חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (31 במרץ – 7 באפריל 2009)

זירת הפיגוע הקטלני בישוב בת עין שבגוש עציון (באדיבות זק”א, 2 באפריל)

זירת הפיגוע הקטלני בישוב בת עין שבגוש עציון (באדיבות זק”א, 2 באפריל)

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

שלמה נתיב ז“ל

שלמה נתיב ז“ל

הסתה אנטישמית ואנטי-ישראלית

הסתה אנטישמית ואנטי-ישראלית

נשיא ארה“ב ברק אובמה בנאומו בפרלמנט התורכי

נשיא ארה“ב ברק אובמה בנאומו בפרלמנט התורכי

קריקטורה המתארת את “הדיאלוג הפלסטיני” (אתר אלוטן)

קריקטורה המתארת את “הדיאלוג הפלסטיני” (אתר אלוטן)


זירת הפיגוע הקטלני בישוב בת עין שבגוש עציון (באדיבות זק”א, 2 באפריל)

זירת הפיגוע הקטלני בישוב בת עין שבגוש עציון (באדיבות זק”א, 2 באפריל)

עיקרי הדו"ח

  במוקד פעילות הטרור שבוצעו השבוע עמדו פיגוע קטלני בישוב בת עין שבגוש עציון בו נרצח נער בן 16 ונפצע ילד בן שבע. בפיגוע ירי בצומת שוקת , צפונית מזרחית לבאר שבע, פתחה מחבלת מישוב בדואי שבקרבת מקום בירי לעבר עמדת שמירה בבסיס משמר הגבול (ללא נפגעים). בנגב המערבי נמשכת מגמת הירידה בהיקף ירי רקטות ופצצות מרגמה לצד המשך ניסיונות של חוליות מחבלים להניח מטעני חבלה בקרבת גדר הגבול.

  בזירה המדינית , נשא שר החוץ הישראלי אביגדור ליברמן נאום בו אמר כי ממשלת ישראל תכבד את כל ההסכמים וההתחייבויות של הממשלות הקודמות, על בסיס "מפת הדרכים" ולא על בסיס ועידת אנאפוליס. דוברים של הרשות הפלסטינית וחמאס הגיבו בחריפות על דבריו ותקפו אותו ואת הממשלה החדשה. נשיא ארה"ב ברק אובמה , בנאומו בפרלמנט התורכי הדגיש כי "ארה"ב תומכת בתוקף במטרה של שתי המדינות, ישראל ופלסטין , השוכנות זו לצד זו בשלום וביטחון…"

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

  מגמת הירידה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה נמשכת. נמשכים גם ניסיונות של חוליות מחבלים להניח מטענים ליד הגדר. במהלך השבוע החולף אותרו שתי נפילות של שתי רקטות וארבע פצצות מרגמה. כמו כן בוצעו שני ניסיונות להנחת מטענים במהלכם נהרגו 4 מחבלים. הירי היה בעיקר בעקבות פעילות סיכול חוליות מניחים מטענים ע"י צה"ל:

•  31 במרץ – כוח צה"ל זיהה ארבעה פלסטינים חמושים, שהניחו מטען כ- 3 ק"מ צפונית מערבית למוצב כיסופים. הכוח ביצע ירי מנשק קל לעבר המטען. במקביל, ביצע חיל האוויר ירי לעבר החוליה. מאחר שלא זוהו פגיעות ביצע כוח צה"ל ירי מרגמות כתוצאה ממנו נהרגו שני מחבלים ושני המחבלים הנותרים נמלטו. במקום התגלו טיל נ"ט ורובה סער קלצ’ניקוב. במהלך התקרית נורו שתי פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל. חייל צה"ל נפצע באורח קל.

•  4 באפריל – כוח צה"ל זיהה כ- 3 ק"מ צפונית מזרחית למעבר קרני שני מחבלים מניחים מטען סמוך לגדר המערכת. הכוח ביצע ירי מנשק קל ושיגר שתי פצצות מרגמה לעבר החוליה. שני המחבלים נהרגו . בעקבות התקרית נורו שתי פצצות מרגמה כ- 3 ק"מ צפונית מזרחית למעבר קרני. גדודי עז אלדין אלקסאם נטלו אחריות לאירוע ( PALDF ). על פי פרסום אחר השתייכה החוליה לוועדות ההתנגדות העממית (אתר צות אלחק, 4 באפריל).

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ישראל

פיגוע ירי בצומת שוקת צפונית מזרחית לבאר שבע

  ב- 4 באפריל ביצעה מחבלת בדואית מהישוב חורה שבנגב פיגוע ירי סמוך לעמדת הש"ג של בסיס מג"ב בצומת שוקת. המחבלת הגיעה למקום והחלה לירות לעבר העמדה. לא היו נפגעים. קצין מג"ב שהגיע למקום מכיוון הצומת ירה לעברה והרג אותה (4 באפריל, ynet).

  מחיפוש בביתה של המחבלת, בסמה עוואד אל-נבארי, בת 16, התגלה כי היא כתבה במחברות שנמצאו בביתה כי היא רוצה להיות שהידית "בגלל מה שעשו לפלסטינים בעזה במסגרת מבצע "עופרת יצוקה" (4 באפריל, ynet). הורי הנערה נעצרו לאחר האירוע והמשטרה בודקת את מעורבותם באירוע. נציג המשטרה בדיון להארכת מעצרם אמר כי נמצאו מסמכים המעידים כי לחשודים קשר לתנועת חמאס. הוא הוסיף כי "לא ייתכן שילדה בת 16 לוקחת על עצמה להיות שהידית" (6 באפריל, הארץ).

יהודה ושומרון

פיגוע קטלני בישוב בת עין שבגוש עציון

שלמה נתיב ז“ל  ב- 2 באפריל חדר מחבל חמוש בגרזן לישוב בת עין ורצח את שלמה נתיב ז"ל, נער בן 16, ופצע ילד בן שבע. אחד התושבים נאבק עם המחבל והוציא את הגרזן מידיו, אולם המחבל הצליח להימלט. צה"ל פתח במצוד אחר המחבל, תוך ביצוע סריקות בכפרים חרבת צפא, צוריף ובית אומר שבאזור. עד לתאריך זה לא נלכד מבצע הפיגוע.

  בתחילה פורסמה נטילת אחריות (שקרית) משותפת בשם גוף המתקרא חוליות עמאד מע’ניה ופלוגות ירושלים/ הג’האד האסלאמי בפלסטין (מען, 2 באפריל). אולם מאוחר יותר פרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין הכחשה למעורבותו באירוע ולנטילת האחריות, תוך שהוא מברך על עצם הפעולה (פאל-טודיי, 2 באפריל). נכון לתאריך זה נראה כי מדובר במחבל בודד, שזהותו הארגונית אינה ידועה.

  הפיגוע בישוב בת עין מצטרף לשורה של פיגועים וניסיונות פיגועים, שאירעו במהלך חודש מרץ:

•  21 במרץ : נשמע פיצוץ במגרש חנייה בכניסה לקניון "לב המפרץ", שמצפון לחיפה. כוחות משטרה שהגיעו למקום האירוע גילו רכב ובו מספר מטעני חומר נפץ במשקל עשרות קילוגרמים, שלא התפוצצו. חומרי החבלה פורקו ע"י חבלנים.

•  15 במרץ : שני שוטרים נהרגו בפיגוע ירי על כביש הבקעה סמוך לישוב משואה , שבמרכז בקעת הירדן. שני השוטרים, עצרו את רכבם על מנת לסייע לרכב שעמד בשולי הכביש. המחבלים, אשר ביימו טיפול בתקר ברכב, ירו מטווח קצר בשוטרים ונמלטו מיד. שני השוטרים נהרגו.

•    5 במרץ : נהג טרקטור פגע סמוך לאצטדיון טדי בירושלים במתכוון בניידת משטרה. נהג הטרקטור הוריד את כף הטרקטור על הניידת, שהוזעקה לטפל בתאונת דרכים וחנתה בצד הדרך. הטרקטור חצה את הצומת, חבט בניידת מספר פעמים, ומחץ אותה אל עמוד תאורה ואוטובוס שעמד בנתיב הנגדי. שני השוטרים שהיו בניידת נפצעו באורח קל. נהג הטרקטור נורה ונהרג.

השלכת בקבוקי תבערה וזריקת אבנים ביהודה ושומרון

  במהלך השבוע החולף נמשכו אירועי השלכות בקבוקי תבערה וזריקות אבנים. להלן עיקרי האירועים:

•  1 באפריל : בקבוק תבערה הושלך לעבר רכב ישראלי סמוך לחארס, דרומית מזרחית לקלקיליה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

•  2 באפריל : בקבוק תבערה הושלך לעבר רכב ישראלי סמוך לעוצרין, דרומית מזרחית לשכם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק, כוחות צה"ל חשפו שלושה בקבוקי תבערה נוספים מוכנים להשלכה.

•  7 באפריל : אזרח ישראלי נפצע באורח בינוני מאבנים אשר יודו לעבר הרכב בו נסע צפונית לראמאללה.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המצב במעברים בין ישראל לרצועה

  בשבוע החולף נמשכה העברה של סיוע הומאניטארי במעברים שבין ישראל לרצועת עזה, בממוצע של כ- 100 משאיום ליום.

חמאס מעמיקה את שליטתה ברצועה באמצעות שיפור מערכות הממשל

  בשבועות האחרונים, מאז מבצע "עופרת יצוקה", ביצעה חמאס פעולות רבות שנועדו לשיקום ולשיפור מערכות השלטון שלה ברצועת עזה תוך העמקת תהליך האסלאמיזציה . זאת על מנת לשדר, בעיקר לציבור בעזה, כי הפגיעה במערכות השלטון במהלך הלחימה הייתה מזערית ובו בזמן לחזק את השליטה ברצועה. במסגרת זאת, הקימה חמאס בנק אסלאמי, שיפרה את מערך ההסברה שלה, העניקה רישיון לאוניברסיטת "אלאמה", שהוקמה לאחרונה ברצועה (פאל-מדיה, 1 באפריל), הגבירה את הפיקוח האסלאמי על משרד החקלאות ברצועה, הגבירה את שליטתה על יציאת חולים מהרצועה לטיפולים בחו"ל והחלה להפעיל חברת ביטוח אסלאמית בשם אלמלתזם (העיתון פלסטין, 18 במרץ).

  ב- 22 במרץ השתלטו גורמי חמאס על המחלקה האחראית על הוצאת חולים לטיפולים מחוץ לרצועה מטעם משרד הבריאות ברצועה של הרשות הפלסטינית. המהלך אירע על רקע חילוקי דעות חריפים בין חמאס לפת"ח ובין חמאס למצרים, בנושא אישורי רשימות החולים שיוצאים מרצועת עזה לטיפולים בחו"ל. בעקבות העמקת שליטתה של חמאס על יציאת החולים ירד בצורה משמעותית מספר החולים היוצאים לישראל. מאז מבצע "עופרת יצוקה" יצאו מידי יום כ- 25 חולים לקבלת טיפול בישראל, בעוד שלפני המבצע יצאו כ-80 חולים ביום.

ההברחות לרצועת עזה

"תעשיית המנהרות"

  מצרים, ממשיכה בפעילות למניעת הברחות במנהרות. ב- 31 במרץ נחשפו כ- 10 מנהרות הברחה, וכן נתפסו מלאי דלק אשר היו מיועדים להברחה לרצועת עזה (סוכנות הידיעות המצרית, 31 במרץ).

  העיתון אלאסתקלאל, המזוהה עם הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם ידיעה (2 באפריל) לפיה בתקופה האחרונה החלו להבריח לרצועת עזה כמויות של מלט ממצרים, וכי הכמויות גדלות בהדרגה "בהתאם למה שניתן לסדר בצד המצרי של הגבול". המלט מגיע לרצועה בהזרמה בצינורות או בהעברת מלט ארוז בחבילות. הופעת המלט בשווקים גרמה לתנופה בבניה, שמחיריה צפויים לרדת לאחר שיגדלו הכמויות של המלט המוברח לרצועה.

הסתה אנטישמית ואנטי-ישראלית של בכיר חמאס

  ערוץ אלאקצא של חמאס שידר ב- 3 באפריל 2009 הצגה שנערכה באוניברסיטה האסלאמית בעזה לציון יום השנה למותו של השיח’ אחמד יאסין, מיסד חמאס, בסיכול ממוקד. ההצגה כללה ביטויים אנטישמיים מובהקים כמו העלאת הטענה שהיהודים אוהבים לשתות, לרחוץ ידיהם בדמם של ערבים ומוסלמים לצרכי פולחן 1.

הסתה אנטישמית ואנטי-ישראלית
קטעים מההצגה. מימין: אב יהודי אומר לבנו: “היהודים שונאים את המוסלמים. היהודים אוהבים להרוג את המוסלמים”.
משמאל: האב היהודי לבנו: “אנחנו צריכים לרחוץ את ידינו בדם של מוסלמים”
(ערוץ אלאקצא, 3 באפריל)

   מחמוד אלזהאר , בכיר חמאס ברצועה, הרצה ב- 25 במרץ בפני פעילים במחנה הפליטים אלירמוכ שבסוריה. במהלך ההרצה שאל אלזהאר "מדוע לאורך כל ההסטוריה האנושית נעשו ביהודים מעשי טבח?" בהשיבו כי מה שארע בעזה (מבצע "עופרת יצוקה") נותן תשובה לשאלה זו (קרי, בכך יש צידוק לביצוע מעשי טבח נוספים ביהודים). בהמשך ההרצאה, התייחס אלזהאר לדיאלוג הפנים-פלסטיני, ואמר כי מנסים לחייב את חמאס להכיר בישראל, אולם הוסיף: "לשונו של מי שיכיר בישראל מבינינו תיקטע, ההכרה בישראל משמעותה גזילת זכותך וזכות ילדיך לשוב לפלסטין. ההכרה בישראל משמעותה שאתה מוותר על ירושלים לעולם". עוד קרא אלזהאר לאש"ף "לצאת מהקבר וללבוש את בגדי ההתנגדות מחדש" (קרי, לעבור למדיניות של טרור ואלימות) על מנת להביא לשחרורה של פלסטין (ערוץ אלאקצא, 31 במרץ).

   ביטויים אנטישמיים בעלי שורשים אירופאים או אסלאמיים נפוצים הקרב חמאס. יוזכר כי באמנת חמאס (1988) מופיעים מיתוסים אנטישמיים ברוח "הפרוטוקולים של זקני ציון" אודות שליטת היהודים בתקשורת, בסרטים ובחינוך תוך העלאת הטענה כי היהודים עמדו מאחורי המהפכות והמלחמות ברחבי תבל (סעיפים 17 ו-22 באמנת חמאס) 2.

הזירה המדינית

נאום שר החוץ הישראלי ותגובות בזירה הפלסטינית

  שה"ח החדש אביגדור ליברמן, בטקס חלופי השרים (1 באפריל), הודיע כי ממשלת ישראל תכבד את כל ההסכמים וההתחייבויות של הממשלות הקודמות. לדבריו המסמך היחידי המחייב, שאושר בממשלה ובמועצת הביטחון, הינו מפת הדרכים . לפיכך, מסמך מפת הדרכים- ולא ועידת אנאפוליס , שלא זכתה מעולם לאישור של ממשלת ישראל- הוא זה המחייב את הממשלה החדשה. שר החוץ הוסיף כי במשא ומתן שתנהל ממשלת ישראל על יישום מפת הדרכים, היא תעמוד על קוצו של יוד, לפני שתגיע לשלב האחרון של המשא ומתן על הסכם הקבע (אתר משרד החוץ).

  הרשות הפלסטינית והחמאס הגיבו בחריפות על דברי אביגדור ליברמן ודוברים מטעמו תקפו את שר החוץ ואת הממשלה החדשה. להלן כמה מהתגובות:

•  הרשות הפלסטינית:

1) בהודעת הסיכום של הישיבה השבועית של ממשלת סלאם פיאצ’ נאמר כי "ממשלת ישראל מתכחשת לעיקרון שטחים תמורת שלום, למתווה אנאפוליס, לפיתרון שתי המדינות ולביצוע הסדרים וצעדים בשטח; [ממשלת ישראל] מנסה ליצור שלום כלכלי ומתווה ביטחוני ללא קשר למתווה מדיני…" ההודעה קוראת לקהילה הבינלאומית להתערב מייד משום שמדיניות זו של ישראל מסוכנת לעולם (סוכנות ופא,6 באפריל).

2) נמר חמאד, יועצו של אבו מאזן, ציין כי הצהרות ליברמן מהוות מסר שלילי הפוגע בכל תקווה להסכם (אתר קדס נט, 1 באפריל). " מקורות פלסטינים " המקורבים לאבו מאזן ציינו כי הרשות הפלסטינית מסרבת לחדש משא ומתן כלשהוא עם ישראל, כל עוד לא תהייה הכרה ברורה מצד ממשלת ישראל בפיתרון שתי המדינות וצעדים להפסקת הבנייה וההתנחלות. אותם מקורות העלו חששותיהם מהתפיסות המדיניות של ממשלת ישראל החדשה כפי שבוטאו בהצהרת אביגדור ליברמן והוסיפו כי נתניהו לא טרח אפילו להגיב עליה (6 אפריל, סוכנות הידיעות האיטלקית Aki).

3) צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"פ, קרא לחברי ה"רביעיה" לחייב את הממשלה הישראלית להסכים לעיקרון שתי המדינות ולהסכמים שנחתמו ולשים קץ לכל הבנייה בהתנחלויות. לטענתו הצהרות ראש הממשלה ושר החוץ מבהירים כי ישראל דוחה את החלטות אנאפוליס ומשמעות הדבר היא שהממשלה החדשה החליטה לטרוק את הדלתות בפני הקהילה הבינלאומית (סוכנות מען, 2 באפריל).

•  דוברי חמאס תקפו את ממשלת נתניהו וקראו לפלסטינים לשוב לדרך ה"התנגדות" (קרי, האלימות והטרור) . יוסף זרקה, היועץ של ראש ממשל החמאס אסמאעיל הניה, קרא להנהגת הרשות הפלסטינית להצטרף לדרך ה"התנגדות לכיבוש" . הוא הוסיף כי הצהרות ליברמן מוכיחות כי המו"מ שניהלה הממשלה הקודמת על הסדר הקבע הינו "הבלים" (אתר אלביאן, 1 באפריל) נציג חמאס בלבנון, אסאמה חמדאן , ציין כי קריאת ליברמן להשמיד את החמאס תוביל את האזור כולו למלחמה נוספת, ולא רק למלחמה של ישראל נגד תנועת החמאס (1 באפריל, ראיון ל- BBC בערבית).

נשיא ארה"ב מביע תמיכתו במטרה של ‘שתי המדינות’

  נשיא ארה"ב ברק אובמה, בנאומו בפרלמנט התורכי ב-6 באפריל, התייחס בין השאר לסכסוך הישראלי-פלסטיני וציין:

"In the Middle East, we share the goal of a lasting peace between Israel and its neighbors. Let me be clear: The United States strongly supports the goal of two states, Israel and Palestine , living side by side in peace and security. That is a goal shared by Palestinians, Israelis and people of goodwill around the world. That is a goal that the parties agreed to in the road map and at Annapolis . That is a goal that I will actively pursue as president of the United States .

We know the road ahead will be difficult. Both Israelis and Palestinians must take steps that are necessary to build confidence and trust. Both Israelis and Palestinians, both must live up to the commitments they have made. Both must overcome long-standing passions and the politics of the moment to make progress towards a secure and lasting peace" (AP, Apr. 6, 2009 ).

נשיא ארה“ב ברק אובמה בנאומו בפרלמנט התורכי
נשיא ארה”ב ברק אובמה בנאומו בפרלמנט התורכי (רויטרס, 6 באפריל. צילום:ג’ים יאנג)

   גם שליח ה"רביעייה" למזה"ת , ראש הממשלה הבריטי לשעבר טוני בלייר, אשר נפגש עם ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו, ציין כי "…the only lasting peace is based on a two-state solution" (רויטרס, ירושלים, 6 באפריל). דובר פתח , פהמי אלזעאריר, ברך על דבריו של הנשיא אובמה לפיהם לעם הפלסטיני זכות להקים מדינה עצמאית, שתחיה בשלום וביטחון לצד ישראל, וקרא להפעיל לחצים על ישראל כדי לחייבה לדבוק בהחלטות המוסדות הבינלאומיים (סוכנות ופא, 7 באפריל). 

ביקור אפשרי של הנשיא אובמה בישראל וברשות הפלסטינית בראשית יוני 

   על פי דיווח של עקיבא אלדר בעיתון הארץ (7 באפריל) נמסר מ"מקור דיפלומטי" כי נשיא ארה"ב ברק אובמה צפוי להגיע בראשית יוני לביקור בזק במזרח התיכון במהלכו הוא ייפגש עם הצמרת המדינית הישראלית ויבקר בראמאללה. בשלב זה אן בידנו אישור מוסמך לדיווח זה.

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים פלסטיני

   משלחות פתח וחמאס הגיעו למצרים בסוף מרץ ובתחילת אפריל לסבב נוסף של דיונים במסגרת הדיאלוג הפנים- פלסטיני. אחד מנושאי המחלוקת המרכזיים היה הרכב קווי היסוד של הממשלה פלסטינית העתידה לקום (האם היא תכיר בישראל ובהחלטות קודמות של אש"פ או תאמץ את דרכה של חמאס?). על רקע המחלוקת, הציג עמר סלימאן , ראש המודיעין הכללי המצרי, בפני המשלחות הצעה אותה כינה "פיתרון ביניים". על פי הצעה זו, ירכיב אבו מאזן ממשלה חדשה המקובלת על הקהילה הבינלאומית. ממשלה זו תפעל באורח זמני עד לעריכת הבחירות למועצה המחוקקת ולנשיאות בתחילת 2010. עמר סלימאן ציין כי הקהילה הבינלאומית תקבל ממשלה פלסטינית חדשה רק אם היא תכריז על קבלת העקרונות שהגדירה ה"רביעייה" קרי, נטישת דרך האלימות, הכרה בישראל, והתחייבות להסכמים שחתם אש"ף עם ממשלת ישראל (אלוטן, 3 באפריל).

   נראה כי בפתח נוטים לקבל את ההצעה בעוד שבחמאס מתנגדים לה. על רקע חילוקי דעות הבסיסיים הוחלט לדחות את המשך הדיונים לסוף חודש אפריל. ובינתיים חמאס ופתח מאשימים זה את זה בכישלון השיחות בקהיר:

•  נביל שעת’, חבר משלחת פתח לשיחות , אמר, כי התעקשות חמאס על הרכבת ממשלת אחדות החזיר את הדיאלוג לנקודת ההתחלה שלו. לדבריו, לממשלת אחדות שתוקם צריכים להיות קווי יסוד ברורים שיכללו התחייבויות להסכמים בינלאומיים (עכאט’, 4 באפריל).

•  עזאם אלאחמד , ראש סיעת פתח במועצה המחוקקת, האשים את משלחת חמאס בכך שהגיעה לסבב השיחות ללא כל שינויי בעמדותיה. הוא הביע תקווה שסבב השיחות הנוסף יביא להתקדמות שכן "שערי הדיאלוג עוד פתוחים" (סוכנות ופא, 2 באפריל).

•  ח’אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר כי ארה"ב וה"רביעייה" אחראיות לעיכוב בדיאלוג בשל דרישתן שחמאס תכיר בישראל. משעל הביע צערו על כך שהדיאלוג הפנים-פלסטיני כפוף ללחצים המופעלים על משתתפיו והדגיש כי הפלסטינים לא ייסוגו מעקרונותיהם וימשיכו ב"דרך המאבק וההתנגדות" (קרי, דרך האלימות והטרור). עוד הוסיף כי ישראל "היא רק דבר חולף" ובסופו של דבר ידם של הפלסטינים תהיה על העליונה (אלג’זירה, 2 באפריל).

•  צלאח אלברדויל , בכיר חמאס אמר כי נציגי פתח הגיעו לשיחות ללא הצעות חדשות וכי הם מתבצרים בעמדותיהם המוגדרות בפיהם "קווים אדומים" (פלסטין אלא’ן, 2 באפריל).

   בתוך כך נמסר, כי בכוונת אבו מאזן לתת ארכה של כמה ימים להמשך הדיאלוג הפנים-פלסטיני בקהיר. במידה ויכשל המו"מ, יורה אבו מאזן על הרכבת ממשלה זמנית בראשות סלאם פיאצ’ (אלחיאת, 1 באפריל).

קריקטורה המתארת את “הדיאלוג הפלסטיני” (אתר אלוטן)
קריקטורה המתארת את "הדיאלוג הפלסטיני" (אתר אלוטן)

חמאס קוראת לרשות הפלסטינית לאפשר פעילות טרור ביהודה ושומרון

   דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, צלאח אלברדויל , קרא לרשות הפלסטינית להפסיק את התאום הביטחוני עם ישראל והרדיפה אחר פעילי ה"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור) בגדה המערבית. הוא הוסיף כי "תנועת פת"ח והרשות צריכות להעניק להתנגדות יד חופשית להגן על העם הפלסטיני" (5 באפריל, Palestine-info).

   רא’פת מרה, עורך הירחון פלסטין אלמסלמה ואחראי ההסברה של חמאס בלבנון, התייחס במאמרו (גיליון מרץ 2009) למחלוקת שהתגלתה, לדבריו, במהלך מבצע "עופרת יצוקה". הוא ציין כי, היו קולות, שקראו לקיום תהלוכות הזדהות בגדה המערבית עם תושבי רצועת עזה וכאלו שהטילו ספק ביכולותיהם של הפלסטינים בגדה. מנגד, היו גם קולות אשר קראו לפלסטינים בגדה המערבית לקיים פעולות "עממיות" ו"צבאיות" (קרי, פיגועי טרור), כדי לסייע לפלסטינים ברצועת עזה. הוא הוסיף כי הוא נמנה על אלו "שהשתוקקו לתפקיד נכבד יותר של הגדה המערבית… [ונמנה] ועם אלו שציפו לשמוע את ההד של פעולת התאבדות…". רא’פת מרה אמר כי הסיבות העיקריות לכך שפעילות כזו לא קרתה, הן הידוק התאום בין הרשות הפלסטינית עם ישראל והרדיפה של מנגנוני הביטחון של הרשות אחר פעילי חמאס בגדה המערבית.

הזירה הצפונית

ביקור חבר פרלמנט מטעם חזבאללה בבריטניה

  ב- 30 במרץ הגיע חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חזבאללה, חסין אלחאג’ חסן , לביקור בבריטניה בהזמנתו של חבר הפרלמנט הבריטי, ג’רמי קורבין, לרגל השקה של הסניף הבריטי של "אגודת הפרלמנטרים הבינלאומית לתמיכה בפלסטין". במסגרת הביקור נפגש חסן עם אישים פוליטיים, עיתונאים וחברים בבית הלורדים ובבית הנבחרים (אלחיאת, 2 באפריל). בראיון לרדיו אלנור (5 באפריל), הכחיש חסין אלחאג’ חסן, כי קויימו מגעים בינו לבין ממשלת בריטניה, וטען כי המגעים שקיים היו עם חברי פרלמנט בלבד. משרד החוץ הבריטי ניסה לנתק עצמו מביקורו של חסן, באומרו כי הביקור התרחש כהיענות להזמנה מטעם חבר פרלמנט בריטי בודד (אלשרק אלאוסט, 1 באפריל). ביקורו של אלחאג’ חסן בבריטניה, הינו הראשון שערך נציג חזבאללה מאז שנת 2005, אז נותקו היחסים בין ממשלת בריטניה לחזבאללה (אלקדס אלערבי, 1 באפריל).

  בהרצאה שנתן אלחאג’ חסן ב-30 במרץ אמר כי "כמו צרפת, בריטניה, וכל עם אחר אשר התנגד בעבר, אנו דוחים את הטרור ולכן אנחנו מעודדים את ההתנגדות " (משחק מילים, שמשמעותו עידוד המשך הטרור המכונה בפי חזבאללה ותומכיה ‘התנגדות’). הוא הדגיש את חשיבות הסולידאריות עם העם הפלסטיני ועם חמאס (אלשרק אלאוסט, 1 באפריל 3).


1 מסמך אודות ההצגה והביטויים האנטישמיים שהושמעו בה ייצא בנפרד.

2 ראו לקט מידע (29 בינואר 2006): "אמנת תנועת החמא"ס (1988): מסמך יסוד בעל אופי אנטישמי ואנטי מערבי בוטה ותפיסת עולם אסלאמית רדיקלית. האמנה מדגישה את מחויבותה האידיאולוגית של החמא"ס לחיסול מדינת ישראל באמצעות אסטרטגיה של מאבק אלים ארוך טווח".

3 על עמדת חזבאללה כלפי ההידברות עם בריטניה ראו:

"עמאר אלמוסוי , חבר המועצה המרכזית של חזבאללה, מדגיש בהתבטאויותיו כי בעוד שהמדיניות הבריטית כלפי חזבאללה השתנתה, ארגון חזבאללה לא השתנה…"
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/hezbollah_009.htm

"חזבאללה מקדם בברכה הודעת בריטניה על פתיחת ערוץ הידברות ישיר עימו, אולם מבהיר לבריטניה ולארה"ב, כי הוא אינו מוכן לשום התגמשות מדינית בתמורה. דובר הארגון מדגיש כי חזבאללה לעולם לא יכיר בישראל, לא יזנח את דרך האלימות והטרור ולא יסכים להשתלב בשום מהלך מדיני עימה, גם כזה שסוריה תהיה מעורבת בו"
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/hezbollah_008.htm

לראש העמוד