014).
  • ב-2 בדצמבר 2014 נסעה תושבת עלי לביתה. בין לובן לרחלים (מזרחית לאריאל), השליכו שני נערים סלע לעבר מכוניתה. השמשה האחורית של כלי הרכב ניזוקה וכסא ילדים שהיה במושב האחורי נהרס כליל (2 בדצמבר 2014, ynet). 
הפסקת העברת חומרי בנייה לרצועת עזה
  • ב-2 בדצמבר 2014 דווח על הפסקת הכנסת חומרי בנייה לשיקום רצועת עזה. זאת, לאחר שהסתבר, כי בכוונת משרד האוצר בעזה (הנשלט על ידי חמאס), להטיל מס של 20 שקלים עבור כל טון בטון, שנכנס לרצועה דרך המעברים (אלאקתצאדיה, 2 בדצמבר 2014). הניסיון להטלת מס על חומרי הבנייה עורר ביקורת חריפה ברשות הפלסטינית. ממשלת ההסכמה הלאומית פרסמה הודעה בה הדגישה, כי הטלת מיסים על הכנסת חומרי בנייה לרצועה אינה מתקבלת על הדעת וכי כל צעד מסוג זה פוגע ביכולתה של הממשלה להיענות לצרכי תושבי הרצועה (ופא, 2 בדצמבר 2014).
  • נט'מי מהנא, ראש הרשות למעברים ולגבולות אמר, כי ברשות הופתעו לשמוע, שחמאס מטילה מס על משאיות חומרי הבניה בהוראת משרד האוצר ברצועת עזה. הוא הדגיש, כי זוהי הפרה בוטה של כל מה שהרשות הפלסטינית עושה כדי לסייע להכנסת החומרים. לדבריו ברגע שהתגלה הדבר הופסקה העברת החומרים לחלוטין. הוא גינה את גביית המיסים הלא חוקיים ע"י חמאס והוסיף, כי על הכל להתנהל בשקיפות כדי שהם יוכלו לדון עם ישראל, האירופאים והאו"ם על הכנסת החומרים (רדיו קול פלסטין, 3 בדצמבר 2014).
שיקום רצועת עזה
  • ממשלת ההסכמה הלאומית החליטה במהלך ישיבתה השבועית, כי התוכנית לשיקום רצועת עזה תעשה בשלושה צירים מרכזיים: גיוס כספים, הכנסת ציוד בנייה לרצועה וביצוע השלבים המקדימים לתוכנית. הממשלה ציינה, כי היא פועלת לגיוס הכספים, שהובטחו בועידת המדינות התורמות והיא ממתינה שקטר תעמוד בהתחייבויותיה להעביר סכום של 200 מיליון דולרים (QNN, 2 בדצמבר 2014).
  • משרד העבודות הציבוריות והשיכון בממשלת ההסכמה הלאומית הודיע, כי החלו עבודות פינוי הריסות הבתים בשכונת שג'אעיה בעיר עזה. הפרויקט, שעלותו נאמדת ב-3.4 מיליון דולרים, ממומן על ידי ממשלת שבדיה והיא נעשית בפיקוח האו"ם. לדברי המשרד בשלב הראשון יפונו 140 טונות של הריסות מתוכן ימוחזרו כ-60 טונות (מען, 3 בדצמבר 2014).
הפגנות ושביתות ברצועת עזה
  • לאור ההתנהלות האיטית בשיקום הרצועה והעברות הכספים נמשכו ההפגנות והמחאות ברצועה. גורמים ברצועה, בעיקר כאלו המזוהים עם חמאס, מאשימים את ממשלת ההסכמה הלאומית בסחבת:
  • עובדי הניקיון בבתי החולים ברצועההחלו בשביתה לאחר שלא קיבלו את משכורותיהם. השביתה גרמה למשבר חמור ולחשש מהתפשטות מחלות. משרד הבריאות ברצועת עזה הכריז על מצב חירום במתקנים הרפואיים ועל הפסקת ניתוחים, שאינם דחופים. זאת, לדברי המשרד בשל התנערות ממשלת ההסכמה הלאומית מחובותיה כלפי הרצועה ואי העברת תקציבים למוסדות הרפואיים (סמא, 2 בדצמבר 2014).
  • עשרות עובדי הרשויות המקומיות ערכו הפגנה מול משכן הממשלה בעזה במהלכה האשימו את הממשלה בהתנערות מחובותיה כלפי הרצועה (פאל פרס, 3 בדצמבר 2014).
יחסי חמאס-מצרים
  • מצרים ממשיכה בפעילות האינטנסיבית להריסת המנהרות ולהקמת אזור חיץ בגבול עם רצועת עזה(אלאיאם, 8 בדצמבר 2014). ח'ליל אלחיה, מבכירי חמאס, הדגיש, כי חמאס עשתה ועושה עדיין מאמצים לשקם את יחסיה עם מצרים (סוא, 2 בדצמבר 2014). מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי יחסי חמאס עם מצרים אינם טובים ואין התקדמות בנושא בין היתר, לדבריו, בשל העיתונות המצרית הגורמת למתיחות (אלרסאלה.נט, 4 בדצמבר 2014). בהתייחסות נוספת אמר אבו מרזוק, כי חמאס מוכנה שתוקם ועדת חקירה והדגיש, כי בכל האירועים במצרים לא נעצר עד כה אף פלסטיני (אלג'זירה, 8 בדצמבר 2014).
ראיון ח'אלד משעל
  • בראיון שהעניק ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס לערוץ סקיי ניוז, שכוון ל"אוזניים מערביות" הוא התייחס למספר סוגיות (סקיי ניוז, 5 בדצמבר 2014):
  • האירועים בירושלים ובהר הבית– משעל האשים את ישראל באירועים בטענה, כי  האירועים הם "תגובה פלסטינית ספונטאנית" למעשיה של ישראל. לדבריו פעולות ישראל נגד המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות בירושלים ובפלסטין ובמיוחד במסגד אלאקצא, מביאים לתגובות פלסטיניות נזעמות. הוא הוסיף, כי "נתניהו משחק באש" כאשר הוא מאפשר לחברי ממשלה, חברי כנסת ופעילים קיצוניים לעלות להר הבית. הוא הדגיש, כי נתניהו הופך את המערכה הפלסטינית, שהיא מערכה לאומית, למערכה דתית והוא זה שיישא בתוצאותיה.
  • הפיגוע בבית הכנסת בהר נוף– לדברי ח'אלד משעל אין לנתק את הפיגוע מהקשרו. הוא הוסיף, כי לכל תגובה יש תגובת נגד. עם זאת ציין (בנימה אפולוגטית), כי מדובר במקרה חריג של תקיפת בית כנסת. הסיבה לכך, לדבריו, היא הזעם העצום בקרב הפלסטינים לאחר שחיילים וקיצוניים ישראליים הורשו להגיע למתחם אלאקצא, שנועד למוסלמים כשהם נעולים בנעליהם.
  • פעילות הטרור נגד ישראל - חמאס מחויבת ל"התנגדות" (קרי, לשימוש בטרור) היא מעולם לא הסכימה לתהליך של התפייסות ולזניחת "ההתנגדות". יחד עם זאת חמאס מחפשת עתה אסטרטגיה משותפת לגבי הפעלת "ההתנגדות". לדבריו חמאס מוכנה לשתף פעולה [במשתמע עם הרשות הפלסטינית] בהתוויית האסטרטגיה הזאת.
סיום קורס קצינים
  • ב-4 בדצמבר 2014 ערך משרד הפנים והביטחון הלאומי בנמל עזה טקס סיום קורס קצינים הנקרא על שם "הרוגי צוק איתן". בקורס השתתפו כ-1,000 צוערים. בטקס הסיום השתתפו בכירי משרד הפנים והביטחון הלאומי (אתר משרד הפנים בעזה, 4 בדצמבר 2014).

מימין: מסדר במהלך טקס סיום קורס קצינים בנמל עזה. משמאל: קצין בטקס הסיום מטפס על דגל ישראל (אתר משרד הפנים הפלסטיני, 4 בדצמבר 2014).
מימין: מסדר במהלך טקס סיום קורס קצינים בנמל עזה. משמאל: קצין בטקס הסיום מטפס על דגל ישראל (אתר משרד הפנים הפלסטיני, 4 בדצמבר 2014).

כרזות לציון יום השנה ה-27 להקמת חמאס
  • תנועת חמאס השיקה קמפיין לציון יום השנה ה-27 להקמת התנועה תחת השם "הייסוד שלנו – נאמנות ונתינה". במסיבת עיתונאים, שנערכה נאמר, כי חמאס מציינת את היום כאשר "לוחמי הג'האד משתמשים במכוניות ובסכין כדי להגן על העם הפלסטיני". עוד הודיעה חמאס, כי העצרת לציון יום השנה בוטלה בשל "התחשבות בתנאים הקשים של הפלסטינים" (ערוץ אלאקצא, 8 בדצמבר 2014). בדפי פייסבוק המזוהים עם חמאס פורסמו כרזות רבות המעודדות את דרך הטרור האלימות נגד ישראל (7 בדצמבר 2014, PALDF).

מימין: כרזה בה נראה פלסטיני רעול פנים משליך סלע בעימותים ביהודה ושומרון ובצד ימין נכתב: "דופק הגדה יביא לשחרור פלסטין". משמאל: כרזה המציגה את פעילות חמאס : ירי רקטות R-160, M75  וj80 . מימין מוצג פעיל חמאס לבוש מדים חוטף חייל ישראלי (PALDF, 7 בדצמבר 2014).
מימין: כרזה בה נראה פלסטיני רעול פנים משליך סלע בעימותים ביהודה ושומרון ובצד ימין נכתב: "דופק הגדה יביא לשחרור פלסטין". משמאל: כרזה המציגה את פעילות חמאס : ירי רקטות R-160, M75  וj80 . מימין מוצג פעיל חמאס לבוש מדים חוטף חייל ישראלי (7 בדצמבר 2014, PALDF).

ישראל חוקרת אירועים ברצועת עזה שאירעו במהלך מבצע "צוק איתן"
  • מאז סיום מבצע "צוק איתן"  קיימה הפרקליטות הצבאית בחינה ראשונית של תלונות ודיווחים לגבי מאה אירועים שונים, שהתרחשו במהלך ימי המבצע. אירועים נוספים נמצאים עדיין בבדיקה. מתוך אירועים אלה החליט הפרקליט הצבאי הראשי לפתוח בחקירה פלילית של חמישה אירועים. את האירועים הללו הוחלט לשלוח לבחינת מנגנון הבירור המטכ"לי. להלן פירוט האירועים (דובר צה"ל, 6 בדצמבר 2014):
  • הטענה בדבר הריגתם של ארבעה ילדים על חוף הים של רצועת עזה במסגרת תקיפת צה"ל (16 ביולי 2014).
  • טענה בדבר פגיעה בבית ספר של אונר"א בבית חאנון (24 ביולי 2014). כתוצאה ממנה נהרגו, על פי הדיווחים, 15 אזרחים.
  • טענה בדבר מותו של נהג אמבולנס באזור ח'אן יונס כתוצאה מירי כוח צה"ל (25 ביולי 2014).
  • טענה בדבר מותו של נהג אמבולנס סמוך לבית החולים בבית חאנון כתוצאה מירי כוחות צה"ל (25 ביולי 2014).
  • טענה בדבר מותם של 27 אזרחים בתקיפת בית משפחת ג'אמע בח'אן יונס (20 ביולי 2014).
  • כמו כן הורה הפרקליט הצבאי הראשי על פתיחה של חקירת מצ"ח בעניינם של כמה אירועים ללא בחינה של צוות הבירור המטכ"לי. ביחס לתשעה אירועים החליט הפרקליט, לאחר שעיין בממצאים ובחומרים שנאספו, על סיום הטיפול ללא פתיחה בחקירה פלילית.  בחלק מהמקרים הללו המליץ על הפקת לקחים (דובר צה"ל, 6 בדצמבר 2014).
  • בעקבות החלטת הפרקליט הצבאי הראשי אמר סאמי אבו אלזהרי, דובר חמאס, אמר כי מדובר בניסיון ישראלי למנוע את פעילות ועדת החקירה מטעם האו"ם. עוד הוסיף, כי חמאס אינה בוטחת בתוצאות החקירות הישראליות בהדגישו, שלא ייתכן שהפושע משמש באותו זמן גם כשלטון וכשופט. גם משפחות ההרוגים ברצועת עזה הביעו את חוסר אמונם בטענה, כי מדובר בחקירה פורמאלית, שנועדה לרצות את דעת הקהל העולמית ולהציג את ישראל כמי שפועלת על פי החוק (צפא, 7 בדצמבר 2014).
קבלת הרשות הפלסטינית כמדינה משקיפה ב-ICC
  • המדינות החברות בבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) הסכימו ב-8 בדצמבר 2014 על נוכחותה של "מדינת פלסטין" והשתתפותה בכל הפגישות במעמד של מדינה משקיפה. זאת לאחר שהייתה במעמד של "ישות משקיפה". משמעות ההחלטה היא, שפלסטין מוכרת על ידי חברות בית הדין אבל היא אינה חברה בו כמו כן היא אינה חתומה על הסכם רומא (ופא, 8 בדצמבר 2014).
  • ריאצ' מנצור, הנציג הפלסטיני הקבוע באו"ם, אמר כי צעד זה מהווה ניצחון נוסף לפלסטינים בזירה הבינלאומית ומקרב אותם להחזרת זכויותיהם. לדבריו ההחלטה פותחת בפניהם את האפשרות לתבוע את מנהיגי ישראל ולהביאם לספסל הנאשמים (ופא, 8 בדצמבר 2014).
צרפת מכירה במדינה פלסטינית
  • הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי אימץ ב-2 בדצמבר 2014 ברוב של 339 מול 115 מתנגדים החלטה המכירה במדינה פלסטינית וקוראת לממשלת צרפת לנצל את ההכרה לקידום פיתרון לסכסוך. ההחלטה הינה סמלית ובלתי מחייבת. בהחלטה זו מצטרפת צרפת לבריטניה, ספרד, שבדיה ואירלנד אשר אימצו לאחרונה החלטות ברוח זו.
  • גורמים פלסטינים הביעו שביעות רצונם מההחלטה אשר לדבריהם מביעה באופן ברור את רצונו של העם הצרפתי (מען, 2 בדצמבר 2014). בהתייחסו לשורת ההכרות של מדינות אירופה בפלסטין אמר אבו מאזן, כי ישנה התעוררות של המצפון הבינלאומי כלפי העם הפלסטיני וזכותו להקים מדינה. אבו מאזן הדגיש פעם נוספת את סירובו להכיר באופייה היהודי של מדינת ישראל. לגבי הפנייה למועצת הביטחון של האו"ם אמר, כי התקבלה החלטה ערבית לפנות למועצת הביטחון וציין, כי הצעת ההחלטה נמצאת כרגע אצל ריאצ' מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו"ם, אשר ממתין להערות ודעות מגורמים בינלאומיים (ופא, 6 בדצמבר 2014).
התיאום הביטחוני עם ישראל ופעילות המעצרים של הרשות הפלסטינית
  • עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון, אמר כי יש המנסים לתאר את התיאום הביטחוני עם ישראל כבגידה אך מדובר באינטרס פלסטיני יום-יומי. לדבריו הדרג הביטחוני מחויב להוציא לפועל את ההחלטות המדיניות ולפעול בהתאם לחוק והם לא יאפשרו לאף אחד לפגוע באינטרס של העם הפלסטיני . לדבריו אין הם מבצעים מעצרי שווא ונגד כל העצורים הוגשו כתבי אישום (סקיי ניוז, 6 בדצמבר 2014).
  • חסאם בדראן, דובר חמאס מחוץ לרצועת עזה, מתח ביקורת על מדיניות המעצרים של הרשות הפלסטינית באומרו, שהגברת "המעצרים הפוליטיים" מעידה, כי ישנה החלטה ברשות הפלסטינית לבלום את ההסלמה בירושלים וביהודה ושומרון. לדבריו מדיניות זו מהווה מכה לכל מאמצי הפיוס הפנימיים והיא מנוגדת לחוק הפלסטיני. לדבריו לכל פלסטיני הזכות להתנגד למדיניות הפוגעת בו (עמוד הפייסבוק של חסאם בדראן, 4 בדצמבר 2014). 
הסתה בדף הפייסבוק של פתח
  • דף הפייסבוק הרשמי של הפתח ממשיך לפרסם קריאות לאלימות ולטרור נגד ישראל. להלן מספר דוגמאות (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 5 בדצמבר 2014).

מימין : כרזה בה נראה ערפאת אוחז בסמל פתח לצד אמירתו הידועה: "הולכים אל ירושלים עם מיליון שהידים"  משמאל : כרזה בה נכתב : "(פתח) האבן הראשונה... והקליע הראשון" (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 5 בדצמבר 2014)
מימין : כרזה בה נראה ערפאת אוחז בסמל פתח לצד אמירתו הידועה: "הולכים אל ירושלים עם מיליון שהידים"  משמאל : כרזה בה נכתב : "(פתח) האבן הראשונה... והקליע הראשון" (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 5 בדצמבר 2014)

קריאה להחרמת מוצרים ישראליים

קריקטורה בביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית המעודדת החרמת מוצרים ישראליים. בערבית : "מוצר ישראלי" (אלחיאת אלג'דידה, 7 בדצמבר 2014)
קריקטורה בביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית המעודדת החרמת מוצרים ישראליים. בערבית : "מוצר ישראלי" (אלחיאת אלג'דידה, 7 בדצמבר 2014)

כוונות לארגן משט לקראת מאי 2015
  • מאזן כחיל,יו"ר הקמפיין האירופאי להסרת המצור מעל עזה (ECESG) אמר כי בפגישה, שערכו פעילי "צי החירות" הוחלט על קיום משט "צי החירות 2", אשר יפליג לרצועת עזה בשבוע האחרון של מאי 2015, לציון חמש שנים לאירועי "המרמרה". לדבריו המשט הנוכחי יהיה שונה מקודמו וייקחו בו חלק פעילים מכמאה מדינות שונות ברחבי העולם. הוא הוסיף, כי ארגון IHH (שהיה אחראי על משט "המרמרה") יהיה אחראי על תיאום הפרויקט. עוד הוסיף, כי  לקראת הפלגת המשט יערכו פעילויות תודעתיות מקדימות בנמלי אירופה (צפא, 6 בדצמבר 2014). 

[1] נכון ל-9בדצמבר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.